| ולכל חברה קוד מוסרי המותאם לה. אין עקרונות המוסר תלויים במה עושים אחרים, אלא במה אתה מאמין ומקבל כמוסר. ומכאן שהמוסר אינו גמיש כל כך כפי שאתה מנסה לצייר בטעות, אלא שהוא שונה בין תרבויות שונות.
באמריקה זה מוסרי וחוקי להוציא להורג פושעים, בישראל לא. אצל ערביי השטחים זה מוסרי לרצוח ילד יהודי כדי להראות שאתה תורם לחברה שלך ובישראל זה פשע מתועב לרצוח ילד ערבי מכל סיבה שהיא.
ויש עוד מאות דוגמאות המראות את השונות הרבה בין ערכי מוסר שונים בחברות שונות. לכן אין כזה דבר ''מערכת ערכים פנימיים שאינה תלויה בדבר'', כי כל ערך שאתה מאמין בו, אז אתה יכול גם להסביר אותו ולהצדיק אותו, ובאותה מידה האחר יכול להסביר את מערכת ערכיו השונים משלך. ערכי מוסר הם לא עקרונות תיאורטיים התלויים כשלטים בראש חוצות ולא מתאימים את עצמם לערכי האדם והנפש הנוהגים בחברה מסויימת.
חיסול שבוי טרוריסט הוא מוסרי בהחלט (אם חיסול מקדים ואם חיסול אוחר - בשטח או בבית המשפט). הרבה חברות נאורות נוקטות בדרך זה, ואין האנשים מזילים דימעה. אינני מבין למה אתה מתנגד לחיסול מחבל שרצח ילד שהוא בכלל לא הכירו, סתם משום שהוא יהודי ועבר המקרה ברחוב. אפשר שהתנגדותך לחיסולו של הרוצח היא היא לא התנהגות מוסרית. שהרי הרוצח בגד בערכי המוסר המקובלים עליך ובכך שאתה עובר על שני הסעיפים אולי מכשיר את הכירסום בערכי המוסר שלך. |