פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדוד סיון, 30/06/12 5:48)
שאלות רלוונטיות ביותר!!!
המסביר לצרחן (שבת, 30/06/2012 שעה 10:20)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש גיוס חובה (חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ''ו-‏1986). חובת כל אחד להתגייס, במידה וצה''ל מוצא אותו כשיר לגיוס. החוק מחייב את כל האזרחים ה כ ש י ר י ם להתגייס לשירות למען המדינה. מי קובע מיהו כ ש י ר? הצבא. זה מהותו בפועל של 'חוק גיוס חובה'.

לפי אותו חוק גיוס חובה, צה''ל משחרר מדי שנה משירות או כלל לא קורא לשירות, בערך כ-‏40% מבני ה-‏18 מהיהודים (לערבים שמורה הזכות להחליט בעצמם אם הם רוצים להתגייס לצבא או לשירות אזרחי). בתוך ה-‏40% המשתמטים האלה נמצאים כ-‏5600 חרדים לשנה (2400 מהם התגייסו ב-‏2011 וכבר נכון לקיץ 2012 מספר מתממש השנה).

יהודים חילונים רבים לא מתגייסים לצה''ל בגלל מצבם האישי-קוגניטיבי, מצבם החברתי, בגלל מגבלות נכות פיזיות (חלק מהמוגבלים עשו מאמצים אדירים להתגייס ואכן התגייסו וגם תרמו בשירותם) ובגלל סרבנות פוליטית. כמובן שיש רבים מאוד שמנצלים את המסלולים הלאה כדי לחמוק משירות, למרות כשירותם הפורמלית.

לכן למרות שיש חוק גיוס חובה, הוא מופעל בצורה שנוחה לצבא מול אוכלוסיות היעד. בהנחה שהיום יסכימו כל החרדים לגיוס כל צעיריהם לצבא, הצבא ייחשף במערומיו. הפתרון היחידי הוא לתת לצבא ןלחרדים לסלול בעצמם את הגדלת מספר המתגייסים לפי הצרכים והיכולות האמיתיות של הצבא.
מנגד צריך לכפות על החרדים התנדבות לשירות אזרחי במסגרת ארגונים מתאימים להם, כמו זק''א, רשות שמורות הטבע והגנים, עיריות מקומיות וכו' שבהם הם ישרתו מספר פעמים בשבוע במקביל ללימודיהם בישיבות ולאורך 3 שנים ועבורם הם יקבלו שכר חודשי של חייל סדיר.
הכפיה תבוצע ע''י הקטנת סיוע המדינה לישיבות בהיקפים בהם הישיבות לא תקיימנה את החוק החדש שיחוקק.
_new_ הוספת תגובה



אין גיוס חובה !!!
דוד סיון (שבת, 30/06/2012 שעה 10:37)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מתפלסף ובסופו של דבר מודה שהחוק איננו שוויוני: בשפתך ''... הוא מופעל בצורה שנוחה לצבא...''. זאת אומרת שישנם החייבים להתגייס וישנם שלא חייבים.

יש רבים שמנצלים את המצב ומשתמטים מגיוס, אבל כל אחד מאלה עושה זאת על אחריותו בלבד.
החרדים לעומת זאת משוחררים על פי מוצאם.

החרדים כמו הערבים משוחררים, על פי מוצאם, מהחובה האישית להתגייס. מכאן שהגיוס הוא סלקטיבי עוד לפני שצה''ל מפעיל את שיקוליו. מכאן שלמעשה לא כולם כפופים לגיוס חובה. במובן הזה אין גיוס חובה.
_new_ הוספת תגובה



אין גיוס חובה !!!
המסביר לצרחן (שבת, 30/06/2012 שעה 11:42)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי דיבר על חוק שיוויוני?
אני כל הזמן מדבר על התאמת החוק למציאות החברתית שלנו. אני טוען שחייבים ללכת לקראת החרדים כדי שהם יילכו לקראתנו, על מנת לפורר את אחרוני המעוזים החרדים האנטי-ציונים. אני טוען שצריכים להיות גם חכמים וגם צודקים ולא רק צודקים. לאחר שהחברה הישראלית מצאה נקודת פריצה את האוכלוסיה החרדית הקשה (ואני מכיר כמה מעוזי חרדים שדווקא מוכנים ללכת לפשרות עם הממשלה) בשם 'חוק טל', ולאחר שנקודת הפריצה הזאת הורחבה לסדק די גדול, למה לא להמשיך בחוק הזה ביתר אנרגיה, תוך תיקונים מתבקשים (כמו הקטנת ומניעת הסיוע הכלכלי לחרדים שמעדיפים לא להתנדב ולנהוג לפי הצעות הממשלה)? אנחנו רואים שיותר ויותר חרדים צעירים מבקשים לצאת לשוק העבודה, בעוד השוק לא מסוגל לקלוט אותם. אז למה לנו להוציא חוק דרקוני ומיותר רק כדי לעורר התנגדות אוטומטית שתבטל את כל ההישגים שהגענו אליהם עד עכשיו?

הרי את אותה טענה של ''אי שוויוניות'' היית צריך גם להפנות לחברה היהודית אזרחית ולחברה הערבית.

הדרך הנכונה לדעתי שהממשלה צריכה לנקוט הוא לקרוא לכל אזרח בן 18 להתגייס לצבא או לשירות אזרחי, והמדינה תחליט איך והיכן הוא ישרת. המדינה תפטור את הבלתי ראויים לגיוס (כמו שנעשה מאז ומתמיד לכל אותם אוכלוסיות של פגועי נפש וגוף). כל הפונה ומסורב לא יושת עליו קנס או סנקציה.

כל המתחמק משירות מטעמים פוליטיים או דתיים יושתו עליו סנקציות שהמדינה תקבע. אפשר להשית עליהם מאסר, קנס והפסקת תמיכת מדינה כפי שיוחלט בהליך שימוע משפטי קצר.

''החרדים לעומת זאת משוחררים על פי מוצאם'' - יש אוכלוסיה יהודית 'נמוכה', חילונית או דתית ובלתי משכילה שגם היא משוחררת מחובת הגיוס האישי. הם מקבלים הביתה מכתב בגיל 17 שמודיע להם שהם נמצאו לא-מתאימים לשירות צבאי. חלקם מזומנים בכל זאת לגיוס ראשון ולאחריו הם מתבשרים בבשורה הזאת.

כמו שאמרתי ראוי שהמדינה תהיה גם צודקת וגם חכמה. אסור לשבור את החומות, כי אז הכל יקרוס. צריך לתת לחומות להתמוסס בתהליך טיבעי וקצת ארוך יותר.

לצערי כמה בכירי צבא בגימלאות עושים מהעניין מופע פוליטי רדוד בניסיון להלהיב את ההמונים. אני מקווה שהציבור לא הולך שולל אחריהם.

הזכרתי את דן חלוץ במקרה?
נדמה לי שלא -:;
_new_ הוספת תגובה



אין גיוס חובה שוויוני !!!
דוד סיון (שבת, 30/06/2012 שעה 12:38)
בתשובה להמסביר לצרחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החוק כתוב כך שהוא משחרר חרדים בגלל מוצאם.
את הערבים פוטרים למעשה למרות שכנראה זה לא כתוב בחוק.

מכאן שהחוק לא מחייב את החרדים. זה עושה את החוק ללא שוויוני ולכן פסול בעיני. כל האחרים חייבים להתייצב לקריאת רשויות הגיוס. מבצעי החוק משחררים גם את הערבים מהחובה, וזה כבר סיפור אחר ברמה אחרת. מי שצה''ל בדק את נתוניהם האישיים והחליט לשחרר אותם נחשבים שקיימו את החוק.

כל המשתמטים עברו על החוק באחריותם האישית בלבד. זה לא קרה בגלל החוק אלא למרות החוק. זה בשום אופן לא דומה למציאות של החרדים.
_new_ הוספת תגובה



אין גיוס חובה שוויוני !!!
המסביר לצרחן (שבת, 30/06/2012 שעה 13:07)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החוק כתוב כך שהוא מאפשר למדינה ולצבא מטעמה לשחרר את כל מי שנראה בעיני הצבא כלא מתאים לשירות צבאי. הצבא פיתח כמה מודלים של לא-ראויים לשירות ובינהם החרדים. כמו שציינתי יד יותר מודלים של לא-ראויים לשירות לאוכלוסיה החילונית, בגלל ריבוי ועושר של סיבות להשתמטות ולסרבנות.

לכן זה לא נכון לטעון שהחוק לא מחייב את החרדים, אלא נכון יותר לטעון שהחוק נותן בידי צה''ל את ההרשאה לא לגייסם לפי שיקול דעתו. אם תבקר מדי פעם בבקו''ם (או בלשכות הגיוס העירוניות) תוכל לראות חרדים יחידים או בקבוצות קטנות שמגיעם לשם, ניגשים למשרד צדדי המיעוד לבדוק את כשירות החרדי לגיוס ושם הם מדגישים את בקשתם לשחרור מגיוס. הצבא בנוהל פנימי שלו נותן להם שחרור מגיוס. אבל ההליך הזה מסודר ונרשם. לכן אמירתך כאילו ''הם חייבים להתייצב לקריאת רשויות הגיוס'' מיותרת, כי הם אכן מתייצבים. וגם בעבורם מתקיימת קביעתך ש''מי שצה''ל בדק את נתוניהם האישיים והחליט לשחרר אותם נחשבים שקיימו את החוק''.

באותו אופן חילונים ניגשים בזמן הזימונים למיונים טרום-צבאיים בלשכות הגיוס ושם הם מבקשים מסיבותיהם לא להתגייס לצה''ל. בגלל שלל הסיבות והתירוצים באוכלוסיה החילונית, מתקיים ברוב המקרים הליך שנמשך מספר ימים בו מחליט הצבא אם לקבל את הבקשה או לדחותה (ולחייב את הפונה להתגייס לצבא). הרי גם מול תהליכים אלה תוכל לטעון את עניין ''אי השיוויוניות''.

גם החרדים פורמלית ומוסרית הם משתמטים או סרבני גיוס שעברו על החוק באחריותם האישית בלבד (למרות שהם עושים זאת גם כקבוצה וגם בהשראת רבניהם, כמו שסרבני גיוס פוליטיים עושים זאת גם הם משיקולי אמונה ומנהיגיהם הרוחניים). השתמטותם קרתה בגלל החוק ולמרות החוק ובלי קשר לחוק, והרבה לפניו. זה נוהל שהתמסד במדינה החל מ-‏1948 כי הוא היה נוח לכל הצדדים. פיספסנו 60 שנים בהם יכולנו להטיל על החרדים יותר אחריות מוסרית, אישית וחברתית ולהתגייס למשימות כלל חברתיות, לאומיות ומוסריות. התיקון למפגע הזה חייב להיות במשורה, הדרגתי וכמה שיותר בשיתוף פעולה הדדי. אם אכן כך ננהג אז כולם יופתעו לראות איך בתוך מספר שנים קטן אוכלוסיית החרדים למינהם תגדיל את התגייסותה לצבא ולפרוייקטים אזרחיים במידה הדומה להתגייסות החרבה החילונית. חבל לעשות עכשיו עליהם לגרום למשבר מיותר ולהפסיד את כל מה שכבר הגענו אליו.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי