פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מיכאל שרון: האם קביעת לא פלשתינאי שהפלשתינאים אינם עם זו גזענות?
סתם אחד (שבת, 14/02/2009 שעה 23:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהקשר מאמרו של פרלמן היציג לי מישהו העוסק בעיון פילוסופי את השאלה: האם איון של יישות עממית בשיחה תיאורטית יכול להתפס כהצהרה גזענית? ההקשר חשוב כאן מאד.
_____________

והנה ניתוחי בנושא, כשהתשובה היא: כן, זו גזענות הן בהקשר שיח תאורטי, והן בהקשר שיח יום יומי:

משפט העמים הבינ''ל מכיר בזכות ההגדרה העצמית של ציבור. אם אתה מגדיר זאת עבור ציבור זה, ואינך חלק אינטגראלי מציבור זה, אתה נימצא כביכול ברמת מטא - דהיינו מכונן עבור הציבור הזה (אד הוק אגב) כללי אינטנסיה, תנאי הכללות פנימיים בקטגוריה מסויימת (לאום, עם), ומסמן למעשה את המטרה מסביב לחץ. אתה גורם חיצוני המחוקק עבור ציבור כזה כללים, ואני מדבר על כך שהדבר נעשה בניגוד להגדרתו העצמית, דהיינו אתה ממקם עצמך מעליו כקובע מערכת כללי-על לגבי איפיונו בכלל, שזו הפרספקטיבה כאן. אתה תופס כאן משבצת עצמית של חוסר סימטריה ביחס לציבור זה, אין הוא רשאי לכאורה לעשות זאת לגבי עצמו ולא לקבוע כללי-על בכלל.

ואם כן, אתה מגדיר עצמך באקט כזה כיצור נעלה קוגניטיבית ממנו. זו גזענות. כל זאת בהקשר שיח תאורטי, המתגלה כנושא ביסודו הנחות גזעניות (בדבר זכאותך שלך להגדיר את הכללים וחוסר זכאותו שלו) שלהם עצמם אין כלל ביסוס תאורטי - ומה אם כן ביסוד עמדה כזאת? אינסטינקט גזעני אודות עליונות עצמית.

אשר לפרגמטיקה הלשונית - באם מדובר בשיח לא תאורטי בו אדם מפטיר: ''אלה בכלל לא עם אלה - הרי יש כאן אמירה כמו רכילותית-עובדתית בנוסח ''שמע, יעל הירביצה מספר עם שמעון וקרננה את בעלה ראובן'' תוך הסתמכות על פנייה עממית לתחושות קולקטיביביות גזעניות, המקנות לאמירה הזאת ''תוקף'' ומעין תקפות.

שהרי כל נימוק שתביא בהקשר רכילותי כזה, מסוג ''אלה לא בני אדם אלה, הם ערב רב, ועוד עם לעשות מהם'', אינו שונה מהותית מקביעה רכילותית בנוסח ''יעל לא היתה מאושרת עם ראובן בעלה, למה היה עושה לה פדיחות, ומביא לה בומבות בפרצוץ כקפץ לו הסעיף''. בקביעה רכילותית כזאת משים עצמו המרכל בעמדת הכל יודע, אלא שכאן לא מדובר על היכרות אינטימית עם עולמם של יעל, ראובן ושמעון, אלא ''ידע'' אודות הכללות בקטגוריה מסויימת שאינו איפיון תנאים מגדירים (הגדרה אינטנסיונאלית) אלא אמירה אודות הכללות או אי הכללות בקבוצה (הגדרה אקסטנסיונאלית) והגדרה אקסטנסיונאלית כזאת אודות היות ציבור כלשהו שייך לקבוצת העמים או לאו, באה מכוח תחושות גזעניות שעקב מושרשותן אינן ניתנות כביכול לערעור.

בהוקרה לא.על הגדרת הבעיה,
מיכאל
_new_ הוספת תגובה



תיקון: תחושות קולקטיביסטיות-גזעניות
סתם אחד (שבת, 14/02/2009 שעה 23:49)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מיכאל שרון: האם קביעת לא פלשתינאי שהפלשתינאים אינם עם זו גזענות?
סתם אחד (יום ראשון, 15/02/2009 שעה 4:14)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאריק פורסטר:

מיכאל, תודה עבור מאמריך ותגובותיך כאן. הספרטאנים המבקרים בפורום זה סבורים שאת הכל ניתן לפתור בכח החרב, דבר שמראה שהמיתולוגיה על המוח היהודי היא בעיקר מיתולוגיה.
_new_ הוספת תגובה



תודה
סתם אחד (יום ראשון, 15/02/2009 שעה 11:09)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל שרון
_new_ הוספת תגובה



מר פורסטר לא כתב את זה. מדובר בטקסט מועתק של שרון
סתם אחד (יום ראשון, 15/02/2009 שעה 22:07)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מר פורסטר לא כתב את זה. מדובר בטקסט מועתק של שרון
סתם אחד (יום שני, 16/02/2009 שעה 1:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאו דווקא - מר פורסטר כן כתב את זה.

מר פורסטר
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי