| איני בטוח שזה המקרה של צדיק מול רשע. וכי יהודי בולגריה היו ''רשעים''?
הפסוק שהבאת אכן מתייחס לרשעים, פסוק יפה וחכם, אך אין צורך מיוחד להסבירו לעומק ברוח דבריך בפסקה האחרונה, דהיינו לפרוס את כל עניין הבריאה ולתת פרספקטיבות של מעשה בראשית. ואולי כן, במובן מסויים, אך איני בטוח שבמובן אליו אתה מתכוון של הברית ומילוי הוראות שולחן ערוך בדקדקנות.
הפסוק הזה אומר שרשעים בולטים; ומציצים'' החוצה, דהיינו שוב - בולטים, על מנת לקצרם ולגזמם באיבחה אחת (ולאבדם עדי עד). זהו דימוי מתחום החקלאות, של גיזום. עליהם לבלוט, כדי שיקל לכרתם ולגזמם.
יש כאן גם משהו מהמושג שהיונים כינוהו ''היבריס'' - משהו כמו חריגה חצופה, גאווה פורעת, מתריסה. http://en.wikipedia.org/wiki/Hubris
וכמובן, ההיבריס, החריגה הגאוותנית - נושאת עונש כבד. |