| כתבת ''אותו צביון יהודי ששמר על העם היהודי''
אני מבין את המושג ''צביון יהודי'' כאותה דת המטילה וכוללת מערכת של אמונות וצורות התנהגות אישיות וחברתיות הידועה בשם ''יהדות [הלכתית]''.
1) האם אין זאת טאוטולוגיה - העם היהודי הוא כל אותם אנשים המחליטים לחיות על פי צביון יהודי אם כך, הרי שלצורך הדיון האקדמי פה, אין שום משמעות להעלמותו של הצביון היהודי שיגרום אוטומטית להעלמותו של אותו עם יהודי מבלי שיאבד מאום (למי? לא כ''כ ברור).
2) או שמא, העם יהודי איננו זהה עם צביון יהודי, וזה הפרוש החילוני המודרני לצביון חיים סקולרי המוגדר על ידי תרבות משותפת, שפה, הסטוריה, אמיתית או מדומיינת, ולמעשה מדומיינת ברובה :-). אי לכך, העם היהודי יכול להמשיך לשמור על ''צביונו'' עם או בלי הסממנים הדתיים. זאת אולי אפשר להדגים מהעובדה שרובו המוחלט של ה''עם היהודי'' כיום, זיקתו לדת מועטה או לא קיימת, ואם היא קיימת היא בבחינת מסורת חברתית וריטואלים נטולי רליגיוזיות. |