פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לסתם אחד, 20/03/06 0:16)
לא לזייף את ההיסטוריה
דוד סיון (יום שני, 20/03/2006 שעה 6:25)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מקימי המושבות היו עולים ''חדשים'' שרובם היו שומרי מצוות.
_new_ הוספת תגובה



לא לזייף את ההיסטוריה
יועזר (יום שני, 20/03/2006 שעה 7:05)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פתח תקווה, ראש פינה = מתיישבים יהודים מן נישוב הישן בארץ ישראל. ראשון לציון, זכרון יעקב, מחזור ב' של ראש פינה, יהודים מן הגולה. בהמשך מושבות העליה הראשונה יהודים מן הגולה. משותף לכולן יהודים יראי שמיים שהחזון הדומיננטי לעלייתם ארצה היה: ''תקע בשופר גדול לחרותנו ושא נס לקבץ את גלויותינו, וקבצנו יחד מהרה לארצנו. ברוך אתה ה' מקבץ נדחי עמו ישראל.'' (מן התפילה).
נראה לי שהרעיונות הסוציאליסטים מגיעים רק ב1904 עם העליה השניה.
_new_ הוספת תגובה



לא לזייף את ההיסטוריה
ע.צופיה (יום שני, 20/03/2006 שעה 7:42)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכי קטנה בעיניך תרומת העליה השניה על רעיונותיה הסוציאליסטיים?
_new_ הוספת תגובה



תודה
דוד סיון (יום שני, 20/03/2006 שעה 8:41)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שביסוד פתח תקווה השתתפו גם עולים אך אינני בטוח כרגע.

הרעיונות הסוציאליסטים הופיעו עם הרצל ואנשי ההנהגה שישבו במרכז אירופה. יחד עם זאת העליה השניה היא שהביאה הרעיונות לחיי היום יום בארץ.
_new_ הוספת תגובה



באמת?
פרקש (יום שני, 20/03/2006 שעה 20:44)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואני חשבתי שהרעיון הסוציאליסטי הגיע עם העליה השניה מרוסיה וממזרח אירופה. לא זכור לי שהרצל היה דווקא סוציאליסט. אבל כדאי לבדוק.
_new_ הוספת תגובה



אכן כן
דוד סיון (יום שני, 20/03/2006 שעה 21:25)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך לקרוא את שני הספרים של הרצל ולהכיר את הרקע בו הוא צמח כדי לראות את ההשפעה של רעיונות סוציאליסטיים עליו ועל מנהיגי התנועה הציונית של זמנו.

חלק מן המנהיגים הללו (כמו אופנהיימר למשל) היו מעורבים בתוכנית ההתישבות וביצועה בחבל פוזאן. מילטון פרידמן הגדיר את האידיאולוגיה שעל פיה התנהלה המדיניות של ביסמארק: סוציאליזם מונהג על ידי המדינה (state socializm).

אני חושב שזאת סיבה עיקרית שהם הובילו להתיישבות כפרית קואופרטיבת.
_new_ הוספת תגובה



אכן כן
פרקש (יום שני, 20/03/2006 שעה 22:07)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אומנם היו סוציאליסטם גם באוסטריה ובגרמניה (שהרי הסוציאליזם נולד מגרמניה / מרקס), אבל למיטב זיכרוני הרצל לא היה סוציאליסט, אלא רק בצעירותו (בתקופה שעדיין חשב שיהודים צריכים להתנצר ולהתבולל בסביבותיהם). רעיונות של עזרה הדדית ודאגה לחלשים היו רעיונות שצמחו בחוגים פוליטיים ואידיאולוגיים שונים ולא רק בסוציאליזם. ד''א, כבר בחוקי התורה ישנם חוקים סוציאליים (ולא סוציאליסטיים).

ביסמארק אכן החל בתיקון מדיניות חוקי העבודה ותגמול הוגן של פועלים אבל זה רחוק מן הסוציאליזם (קומוניזם) כפי שהתחיל להתגבש בחוגי אופוזיציה והוא אפילו פעל נגדם בחריפות.
_new_ הוספת תגובה



סליחה...?
דוד סיון (יום שני, 20/03/2006 שעה 22:22)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי אמר שהרצל היה סוציאליסט. כל אשר טענתי שהיה מושפע מרעיונות סוציאליסטים וגישתו היתה מה שפרידמן כינה state sociaism. זה מה שהיום היית מכנה מדינת רווחה כאשר רעיונות סוציאליסטיים קימים ביחד עם רעיונות ליברליים.

הרצל ומנהיגי התנועה הציונית האמינו שאת המפעלים הגדולים כמו התיישבות כפרית, וחברת חשמל צריכים להיעשות על ידי המדינה. היוזמה החופשית קיימת אבל בחלקים שוליים של הכלכלה.
_new_ הוספת תגובה



שומו שמיים מר סיון
אבי גולדרייך (יום שני, 20/03/2006 שעה 7:07)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זקנתך מתחילה לבייש את צעירותך.
איך אתה מעז לתמוך באויב. איך עברת על הכלל הבלתי כתוב-
''השומר תמיד שולל מעורבות כלשהי של יהודים גלותיים שומרי מצוות בבנין הארץ''
_new_ הוספת תגובה



שיעור בהיסטוריה
משה דר (יום שני, 20/03/2006 שעה 12:51)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם המושבות, פתח תקווה, נוסדה ע''י תושבי ירושלים ב1878 (יואל משה סלומון וחבריו). היום אתם (שמאלנינו החביבים), לו ראיתם אותם ברחוב, הייתם מכנים אותם חרדים פרזיטים מוצצי דם.

יתר המושבות נוסדו בידי הבילויים - ראשי תיבות ''בית יעקב לכו ונלכה'' (זה מהתנ''ך, הספר השחור הזה עם דפים מנייר דק), שברחו מרוסיה מחמת הפוגרומים בתחילת שנות ה-‏80. ביניהן: ראשל''צ, ראש פינה, עקרון, זכרון. אליהם הצטרפו גם אי אילו יהודים ילידי הארץ. עם זקן ופיאות, ועם ציציות וכיפה ומגבעת.

חובבי ציון - באו אחרי הבילויים והניחו את היסוד הכלכלי והמסחרי בארץ, בסיועו של הברון רוטשילד, ''הנדיב הידוע'', מ-‏1883 והלאה, עם הרבה חבלי לידה ומפח נפש. חדרה ורחובות נוסדו ב-‏1890.

ועדיין אין ציונות, אין הרצל, אין קונגרסים, אין פוליטיקה ובעיקר - אין סוציאליזם.

מכאן שהטענה שהשמאל הוא שייסד את היישוב בארץ - איננה נכונה.
_new_ הוספת תגובה



כן כן
עמיש (יום שני, 20/03/2006 שעה 14:09)
בתשובה למשה דר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יואל מוישה סלומון כבר אמרנו?
_new_ הוספת תגובה



שאלה למורה
דוד סיון (יום שני, 20/03/2006 שעה 14:13)
בתשובה למשה דר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי זכרוני היה משבר ופתח תקוה נעזבה ויושבה מחדש בשנת 1882. מי היו אלו שיישבו אותה מחדש?

הבילויים היו בסך הכל פחות מ-‏14 איש (בתוכם בחורה אחת). יסדו את גדרה. הם היו חלק מתנועת חיבת ציון שכללה אגודות רבות.

לא בטוח שהרעיונות הסוציאליסטיים לא השפיעו על האגודות הללו, במיוחד על אגודת ביל''ו (http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=3161).

לעניות דעתי זו, בתמצית, התחלת הציונות המודרנית (דיון 1637).
_new_ הוספת תגובה



ההתחלה והסיום
צדק (יום שני, 20/03/2006 שעה 14:26)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הציונות המודרנית היא ציונות ''פלשתינית''.
ישוב ערבים וגירוש יהודים.

מצחיק לשמוע יצורים כמוכם מזכירים את המילה ציונות.
עראפת יותר ציוני מכם.
_new_ הוספת תגובה



גם בור וגם משוויץ בבורותו
סתם אחד (יום שני, 20/03/2006 שעה 14:53)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאז כן היום - הנה: ''העליה הראשונה שאתם מתגאים בה כללה 70 !! איש בלבד ולמעלה מ-‏60 מהם ברחו מהארץ תוך זמן קצר, אבל כל אהבל בארצינו שמע על חבורת הבדחנים הזו'' (צדק בתגובה 60039).
_new_ הוספת תגובה



סיפורנו מתחיל בשנת תקע''א (1811). ר' אברהם שלמה זלמן
צדק (יום שני, 20/03/2006 שעה 14:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סיפורנו מתחיל בשנת תקע''א (1811). ר' אברהם שלמה זלמן, אברך צעיר תושב העיירה קידן שבליטא,המחליט להיענות לקריאתם של תלמידי הגר''א, שארגנו עלייה גדולה לארץ ישראל במצוות רבם (שאז כבר לא היה בין החיים). מטרת העלייה היתה ברורה: קירוב הגאולה על-ידי אתערותא דלתתא – התעוררות של עם ישראל מלמטה, שתביא אתערותא דלעילא – סיוע אלוקי שישלים את הגאולה.

ר' אברהם שלמה זלמן נטל את רעייתו חנה ואת שלושת ילדיהם הקטנים ויצא לדרך ארוכה, שנמשכה כשנה. בדרך למד את מלאכת הצורפות, על מנת שיוכל להתפרנס ממנה בארץ האבות ולא יצטרך ליהנות מן הצדקה.

בהושענא רבה של שנת תקע''ב הגיעה המשפחה לעכו, ומשם עברה לצפת והצטרפה לתלמידי הגר''א (הפרושים) במקום. לאחר שפרצה מגפה בגליל החליט ר' אברהם שלמה זלמן צורף (או בקיצור: ראש''ז צורף) לעלות ירושלימה.

ראש''ז עסק בירושלים בתורה ובמלאכה, ולמד משכניו את השפה הערבית. קומתו הגבוהה והדרת פניו, יחד עם גדלותו בתורה וכישוריו המעשיים, הפכו אותו לאחד מראשי העדה הפרושית בעיר. אנשי העדה, שהחלה לגדול, נזקקו לבית כנסת משלהם. באופן טבעי הם נתנו את עיניהם בחצר החרבה של ר' יהודה החסיד, 'דיר אל שכנז' (חצר האשכנזים) – אך הנושים הערביים לא אפשרו לפרושים לקבל את המקום.
ראש''ז השקיע את ראשו ורובו במערכה לגאולת החורבה. בסופו של דבר הצליח המאמץ, והשליט המצרי מוחמד עלי – ומאוחר יותר גם השולטן התורכי – אישרו להשיב את החצר לידיים יהודיות. הטינה האישית כלפי ראש''ז צורף מצד הערבים, בעיקר בעלי החוב, גברה, ופעמיים אף ניסו להתנקש בחייו. בפעם השנייה, בי''ט באלול תרי''א (1851), הם גם הצליחו, ור' אברהם שלמה זלמן צורף הי''ד הפך לקרבן הראשון של הטרור הערבי בארץ ישראל המתחדשת.

הטרור הערבי שלכם החל הרבה לפני הכיבוש של 1948.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למורה
יונה סוקולובסקי (יום שני, 20/03/2006 שעה 16:52)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המייסדים:
יואל משה סלומון. ראב. דוד גוטמן. יהושע שטמפר. זרח ברנט.
כולם חרדים ויראי שמים.
יואל משה סלומון ייסד את שכונת נחלת שבעה מחוץ לחומות ירושלים. הוא גם ייסד את העתון העברי הראשון. (אם לא שכחת).
את פתח תקוה הקימו שלוש פעמים.
לראשונה הקימו את פתח תקוה ליד ואדי עוג'ה בקרבת יריחו.
הבקעה נקראת בשם עמק עכור ולכן נקרא הישוב פתח תקוה.
התורכים סירבו להרשות למתישבים לבנות שם בתים ולעבד את הקרקע שנקנתה בכסף מלא.
משום כך הלכו המייסדים והקימו את פתח תקוה על גדת הירקון ליד שבע טחנות.
בינתיים נקנתה אדמת מלאבס. החוק התורכי קובע שכל המעבד חלקת קרקע יש לו חזקה עליה. מאחר שיהודי שבע טחנות לא מיהרו להתישב במלאבס שהיתה חשודה כנושאת מחלות, חזרו הערבים וזרעו בה אבטיחים. כתוצאה קיבלו חזקה על המקום והיה צריך לשוב ולקנותו מידיהם.
לי נמסר שאדמת מלאבס נמכרה 11 פעמים בשיטה מיוחדת זו. (לייבלה וייספיש המנוח הראה מסמכים על 14 פעמים).
בנו של יהושע שטמפר היה לימים ראש העיר הראשון של פ''ת.
זרח ברנט סייע בכספו לסיים את הבניה של שכונת מאה-שערים בירושלים.
הוא ייסד עוד עיר בארץ ושמה כיום תל-אביב.
השכונה הראשונה שלה היא נוה שלום.זרח ברנט בילה בה את אחרית ימיו ונפטר.
משום מה מעדיפים כיום לזכור את אחוזת בית ולהשכיח את ברנט. אולי משום שתל-אביב לא רוצה שיזכרו כי יהודי חרדי ייסד אותה.
האכר העברי הראשון בא''י בעת החדשה נקרא בשם ישראל בק. הוא היה מדפיס במקצועו. הוא עלה לצפת ופתח שם בית דפוס שנהרס על ידי ערבים ממורדי מוחמד עלי ב 1834. באותה שנה התיישב עם משפחתו בהר מירון והקים שם חוה לתפארת. גידל חיטה, עצי פרי ובעלי חיים.
אחר ששכניו הקרובים מבית ג'אן שרפו את חוותו ב 1841 עלה לירושלים, ייסד בה את העתון העברי השני, חבצלת שמו, וביתו נעשה מרכז התרבות העברית בארץ ישראל.
קבוץ גן שמואל של השוה''ץ נקרא כך על שמו של הרב שמואל מוהליבר. הקיבוץ הוקם בפרדס האתרוגים של הרב מוהליבר.
96% מאנשי ביל''ו (ר''ת בית ישראל לכו ונלכה) עזבו את הארץ וירדו לארגנטינה. בארץ נותרו 14 מאנשים אלו.
יישוב הארץ הינה מצווה מן התורה. הציונות החילונית מטרתה לקיים מצווה דתית זו.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למורה
ע.צופיה (יום שני, 20/03/2006 שעה 17:58)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''יישוב הארץ הינה מצווה מן התורה.הציונות החילונית מטרתה לקיים מצווה דתית זו''
דהיינו גם החילונים מקיימים מצוות!
ראה איזו הארה, מעניין שרבים המשתתפים בפורום זה לא ידעו זאת. או אולי העדיפו לא לדעת.
כמו אותו כותב שטען שכל המושבות הוקמו על ידי יהודים מקומיים (לא ''עולים חדשים,).
אולי הוא למד משהו בינתיים.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למורה
יונה סוקולובסקי (יום שני, 20/03/2006 שעה 18:43)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנחנו מקיימים מצוות ורבים מאתנו לא יודעים זאת.
לא בדקתי בציציותיהם של משתתפי הפורום ואיני מתכון לעשות זאת.
אם לא ידעו שהציונות אינה חילונית אולי מוטב כך.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למורה
ע.צופיה (יום שני, 20/03/2006 שעה 19:55)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מתכון: עדיף להשאיר אותם באפלה.
_new_ הוספת תגובה



שאלה למורה
יונה סוקולובסקי (יום שני, 20/03/2006 שעה 20:49)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זו גישה מענינת. עד כה טענו הנאורים כנגדי שאני הוא השרוי באפלה
_new_ הוספת תגובה



לא רק אתה
עמיש (יום שני, 20/03/2006 שעה 21:04)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל אדם דתי שרוי באפלה בחלק מנפשו ושכלו.
_new_ הוספת תגובה



עצא המעשמעש
אבי גולדרייך (יום שני, 20/03/2006 שעה 22:35)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וכל חילוני שרוי באור גדול- בחלק משכלו ונפשו כולו טובל באור החולין- אפרופו עמישמיש, גם פרות חילוניות לחלוטין.
_new_ הוספת תגובה



nobody is perfect
עמיש (יום שני, 20/03/2006 שעה 22:37)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שאלה חוזרת
דוד סיון (יום שני, 20/03/2006 שעה 18:49)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בתמצית פתח תקוה הוקמה על ידי יואל משה סלומון הירושלמי מלידה ושלושה עולים חדשים שחברו אליו בירושלים.

בספור על פתח תקווה היא מְלַאבֶּס נאמר שחבורת יואל משה סלומון התיישבה שם בשנת 1878. יואל משה סלומון נולד בירושלים בשנת 1839, דוד מאיר גוטמן עלה לארץ מאונגריה בשנת 1876 והביא לא מעט כסף ''ויתמכר למחשבתו'' של סלומון על התיישבות. יהושוע עלה במסע רגלי כאשר היה בן 17, בשנת 1870. הם אכן רצו לשבת בעמק יריחו ולא הסתייע בגלל החוק התורכי ואז הם תקעו ''את הקנה הראשון של הישוב בביצות אוּמְלֶבֶּס ויהפכו עמק עכור לפתח תקווה. זרח ברנט היה הרביעי שהצטרף לייסוד פתח תקווה בשנת 1878 כאשר עלה מקובנה (משה סמילנסקי, גואלי הקרקע, עמ י'- י''ב).

בכל זאת מי יכול לספר על עזיבת פתח תקווה (מלאבס) לפני 1882, ומי יישב אותה בשנת 1882?

------

פרדס האתרוגים על שם הרב שמואל מוהילובר, ממנהיגי תנועת חיבת ציון, ניטע כמתנת יום הולדת 80 של הרב על ידי חסידיו בשנת 1895. המקום הוחזק על ידי קבוצות פועלים שחיו בסמוך לפרדס, שאחת מהן הקימה את הקיבוץ בשנת 1921. בשנת 1933 בערך ביקש הקיבוץ את הצטרפותו של גרעין מתנועת השמו''צ שישב בחדרה. התנאי היה הצטרפות ל''קיבוץ הארצי''. גן שמואל אכן הצטרף והגרעין התיישב בגן שמואל.

------

הסיפור על הבילויים שאני מכיר הוא על קבוצה של 14 איש שבאו בשנת 1882. מהם המקורות לסיפור שאתה מספר?
_new_ הוספת תגובה



שאלה חוזרת
יונה סוקולובסקי (יום שני, 20/03/2006 שעה 19:05)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תפסת אותי.
את המעשה בדבר עזיבת פתח תקוה והשיבה אליה אני מכיר רק מסיפורים בעל-פה. (היו לי קרובים שם והם סיפרו). ככל הזכור לי גרשו אותם התורכים והחרימו את בתיהם. כעבור זמן הותר להם לשוב. אם היה זה בגלל מרד שהתחולל במצרים או מסיבה אחרת איני יודע.
איני יכול להצביע על המקורות לסיפור על הבילויים. כל הספרים שלי ארוזים בקרטונים בימים אלו ואיני יכול לבדוק.
כאמור: תפסת אותי בחולשתי.
_new_ הוספת תגובה



על פתח תקוה
דוד סיון (יום שני, 20/03/2006 שעה 21:34)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני קראתי את הסיפור הזה ורק לא זוכר באיזה ספר או אתר..

את הסיפור על קבוצת יואל משה סלומון מצאתי בספר של סמילנסקי שאתמול השאלתי בספריה בגלל סיבות אחרות. אבל זה עוד לא הכל. היום פתחתי לראות מה יש לי בידי ואחר כך קראתי ההודעה שלך.....
_new_ הוספת תגובה



שאלה חוזרת
יונה סוקולובסקי (יום שני, 20/03/2006 שעה 19:19)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הלינק הזה הוא של הערך בילו בויקיפדיה.מאחר שספרי ארוזים בדקתי באינטרנט.
ואכן מדובר שם על תנועה של חמישים אנשים שלא כולם עלו לארץ וכי שיא גודלה היה 60 איש ואשה.
פרט מענין בערך זה הוא ציון העובדה שבראשון לציון לא רצו להעסיק אותם בגלל שהיו חילוניים.
זה די מפתיע כשרואים את ראשל''צ היום.
_new_ הוספת תגובה



שאלה חוזרת
יונה סוקולובסקי (יום שלישי, 21/03/2006 שעה 7:25)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא קראתי את ספרו של סמילאנסקי ''גואלי הקרקע'' ואני מודה לך שהעלית את שמו. אשתדל להשיג אותו.
כנראה גם כאן, כמו אצל כותבי הסטוריה אחרים יש כמה אי דיוקים.כוונתי לזרח ברנט.
ככל הידוע לי ברנט היה יליד עיירה בשם טיטובנאי בליטא. (לא קובנה).
הוא נדד ללונדון ונעשה שם סוחר פרוות ועורות. שם גם קיבל אזרחות בריטית בגלל תרומתו המיוחדת במינה לבורסת לונדון.
הוא הכניס לקומודיטיס של הבורסה את סחר העורות ומאחר שידע מה גדול הביקוש לעורות אצל הבורסקאים במזרח אירופה סיפק להם מטעני עורות שריכזו ציידים באוסטרליה ובאמריקה.
התוצאה היתה ענף מסחרי חדש בבורסה. הכשרון שלו לעשות כסף זכה לעדוד רב מהבנקאים באנגליה. בימים ההם לא נתנו הבנקים אשראי כבימינו אך זרח ברנט קיבל כל אשראי שרצה ללא קושי וללא פרוטקציה.
הוא הגיע לארץ ישראל 16 פעמים. בכל מסע ממסעותיו לארץ ישראל הביא את כל כספו עמו וכאןנשאר הכסף, מושקע בפרוייקטים של בנין הארץ. חלק מהם כבר הזכרנו. כש''גמר'' את כספו חזר ללונדון לעשות עוד כסף ושוב בא להשקיעו כאן.
הוא האיש שהקים את נוה שלום והוא שבנה שם את בית הכנסת והת''ת.
את שארית ימיו בילה בביתו הסמוך לת''ת זה כי רצה לשמוע את קולות הילדים. הוא נפטר ערירי.
ספור זה אינו שייך לנושא המאמר כמובן, אך יש בפורום זה נטיה להעביר את הדיון לפסים אחרים ולפתוח בהשמצות והכחשת העובדות.
את זרח ברנט איש אינו מזכיר יותר ואין הוא היחיד שנשכח.
איני יודע אם ישראל יכולה היתה לקום ב 1948 אלמלא פועלם ופעילותם של האנשים הללו.
_new_ הוספת תגובה



אולי לא דייקתי
דוד סיון (יום שלישי, 21/03/2006 שעה 7:56)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברנט למד בישיבה בקובנה, והיה לי ברור הקשר שלו ללונדון (לא בפירוט כמו שאתה מכיר..). בנוסף לא הייתי בטוח מהיכן עלה.

באופן עקרוני כולם (גם אלו שלו ידעתי עליהם דבר) תרמו לתוצאה הסופית, כולל אלו שישבו מדורות בערי הקודש. זה שאני יודע או לא על פועלם לא מבטל את תרומתם.

השיר של אריק איינשטיין מזכיר גם מזכיר את זרח ברנט כמו גם את יואל משה סלומון. הספרון של משה סמילנסקי מזכיר אותם. אבל דרכו של עולם היא שאנשים שלא היו על הקו הפוליטי המנצח נשכחו קודם.
_new_ הוספת תגובה



שאלה חוזרת
יונה סוקולובסקי (יום שלישי, 21/03/2006 שעה 7:54)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחר שקראתי שנית את דבריך הבנתי שהתכוונת לבטל את הטענה כי תחילת ישוב הארץ נעשתה על ידי ילידי הארץ.
בענין זה אין לי כל ספק.
הישוב היהודי של ארץ ישראל בתחילת המאה ה-‏19 היה קטנטן. בירושלים התקיימו על חלוקה ועל מסחר זעיר. ישוב חקלאי לא היה נפוץ. כפר השילוח שהקימו יהודי תימן היה בחזקת יוצא מן הכלל.
ההתפתחות נעשתה על-ידי יהודים שהגיעו מחו''ל. עולים חדשים.
אך אין לשכוח שהמייסדים והמתישבים הללו היו יהודים שומרי מצוות ולומדי תורה שדאגו להקים בית כנסת ומקוה טהרה לפני שהחלו להקים בתי מגורים לעצמם.
ה''שמאל'' של אותם ימים כמו תנועת ביל''ו היה זעיר במספרו.
איני מטיל ספק בתרומתם של אנשים אלה להקמת ישובים חדשים בארץ ישראל אך אם מדברים על פרופורציות כדאי לבדוק למה מאדירים אותם כיום? יש כפר ביל''ו וצומת ביל''ו ורחובות על שם ביל''ו. אך כשבודקים כמה היו ומה היו מעשיהם של הבילו''וים קשה להבין מה השמחה. בעיקר קשה להבין מדוע מפחיתים בערכם של כל האחרים. בגלל שהניחו תפילין?
_new_ הוספת תגובה



לא התכוונתי לבטל כלום
דוד סיון (יום שלישי, 21/03/2006 שעה 8:06)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכוונה היחידה שלי בהשתתפותי היא לברר עובדות ועמדות. כאשר עושים זאת קורה שטועים. כאשר עלתה הטענה שאנשי הישוב הישן בלבד הקימו את פתח תקווה ולאחר שקראתי את ''גואלי הקרקע'' של סמילנסקי הבנתי שהסיפור שונה. זה הכל.

נדמה לי שהתזכורת של אנשי ביל''ו נובעת מכך שהם היו הראשונים שהובילו לחידוש תהליך של עליית קבוצות יהודים.

בקשר לשיכחה הרי גם משה סמילנסקי שפעל רבות לטובת ההתיישבות בעצם נשכח...
_new_ הוספת תגובה



לא התכוונתי לבטל כלום
יונה סוקולובסקי (יום שלישי, 21/03/2006 שעה 10:00)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כרגע קבלתי הוכחה לדבריך.
הייתי בספריה ולא מצאתי אף ספר של סמילנסקי. רק סיפור קצר על חירבת חיזעה של יזהר סמילנסקי.
עם ישראל הצטיין בזכרונו הטוב כל שנות הגלות. איפה השארנו את הזכרון שלנו? בגטו?
_new_ הוספת תגובה



משהו על סמילנסקי
דוד סיון (יום שלישי, 21/03/2006 שעה 16:52)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משה סמילנסקי - קפיטליסט ציוני (דיון 1437).
_new_ הוספת תגובה



משהו על סמילנסקי
יונה סוקולובסקי (יום שני, 27/03/2006 שעה 9:31)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה עתה קראתי את הדיון 1437
כפי שבוודאי נוכחת לדעת עבר זמן ניכר מיום שהצעת לי לקראו. הסיבה לאיחור היא קשיים טכניים שלא כאן המקום לפרט.
אשוב ואקרא אותו שנית. גישתך מאוד מענינת וזורה אור בהיר על המניעים והממריצים של מחדשי הישוב היהודי בארץ ישראל.
תודה רבה.
_new_ הוספת תגובה



גם החוברת של סמילנסקי
דוד סיון (יום שלישי, 28/03/2006 שעה 4:57)
בתשובה ליונה סוקולובסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גואלי הקרקע, שעד היום קראתי רק חלק ממנה מתאר לא מעט
יהודים חרדים שהתיישבו בין ערבים במקביל למושבות וחלקם גם קודם. לפי הדברים שלו, חלקם עלו עם כוונות לרכוש ולעבד אדמות וחלקם עשו תקופת התארגנות בירושלים.

אני מניח שבחוברת בהיקף מצומצם הוא מציג רק חלק מהסיפור וגם זה מהזוית האישית שלו.
_new_ הוספת תגובה



ובנוסף
עמיש (יום שלישי, 21/03/2006 שעה 10:52)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל רחובותיה הראשיים של פתח תקווה קרויים על שם ראשוני העיר ומייסדיה משטמפפר ועד מוהליבר, וכן פועלת העיריה נמרצות להנצחת זכרם ומורשתם של כל אותם ראשונים, כולל נשות העיר הראשונות וכו'.
למעשה כל רחובות העיר מלאים באתרי זכרון כאלה.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי