פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לנוכח הזעם הקדוש העולה מדברי חברים שונים
מי שזוכר (יום שישי, 01/11/2002 שעה 8:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מוצא לנכון להוסיף כמה מילים.
למרות שאני פטור מלציין שאני חילוני, אני בכל זאת מזכיר זאת. ואני גם פטור מלהגיד מה דעתי על מני טכסים משונים ומוזרים מהסוג הזה.

ועם זאת, עד היום לא הכרתי את האופן שבו אנשים דתיים מתיחסים אל המשפט ''כל המלמד בתו תורה כאלו לימדה תפלות'', אנחנו מרבים לצטט אותו בהקשרים שונים ונדמה לי שלא יגרם כל נזק אם נקרא מה משמעותו המקורית.
האם מישהו כאן חש כי נגרם לו נזק?
_new_ הוספת תגובה



האם מר ספירו נוהג תמיד לקדש את הבערות?
יעקב יזרעאלי (יום שישי, 01/11/2002 שעה 8:56)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מכיר אותו מספיק טוב.
_new_ הוספת תגובה



לא, הוא לא נוהג כך ותגובתו באה ממקום אחר ולא
מי שזוכר (יום שישי, 01/11/2002 שעה 9:03)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מקידוש הבערות.
_new_ הוספת תגובה



יזרעאלי - חוששתני שמי שמקדש את הבערות
שקד (יום שישי, 01/11/2002 שעה 10:25)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלו הם דווקא מוסדות הלימוד הדתיים-חרדיים הממשיכים להצמיח דורות של ''תלמידים חכמים'' ובורים בהילכות החיים.
אז בוא נרגע ולא נטיף מוסר.

ההתפלפלות בנוגע לאישה בוגדת ודרכי הוצאתה להורג אולי מעניין ומרתק חלק מאנשי הפורום, אך כאשר מעלים נושא כזה אי אפשר להסתתר מאחורי פרשנות חז''ל בלבד.

להזכירך, במדינת ישראל של שנת 2002, הרבנות וצווים הלכתיים עדיין משליטים את החוקים בכל הקשור לזוגיות וגירושין,ואישה בוגדת עלולה לאבד את זכויותיה ואת ילדיה.
ובאמת תודה לאל ולדיינים... לא מעלים אותה על המוקד.

אז מי כאן אמר בערות ולא קיבל?
_new_ הוספת תגובה



עינייך הרואות שבן עזאי חייב השכלה לנשים
יעקב יזרעאלי (יום שישי, 01/11/2002 שעה 13:33)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרבה לפני שהענין עלה בתרבות המערב.

מי ביקש ממך להיות חרדית?

המשנה בה שיקעו חז''ל את עולמם הרוחני, שייכת גם לך גבירתי, ולא רק לגרים בבני ברק.

[את אינך גרה שם,נכון?]
_new_ הוספת תגובה



אוי, כמה שאתה טועה
שקד (יום שישי, 01/11/2002 שעה 14:05)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. זה שפעם היהדות הקדימה תרבויות אחרות, זה יפה לרזומה. כיוון שאנחנו חיים בשנת 2002, התקופה הנוכחית היא המשפיעה על חיינו.

2. אף אחד לא מבקש ממני להיות חרדית, רק כופה עלי טקסים ואיסורים דתיים עתיקים, שמחייבים אותי כאזרחית המדינה.

3.על עולמי הרוחני, לעומת זאת, לא ניתן לכפות משניות כאלו ואחרות. אז תשאיר לי בבקשה לבחור מה ומאיזו תרבות אני שואבת.

4. לא, אני לא גרה בבני ברק אלא במרכז תל אביב - אם זה חשוב.
_new_ הוספת תגובה



שקד, את רואה
אנה (יום שישי, 01/11/2002 שעה 15:44)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך ללכת רחוק. ולא להזניח פרט.

ההגמוניה הגברית עדיין לא הופרה. הגברים עדיין מנהלים את העולם. יש כמה נשים פה ושם.. אבל כאמור ההגמוניה לא הופרה.

באשר להלכה וחז''ל וחוקים רבניים: אלה חוקים שמגיעים אלינו בשידור ישיר מן העבר. חוקים וכללים אלה מציגים גישה פאלוצנטרית. גישה זו גורסת כי הגבר במרכז והאישה סובבת סביבו. מתוך תפיסת העולם הזאת נגזרים חוקים וכללים אלה. הגישה הזאת קבעה את האג'נדה התרבותית החברתית ואפילו המדעית אז בעבר, ולצערנו היא ממשיכה לתפקד גם היום בהרבה מאוד תחומים תרבותיים פוליטיים וחברתיים!
_new_ הוספת תגובה



אנה - וזו בדיוק הסיבה
שקד (יום שישי, 01/11/2002 שעה 17:19)
בתשובה לאנה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע צריך להתרכז בעיקר.

אם כי לשתינו אותה מטרה - דרכי שונה משלך.

שינויים נוצרים לאט ובהדרגה. הניסיון לכפות שינוי שלא הופנם יוצר איבה ונוגדנות, ולא מקדם את המטרה.

לפעמים, מול קיצוניות, אין ברירה אלא להילחם, אבל בשורה התחתונה, השינוי יבוא מההבנה.

הוא יבוא - סבלנות.
_new_ הוספת תגובה



אני רואה שהלך עלי
מי שזוכר (יום שישי, 01/11/2002 שעה 17:29)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יותר הבנות לא יאהבו אותי
_new_ הוספת תגובה



נגמרו הימים הטובים, מהיום תצטרך להתאמץ...
שקד (יום שישי, 01/11/2002 שעה 17:46)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תיכף אני קצת משפיל את עצמי
מי שזוכר (יום שישי, 01/11/2002 שעה 18:39)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ונחדש ימינו כקדם
_new_ הוספת תגובה



נכון
אנה (שבת, 02/11/2002 שעה 16:21)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ויש לי סבלנות. ואת צודקת.

לפעמים כיף להיות קצת ''פרוע''. למה לא...?
_new_ הוספת תגובה



מסכים עם שקד,אכן
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 1:28)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ניתן למחוק מהתרבות [הכללית] בבבת אחת את התפישות השוביניסטיות והפטריארכליות שלה.

עם זאת, יש לעמוד על כך שתהיה התקדמות.

אין ספק שהחכמים דחפו בכיוון הזה,והכל יחסי לתקופה.
הם לא חיו על המאדים אלא על כדור הארץ.התרבות הכללית היתה הלניסטית, לא אמריקאית.

בציבור הדתי יש התקדמות גדולה בתחום השויון בין המינים,אך שוב,אין זה מעניני.
_new_ הוספת תגובה



אנה - להזכיר לך הויכוח שלך הוא לא עם שקד .....
רפי גטניו (יום שישי, 01/11/2002 שעה 18:02)
בתשובה לאנה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האבקי במקור הבעיה, ולא במי שלדעתך נלחם נגדה בפחות נחישות ממך. אנחנו צריכים כאן כל יד כותבת.
_new_ הוספת תגובה



רפי, למה אתה חושב שאני ''נאבקת'' בשקד?
אנה (שבת, 02/11/2002 שעה 16:17)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לי שום מאבק עם שקד. להפך. ואני מסכימה איתה ברוב הדברים אפילו. לפעמים יש חילוקי דעות גם בין הבנות. אז מה?
_new_ הוספת תגובה



איזו אופנסיבה,רפי!
יעקב יזרעאלי (שבת, 02/11/2002 שעה 19:41)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אתה לא עונה לשאלותי במעלה הפתיל.....
רפי גטניו (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 0:39)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ראה הסכמתי לדברי שקד ,רפי
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 1:30)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אנה:מדוע אינך מתייחסת למקור שהובא כאן?
יעקב יזרעאלי (שבת, 02/11/2002 שעה 19:20)
בתשובה לאנה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי מפני שהוא מאיים על דעותיך הקדומות?

מדוע את קובעת עמדה לא מבוססת בכל הנוגע לחז''ל?

האם לדעתך הסמכות לפרש את דברי חז''ל היא רק של הרב ש''ך?

יש לי חידוש בשבילך:עם קצת השקעה,הכרת השפה והמושגים,גם את תוכלי לפרש את הדברים ולא לקנות מה שמוכרים לך.

כזכור,בן עזאי חייב לימוד תורה לנשים.
ממה את חוששת?
שאני אגע בברך שלך?...[ראי מעריב סופשבוע]
אני מבטיח שלא.

אגב,תוכלי למצוא דיון בנושא שלנו, על ידי נשים בלבד,ולאו דווקא דתיות כמדומני,בספר שיצא לאחרונה .
''הרימי בכח קולך''.בהוצאת ידיעות אחרונות.למכירה באקדמוןועוד.
_new_ הוספת תגובה



יעקב, למה אתה כל כך כועס?
אנה (שבת, 02/11/2002 שעה 22:57)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכעס הזה חבל עליו.

סתם לא בא לי להשמיע דעה בעניין הזה. יש פה דיון מעניין ואני קוראת אותו.

מבחינתי עצם ההתבטאות - ''הרב חייב לימוד תורה לנשים'' היא בעצם כל העניין. ''הרב חייב''? עבורי זהו מקור כל הבעיה. מה פתאום הרב צריך לחייב נשים? הנשים צריכות להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות כשוות בין שווים.

שבוע טוב לב.
_new_ הוספת תגובה



אינני כועס. חייב =התייחס בחיוב.
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 0:37)
בתשובה לאנה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההיפך מ-שלל.
_new_ הוספת תגובה



יעקב, עצם העובדה שהנשים זקוקות ל''הכשר'' ולהסכמה
אנה (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 1:18)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצד הממסד הגברי-דתי, כלומר שהן אמורות לקבל ''אישור'' ללימוד תורה - המבנה ההירארכי שבראשו עומד הגבר וקובע עבור האישה מה היא חייבת, מה מותר ומה אסור לה - זאת היא הבעיה העיקרית בעיני. מקווה שאתה מבין את כוונתי.

שמחה שאתה לא כועס.
_new_ הוספת תגובה



נשים אינן זקוקות להכשר.אבל הקוד ההלכתי הוא קוד
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 1:36)
בתשובה לאנה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

של ''חייב''-''פטור'',''מותר''-''אסור'',''טמא''-''טהור''.
את צריכה להכיר את השפה,אנה.

לבן עזאי הזכות להביע את עמדתוגם ביחס לגברים וגם ביחס לנשים,זהו דיון לשמו.

גם את יכולה להביע את עמדתך, בכל שאלה בתורה,אם תהיי ''תלמידה חכמה''.אין לאף אחד מונופול.
_new_ הוספת תגובה



יעקב, אני מכירה את השפה
אנה (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 2:09)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל עושה רושם שאתה לא מבין או לא רוצה להבין למה אני מכוונת, ואולי אתה קצת... מיתמם?

הממסד הדתי מורכב מגברים בלבד שקובעים מה מותר ומה אסור על האישה, כמו גם על הגבר. אלא שלנשים אין חלק ומקום בפרשנות ההלכה. כל הכללים נקבעים עבורן מבלי שיש להן מילה. מעבר לכך, אין לי עניין להתווכח איתך. שהרי ידוע וברור כי ההלכה שוביניסטית באופן בוטה ואפילו מופגן. היא פשוט משקפת את הלכי הרוח של התקופה בה נכתבה. הגישה השוביניסטית הזו לא ייחודית רק לדת היהודית, אלה היו הימים שהיו אז. ואגב, גם הרמבם מבטא השקפה שוביניסטית, והרי זה ידוע.

מאחר שהזמנים השתנו ומעמדן של הנשים משתנה וישתנה יותר ויותר בחברה ובתרבות, יש לפרש בחדשנות ובתעוזה את פסוקי ההלכה. ואפילו כדאי. בתי הכנסת הרפורמים בארה''ב, למשל, מלאים עד אפס מקום בחגים ונשים רבות מתמנות לרבניות; הגישה הפתוחה והחמה של הרפורמים מקרבת אנשים רבים לדת. הגישה האורתודוקסית יוצרת ניכור דחיה רתיעה ואפילו שינאה כלפי הדת. שלא לדבר על הערבוב הבלתי הגיוני ובלתי נסבל בין הפוליטיקה לבין הדת, בין הלאום לבין הדת. אבל זו כבר אופרה אחרת.

בקיצור. פרשנות חדשה ונועזת בענייני אישות - גירושין נישואים זוגיות - היא מחוייבת המציאות. ומדוע כל זה לא נעשה? מפני שהממסד הדתי בארץ קפא ונתקע בימים רחוקים, אין לו שום קשר עם הנעשה אצל הציבור החילוני, שבעצם מתגעגע למסורת דתית שתתאים לאורחות חייו במאה הנוכחית. ומדוע הממסד הדתי קפא? מפני שהגברים לא רוצים לוותר. על מה? על ההגמוניה.

לילה טוב לך
_new_ הוספת תגובה



ההלכה מגיבה באיטיות מפני שהמורשת היהודית נמצאת
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 03/11/2002 שעה 3:01)
בתשובה לאנה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באיום.לפיכך היא נוקטת בעמדה של מגננה.

לביאה שעסוקה בהגנה על הגורים שלה מפני תוקף,לא תהיה פנויה למצוא מרחבי מחיה חדשים.
שימי לב לשם השקוף שבחרה חברה שלמה לעצמה:חרדים.

התפניות שעשתה התנועה הרפורמית בהלכה אינן בצמיחה מבפנים,ולכן אינן מקובלות.

ולסיום:
ברור שאם שמירת המסורת היתה נחלת רוב העם היהודי,
ההלכה היתה נוטלת,אימננטית,לעצמה סמכויות רחבות יותר.
זוהי דינמיקה עדינה ומורכבת.מכל מקום,בינתיים אפשר ללמוד וצריך ללמוד.באופן עקרוני אין בעיה שאשה תפסוק הלכה.

אגב מחוקקים,כמה חברות כנסת יש לנו היום,את יודעת במקרה?
נדמה לי שבממשלה נותרה כרגע שרה אחת לפליטה...
_new_ הוספת תגובה



מסכים אם מי שזוכר
רועי בלום (שבת, 02/11/2002 שעה 2:32)
בתשובה למי שזוכר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למרות התנגדותי לדת היהודית כמו התנגדותי לכל דת אחרת (או ליתר דיוק לחלקים ממנהגיה) הרי שהמאמר חידש לי ואף עניין אותי.

אני לא ראיתי במאמר זה ניסיון להחזרה בתשובה , מי כמוני שניסו לא אחת להחזירו .
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי