פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדוד סיון, 11/06/09 5:05)
התוצאה:
אריה פרלמן (יום חמישי, 11/06/2009 שעה 7:33)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הַמִּלָּה nationalityבִּסְעִיף 16 הִיא בַּעֲלַת מַשְׁמָעוּת כְּפוּלָה: לְאֻמִּיּוּת וְאֶזְרָחוּת, אוֹ אַף נְתִינוּת, כְּפִי שֶׁהָיָה נָהוּג אָז, עֲדַיִן.

אֵין חוֹלֵק עַל כָּךְ שֶׁלְּפִי כְּתַב הַמַּנְדָּט יֵשׁ לִשְׁמֹר עַל זְכֻיּוֹת דָּתִיּוֹת וְאֶזְרָחִיּוֹת, לֹא עַל כָּךְ מְדֻבָּר. אֲבָל הַבְּכוֹרָה הַלְּאֻמִּית-קוֹלֶקְטִיבִית נִתֶּנֶת בְּאֹפֶן בָּרוּר לָעָם הַיְּהוּדִי.

בְּשׁוּם מָקוֹם לֹא קַיֶּמֶת ''הִתְיַשְּׁבוּת צְפוּפָה שֶׁל עֲרָבִים / שֶׁל כְּלַל הַתּוֹשָׁבִים עַל הַקַּרְקַע, כּוֹלֵל אַדְמוֹת מְדִינָה וְאַדְמוֹת בּוּר שֶׁאֵינָן נִדְרָשׁוֹת לְצָרְכֵי צִבּוּר''. מִשְׁפָּט זֶה מוֹפִיעַ אַךְ וְרַק בְּהֶקְשֵׁר לִיהוּדִים.

לְהַלָּן מִבְחָר שֶׁל קְבִיעוֹת, אֲמִירוֹת וְאִזְכּוּרִים הַמַּבְלִיטִים וּמַדְגִּישִׁים בְּאֹפֶן אֶקְסְקְלוּסִיבִי אֶת מַעֲמָדָם וּזְכֻיּוֹתֵיהֶם שֶׁל הַיְּהוּדִים:

declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations
הַצְהָרַת אַהֲדָה לַשְּׁאִיפוֹת הַיְּהוּדִיּוֹת צִיּוֹנִיּוֹת

view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people
רוֹאָה בְּעַיִן יָפָה אֶת יִסּוּדוֹ בְּפָּלֶשְׂתִּינָה(א''י) שֶׁל בַּיִת לְאֻמִּי לָעָם הַיְּהוּדִי

bring this declaration to the knowledge of the Zionist Federation
לְהָבִיא אֶת הַהַצְהָרָה לִידִיעַת הַפֶדֶרַצְיָה הַצִּיּוֹנִית

עַד כָּאן מִתּוֹךְ הַצְהָרַת בַּלְפוּר, שֶׁהִיא כָּאָמוּר חֵלֶק אִינְטֶגְרָלִי מִכְּתַב הַמַּנְדָּט.

וְהַשְּׁאָר בְּקִצּוּר:

הַקְדָּמָה: הַכָּרָה בַּקֶּשֶׁר הַהִיסְטוֹרִי שֶׁבֵּין הָעָם הַיְּהוּדִי לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל וּבַיְּסוֹדוֹת לַהֲקָמָה מֵחָדָשׁ שֶׁל הַבַּיִת הַלְּאֻמִּי הַיְּהוּדִי בְּאֶרֶץ זוֹ;

סְעִיף 2: הֲקָמַת בַּיִת לְאֻמִּי לָעָם הַיְּהוּדִי

סְעִיף 4: סוֹכְנוּת יְהוּדִית כְּיוֹעֶצֶת וּמְתָאֶמֶת עִם הַמֶּמְשָׁלָה, לְשֵׁם הֲקָמַת הַבַּיִת הַלְּאֻמִּי וּשְׁמִירַת הָאִינְטֶרֶסִים שֶׁל הָאֻכְלוּסִיָּה הַיְּהוּדִית בְּפָּלֶשְׂתִּינָה וְהַבְטָחַת שִׁתּוּף הַפְּעֻלָּה שֶׁל כָּל הַיְּהוּדִים שֶׁיִּרְצוּ לְסַיֵּעַ;

סְעִיף 6: הֲקָלָה עַל עֲלִיָּה יְהוּדִית לָאָרֶץ וְשִׁתּוּף פְּעֻלָּה עִם הַסּוֹכְנוּת הַיְּהוּדִית לְשֵׁם יִשּׁוּב צָפוּף שֶׁל יְהוּדִים עַל אַדְמוֹת מְדִינָה וְאַדְמוֹת בּוּר שֶׁאֵינָן נִזְקָקוֹת לְצָרְכֵי צִבּוּר;

סְעִיף 7: מְיֹעָד אֶקְסְקְלוּסִיבִית לְחוֹקֵק הֲלִיכֵי הִתְאַזְרְחוּת מָעֳדָפִים לְטוֹבַת יְהוּדִים. מֵעֵין גִּרְסָא מֻקְדֶּמֶת שֶׁל חֹק הַשְּׁבוּת.

סְעִיף 11, פִּסְקָה שְׁנִיָּה: שִׁתּוּף פְּעֻלָּה עִם הַסּוֹכְנוּת הַיְּהוּדִית לְשֵׁם פִּתּוּחַ הַמַּשְׁאַבִּים הַטִּבְעִיִּים שֶׁל הָאָרֶץ, בַּהֲבָנָה מְפֹרֶשֶׁת שֶׁהַסּוֹכְנוּת הַיְּהוּדִית הִיא זוֹ שֶׁתְּפַתֵּחַ וּתְנַהֵל וּתְנַצֵּחַ עַל פִּתּוּחַ הַמַּשְׁאַבִּים, עַד כְּדֵי כָּךְ מְפֹרֶשֶׁת שֶׁרָאוּ צֹרֶךְ לִקְבֹּעַ הַגְבָּלָה עַל הָרֶוַח הַכַּסְפִּי שֶׁיִּוָּצֵר לְטוֹבַת הַסּוֹכְנוּת הַיְּהוּדִית מִפְּעִילוּת עֲנֵפָה זוֹ.

מִצַּד שֵׁנִי, אֵין שׁוּם הַבְלָטָה שֶׁל עַם אַחֵר אוֹ יֵשׁוּת קוֹלֶקְטִיבִית אַחֶרֶת אוֹ נְצִיגוּת קִבּוּצִית אַחֶרֶת בִּשְׁמָהּ, אֶלָּא תָּמִיד עַל דֶּרֶךְ הַשְּׁלִילָה, כְּלוֹמַר תָּמִיד יֵשׁ 'אֲחֵרִים', 'לֹא יְהוּדִים', 'כְּלַל הַתּוֹשָׁבִים', וְרַק הַיְּהוּדִים מֻזְכָּרִים שׁוּב וָשׁוּב בִּמְפֹרָשׁ.

אִם כָּתַב הַמַּנְדָּט עַד כְּדֵי כָּךְ שִׁוְיוֹנִי וְנֵיטְרָלִי כְּפִי שֶׁאַתָּה מְנַסֶּה לְהַצִּיג, נִרְאֶה לִי דֵּי מְיֻתָּר לִטְרֹחַ וּלְהַדְגִּישׁ בִּמְפֹרָשׁ, וְאַף בַּחֲגִיגִיּוּת מְסֻיֶּמֶת בַּהַקְדָּמָה, עַם מְסֻיָּם וְאֻכְלוּסִיָּה מְסֻיֶּמֶת.

אִלּוּ רָצָה כָּל כָּךְ חֶבֶר הַלְּאֻמִּים לְיַצֵּר מַנְדָּט כְּלָלִי לְמַעַן ''כָּל הַתּוֹשָׁבִים'' - לֹא הָיָה יוֹצֵא מִגִּדְרוֹ כְּדֵי לְאַזְכֵּר אֶת הַיְּהוּדִים וְהָעָם הַיְּהוּדִי כָּל הַזְּמַן.
_new_ הוספת תגובה



התוצאה:
דוד סיון (יום חמישי, 11/06/2009 שעה 8:46)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. הפרשנות שלך לסעיף 7 היא לא נכונה. כתוב שם שבאחריות שלטונות המנדט לחוקק חוק אזרחות שתהיה כלולה בו הוראה בדבר הליכי התאזרחות של יהודים. ה''גִּרְסָא מֻקְדֶּמֶת שֶׁל חֹק הַשְּׁבוּת'' אמורה להיות חלק מהחוק ולא יותר.

ב. בכתב המנדט הוזכרו ישויות קולקטיביות אחרות אף כי לא בשמן המפורש.

ג. אינני מנסה להציג שכתב המנדט הוא שוויוני אלא לתקן את הצגת כתב המנדט שאתה עושה. אילו רצה חבר הלאומים ליצר מנדט רק ליהודים הוא לא היה טורח להזכיר את הישויות האחרות בלא מעט מקומות.
_new_ הוספת תגובה



התוצאה:
אריה פרלמן (יום חמישי, 11/06/2009 שעה 12:50)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הַתִּקּוּן שֶׁלְּךָ לֹא מְשַׁנֶּה אֶת מַהוּת הַסְּעִיף. לֹא מְדֻבָּר בְּחֹק מְיֻחָד לִיהוּדִים, אֶלָּא בְּהוֹרָאוֹת (וְלֹא ''הוֹרָאָה'', נֶאֱמַר provisions בִּלְשׁוֹן רַבִּים) מְיֻחָדוֹת לִיהוּדִים בְּתוֹךְ הַחֹק. אֲנִי לֹא רוֹאֶה כֵּיצַד הִשְׁתַּנְּתָה הַתְּמוּנָה בְּאֹפֶן מַהוּתִי.

לְגוּפוֹ שֶׁל עִנְיָן, מִי שֶׁזַּכַּאי לַהֲקָלָה בְּקַבָּלַת אֶזְרָחוּת אֶרֶצְיִשְׂרְאֵלִית הֵם יְהוּדִים שֶׁבּוֹחֲרִים לְהִתְיַשֵּׁב יְשִׁיבַת קֶבַע בָּאָרֶץ. זוֹהִי אַפְלָיָה בְּרוּרָה לְטוֹבַת הַיְּהוּדִים בַּכְּנִיסָה לָאָרֶץ וּבְקַבָּלַת הָאֶזְרָחוּת.
_new_ הוספת תגובה



התוצאה:
דוד סיון (יום חמישי, 11/06/2009 שעה 14:10)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההבדל בין התמונה השלמה על כל מובניה שונה מהתמונה שאתה מציג. לדעתי זהו הבדל מהותי: כתב המנדט דואג למעמדם האזרחי, פוליטי והחברתי של כל תושבי הארץ אבל מדגיש את ההיבט הלאומי היהודי כיעד שלא על חשבון האחרים.

סעיף 11 לא מפלה לטובה את היהודים בעניין הכניסה לארץ.
_new_ הוספת תגובה



התוצאה:
אריה פרלמן (יום חמישי, 11/06/2009 שעה 14:40)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סְעִיף 7, לֹא 11.
_new_ הוספת תגובה



תודה על התיקון
דוד סיון (יום חמישי, 11/06/2009 שעה 16:20)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



התוצאה היא שאתה צודק
סתם אחד (שבת, 13/06/2009 שעה 20:00)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהמנדאט הבריטי דאג למעמדם האזרחי והפוליטי של תושבי הארץ אבל לא רק הדגיש כי אם הגדיר את הזכויות הלאומיות ר ק של עם ישראל.
זה מה שפרלמן, החכם וערן נסים להסביר לך שוב ושוב. אני חייב לטעון שהם הצליחו טוב מאוד להסביר לך שכך הם הדברים.

פינוי גינוי
_new_ הוספת תגובה



היכן ההגדרה?
אריק פורסטר (שבת, 13/06/2009 שעה 20:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד סיון צודק, ומבקריו טועים בהבנת מסמך יצירת המנדט של חבר הלאומים. הם נאחזים במספר משפטים המוכיחים לכאורה את טענתם, אך סעיפים אלו מוחלפים מיד בסעיפים אחרים המבטלים את תוכנם. דוגמה:

בהקדמה:''כוחות הברית הסכימו שהמנדט יישם את הצהרת ממשלת הוד מלכותו ***התומכת*** בהקמת בית לאומי עבור העם היהודי, כל זמן שזה מובן ששום דבר לא יעשה אם הוא פוגע בזכויות האזרחיות או הדתיות של האוכלוסיה הלא-יהודית...''

פיסקה זו, עליה תולים ערן ופרלמן את מגבעותיהם, מהווה מילכוד-‏22, היות ואי אפשר ליצור בית לאומי מבלי לפגוע בזכויות האזרחיות או הדתיות של התושבים הלא-יהודים.

והיות והקמת הבית הלאומי אינה מוגדרת בכתב המנדט, בו היא שואבת את סמכותה מהצהרת בלפור, מסמך יצירת המנדט משאיר את פירוש הצהרת בלפור לממשלה הבריטית, וזה בדיוק מה שצ'רצ'יל עשה בספר הלבן: הוא השתמש במציאות הפוליטית של 1922 כדי ''להסביר'' למה התכוונה הממשלה הבריטית ב-‏1917.
_new_ הוספת תגובה



היכן ההגדרה?
אריה פרלמן (יום ראשון, 14/06/2009 שעה 1:31)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דִּבַּרְתָּ עַל ''זְכוּת בַּת 61 שָׁנָה''.

הַקֶּשֶׁר הַהִיסְטוֹרִי שֶׁבֵּין הָעָם הַיְּהוּדִי לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל וְהַיְּסוֹד לַהֲקָמָה מֵחָדָשׁ שֶׁל בֵּיתוֹ הַלְּאֻמִּי שֶׁל הָעָם הַיְּהוּדִי בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל הֻכְּרוּ וְנִכְתְּבוּ בִּכְתַב הַמַּנְדָּט מִלִּפְנֵי 87 שָׁנָה. זֶה יוֹתֵר מ61 שָׁנָה.
_new_ הוספת תגובה



היכן ההגדרה?
אריק פורסטר (יום ראשון, 14/06/2009 שעה 5:53)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לו היה חבר הלאומים או לחילופין, הממשלה הבריטית, מכריז על הקמת מדינה יהודית - לא היינו מתווכחים כאן. אך הם לא דיברו על הקמת מדינה יהודית, אלא על מושג מעורפל לו קראו ''בית לאומי''. את זכותנו להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל שאבנו (הנהלת הישוב היהודי תחת המנדט הבריטי) מההיסטוריה שלנו, ולא מלורד בלפור.

להנהלת הישוב לקח זמן רב (1938) להחליט שמה שאנו זקוקים לו אינו בית לאומי תחת שלטון או פיקוח מעצמה זרה, אלא מדינה עצמאית יהודית. את הזכות ההיסטורית שהנהלת הישוב פעלה לפיה מימשנו במלחמת הקוממיות.

למרות הערך הסנטימנטלי של הצהרת בלפור ושל יצירת המנדט, לא הם שהביאו להקמת המדינה. כבר כתבתי בדיון אחר שלולא השואה היינו כולנו מחזיקים היום בדרכון פלשתינאי (א''י), וחוגגים מדי שנה את יום הולדתה של המלכה הבריטית.
_new_ הוספת תגובה



היכן ההגדרה?
אריה פרלמן (יום ראשון, 14/06/2009 שעה 8:56)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מַהוּ לְדַעְתְּךָ הַדֶּגֶם שֶׁעָמַד בִּפְנֵי מְנַסְּחֵי הַמִּשְׁפָּט ''הֲקָמָה מֵחָדָשׁ שֶׁל בֵּיתוֹ הַלְּאֻמִּי ]שֶׁל הָעָם הַיְּהוּדִי[ בְּאֶרֶץ זוֹ''.

עַל אֵיזֶה ''בַּיִת לְאֻמִּי'' יְהוּדִי שֶׁהִתְקַיֵּם פֹּה בֶּעָבָר הֵם דִּבְּרוּ? אֵילוּ אֶפְשָׁרֻיּוֹת עָמְדוּ בִּפְנֵיהֶם?
_new_ הוספת תגובה



היכן ההגדרה?
אריק פורסטר (יום ראשון, 14/06/2009 שעה 9:08)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבר הכלך כורש הכריז על בית לאומי ליהודים בא''י, ולמעשה התכוון לפחווה פרסית. ''בית לאומי'' הוא כמו בתולה בהריון. אפשר תמיד להאשים את רוח הקודש באחריות למקרה הלא-צפוי, אך לכולם ברור מה קרה באמת.
_new_ הוספת תגובה



בתור ''פינוי גינוי'' מותר לך לכתוב גם שטויות!
דוד סיון (שבת, 13/06/2009 שעה 21:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי