פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ברוך שובך אלכסנדר מאן, ולרשימות המעניינות שלך
אבנר בן בסט (יום שני, 25/11/2002 שעה 10:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד כה חשבתי לתומי שהבעות השמחה של הפלסטינים לאחר ה- 11 בספטמבר הן אותנטיות. מה רבה היתה אכזבתי לדעת שהן היו רק כדי לרצות את הצלמים והכתבים תאבי הבצע הכמהים לדקת שידור בפריים טיים. לדעתי כל המשבר הישראלי פלסטיני התחיל, ממשיך ולא יסתיים רק בשל אותה תאווה.

מה רב היה צערי שהויכוח הטלויזיוני בגרמניה לא המשיך בחקר האמת ולא הגיע למסקנה מתבקשת שתופעת ההילולות הפלסטיניות לאחר כל פיגוע הן בכלל קונספירציה יהודית שמטרתה להשחיר את פני הערבים......

--------------

וברצינות,
אולי מסקנה מתבקשת זאת היא מרחיקת ראות (לכת) בשלב זה בגרמניה, אך אנו שומעים אותה במקומות אחרים שהשתחררו כבר ממשא החוב המוסרי ליהודים הנרדפים. באותם מקומות הקונספירציה היהודית (שמתבססת על הפרוטוקולים של זקני ציון) הולכת ומתפתחת לכל כיוון אפשרי. כל אירוע מרכזי ושולי נקשרים מיד ליהודים. המצב הרגיש במזה''ת בשנתיים האחרונות מעורר הרבה נרדמים ומוציא אותם מאחר מחבואם ונותן להם עילה לתקוף את ישראל סוף סוף על בסיס של כאילו אמת בלתי ניתנת לערעור. אין ספק שקאדר של אנשי שמאל ישראלים ויהודים פורס מתחת לרגליהם שביל די נוח לאותן מתקפות.

אנטישמיות שהיתה כלואה בניגוד לרצונה ב- 50 השנים האחרונות באירופה, ובעיקר בגרמניה, מוצאת לה נתיבים, עוצמה ותמיכה, לצאת לדרך חדשה. טיבעם של אותם אנטישמים שאינם מנסים לנהל ויכוח של אמיתות, עובדות מוכחות או לוגיקה צרופה, אלא משבשים בכוונה את העובדות, מתייחסים לחלקן ואת חלקן האחר מסתירות, מעלים תיזות סהרוריות של'קליקה' יהודית עולמית הנלחמת בעד בצע כסף כנגד כולם, וכיוצא בזה מוטיבים אנטישמים הזכורים לרע. אותה אנטישמיות תקבל ביטויים שונים ע''פ המפיץ אותה (תכונות אישיות ואינטרס אישי) וע''פ הנהוג בחברה באותה עת. לכן, לא תמיד עוצמת השנאה הבאה לידי ביטוי באירוע יחיד נותן את התמונה הנכונה, לגבי אדם או ארגון אנטישמים. לעיתים האנטישמים יצמדו לאנטישמיות הישנה, הנאצית, ולעיתים הם ינתקו מגע מעול הויכוח של הקשר הזה ויציגו אנטישמיות מעודכנת, המנותקת נאציזם. אנטישמים 'חדשים' אלה יסתובבו עם שלטים אבסורדים וסרקסטיים של שרון=היטלר ימ''ש. השנאה מגוונת ורבת פנים.

יורגן מלמן הוא אותו אנטישמי הבטוח בצידקתו. הוא יתקוף יהודים על חמדנותם הכספית אבל במקביל הוא ימכור נשמתו החפצה למלאכת הפרופוגנדה, תמורת חופן דולרים. יורגן עצמו הוא 'מודל היהודי' אותו הוא מרבה לתקוף. ולכל הרוחות הוא די מצליח כי הוא מספק את הסחורה למקורות הכסף שלו בעולם הערבי. יותר מכך, הפוסל במומו פוסל. ניתן לראות אינטרס כלכלי בולט בחיבור בין אנטישמיות אירופאית לאנטישמיות אסלאמית. האינטרס האסלאמי הוא יצירת נקודות חיבור לאוכלוסיות אירופאיות ויצירת תלות כלכלית, כדי לייצר מנוף מדיני שיחזק את עוצמת המדינות האסלאמיות . מנגד, אותם אנשי קשר אירופאים הלוקחים חלק במשימה, מובטחת להם הכנסה כספית אדירה, כשהם מייצרים את אותם ערוצי קשר. האינטרס הכלכלי ההדדי מעורר גם תובנות ערכיות וזהות של אינטרסים פוליטים.

חיזוקים נוספים לתופעה זו הם דמויות זוטרות לכאורה אך אומרות הרבה. למשל חבר הפרלמנט הגרמני ממוצא סורי, ג'מאל קרסלי, המשמיע את קול החמאס והתנזים בקול גבוה. או הסופר מרטין וולצר (ברח, 1944, בגיל 16 מביתו והתגייס לוורמאכט כדי להציל את הכבוד האבוד) שלא יכול לשאת עוד את השקר, שנה שנה, שהגרמנים בכלל אשמים במלחמת העולם ובשואה. הם אשמים באותה מידה שהבלגים או הצרפתים אשמים.
או למשל הסופרת מוניקה מרון (Marron) ה(מזרח) גרמנית שקוראת להפסיק להאשים את הגמנים ברצח בשואה כי זה פוגע בנוער הגרמני הרגיש. מסרים אלה מקבלים חיזוקים מלוחמי ה'גיס החמישי' שבקירבנו, דמויות כמו נורמן פינקלשטיין (שהוריו ניצולי שואה) האמריקאי, נועם חומסקי ונתורי קרתא באמריקה.

דניאל אפרתי בישראל
ועוד הרבה דומים להם.

גם ''אגודת הרופאים לזכויות אדם'' הישראלית שמפיצה שיטנה אנטישמית במימון האיחוד האירופאי (שגרירות פינלנד בארץ, הסוכנות השוויצרית לפיתוח ושת''פ ועוד ארגונים אירופאים. וכהרגלנו, הרבה יהודים משתתפים בתעמולה הזו
ואגודות שמאל נוספות. כולם משחקים לידי השונא, או בתמימותם או בערלות ליבם.

האנטישמיות הערבית (אנטישמיות במובנו המקורי והידוע-שנאת יהודים) שהחלה לפרוח ביתר עוצמה מ-‏67', מוצאת באנשי קשר אלה חיזוקים ועוגנים באוכלוסיית היעד. הדבר המעניין הוא, שרק בנושאי יהודים וישראל הימין והשמאל הקיצוניים מחוברים כתאומים סיאמיים האחר לשני. משהו מסריח כאן!
_new_ הוספת תגובה



מחפשים אנטישמיות מתחת כל בלטה
גדעון ספירו (יום שלישי, 26/11/2002 שעה 0:45)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בן בסט, כמנהגם של גזענים ישראלים, מחפש אנטישמיות מעל כל גג ומתחת כל עץ, ואם הוא לא מוצא אז הוא ממציא. וכך קורה שעטו הגזעני הופך את הארגון הנפלא וההומני ''רופאים למען זכויות אדם'' למשהו אנטישמי וזה הגורל שהוא מועיד גם למאמרו המצויין של דניאל אפרתי, החושף את פרצופו המכוער של הכיבוש הישראלי, שפורסם באתר Y-NET. דומני כי בן בסט ודומיו אימצו את טכניקת הפרוטוקולים של זקני ציון, בבחינת ככל שיפנטזו שקרים, כך הם מקווים לצוד פתאים ברשתם.
בסופו של יום זה לא יעזור. הם לא יצליחו למחוק את הצרעת הגזענית שדבקה בהם.

הטקסט של מלמן בפרסום הביקורתי שלו על ישראל, הוא מתון ועולה בקנה אחד, כפי שאלכס מאן מעיר בצדק, עם הביקורת המתונה ביותר של החלק המתון ביותר בתנועת השלום הישראלית. שהרי מה מציע מלמן? פתרון פוליטי של שתי מדינות לשני עמים שתחיינה בשלום ובביטחון אחת לצד רעותה. בשביל בן בסט זו אנטישמיות. בנתונים אלה אין בסיס לדו שיח עימו.
אם נשווה את הטקסט של מלמן עם הפיגולים הגזעניים המתפרסמים על ידי הקליקה הימנית בפורום ארץ הצבי, הרי שמלמן זכאי להיכלל ברשימת המועמדים לקבלת אות חסיד אומות העולם.
גם התמונה של שרון שפורסמה בחוברת של מלמן לא היתה כלל בעלת מסרים אנטישמים. ומיד צריך להוסיף, שכל איור אנטישמי, משעה שמופיע ליד שרון ותאומיו בפוליטיקה הישראלית, חדל להיות אנטישמי.
גם הכללתו של מישל פרידמן, סגן יו''ר הקהילה היהודית בגרמניה, בחוברת של מלמן, נראית לי לגיטימית, שהרי פרידמן רואה עצמו מגוייס למען ישראל, ומרגע שהוא מצוי במשבצת זו, הוא יעד מתבקש למתקפה שעה שמדובר בגרמניה בביקורת על מדיניותה של ישראל.
את הדברים כאן אני כותב לאחר שהתבקשתי על ידי אחד מחברי הפורום להגיב, תוך שאיני משלה עצמי שהדבר ישנה מאורחות התנהגותו של בן בסט וחבריו, שמצויים בעיצומה של ריצת אמוק לחפש אנטישמים.
_new_ הוספת תגובה



מסכימה איתך - אבל...
דינה ביכל-שונרא (יום שלישי, 26/11/2002 שעה 1:17)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

...אבל השילוב של המסרים החבויים בתמונות ושל התמונות הללו ביחד גורם לכריכת נושאים שאין קשר בינם ובין עצמם, זה עם זה.

אני מקווה שאני טועה ואתה צודק ואין כריכה מיותרת.
_new_ הוספת תגובה



לא צריך לחפש בכוונת מכוון כדי למצוא
אבנר בן בסט (יום שלישי, 26/11/2002 שעה 23:30)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את הדברים כאן אני כותב רק לאחר הפצרות רבות של מספר חברי הפורום. אבל אינני משלה את עצמי שספירו ישנה את אורחות מחשבתו אל מול הנתונים העובדתיים, שכולנו קוראים יום יום מזה שנתיים. ספירו גם לא יחדל מלהטיל רפש בישראל בכל אשר תעשה ללא בחינת המציאות, כי היא כנראה לא חשובה.
הוא גם ימשיך בריצת האמוק שלו לזרועותיהם של האנטישמים באירופה ולו רק משום שהוא עושה מלאכתם נאמנה.

ספירו תוקע סיסמאות ללא כל נסיון להוכיח אותן, ולו רק מתוך שיכנוע עצמי שכל מה שחומק מבין שיניו תמיד נכון הוא. והוא משבץ את אמירותיו בביטויים נלוזים כגון, ''.... כמנהגם של גזענים ישראלים ....'' (כאילו ספירו בהתנגדותו לציונות אינו נוהג כמנהגם של גזענים), ''.... מחפש אנטישמיות.....'' (כאילו לראות ולהתריע על התופעה הוא חיפוש מתוך רצון למצוא אותה), '' ..... לא מוצא, אז ממציא.... '' (כאילו ספירו מוצא את אשר הוא מטיף לנו אך תמיד נכשל בלהביא ממצאים) וכיוצ''ב טיעונים תמוהים.
גם לגבי אתר ''הרופאים למען זכויות האדם'' הוא נכשל בהתייחסותו לטיעון כדרכו. אך אחד לא טען שאין מלאכתם היא מלאכה הומנית, אלא שהארגון הזה הומני עד מאוד עד אשר הוא נוגע בעניינה של ישראל. וכל המצגת שבה מביאה תיאור תלוש מן המציאות, מצגת בסגנון אנטישמי, גם אם מעודן מעט.
מן המפורסמות היא שישנה אנטישמיות באירופה. היא לא חדלה מעולם. אך בשנתיים האחרונות היא צמחה פלאים והגיע למימדים שטרם נראו מאז 1945. האנטישמיות שורפת במהירות לבבות אנשי ימין ושמאל קיצוני, אלא ששריפה זו שורפת אולי כמה מאפיינים של אנטישמיות עבר, אבל בעיקר רק בשל אילוץ חברתי-פוליטי. הם פשוט לא רוצים לשרוף את הלגיטימיות שלהם. הם עדיין רוצים להיות פעילים פוליטית. דרך אחת שלהם היא לומר שהם 'אנטי ישראלים' ובכך לנסות לשים גבול לכל טענה המראה להם שהם סתם 'שונאי יהודים'.
ואותם אנטישמים באירופה, משמאל ומימין, תומכים באלימות הערבים כנגד יהודים בפלשתינה, אבל מעוותים את פניהם בזעם כשהיהודים קמים להגן על עצמם. הם פשוט לא רגילים להתנהגות כזאת מצד היהודי. אם זו לא אנטישמיות, אז מהי אנטישמיות?
ומיהו אותו יורגן מלמן?
מילמן היה סגן נשיא האפ.דה.פה (המפלגה הדמוקרטית החופשית) ומשמש כנשיא אגודת ידידות גרמניה-ערב. הוא איש עסקים עם היקף מסחר גדול מול מגוון מדינות ערב, ובעיקר מול סוריה, עיראק ומפרציות, והזדהותו הפוליטית מעוצבת גם ע''י האינטרסים הכלכליים שלו, ולהיפך. בעקבות עסקיו שחלקם על גבול החוקי, עומדות כנגדו מספר תביעות משפטיות. בשל כך הוא נוהג לשהות לאחרונה בביתו שבאיים הקריביים, הרחק ממחפשי החוק והצדק.

הוא גם יודע לומר יפה שהיהודים נותנים את הסיבה הטובה ביותר לשנאה נגדם. טיעון פרימיטיבי.

מלמן:

''I'm afraid that hardly anybody gives more fuel to the anti-Semites, who exist in Germany and who we must fight against, than Mr. Sharon and [German-Jewish leader] Friedman, with his intolerant, spiteful manner. Arrogant. That's not okay.'' television interview, May 16, 2002

האשמת היהודים כסיבה ל'אנטישמיות' דומה לדרך פעולת הנאצים בשנות השלושים ולדרך פעולתו היזומה של גבלס כנגד היהודים, למשל, כבאותה תופעת טרור של ליל הבדולח. למזלנו אין למלמן כוח כיום, אחרת הוא בטח היה משמיד אותנו.

אך בעוד שמלמן מקפיד לא לחרוג ולהקצין בדיבורו, הוא זורק מעת לעת הערות המצביעות על טיבו, שלו ושל טיעוניו. אצלו, היהודי הוא קשה הלב וגס הרוח. האחרים הם פשוט נקיי הלב וזכי המחשבה. דרכי פעולתו ודבריו על הקהילה היהודית גונו ע''י אנשי ציבור גרמנים, כולל ע''י חברי מפלגתו (עוד לפני הדחתו). אף שמלמן נסוג מפעם לפעם מהצהרות שנפלטו מפיו, הוא מעולם לא התנצל בפני נשוא התקפותיו. אבל אצלו, תקיפות הפלסטינים על אזרחים ישראלים הם ''ההתנגדות הלגיטימית לכיבוש''.
מילמן מצדיק טרור נגד אזרחים:

“It's Israel's policies that foster terrorism. What would one do if Germany were occupied? I would also defend myself, even with violence. I am an officer in the paratrooper reserves. It would be my duty to defend myself. And I would do so not only in my own country, but also in the country of the aggressors'' -- interview with die tageszeitung, April 4, 2002

ואפילו אם אעצור את ביטני לרגע, ואנהג כמנהגו הנואל של ספירו, ואשווה בין כיבוש פולין ב- 39' לכיבוש השטחים, הרי בשום מקום לא לחמו הפולנים כנגד אזרחים גרמנים, אלא רק נגד אנשי צבא. שגם במצב קשה של כאוס עולמי, ידעו כל אנשי אירופה שהם לא נלחמים על עצם קיומם כעם, אלא על כיבוש זר של ארצם. אם לוחם מחתרת פולני היה רוצח את אימו ההרה של מלמן ביוני 1945, לא היה לספירו את המלמן היום. אבל גם בדיעבד, 'רציחתה' זו, אם היתה מתבצעת, היתה פשע, כי האישה לא היוותה איום ישיר על העם הפולני. על אף שלפטריוטים הפולנים היתה יותר מאשר סיבה אחת להכות ולפגוע בגרמנים.

ואין הדבר דומה בכלל למצב בארץ ישראל. ובודאי שעשיתי את ניסיון ההשוואה בלב חרד, שלא כדרכו של גדעון ספירו. שמעולם לא היתה מדינה, רשות או ריבונות פלסטינית בארץ ישראל. ואין ארץ נקנית בהכרזת תושבים זרים על הקמתם כעם, או בדרך ישיבה ביחד של כך וכך שנים, גם אם אנחנו סופרים אותם במאות. שאם היינו סופרים שנים לתפוצות היהודיות בתבל, היינו יכולים לדרוש הקמת עשרות מדינונות יהודיות בכל הגלובוס. ע''פ אותה הצדקה כאן (בארץ ישראל), אותן תביעות היו כשרות גם שם (בכל העולם).
כל מי שמכנה תקיפת אזרחים בישראל כ''רזיסטאנס'', הוא שוטה או שונא ישראל, או קרוב ביותר ששניהם ביחד. וכל מי שמאשים יהודי מתגונן כאשם ביצירת הסיבה לאנטישמיות, מודה בעליל בקיום האנטישמיות בקירבו, אך מחפש עלה תאנה להתכסות בו ולהאשים שוב את הקורבן. אין, על פי דרכו של מלמן כל חשיבות לסיבות לשנאת היהודי או הישראלי והוא לא יחפש אותן אצלו (וגם לא האנשים החושבים כמוהו יחפשו), כי בכל אשמים היהודים בלאו הכי.

להלן מספר לינקים אקראיים המתייחסים להתגברות האנטישמיות באירופה:

http://www.science.co.il/Arab-Israeli-conflict/Artic...
Antisemitism in Europe Today
By Oriana Fallaci

http://www.science.co.il/Arab-Israeli-conflict/Artic...

A shameful contagion of antisemitism in Europe
By Mortimer B. Zuckerman, Editor-In-Chief, U.S. News & World Report, October 7, 2002

http://www.lchr.org/media/2002_alerts/0827.htm
Rise of Antisemitism in Europe Obscured
by Governments’ Handling of Data

http://www.cdn-friends-icej.ca/antiholo/europe_again...
On European Anti-Semitism - Again?
By Gregg J. Rickman - June 24, 2002

http://www.cdn-friends-icej.ca/antiholo/france.html
Anti-Semitism in France
January, 20 2002

http://www.jbuff.com/c080102.htm
European Antisemitism
by Dr. Ursula A. Falk

http://www.tau.ac.il/Anti-Semitism/asw2000-1/vago.ht...
Antisemitism Worldwide 2000/1
Raphael Vago

http://www.memri.de/uebersetzungen_analysen/themen/a...
A Liberal Arab Columnist on the Sources of Arab Antisemitism
Hazem Saghiyeh

http://www.thenetnet.com/readme/conspire.html
CONSPIRACY: HOW THE PARANOID STYLE FLOURISHES AND WHERE IT COMES FROM

by Caitlin Burke

http://www.wjc.org.il/publications/policy_dispatches...
The ''New Antisemitism'': A haunting reawakening of anti-Jewish violence stirs memories of the Holocaust

קישורים:
Antisemitism in Europe Today: http://www.science.co.il/Arab-Israeli-conflict/Artic...
A shameful contagion of antisemitism in Europe: http://www.science.co.il/Arab-Israeli-conflict/Artic...
Rise of Antisemitism in Europe Obscured: http://www.lchr.org/media/2002_alerts/0827.htm

_new_ הוספת תגובה



אני מסיר את הכובע, בן בסט!
אריה פרלמן (יום רביעי, 27/11/2002 שעה 0:35)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נהניתי לקרוא.

רק הרשה לי להוסיף פרט קטן: בספרו ''נדחי ישראל'', (תשי''א 1951) - מפרט יצחק בן צבי, הנשיא בשעתו, את ההוכחות ההיסטוריות שהיו ידועות לו, בנוגע לקיומן של ממלכות יהודיות בחצי האי ערב (חמייר וח'יבר) - במשך מאות(!) שנים.

אז קדימה: זכות השיבה והגדרה עצמית, או לפחות פיצויים, או קיזוז הדדי של תביעות...
_new_ הוספת תגובה



אבנר בן בסט: מתי בן אדם מפסיק להיות לשיטתך
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 26/11/2002 שעה 23:46)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנטי-ישראלי והופך להיות לאנטישמי?

האם אנטי-ישראליות פירושה אנטישמיות אוטומטית? האם התנגדות למדיניותה של ישראל היא בעיניך דבר אנטי ישראלי ברגע והיא מבוצעת על ידי לא-יהודים?

מהו החוט המקשר לשיטתך בין כל הדמויות שהבאת, כגון נועם חומסקי, מוניקה מרון, מרטין ואלזר ונורמן פינקלשטיין? אני אישית רואה הבדלים רציניים בין דמויות אלו, ולא רק בשאלות ההתבטאות, הפרסום, המוטיבצייה וההנמקה בכל הקשור לישראל ו/או יהודים.

ואחרון חביב? מדוע אתה מאשים את אירגון ''אגודת הרופאים לזכויות אדם'' בתעמולה אנטישמית? מה פירסם אירגון זה לשיטתך כדבר או חומר אנטישמי?

מעבר לכך אני כמובן מודה לך על ברכתך לרגל כתיבתי המחודשת, אשר תוכל לחדד בינינו נקודות הסכמה ואי-הסכמה כאחת.
_new_ הוספת תגובה



אין לי דבר נגד המבקרים את מדיניותה של ישראל
אבנר בן בסט (יום רביעי, 27/11/2002 שעה 0:15)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זולת ויכוח פוליטי בין שווים, ובתנאי שהדיון מתקיים על בסיס נתונים בדוקים. אני לא אוהב סילוף מציאות, המצאת 'עובדות' כי רק זו הדרך האפשרית כדי לתקוף את ישראל (והיהודים) בכל מחיר.

וזה בדיוק עושה את ההבדל. זה ניכר בגישה, בניסוח ובהצגת הנתונים.

מאחר שהאנטישמיות עדיין קיימת באירופה ואף התחזקה בה, יותר ויותר אנשים מביאים את סתר ליבם האנטישמי לידי ביטוי. יש יותר נכונות חברתית-ציבורית לכבד את 'זכויות' האנטישמים להביע את דעתם ברבים. ואין מה לעשות נגד התופעה, כי זכויות הפרט והזכות להביע דיעה היא כללית ורחבה. אבל לפחות אנחנו צריכים להכיר בתופעה הזו, להבין אותה, להערך מולה, כי באחד הימים היא יכולה להיות אלימה יותר.

הדמויות שהבאתי הם דמויות שונות ביותר, אבל המכנה המשותף שלהן הוא האנטישמיות שמתבטאת בעיקר בשנאת ישראל, שלילת הציונות וקיומה של המדינה, והטלת האשמה על היהודי התככן מ'ונציה' שעניינו הוא רק ברכושו הפרטי.

ארגון ''אגודת הרופאים לזכויות אדם'' מתנהג בדרך שהרבה תנועות לזכויות אדם וארגוני בת של האו''ם מתנהגים. הם אינם מראים יחס שווה ליהודים ולערבים. קורבנות יהודים זה 'פוליטיקלי קורקט', עם זה הם חיים טוב. אבל קורבן ערבי? חס וחלילה, זה אסור. ולא חשוב שהם החלו במלחמה הנואלת, על זה לא משלמים מיסים. מעבר לכך, אם אנחנו מסתכלים על דף האתר שהראתי, רואים שם אנטישמיות מוסווית (שצויירה ע''י צייר ישראלי-יהודי שהשתטח לרגלי אדוניו), אנשי צבא ישראלים אל מול אזרחים פלסטינים תמימים. בתים הרוסים אל מול כלי מלחמה ישראלים. כאילו ישראל המציאה את האינתיפאדה כדי לחסל את הפלסטינים ובכלל לא להיפך (שזו המציאות).

כלומר הציור מסתיר אמת המונעת מפני רואיה לראותה. וכל זאת בכוונת מכוון. זוהי אנטישמיות.
_new_ הוספת תגובה



לאבנר: אנטישמיות בע''מ
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 27/11/2002 שעה 9:08)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על סמך מה אתה קובע שה''אנטישמיות באירופה עדיין קיימת, ואף התחזקה בה''? האם נרדפים יהודים באירופה? האם נמנעים דברים מיהודים באירופה בצורה, למשל, שנמנעת מאזרחים ישראלים ערבים? האם ישנם אי אלו מפלגות אירופאיות במרכז המפה הפוליטית שמנסות להעביר ביקורת בעלת מגמה אנטישמית נגד מעשי ישראל במסווה ביקורת מדינית?

עליך להבין שאניבאמת לא מקובע על קו חשיבה ימני או שמאלני. הבעיות שיש לי כיום עם חלקים מהשמאל המתון האירופאי מורכבות לא פחות מדיעותיי האמביוולנטיות לעיתים על התבטאות הימין האירופאי המתון באותן נקודות ממש. על הקיצוניים משני הצדדים איני מדבר כלל; זהו מקרה אבוד, ככל הנראה גם בצידה השמאלי-קיצוני של המפה. בימין הקיצוני הרי הדבר ברור - הללו היו ונשארו אנטישמים מוצהרים.

''אנטישמיות'' באירופה או הטחת מושג זה באנשים שונים משמשת בשיח היומי באירופה מעין נסיון לסתום פיו של אדם ולהפכו לגזען ומצורע בעיני סביבתו. כאמור, אין כל סיבה שלא לעשות זאת נגד מכחישי שואה או אנשים השונאים יהודים באופן פתולוגי ומוצהר, אך יש להיזהר מלבצע שימוש מוגבר בטיעון זה נגד אנשים שאינם מרוצים ממדיניותה של מדינת ישראל בשטחי כיבושי 67, ויש לנסות ולהפריד בין ביקורת ואי הסכמה למדיניות זו ובין שנאת יהודים לשמה. האשמת אדם מסויים בשנאת יהודים ובאנטישמיות ללא שאמר כל דבר מפורש בכוון זה לבד מביקורת על מעשי ישראל היא, לצערי, צעד מאוד עקום על מנת לנסות ולנגח אנשים שונים המותחים ביקורת הוגנת על מעשי ישראל בשטחים - צעד אשר לפעמים ננקט במודע על ידי קהילות יהודיות. אני יכול להבין זאת, היות והן אינן מתיימרות להיות אובייקטיביות ביחסן לישראל, אך אין הן יכולות לאכוף את תפישת עולמם על אלו שרואים תמונה מורכבת יותר, תוך רמיזות למוטיבצייה אנטישמית כלפי המבקרים.

הבעייה המרכזית היתה ונשארה המוסר המשולש (ראה קישורית) בו נוקטת מדינת ישראל באמצעות הקהילות היהודיות בחו''ל כלפי מעשיה היא, אשר על פיו ישראל עומדת על זכותה להמשיך ולהטיף מוסר לגויים למרות בעתייות מעשיה ופעולותיה בשטחים הכבושים. לשיטתי נובע חלק ניכר מהצורך והמרץ להפניית ביקורת נגד ישראל כתוצאה מאי השוויון במשוואה זו, אשר במסגרתה ישראל ויהודי העולם משוכנעים בצדקת עניין מאבקם בפלסטינאים (דבר לגיטימי לשיטתם, אך אין לצפות כי כולם יסכימו עם זה), אך מיד ממשיכים ומנפנפים במוראליזם השואה לצורך יצירת ''עליונות מוסרית'' בפני עצמם (דבר מיותר לחלוטין לשיטתי), תוך כדי מציאת ''אנטישמים'' מדומים אשר אינם מסכימים עם מדיניותה של ישראל.
אם בוחנים את ההתנהגות האירופאית בכללותה - דומה לעיתים כי העניין לכשעצמו אינו קשור כלל לתמיכה במאבק הפלסטינאי, כי אם באמת רצון לנגח את ישראל ויהודי העולם על השימוש במוסר משולש זה לשיטתי.

במקרה מלמן המצב יותר מורכב: מלמן כאמור חיפש עימות דמגוגי לקראת הבחירות בגרמניה, ופנה במודע את הסכסוך בין ישראל והפלסטינאים. אינני חושב כי בפנייה זו חיפש להגדיר עצמו כאנטישמי. פרידמן מצידו לא אהב לשמוע ביקורת זו, מסיבותיו הוא. זוהי כמובן זכותו המלאה, וכך החל מעין עימות של טלפון שבור ומתמשך בין השניים. העובדה שמלמן הודיע כי אינו מאוהב בפרידמן ובתכנית הטלביזיה שלו אינה מעלה או מורידה בעיניי; המדובר בתוכנית טלביזיה חודרת ולעיתים בלתי נעימה, אך זהו אופיה והמוזמנים השונים יודעים בדיוק מה מחכה להם. לזכותו של פרידמן יש לומר כי הוא עושה את עבודתו במקצועיות ראוייה לציון, מתוך כוונה ברורה לעורר שאלות ומדונים. זהו דבר לגיטימי. פרידמן גם הבין כי אינו יכול סתם כך לסגת אל יהדותו ואל משרתו בקהילה היהודית בגרמניה כמ''מ היו''ר שלה ולטעון שההתקפות נגדו ונגד תוכניתו הינן ''אנטישמיות'', ואכן לא ביצע זאת; גויים אחרים וטובים עשו זאת במקומו, ובדיוק בנקודה זו התבלבל מלמן: טענותיו כי פרידמן יוצר רגשות שליליים נגד יהודים, ולא נגד פרידמן עצמו, הוציאו את המרצע מהשק בלי משים: הרי היהודים כקבוצה אינם אחראים לתוכניות הטלביזיה של פרידמן. זהו היגד מגוחך, טיפשי ושערורייתי. מלמן ביקש להלך בין הטיפות בנקודה זו, ונכשל. מממניו העלומים של הפרוספקט בלוויית קשריו הענפים עם גורמים ערביים שונים פתחו תיבת פנדורה שלמה של חקירות בדבר כספים שחורים ועבירה על חוק מימון מפלגות, חקירות שהולכות ומסתעפות בימים אלו.
אגב, מרבית הגרמנים עימם שוחחתי משוכנעים שמלמן הוא אנטישמי של ממש.

באשר לדמויות השונות שהזכרת בהקשר זה הרי שאני שב וטוען כי הללו אינן ניתנות להכללה תחת גורם אחד, ואינני יכול לראות קווי דמיון בין מרטין ואלזר, לנועם חומסקי, לדוגמא לא כל שכן לכתביו של נורמן פינקלשטיין. העלאת נושא נתורי קרתא אינה מוסיפה להבהרה בנושא: האם גם הם אנטישמים? הרי אין לדבר סוף. המושג לכשעצמו מערפל יותר משמבהיר במקרים רבים.

בנקודה האחרונה בה טיפלת אני מסכים כי קיימת לעיתים חד צדדיות בדווחי ארגוני זכויות האדם למיניהם, אך לא בכולם. אמנסטי אינטרנשיונל, לדוגמא, מותח ביקורת חריפה על פיגועי הפלסטינאים ונותן דו''ח מאוזן ביותר. ישראל עדיין יוצאת ממנו רע מאוד, אך אסור לשכוח כי ישראל אינה עורכת מסע פיקניק בשטחים, ולכן אין טעם לנסות וליפות מציאות קשה ומכוערת, ולהגדיר את אלו המצביעים עליה כ''אנטישמים''.

קישורים:
על מוסר כפול ומוסר משולש - ישראל והמערב: דיון 153
_new_ הוספת תגובה



אלכסנדר, מה דעתך על ז'וזה סאראמאגו?
אריה פרלמן (יום חמישי, 28/11/2002 שעה 15:05)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא ערך השוואה בין רמאללה לאושוויץ...

נכון, הוא לא אמר שהוא שונא יהודים, אבל הוא ביצע דמוניזציה ודהומניזציה של מדינת היהודים.

להזכירך, בקריקטורות הנאציות היהודים הופיעו לעתים כקומוניסטים, שאז נחשבו בעולם (גם בקרב מדינאים שפויים) - כאיום המרכזי על שלום אירופה.

מהו ההבדל בין פקיד נאצי, או אם תרצה ''סתם'' אנטישמי משנות השלושים, שמשווה בין היהודים לקומוניסטים, לבין סופר פורטוגזי משנות האלפיים שמשווה בין מדינת היהודים לבין מדינת הגרמנים הנאצים?
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי