פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדוד סיון, 09/03/06 21:16)
תודה
יונה סוקולובסקי (יום שישי, 10/03/2006 שעה 0:49)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כנראה שהקצב תלוי בתנאים אקלימיים וסוגי אדמה. בטוסקנה מתחדש העץ כעבור שלושה חודשים. שנה אחר הגידוד ייתן פירות למעלה מכפליים הכמות השנתית שלו.
בנגב הדרומי, שם אני חי, נעשה גידוד אחת לשבע שנים. קצב ההתחדשות הוא שנה אחת. מאחר שבעצי זית קיימת מחזוריות: שנתיים יבול נמוך ובשלישית יבול גבוה, הרי עץ שעבר גידוד בשנה השניה של יבול נמוך עשוי להניב כמויות שיא של זיתים אחר הגידוד.
כמדומני שאתה, מר סיון, תקבל נתונים דומים גם בשדה בוקר.
_new_ הוספת תגובה



מה בדיוק אתה אומר?
דוד סיון (יום שישי, 10/03/2006 שעה 10:18)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם אתה טוען שגידוד הוא דבר שעושים במחזוריות?
האם בנגב הדרומי עושים גידוד כל שבע שנים?
אם כן הרי שאתה טוען שגידוד הוא דבר שגרתי. האם אני טועה
בפרשנות דבריך?
_new_ הוספת תגובה



מה בדיוק אתה אומר?
יונה סוקולובסקי (יום שישי, 10/03/2006 שעה 16:55)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גידוד הוא סדרתי.
עקירת חזירים אף היא סידרתית. מי שרוצה עץ מניב כהלכה מגדד וחוזר ומגדד.
משאירים ענף עם כמה עלים ירוקים לצרכי פוטוסינתזה ואת כל היתר מורידים בתחילת החורף ובטרם החל המסיק.
החיוניות של העץ הולכת תמיד אל הצמיחה החדשה ולכן מתקבל יבול גבוה אחר הגידוד.
עקירת החזירים שומרת לעץ את חיוניותו. אם לא יעקרו אותם יטלו החזירים את כל החיוניות הזו והעץ ימות.
בנגב הדרומי צריך לעשות גידוד כל שבע שנים. איני יודע אם זה כך בפועל כי העצים שאני ראיתי באזור זה צעירים מגיל חמש עשרה.
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שאתה טועה
דוד סיון (שבת, 11/03/2006 שעה 11:09)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי מה שאומרים אנשי המקצוע שאני מכיר בנגב הדרומי גידוד הוא לא דבר שגרתי בגידול זיתים. זה נכון גם בעצים שגילם מעל 15 שנה.
_new_ הוספת תגובה



אני חושב שאתה טועה
יונה סוקולובסקי (שבת, 11/03/2006 שעה 12:28)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן מאוד.
בקבוץ שבו אני חי התגורר במשך זמן מה יהודי מצרפת שמומחיותו בחקלאות ובעיקר במטעים היתה מעל לכל ספק.
הרבה דברים נעשו כאן בניגוד לדבריו ולא עלו יפה. הוא סיפר לי שהמדריך החקלאי לא יעץ לבצע גידוד. (גיזום נמרץ היו מילותיו) לכן הלך על דעת עצמו וגזם את עצי הזית בזה אחר זה. הוא הקדיש לכך שעתיים ביום. איש לא שאל למעשיו כי הוא מומחה ידוע.
התוצאה היתה מביכה. בשנה שלאחר מכן היה יבול עלוב מאוד.
אך כעבור שנה (בשנה שעברה) נשבר שיא היבולים וכמות השמן שהופקה כאן עצומה.
הוא עצמו עזב הרבה לפני כן.
את הדברים הללו ידעתי מפיו וחששתי להפיץ אותם לפני שבמו עיני ראיתי את התוצאות.
העצים שהוא גזם היו בני עשר או אחת עשרה.
אגב אין לי מושג למה החליטו לקרוא לגיזום הזה בשם גידוד.
ככל הידוע לי נקרא קטיף התמרים בשם גדיד.
_new_ הוספת תגובה



אשמח אם תעזור לי ללמוד
דוד סיון (שבת, 11/03/2006 שעה 12:40)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לי מושג מדוע קראו לעניין גידוד. מעברי בגידולי שדה אני יודע שעושים גדודיות לפני שזורעים כותנה. מצד שני אולי המושג גידוד (היום אומרים שילוד) משמש להבדיל גיזום נמרץ מגיזום רגיל (חזירים וענפים יותר קטנים)

בכל מקרה אשמח ללמוד עוד על גידוד באמצעותך.
_new_ הוספת תגובה



אשמח אם תעזור לי ללמוד
יונה סוקולובסקי (שבת, 11/03/2006 שעה 17:50)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואני אשמח אם תעזור לי.
עברית היא שפה יפהפיה שאני אוהב. כשאני נתקל במילה שלא הכרתי עד כה אני מנסה להתחקות אחר המקור או הסיבה.
תראה כמה שמות יש בעברית לליקוט של יבולי השדה. לקט זה אחד מני רבים.
קטיף ענבים זה בציר. קטיף תפוחים הוא אכן קטיף. אבל זיתים לא קוטפים- קטיף זיתים נקרא מסיק. איני יודע מה זה בולס שיקמים. גם לשיקמים יש פרי (ג'ומס). בתמרים עושים גדיד.
במילה גידוד נתקלתי כאן בפורום באותה הערה של מר קרסנטי ממגדל.
קרסנטי היא משפחה מוכרת לי מילדותי. העברית של הטבריינים - לא כל כך. אבל זה נושא לקומזיץ.
חלק מעבודות חקלאיות שונות שעשיתי בחיי היה כרוך גם בהעברת עצים בוגרים ממקומם ונטיעתם מחדש. ההכנה העיקרית היתה גיזום נמרץ של הצמרת כולה. לא קראו לזה גידוד.
בבית לחם קיימת תעשיה ענפה של מוצרים מעץ זית. בעיקר מזכרות נוצריות אך גם רהיטים.
אומני העץ של בית לחם החזיקו מלאי גדול של עץ בחצרותיהם. מרבית העץ נאסף מכרמי זיתים בהר יהודה. אפשר היה למצוא בחצרות אלה גזעים עבים למדי אך מעולם לא היו שם עצים שנעקרו.
התעשייה הזו מתקיימת על גזם. לעתים נדירות מאוד עקר ערבי עץ זית מחצרו ומכרו.
מהתבוננות זו יכולת להסיק שיש ויש גיזום רב ואפילו נמרץ במטעי הזיתים ביהודה ובשומרון וכי סיפורים על השחתה, עקירה או כריתה צריך לבדוק בשבע עינים.
הסתמכות על דברי עתונאים או על דברי איש שב''כ אינה מספקת.
מה גם שהעתונאים המדווחים ידועים כעויינים למתנחלים ואילו השב''כ שהינו מוסד ריגול פנימי לא ימסור מידע אלא אם זה יקדם את מטרותיו. מטרות אלו אינן ידועות לי.
_new_ הוספת תגובה



אשמח אם תעזור לי ללמוד
דוד סיון (שבת, 11/03/2006 שעה 20:22)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לי שכן שעסק בהעברת עצי זית בוגרים. גם הוא אומר שבעצם עושים שילוד (גידוד) לפני ההעברה של העץ וגם צריך למרוח את הגדמים בצע הגנה.

עוד שכן (קצת יותר רחוק, אבל עדין בנגב הדרומי) אמר לי בעצם אותו הדבר. כאשר רוצים לבנות וקיים עץ בשטח המתוכנן עושים שילוד ומעבירים אותו למקום חדש. האיש כבר עוסק בגידול מטעים והדרכה הרבה שנים. הוא גם אמר במפורש ששילוד היא לא פעולה שגרתית או מחזורית. במטע זיתים עושים שילוד אם וכאשר יש בעיה עם התפתחות העץ (מחלה, או בעיה שקשורה בקרקע עליה נטוע העץ...).

אני מקבל את האמירה שלך כי ''סיפורים על השחתה, עקירה או כריתה צריך לבדוק בשבע עינים''. אבל מוסיף שצריך גם לבדוק את הסיפורים שאין ולא היתה השחתה, כריתה או חבלה. זה ודאי נכון כאשר מנסים להציג עמדה מוסמכת. זה גם נכון כאשר קוראים סיפור שמביא מישהו שיש לו אינטרס פוליטי ברור.
_new_ הוספת תגובה



הוא אומר ש''עקירת עצי הזית היא תופעה שחוזרת על עצמה מידי שנה''
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 4:22)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ציטוט מתוך מאמר שהתפרסם בפא''ץ ביום 19 לינואר שנה זאת, בשם ''גודעי הזיתים ואכיפת החוק'', מאת דויד סיוון, המסתמך על עדות (לוקש בשפה יום יומית) של ראש השב''כ בועדת החוץ והביטחון של הכנסת.
_new_ הוספת תגובה



פרשנות מופרכת חסר הבנה
דוד סיון (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 5:14)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנה מה שכתוב שם:
''בשבוע שעבר שוב שמענו על עקירת עצי זית של ערבים. הפעם זה כבר כמעט רשמי שיש בעם ישראל אנשים שעוברים על המצווה ''אל תעקור נטוע'', ולא מהיום. על פי מה שמסר ראש השב''כ לועדת החוץ והביטחון של הכנסת ''עקירת עצי הזית היא תופעה שחוזרת על עצמה מידי שנה,...'' ([דיסקין]http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3198137,00.h...).
זוהי התייחסות למה שראש השב''כ אמר, לא אני.

אתה ממשיך לנסות ליצור תמונה שקרית על עמדתי בקשר לנושא.
_new_ הוספת תגובה



כותרת המאמר שלך
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 6:57)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''גודעי הזיתים ואכיפת החוק'' איננה ניתנת לפרשנות. ראש השב''כ אמר, אתה קנית, וללא כל בדיקה והיסוס הזדרזת לחרוץ דין.

למרבית קוראי פא''ץ יש ראש על הכתפיים ולא על המותניים. הם קוראים את דבריך כפשוטם. הם לא זקוקים לפרשנויות שלך שלאחר מעשה.

אם לך היה ראש על הכתפיים, כמו לאחרים, ולא על המותניים כמו לכודורגלנים, היית אולי חושב קצת לפני שהתחלת להשתלח בלשונך. אבל לצערי כנראה זה כל מה שיש לך להציע.
_new_ הוספת תגובה



בר-ניר הופך למילה נרדפת ל ..... תגובה 75104
דוד סיון (יום שלישי, 14/03/2006 שעה 7:21)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''... וּפִי כְסִילִים, יַבִּיעַ אִוֶּלֶת..''

אם לבר-ניר היה ראש על הכתפיים הוא
אולי היה חושב קצת לפני שהתחלת לשקר...
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי