|
נסים ישעיהו, יש לי כבוד לאנשים מאמינים | |||
|
|||
אני לא יודע אם התנהלו בפורום הזה דיונים לוהטים בנושא דת ואמונה. שמתי לב שלמאמר הקודם שלך, לא היתה אפלו תגובה אחת. מה שאני רוצה לשאול אותך, מה הזכות של אדם דתי, אשר אינו רוצה לעבוד, לדרוש מהמדינה לממן אותו ואת ''לימודי'' התורה שלו ? מדוע ''לימודים'' אילו לא ייעשו בשעות הערב, אחרי העבודה ? האם אי פעם נעשה במדינת ישראל משאל אמיתי בשביל לבדוק איזה אחוז מהתושבים (אשר לא אמורים להיות נתמכים) רוצה לשלם לאותם רבבות תלמידי ישיבות ? אני מכיר את התשובה ''תלמידי הישיבות מתפללים בשבלך'' תנסה לתת תשובה יותר רצינית. אני לא צריך את ''הפרוטקשן'' הזה. | |||
_new_ |
גם אני לא צריך את ''הפרוטקשן'' הזה. | |||
|
|||
אבל זה לא כל כך דת, זה פוליטיקה. כשם שהמדינה אינה אמורה לסבסד סטודנטים באוניברסיטאות כך היא אינה אמורה לסבסד תלמידים בישיבות; אבל כל עוד אלה הכללים - לא פלא שבמקום כללים יש לנו קללות ה' ישמור ויציל. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
יש הבדל גדול בין אוניברסיטאות לישיבות | |||
|
|||
יש הבדל גדול בין אוניברסיטאות לישיבות א - בישיבות לא רק שלא השלמים שכר לימוד, אלא גם משלמים להם ''שילמדו''. ב - האוניברסיטאות מכשירות את הסטודנטים לעבודה פרודוקטיבית, שתועיל לחברה (למעט פקולטות ''חופולוגיה''). ג - לא נתקלתי בהרבה ''יצירות'' של תלמידי ישיבות, שיועילו לחברה. אני מבין מדבריך שיש לנו ''קללת ה''' כיוון שאין מספיק תלמידי ישיבות ? האם זה לא נקרא ''פרוטקשן'' ? | |||
_new_ |
רואים שאתה חדש בפורום | |||
|
|||
אז נלך צעד צעד ובסדר שלך: בעבר התנהלו כאן ''דיונים לוהטים'' בנושאי אמונה והלהט דעך; אולי כי הוא היה די חד צדדי, כי סירבתי להתלהט. התוצאה היא שלא מרבים להגיב למאמרים שלי וזה בסדר גמור. אם משהו לא ברור – יש תגובות. אם הכל ברור – אין תגובות. על החלק הבא בדבריך אני מעדיף לדלג; אינני עוסק בנושאים אלו ויש אתרים שלמים שזה עניינם. נסה את האתר של ''ערכים'' למשל. נעבור לתגובה האחרונה: בישיבות כן משלמים שכר לימוד; בכולל – בד''כ לא משלמים. מדובר באנשים נשואים בד''כ הזוכים למלגת קיום בסיסית. האוניברסיטאות מכשירות את הסטודנטים לעבודה פרודוקטיבית שאמורה להועיל, קודם כל לסטודנט עצמו כאשר יצא לשוק העבודה. התועלת לחברה אינה העניין עצמו אלא תוצר לוואי שישנו או אינו לפי המקרה והעניין. אינני יודע בכמה יצירות של סטודנטים שיועילו לחברה נתקלת, אבל לעצם קיום העם היהודי בחורי הישיבות תורמים תרומה מהותית; מה שלא ניתן לומר על הסטודנטים ככאלה. וחוץ מזה, רבים בעם ישראל אוחזים (עדיין) במנהג המשונה לאכול מזון כשר דווקא, ורצוי למהדרין. יש גם כאלה המתעקשים שאת טקס נישואיהם יערוך דווקא רב ולא דוקטור; רבים גם רוצים שיהיה בסביבה מוהל לעת הצורך ואינם מסתפקים ברופא מנתח. יש אפילו כאלה המחפשים עבור בנם מי שידריך וילמד אותו קצת יהדות לקראת הגיעו לגיל מצוות. ויש מי שרוכשים עבורו תפילין. ויש בתים רבים שבפתחיהם מותקנות מזוזות. מה לעשות – אנשים משונים. כל אלה ועוד רבים, הם מוצרים של בחורי ישיבות לשעבר. ואחרון חביב; כתבת: ''אני מבין מדבריך שיש לנו ''קללת ה''' כיוון שאין מספיק תלמידי ישיבות?'' אינני יודע כיצד הבנת כזאת מדבריי, אבל ברור שלא קראת הרבה מאמרים קודמים שלי; מצורף קישור אחד לנוחותך. בעצם, שניים: דיון 1653 בחירת נתיב אל יעד מוגדר מראש. דיון 1642 מסתרי הבחירה החופשית. ולענייננו כאן, מה שכתבתי הוא שהכללים שהמדינה קבעה הופכים לקללות כי זהו טבעם של כללים הנקבעים ע''י פוליטיקאים ואינטרסנטים למיניהם. גם על כך יש כמה וכמה מאמרים בארכיון אבל להפעם זה מספיק. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
טעות בידך | |||
|
|||
התועלת לחברה של בוגר אוניברסיטה אולי אינה עניינו של הסטודנט אבל היא מובטחת. כל תוספת לכוח העבודה היא תוספת לתועלת החברה (אלא אם הוא לא מייצר כלום....). גם בחור הישיבה דואג קודם כל לענייניו ובמעשיו ודאי תורם לסביבתו (אם אני אוהב זאת או לא) על פי איזה קריטריון, נסים, אתה מחליט שהסטודנט, ככזה, לא תורם לעצם קיום לעם היהודי? אולי זהו בחור הישיבה שלא תורם.........? הניסוח שלך מאד חד צדדי, מגמתי ואקסיומתי. | |||
_new_ |
היכן הטעות? | |||
|
|||
בקטע הראשון אין לנו מחלוקת; לא טענתי שהסטודנט אינו מועיל לחברה. לקיום העם היהודי תורם מי שפועל להעמקת המודעות היהודית; זה יכול להיות סטודנט או מי שאינו סטודנט, אבל אין זו המגמה של האוניברסיטאות. בחור הישיבה בחר (או בחרו עבורו) בדרך של העמקת המודעות הנ''ל והדוגמאות שהבאתי משקפות זאת. קיום יהודי מחייב ברית מילה ועוד כמה עניינים שהזכרתי וגם כמה כאלה שלא הזכרתי; את אלה לא מספקים הסטודנטים. יש להניח שעניינים אלו אינם בראש סדר העדיפות של האוניברסטאות המכשירות את אותם סטודנטים. אז הם לומדים כמה עניינים שבסוף – אולי – יועילו לחברה, אבל לקיום היהודי ככזה – אין בכך שום תועלת. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
מודעות יהודית | |||
|
|||
''לקיום העם היהודי תורם מי שפועל להעמקת המודעות היהודית...'' ההבדל הוא במהות של המושג מודעות יהודית. | |||
_new_ |
אשמח לראות את ההגדרה שלך למושג 'מודעות יהודית' | |||
|
|||
_new_ |
ההגדרה שלי למושג 'מודעות יהודית' | |||
|
|||
מודעות למהות של העם היהודי. המהות הזאת כוללת את ההיסטוריה והמסורת של העם ואת העתיד. מאחר וחלק ניכר מההיסטוריה של העם לא היתה ממש הפרדה בין הדת והעם הרי שהדת היהודית היא חלק מן המהות של העם. מאחר ואני חילוני הרי עבורי הדת יש לה משקל אחר מאשר למי שמאמין. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |