פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה ליובב, 03/12/06 22:10)
הערות: האלוה או הצור שכינויו אלהים ושמו יהווה
מיכאל שרון (יום שני, 04/12/2006 שעה 3:38)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

- מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב

- אַל תִּפְחֲדוּ וְאַל תִּרְהוּ הֲלֹא מֵאָז הִשְׁמַעְתִּיךָ וְהִגַּדְתִּי וְאַתֶּם עֵדָי הֲיֵשׁ אֱלוֹהַּ מִבַּלְעָדַי וְאֵין צוּר בַּל יָדָעְתִּי

כל השימושים במקרא במלה אֱלוֹהַּ, מסמנים אלוהות Godhead כלומר את עצם הישות האלוהית, ולא מורים על אל ספציפי. כך גם המלה צוּר. שמו של האלוה הזה הוא יהווה או אלוהים. אלוה כאן אם כן הוא בשימוש דומה למלה אל, אלא שהוא מסמן סוג אלוהות הניבדלת מאלוהות אלילית. לכן מוסיפים את ה' כאן, בדומה אכן לאברם ההופך לאברהם קרוב לרגע בריתו עם יהווה.

אבל אם אלהים נגזר מהמלה אלוה, האם הכוונה היא לאלוהויות רבות? והרי, אלהים הוא כינויו הסינגולרי של האלוה או הצור, בדומה ליהווה (''ויאמר אלוהים'' ולא ו''יאמר האלוה''). מכאן בסבירות גבוהה שאלהים אינו נגזר מאלוה, אלא יש לו מקור יחודי, ראשוני. אל הים. זה המקור הכנעני הקדום. מכאן גם כנראה נילקחה הה' המסויימת, הקובעת תבנית של ''בן ברית האלהים''. מכאן כנראה גם נילקחה הה' לאלוה ולא להיפך. זה המקור הקדום ולא להיפך, לא המלה אלוה.
_new_ הוספת תגובה



הערות: האלוה או הצור שכינויו אלהים ושמו יהווה
סתם אחד (יום שני, 04/12/2006 שעה 8:08)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיכאל,

נראה לי כי כבר העמקתה בנושא זה, וראוי כי תמשיך בו.

הנושא בהחלט מעניין וראוי למחקר מעמיק ולדיון נפרד.

מובן כי יהיו מתנגדים ''מחרפי נפשם'' למסקנות אשר סוטות מהמקובל...
_new_ הוספת תגובה



כל השימושים??
יובב (יום שני, 04/12/2006 שעה 9:39)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ידידי, האם בחנת את הקונקורדנציה?
רוב האזכורים למילה מופיעים באיוב
כט' 2 - יתנני כירחי-קדם כימי אלוה ישמרני
כט' 4 - כאשר הייתי בימי חרפי בסוד אלוה עלי אהלי
י' 2 - אמר אל-אלוה אל-תרשיעני הודיעני על מה-תריבני

אבל גם במקומות אחרים הוא מופיע כאלוהי ישראל:
נחמיה ט' 17 - ואתה אלוה סליחות חנון ורחום ארך-אפים
חבקוק ג' 3 - אלוה מתימן יבוא וקדוש מהר-פארן

מסכים כי ברוב המקרים מופיע כאלוהות.
אבל מכאן עד לאלוהי הים רבה הדרך להוכחה
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי