פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לנסים ישעיהו, 23/02/04 20:05)
כל כך פשוט
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 24/02/2004 שעה 8:59)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בראיה של התזה שלך, שאין למדינה רשות להתערב בעסקיו של האדם, מה לדעתך צריך להיות היחס הראוי במקרים הבאים? אינני מתעלם לחלוטין מהמשפט שאמרת שעדיין לא גובשה התשובה לכל שאלה ספציפית, אך אני מנסה למצוא עקביות בטיעון. להלן המקרים:

צריכת סמים.
סחר בסמים.
נסיעה ברכב ללא ביטוח.
נהיגה ברכב ללא רשיון.
אי חגירת חגורת בטיחות.
זנות.
סירסור לזנות.
הפעלת הימורים.
נטישת משפחה שיש בה ילדים קטנים.

האם כל אלה נמצאים בקטגוריה שבה אסור למדינה להתערב?

האם הגיוני שהמדינה תשקיע משאבים במקום שמשקיע פרטי לא? לדוגמא - ישוב מבודד בערבה. לא רווחי להחזיק תחבורה ציבורית לאותו ישוב, אך המדינה רוצה לעודד מתיישבים פוטנציאליים נוספים לעבור לערבה. האם אסור לה להשקיע בתחבורה ציבורית שבה באופן ודאי ההשקעה תעלה על התשואה?

מה בדבר ספריות לעיוורים או ספריות ציבוריות למעוטי יכולת? אין בעסק הזה רווחים. האם לא כדאי שהמדינה תעודד אותו בכל זאת?
ומה בעניין חינוך מיוחד לילדים הלוקים בשיתוק מוחין? איזה רווח תוכל להציע למשקיע פוטנציאלי?
_new_ הוספת תגובה



אולי לא פשוט, אבל ....
דוד סיון (יום שלישי, 24/02/2004 שעה 10:07)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בפורום הזה כבר נערכו דיונים על הצורך במעורבות הממשל במשק. להלן שכתובות של שני פתילי דיון מינואר 2003:

1. על כלכלה ותחרות חפשית (דיון 1205),

2. היד הנעלמה והעלם השלום (דיון 1188), והמשך המאמר (דיון 1203).

אין לי יפוי כוח, אבל אני חושב שנסים יסכים עם עיקרי העמדות שלי ושל פרלמן בדיונים הללו והן:
1. המדינה צריכה להבטיח קיום תשתיות בסיסיות.
2. ''היד הנעלמה'' תדאג לכל היתר - כולל תחבורה ציבורית למעט מקרים מיוחדים.
3. יעדים לאומיים, לדעתי, כמו הקמת ישוב בערבה (ותחבורה ציבורית אליו וממנו) המדינה תממן אבל במשך תקופה מוגבלת בלבד.
_new_ הוספת תגובה



אולי לא כל כך פשוט, אבל נחוץ ואפשרי
נסים ישעיהו (יום שלישי, 24/02/2004 שעה 14:52)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

נתחיל בכך שהכוונה היא לעבור למבנה קהילתי מלא. האחריות תעבור לפרט והוא יהיה חלק מקהילה שבתוכה יתקיים סיוע הדדי כמו בכל קהילה.

ההנעה תהיה צמצום דרסטי של המסים כך שיישאר כסף פנוי לסיוע לזולת ולפעולות קהילתיות שונות.
סעיף הקהילה הוצא מן המצע כי קיבלתי את ההערה שזו תכנית אופרטיבית ואינה ראויה להכלל ברשימת עקרונות. אינני בטוח שהיה זה צעד נכון.

ומכאן להערותיך-שאלותיך.

צריכת סמים. - עניין לחינוך.
סחר בסמים. - הפצת רעלים מסוכנים.
נסיעה ברכב ללא ביטוח. - אינני יודע. אולי תהיה חובה לבטח.
נהיגה ברכב ללא רשיון. - לא רישיון מהמדינה אלא הסמכה של בית ספר ייעודי.
אי חגירת חגורת בטיחות. - אינני יודע. אולי צריך ואולי לא.
זנות. - חינוך.
סירסור לזנות. - אם אין כפיה או סחיטה - זהו עניינם.
הפעלת הימורים. - חינוך ואולי סנקציות כלכליות/חברתיות.
נטישת משפחה שיש בה ילדים קטנים. - שייך לקהילה כמו רוב הקודמים.

ספריות לעוורים ולמעוטי יכולת, אני מכיר כמה שפועלות בהתנדבות. יש להניח שבמבנה קהילתי זה רק יתרחב וישגשג.

לא הכל עניין של רווחים כספיים למרות מה שמנסים לשכנע אותנו. יש גם התנדבות ונתינה לשם נתינה.

אם המדינה תתערב מעבר לקביעת המסגרות, זה יהיה רק במקרים קיצוניים ומתוך מגמה של הדרכת אנשי הקהילה לסייע לעצמם. לא בדרך של לקיחת אחריות על חיי היומיום של פרט או קהילה.

וחוץ מזה, בעניינים הכלכליים אני די מסכים עם דוד ויש במציאות של ימינו לא מעט הוכחות בשטח לצדקת התזה שללא מעורבות חונקת (אפילו בדרך של סיבסוד) של המדינה, יזמה פרטית תעשה את העבודה.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



אולי לא כל כך פשוט, אבל נחוץ ואפשרי
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 24/02/2004 שעה 21:43)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למרות שיש לי השגות ספציפיות על חלק מהטיעונים, אני חושב שהעניין העקרוני ברור.

נותרו לי שתי תהיות עקרוניות:

1. אתה מדבר הרבה על ערכים שהנחלתם היא עניין של חינוך. ממה שכתבת בעבר אני מבין שגם תוכנית החינוך לא תהיה בידי המדינה. האם אני צודק? אחת הטעויות שנעשו, לטעמי, בשטחי יהודה ושומרון מאז 1967 היא שתכנית החינוך לערבים נותרה התכנית הירדנית, ובהמשך קטפנו את פרי הבאושים הזה. האם לא סביר יותר שמערכת החינוך שלנו תהיה הומנית וציונית עבור כל הילדים הנמצאים במדינה?

2. לתכנית שהזכרת יש כמה צדדים מושכים מאד, אבל מדוע העניין הדתי? הרי ניתן לעשות את כל זאת גם אם בתי המשפט לא ישפטו על פי דין תורה. מדוע לא לנסות לחבור לגורמים ליברליים לא דתיים, כמו מפלגת 'שינוי'?
_new_ הוספת תגובה



אולי לא כל כך פשוט, אבל נחוץ ואפשרי
נסים ישעיהו (יום שלישי, 24/02/2004 שעה 22:56)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

עדיין לא התחלתי לכתוב את הטור השבועי ונדמה כאילו הדיון הזה ממשיך את פרשת משפטים אל תוך ימי פרשת תרומה ואין לי כוונה להסתפק בכך. אז אשתדל לענות אבל בקיצור.

ע''ע סעיף חינוך במצע שלנו; יש מצווה בתורה לחנך את הילדים ולא צריכים בשביל זה חוק. הוא מיותר כמו הרבה חוקים אחרים.

כמדינה יהודית אנחנו נחנך כמפורט בסעיף הנ''ל. האחריות שלנו היא שיהודים ידעו כל מה שיוכלו להספיק ללמוד על יהדותם ו(הוריהם) יבחרו בעצמם אם יקפידו על שמירת מצוות או לא. זה הכי הומאני שאני יכול להעלות בדעתי ואין כעת הזמן להאריך.

הערבים שיחתמו על שבע מצוות בני נח, יש להניח שיחנכו בהתאם. וכמו שאמרתי לכמה מהם בשיחות אישיות: תהיה לכם בחירה בין להישפט על פי חוקינו ההומניים (לאחר שתחתמו על קבלת שבע מצוות כנ''ל) או להישפט אצלנו על פי חוקיכם. הם אגב הסכימו ואפילו הביעו נכונות לתרום להקמת המפלגה.

יש לי לקוח שהוא חבר מועצת שינוי; יוצא לנו לשוחח לפעמים ותמיד בנושא הנדון. לדבריו, הוא מסכים אתי במאה אחוז אבל לא ילך אתי. בגלל 'חוקת התורה', אמרתי; והוא אמר, נכון.

אבל אתה, הוספתי, אם תהיה שם למעלה לא תיישם את התוכנית שאתה מסכים אתי עליה. נכון, הגיב. מדוע לא? כל אחד שיענה מה שנראה לו, אני המשכתי להסביר כי אנחנו ניישם את התוכנית במלואה כי יש לנו גורם התייחסות אחד: בורא העולם ומנהיגו.

רבים הגיעו לשם עם תוכניות טובות וכוונות טובות עוד יותר. כולם נפלו וממשיכים לפול כי חסרה להם התשתית האידיאולוגית.

עד כאן להפעם.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



ניסים, סלח לי שאני מתערב באמצע
סוחר נדל''ן (יום שלישי, 24/02/2004 שעה 22:00)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל את רוב העניינים אתה מטיל על ה''חינוך''. מה זו המילה הזו במדינה תורנית שאתה מציע?

האם החינוך ב''כוללים'' הוא שיתן לנו את הכלים לנהל מדינה וחברה? ואם כן, מה יקרה לחינוך החילוני במדינת הלכה? האם החינוך הדתי יספק לנו או ימנע מאיתנו גם חינוך ריאלי ומדעי? ושאלת השאלות, מי הגורם שיקבע מהו אותו ''חינוך'' שיונהג במדינה?

וחוץ מזה, אתה שואף להטיל את ניהול החיים השוטפים על ה''קהילה''. כיצד אתה מתאר קהילה? מה היקפן של הקהילות וכמה קהילות יהיו בארץ? האם קהילה תהיה מסגרת מחייבת או התנדבותית? מה יהיה מבנה הקהילה, ומי יעמוד בראשה? כיצד היא תאכוף את סמכויותיה על החברה? מה יהיו עתידם של הגופים הציבוריים כמו הכנת, הממשלה, הנשיא, בתי המשפט, הצבא, בתי הספר, האוניברסיטאות, התעשיה וכו'?
_new_ הוספת תגובה



אין בעיה עם ההתערבות באמצע אבל למה כל כך הרבה שאלות בבת אחת?
נסים ישעיהו (יום שלישי, 24/02/2004 שעה 23:02)
בתשובה לסוחר נדל''ן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

מקוצר הזמן לא אוכל להתייחס לכל שאלותיך כעת ואתך הסליחה. קרא נא את המצע שלנו אם עוד לא קראת ואם יהיו שאלות - שאל שוב לאחר פרסום הטור השבועי.

בינתיים כדאי שתחשוב על העובדה ששאלותיך מתייחסות למערכת הקיימת שבנויה כולה על שקרים מוסכמים או לא. אנחנו שואפים לבנות מערכת חדשה שתהיה מבוססת על אמת ובה לא יהיה מקום לכוללים המתוקצבים ע''י המדינה.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי