פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
זכויות אדם או זכויות לאדם ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (שבת, 29/05/2010 שעה 17:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הומניזם – לראשונה הועמד האדם במרכז ההוויה ולא האל .
תומס מור כתב את ''אוטופיה'' על המבנה של מדינה דמיונית מדינה הגיונית לא-נוצרית .
מרד דתי – ז'אן קלווין ומרטין לותר מרדו נגד האפיפיור והביאו לניתור חלקים גדולים מהכנסיה הקתולית . תרגום הספר לשפות לאומיות . הנרי השמיני ניתק את הכנסיה האנגלית מרומא .
באומנות – התחילה תחיה של הביטוי נוסח יוון הקדומה בניגוד לצורות השטוחות של ימי הביניים .
הפריצה המדעית – חקרנות הובילה יותר ויותר להבנת העולם במציאות . כימיה , אסטרונומיה , טבע וגוף האדם .

לפני מאות שנים בודדות היה שינוי חברתי גדול הוא ההומניזם . המחשבה שהאדם וקיומו הוא התכלית ולא עבודת האל .
מיכלול התכונות הטובות נקרא אתוס . ההומניסטים החלו לעסוק מחדש בהבנת המוסר מהותו ותפקידו , החובות שבו והטוב שבהשגתו .
החברה שהייתה מלוכנית , עם פריבילגיות לאצולה ולכמורה , עם עבדים ואריסים הלכה והתפתחה לחברה בורגנית , עשירה ובעלת דרישות .
הפילוסופים השונים שבאו בזה אחר זה העמיקו את הרצון לחינוך , לחופש , לזכויות האדם ולשותפות בשלטון .
לדעת שפינוזה האלוהות היא כלל העולם הטבעי . כלומר אין אלוהים של ממש ואין משמעות לצווים הדתיים . הכל צריך לבוא מהנפש . טוב הוא מה שטוב לאדם .

לדעת תומס הובס מצבו הטבעי של האדם הוא מלחמת כל-בכל , והוא מתאר את התפתחות החברה האנושית כהתאגדויות שונות של בני אדם לצורך הגנה הדדית . ההיחלצות ממצב לחימה מתמדת היא בעזרת אמנה חברתית .

ג'ון לוק היה אבי הליברליזם והרעיון הדמוקרטי . הוא טען כי לכל אדם יש הזכות לחיים , הזכות לחירות והזכות לקניין . יעד השלטון להגן על זכויות אלו של הפרט .

דיוויד יום נחשב לאבי הספקנות המודרנית . לכל תוצאה יש סיבה . מה היא ? הוא גם העלה את בעית האינדוקציה . מה הבסיס הלוגי לכך שתהליך שקיים כעת או בעבר ימשיך להיות כזה בעתיד ?

לדעת רבים היה ז'ן-ז'ק רוסו והגותו נקודת מפנה גדולה בתפישה הפילוסופית את היחס לאדם ולזכויותיו . לדעתו האדם נולד כפרא אציל , תכונות שהחברה הורסת ומכאן לחינוך הילד ללא כבלים . בסיפרו ''אמיל'' הציג את השקפתו על חינוך האדם מהולדתו . את ספרו החשוב - האמנה החברתית התחיל במשפט '' האדם נולד חופשי ובכל מקום הוא כבול באזיקים'' . לדעתו המצב הטבעי גרוע , בלי חוק ומוסר . לכן נחוצה מדינה עם חוקים שתסדיר את היחסים בין בני האדם .

עמנואל קאנט ניסח בין השאר את הצו הקטגורי ''עשה מעשיך רק על פי אותו הכלל המעשי אשר, בקבלך אותו, תוכל לרצות גם כן כי יהיה לחוק כללי'' .
כאן חשוב להזכיר את הלל הזקן שאמר ''כל דעלך סני לחברך לא תעביד'' כלומר על תעשה לחברך מה ששנוא עליך .

לסיכום
לפי השקפות פילוסופיות יש לנהוג בזולת עלפי האופן שבו רצונך שינהגו בך . יש לתת לזולת אותן זכויות שאתה חפץ בהן לעצמך .

בשנת 1858 פירסם צ'רלס דרווין את סיפרו ''מוצא המינים'' ובשנת 1871 את סיפרו ''מוצא האדם'' . הוא הגיע למסקנה כי בקרב היצורים החיים קיימת תחרות בלתי מוכרזת . תחרות זו גורמת להיעלמם של היצורים הפחות מתאימים . לתהליך זה קרא דרווין ''הברירה הטבעית'' .

לדעתי , הבנתו את תהליך הברירה הטבעית המנפה יצורים חיים אל מחוץ לקיום מתמשך בשל אי התאמתם , הוא מהפך שהפילוסופים עדין לא איכלו .
לדעתי , התהליך הזה גורם לתוצאות , בין אם רוצה בהן האדם ובין אם לא . בין אם השקפת עולמו של היחיד או הרבים היא מכל סוג שהוא .

להבנת פעולתם ההדדית של יחידים וקבוצות פיתח ג'ון נוימן יחד עם אוסקר מורגנשטרן ענף מתמטי שנקרא ''תורת המשחקים'' אשר בו מדמים כל מפגש בין שני גורמים או יותר למשחק GAME ולא TOY .
על פי תורת המשיחקים כל מפגש בין יחידים או קבוצות מכיל אלמנט של ''משחק'' שבו כל צד מרויח או מפסיד משהו . לעיתים נדירות המשחק מסתיים ללא שינוי אצל המעורבים .

להדגמת ''המשחק'' נוצרה עלילה הנקראת ''דילמת האסיר'' , אך בידענו כי החיים מתנהלים עם כמות עצומה של ''משחקים'' הכין רוברט אקסלרוד הדמיה של דילמת האסיר אך לא כארוע חד-פעמי אלא כסידרה ארוכה מאד של ארועים כאלה ואשר בהם כל משתתף ''במשחק'' יודע את תוצאות ''המשחקים'' הקודמים .

להרצת ההדמיה באסטראטגיות שונות היו תוצאות בעלות חשיבות בתחומים אחדים .

אחד התחומים הוא הפילוסופיה של המוסר .

''המשחק'' של בני האדם מתנהל באופן דומה להדמיה המלאכותית שהכין אקסלרוד . תוצאות מוסיפות ותוצאות מפחיתות הן חלק מהתהליך האבולוציוני . השערות פילוסופיות על המוסר ובמיוחד על השפעתו ועל תוצאות הפעולה לפיו מתבררות כבלתי ''הישרדותיות'' בחלק מהמקרים .
במיוחד מקעקעת ההדמיה של אקסלרוד את הפסקנות הקטגורית , בדיוק כמו בברירה הטבעית .
_new_ הוספת תגובה



זכויות אדם או זכויות לאדם ?
אריק פורסטר (שבת, 29/05/2010 שעה 22:44)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שפגעת בזכויות הקופירייט של ויקיפדיה.
_new_ הוספת תגובה



זכויות אדם או זכויות לאדם ?
אריה פרלמן (יום ראשון, 30/05/2010 שעה 13:08)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בְּיַלְדוּתִי הַמּוֹרִים הָיוּ אוֹמְרִים: ''לֹא אִכְפַּת לִי שֶׁתַּעֲתִיקוּ מֵהָאֶנְצִיקְלוֹפֶּדְיָה - הָעִקָּר שֶׁתָּבִינוּ מַה אַתֶּם קוֹרְאִים''.
_new_ הוספת תגובה



זכויות אדם או זכויות לאדם ?
אריק פורסטר (יום ראשון, 30/05/2010 שעה 21:23)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

והסיבה שאתה חושב שעירן מבין את מה שהוא מעתיק היא...?
_new_ הוספת תגובה



זכויות אדם או זכויות לאדם ?
אריה פרלמן (יום ראשון, 30/05/2010 שעה 22:32)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לֹא בָּדַקְתִּי הַאִם הוּא מֵבִין אֶת מַה שֶׁהוּא מַעֲתִיק. רַק אָמַרְתִּי שֶׁמֻּתָּר לוֹ לְהַעֲתִיק כָּל עוֹד הוּא מֵבִין.
_new_ הוספת תגובה



והסיבה שאתה חושב שהוא מעתיק היא... ?
דוד סיון (יום שני, 31/05/2010 שעה 4:35)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפעמים עירן מעתיק, לפעמים תוכל להראות שהוא אינו מבין
את הדברים או שהוא טועה במסקנותיו. אבל כרגע הבעיה היא שלך - תצטרך להראות שהוא העתיק.

למען ההגינות תצטרך לעשות זאת לפני שאתה ממשיך להתווכח... לא?
_new_ הוספת תגובה



זכויות אדם או זכויות לאדם ?
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 31/05/2010 שעה 5:56)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה כל מה שיש לך להגיד בנושא ?

אני נעזר לנוחיותי בויקיפדיה . הנוחיות היא בהיעדר דיפדוף בספרים רבים ובמהירות הגישה . כמוכן הדיוק עולה על היעזרות בזיכרון .
יחד עם זה , אני יודע מה לחפש ומה לקשר למה . כמוכן אני מסנן את מה שנראה לי מיותר עלפי הצרכים שלי .

מאחר ולא עשית לי מעולם מבחן בידע אישי אין לך מושג על היקף ידיעותי . אחרים יודעים .

אני גם נמנע מלבקר את דלות ורדידות כתיבתך .
ולכן אתה מוזמן להגיב למה שכתבתי , או לשתוק באלגנטיות . תמיד תחשב לחכם אם תשתוק .
_new_ הוספת תגובה



(יום שני, 31/05/2010 שעה 7:51)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אל תדאג אריה אין סכנה שתחשב לחכם. לפחות לא לפי הדברים שפירסמת עד היום בפורום. ההערות בנוגע לשימוש התכוף שהינך עושה בוויקיפדיה נועדו לרמוז לך שאתה לא בכיוון הנכון. אך נראה שהבנת רמזים או ניואנסים היא לא הצד החזק שלך.
_new_ הוספת תגובה



שימותו השקרנים . . .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 31/05/2010 שעה 8:26)
בתשובה לtelavivsanur@gmail.com
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נואנסים הם שיטה מתוחכמת לא להגיד אמת .

האמת היא תמיד פשוטה וברורה ואין בה נואנסים .

הויקיפדיה ברמת הדיוק שבה היא בכוון טוב מאד .
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי