|
אולי תסביר גם לי? | |||
|
|||
כתבת ''אז החייל הפסיכופת והמתעלל יודע להאשים את כולם, את הצבא, את המצב. רק לא את עצמו. זה מובן לגמרי.'' אבל לא ממש התייחסת לטענות: 1. רבים עושים זאת. האם זה נכון ואם כן מה המשמעות? 2. אם כולם עושים זאת (זוהי המשמעות של ''הציטוטים'' שגידעון מביא) איך זה שהם לא נתפסים? אלו רק חלק מן השאלות הקשות שעולות מהקטע במאמר. | |||
_new_ |
אולי תסביר גם לי? | |||
|
|||
אני מניח שגם יובל יענה לך, אבל בינתיים: 1. אינני יודע, אך אם זה נכון, המשמעות היא שהאכיפה וההרתעה אינן מספיקות. בין היתר יש לפתוח בחקירה נגד מחבר הספר, שהרי הספר נחזה להיות הודאה מפורטת בעבירות רבות וחמורות. מובן שאין להסתפק במיצוי החקירה -- העמדה לדין אם צריך -- של המחבר, אלא יש לנהוג באופן דומה כלפי כל מי שחשוד בניצול לרעה של סמכות והתעללות בחסרי-ישע. על התביעה, ועל בתי-הדין ובתי-המשפט, לשאוף להעניש באופן ההולם את חומרת העבירות. אגב, אם המחבר יורשע, מן הראוי שלא יהנה מההכנסות ממכירת ספרו, אם זאת אינני יודע אם זה כבר המצב החוקי בארץ (ר' למשל הפרסומים לפיהם הגנבת אתי אלון קיבלה תמורה כספית כדי להתראיין על הפשע שבצעה). 2. ודאי שלא כולם עושים זאת. אינני יודע אם יש בין מכריך מי ששירתו בשטחים. אם כן, אני מציע שתשאל אותם (בהנחה שהם אמינים בעיניך) ותראה. עם זאת, יש לשאוף לתפוס ולהעמיד לדין את כל מי שכן עושה זאת, וראה סעיף 1 לעניין זה. | |||
_new_ |
על שיחה שהיתה לי בקיץ ועוד | |||
|
|||
בקיץ על שפת הבריכה דיברתי עם המציל ששירת במשמר הגבול. דיברנו באופן כללי מאד על התייחסות המשטרה/משמר הגבול לערבים בכלל ולאלו בשטחים בפרט. הגם שלא דיברנו על הנושא הספציפי קיבלתי את הרושם: שההוראות לגבי התנהגות כלפי ערבים הן אחרות מאלו כלפי יהודים. זה לבד מקור וסיבה לבעיות כמו אלו שגידעון מתאר. העובדה שהאיש עדין לא עמד לדין גם היא אומרת משהו עלינו. הרי אין ספק שהיו לא מעט אנשים שהיו מעורבים בתהליך הפקת הספר. | |||
_new_ |
לעניין האפליה בין יהודים לערבים | |||
|
|||
נראה שאתה צודק, ושאכן זו בעיה. עם זאת - אין לכך שום קשר לכיבוש. הרי האפליה בין יהודים וערבים קיימת מאז קום המדינה ללא קשר לכיבוש כלשהו. יש הבדלים באכיפה ובענישה. יש מחסומים בפני נישואי תערובת. רוב הישובים היהודיים הקטנים מציבים מגבלות על התיישבות ערבים בהם, וגם כאשר בית המשפט מתערב, החלטותיו אינן נאכפות. סגירת מקומות עינוגים ביום הזיכרון לחללי צה''ל אינה נאכפת בישובים ערביים, ערבים אינם מחוייבים בגיוס לצה''ל, המדינה מזניחה את תשתיות הישובים הערבים ועוד. אפליה בשטחים בוודאי קיימת, אם כי שם התנאים המבצעיים שונים, והאוכלוסיות אינן מופרדות רק על פי דתן, אלא גם על פי אזרחותן. אם מגיע מישהו משיקולים מבצעיים למסקנה שאין צורך לעכב ישראלי במחסום כדי למנוע פיגוע, אך יש צורך לעכב פלשתינאים - קשה להתווכח על כך, לאור המספר העצום של פיגועים קטלניים שבאו מהצד הפלשתינאי כנגד מספר קטן של פיגועים שבאו מהצד הישראלי. עם זאת - השיקול צריך להיות מבצעי בלבד. אין שום הצדקה להתייחסות שונה לפשעי שנאה. היחס לחברי המחתרת היהודית לא היה צריך להיות שונה במאום מהיחס למחבלים פלשתינאים. גם אלה וגם אלה מקבלים עונשים קלים מדי, אך יש להודות שהעונש שקיבלו המחבלים היהודים היה באמת מגוחך. | |||
_new_ |
היחס לחברי המחתרת היהודית | |||
|
|||
זהו עוד נקודת ציון בהתפתחות שלנו לחברה יותר אלימה. | |||
_new_ |
אסביר גם לך | |||
|
|||
1. אני מאמין שמעטים עושים זאת. 2. לכן הם לא נתפסים. מובן שמה שאני מאמין בו אינו צריך לחייב את המערכת. המערכת כן מחוייבת, משעה שהתגלגלה עדות כזו, לבדוק אותה לעומק, ואם צריך לשנות את מערכת החוקים או מערכת האכיפה כדי שפושעי המלחמה יבואו על עונשם, יש לעשות זאת. אחד מהגורמים האפשריים לכך שנבלים כאלה עלולים לחמוק מעונש הוא תופעת ה''זאב זאב''. היות שאנשים הנמצאים במחנהו של הכותב נזעקים בקריאה ''פשע מלחמה'' על כל שטות, כולל על כך שמאן דהוא שלא פגע באיש קבע את מקום מושבו באיזור שהם חושבים שיש לייעד למישהו אחר, כבר נוטים לא להתייחס אליהם כשהם מדווחים על פשעי מלחמה אמיתיים. כאשר העוילם גוילם מעניק את פרס נובל לשלום ליאסר ערפאת ותארי דוקטור כבוד למרדכי וענונו, המסקנה ההגיונית ביותר היא שהוא יצא מדעתו ואין להתחשב בה עוד כמביעה עמדה מוסרית תקפה. | |||
_new_ |
תודה, אבל | |||
|
|||
הפיסקה האחרונה שלך נשמעת כאילו אתה מנסה להאשים את הקורבן. האם אני טועה? | |||
_new_ |
במקרה שלנו הרבה אשמה נופלת על הקורבן | |||
|
|||
הפלסטינים כחברה וכבודדים הם האשמים בכל המשבר, בשיטנתם ובערמומיותם. חיילים בודדים חלשים מקירבנו נופלים קורבן לקורבן. אח''כ הם יכתבו על זה ספר, להרחיק כל אשמה מעצמם ולהטילה על האחר, החברה, המפקד, החבר, הממשלה, הימנים וכו'. תופעה שמאלנית ידועה. | |||
_new_ |
ממש לא. | |||
|
|||
אני מאשים את אלה הנזעקים ''פשע מלחמה'' גם כשמדובר בשקר מוחלט. הרעש הלבן שהם מייצרים ממסך את פשעי המלחמה האמיתיים. בכך הם פוגעים ביכולתו של הקורבן להתלונן על פשעי המלחמה. | |||
_new_ |
רבים עושים זאת | |||
|
|||
אחד השתין, נשפט והורשע. מחר הוא עוד יכתוב על זה ספר. וספירו ישתה ברוויה את קישקושיו. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |