פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לסתם אחד, 13/05/09 7:55)
דברי אריה עירן הם אמת מוצקה .
אריה פרלמן (יום רביעי, 13/05/2009 שעה 11:12)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לָמָּה שִׁבּוּשׁ חָמוּר? מַה פִּתְאוֹם?
_new_ הוספת תגובה



דברי אריה עירן הם אמת מוצקה .
סתם אחד (יום רביעי, 13/05/2009 שעה 17:49)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השיבוש החמור הוא במשמעות שמאחורי ההסבר הקצר .
צריך להבין את הסיטואציה . אותו גוי הלך אצל שמאי ושאל אותו אותה שאלה ''דחפו הלא באמה שבידו'' . והפרשנים אומרים שזו הייתה אותה תשובה . דהיינו היה על השואל להבין ששמאי הדגים לו מה ששנוא עליו (על הגוי) .

לפיכך חזקה על השומע כי עליו להבין ולהתעמק ''ואידך פרושה זיל גמור'' .

מה ההתעמקות ? ''חברך'' הוא כל אדם שאינו אתה . לא כך הפסוק בויקרא . ''לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ'' שווה ערך הוא אל ''וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ'' רעך משמעו בני עמך .

וזה שוני גדול מאמירתו של הלל .
זאת ועוד
''תִּמְחֶה אֶת־זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם''
וגם
''לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לו וְלא תַחְמל עָלָיו, וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעלֵל וְעַד יונֵק מִשּׁור וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמור''

שאם ''דעלך סני - לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה'' אזי דברי הלל אינם כוללים את מצוות השמדת עמלק . ואף זה שיבוש חמור .

ומנקודת מבטו של חסיד ההסבר האבולוציוני אוכל לומר גם כי לדעתי המצווה הראשונה ''פרו ורבו ומלאו את הארץ'' היא התורה כולה ואידך פרושה זיל גמור .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



דברי אריה עירן הם אמת מוצקה .
אריה פרלמן (יום רביעי, 13/05/2009 שעה 21:38)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לֹא הֵבַנְתִּי אֶת הַתְּשׁוּבָה.

אִם הִלֵּל הִתְכַּוֵּן לוֹמַר חֲבֵרְךָ=יְהוּדִי אַחֵר (וַאֲנִי סָבוּר שֶׁזּוֹ הַפַּרְשָׁנוּת הַנְּכוֹנָה), הֲרֵי שֶׁבְּכָךְ הוּא מַתִּיר אֶת הַשְׁמָדַת עֲמָלֵק, שֶׁאֵינָם יְהוּדִים, כַּיָּדוּעַ..
_new_ הוספת תגובה



דברי אריה עירן הם אמת מוצקה .
סתם אחד (יום חמישי, 14/05/2009 שעה 5:32)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השואל היה גוי לפיכך חברך לא יהודי אחר , אלא גוי אחר . בזה הוא מינף את האמירה גם אל הגויים .

אריה עירן .
_new_ הוספת תגובה



דברי אריה עירן הם אמת מוצקה .
סתם אחד (יום חמישי, 14/05/2009 שעה 6:22)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העקרון של חבר הוא - כל מי שמחוברים אליו.
בעתיד זה יהיה כל אדם באשר הוא אדם.
מובן שאומה כמו עמלק לא תהיה מחוברת לעולם ויש להשמידה.
אומה זו מייצגת את הרוע שממנו יש להיפטר כדי להתחבר.
המ ושג אדם גם הוא ניתן להגדרה.
האם כל מי שנראה כמו אדם הוא באמת אדם?
האם מעשים מסוימים של אותה בריה אינם מוציאים אותו מתוך כלל האדם?
לפיכך, הקם להורגך - השכם להורגו.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי