פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לבצלאל פאר, 29/09/18 15:31)
חוק הלאום הוא חוק לא ראוי ומיותר!
דוד סיון (יום שני, 01/10/2018 שעה 8:50)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפיסקה הראשונה של הודעתך שגויה וזה בלשון המעטה משום שהחוק החדש:
- לא מבטא את רוח מגילת העצמאות, שמקבלת ביטוי חזק בציטוט שמוצג במאמר.
- לא מבטא מעמד וזכויות של קבוצות לא יהודיות – מעמדן לא שווה
גם הפיסקה השנייה מדבריך שגויה במקרה הטוב. מדוע?
משום שהציטוטים המובאים במאמר מדגישים את נושאו - ''ערכים שחסרים בחוק הלאום''.

הציטוט מדברי השופט ברק איננו עוסק בנושא המאמר ולכן לא ממש רלוונטי (מיותר).

הערך שהכי חסר בחוק החדש הוא הקביעה שהמשטר הוא דמוקרטי כפי שכתוב בציטוט מחוקת הליכוד. בגירסאות קודמות הוזכר הערך הזה אבל במעמד מופחת מהערך המדינה יהודית (בניגוד לרוח מגילת העצמאות).
הציטוט מדברי השופט לוין מזכיר לנו ומדגיש שאם היה צריך לכתוב בחוק שהמדינה היא יהודית הרי שגם צריך לכתוב בו שהמדינה היא דמוקרטית

דברי איוב קרא שגויים משום שמעמדם של ההמנון, הדגל, ושאר סמלי המדינה כבר מוסדרים בחוק.
דבריו שגויים גם משום שהוא פוגע במעמד השפה הערבית שהפכה מ''רשמית'' ל''מיוחדת''.
_new_ הוספת תגובה



חוק לאום ראוי - הצעת החוק של בני בגין:הוא חוק לא ראוי ומיותר!
דוד סיון (יום שני, 01/10/2018 שעה 9:13)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הקטע החשוב בהצעת החוק של בני בגין הוא (http://fs.knesset.gov.il//20/law/20_lft_311288.docx):

''מהות המדינה
1. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, המושתתת על יסודות החרות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל ומקיימת שוויון זכויות לכל אזרחיה.
משטר מדינת ישראל
2. מדינת ישראל היא דמוקרטיה''.

העובדה שהצעת חוק זאת נדחתה מהווה עדות שהחסרת הערכים החשובים בחוק שאושר נעשתה במודע ובכוונה.
_new_ הוספת תגובה



חוק לאום ראוי - הצעת החוק של בני בגין:הוא חוק לא ראוי ומיותר!
בצלאל פאר (יום שישי, 05/10/2018 שעה 13:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הערכים האלה כבר קיימים בחוק ובמשפט הישראלי. אני מעריך שהם לא הוזכרו בחוק הלאום כדי לא לתת שיניים חדות לבית המשפט העליון שמטעם עצמו קבע ש''הכל שפיט'' והוא מכניס את אפו מיוזמתו לכל ויכוח פוליטי בארץ ובכך הוא מאיים על אמינות בית המשפט עצמו. בית המשפט מרחיב את סמכותו מטעם עצמו חורג מגבולות המשפט, כמו שאהרון ברק עשה עם חוק כבוד האדם וחירותו, ומפרש כל החלטה לגיטימית של הממשלה בפריזמה של פגיעה באיש זה או מחבל אחר, ולכן פוסל מהלך חוקי של ממשלה. זה מצב בלתי סביר.

נכון היה לתקן את החוק לפי הצעת בגין אם בית המשפט היה נשאר במקומו כמו בזמני שמגר וקודמיו שידעו את גבולות החוק והבינו שלא הכל שפיט, כמו החלטות מדיניות, יציאה למלחמה, התחמשות באמל''ח זה ולא אחר וכו'.
אז ראוי להחזיר את המצב לקדמותו ומה שהיה ב''לא הכל שפיט''.
_new_ הוספת תגובה



חוק לאום הנוכחי לא ראוי!
דוד סיון (יום שישי, 05/10/2018 שעה 19:05)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

א. הסיבה שאתה מציג לא עניינית משום שחוק הלאום הוא כלי לא מתאים לעניין ''ריב הסמכויות'' בין הכנסת ובית המשפט. הכלי
הנכון והמתאים הוא משהו כמו חוק יסוד החקיקה.

ב. לכן הצעת החוק של בני בגין מתאימה, והיא מתאימה יותר המחוק החדש, כי מכניסה את הערכים הראויים (שהחוק הנוכחי הוציא) בתמציתיות.
_new_ הוספת תגובה



חוק הלאום הוא חוק ראוי בהחלט!
בצלאל פאר (יום שישי, 05/10/2018 שעה 13:07)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

• המילה 'יהודית' מופיעה במגילת עצמאות 20 עם. הילה ''דמוקרטיה'' לא מוזכרת כלל. לכן החוק מבטא את רוח המגילה שמתייחסת למדינה כמדינה יהודית [במובן מדינת העם היהודי, ולא כמדינה דתית].
• חוק הלאום מתייחס למדינת ישראל ברמת הלאום כמדינת היהודים. היא לא מפרטט שם את המעמד האזרחי של יהודים ולא-יהודים.
• הציטוטים המובאים מסבירים את אי-הצורך לחזור בחקיקה בתוך חוק הלאום על עניין השיוויון, שהוא מבטא שיוויון בין האזרחים, ולא שיוויון לאומי.
• השופט ברק מסביר אתה טועה, לדעתו, בדעתך.
• לא מצאתי בדיברי ברק ולוין טיעונים התומכים בטענותיך.
• השפה הערבית היתה רישמית במנדט הבריטי. אין חוק ישראל שמתייחס למעמד הערבית. בכל מקרה מבחינה משפטית ורישמית לא חל כל שיוני במעמדה.
_new_ הוספת תגובה



חוק הלאום הוא חוק לא ראוי בהחלט!
דוד סיון (יום שישי, 05/10/2018 שעה 19:23)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החוק החדש נעוד בין השאר לפגוע במעמד המהות הדמוקרטית של מדינת ישראל.
לכן הוא לא מבטא את רוח מגילת העצמאות שמדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית אבל גם דמוקרטית ויהודית. במגילת העצמאות שני הערכים האלה קיבלו מעמד שווה כפי שמודגש בציטוט הבא (למרות שהוא לא מזכיר את הביטוי דמוקרטיה):
''מְדִינַת יִשְׂרָאֵל תְּהֵא פְּתוּחָה לַעֲלִיָּה יְהוּדִית וּלְקִבּוּץ גָּלֻיּוֹת; תִּשְׁקֹד עַל פִּתּוּחַ הָאָרֶץ לְטוֹבַת כָּל תּוֹשָׁבֶיהָ; תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל; תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת; תִּשְׁמֹר עַל הַמְּקוֹמוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל כָּל הַדָּתוֹת; וְתִהְיֶה נֶאֱמָנָה לְעֶקְרוֹנוֹתֶיהָ שֶׁל מְגִלַּת הָאֻמּוֹת הַמְּאֻחָדוֹת''.

וגם זה: ''אָנוּ קוֹרְאִים - גַּם בְּתוֹךְ הַתְקָפַת-הַדָּמִים הַנֶּעֱרֶכֶת עָלֵינוּ זֶה חֳדָשִׁים - לִבְנֵי הָעָם הָעַרְבִי תּוֹשָׁבֵי מְדִינַת יִשְׂרָאֵל לִשְׁמֹר עַל שָׁלוֹם וְלִטֹּל חֶלְקָם בְּבִנְיַן הַמְּדִינָה עַל יְסוֹד אֶזְרָחוּת מְלֵאָה וְשָׁוָה וְעַל יְסוֹד נְצִיגוּת מַתְאִימָה בְּכָל מוֹסְדוֹתֶיהָ, הַזְּמַנִּיִּים וְהַקְּבוּעִים'' (https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%...).

העובדה שהחוק מתעלם ממעמד קבוצות לא יהודיות מעידה שהוא מתעלם מערך השוויון בין קבוצות אזרחים כפי שכתוב במגילת העצמאות.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי