פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לקובי מיכאל, 24/10/02 22:51)
קובי ידידי: אינך מתייחס לשאלותי
דוד פלד (יום שישי, 25/10/2002 שעה 12:56)
בתשובה לקובי מיכאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ערוב מושגים

לפי מה שכתבת ארבעה מושגים כרוכים זה בזה:
דמוקרטיה,
הפרדת הדת מהמדינה
לאומיות
קידמה.

ועל כך שאלתי: האמנם? האם הקשר ביניהם הוא קשר של התניה? למה נטפלת דווקא לערבים ושכחת חצי מהאנושות הדוברת סינית? גם עליהם לעמוד בתנאי הכניסה למועדון או אולי להם יש הנחה (יתרון הגודל)?

קצת היסטוריה מערבית

המושג הראשון שנוצר במערב היה הריבונות, בעקבות מלחמת שלושים השנה. כוונת מחבריו (גרוטיוס 1625 ולאחריו וואטאל 1676) היה לתחום את השפעת האפיפיור על שליטי אירופה. הייתה זו תקופת האבסולוטיזם ואם מישהו דבר על זכויות האזרח היו אלה בעיקר יום הובס ולוק. רעיונות שהתגלגלו עדין בין המאות הספורות של לבנים דוברי לטינית במכללות אירופה. הכלל הזה קבע שהריבון האירופאי לא היה זקוק לאישור האפיפיור בוואתיקן. עם זאת לא הייתה שום הפרדה בין הדת למדינה. הריבון דיווח בפלאפון לישו ולא דרך המרכזיה בוואתיקן. אם למישהו התחשק להשתמש במרכזיה אחרת, הרי שהריבון לא היסס לשלוח אותו ישירות לאלוהיו (ראה לדוגמה ההוגונטים, איסור המלכת מלך קתולי בבריטניה או שבירת הטאבו על נשיא קתולי בארה''ב עם בחירתו של קנדי).

הפרדת הדת מהמדינה בכל מדינה נוצרית אינה ערך מושגי. ההפרדה הקיימת היא בין מוסדות הדת למוסדות החילוניים. כדאי לשים לב לניואנס הקטן אך החשוב הזה. שים לב לעוד פרט קטן ולא חשוב: בריטניה הגדולה. הנרי השמיני, כדי להיכנס למיטת נישואיו עם אן בולין, נגד התנגדות האפיפיור שהיה שבוי בהשפעת האימפריה הקדושה בוינה, איחד את שני המוסדות תחת כתר אחד. מאז ועד היום במעוז הדמוקרטיה, בדמוקרטיה העתיקה בעולם, אין הפרדה בין דת ומדינה בכל צורה שהיא...

הלאומיות בפועל אינה אלא פרי המהפיכה הצרפתית. היא התחילה ב- masse enleve (גיוס המונים), נושא הקרוב ללבך. המהפכה החדירה את הדגל לכפרים ע''י כך שלא שלמה שכר לצבא מקצועי ובמקום זאת שלמה במילים נעלות. התוצאה זהה אלא שכמות המתים החליף סדרי גודל.

התוצאה הייתה כל כך מרשימה ששום רעיון לא יכול היה לשרוד מול ''מוות עבור הדגל''. את ההוכחה הטובה ביותר ספקה מלחמת העולם הראשונה. האחווה העולמית של פועלי מרקס ולנין הפכה להיות קומוניזם נושא דגל לאומי. קומוניסט צרפתי לא היסס לירות באחיו המרקסיסט הגרמני.

איפה הייתה אז הדמוקרטיה? קפיטליזם חובק גבולות עולם, אולי כן אבל דמוקרטיה? הפרדת דת מהמדינה? אכן כן, במלחמה נצחו תמיד אלו שהטכנולוגיה והכסף היו לצידם (גם מלחמה וגם טכנולוגיה תובעים משאבים לא מעטים כידוע, ראה ריגן ומלחמתו בכוכבים מול ''ההתחדשות'' של גורבצ'ב).

עוד אירוע מופלא שחל דווקא בעולם המוסלמי. גנרל טורקי אחד ניתח את הפסדה של טוקיה במלחמה והגיע למסקנה שהמלחמה הייתה בין ביורוקטיה בהשראת מוחמד לבין ביורוקטיה מערבית יעילה. הוא אכן הפריד את האיסלאם מהמדינה, תוך שלושה חודשים, ומאז טורקיה ממשיכה בניסיונותיה הנואשים להצטרף לאירופה במקום להתנגד לה.

האם הזמיר הזה מבשר את אביב רעיונותיך? מסופקני. אני הייתי מנסח זאת טיפה אחרת. בביורוקרטיה הפרוטסטנטית יש הנעים הדוחפים את האדם לתחרות בכל התחומים שבהם עליו להצטיין (מובן שההמצאה היא של Weber ולא שלי). האם השערה זו יש לה על מה לסמוך? שוב, ספק רב בידי. ראה מלחמת קוריאה ומלחמת וייטנאם. מאו, בצבא נחות, עם עצמת אש שאין מה לדבר אליה יחסית לאמריקאים, גירש את צבאו של מק-ארתור המפואר מהנהר יאלו עד ה- 38. הו-צ'י-מין עשה זאת לצרפתים וגנראל גייפ לאמריקאים. כנראה שהשערתו של Weber הייתה נכונה במימד אחד בלבד. אך מאחר והתרבות האנושית מונעת ע''י רב מימדיות, ששילובה אינו מוכר עדין במדעי החברה, הרי ש- Weber ניפח לפרוסטנסטים את החזה בתקופה שהם נצחו גם בלי ההסבר שלו.

על ביורוקטיה

חברה מאורגנת ומופעלת ע''י ביורוקרטיה (אם אינך מסכים לכך, אקדיש לשכנוע 250 דפים במיוחד עבורך). כאן הכשל השני בצורת חשיבתך. במקום לבחון מהם הגורמים המשפיעים על התנהלותה של הביורוקרטיה, דתית, חילונית, או כל צירוף שהו, אתה נתפש לסימפטומים.

דוגמה מבהירה אחת: במאה ה- 13 שלחה סין למערב ארמאדה שגודלה עלה על הארמאדה הימית של המלכה ויקטוריה, חמש מאות שנה מאוחר יותר. הצי המפואר, שמנה 1400 כלי שיט, הקיף את אפריקה וחזר לנמל המוצא כם שלל רב (כולל מספר לא מבוטל של זברות). היה זה מסעו האחרון של הצי הסיני. הבירוקרטיה הדתית הסינית של שושלת מינג טענה שכל מפגש עם תרבויות אחרות (סחר או מלחמה) יטמא את טוהר התרבות הסינית. הצי נרקב בנמליו!

הפיל והבעיה היהודית

ל-א.ב. יהושוע יש תיאוריה מעניינת. אברהם הקים דת לאומית סגורה בכך שעזב את תרח והתיישב בכנען. הדת לא ''מכרה'' עצמה לתרבויות אחרות אלא נבנתה בתוך המשפחה. אמנם, לפי הסבריו, בימי בית ראשון, התגלה הקונפליקט האדיר בין דת וממלכה שלא נפתר עד עצם היום הזה. הוא מצטט את ''מפני חטאינו גלינו מארצנו'' ולא ''הוגלינו מארצנו. הגלות הייתה מתוך בחירה! לאחר חורבן הבית נשארו בארת 2 מיליון יהודים, שעזבו את ארצם לא בגלל רדיפות אלא מתוך בחירה. לדעתו, רק בגולה הקונפליקט נרגע. השלטו אינו בידי יהודים...

הרעיון לפחות מעורר מחשבה, במיוחד מול ההשוואה שאתה עורך בין היהדות לנצרות מול האיסלאם. לדעתי יש מכנים משותפים הדוקים יותר בין היהדות לאיסלאם מאשר בין היהדות לתרבות המערבית. על פניו קיים ניגוד מובנה במשפט ''מדינה יהודית ודמוקרטית'' (ראה הסברו של א.ב. יהושוע).

סיכום

נראה לי שהטיעונים שלך הם סיבוביים. נקודת המוצא שלך היא שמה שמערבי הוא טוב ואתה מנסה להוכיח את עליונותך מתוך ראשה של תרבות המערב. גישה זו היא אבי אבות הטיעונים הסיבוביים. בחינה של רעיונות אינה יכולה להתבצע מתוך הרעיונות אלא מחוצה להם.

אודה לך אם תסתור את השגותי בלי להשתמש באקסיומה שהמערב הוא טוב! הדברים נוגעים גם להגדרת מושגים תרבותיים, יהא מקורם אשר יהיה, שיש להם תרגום מדויק בתרבויות אחרות גם הן במקרה מוסלמיות.

העולם המוסלמי אכן נגוע בכל הרעות החולות שהזכרת, ואלי גם בכאלה שלא הזכרת, אך בשום פנים לא בגלל הסיבות שמנית.
_new_ הוספת תגובה



דוד: מהי נקודת הייחוס שלך כשאתה מדבר על הרעות
קובי מיכאל (יום שישי, 25/10/2002 שעה 19:45)
בתשובה לדוד פלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החולות? אם הן גם רעות וגם חולות, הרי שהן כאלה בהשוואה ל''טובות ובריאות''. מהן ומה מקורן?
טוב בעיני הוא חופש,ליברליזם, פלורליזם וקידמה.
לגבי כל השאר אקרא בעיון ואשיב בהמשך.
_new_ הוספת תגובה



הערות דורון ארזי ל''גמל צהוב'' אולי מבהירות יותר
דוד פלד (יום שישי, 25/10/2002 שעה 23:28)
בתשובה לקובי מיכאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי