פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על ציורים ו...חתולים וברווזים.
יהודה-אודי דוכן (שבת, 11/09/2004 שעה 22:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במוזיאון אחד עמד עתונאי משועמם למדי ושמע תגובות של מבקרים שונים על הציורים שבתערוכה. הוא ביקש לבדוק את מידת 'הבנתם' בציור והחליט לעשות ניסוי קטן.הוא לקח בד,הניחו על הרצפה והביא מספר בעלי חיים.הוא לקח חתול ושקע את רגליו בתמיסת צבע ובעודו אוחז בחתול העביר את רגליו לאורך ולרוחב הבד.לאחר מכן לקח ברווז טבל את רגליו בצבע אחר ושחרר אותו להתהלך על ה'ציור',כך עשה עם הכלב והצפרדע ושאר בעלי חיים שהצליח לאסוף. למחרת תלה את הציור במוזיאון וצפה למבקרים שיביעו את דעתם. מתגובות המבקרים אפשר לכתוב ספר שלם.
_new_ הוספת תגובה



על ציורים ו...חתולים וברווזים.
יובל רבינוביץ (שבת, 11/09/2004 שעה 23:18)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אגדה נחמדה.

למי שרוצה באמת ביקורת כהלכתה על השקר הגס הנקרא ''אמנות'' מודרנית (ובלשון המחבר ''אומנות הכיעור''), מומלץ מאד ספרו של אפרים קישון ''נקמתו המתוקה של פיקאסו'': http://www.bakbook.co.il/bookstore/bookstore.asp?cat...

אבל אדווארד מונק לא נופל בקטגוריה הזו.
_new_ הוספת תגובה



אלא שבמריחת צבע אקראית או בציור בינוני
מיכאל שרון (שבת, 11/09/2004 שעה 23:26)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1) הפרטים לא מתלכדים זה עם זה לדרגת לכידות גבוהה, המהווה מכלול אינטגרטיבי, כזה שאף פרט בו אינו מקרי

2) בפסאודו אמנות מסוגים אלה, אין כל דרך לבנות השערות או היפוטזות, לבדוק אותם, לדחות חלק מהם ולשמר בהם את החלק הקולע, וזאת לקראת בניית תזה או גיבוש מערכת מקיפים יותר. חשוב להדגיש שמדובר בעקבות אלה בגיבוש כזה שפרטים רבים מתכנסים converge אליו.

3) מ-‏2 אנו רואים שמדובר בתהליך רב שלבי ומדוייק, כשכל שלב נמצאות ההשערות בדיאלוג עם פרטים המפריכים או מאששים אותם.

4) בתהליך של שתוף פעולה דיאלוגי בין שני צופים כשכל אחד מאיר מוקד שונה, הרי שגם כאן מתגבשת אינטגרציה גבוהה יותר.

5) 2, 3, ו-‏4 מצביעים על אקטיבציה בקוגניציה של הצופה של תהליך יצירת השערות, דיאלוג, תצפיות חוזרות מזוית שונה ותנועה לקראת אינטגרציות גבוהות יותר. וכשכל אלה גם מלווים בהתפעמות רגשית ותנועת רגשות, בתהליך הרב שלבי הזה - כל אלה מצביעים על מצע מורכב, לא עודפי ולכיד - הרי הוא הציור העילאי - המוליך לקראת הבנות קוגניטיביות ורגשיות משוכללות יותר, כאלו שהינן בעלות ישומים כלליים, בבחינת general-purpose perceptual devices .

בניגוד לכך, בפסידו אמנות או בציור הבינוני ומטה:

1) אין מדובר בתהליך הבנייה תפיסתי רב שלבי של הצופה - בדיקת השערות, אישוש או דחייה ובניית אינטגרציות גבוהות יותר ויותר בתהליך מדוייק. ואין גם התכנסות של האובייקטים השונים והפרטים בציור לקראת מכלול יחיד, בעקבות תהליך הבנייה מדוייק.

קריטריון מבחין חזק הוא שבניגוד ליצירת אמנות אמיתית, אין אנו במקרה של פסידו-אמנות מקבלים כל תוספת אינפורמציה (שאפשר לעשות איתה משהו והמביאה לתובנות נוספות) בעקבות הגברת הרזולוציה התפיסתית, הגברת דייקנות התפיסה וההבחנה.

2) במידה שניתן שם פשר אחיד והאטומים והפרטים השונים המתגלגלים-מסתודדים בכמעין מצבור כאוטי בציור - מוקנה להם פשר יחיד, הרי שכאן, אחרי שלב אחד תהליך ההבנייה נעצר. אין תהליך הבנייה ודיאלוג רב שלביים ואין דיאלוג בונה ורב שלבי בין פוקוסים שונים ובין צופים.

3) אין תהליך רציף של הבנייה לקראת אינטגרציות יותר ויותר גבוהות.

4) היסטריה ופסאודו אמנות: במידה ונוכח בפסאודו אמנות רכיב רגשי כלשהו המלווה את תהליך ההכרה, הפרשנות והגיבוש, הרי שאין כאן רכיבי רגש טיבעיים וספונטניים.

נידרשים שילהוב עצמי וגם העצמה מאומצת השאתית (סוגסטיבית) וכן מידה של היסטריה (''הגברה'' של אפקט/רגש קלוש ביותר, על פי הגדרתי להיסטריה בספרי החדש על רגשות) על מנת להקנות לעצמנו גם חוויה אפקטיבית (רגשית) המלווה את התהליך הקוגניטיבי החד שלבי הזה, חסר האינטגרציה והלכידות, וחסר הרכיב הדיאלוגי התוך-צופי ובין-הצופים.
_new_ הוספת תגובה



אלא שבמריחת צבע
חזי (יום ראשון, 12/09/2004 שעה 14:12)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל אתה כותב בין השאר:

''
ושים לב שאתה בדיוק האיש שזקוק למבקרים שיגידו לך מה שווה ומה נטול ערך, והערכתך דבר כלשהו היא על פי הקריטריון הכוחני של ''כמה דיויזיות תומכות בו''.

פה ממש הגזמתה.

הביקורת שלי על מבקרי הציורים מוכיחה בדיוק את ההפך ממה שאתה טוען.

המוני העם הם המפרנסים את מבקרי הציור, בגלל היותם חסרי יכולת להבחין בין טוב לרע.
כל התגובות למה שאני טוען מתבססות על קביעת מבקרי הציור על הצייר.
כאשר אני טוען מה שאני טוען, אני מוכיח כי אני יכול בעצמי לשפוט את איכות הצייר ואיני זקוק לאותם ''מבקרים'' אשר טועים לעיתים קרובות.

הדוגמאות של סופרים או אומנים אשר לא הכירו בערכם בזמן שהם יצרו את מה שהם יצרו, אינן רלוונטיות לדיון שלנו.
אנחנו דנים במצב שבו אומן זוכה לפרסום ולהוקרה אשר אינם מוצדקים, וזאת רק בגלל אותם ''מבקרי אומנות'' אשר תומכים בו.

שרון, נושא הציור אינו מהנושאים שמעסיקים אותי, על אף שיש לי עיין חדה, והבחנה בין טוב לרע בתחום זה...
_new_ הוספת תגובה



אלא שבמריחת צבע אקראית או בציור בינוני
יהודה-אודי דוכן (יום שלישי, 21/09/2004 שעה 20:17)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למיכאל היקר, סליחה על האיחור בתגובה,נסיתי מספר ימים להבין מה כתבת ולא הצלחתי אשר על כן קבל את התנצלותי על אי תגובה לתגובתך ושתהיה לך ולכל עם ישראל שנה טובה ומוצלחת.
_new_ הוספת תגובה



אמנות ופסאודו אמנות
מיכאל שרון (שבת, 11/09/2004 שעה 23:54)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סיפורי מעשיות על ברווזים וצפרדעים
רמי נוידרפר (יום ראשון, 12/09/2004 שעה 1:09)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בפראפרזה על משפט ידוע - אין שום דבר תרבותי אשר אינו זר ליהודה אודי דוכן והוא מפמפם אותנו במעשיות של בית המדרש כדי לחפות על עלגותו ובורותו
_new_ הוספת תגובה



סיפורי מעשיות על ברווזים וצפרדעים
יהודה-אודי דוכן (יום שלישי, 21/09/2004 שעה 20:40)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למר נוידרפר, האם אתה מזוכיסט? אחרת קשה לי להבין מדוע אתה טורח לקרוא את מה שאני כותב. שנה טובה.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי