פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדוד סיון, 02/03/09 15:08)
ההקשר
אריה פרלמן (יום שני, 02/03/2009 שעה 15:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בַּסֵּפֶר ''מְדִינַת הַיְּהוּדִים'' אָכֵן אֵין זֵכֶר לִטְרַנְסְפֶר, וְגַם לֹא טָעַנְתִּי שֶׁהָיָה. אוּלָם בַּקֶּטַע שֶׁהֵבֵאתָ, גַּם לְפִי הַפֵּרוּשׁ הַמְּרֻכָּךְ, קַיָּם עִידוּד הֲגִירָה עַל-יְדֵי מְנִיעַת עֲבוֹדָה, וְהַצְהָרָה בְּרוּרָה שֶׁאַרְצֵנוּ אֵינָהּ אַרְצָם. זֶה מַה שֶׁמְּכַנֶּה גַּנְדִי ז''ל ''טְרַנְסְפֶר מֵרָצוֹן'', וְגַם הוּא דִּבֵּר - בְּאוֹתָם הַמֻּנָּחִים מַמָּשׁ - עַל ''מְנִיעַת עֲבוֹדָה''.

הִתְיַחֲסוּת בְּכָבוֹד לֶאֱמוּנוֹת יָכוֹל לִהְיוֹת כָּבוֹד לְרֶפוֹרְמִים וּלְכוֹפְרִים, וְאוּלַי לְנוֹצְרִים כְּתוֹצָאָה מִנִּשּׂוּאַי תַּעֲרֹבֶת קַיָּמִים וְעוֹמְדִים - לָאו דַּוְקָא לְגוֹיִים כִּפְשׁוּטָם.

וְשׁוּב: אֵינֶנִּי טוֹעֵן שֶׁהֶרְצְל רָאָה בַּטְּרַנְסְפֶר עִקָּר אֱמוּנָה אוֹ רַעְיוֹן מְקֻדָּשׁ. הוּא פָּשׁוּט דָּגַל בָּרַעְיוֹן הַזֶּה בְּשָׁלָב מְסֻיָּם שֶׁל תָּכְנִיּוֹתָיו וְגִבּוּשׁ רַעְיוֹנוֹתָיו.

אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁזֶּה קָשֶׁה מְאוֹד לְכַמָּה אֲנָשִׁים... לְחֵלֶק אֲפִלּוּ בִּלְתִּי נִתְפָּס... אֲבָל זֶה כָּתוּב שָׁחֹר עַל גַּבֵּי לָבָן.
_new_ הוספת תגובה



ההקשר
דוד סיון (יום שני, 02/03/2009 שעה 20:38)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב שאתה טועה בטענתך שהרצל דגל ברעיון הטרנספר. על פי היומן ברור לגמרי שהרעיון היה התגלגל במוחו. בין זה והטענה שהוא דגל ברעיון יש מרחק. לא כל משפט שמופיע באופן חד פעמי במסגרת ''מחשבות והערות שיזדקק להן במהלך כתיבתו'' של הספר הוא רעיון שהרצל דגל בו.

לראיה בספר ''מדינת היהודים'' (מבחר כתבי הרצל, כתבים ציוניים, כרך חמישי, הוצאת מצפה, תרצ''ט), שיצא לאור כחצי שנה אחר כך, לא מצאתי זכר לרעיון הטרנספר. לעומת זאת יש אמירה ברורה על זכויות בני לאומים אחרים (עמ' 85):

''כל אדם חפשי באמונתו ובכפירתו, כשם שהוא חפשי בלאומיותו. ואם יאבה המקרה, כי יגורו בתוכנו גם בני אמונות אחרות או בני לאומים אחרים, ומצאו מחסה ומגן בכבוד שכם אחד עם כל אזרחי המדינה''.
_new_ הוספת תגובה



ההקשר
אריה פרלמן (יום שני, 02/03/2009 שעה 22:19)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צוֹדֵק, בְּעֶצֶם. הַיּוֹמָנִים לֹא הָיוּ מְיֹעָדִים לְפִרְסוּם בִּשְׁעָתָם, אָז ''דָּגַל'' - לֹא נָכוֹן; ''הִתְגַּלְגֵּל בְּמֹחוֹ'' - כֵּן נָכוֹן. לְפָחוֹת אֲנַחְנוּ מַסְכִּימִים שֶׁמְּדֻבָּר בִּטְרַנְסְפֶר.
_new_ הוספת תגובה



ההקשר
דוד סיון (יום שלישי, 03/03/2009 שעה 5:45)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. לא בדיוק מסכימים...
2. על פי הבנתי את שכתב הרצל ביומנו באותו היום יהיה זה לא נכון לכלול את הרצל בין 'התומכים בהתלהבות' בטרנספר.

3. אינני בטוח ש'התלהבות' הוא מונח מתאים לתיאור התמיכה בהצעות ועדת פיל בשנת 1937.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי