| אריסטו סבר לפני 2300 שנה שלבעלי חיים אין תבונה כלל, אלא רק אינסטינקטים. מאז הוכיחו אתולוגים שלבעלי חיים יש תבונה ובתחומים אחדים אף יעילה יותר מאשר לאדם כפי שכתבת. נסיתי להבחין בין מאפייני תבונתם של בעלי חיים לתבונת האדם. אני עדיין עומד על ההבחנה הזאת במאקרו. אבל, מצד שני ברור שהגבול לא ברור אם הוא קיים בכלל.
ואף על פי כן הכל סבורים, אפילו אוהבי תבונת בעלי החיים, שמתקיימת קפיצת מדרגה בין תבונתם של בעלי חיים לתבונת האדם. משל שאפשר לתת לכך הוא זה: האדם הטיפש ביותר הוא עדיין חכם יותר, ברוב התחומים מבעל החיים החכם ביותר, והדגש הוא על רוב התחומים.
אשר להפרכה: אכן מנקודת מבט קרל פופר יש בדבריך הפרכה למה שכתבתי, אבל תומס קון כבר ענה על כך שאם נוקטים באסטרטגיית הפרכה ניתן להפריך כל דבר. לפיכת יש לחזור לדעתו (שאותה אני מקבל) לאלסטרטגיית האימות. לאימות יש קשיים שבגינם פופר כתב מה שכתב.
קון כתב זאת בהקשר להצגת תיאוריה חדשה. לדבריו, בשלב הראשון של הצגת תיאוריה כזאת אפשרויות ההפרכה רבות יותר מן התיאוריה הישנה שהחדשה באה להחליף. ואף על פי כן אין ברירה אלא לתת סיכוי לתיאוריה החדשה אם מבקשים להינתק מן המבוי הסתום שאליו נקלעו התיאוריות הישנות. זה מה שאני מבקש לעשות. |