פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאריה עירן, 12/04/08 16:18)
סוף מעשה במחשבה תחילה
דוד סיון (שבת, 12/04/2008 שעה 18:18)
בתשובה לאריה עירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבל שאתה 'משתדל' לא לנהוג לפי הכתוב בכותרת.
_new_ הוספת תגובה



סוף מעשה במחשבה תחילה
יוסלה  (יום ראשון, 13/04/2008 שעה 1:20)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש כאן תופעה של פרשנות לא מוצלחת של
עקרונות מוסר וצדק.

למשל, גם אם נקבל לצורך הדיון את הציווי
'יד תחת יד, עין תחת עין' כעקרון של צדק משפטי,
אנשים כמו עירן משתמשים בגירסה מעוותת של הציווי:
כאשר מעמתים אותם עם דיעות ומעשים לא מוסריים בעליל
שלהם עצמם, הם טוענים שה'אחר' נוהג באופן לא מוסרי,
וזה מצדיק את התנהגותם שלהם.

אך במשפט היהודי והעולמי, 'עין תחת עין', או מה שהפך
ברבות השנים לעקרון המידתיות, אינו מאפשר שימוש בו
לצורך הצדקת מעשים לא-מוסריים בעליל. כל אדם מן הישוב
יודע שכאשר ניזוקה מכוניתו בידי שכן, למשל, השכן יצטרך
לשם את עלות התיקון ואם לא יעשה זאת, בית המשפט
יכפה זאת עליו. אך אין בפגיעה עצמה כדי להצדיק גרימת
נזק שוה ערך למכוניתו של השכן - זה ייחשב לעבירה
מובהקת.

החוק הבינלאומי, וגם החוקים המגדירים התנהגות בזמן
מלחמה, נחקקו עם המחשבה הזאת, כדי למנוע את הסחף
הבלתי ניתן לשליטה שיכול להגרם בשל פרשנות לא נכונה
של עקרון המידתיות. החוק הבינלאומי לוקח בחשבון את
הצורך ביצירת 'מחיצה' של שיקול דעת משפטי או בלתי תלוי
במצבים של סיכסוך חמור או אלים בין מדינות או בין עמים.

במצבים של סכסוך אלים בין עמים, הסנטינמנטים השולטים
בשטח דומים למה שעירן מבטא שוב ושוב בדבריו:
הוא מעלה גירסאות שונות של עקרון המידתיות, וצדק בכלל,
אך משתמש בהם כדי להצדיק מעשי פשע נגד האנושות.

הוא מגדיר כל קורבן פשע לפי מוצאו תחילה ולא לפי היותו אדם,
וכך קורה שהשואה היתה בעיקר פשע נגד היהודים, ועובדת היות
השואה פשע נגד האדם בכלל נדחקת לקרן זווית (עירן מעביר
עובדה זו לפינה המאובקת בה הוא שומר גם את המצפון האנושי).

וזה בא לידי ביטוי גם באיזכור עקרון 'דין אחד לכולם' תוך סירוב
מוחלט ליישם את העקרון על האירועים בשטחים. עירן צועק בקול
'דין אחד לכולם', אך מתעלם לחלוטין מהמציאות הישראלית-פלסטינית
בה פועלות שתי מערכות משפט שונות במקביל בשטחי ישראל-פלסטין.

וכמובן כל מה שקורה באתר עצמו רק מדגים את ה'שניות' הזאת
ביתר שאת: עירן תוקף את יוסלה על שיוסלה איננו מזדהה כמישהו
אחר (טענה מופרכת מלכתחילה), ובה בעת עירן משתמש באופן
חופשי בשמות אחרים כאשר זה נוח לו לצורך הסטת הדיון מהצרות
הדיאלקטיות בהן הוא מתנסה חדשות לבקרים. 'דין אחד לכולם'
אין כאן כמובן.

אפילו כאשר הוא בוחר לגדף חופשי על הבר בכל הזדמנות, עירן
מנסה להצדיק התנהגות זו לאחר מעשה בכך שאחרים עושים זאת
כל הזמן - שוב שימוש לא נכון בעקרון המידתיות - מין צדק עירני
מעוות.

עירן קם בבוקר בחמש, רותם את העגלה לפני הסוסים,
מניף את השוט צועק 'היידה' ומצפה שהעגלה תזוז.
אך עם הסוסים מאחור העגלה לא זזה. ויוסלה העגלון השכן
מסביר לעירן שרתם את העגלה לפני הסוסים, ועירן מאשים את יוסלה
שיוסלה גרם לעגלתו של עירן להיתקע, ומוסיף מספר גידופים
כיאה לעגלון.

ואז מתחיל לרדת גשם, והעגלה של עירן, עם סוסיה הנבוכים,
מתחילה לשקוע בבוץ. גם אלוהים מתערב למען הצדיקים.
ודין אחד לכולם, כמובן.
_new_ הוספת תגובה



סוף מעשה במחשבה תחילה
ספינר (יום שני, 14/04/2008 שעה 19:01)
בתשובה ליוסלה 
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יוסלה
אם היית בקיא רק במקצת במסורת היהודית היית יודע שאין דבר כזה עין תחת עין אצל היהודים
זה כבר הוסבר היטב לפני מאות שנים על ידי הרב סעדיה גאון.
המושג עין תחת עין קיים בתרבות האיסלמית
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי