פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לחזי, 22/09/06 15:32)
מי קבע שאין גזע יהודי ?
א. פרקש (יום שישי, 22/09/2006 שעה 16:41)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה נצמד למונח ''גזע'' בדיוק כמו ש''מיטב'' הגזענים בעולם, ובעיקר הנאצים (אם שאלת) עושים זאת. וכפי שאמרתי לך, אין בכלל גזענות ביהדות והיא לא מקדשת את ה''גזע'' השמי. להיות יהודי קודם כל זה להאמין בתורת ישראל ולקיים אותה. לאחר מכן זהו בניית עם ישראל לפי ערכי התורה.

מאחר שעם ישראל הוא לא שיער שטיני ועיניים שחורות, אני מבין מכך שגם שחורי שיער ובלונדינים עם עיניים חומות או כחולות, גם הם יכולים להיות יהודים.

התורה לא רואה בחיתון גרים עם ישראל שום בעיה, כולל לא ''בעיה זמנית''. לדעתי הבעיה נמצאת אצלך.
_new_ הוספת תגובה



מי קבע שאין גזע יהודי ?
חזי (יום שישי, 22/09/2006 שעה 18:23)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ברור לי מה הפחד שלכה מהמילה ''גזע''.

מה אמר הנביא ?

''וייצא חוטר מגזע יישי ונצר משורשיו ישגה'' (ציטוט מהזכרון).

כאן המילה ''גזע'' מתייחסת למוצא של אדם אחד: דוד.

אז מדוע עם לא יכול להחשב כגזע, אם הוא מקפיד שלא להתבולל ?

מה שמפריע לכה להתייחס ליהדות כגזע, הוא המספר הקטן של היהודים...

לעניין צבעי עור ושער, התשובה שלי היא שמה שמאפיין את הגזע היהודי הינו היחודיות שישנה במבנה המוח.

אגב,
אני מאמין שיום אחד יגלו את ''הגן היהודי'' ואז לא יהיה לכה ספק בעניין.
_new_ הוספת תגובה



מי קבע שאין גזע יהודי ?
א. פרקש (שבת, 23/09/2006 שעה 11:10)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני מפחד מהמילה ''גזע''' אני מפחד רק מהשימוש הניקלה במוטציות שלה. המשמעות שאני מדבר עליה – ''תורת הגזע'' ניתנה למונח הזה רק בסוף המאה ה-‏18 תחילה ה-‏19 ובאה אל מפלצתותה במאה ה-‏20. ''תורת הגזע'' אינה מונח ראשוני ואינה נקיה מכל כוונה רעה, אלא היא תורת ההפליה ע''פ מבנה ומאפייני גוף האדם. זה הכל.

למשל, יש כיום מונחים כמו ''תאי גזע עובריים'', ''תאי גזע מדם טבורי'' שהם מונחים רפואיים לגיטימיים. כלומר אין כל רע במילה בעיקר שעושים בה שימוש לטובת כל העולם.

המונח ''וייצא חוטר מגזע ישי'' אין לו ולא כלום למערכת העצמות ופרופיל פניו של האדם. זהו מונח פיוטי שמבטא את הקמת המשפחה מן הגזע (דור הייחוס הראשוני, כאשר שורשי המשפחה הם ההיסטוריה המשפחתית ומוצאה הראשוני) כלומר, אל החוטר המחבר בין הגזע לבין הענפים ומשם לענפים. נדמה לי שעד היום בספר המשפחה נוהגים ילדים לצייר את משפחתם כעץ כדי לשרטט את ההיסטוריה המשפחתית שלהם. לכן אין לערבב בין זה לבין המונח הגזעני (וה''נ'' מדגישה את ההבדל) של מאתיים השנים האחרונות.
_new_ הוספת תגובה



מי קבע שאין גזע יהודי ?
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 11:57)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרקש,

ניסיתי (כנראה ללא הצלחה) להביא להפרשה של המילה גזע
מהמושג ''תורת הגזע''.

נראה לי כי הצמדת המושגים נעשתה כל כך הדוקה שיש היום צורך להמציא מילה חדש במקום גזע.

אני מציע להשתמש במונח ''תת-מין של בן-אדם'' או להמציא מילה חדשה.

אגב,
אפשר בהחלט לאפיין רמת אינטלגנציה של בני אדם, בסבירות גבוהה,
לפי צורת הגולגולת שלהם.

אני עוקב אחרי הנושא הזה כבר הרבה שנים.
_new_ הוספת תגובה



מי קבע שאין גזע יהודי ?
א. פרקש (שבת, 23/09/2006 שעה 13:58)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בכל מקרה אין ל'גזע' שום משמעות מבחינה גניאולוגית. כל תרבויות האדם התערבבו אלה באלה ואם לא הספיקו לפני 3000 אז עשו זאת בכל הדרך שמאז והלאה.

דוגמה קטנה:

* יעקב התחתן עם בנות לבן הארמי.
* יוסף נושא לאשה את אסנת בת פוטיפר כהן און, שהיתה אימם של אפרים ומנשה.
* משה התחתן עם ציפורה הכושית. רש''י מפרש כושית כאישה יפה. בכל מקרה היא היתה בת יתרו כהן מדין.
* שמשון ה''נזיר'' נשא אשה פלישתית עוד לפני סיפור דלילה.
* לשופט גדעון היה בן בשם אבימלך מפילגש כנענית בעיר שכם (שופטים ח´-ט´).
* שני בניה של נעמי, מחלון וכליון היו נשואים למואביות. אולי דבר נפוץ בעת ההיא של תקופת השופטים.
* רות המואביה התאלמנה, היגרה ליהודה ונישאה לבועז, והיתה לאם סבו של דוד.
* בעלה הראשון של בת-שבע אמו של שלמה היה כידוע אוריה החיתי.
* אבשלום בן דוד ובן מעכה, בת תלמי מלך גשור, שהיה מלך נוכרי.
* שלמה נשא נשים רבות. את בת פרעה בנישואים פוליטיים. בהמשך מסופר לנו ששלמה אהב נשים נכריות רבות (מואביות, עמוניות, אדומיות, צידוניות, חיתיות) וחלקן זכו במעמד של ''נשים'' ולא ''פילגשים''. אבל החשוב ביותר הוא שיורשו רחבעם מלך יהודה הינו בנה של נעמה העמונית.
* אחאב נישא לאיזבל בת אתבעל מלך צידון.
* אסתר היהודיה משתתפת בתחרות על ליבו של אחשוורוש הגוי, ואף זוכה להיות בת-זוגו.

ועוד לא הגעתי לתקופה שלאחר בית שני.

כלומר, היהדות בפועל ולהלכה תמיד הבחינה בין ''טוהר הגזע'' (כמו שאמרתי לך שהוא חדש מאוד יחסית) ל''טוהר האמונה והפולחן''. כי יהודי הוא מי שמאמין במצוות ומקיימן כהלכה ולא מי שיש לו סוג דם X ועיניים בצבע Y.
_new_ הוספת תגובה



פרקש, צריך לעשות סדר בעניין
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 15:00)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית,
אני לא טוען(כמשתמע מדבריכה) כי היהדות הינו גזע שלא התערבב בגזעים אחרים.
בודאי שהוא התערבב.

היהדות עברה במשך הגלות ''ניפוי'' ''החלשים'' לטובת דתות ותרבויות אחרות.

היהודים ששרדו עד היום הם החזקים.

זה מכריח אותנו לחדור לנושא אחר, אשר מרובות בו המחלוקות.

כדי לענות על השאלה אם יש גזעים שונים בבני אדם,
אתה חייב להבהיר לעצמכה, כיצד התפתח האדם.
האם ''באבולוציה אקראית'' נוסח דארוין, או ''באבולוציה מכוונת''.

הטענות שהעליתה מתייחסות להתפתחות בנוסח דארוין.

כיון שאני לא מקבל את התיאוריה של דארוין (במיוחד בנושא האדם הינה מאוד צולעת),

הרי האפשרות השניה היא היותר נכונה לדעתי.

תקרא לזה בריאה ע''י ''אלוהים'' או בכל שם שתבחר.

במקרה זה, אין כל משמעות לבדוק ''זיווגים'' היסטוריים...
_new_ הוספת תגובה



פרקש, צריך לעשות סדר בעניין
א. פרקש (שבת, 23/09/2006 שעה 15:07)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך הגעת לזה? אני בכלל לא דיברתי על גניאולוגיה, ביולוגיה ועצמולוגיה אלא יצאתי כנגדן. אמרתי שאין שום משמעות ל''גזע'' כאשר אנחנו באים לבחון את מוצא האדם (גם אם מוצאו מאלוהים וגם אם מהקוף). כל הסיפור הזה בכלל לא רלוונטי לענייננו.

אמרתי שאין כל משמעות ל''גזע'' האדם, בטח לא ביהדות, ואכן היהדות מעולם לא דיברה ולא העלת אפילו ספקות בעניין הזה.

אינני יודע אם היהודים ששרדו עד היום הם החזקים או סתם כי התמזל מזלם. צריך לזכור שמרבית פוטנציאל הגידול של עם ישראל התפוגג בתקופת הגלות בעיקר בשל זליגת יהודים החוצה ע''י נישואי תערובת והמרת דת ופחות מפרעות, גזל, רצח ושואה.
_new_ הוספת תגובה



בוא נמשיך את הויכוח הזה לפתיל אחר.
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 15:18)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פה נעשה צפוף...

רק הערה קטנה למחשבה:

כאשר אני אומר ''הלוהים'' אני מתכוון להתערבות של גורם על אינושי.
חשוב מאוד לזכור כי אני לא מתייחס לסיפור הבריאה התנכי,
אלא להתערבות מתמשכת של מליוני שנים, אשר מגיעה עד ימינו...
_new_ הוספת תגובה



עוד חומר למחשבה
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 17:32)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אל תברח הנושא הויכוח
א. פרקש (שבת, 23/09/2006 שעה 18:08)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אל תברח הנושא הויכוח
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 18:23)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרקש,

אם שמתה לב,
נכנסנו לנושא חדש, שהוא נושא מרתק בפני עצמו.

אין לי כל בעיה להמשיך את הדיון בשני הנושאים יחד.

כיון שבפתיל הזה יש כבר יותר משבעים תגובות,
אני מציע לפתוח ''דף חדש'' כדי שיהיה יותר קל לעקוב אחר התגובות.

כיון שמזמן לא פתחתה נושא לדיון, אתה מוזמן לעשות זאת
(זה יכול להיות גם סיכום הדיון כאן, אם תרצה).

אם לא תרצה לעשות זאת,
אעשה זאת בעצמי בעוד מספר ימים...
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי