|
| עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 04/03/2014 שעה 15:00) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
|
|||
לא קראתי את הספר. על פי הסקירה שלך הכותבים לוקים בעיורון היסטורי רב. א.לאחר מרד בר כוכבא ומרידות מאוחרות יותר התחסל הישוב היהודי בארץ במידה רבה מאוד. חלק גדול ממנו עבר למסופוטמיה. הכיבוש המוסלמי היה ''נדיב'' ליהודים אך בארץ ישראל היו מעטים בלבד. בעקבות הכיבוש המוסלמי נדדו מאות אלפי יהודים לספרד ופורטוגל. ב.יש לזכור שבימי הביינים לא הייתה קרקע בבעלות סתם אזרחים אלא רק בבעלות האצילים והכנסיה. החקלאים היו אריסים בלבד.הוטלו מגבלות רבות על אפשרויות התעסוקה של היהודים לכן אנו מוצאים אותם באותם המקצועות שאינם מבוקשים על ידי הנוצרים ולכן הם אינם יכולים להוות תחרות לנוצרים. ג.הגזרות והרדיפות גרמו ליהודים להתקבץ יחדיו (גיטאות)ולתמוך אחד בשני.אין ספק שאצל היהודים הייתה הקפדה יתרה על חינוך וזה הפך אותם למשכילים יותר.מזלם של היהודים שתמיד בצד הרודפים היו גם כאלה שנזקקו להם והציעו להם מקלט פוליטי. | |||
|
|||
זכותך לטעון שהכותבים לוקים בעיוורון היסטורי בלי לקרוא את הספר. אני חושב שאתה עושה טעות. | |||
|
|||
אין בהערותיך שום דבר שמנמק את טענתך על עיוורון היסטורי רב. ביחס לשאר הערותיך: א. גם המאמר וגם הספר סוקרים את המידע הזה. ב. גם על ימי הביניים כתוב במאמר ובספר. | |||
|
|||
חבל שאינך קורא בעיון את הערותיי. כתבתי כי ''על פי סקירתך''. מה שכתוב בספר רק אתה יודע. | |||
|
|||
חבל שלא קראת בעיון את הערתי על תגובתך הראשונה בתגובה 173288. שם כתוב: - שלא חידשת דבר בהערותיך. - שלא הצגת כל נימוק שתומך בטענת העיוורון שלך. גם כעת אין בתגובתך דבר שישנה עובדות אלה. | |||
|
|||
לא ניסיתי לשכנע אותך. | |||
|
|||
לפי דבריך טענת העיוורון עלתה מהדברים שכתבתי. מצד שני לא הראית נימוק ולו הקטן ביותר לביסוסה. חבל מאד שזו דרכך: זורק האשמות חסרות שחר (לפחות בשלב זה)! | |||
|
|||
נראה שאתה עיור גם לגבי הדברים שכתבתי. כאשר תתחיל לקרוא את המשפטים בשלמותם ולא להוציא דברים מהקשרם אז גם תתחיל להבין. | |||
|
|||
|
|||
1 - אינני מוסמך לקבוע אם הנתונים המספריים נכונים . 2 - תפוצת האוריינות בקרב היהודים , תחילתה בהוראת יהודה הנשיא שציווה על הלמידה . 3 -עולה שאלה מה קדם למה ? האם האוריינות גרמה לעזיבת החקלאות ועבודות כפיים אחרות כפרנסה או האם התנאים הפוליטיים/שלטוניים אילצו את היהודים להתרחק מהם . כפי שכתב ע.צופיה . כיום האורינות נפוצה בקרב עמים רבים ובכל זאת ליהודים יש יותר הישגים אינטלקטואליים באופן יחסי לעמים האחרים . וגם כיום אין חסרון באורינות ושמירת מצוות התורה בקרב חקלאים ועובדי כפיים , אך בכל זאת אין שומרי המצוות עוסקים במקצועות אלה . | |||
|
|||
3. במאמר יש תשובות לשאלה מה קדם למה 3.1 כתוב במפורש שבכל התקופות לפני ימי הביניים לא התנאים השלטוניים הניעו את המעבר למקצועות העירוניים. עלות האוריינות הניעה את השינוי הדמוגרפי ואת המעבר למקצועות העירוניים. 3.2 תנאים שלטוניים-פולטיים, הגבלות רדיפות גירושים וכו', התחילו (בעיקר באירופה) באמצע ימי הביניים (לפי הספר בימי הביניים המאוחרים). 3.3 המעבר למקצועות העירוניים הושלם לפני מה שמתואר ב-3.2. אשמח אם תחזור לדון בנושא לאחר שתקרא או תעיין בספר. | |||
|
|||
אני קורא כרגע את הספר ''החברה החופשית ואויביה'' מאת קרל פופר . זה די כבד ומצריך זמן . אשתדל לקרוא את הספר בעתיד , אבל אז כבר הדיון הזה יהייה מאחורינו . מה שמפליא אותי זה נפוצות הטענה כי היהודים עברו בגלות לעסוקים מסחריים בגלל האיסור לבעלות על הקרקע או עבודה חקלאית . אף כי כפי שכתב ע.צופיה הקרקעות היו רכוש פיאודלי של האצולה ובכל זאת היו אריסים/חקלאים . יש כאן איזה דבר שאינו מסתדר טוב . בכל אופן יש לי חבר שהוא MS.C בהיסטוריה ואשוחח איתו . | |||
|
|||
טענת המגבלות והאיסורים יותר נפוצה בגלל גם שהטענה של הספר היא חדשה יחסית. ברור לגמרי כי מידת הנכונות של תיזה כלשהי לא תלויה במס' היחסי של תומכיה. המגבלה שהזכיר ע. לא היתה קיימת בפני היהודים לפני ימי הביניים המאוחרים (סוף בתקופה המוזכרת בספר). | |||
|
|||
מי שקצת מצוי בהיסטוריה של ימי הביינים יודע שליהודים הותר לעסוק באותם המקצועות שאינם מהווים תחרות ממשית לנוצרים. בהיפכא מסתברא כנראה שהתושבים הנוצרים באירופה בימי הביינים לא עסקו, במיוחד, ברפואה, פיננסים, מסחר במתכות יקרות, צורפות וכדומה. ההשכלה בתקופה זו הייתה בעיקר מאב לבן. לכן אנו רואים התמחויות משפחתיות הן אצל הנוצרים והן אצל היהודים. נקודה נוספת היא שהיהודים התחנכו על התלמוד והנוצרים על הברית החדשה והפילוסופים היוניים.מבחינת הכשרה לחיים אין ספק שהתלמוד עלה על הספרים האחרים. | |||
|
|||
במקרה שלנו: מי שקרא את הספר ומצוי בהיסטוריה של ימי הביניים יודע שההכללה שכתובה במשפט הראשון לא מדוייקת, במקרה הטוב. | |||
|
|||
אשרי הידענים. | |||
|
|||
|
|||
אני? לא ענייני? הצחקת אותי. | |||
|
|||
הערה שלך לא היתה לעניין. אתה גם רשאי לצחוק ולרקוד, אבל זה לא ישנה את העובדה.. | |||
|
|||
מעניין לדעת.פגשתי פעם,מתרגם לשפת החירשים.לכל שפה רגילה,יש שפת חירשים משלה.שפת חירשים לאנגלית,שונה משפת החירשים לאיטלקית וכו' ואיך בשפת חירשים מסויימת אומרים יהודי? פורשים את יד שמאל,ויד ימין עושה תנועות של כתיבה.כלומר, יהודי הוא מי שכותב ולומד... | |||
|
|||
ותגלעים בו אמירות חסרות בסיס ועדות היסטורית, ואפילו טענות תמוהות. | |||
|
|||
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |