פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אוף טופיק: תרחישים חילופיים למקטעים בחייכם - משחק לשימושכם
מיכאל שרון (יום שישי, 02/11/2007 שעה 7:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קודם הערת אגב - תוכלו להוסיף לידוע לכם אודותי גם - ''סופר''. בקישור למטה אחד מסיפורי הקצרים. יש להתעלם מההקדמה ולקרוא הסיפור עצמו. באתר שלי, בו מופיע הסיפור הזה, יש באותה קטגוריה גם סיפורים נוספים ושירים שלי ותרגומי שירים, מסוג זה האחרון. ואילו כאן למטה, במייל זה עצמו, מוצגים לעיונך הביקורתי שירים שלי שפורסמו בגדה השמאלית

היצבתי זאת בטוקבק ב''הארץ'', בשולי ידיעה על כיבוי השלטר בעזה

בתגובה לכתבה: מזכ''ל האו''ם: ניתוק שירותים בעזה מנוגד לחוק הבינ''ל ומעניש את הסובלים ממילא

שם השולח: מיכאל שרון

עיר: אינמקום שנוכלבו את ראשנו לשים

כותרת התגובה: אשתי, חברתי, בבואך לחתונה (ללא ני(קוד)תוק , תל אביב)

אשתי, חברתי, בבואך לחתונה,
אל תלבשי כאן שמלה לבנה,
שמלה שחורה ליבשי נערתי,
בלאט תצעידיני אל מותי.

דוממת, חיוורת, תינצרי ליוויתי,
פרחים עינדי שם לאין-סוף,
איתך ניצחית, לבנה, זו תהיה פגישתי,
ברקע, קודר, ירעים אי-שם תוף

(ללא ני(קוד)תוק , תל אביב)

בתגובה לכתבה: מזכ''ל האו''ם: ניתוק שירותים בעזה מנוגד לחוק הבינ''ל ומעניש את הסובלים ממילא

שם השולח: מיכאל שרון

עיר: עזה

כותרת התגובה: א?ש??ת??י, ח?ב?ר?ת??י, ב??בו?א?ך? ל?ח?ת?נ??ה

א?ש??ת??י, ח?ב?ר?ת??י, ב??בו?א?ך? ל?ח?ת?נ??ה,
א?ל ת??ל?ב??ש??י כ??אן ש??מ?ל?ה ל?ב?נ?ה,
ש??מ?ל?ה ש??ח?ר?ה ל?ב?ש??י נ?ע?ר?ת?י,
ב??ל??אט ת??צ?ע?יד?ינ?י א?ל מו?ת?י.

ד?ו?מ?מ?ת, ח?ו??ר?ת, ת??נ?צ?ר?י ל?ו?י?ת?י ,
פ??ר?ח?ים ע?נ?ד?י ש??ם ל?א?ין -סו?ף,
א?ת??ך? נ?יצ?ח?ית, ל?ב?נ?ה, זו? ת??ה?י?ה פ??ג?יש??ת?י,
ב??ר?ק?ע, קו?ד?ר, י?ר?ע?ים א?י -ש??ם ת??ף

19 ספטמבר, 2007

_______________

אִשְׁתִּי, חֲבֶרְתִּי, בְּבוֹאֵךְ לַחֲתֻנָּה,

אַל תִּלְבְּשִׁי כָּאן שִׂמְלָה לְבָנָה,

שִׂמְלָה שְׁחֹרָה לִבְשִׁי נַעֲרָתִי,

בַּלָּאט תַּצְעִידִינִי אֶל מוֹתִי.

דּוֹמֶמֶת, חִוֶּרֶת, תִּנְצְרִי לִוְיָתִי ,

פְּרָחִים עִנְדִי שָׁם לְאֵין -סוֹף,

אִתָּךְ נִיצְחִית, לְבָנָה, זוֹ תִּהְיֶה פְּגִישָׁתִי,

בָּרֶקַע, קוֹדֵר, יַרְעִים אֵי -שָׁם תֹּף

________________

ושיר שלי בגדה השמאלית:
נעמה - אטיוד אדום
מאת: מיכאל שרון [ ::: תרבות ::: ]

2005 / 05 / 17
הַפּוֹעֵל הוּא קֶרֶן שֶׁמֶשׁ,
הַמְּדַכֵּא שַׁיָּךְ לְאֶמֶשׁ.
אֶל הַמָּחָר צָפָה פְּרוֹלֶטָר,
קָפִּיטָלִיסְט נַצְלָן הוּא רֶמֶשׂ.

בַּלָּאט יַפְצִיעַ שַׁחַר, אוֹר,
הֲמוֹן נִדְכָּא לְאַט נֵעוֹר,
אַךְ רוּחַ חֹפֶשׁ גִּיל הַדְּרוֹר,
טֶרוֹר נִשְׁמַת עָמֵל - תִּשְׁבֹּר.

פּוֹעֶלֶת נָאוָה אָהַבְתִּי אֵי אָז,
נַעֲמָה - מַבָּט לָהּ עַז,
קָפִּיטָלִיסְט שָׁמֵן חָמַד חַמּוּקֶיהָ,
אַךְ רַק לִי נְשׂוּאוֹת עֵינֶיהָ.

שָׁלַח יָד גַּסָּה, נָהַם, גָּנַח,
אִיּוּם וּפֶרַע לָהּ שָׁלַח,
אַךְ בָּא יוֹם אֵיד, יוֹם שִׁחְרוּר מֵאֵימָה,
זַעַם עֲמֵלִים אָדֹם לוֹ מָחַץ הַנְּשָׁמָה.

2005 / 05 / 18
שם המגיב/ה: מיכאל
צריך קצת לחזור לרוח הראשונית ההיא, לבסיסים האתיים. כשהמצב נעשה מורכב וקשה - יתכנו שתי גישות רגרסיביות: הגברת הציניות ואיתה הפילפול הארכני, או דוגמטיות שרירותית והתעלמות ממידע.

אך תתכן גישה שלישית: היערכות בונה למצב החדש, שיכלול ההבנה התיאורטית והתובנה המעשית. וזאת בדרך אלגנטית וחדשנית. לזה נידרשת רוח בונה ויוצרת, ולא כובד מדביר רוח או ציניות שביסודה תחושת הפער בין רטוריקה לפרקסיס.

לכל חשיבה יוצרת, נידרשת באופן התחלתי קצת אירונייה, בצד כנות ויושרה. בשיר הזה היסודות הישנים עדיין שם - דימויי הסאוב מול התום והטוהר, ובעיקר -האימה - נוכח הכוח הבוטה והשרירותי שדומה שדבר אינו יכול לסייג אותו עוד.

ועם זאת, השיר מהווה אמנם ציטוט מעט פרודי, או אירוני של יסודות משנות ה-‏30 וה-‏40 , אך ללא התכנים הישנים הספציפיים שהיו יפים לתקופתם כמו ''ספרד על המוקד'' של אלכסנדר פן. לכן, יש כאן סכמטיות מופשטת, ללא תכנים ספציפיים, אך כמה דימויים ברוח הישנה.

זהו בעיקר ציטוט, או תיזכורת, של יסודות אמיתיים ברוח הישנה, מול המורכבות החדשה.

_______________

ותרגום שלי, אף הוא בגדה השמאלית, לשיר של המשורר הבריטי ויסטן יו אודן
משורר בלב הליל | וויסטן יו אודן

משורר בלב הליל

מאת: וויסטן יו אודן [ ::: תרבות ::: ]

2005 / 12 / 14
בַּחֲלוֹם בַּלָּהָה שֶׁל חֲשֵׁכָה
כָּל כַּלְבֵי אֵירוֹפָּה רוֹעֲמִים נְבִיחָה,
וְהָאֻמּוֹת הַחַיּוֹת מְחַכּוֹת בְּלִי תּוֹחֶלֶת,
כָּל אַחַת בְּשִׂנְאָתָהּ מְבֻדֶּלֶת;

סֵאוּב אִינְטֶלֶקְטוּאָלִי עַד בּוֹשׁ
נִבַּט מִכָּל פְּנֵי אֱנוֹשׁ,
וְיָם הָרַחֲמִים מוּטָל כְּאַיִן,
נָעוּל קוֹפֵא הוּא בְּכָל עַיִן.

נֶאֱמָנוֹת, מְשׁוֹרֵר, שָׂרֵךְ דַּרְכְּךָ
יְשִׁירוֹת לְתוֹכְכֵי לֵב הַחֲשֵׁכָה,
עִם קוֹלְךָ בִּלְתִּי מֻצְמָת לֹא נָגוֹז
שַׁכְנְעֵנוּ עֲדַיִן כִּי נִתָּן לַעֲלֹז;
בְּעִבּוּד חָרוּז שִׁירָה צְלוּלָה
לְכֶרֶם הָסֵב אֶת הַקְּלָלָה,
עַל חֹסֶר הַצְלָחַת אֱנוֹשׁ שׂוֹרֵר
כְּשֶׁסַּעַר מְצוּקוֹת אוֹתוֹ גּוֹרֵר;

בַּיְּשִׁימוֹן בּוֹ מֻקַּף הַלֵּב
תֵּן לְמַעְיָן הַמַּרְפֵּא לְלַבְלֵב,
וְאֶת הָאָדָם הַחָפְשִׁי לָמֵד
בְּכֶלֶא יָמָיו אֵיכָה בְּשֶׁבַח הַתְמֵד.

------------------------------------------------------

תרגום: מיכאל שרון, מתוך ''יד לוויליאם באטלר יטס'', ינואר 1939.

From: In memory of W.B. Yeats / W.H. Auden (1907-1973).

________________________

מוצעים לעיונכם הניכבד גם שירים נוספים שלי, על הקיבוץ, בלווית הערות, בשולי שיר של קלינסקי בגדה השמאלית, ''מתה הציונות של סבא''
ועכשו - מה שהיבטחתי לכם. קחו ותאהבו:

תרחישים חילופיים למקטעים בחייכם

ישבתי פעם בקפה בנתנייה, על שפת הים בלילה, בקיץ 1988, עם בחורה מדאבלין, אדומת שיער ונמשים, תמירה, פנים אמיצות, בשם רוז מאקמורוו (שחייתי איתה בביתי ברעננה תקופת מה קודם שעזבה לקהיר ואחר חזרה לעולמה בדאבלין. אביה אגב היה בעל מפעל ליצור חלקי מטוסים).

לקחתי בשלב מסויים מפיות נייר שנחו במשולש אלומיניום על שולחננו, והתחלתי לשרבט בזו אחר זו דמויות אנשים שישבו סביבנו. מה זה? שאלה. השבתי, אלה תרחישים אפשריים בחייך, ואם תרצי, החל משנייה זו, אם תרצי לחרוג מהאינרצייה בחייך. כל מה שעלייך לעשות הוא לגייס ברגע זה אנרגייה ורעננות, ולגשת כמה מטר מכאן לאיש שדיוקנו כאן.

וכאן הצמדתי תאור דימיוני מסתבר לאנשים הללו, לרקעם, מעשיהם, גישותיהם - הבודהה תמיד מצוי בפרטים הקטנים, נסו אתם, אנשים טובים, משחק זה של מה שמכונה בלוגיקה מודלית מתקדמת - העלאת עולמות אפשריים (מציגי הלוגיקה המתימטית הזאת בשנות ה-‏60 - סאול קריפקה מארה''ב, יאאקו הינטיקה מפינלנד). ואחר תארתי לה את תרחיש התפתחות חייה איתם, ומה תוכל היא לתרום להוציאם מנתיבי האינרצייה בהם חייהם שלהם מתנהלים.

היא היתה בחורה קתולית כמובן, ובמשחק הזה יש מוטיב קתולי נוצרי -נהיה זה לזו מקור זימון חסד אלוהי, ולא נחפש את ישענו בנפשות מתות, אלא בחיים. זאת כשם שישוע בקומו, לפי המסופר, מהמתים ובפוגשו בלילה בדרך גלילית בתלמידיו האבלים, שלא היכירוהו, ושספרו לשאלתו, כי מורם ניצלב, ועוד נעלם מקברו, גער בהם קלות: מה אתם מחפשים את החיים בקרב המתים?

הפעילו דימיונכם במשחקי תרחישי חיים משחררים אלה, זכרו כי ססמת הסטודנטים המורדים בסורבון, 68, היתה, הדימיון לשילטון.

ולהלן עוד תרחיש אפשרי, שכתבתי ב-‏2002 באתר התרבות ליטרטורה, נימחק שם במעשה פרע של אנשים רעים, ואחר היצבתי באתרי לפני זמן מה:

וידויו של פובליציסט ימין קיצוני
_new_ הוספת תגובה



מיכאל שרון – משורר
אריה עירן (יום שישי, 02/11/2007 שעה 7:51)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יופי לך שאתה משורר . יש גם משוררים אחרים . מי איכותי ומי לא אין לי מושג . אני מנסה לראות מה המסר . בשירך מיום 17/5/05 הפועל הוא קרן שמש המדכא שייך לאמש... בולטת עמדתך הקומוניסטית . זו לא רק שנחלה תבוסה אפילו עקרונותיה שגויים . גישתו של מרקס נובעת מהגיגים וירטואליים , אף על פי שיצירתו איכותית היא לא מעוגנת במציאות . אין הכוונה למצב המעמדות הנמוכים אלא למחשבה שהאנשים כבודדים פועלים (ACT) אחרת .
כמה בנית , כמה יצקת , כמה חישלת , כמה חרשת וזרעת ? האם ארגת או רק ערגת ?
אני ידידי המשורר הרסתי ובניתי יצקתי וחישלתי זרעתי וקצרתי שתלתי וכרתתי למרקס לא הייתה יבלת על ידיו ונדמה לי שגם לך לא .
_new_ הוספת תגובה



אריה, כרגע אני עם גויאבות, מרגיש רופס ושבע
מיכאל שרון (יום שישי, 02/11/2007 שעה 14:24)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרגשה מאוסה אצלי, טוב להיות קצת רעב כשאתה רוכב על אופי המרוץ שלי ומסתכל בפנורמה, ומנסה לשחק אותה בתפקיד איש המחתרת האסקטי, שם לב לדמויות מסויימות בפארקים הומים, תוך מיקומם ביחס לנקודת ציון בשטח כמו עמוד, מניח שאיש מסויים, שלפתע בידו ארנק נשי, יכול היה להשיג זאת תוך שנייה תמורת 10 שקל מאשה בשטח, על מנת להראות כאיש משפחה ולא כסוכן ביון, להניח שאיש שהולך לכוון X, במודגש, יכול בשנייה לשנות כוון ליעדו, ועוד רבות. זהו משחק שטח שפיתחתי, ואין כמוהו מרחיב תודעת ההתנגדות והמרחב. או, להסתכל כלפי מטה, דבר מספיק לאתר התקדמות לעברך מצד מישהו, בלי ליצור קשר עין ולגלות עניין, וכן, לדעת להפיק תועלות קטנות וסיוע בלי משים מאנשים בשטח, לאחר מבט קצר ומזהה, לפסוע לאט, לעיתים, ובחדות לשנות מהירות, להפוך לבלתי נראה בהמון תוך שנייה, לחשב בשנייה במבט חטוף קדימה מסלולים אלטרנטיביים, לזהות מתי אדם מוצק מנסה ליצור מגע חוף חוסם איתך בחלל סגור כגון ליד דוכן, ולחמוק בזריזות, לשמור על טווח קשב פתוח. והעיקר, להזהר מהתשה כעבור שעתיים, שכן דווקא אז כשאתה מותש, מזמנים את הדברים הגרועים.

בניגוד לך, עירן, אני עובד עוד מגיל 8, אף שהייתי ממשפחה אמידה, הייתי בכתה ג' הילד העשיר ביותר בכתה. בגיל 15 עבדתי בבניין ולמדתי בתיכון הטוב והקשה בת''א. נידרשו בתקופה מסויימת מאמצים מסויימים בחבורה בשביל לנטרל אותי יחסית.
_new_ הוספת תגובה



הלו,זה רדיו זה?
האמישראלפוץ (יום שישי, 02/11/2007 שעה 15:53)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפסיכיאטר גר 2 בלוקים בראש הלאה
_new_ הוספת תגובה



אריה, כרגע אני עם גויאבות, מרגיש רופס ושבע
יוסלה (יום ראשון, 04/11/2007 שעה 6:00)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שבת לפנות ערב. בתחנת הדלק בפינה מול קפה פרק כבר דולק האור, ואני מחפש את יעל. יעל מלאו לה שבע-עשרה. יש לה חזה מלא וגוף נערי, ולפני שבועיים עזבה אותי לאנחות. מחר אני חוזר לירושלים להמשך הסמסטר, אבל עכשיו אני מחפש את יעל שגרה ממש פה ליד דיזנגוף בדירה העליונה עם המרפסת הפתוחה והוריה וגורו הכלב הגוץ. אתמול, יום ששי גם חיפשתי אותה פה בסביבה ונתקלתי בגורו הכלב בחדר המדרגות מול דלת הכניסה לדירה. ישבתי קצת מארח לגורו חברה. צילמתי את גורו רובץ מול הדלת ואור השמש של אחר-הצהריים המוקדמים מכה על הדלת שמאחוריו. וכשגורו קם ללכת ליוויתי אותו לטיול ברחובות הסמוכים. למחרת, בירושלים, פיתחתי את הסרט (שחור לבן) ומצאתי שסדרת הצילומים עם גורו ממש מוצלחת. ובפעם הראשונה מאז עזבה יעל הרגשתי שאוכל להמשיך גם ללא יעל.

העצים ברחוב דיזנגוף תמיד הקשו על בעלי הסנדלים שפרי העץ הסגלגל, שהפך את המדרכות למעין חבית ענקית לדריכת יין, חדר לבין הסנדלים וכפות רגליהם.

כשהיינו קטנים, במוצאי שבת לפנות ערב היינו מטיילים ברחוב עד לפינת שדרות קרן-קיימת ונעצרים לרגע לקנות נקניקיות בלחמניה מהזקן שישב ליד הגריל הקטן בפתח המסעדה, פניו לרחוב.
_new_ הוספת תגובה



אריה, כרגע אני עם גויאבות, מרגיש רופס ושבע
גולדה (יום ראשון, 04/11/2007 שעה 13:17)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזה עצים היו אז בדיזנגוף?
_new_ הוספת תגובה



אריה, כרגע אני עם גויאבות, מרגיש רופס ושבע
יוסלה (יום ראשון, 04/11/2007 שעה 15:20)
בתשובה לגולדה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אתה צריך לשאול, אז התשובה לא בשבילך.
_new_ הוספת תגובה



הלו, זה א? נפלא, מזכיר עולם אחר, פעם.
מיכאל שרון (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 8:03)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

י. ספרה בדיוק אותו דבר. במילים ובסגנון דומה, אין לך מושג כמה היא הושפעה ממך בכל דבר. הלוא, זאת י? ולא בדרום אמריקה עם הד.? זוכרת את גורדייב?

כתוב ניפלא ופשוט.

עשה לי טוב על הבוקר.
_new_ הוספת תגובה



למה לא תכתוב ספר סיפורי זכרונות מינימליסטים מסוג זה עם סקיצות
מיכאל שרון (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 8:26)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עושה טוב לקרוא זאת. חבל לנטוש את העיברית שלך, זו שפה נהדרת, שפת התנ''ך, קצרה, יעילה, לוגית מאד, חכמה, לעיתים בניגוד בוטה לאלה שמזנים אותה בישראל, שכנראה אינם מבינים עברית, אלא רק מלהגים בה עם קצה הלשון והנעת השפתיים. גם הפונטיקה העברית היא נהדרת, חכמה, אבל אוזניים להם ולא ישמעו.

ישוע אמר, לא הנכנס אל הפה מטמא את האדם. מה שיוצא מהפה הוא המטמא את האדם. אם ברצונך לדעת עיברית מהי, מהי לוגיקה עברית אמיתית, קרא את השליח פאולוס (שאול התרסי), איגרת אל הרומים. הוא כתב לטינית, אבל חשב בעיברית.

אפשר להוציא לאור באופן מיידי כספר אלקטרוני, אתה העורך, חינם, ההוצאה מקבלת אחוזים.

ולעניינו אנו (כמו שאומרת בת זוגי, בסלנג עכשוי המהדהד חמוד משום מה) -
קונספציות שהתווה ווינגייט כגורם מרכזי בהתרחשויות מלחמת הקוממיות
קונספציות שהתווה וינגייט בשנות ה-‏30 הוו גורם מרכזי להשתלטות מהירה של הכוחות היהודיים על א''י-פלסתין המערבית, לניצחון במלחמת הקוממיות וכנראה שלטהור האתני שנעשה פלשתינאים. חשיבות קריטית בהשגת הניצחון במלחמת הקוממיות נודעה גם ל-‏3000 הקצינים והלוחמים המקצועיים שהובאו מחו''ל (שההיסטוריוגרפיה הישראלית נקטה כלפיהם במונח מח''ל - מתנדבי חוץ לארץ)
_new_ הוספת תגובה



למה לא תכתוב ספר סיפורי זכרונות מינימליסטים מסוג זה עם סקיצות
יוסלה (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 12:21)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין שעד היום הנס של תחיית העברית במאה העשרים והפיכתה לשפת לאום ומדינה לא נרשם בתודעה של אומות העולם.

במוסדות האקדמיים בעולם, אין העברית נחשבת כשפת לימוד מיוחדת או נוספת כמו הלטינית או היוונית - אין לה מעמד כשפה עתיקה. אך גם אין נותנים לעברית את תשומת הלב לה היא ראויה בשל ההיקף העצום של היצירה בעברית שנוצרה כמעט יש מאין במאה העשרים. אני לא יודע אם יש תקדים הסטורי למה שקרה לעברית בתקופתנו. לנו קשה לראות את זה - קוצר הראיה האופייני של המשתתף באירוע.

לפני מספר שנים פגשתי במנחם בן (גם זה קרה ברחוב דיזנגוף). מנחם הסביר לי בהתלהבות שהעברית היא השפה החשובה ביותר, היחידה. הטענה בדבר היחידיות, או היחידות, של השפה העברית נשמעת פרובוקטיבית, אך מאז ששמעתי אותה ממנחם בן היא מהלכת עלי קסמים. למה התכוון המשורר כשאמר שהעברית היא השפה היחידה.

מה שאני מנסה לומר זה שלמה שקרה בארץ-ישראל-פלסטינה במאה השנים האחרונות יש מאפיינים הסטוריים חריגים - רצף אירועים מכוננים המוגדרים על-ידי תערובת של מאפיינים של המצב הפוסט-טראומתי שכל עם ישראל שרוי בו מאז הקמת המדינה עם גורמים לשוניים-לוגיים ועם מאפיינים נבואיים חזקים.

הפרוגנוזה של מצבים כאלה היא בדרך כלל התגלות והארה - ישועה - או שמד מוחלט או שניהם.

א-פרופו המורשת הבריטית. דודי, שנפטר לאחרונה, שירת בבריגדה היהודית במלחמת העולם השניה, ומאוחר יותר שירת במשטרה. הוא היה השילוב המושלם של הייקה והקצין הבריטי. בשנים האחרונות סבל מאד ממה שקורה בארץ.

תודה עבור המאמר.
_new_ הוספת תגובה



יחודיותן של שפות
מיכאל שרון (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 13:44)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה חמה ומוקירה לך על הארותיך. מנחם בן צודק במידה רבה. אך לא ''היחידה'' - גם בשפות אחרות - יוונית, לטינית, גרמנית, אנגלית ואחרות יש לוגיקה יחודית, הקובעת הרבה בראיית העולם ובחוכמה המזומנת למשתמשי השפה. בגרמנית למשל אתה משעה את הקשב, והבנת מבנה העומק (המשמעות) ניקבעת תכופות בסוף המשפט. גרמנית היא גם שפה בעלת הטיות מטריארכליות חזקות. גרמנית גם מספקת לך הבחנות חדות, למשל, Lebensfremd לעומת Lebenskunstler (עם אומלאוט). ויש בה גם ידע מעניין החבוי באטימולוגיה של המילים, למשל Aufmerksamkeit (מלשון סמן, הדגש, merken, בעוד באנגלית ובצרפתית אומרים attention מלשון להקשיב (קשב, בעיברית מודרנית, זה כבר חידוש לשוני). הדבר אגב משקף ממצאים חדשים בתחום מחקר הקשב בפסיכולוגיה ניסויית, לא משהו בדומה להטיית זרקור, אלא הבלטה, מתן משקל גדול למוקד יותר מאשר לסביבת מוקד הקשב).

תרגום התנ''ך של מרטין לותר למשל, כל פראזה דומה לבאך (נניח, הסוויטות לכינור או לחלופין, צ'לו) בביצוע פאבלו קאזלס, יחידה בדידה ומרהיבה לכשעצמה. בעוד הצרפתית עשוייה להיות זורמת אך צלולה מאד, בדומה לביצוע אותן סוויטות על ידי הצ'ליסט פול טורטייה. אנגלית מטה לחשיבה מדוייקת, להעדר אובקורנטיזם.

בעברית, אני נוהג לומר:

''מה שאתה חושב זה מה שאתה אומר ומה שאתה שומע זה מה שאתה כותב''.

למשל ''זה רהיט יפה מאד'' - מתחיל ממש כמו החשיבה, באובייקט, בשם העצם, ומייחס לו אטריבוטים בשלב הבא. ובאנגלית? לא. This is a fancy piece of furniture - האובייקט בסוף.

ובעיברית הכתיבה היא לפי הפונטיקה, בניגוד למשל, במקרים בוטים, דנית או גרמנית שוויצרית. כתוב מה שאתה שומע, אל תפגום בשטף להחליט מתי כ ומתי ח, מתי ס ומתי ש - עשה זאת בסוף, אובדן הזמן כאן מזערי. בניתי אגב שיטה ללימוד עיברית, אני מלמד פרח-כמורה מפולין, חובב שעונים מכניים, והדבר נתן לי רעיון.

עיברית היא שפה מדהימה, מדהימה, שום אדם לא יכול היה לנסח רעיונות דתיים באופן כה פרדוקסלי ומהמם כמו פאולוס, החושב בעיברית, צלול כמו בדולח, אך משכנע בהיגיון ברזל הקולע ללשדך (היגיון ורגש משולבים בחדות -פרדוקס לכשעצמו) באופן שאין למעלה ממנו (קרא ''איגרת אל הרומים'', החגיגה הלוגית-פרדוקסלית מתחילה בפרק השלישי).

אמרתי לעצמי, איני מרגיש כל מרחק היסטורי ביני ובין פאולוס, כאילו במובן מה הייתי אני כותב בדיוק באותן מילים, אותם משפטים, רק שהוא עושה זאת באמנות והשראה אלוהית (דבר המכונה ''קבלת חסד רוח הקודש'') באופן כל כך גבוה, אין לו מתחרים.

יש נוצרים שחושבים אותו מעט לאנליטי מדי, קצת כביכול חסר נשמה, אבל הם אינם מבינים, זאת בדיוק הנקודה. גם ירמיהו, ישעיהו, דיברו באופן כה חד, כה קולע, כל כך הרבה מידע ומטען רגשי והשראה אלוהית וקליעה לחוש המוסרי שלנו באופן מדהים, וכל זאת בכמה מילים.

יש להבין שזה במובן מסויים ההפך מגרמנית, אין כאן נישגבות בכוח המילה, תחושת הנישגב Der Erhabene היא עקיפה, ואת זה בדיוק החטיא מרטין בובר בפרשנותו, כשהוא מנסה להפוך את דברי הנביאים לנישגבות לשונית ישירה נוסח הטקסט של מרטין לותר.

אני רוצה לעיתים לומר לאדם או שניים, מה, ישוע היה סלובקי? פאולוס היה איטלקי? אבל הדברים האלה נועדו לכל האנושות, ואסור לי לומר זאת, אלא שאני יודע עד כמה חשוב שאלה אנשים שחיו כאן כמוני, ודיברו בדיוק בשפה שאני מדבר.

ואתה צודק, זו גם דעתי, תחיית העיברית היא משהו אדיר, ענק, וזאת בפרט שהיא בדיוק במבניה הבסיסיים ובגוף אוצר המילים העיקרי כמו שהיתה לפני 2400 שנה או לפני 2100 שנה, בניגוד להבדל בין יוונית עתיקה ומודרנית, או אפילו אנגלית של צ'וסר מול אנגלית עכשוית.

מבחינתי, הסיפור הוא פשוט, בסלנג עיברי אומרים כיום למשל ''לאכול חרא'', אבל בביטוי הזה בדיוק השתמש רבשקה שר הצבא האשורי בשעת המצור על ירושלים:

אני מצטט ממאמר שלי (''דברים אישיים לקוראי'')
http://www.articles.co.il/article/8393/דברים%20אישיי...

''אבל אני אומר דבר-מה בדומה למה שאמר רבשקה, שר הצבא של סנחריב מלך אשור כלפי מלך יהודה, חזקיה בן אחז, כאשר נשא דברו אל העם בירושלים (שצר עליה עם צבא כבד) בעיברית צחה, ואמר (כלפי המלך) ''על מי בטחת כי מרדת בי?..על משענת הקנה הרצוץ הזה על מצרים?... ואתה התערב נא את אדוני את מלך אשור ואתנה לך אלפים סוסים אם תוכל לתת לך רוכבים עליהם''...

ואל העם הוא קרא, ''כה אמר המלך, אל ישא לכם חזקיהו כי לא יוכל להציל אתכם מידו.. אל תשמעו אל חזקיהו כי כה אמר מלך אשור, עשו איתי ברכה וצאו אלי ואיכלו איש גפנו ואיש תאנתו..וחיו ולא תמותו''...

שלושת אנשי המלך צועקים בבעתה לרבשקה, ''דבר נא אל עבדיך ארמית כי שומעים אנחנו, ואל תדבר עימנו יהודית באזני העם אשר על החומה''... ורבשקה צועק בחזרה בזו הלשון:

''העל אדוניך ואליך שלחני אדוני לדבר את הדברים האלה? הלוא על האנשים היושבים על החומה לאכול את חוריהם ולשתות את שיניהם''...(זו הפעם הראשונה אגב, שמופיע בעברית אביו הקדום של ביטוי העגה המודרני ''אכל חרא'', מלפני 2750 שנה).

תודה לך על הארותיך
_new_ הוספת תגובה



לא הנכנס אל הפה מטמא את האדם
צדק (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 12:46)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכן הנוצרים אכלו בשר של ילדים על המנגל............
זה לא מטמא את נשמתם השחורה ממילא..
_new_ הוספת תגובה



הלך הילד
יוסלה (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 13:19)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פיספסת את משמעות המשפט לגמרי. ולהוכחה ישמשו ביטויי הגועל-נפש שהצלחת להוציא מפיך. מה שיוצא מפיך הוא המטמא אותך.
_new_ הוספת תגובה



הלך הילד
צדק (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 14:01)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנוצרי מודאג מדבריי, שהם רק תיאור של אחד מאינסוף פשעיהם הזוועתיים של הנוצרים,
ואינו מודאג כלל מנוצרים המבשלים ילדים על שיפודים ואוכלים את בשרם.

דוגמה נהדרת ל''מוסר'' נוצרי המטמא את כדור הארץ.
_new_ הוספת תגובה



[•] הלך הילד
יוסלה (יום שישי, 09/11/2007 שעה 6:20)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[• מדיניות המערכת (דיון 1510) היא לא נושא לדיון.]

משתתפים כגון 'לוי' ו'צדק' מנבלים את הפה ומגדפים כל דבר שזז בשטח, החל בשמאלני האלמוני של כל הזמנים וכלה בבן-גוריון, ובעבדכם הנאמן.

זה ביחוד בוטה על רקע יום השנה לרצח רבין, - רצח שהיה ביטוי והמשך לאלימות מאותו סוג ש'צדק' נוקט בה באופן קבוע באתר.

בנסיון למצוא דוגמאות ותקדימים לבעיה, הגעתי לאתר 'כיכר העיר' - דיון מספטמבר 2004 שבו משתתף אחד, המכנה את עצמו 'יואש' נוקט באותה אלימות מילולית כלפי משתתפים אחרים, מה שגורר בעקבותיו תגובות ותלונות של חלק מהמשתתפים שהם מורים במקצועם, ודיון קצר בנושא השימוש בכינויים. חלק מהתוכן עוסק ביחס לשואה.

הסגנון של של המשתתף האלים מזכיר מאד את הסגנון של 'צדק'.
והנה קטע מדברי 'יואש' - קטע שרלוונטי לעניין המאמר הנוכחי (הטעויות במקור):

''בספר ''למען ציון'' ביוגרפיה של יהודה ליב מגנס ''הקנצלר הראשון של האוניברסיטה העברית'' (זה תוארו) כתוב בידי פרופ' בנטוויץ' ( מאנשי חוג ''ברית שלום'' בראשות מגנס) עמוד 212-211.
כשנודעו ממדי ההשמדה זעם על אלה שהענין איכפת להם.
:''סקרו אגואיסמוס ( השמירה העצמית - העיקרון המקדש את דאגת הפרט לקיומו) לא לנו הוא, גם אם אולי נאה הוא לעמים אחרים. אף אם בכך נדון עצמנו למוות, לא לנו הוא''.
בפשטות , הגויים צריכים לדאוג לעצם קיומם.
דאגה לעצם הקיום היהודי היא שלילית
( הוא קבע במפורש שהצלת יהודים מההשמדה ע''י הבאתם ארצה היא בלתי מוסרית).
זו התפיסה היסודית של רבים מהשמאל.
הרמטכ''ל קבע שגרוש היהודים מחבל עזה הוא רוח גבית לטרור. גורש מתפקידו.
ראש שרותי הביטחון קבע קביעה דומה וגם הוא גורש.
השמאל ידע שגרוש יהודי קטיף יביא להפצצת שדרות וטבח ביהודים בחדרה ובכל מקום ,במסגרת השמדת עם אחד-אחד שהערבים מבצעים בנו. אך מה 'כפת לשמאל?. השנאה לכל מה שמבטא את המשך הקיום היהודי כל כך חזקה אצל חלק מהשמאל עד שהם מוכנים להיסתכן ובלבד לגרום רע לימין. תמות נפשי עם מתנחלים.
איש מתומכי הגרוש לא מביע חרטה על כך שבתמיכה בגרוש הוא הפך שותף לרצח הארבעה בחדרה ( ואגב כך גם של החמישי -הערבי) , כי הללו רואים בשלילה את עצם הקיום היהודי. גם אנשים שהסתכנו רבות בפעילויות בטחוניות, כמו עמי איילון, תומכים במפורש בעריכת טבח (''אלטלנה'') בימניים המייצגים בעיני רבים את המשך הקיום היהודי.'' [סוף ציטוט]

הנה הקישור:
אני חושב שמעט אתרים שמכבדים את עצמם היו מאפשרים הפצת עלילות דם נגד יהודים (יש אתרים כאלה אני מתאר לעצמי, אך אין לי עניין בהם). לכן גם קשה לי להתרגל לדימוי ש'צדק' משתמש בו בהתלהבות של ''נוצרים המבשלים ילדים על שיפודים ואוכלים את בשרם''.
_new_ הוספת תגובה



הלך הילד
צדק (יום שישי, 09/11/2007 שעה 7:49)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק שמאלנים בולשביקים מגדפים, ימני אומר את האמת בלבד.
לא הימני אשם שאמירת האמת על השמאלנים נשמעת כגידוף,
בדיוק כמו שאמירת האמת על הרוצחים שהבאתם מתוניס נשמעת כגידוף.
כאשר אומרים לאשה פרוצה שהיא זונה, אין זה גידוף, זה רק ציון עובדת אמת.

האלימים היחידים הם השמאלנים הבולשביקים המנסים לסתום פיות באלימות, ובטרור.

עלילות דם נגד יהודים הוא עיסוקם הקבוע והיומיומי של הבולשביקים השמאלנים,
חלקם מקבלים משכורות מאנטישמים ונאצים מרחבי העולם עבור עבודתם הפושעת.

ועבורך ה''משכיל'' השמאלני, המשפט, ''נוצרים המבשלים ילדים על שיפודים ואוכלים את בשרם'',
איננו דימוי כלל, זהו אירוע שקרה במציאות, באסיה הקטנה, באחד ממסעי הצלב.
_new_ הוספת תגובה



[•] יוסלה, אתה לא עבד נאמן
חושף שקרנים (יום שישי, 09/11/2007 שעה 19:15)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז למה אתה משקר?

[לשלך: ''.... החל בשמאלני האלמוני של כל הזמנים וכלה בבן-גוריון, ובעבדכם הנאמן.'']
_new_ הוספת תגובה



[•] למה אתה הולך כלכך רחוק
חושף שקרנים (יום שישי, 09/11/2007 שעה 19:24)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי לשקר?

הינה מה שכתוב שם:
''
מהיום אמור: מאיה=יואש מרטין 22:09 25/10/05

מהיום אמור: מנחם=מרטין יואש 23:04 25/10/05
''.
_new_ הוספת תגובה



''טובל ושרץ בידו''
סתם אחד (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 22:39)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תגיד לנו מיכאל שרון
עוזיהו הגלעדי (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 22:43)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתי התנצרת?
ולאיזה כנסיה אתה משתייך?

לפי דבריך וסיגנונך אתה עושה רושם של קתולי.
_new_ הוספת תגובה



''יעל מלאו לה שבע-עשרה. יש לה חזה מלא וגוף נערי''
מיכאל שרון (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 15:24)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''פיתחתי את הסרט (שחור לבן) ומצאתי שסדרת הצילומים עם גורו ממש מוצלחת. ובפעם הראשונה מאז עזבה יעל הרגשתי שאוכל להמשיך גם ללא יעל''.

יש לך צילומים שחור לבן של תל אביב שנות ה-‏70? זו היתה עיר אחרת לגמרי. היום יש בה משהו סיזיפי, קצת כמו פורנו קשה. אז היה בה אירוטיקה רומנטית, אמיצה. גם כתיבתך כרגע על אובדן אהבת יעל, בלי משים, היה בה אותה איכות ''אמיצה''. אבל אז היינו צעירים, עם שער שופע , ומה שיותר חשוב, בתסרוקת שנות ה-‏70 . דבר כזה:

עומדת על המדף אצלי צלחת ''נעמן'' מצויירת, כתוב בעברית ובאנגלית בשוליים, ''טבריה וים כינרת'', רואים בגווני כחול כינרת בלילה עם ירח משתקף במים וברכסי ההרים במזרח הכינרת, ובקדמת הציור, בית בזלת בסגנון מזרחי ועוד שניים כאלה עם כיפות ובאמצע התמונה מימין יוצא לכינרת קטע יבשה צר עם דקלים ושיחים גבוהים, הכל בלילה מכחיל עם ירח. והשנה הכתובה שם בדיוק 1970, היינו אימפרייה אז, סיני, הביטחה, מחינו, היה ''מלכת האמבטייה'', אבל היינו אימפריה.

אני זוכר שישנתי פעם אז בחוף הכינרת, בחול (לפני שגדרות ובעלי חזקה מאפיונרים השתלטו על חוף הכינרת), ולפני שנתי, בסמוך במבנה כמעין ספינת עץ, שעל סיפונה עישנו ורקדו כמה אנשים, שמעתי משם את The house of the rising sun בביצוע המחשמל את הנשמה של ה-Animals .

והכל התמוטט במלחמת אוקטובר 73, המשורר אבות ישורון קרא לזה ''השבר הסורי אפריקני'' (על שם סוריה ומצרים שבאפריקה). משהו בחיוניות עד אז נעלם, עידן תמימות מסוג מסויים, מאז הפכנו קצת רדופי שדים. כאן הסתמנה הסגת המפעל הציוני, שכאילו בישרה גורל דומה לזה של מדינת הצלבנים. היתה בי אז חיוניות, בנו, ומה עכשו? איזה מין גיל זה, 56-7? לא מקבל זאת.
_new_ הוספת תגובה



''יעל מלאו לה שבע-עשרה. יש לה חזה מלא וגוף נערי''
אריק פורסטר (יום שלישי, 13/11/2007 שעה 19:04)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הייתה פעם ישראל יפה ורומנטית.

ואז הגיעו אליה היהודים.
_new_ הוספת תגובה



יש לך שיר על רצח אלטלנה?
רוצח אלטלנה (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 19:28)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



דוגמה ל''אינטלקטואל'' שמאלני.
צדק (יום שישי, 02/11/2007 שעה 8:02)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משפריץ מושגים ומשפטים בלי קשר לשום דבר,
העושים רושם על הדיוטות כאילו מדובר באדם חכם ומבין.

תעמיד אותו במבחן בו יהיה מחויב לענות במדויק ולענין לכל שאלה הנוגעת ל''דעתו'',
והבלון יתרוקן תוך נפיחות צווחניות.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי