פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה למיכאל שרון, 06/08/08 2:05)
נכון. ועדיין לא חייבים לקיים כל פיפס של ה''עבודה''
ספינר (יום רביעי, 06/08/2008 שעה 6:19)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון,אף אחד לא מחייב אותך - מלבד אתה עצמך.אתה גם לא חייב לאכול חסה כל יום...כדי להיות שפן
_new_ הוספת תגובה



באמת, הרי כתוב ''והיו לטוטפות בין עיניך'' דהיינו באפך
מיכאל שרון (יום רביעי, 06/08/2008 שעה 9:33)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא שהתפילין על המצח ולא בין העיניים. בקו העיניים נמצא האף, שהיה באותה תקופה חלק ממושב התבונה, בבחינת ''הרוח שבאפך'' (החוכמה), ארך אפיים (כלומר תבונה רחבת מזג, סבלנית, עתירת חמלה). הדברים האלה (התורה) והיו לטוטפות בין עיניך - הכוונה לכך שיחרתו היטב בתוך התבונה האנושית, ונאמר גם ''חקוקים בליבך''.

מה פתאום טוטפות זה תפילין? זה מהשורש ''טפוף'' כלומר הדברים הללו כאילו טופפו חותמם על אפך (בימינו אומרים במקום ''לטופף באף'', ''לצרוב בתודעה'')
_new_ הוספת תגובה



באמת, הרי כתוב ''והיו לטוטפות בין עיניך'' דהיינו באפך
ספינר (יום רביעי, 06/08/2008 שעה 15:44)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שקבע כי כתבי הקודש הם קדושים - זו התורה בע''פ. מפה תמשיך בכוחות עצמך...
_new_ הוספת תגובה



ובתקופת בית ראשון לא היו ספרי התורה קדושים?....
מיכאל שרון (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 5:55)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בטרם היתה התורה שבע''פ? היתה מערכת שלמה של רפורמות דתיות בימי המלך יאשיהו למשל, תוך קידוש והעצמת הכתוב בספר דברים (דבר המכונה, הגישה הדיטרונומיסטית), ללא שהיתה עוד קיימת התורה שבע''פ.
_new_ הוספת תגובה



ובתקופת בית ראשון לא היו ספרי התורה קדושים?....
ספינר (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 6:34)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תורה בע''פ היתה מאותו רגע שניתנה תורה בכתב.כי איך לדעתך ידעו להניח את הטוטפות על המצח ולא בגובה העינים כאבחנתך החדה?
_new_ הוספת תגובה



טוטפות ככל הסביר אינן תפילין.
מיכאל שרון (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 8:23)
בתשובה לספינר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנשים כמוני וכמוך קבעו הלכות ופסיקות בתקופות מאוחרות תוך פילפול ופרוש מחדש, לעיתים פרוש חופשי וספקולטיבי של פסוקים במקרא.

אם היתה תורה שבע''פ בתקופת משה, אברהם ויהושע בין נון, והכוונה לכזו הזהה כמעט לזאת מתקופת בית שני, 1200-1500 שנה מאוחר יותר, למה לא ניכתבה כבר בשלב מוקדם, אלא רק בתקופת בית שני ואילך? מה, אלה שידעו לכתוב את התורה, לא ידעו לכתוב כבר אז את התורה שבע''פ?

ועדיין לא השבת לי למה משה משתמש במילה ארמית (לדבריך) ''טוטפות''. הרי הוא קיבל חינוך מצרי, ומה פתאום שידע ארמית? והרי אין בתורה כלל מילים בארמית.

בקיצור, מדובר במילה עברית קדומה, אולי משורש מצרי כלשהו, ועניין הארמית הוא בבל''ת שאינו מחזיק מים מול שיקול פשוט שבפשוטים.

אז רגע, מרוב פילפול והפלגה לא מבחינים במה שמתחת לאפך?
_new_ הוספת תגובה



את התורה שבעל פה אסור היה לכתוב
צדק (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 10:44)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קוראים לה ''תורה שבעל פה'' אם לא שמת לב ''אינטלקטואל'' שכמוך.

אלו שהעלו אותה על הכתב ידעו שהם עוברים על איסור,
ולקחו על עצמם את הסיכון הגדול.
מכאן יצאה האימרה ''עת לעשות לה' הפרו תורתך''.
מפרים הלכה במצב חירום, על מנת לשמור על הידע עבור הדורות הבאים.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל שלי.
ספינר (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 16:46)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם האיש שכתב את הסיפור הזה אינו מאוזן.אולי זה מה שעושה אותו לסופר כ''כ פופולארי.אם אתה לא מסכים איתי אתה יכול להפסיק לקרוא פה.
הערעור והירהור הנפשי הזה -חוסר האיזון המולקולארי - גורם לך לומר ''אנשים כמוני וכמוך קבעו הלכות...'' זה גם מה שעושה את עוז חסר עוז לחלוטין.אחד שחלם כל ימיו שהוא ספר.הוא בטח חושב שהוא חלם רובינזון קרוזו - הוא לא יודע עדין שיש רק ספר אחד והוא ספר הספרים.גם הפסיכולוגים שטיפלו בו לא יודעים זאת עד היום. לא,ידידי.הם לא אנשים כמוני וכמוך.הם לא עסקנים אפורים ומלאי שנאה כמו רבין ופרס שהתיימרו לנהל את עם ישראל.הם היו ענקי עולם,נביאים,חוזים,אנשי כנסת הגדולה,כוהנים ולויים וזקני העם לעזרתו של משה ויהושע.הם מהסוג של הרבי מלובאביץ.יצא לך לעמוד פעם לידו? ואם לא - אז תשאל מאות אלפים שזכו לכך.אנשים רגילים,לא דתיים במיוחד - כמוני וכמוך.
אם אחד מהם היה ניצב לרגע בעולמנו - כל סביבת העיר תל-אביב היתה נשרפת.בדיוק כמו שמסופר על אחד מגדולי ישראל,תלמידו של רבי עקיבא שיצא עם בנו מהמערה אחרי שתים עשרה שנה..
כאשר תאמר לי שאתה מבין מה כתוב פה - אוכל להמשיך ולהסביר
_new_ הוספת תגובה



שרון,בוא ננסה זוית אחרת,לא חדשה
ספינר (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 19:21)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתוך ההיכרות העמוקה שלך עם עם ישראל ושאר היהודים
- אתה מתאר לעצמך את המציאות כפי שהיא: אנחנו אלף ומאתים שנה אחרי מתן תורה ההיפוטטי,פאתטי,מפוטפטטי עם לוחות וקרנים וקריעת ים סוף מדומיינת שלא היתה ולא נבראה ,ועכשיו עומדים על ההר לפנינו זקנים סניליים כמו פרס ורבין, המתקוטטים הנצחיים, ואומרים לעם ישראל - מעכשיו עליכם לאכול מצות יבשות שדוקרות בגרון ולשתות 4 כוסות (זה דוקא מענין) כי אתמול חצינו את הים וקבלנו תורה מסיני,הנה משה רבנו פה איתנו ואתם גם ראיתם אותו מוציא מים מהכנרת...ולכן קדימה אל המצוות.
[•]...
בעיני זה צדוק סביר
_new_ הוספת תגובה



מה הקשר בין ''לטופף באף'' ו-''לצרוב בתודעה''
קריה נאמנה (יום רביעי, 06/08/2008 שעה 17:57)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טוטפות היא המילה הארמית לתפילין שיש לתפילין טוטפים, גלילי פסוקים של תפילין.

התפילין מונח במצח מתחת לקו השיער ובאמצעיתו, בין העיניים. מכאן הפך המונח ''טוטף'' מאוחר יותר גם לתכשיט.

האף הוא חלק ממושב התבונה אולי אצלך. אבל אין לזה קשר ל'טוטפות' או לתפילין.
_new_ הוספת תגובה



סליחה, אבל בכלל לא בין העיניים אלא כמה ס''מ מעליהם.
מיכאל שרון (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 6:14)
בתשובה לקריה נאמנה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''התפילין מונח במצח מתחת לקו השיער ובאמצעיתו... בין העיניים...(??)''.

דומה שכבודו מנסה להפוך את הפיסקה ''מתחת לקו השיער'' ל- ''בין העיניים''. אבל איפוא הסנטימטרים האבודים שהשמטת בהבל פה? אצל אדם צעיר ממוצע יש כ-‏6 - 7 ס''מ בין קו השיער לבין העיניים. אצל בני להקת החיפושיות, למשל ג'והן לנון ופול מקרטי היה מרחק של 5 ס''מ. אצל מייק ג'אגר כ-‏5.5 . אצל קשיש יותר שקו השיער נימצא אצלו בנסיגה, נניח אולמרט, עשוי המרחק להגיע ל-‏11- 12 ס''מ.

מצח זה מצח וקו העיניים זה קו העיניים, יש הבדל.

גם עניין הטוטפים אצלך לא ממש ברור. מה זה בדיוק ''גלילי פסוקים''? יש פיסות פפירוס, או פיסות עור, שיכולים לכתוב עליהם בדיו או לא לכתוב. האם ברצונך לאמר שטוטפה זה מגילה? וטוטפות זה מגילות? עדיין נשאר לא ברור מה פתאום בזמן משה, במדבר סיני, לאחר יציאת מצרים דיברו שם ארמית. הופס, הסתבכנו...
_new_ הוספת תגובה



כן, ה תפילין מונח בקו שבין העיניים
מרמלדה (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 19:39)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעלה בסוף גובה המצח. הרי זה ברור שלא שמים תפילין מעל אחת העיניים, אלא בינהן.

כשנכתבה ונחמה התורה במהך בית ראשון כבר היתה השפעה של ארמית על העברית ושל העברית על הארמית. רק אז, ולא ביציאת מצרים, נכנסה המילה ''טוטפות'' לעברית במשמעות לגלילי פתקים הכתובים שמונחים בתפילין.

הופס, אני מקווה שיצאת מההסתבכות שלך...........
_new_ הוספת תגובה



מיקי,באמת,עכשיו נעשית פרשן?
ספינר (יום חמישי, 07/08/2008 שעה 20:11)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז איך אתה מסביר את הפסוק עין תחת עין?
לא היה צריך לומר עין אף עין?
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי