פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לאליצור סגל, 25/12/02 21:09)
ההבחנה בין דאורייתא לדרבנן לא זהה בהכרח עם
יעקב יזרעאלי (יום רביעי, 25/12/2002 שעה 22:26)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''מן השמים'' או לא.

ייתכן שהדין הוא דרבנן ,מבחינת התוקף,ובכל זאת

הברייתא מחשיבה אותו ''מן השמים''.השווה:''כל מה

שתלמיד ותיק עתיד לחדש נאמר לו למשה מסיני''.

מכל מקום,הרמב''ם לשיטתו, הרי מדבר על ''פסוק אחד או

תיבה אחת'' ולא על דברים שנלמדו בי''ג מידות.

אבל ,עוקץ הדברים הרי נמצא בברייתא עצמה ,ללא קשר

לרמב''ם:אם זוהי הלכה מחודשת ,איך היא נחשבת ''מן

השמים''?

לענ''ד במקום לנסות לתרץ זאת בכל מיני תירוצים,כפי

שיש הנוהגים לעשות,יש לקבל את הדברים כפשוטם:למרות

שזהו חידושם של חכמי תושבע''פ,גם הוא ''מן השמים''.

זה מה שמנסה הברייתא לומר.ובכך היא מחדשת הרבה

בפירוש המשנה.

בברכה

יעקב
_new_ הוספת תגובה



מוזר בעיני
אליצור סגל (יום רביעי, 25/12/2002 שעה 22:39)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
מוזר בעיני לומר שלדעת הבריתא מי שאינו מקבל שגזרת חכמים מסוימת נאמרה מן השמים נכנס לגדר כופר בתורה שאין לו חלק לעולם הבא.
אני יכול להבין שמי שכופר בכך שספר התורה שנמצא בארון הקודש ניתן למשה במעמד הר סיני ועבר דרך כל הדורות במאמץ עליון של דיוק מרבי ודקדוק בכל אות דרך סופרים מגיהים ומסרנים שלא יהי לו חלק לעולם הבא אבל מה פתאום שמי שלא חושב שהקב''ה הסכים מן השמים לאיזה גזרה דרבנן שהחליטו עליה אלפי שנים לאחר מעמד הר סיני יחשב לכופר בתורה? אינני מדבר על תוקפה של הגזרה - לגזרה יש תוקף עצמאי מכוחם של חכמים משום שלא בשמים היא. והיא הנותנת שהגזרה יכולה להגזר בלי קשר למה שקורה למעלה שהרי לא בשמים היא.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



השאלה היא אם אתה מוכן לשמוע את הדברים כפי שהם
יעקב יזרעאלי (יום רביעי, 25/12/2002 שעה 23:21)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לנסות להבין את עומקם,ורק אחר כך להחליט אם זה מסתדר

עם הדעה הקדומה שלך.חז''ל אומרים הרבה דברים מפתיעים.

זו הרי לא הפעם הראשונה.

[במקרה שלנו,אתה בודאי מכיר את דברי

הריטב''א ,שתקנות חכמים כלולים בתורה עצמה.]

אבל לא הבנתי מה המרחק ההסטורי משנה?

האם לא ייתכן שהדברים שנאמרו בתקופה מאוחרת ובכל

זאת הם ''מן השמים''?
_new_ הוספת תגובה



יש מקום לדיון
אליצור סגל (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 19:43)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אני מודה שיש מקום לדיון ארוך.
בכל אופן אענה בקיצור על שאלתך האחרונה: לפי הרמב''ם בהסברו של מורי בשום פנים ואופן לא!
אליצור
_new_ הוספת תגובה



נצחוני בני, נצחוני בני.
נסים ישעיהו (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 20:43)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נצחוני בני, נצחוני בני.
''לא בשמים היא'' אבל (אולי דווקא לכן) מה שגזר בית דין של מטה מתקבל בבית דין של מעלה והופך להיות תורה מן השמים. מאז, מי שלא מסכים לאותה גזרה של אותו בית דין - ככופר בכל התורה.

ציינתי בתגובה קודמת כי מסורה זה גם מלשון מסירות נפש; המאמר נוגע בשורשי האמונה וצריכים להיות זהירים בניסוח כמאמר חז''ל המפורסם: 'חכמים הזהרו בדבריכם...'.

לענייננו, מה שקובע זה השולחן ערוך; מי שאינו מקבל את פסיקות מרן בטענה שאין זו תורה משמים - מה שם ייקרא לו?

ומה עם ''נעשה קודם לנשמע'', שפירושו נשמע כדי לדעת מה לעשות, נעשה גם אם לא הבננו את הרעיון ורק אחר כך נשתדל להבין?

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



אכתוב בהזדמנות בארוכה. אולי לאו דוקא בפורום.
אליצור סגל (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 20:47)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי