פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לרפי אשכנזי, 18/11/02 22:58)
סתם לשם השוואה והסקת מסקנות, מה המצב בקיבוץ
ישראלי פזיז (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 9:47)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדתי? היתכן שיש פה עוד דוגמא קלאסית של לא על הלחם לבדו?
_new_ הוספת תגובה



רע, אבל לא נואש.
אליצור סגל (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 21:42)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
המצב בקיבוץ הדתי רע אבל לא נואש.
קודם כל החובות שהם צברו הם נמוכים מאוד, ועל כל פנים ניתנים לשליטה במסגרת התנועה ללא צורך בעזרה מבחוץ.
הבעיה העיקרית היא שאין מצטרפים חדשים. המסגרת הקיבוצית איבדה את קיסמה. בעיה זו נפתרה על ידי הקמת שכונות ליד הקיבוצים. כך קיבוצי קו הגלבוע - מלכישוע מירב ומעלה גלבוע שהגיעו למצב שבכל אחד מהם עשרים שלושים משפחות בלבד הקימו לידם שכונות קהילתיות בנות מאה וחמשים יחידות דיור שנמכרו מהר מאוד. היום מחזיקים את קו הגילבוע במקום כשישים שבעים משפחות למעלה ממאתים משפחות - כמות המאפשרת מרווח נשימה. גם ליד קיבוץ בית רימון בגליל שלא הצליח לגדול מעל לחמישים משפחות והחל לקטון הקימו שכונה קהילתית בת מאה יחידות דיור כך שנוצרה מסת אוכלוסיה המאפשרת נשימה.
מה שאני חושש שהם לא מבינים זה שהם לא הבטיחו את קיומם. ישובים שלא גדלים יחלו לקטון מחדש תוך זמן קצר או לפחות להזדקן. כדי ליצור מסת אוכלוסיה בעלת זכות קיום יש צורך בכשלוש מאות משפחות.
ועוד הערה - השיווק של השכונות הנ''ל אומנם הצליח לא רע, אבל, הוא היה נטול רעיונות - מבוסס אך ורק על נוף פסטורליה איכות חיים ומחיר זול ביותר לבית דו קומתי משוכלל. הרבה יותר זול מאשר במרבית ישובי יש''ע. אני מאחל להם הצלחה מלאה כמובן אבל קצת אידיאולוגיה על יהוד הגליל וישוב הארץ היתה רק מוסיפה להם. צריך לציין שבני קיבוצים דתיים רבים עברו ועוברים לישובים ביש''ע. ולאו דוקא לשכונות המוקמות ליד ישובי האם שלהם - זה כוחו של הרעיון.
עם זאת כשלונו הראשון הראוי לציון של הקיבוץ הדתי הוא כאשר קיבוץ נצרים התפרק ונעזב. למזלנו היה מי שנכנס במקומם, אבל כישלון זה היה סימן מבשר לבאות וסימן את משבר הקיבוץ הדתי. גם התפרקות קיבוץ גבעות שבגוש עציון מדברת בעד עצמה. כמובן שהמקום לא נעזב -נוער הגבעות תפס אותו. כמו כן צריך לציין שקיבוץ טירת צבי ועוד קיבוץ נוסף (לא כפר עציון) שאינני זוכר את שמו בגוש עציון הופרטו והפכו לישובים שיתופיים\קהלתיים במודלים שונים. בכל אופן כישלונות אלו אינם מהווים איום על עצם קיום הקיבוץ או על ההמשכיות שלו. בסך הכול הקיבוץ הדתי כבר יצא פחות או יותר מהמשבר אם כי לטעמי עליו לא רק להסתפק בהתרחקות מהתהום אלא גם לנוע קדימה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



לאליצור: הישובים הקטנים בגלבוע היו מלכתחילה --
רפי אשכנזי (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 18:50)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

-ישובים-קהילתיים. הם נוסו כקיבוצים ''קהילתיים'', ללא קרקעות ועברו תיכף להיות ''קהילתיים'' {לא קיבוציים} ללא שום חבלי לידה, כי לא היה שם שום רכוש משותף. מלכישוע ע''פ ידיעתי היה מיד ישוב המטפל בניגמלי סמים, רק כדוגמא.
_new_ הוספת תגובה



קיבוצי הגלבוע
אליצור סגל (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 19:12)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
רפי אשכנזי - לא בקיא בהסטוריה שלהם אבל אני מכיר אישית כמה משפחות משם וכן הייתי באחת החופשות שלי במעלה גילבוע.
למיטב ידיעתי זה איננו נכון קיבוץ מעלה גלבוע שהוא ותיק הקבוצים שם קיים כבר יותר משלושים וחמש שנה! ובשום שלב לא הצליח לעבור את החמשים משפחות. יש לו בית הארחה ויש לו פלחה. האחרים פשוט התמוטטו והיה צריך למצוא להם פתרון וב''ה שהוא נמצא. כדי לתגבר את המקום הועבר לשם מפעל הנרות מכפר עציון וכן סניף של ישיבת הקיבוץ הדתי וכן הכפר לנגמלי הסמים שעליו כתבת ומפעלים נוספים וכל זה בקושי הצליח ליצב את המצב שם. כמה משפחות מהאזור ההוא עברו לעפרה והניתוח שלהם על המצב שם מענין. אבל השכונות הקהלתיות נראה שהצילו את המצב לפחות בנתיים. בכל אופן הפתרון נמצא בלי לערב כל מיני גורמים ממלכתיים.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



לישראל פזיז: יפה שאלת- בקיבוץ הדתי ישנם כ 20 --
רפי אשכנזי (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 18:40)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--ישובים, חלקם מושבים שיתופיים כמו כפר עציון ומשואות יצחק. לשימחתי, ישובי הפועל המיזרחי, עקב דבקותם החזקה, ולו במקצת, יותר בערכי הקיבוץ, פחות נפגעו מהמשבר הכלכלי הכלל קיבוצי. קיבוצים אלה, לא הלכו לבורסה יחד עם כל חכמי התנועות הגדולות יותר וממש נצלו מכל מיני להטוטנים ואשפים פינאנסיים נוסח בלאס וליזי ענבל.
הם מקיימים עד היום אורח חיים צנוע המתבטא גם בלבוש. הם עדיין מתפרנסים מחקלאות ןמתעשיה. בראש המובילים שלהם נמצאים טירת-צבי {מהנקניק}
וניר אליהו שליד בית שאו, וסעד ועין- צורים שבדרום.
דווקא הקיבוצים ''הדתיים'' הם ההוכחה החיה שלא הכל אבוד. גם להם ישנן הפרטות אך המסגרת הכללית נשמרת בכל משמר. העובדה שישנה תנועת בנים חוזרים לקיבוצים אלו {על אף הבעיות}, היא הסימן לכוח חיותם.
אפשר רק לקוות שיהפכו למושא חיקוי ולא לשנינה ע''י שכניהם.
_new_ הוספת תגובה



כמה הערות לרפי אשכנזי.
אליצור סגל (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 18:57)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
משום מה תוכן ההודעה לא נקלט ולכן אני חוזר עליה.
קבוצת טירת צבי הפכה למעין מושב שיתופי. הם אינם קיבוץ אבל עדיין לא הפכו לישוב קהלתי.
אחד הקיבוצים החזקים הינו קיבוץ לביא הנשען על בית ההארחה שלו. רב הקיבוץ הוא ח''כ הרב יהודה גלעד ממימ''ד.
הסיבה העקרית השקיבוץ הדתי לא נפל משום שלא הלך לבורסה ועל כל פנים הקפיד לקחת הלואות לצרכי השקעות בלבד.
מה שמעיד על חיותו הוא העובדה שהצליח לעבור מהפכות שונות בלי להתפרק - כך למשל בזמנו הקהב''ד התנגד למינוי רב בקיבוץ היום בכל הקיבוצים יש רבנים. אבל הם לא העתיקו בפשטות את המודל הרבני הרגיל אלא הצמיחו מתוכם מודל של רב קיבוץ. בזמנו הם התנגדו לישיבה והיום יש ישיבת הקיבוץ הדתי אולם הם לא העתיקו את המודל הרגיל אלא יצרו לעצמם דגם יחודי של ישיבה שאינה דומה לשום מוסד אחר.
מה שכן, צריך לזכור שמדובר בסך הכול באוכלוסיה קטנה מאוד - בכל הקיבוץ הדתי רק כאלף משפחות ותו לא - גם אם נכליל את השכונות מסונפות ואת הלומדים בישיבת הקיבוץ הדתי ואת הבנות הלומדות במכונים התורניים שלהם לא נגיע אפילו לשמונת אלפים נפש כולל תינוקות. בישוב כמו קדומים או ביתאל יש מסת אוכלוסיה הסדר הגודל הזה ועם גידול דינמי יותר מהיר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



לאליצור: אתה טועה במיספרים ובגדול. בדוק וחזור!
רפי אשכנזי (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 20:48)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



בקבוצת יבנה לבדה יש יותר חברים?...
ישראלי פזיז (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 9:09)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הקיבוץ הדתי - הבהרות.
אליצור סגל (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 17:25)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
שוחחתי היום בין מנחה למעריב עם יוצא הקיבוץ הדתי שגר בעפרה וקבלתי ממנו קצת אינפורמציה.
בנוגע לקיבוץ יבנה - הוא הגדול בקיבוצי הקיבוץ הדתי היום ויש בו מאתים וחמשים משפחות וגרים בו קצת יותר מאלף נפש.
כללית, בקיבוץ הדתי שלושה מעגלים.
המעגל הראשון הם הקיבוצים השומרים על הקיבוץ כמות שהוא - נטורי קרתא של השיתופיות. במעגל זה בין השאר קיבוץ יבנה קיבוץ שדה אליהו וקיבוץ לביא ועוד. כולם קיבוצים מבוססים ותיקים ומושרשים. במעגל זה כאלף משפחות. במעגל השני קיבוצים שעברו הפרטה כל שהיא - טירת צבי, כפר עציון ועוד. גם במעגל זה כאלף משפחות.
במעגל השלישי קיבוצים שהם יותר ישובים קהלתיים מקיבוצים ובדרך כלל הם נשענים על שכונות קהלתיות המסונפות להם. במעגל זה בית רימון מעלה גלבוע ועוד. גם במעגל זה כאלף משפחות.
סך הכול יש בקיבוץ הדתי כשלושת אלפים משפחות וגרים בו כמחמשה עשר אלף נפש בקרוב.
מה שחשוב הוא שחוץ מנצרים והאחזות גבעות שום קיבוץ לא התפרק ולא נעזב וכולם מעונינים לשמור על קשר עם התנועה בסך הכול יש דור המשך המבטיח שהקיבוץ לא יקטן וגם מצטרפים חדשים.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



לאליצור נ''י: תודה שחזרת עם הסחורה- 15000 תושבים
רפי אשכנזי (יום חמישי, 21/11/2002 שעה 19:22)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

--זה בדיוק 15 אחוז מסך תושבי התנועה הקיבוצית. זה יותר מכבוד גדול, היות ומספר הקיבוצים הדתיים הוא כ כאותו האחוז מסך 220 הקיבוצים בארץ. אבל וחשוב להגיד זאת, הם קיבוצים הרבה יותר חזקים מהכלל, וקירקוקי הפירוק אינם על סדר היום אצלם.
תודה על המאמץ.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי