| הם פונקציה של הבריאה שברא הבורא. כמובן, ואני לא מתפלא, שיש לך טענות על הריבונו, שמן הסתם הוא כל כך רחוק מהשגתך שמה שנשאר לך זה ''קושיה'' שהיא בעצם התירוץ שלך. או, בדין לכף זכות, לא הבנתי אותך טוב? למעשה, כוחות הטוב והרע משמשים את העולם בשוה. אך: ''ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב את המות ואת הרע'' (דברים ל:ט''ו) הבחירה היא של האדם. שוב, אזכיר את השואה. שאלו איפה היה הריבונו של עולם בשואה? כמו שאמרתי יש תשובה מאד מיסטית לעניין הזה אבל, על פי הפשט, וזה אמר אדם חילוני, ניצול שואה, דווקא בראיון טלוויזיוני ביום השואה, לפני כעשרים שנה. ''השאלה היא'' הוא אמר, ''לא איפה היה הא-לוקים?'' ''שאל, איפה היה האדם?'' (הוא אמר את זה באנגלית כך שזה התרגום המילוליThe question is not where was G-d, the question is where was man?) לאדם שפוי ומתורבת (הטבטונים או טיוטונים האלה הם כנראה עדיין טיוטה של משהו עתידי) לא יעלה על הדעת להטפל לעם אחר ולתכנן את ''הפתרון הסופי'' שלו, להם כנראה זה תכונה מולדת, או שזה חשבון עתיק עוד מימי עמלק. (אגב, כבר בתקופת התלמוד דברו על עניין נסיכויות גרמניה שהיו מתאספים כל שנה לטכס עצה איך להשמיד את ישראל). כללו של דבר, בריאת כוחות הרע הם כדי לאזן את האדם ולתת לפניו את תוצאות בחירתו. כמו שכתבתי באחת התגובות, מלחמת הטוב והרע,כל כל פניה וגווניה, היא מלחמת הקיום. כי, אמרו חז''ל עם הרבה הבנה של דחפי ומנגנוני האדם: ''לא ניתנה תורה למלאכי השרת''. למלאכים לא צריכים תורה,בכל אופן לא את התורה שאנחנו לומדים, כי אין להם מנגנונים אנושיים. |