פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
קברים כסמלים רוחניים ולאומיים
שקד (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 11:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אוי לה ליהדות שבחרה לקדש קברים ולהעדיף את המת על החי.
ואוי לנו החיים כאן שהולכנו שולל ע''י צבא מקדשי אבנים.
דמנו נשפך על מצבות עלומות - סמלים לאומיים ורוחניים?
_new_ הוספת תגובה



התפיסה הביזאנטית ''וקבר'' יוסף
יורם המזרחי (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 16:12)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מקבץ המאמרים של הקרן לחקר פלסתינה ,ארגון בריטי מלכותי שפרח בתקופת ''הגילוי מחדש של ארץ-הקודש''(מהדורת רבעוני 1882-1888 שברשותי) מוקדש פרק ארוך לסיורו הממושך של הנסיך מוולס (אח''כ מלך אנגליה) בארץ.ובנה של ויקטוריה ביקר גם בשכם ובנותיה.(יש אומרים להמלט משמועות שונות על גילויי סטיות שסטה בלונדון ולבסוף הריח הוחשד גם כג'ק המרטש..)

אנשי הקרן שליוו את הנסיך בסיורו עשו עבודה טובה כשתעדו כמעט כל חלק של הסיור שעבר לארכה ולרחבה של הארץ,כולל חלקים מלבנון.
תאור קבר יוסף ע''י שכם, מייחס את ''קדושת'' המקום לקיסרית הלנה מביזנטיון, שהיתה עולת הרגל הנוצריה הראשונה והחשובה לתיירות העתיד....מפני שקבעה מיקום קברים או אתרים ובין השאר החליטה על ''באר יוסף'' אחר כך באו נזירים ביזנטים ''ואוששו'' את התאוריה ולבסוף באו הכובשים המוסלמים שכינו את המקום ''א'נאבי יוסוף'' והראו עוד קברים,למשל אפריים ומנשה. מכאן צמחה האגדה או המסורת.

באופן כללי מדובר בכפר בלאטה ובמחנה הפליטים הגדול שהוקמו סביב הבאר והמסגד ובתחומם ''הקבר''.
המעניין בתאור מסע הנסיך מוולס הוא תאור היהודים שפגש בהרבה מקומות ובעיקר במקומות קודש מרכזיים,ירושלים,בית-לחם,חברון ועוד. אין איזכור קבר יוסף כאתר יהודי עם משמעות דתית. שומרונים נהגו גם כן,אחרי הכיבוש הבריטי, להוסיף מקומות קדושים ולאושש את ''ממצאי'' הלנה מביזנטיון כדי לחזק את מעמדם והכנסותיהם מתיירות.

ההחלטה להכריז קבר יוסף כאתר ''מוחלט'' במקום לפי המסורת היתה החלטה פוליטית ולא דתית ארכאולוגית.
גדול גלאי ''המקומות הקדושים'' היה הרב זנוויל כהנא, מי שהיה מנכ''ל משרד הדתות וקישט את ישראל והשטחים עם מאות קברים מוסלמים שהוסבו והוכרזו אתרי קודש יהודיים. גם זו היתה פעולה פוליטית ולא רוחנית. בקיצור אין הוכחה שדווקא בבלאטה קבור יוסף (או במקום אחר) וע''כ להציע לכבשו ''כמקום הקדוש השלישי בחשיבותו ליהדות''...באמת...הלנה מביזנטיון בוודאי מתגלגת בקברה...מצחוק.

לצד אלה ברור שקבוצות משיחיות,בכל הזמנים, קבעו לעצמן מאחזים עמדות ואתרים וכאן למרבה הלעג מתקרבים מאמיני קבר יוסף למאמיני לורד או פאטימה השחורה או מריה השחורה מצנטכובה ועוד...
באשר להתנהגות צ.ה.ל בקרב שם ומה שלא נעשה לצערו שחל הכותב.....על אלה לא חלמה אפילו הלנה מביזנטיון ולא הרהר גם הנסיך מוולס....
_new_ הוספת תגובה



יורם: תודה על הסקירה ו... עוד שאלה
שקד (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 20:41)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מבחינתי - כאדם חילוני - אין שום הבדל בין קבר של מוסלמי, יהודי או נוצרי, מהטעם הפשוט שמבחינתי קבר הוא בסה''כ מקום בו טמונות עצמות, והרי גם אם דובר באדם חכם, גדול בתורה או צדיק - מה שנותר בקבר הן שאריות הגוף.

וגם אם תחילה המעשה באקט פוליטי, הרי שרוחות ה''משיחיות'' האצילו על המקום קדושה שמותר לההרג בגינה.
ובכל זאת, השאלה שעדיין נותרה פתוחה היא: איך הפכה היהדות, המאמינה בהשארות הנפש, למקדשת קברים ומתי?
עפ''י היהדות בתי קברות הם הרי מקום טמא, ויהודי שנכנס בשערו חייב בהטהרות במקווה.
האם דין עצמות צדיקים שונה מדינן של עצמות יבשות אחרות?
_new_ הוספת תגובה



ממסד הרבנות השתלטות פוליטית רעיונית על הדת
יורם המזרחי (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 23:57)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום.
בסוף שנות השמונים לימדתי באוניברסיטה גם קורס יהדות מזווית לא דתית- היסטורית רעיונית.
בשעורי הסברתי,כמיטב יכולתי,את התפתחות הממסד הרבני שיצר מערכת שליטה חברתית,שעד הופעתו,בעיקר אחרי חורבן בית המקדש וביטול הכהונה,היתה נתונה בידי שותפות השלטון החילוני עם הכהנים והלוויים שניהלו את עסקי הקבה''ב בירושלים ובה בלבד.
------------
לשאלתך חזרתי אצל המחברות הישנות וחלק מהביבליוגרפיה ולהן תמצית שבתמצית.
היהדות לא היתה ולא אמורה להיות דת של ''מקום'' עוד לפני גלות מצריים ואחריה לא היו ליהודים,או בני ישראל,ערכים מעוגנים במבנים או פסלים.
-------------------------
ההחלטה להפוך את ירושלים לבירת דוד,היתה החלטה מדינית וכך עלה לירושלים ארון הברית שהוחזק שם גם בלי בית-מקדש.
שלמה בן דוד בנה מקדש וכך קיבע את מעמדה של ירושלים כבירה מדינית ודתית עם אתר עליה לרגל וכיו''ב.כל אותה עת לא היה קיים ממסד רבני.
הצורך בבתי כנסיות נולד בתקופה מאוחרת יותר,בעיקר בעידן בו אבדה השליטה היהודית המלאה או החלקית על ירושלים.
-----------------
כמו בכל ''חוק פרקינסוני'' נוצר צורך במישהוא שינהל את המועדון (בית הכנסת) מישהוא שידאג לחנך ילדים או לגבות כספים וכיו''ב וכך נוצר ממסד רבני שהשתלט באופן מלא על היהדות ועשה אותה מדת ההמונים שסגדו,אם רצו,ללא עזרת ''מתווכים'' וללא בעיות זהות מיוחדות ''לדת מינהלית'' עם מערכת שליטה.
משקמה הרבנות וקמו בתי הכנסת דאגו הבוסים להכתיר לעצמם כתרים וידענים שבתוכם הפכו ''רבנים גדולים'' כשגדולה לא נמדדה דווקא ביכולת רוחנית אלא בעיקר במספרים.(תלמידים,גודל הקהילה +בתי נהכנסת)
הממסד הזה יצר,כמו כל ממסד אחר,גלי-עד,סמלים,קישוטים,תארים ועוד ועוד והנה לך מערכת הקובעת איך ומה הרבה מעבר למה שכתוב בתורה ובתנ''ך בכלל.
את מקום הנביאים,שהיו בעיקר אנשי מוסר ומוכיחים בשער, תפסו רבנים ואלה ,כדי להשתלט על כלל הקהילה,עיצבו אותה לפי רוחם,כל אחד בסגנונו ולפי תפיסתו.מלאכה זו נעשתה יותר קלה משבוטלה המלוכה.
אחת התפיסות הצריכה חיקוי פגאני בצורת ''אתרי קודש'' כלומר בתי כנסת,אבן קדושה,באר קדושה,וכמובן...קברים שאיש אינו יודע לאמתם כקברי יהודים או רומאים או כנענים וכי''ב למעט המקרים בהם התגלו מציבות או סרקופגים עם כתובות וכיו''ב כשלמרבית הפלא...דווקא לגדולי המסד היהודי...אין מציבה או קבר או גלעד וכך הכל פרוץ להערכות והחלטות אישיות.
צא וראה שהר סיני,המקום בו ניתנה לעם ישראל הברירה בין פאגניות לאמונה באל לא נראה,עשרת הדברות והמקום בו התוודע משה לאלוהים -דווקא בו לא רואה הממסד הרבני אתר קודש חשוב,מוכן להתפשר על מיקומו,מקבל בשוויון נפש מנזר יווני ללא עליות לרגל ושום פולחן...אולי משעמם במדבר,יש יותר מדי עקרבים ונחשים ובעיקר אין מי שיכנס לתוך תבנית הממסד הרבני....(פעם שאלתי יהודי דתי מדוע אינו נוסע להר סיני ובמקום זה הוא משתטח על קבר אבו-חצירא בדמנהור וזה ענה...מה יש שם בהר סיני אפילו לא קבר..)
-----------
מיסוד היהדות,כמו בנצרות ובאסלאם נוצר צורך בעצמות ולראיה,אפילו בימינו,כשדחפור חושף במקרה עצמות עתיקות כל שהן -מיד הן מוכרזות ''יהודיות'' והמערכת הרבנית דואגת לשאר.
אני משוכנע שחלק ניכר מהעצמות שהתגלו למשל באיזור מודיעין,או בגבעה הצרפתית -אינן אלא עצמות רומאים,יוונים או סתם עמך שאין דבר וחצי דבר בינם לבין קדושה.
----------------
הצורך ''במקומות'' יצר את פולחני מערת-המכפלה,קבר רחל,הכותל המערבי ואוסף ''קברי הצדיקים'' של הרב זנוויל כהנא זל.....
על כך אפשר להרחיב כמעט ללא קץ אך העקרון הכולל הוא שממסד דואד להנציח את עצמו ותמיד,בכל הדורות מחפש קדושים ובעם תאב פולחן קברים כעם ישראל''זורקים עצם'' והשאר בא מאליו.
פעם העיר ידיד לא ישראלי, שרק בישראל מובילים כל תייר מבית עלמין אחד לשני...החל בקבר הרצל וכלה בקבר הברון,טרומפלדור או בתי העלמין הצבאי ועוד ועוד,שלא להזכיר אתרי הנצחת שואה.
----------------
נקודת אור היא העובדה שבשוואה לאחרים -אצלנו המצב טוב....אגב,בעיה דומה הטרידה גם את המוסלמים והכת שלכאורה מנהלת את עניני הדת של סעודיה,השמידה בתחילת דרכה קברי קדושים,מסגדים וכיו''ב....
---------
_new_ הוספת תגובה



רק תיקון קטן...
נסים ישעיהו (יום שישי, 28/06/2002 שעה 0:38)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שלאותו מנהל של משרד הדתות, המככב ברשימותיו של מר המזרחי קראו זלמן ולא כפי שנכתב.
אבל אולי רק נדמה לי...
לגבי היתר - ''כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע'', אז אני שותק.
כל טוב לכולם.
נסים.
_new_ הוספת תגובה



זנוויל כהנא.....הוא קידש את נישואי...ספירו היה עד
יורם המזרחי (יום שישי, 28/06/2002 שעה 1:03)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



המזרחי - מנהג בתי הכנסת התפשט והתחזק עם חורבן
ראובן גרפיט (יום שישי, 28/06/2002 שעה 10:34)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בית המקדש והקמת הסנהדרין ביבנה. ללא מרכזי פולחן, או מרכזי ניהול ומרכזי שיפוט וכדומה, קולקטיב לא יוכל להתקיים. אך מה שהיה נחוץ בתקופה שלא היה שלטון מרכזי אינו נחוץ כיום. אבל, כפי שציינת , וכפי שלומדים בתורת הארגונים, לכל ארגון יש ישות עצמאית הפועל לשמר את עצמו. מה עוד - שבארץ זה מאד רווחי כי יש פטורים ממס הכנסה, סביבן מוקמות עמותות, יש תרומות מהממשלה ועוד.
_new_ הוספת תגובה



לשואל בדוא''ל -על הוואהבים
יורם המזרחי (שבת, 29/06/2002 שעה 5:28)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רענן שלום.ראשית אינני מבין מדוע בחרת לכתוב אלי בדוא''ל? כאחרי הכל מטרת הפורום דיון פומבי. ע''כ בחרתי להגיב כאן,מה עוד ששני מסרים ראשונים שלך הגיעו ''בסינית''.
להלן התשובה,לפי מיטב זכרוני הוואהבים או סיעת הוואהביא ע''ש מוחמד אבן עבד-אל-וואהב, נוסדה במאה ה17 בחצי האי ערב והיתה תנועה שמרנית קיצונית ומתנזרת ממנעמי החיים כמו קפה טבק ועוד.הוואהבים דחו פירשוים חדשים לאסלם והתנגדו באופן נחרץ ובלתי ניתן לערעור לפולחן של קברים,מבנים מקומות קדושים וכו' ואסרו למשל לקשט מסגדים או בתי עלמין. הם הרסו קברים חשובים כמו זה של חוסיין אבן עלי (מיסודות השיעה) בעיר כרבלא שבעירק.
במשך השנים ''התעדנו'' הוואהבים ואפילו הספיקו להיות דת המדינה בסעודיה עד שעקרונותיהם עברו התשה ושחיקה.
אחד ''הוואהבים'' הטריים,בנוסח ייחודי,הוא אוסמא בין לאדין....גם בשורות הטאליבן בלטה השפעה וואהבית ובפקיסטן יש לא מעט מדרסות המטיפות בכוון השקפת עולם וואהבית.
_new_ הוספת תגובה



הר נבו
עמית מנדלסון (יום שישי, 28/06/2002 שעה 17:24)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דומה שהראשון שחשש מתופעת קידוש הקברים היה משה רבנו, עליו מעיד התנ''ך ''ולא-ידע איש את-קבורתו עד היום הזה''
דווקא הערבים ניסו לזהות את קבר משה, ודווקא ממערב לירדן בנבי מוסא שבמדבר יהודה.
הנוצרים הקימו בתקופה הביזנטית כנסיה עתיקה בהר נבו, ולא הרחק - הכנסייה המפורסמת במידבא (עם מפת מידבא). לעומת זאת לא ידוע לי דבר על שרידים יהודיים במידבא והר נבו, מעבר לכך שהאזור היה בנחלת השבטים גד וראובן.
_new_ הוספת תגובה



משה היה הגדול מכולם והוריש עקרונות שלא מכבדים
יורם המזרחי (שבת, 29/06/2002 שעה 5:39)
בתשובה לעמית מנדלסון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סיפור משה והמסרים השזורים בו, מהיפים והחשובים בתולדות העולם והתרבות והתפיסה היודאוכריסטית בכלל.
שוע שראה ואיבחן נכון אי-צדק חברתי,משחרר עבדים,מתנגד לגזענות (למשל סיפור ציפורה,הכושית,אשת אהרון וכו) משריש האמונה באל-אחד בלתי נראה שהוא בכל מקום,מעמיד עמו במבחן מוסרי,מנהיג חברתי (את משרד הדתות השאיר לאחיו אהרון...) ומי שהיה במחיצת האל הוריד את לוחות הברית ועשרת הדברות, ועוד.
הוא לא היה איש קברים ואכן במותו מדובר על העדר ''מקום'' וכפי שציינתי בתגובה אחרת,בעניין דומה,דווקא בעקבותיו של זה לא הלכו ממציאי הקברים וסוחרי הדת החדשים.
תופעה אירונית היא שנוצרים ביזאנטים היו אלה שהלכו להר סיני והקימו מנזר לכבוד משה והמעמד ומוסלמים קבעו מקומות לשמו כמו א'נאבי מוסא ועוד.
למזלו נחלץ משה מציפורני הדת המאורגנת והכפייתית וכך נשאר,בהשוואה להרבה ,טהור וסמלי.
_new_ הוספת תגובה



מזרחי - תודה על הסקירה המענינת!
ראובן גרפיט (יום שישי, 28/06/2002 שעה 10:29)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לא המקום השלישי בחשיבותו
עמית מנדלסון (יום שישי, 28/06/2002 שעה 17:15)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ברור לי איך הגיעו למסקנה שקבר יוסף הוא המקום השלישי בקדושתו ליהדות.
נדמה לי שהרשימה אמורה להיראות כך:
1 - הר הבית
2 - הכותל המערבי
3 - הר הזיתים
4 - מערת המכפלה
5 - ''קבר רחל'' בבית-לחם (הזיהוי כנראה מוטעה וצריך להיות בין פסגת-זאב לגבע-בנימין, כ- 15 ק''מ צפונה)
6 - קבר דוד המלך בהר ציון
קבר יוסף תופס רק את המקום השביעי לפי הגישה שלי, ובכל מקרה, אין ספק שארבעת האתרים הראשונים שציינתי קדושים יותר ביהדות.
_new_ הוספת תגובה



האוי לניתוקכם משורשיכם!
ישראלי פזיז (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 23:41)
בתשובה לשקד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עוד מעט תצטטו את אותו משורר פלשתיני שאמר לכו וקחו מתיכם עמכם.
הקברים חשובים לנו כי הם הקשר האמיתי שלנו לאדמה.
כי האדם עץ השדה אמרו חזל וכמו שעץ זקן שצבור לו רקבובית בין שורשיו ומשם הוא ניזון ומתחזק, כך גם האדם.
_new_ הוספת תגובה



אבל קבר יוסף אנו קבר יהודי! ואינו של יוסף אבינו!
ראובן גרפיט (יום שישי, 28/06/2002 שעה 10:35)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



האר את עיניינו - היכן החוק לקידוש
שקד (יום שישי, 28/06/2002 שעה 23:55)
בתשובה לישראלי פזיז
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קברים ועצמות?
החיים ושמירה על החיים - זו הקדושה.
האדם הוא עץ השדה - לא המת ששייריו עמוק באדמה.
אדם האוהב את ארצו שורשיו עמוקים מספיק מבלי שישלח את משפחתו למות על מיתיו.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי