פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה למכאל מ. שרון, 17/11/02 1:44)
הדגמות ''מענינות'' ותיקון טעות... מדובר בדיון אודות
מכאל מ. שרון (יום ראשון, 17/11/2002 שעה 3:02)
בתשובה למכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סוגיות באקולוגיה שנטלתי בו חלק תוך הצגת פרספקטיבות פסיכו-אקולוגיות חדשות.

בדיון נטל אמנם מיץ פטל חלק משמעותי, אך עיקר הרטוריקה המעוותת והטעונים הלא הוגנים באו מצד משתתף אחר.
''לא הוגנים'' זו אמירה ממעיטה. מדובר באמירות שקריות בעליל מבחינת שימת דברים בפי תוך ''הפיכתי'' לצר אופקים וילדותי/פרימיטיבי באופן בוטה - דברים שהם היפוכם של מה שאמרתי בפועל.

זאת תוך פנייה לקורא שזמנו אינו בידו על מנת לקרוא ביתר שימת לב, והוא עשוי להיתפס לאמירות נחרצות אך שקרניות בעליל מצד התועמלן הרטורי.

חלק מהדברים המושמים בפי מבוססים אמנם על קטעי משפטים מדברי, על מנת שהדברים יהדהדו לקורא חסר הפנאי ''מוכרים''.
זוהי שיטת החפיפה החלקית.

למעשה, קידום הרעיונות נעצר כאן, ונהפך לזירה של רטוריקה זריזה מצד התוקפים, האמונה על תכסיסים מסברי אוזן כיצד להפוך דברים למשהו אחר לגמרי. טכניקות אלה היו בשימוש כבר אצל הרטוריקנים הסופיסטים היוונים, ועוד אפלטון ואריסטו בזמנם גינו אותן בכל לשון של גנאי , כמקדמים תעמולה זולה ושקרים סוחפי המון, ו''כמקדמים'' את חוסר האמת ככלל.
(כמובן, נושא זה של חשיפת הטעיות מפותח יותר כיום בפילוסופיה האנליטית האנגלו-אמריקנית).

לעיתים ננקטות טכניקות אלה לא על בסיס רעיוני, אלא על בסיס של ניכוס רעיונות ונישול מקדם הרעיונות המקורי.

ניתקלתי לעיתים קרובות באנשים שחשקו להם בכתיבת מאמר חדשני או קידום עבודת דוקטורט. כאשר בפורום פומבי בו נכחו אנשים נוספים, בעלי העניין הריחו קבוצת רעיונות חדשנית, הרי שהם נקטו מייד בטקטיקות הניכוס הבאות:

1) טון הזונה העייפה וחסרת העניין:
''כן, הדברים כבר נאמרו, הם מוכרים בספרות המנהלית או האירגונית או הקוגניטיבית''.

הכה את הפלגיאר עם סרגל על ידו, כמו את אורייה היפ. שאל בפשטות: ''מה נאמר ומי אמר''.

בשלב זה נדחק נוכל הפלגיאט ה''מכובד'' לכורח לנקוב בפומבי באיזה שם לא שייך עקב הנחתו שאתה אולי יצירתי, אך לא בקי בתחום, ושהאחרים יעריכו אותו לא כנוכל וגזלן ובטלן אינטלקטואלי, אלא כלץ שמשחק לו קלף. אבל לעיתים יש לו כאן טעות מסויימת.

2) גרירה לתוך דיון מייגע אפוף פרטים ללא קשר ישיר לנטען ושנועדו לבלבל - טכניקה המוכרת היטב לגורמים שוחקים באדמיניסטרציה. לעיתים נדחף גם איזה ''פיל לבן'' מושגי לא שייך כלל אך שצץ איכשהו, והנוכל הרטורי קופץ עליו כמוצא שלל רב ונוקט בו שוב ושוב על מנת להסיח את הדעת מעיקר הדברים.

זאת תוך השמעה בקול צלול של מילות מפתח כגון ''אמירותיך אינן מובנות''.
לעיתים יש גם גילוי רצון טוב שיאשת באיוולתך בנוסח ''ניסיתי להבין אך התייאשתי''.
אם כשלת במילה לאחר נסיונות בלבול ממושכים, אז מילה זאת מונפת כדגל.

כל אלה נועדו להציג את דבריך ומוצריך הרעיוניים כחסרי ערך, וגם להשמיט עניין מהם.
כשיופיעו בעבודת הנוכל, איש לא יזכור שאמר אותם איזה ''קשקשן'' שדבריו היו חסרי חשיבות, מבולבלים או לא ערוכים כיאות, ו''מנופחים'' בחשיבות עצמית של איזו דמות שולית. ולא משנה אם דבריך נאמרו בבהירות ובחדות ובאופן מעניין, והנוכל סירבל אותם והפכם לעילגים.

חבוט על היד הניתחבת לכיסך (או לנכסיך האינטלקטואליים) :
היה קשוב, קשוב ושוב קשוב.
היה רגוע, שמור על שלווה נוכח פרובוקציות ו''פילים לבנים'' חסרי רלוונטיות שנועדו לבלבלך, להוציאך משווי משקלך, להפכך אימפולסיבי ולשבש חשיבתך ושימת ליבך.

נא לשים לב בפתיל המצורף במיוחד, לשם הדגמה, להודעות הבאות בתחתיתו:

אלה מה- 7 אפריל שעה:
13:47
13:49
14:35.

יש לשים לב שהמתדיין גם מתעלם בהמשך דבריו לחלוטין מדברים שאמרתי מספר דקות קודם, תוך הצהרות בקול צלול ורועם אודות דברים שכלל לא אמרתי תוך שימוש בטכניקת ה''חפיפה החלקית'' (ראה למעלה).
וגם מנסה לדלות איזה משפט מעט מורכב ממסכת דברי, ולהציגו כדוגמא *מייצגת וכללית* ''לסירבול גורף וטוטלי ''שלא ניתן לחלוטין להבנה''.

קישורים:
פתיל דיון המדגים נוכלות רטורית, בין השאר.: http://www.haayal.co.il/thread.php3?rep=20353&LastVi...
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי