פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה ללוי, 01/09/07 21:27)
משל השומרוני הטוב
גדי יערי (שבת, 01/09/2007 שעה 21:57)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קיימות שתי אפשרויות לקרוא את המקרא:

1. לקרוא אותו כפשוטו. אחרי הכל, הוא נכתב בעברית, שהיא שפה לוגית. השפה המקראית דומה מאד לעברית המודרנית ומשום כך יכול כל תלמיד בכיתה ג' לקרא את ספר בראשית ולהבינו.

2. לטעון שהמקרא כתוב בשפת סתרים שרק בוגרי ישיבות מסוגלים לפענחה. גישה זו נותנת מקום להסברים הזויים לפיהם גר אינו גר וארנבת אינה ארנבת.

אני מעדיף את ההסבר הראשון. כשהמקור (ויקרא) אומר ''כי גרים הייתם בארץ מצרים'' אני יכול לשלול מיד את רוב האפשרויות המנסות להסביר את פירוש המילה ''גר'', אך מוטב שאתן לאברהם אבינו להסביר, כשאמר לכנענים (בראשית כ''ג 4): '' גר ותושב אנוכי עימכם; תנו לי אחוזת קבר עימכם, ואקברה מתי מלפניי '': אברהם היה ''גר'', כי הוא עזב את מולדתו שבבבל והיגר לארץ כנען, דהיינו הוא היה ''זר''; והוא היה גם ''תושב'', כי גם בתוך ארץ כנען הוא המשיך לנדוד, וישב רק זמן קצר בכל מקום.
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
אליצור סגל (יום ראשון, 02/09/2007 שעה 7:58)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אתה יודע לקרוא את התורה רק בגלל המסורת -
בימי אברהם עדיין לא נתנה התורה בהר סיני ממילא לא היו הלכות גרות - בימי רות כבר היו - וגר הוא מי שאורמ - עמך עמי וא-להיך א-להי - הוי אומר מי שאומר רק עמך עמי אינו גר (וכל שכן מי שאינו טוען אפילו את זה) כדי להיות גר צריך להכנס לשילוב של דת ולאום הקיים כמובן גם היום - עמך עמי וא-להיך א-להי - חסר חאד הרכיבים וכל שכן שניהם אין כאן גר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
גדי יערי (יום ראשון, 02/09/2007 שעה 17:44)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיצד אתה יודע שהלכות גרות היו קיימות בימי רות?
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
אליצור סגל (יום ראשון, 02/09/2007 שעה 19:59)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
דברי רות לנעמי הם הבסיס שעליו מתנהלות הלכות הגרות בימנו - וכמובן שהן לא החלו אז אלא קדמו לרות בהרבה שנים.
כבר חזרתי והסברתי כאן לאורך הפתיל שאין ברצוני לדון בתורה שבעל פה בכללה אלא רק בכך שהיהדות התלמודית כפי שהיא היום קדמה לישוע ולאונגליונים כי הללו הכירו אותה כפי שהיא בידינו היום והתמודדו עימה כפי שהיא בידינו היום.
מעבר לזה אין בדעתי להוסיף כאן כי אין זה קשור ליחס נצרות - יהדות.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
גדי יערי (יום ראשון, 02/09/2007 שעה 21:04)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה לי שאתה מייצר ויכוחים עם עצמך. אתה מעלה טענות מסוימות שכביכול מוכיחות שההלכה קדמה לנצרות ולאוונגליון, וכשחולקים על דעתך או מבקשים סימוכין, אתה כותב שאינך רוצה לעשות זאת כי ברצונך להגביל את הויכוח לנצרות ולאוונגליון. נראה לי שבויכוח בו אליצור סגל מתמודד עם אליצור סגל, אליצור סגל ינצח.
_new_ הוספת תגובה



משל השומרוני הטוב
אליצור סגל (יום שני, 03/09/2007 שעה 8:24)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
קרא את כותרת המאמר - אם אתה מסוגל לכך - ותדע - אם אתה מסוגל לך - על מה הדיון - לא נדרש ממך שום דבר מעבר לזה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



מה זה ימי רות?
ניקולא בגלין (יום רביעי, 05/09/2007 שעה 15:10)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור,

לא מובן לי מה אתה מתכוון ב''ימי רות''. האם אתה מדבר על תקופת השופטים שהיא מוזכרת בספר כתקופת התרחשות הסיפור או על תקופת החיבור של הספר שהוא מאוחר יותר לפי רוב הדרשנים הנוכחיים.

ניקולא
_new_ הוספת תגובה



גר הוא זר
ניקולא בגלין (יום שני, 03/09/2007 שעה 22:52)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום גדי,

אני מפרש את המילה גר בתורה בדיוק כמוך. ואגב, דרך לוגית זו היא של כל התרגומים הנוצריים עד היום. נראה שזה גם פירושו של רש''י על בראשית כ''ג ד': גר מארץ אחרת ונתיישבתי עמכם. דעת מקרא כותב: ''כינוי לאיש שעזב את מולדתו והלך והתיישב בארץ אחרת ושם הוא יושב ישיבת קבע וחוסר בצל אדוני הארץ שהסכימו שיישב עמהם הוא ובניו אחריו.''
לפי הבנתי מדובר באיש זר בארץ מיוחדת שאינו יכול להיקלט סופית. כמו בני ישראל במצרים שיצאו משם בסופו של דבר.
השאלה היא: האם הזרים של עזבו את ארצם ואת מולדתם זוכים לאותם זוכיות של הגנה כפי שהתורה מבקשת לזרים שחיים בתוך עם ישראל?

ניקולא
_new_ הוספת תגובה



גר הוא זר
גדי יערי (יום שני, 03/09/2007 שעה 23:58)
בתשובה לניקולא בגלין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלת: ''האם הזרים של עזבו את ארצם ואת מולדתם זוכים לאותם זכויות של הגנה כפי שהתורה מבקשת לזרים שחיים בתוך עם ישראל?'' התשובה היא כמובן שלילית. מספר אנשים עם אג'נדות משלהם שחיו לפני 1500-1800 שנה הצליחו לשכתב את הנאראטיב היהודי בדמותם, נאראטיב שברובו הוא בלי טעם ובלי ריח.

כדי להכתיר אותם בתואר ''חז''ל'' צריכים תשעה קבין של אירוניה.
_new_ הוספת תגובה



גר הוא זר
ניקולא בגלין (יום רביעי, 05/09/2007 שעה 15:04)
בתשובה לגדי יערי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הייתי מוסיף סופית שמושג הגר נראה להיות דווקא הניגוד של המושג הרביני. כלומר: זר שמקבלים בתוך העם אבל שלעולם לא מתבולל ונשאר תמיד זר, למרות שמכירים לו זכויות ברורות ומסוימות היותו ''גר''. מושג הגיור של חז''ל הוא קליטה לגמרי של זר בתוך עם ישראל. אכן אפשר לראות גיור זה כנסיון לבלוע זרים ולטעון שרק למשתתף ליהדות מקבל תואר של אדם, אבל יש למקם זאת בראיה כללית יותר: ייכתן שקליטת הזרים ועשייתם כיהודים לגמרי היא פתרון יותר אנושי מאשר להסתכל בהם כזרים קבועים בחברה. זאת הייתה אחת בעיות של יהדות מתקופת בית השני: סטטוס של היהודים לגמרי והיוונים שהאמינו באמונה היהודית ללא גיור מלא. נראה שחז''ל דווקא עשו טובה בכיוון ההומניות, למרות שהם זייפו את מושג הגר ההסטורי כפי שמופיע בתורה. העיקר הוא לעדכן את התורה לפי הבעייתיות של הזמן.

ניקולא
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי