פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לישראל בר-ניר, 12/09/05 23:16)
במאה אחוזים, אותן התפילין בדיוק
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 2:19)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכבר יגאל ידין מצא תפילין במערות קומראן, תפילין בני 2000 שנה,
ובתוכן אותן 4 הפרשיות הכתובות בידי סופר, אותו מבנה פנימי (חלוקה ל-‏4), הכל על פי ההלכה.
ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו,
המוכיחה על הקשר הרציף של העם היהודי למקורותיו.

ואוסיף לך את מקווה הטהרה שהתגלה במצדה והוא עשוי על פי ההלכה,
הלכות בנית מקווה הטהרה הן מסובכות, ואת המקווה במצדה בחן הרב מינצברג שפסק לאחר הבדיקה:
מקווה טהרה הוא, ''משופרא דשופרא שבע פעמים''

כיצד בנוי מקווה טהרה? דבר זה מומחש בתכנית. לפי ההלכה חייב מקווה הטהרה – שבלעדיו לא יכול לחיות שום יהודי שומר מצוות, בפרט בימים ההם – להיות בעיקרו מקווה של מים לא שאובים, המשוכים ישירות אל הבריכה. דבר זה אינו ניתן כמובן, לביצוע ברוב חודשי השנה בארץ ישראל – וההלכה קובעת, כי די אם חלק מן המים יהיה כנ''ל, ואילו את המים הנוספים אפשר להכשיר לפי הצורך ע''י השקתם, כלומר ע''י הבאתם במגע עם מים טהורים אלה. לשם כך נוצרו שתי הבריכות. באחת – במקרה הנידון זו הקרובה לפתח – נאצרו המים הטהורים, הלא שאובים, בשעת הגשם, ואילו השניה שימשה כבריכת הטבילה. לפני השימוש היו פותחים את הנקב – ה''אביק'' בלשון המשנה – המחבר את שתי הבריכות ובגעת קצת מן המים הטהורים במי בריכת הטבילה – הוכשרו מימיה של זו. הבריכה השלישית, הקטנה, שאינה מחוברת אל שתי הבריכות האחרות נועדה לרחיצה ממש, רחיצת ידיים ורגליים, לפני הטבילה במקווה.כי מקווה זה לא היה יחיד במצדה, וכי ההלכות שלפיהן נבנה היו הלכות של קבע, יכולנו להיווכח, לאחר זמן, בסוף עונת החפירה ובקצה השני של מצדה, כשגילינו מקווה שני בפינה הצפונית מזרחית של הבניין המנהלי הגדול שממערב למחסנים. כזכור, היה בניין זה בשימוש גם בתקופת הקנאים וגם לאחר מכן, בזמן חיל המצב הרומאי, והנה בחצרו מצאנו מקווה דומה כמעט לחלוטין למקווה שבחומה הדרומית. אף כאן ניתן לראות יפה את העמל הרב שהושקע בבניית האביק להשקה. תגלית זאת זורעת אור על כמה עניינים סתומים בהלכות שבמשנה, ובדומה לכתובות העוסקות בענייני תרומות ומעשרות (שכבר הזכרנו) מעידה אף היא על דבקותם הדתית של מגיני מצדה, שאפילו כאן, במצדה, הצחיחה, טרחו כל-כך בבניין המקוואות לפי חוקי ההלכה.

מן הראוי לציין כי המקווה וכל הלכותיה הנם מתורה שבעל פה, שכן בתורה נאמר רק: ''וטבל במים וטהר'' או ''ובא במים וטהר''. וכל ההלכות: כמות המים (40 סאה – כ-‏750 ליטר), ועוד הלכות רבות, כולן מדרבנן. וכאן יש עדות לקיום הלכות אלו כבר לפני כאלפיים שנה!

גם היום יש כאלו הנוהגים ללכת עם התפילין במשך היום,
אל תדאג לרבנים, שום תגלית ארכיאולוגית לא תפגע באמונתם,
כי אין ''תגלית'' כזו בעולם כולו.
ופרשנות של חוקרים לממצאים בודאי שלא תפגע כמלוא הנימה.

היהדות והיהודים זה קשר ישיר ונצחי מאז ועד סוף הדורות.
_new_ הוספת תגובה



''ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו''
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 3:09)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא יודע ממי ומתי שמעת את הדברים האלה, אבל בהרצאה שאני שמעתי מפיו של הפרופ' ידין הדברים נשמעו קצת אחרת . . .
_new_ הוספת תגובה



''ויגאל ידין סיפר על התרגשותו העצומה מהתגלית הזו''
לוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:36)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני קראתי את הדברים בפרסומים של יגאל ידין . אגב , באחד ממאמריו באנגלית המליץ לכל סטודנט הרוצה להתמחות בארכיאולוגיה ללמוד היטב את התנך .
_new_ הוספת תגובה



חזק וברוך
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 8:48)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי