פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לד''ר לי–און הדר, 03/04/07 6:43)
אותה התופעה ובחומרה רבה יותר, קיימת בישראל.
יובב (יום שלישי, 03/04/2007 שעה 12:21)
בתשובה לד''ר לי–און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קיום של ישוב עברי בארץ בזמני המלכים וקיומם של המלכים שציינתי קודם אינו נתון בסימן שאלה - הם מופיעים בכתובות מצריות ובבליות.
כנראה שההגזמות בתנך קשורות בעיקר בגודל הממלכה, עוצמתה ונצחונותיה על עמי האזור.
_new_ הוספת תגובה



אותה התופעה ובחומרה רבה יותר, קיימת בישראל.
ד''ר לי–און הדר (יום רביעי, 04/04/2007 שעה 19:37)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ייתכן שאתה צודק. האם אתה יכול להפנות אותי למקורות שלך ''כתובות מצריות ובבליות'' המתייחסות ל''קיום של ישוב עברי בארץ בזמני המלכים וקיומם של המלכים שציינתי.''
_new_ הוספת תגובה



מכתבי תל אל עמרנה.
צדק (יום רביעי, 04/04/2007 שעה 20:41)
בתשובה לד''ר לי–און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מלך ירושלים:
מלך ירושלים מתלונן לפרעה מספר פעמים, על ה''חבירו'' התוקפים אותו ומבקש סיוע. ה''חבירו'' הם ישראל.
במכתב אחר מציין מלך ירושלים כי שלח למלך פרעה 5000 עבדים במתנה,
כותב המאמר שואל שאלה רטורית, ''האם עיר קטנה ובלתי חשובה יכולה להשיג 5000 עבדים?''
_new_ הוספת תגובה



מכתבי תל אל עמרנה.
עמיש (יום רביעי, 04/04/2007 שעה 23:37)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש ספק גדול אם החבירו (או עפירו, או חפירו) היו ישראל, יש חוקרים המוכיחים כי משמעות המילה חבירו הנה שבטי נוודים הפושטים על מקומות ישוב של קבע.
אני מטיל ספק רב בציטוט מהמכתב של תל עמארנה המובא במאמר שאליו הפנית. מכתבי תל עמארנה תורגמו לאחרונה לעברית במהדורה מדעית וזה לא קשה לבדוק.
ידוע לנו ממכתבי תל עמארנה כי שליטי ערים בכנען בקשו תגבורות ממצרים בסדרי גודל של כמה עשרות חיילים בלבד
, המספר 5000 נראה לי מוזר.
_new_ הוספת תגובה



מכתבי תל אל עמרנה.
יובב (יום חמישי, 05/04/2007 שעה 0:03)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ה'הפירו' הם כנראה לא ישראל.
הם שימשו כחיילים שומרים ב-‏1850 לפנהס (עוד לפני תקופת האבות) ובכחיילים בצבא החיטי ב-‏1550 לפנהס (תקופת העבדות במצרים).
_new_ הוספת תגובה



אזכור ישראל בכתבים זרים
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 04/04/2007 שעה 20:55)
בתשובה לד''ר לי–און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בספרו של אבא אבן „מורשת” (1984) מובא טקס מצרי מן המאה ה-‏13 לפני הספירה (לפני 3400 שנה) בדבר נצחון צבאי שנחל פרעה מר-נ-פתח, יורשו של רעמסס השני על בני ישראל (עמ' 35):

...נבוזה כנען בכל רע, נלקחה אשקלון, נתפסה גזר, יְנֹעם היתה כלא היתה, חָרב ישראל – אין לו זרע, היתה ח'ארו כאלמנה למצרים... כל הארצות יושבות לבטח, והמלך מר-נ-פתח שם רסן ובלם כל מי שהיה נע ונד.
_new_ הוספת תגובה



אותה התופעה ובחומרה רבה יותר, קיימת בישראל.
יובב (יום רביעי, 04/04/2007 שעה 23:12)
בתשובה לד''ר לי–און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טרום-מלכים:
אסטרלת פרעה מרנפתח - נצחון של פרעה על שבט בשם ישראל בדרום הארץ (-1230)
לוח גזר - לוח חקלאי בעברית מהמאה העשירית לפנה''ס

תקופת המלכים:
מצבת מישע - נצחון מואבי על עמרי (אבי אחאב)
המונולית מכורכ - קרב שלמנאסר באחאב (-853)
כתובת תל דן - נצחון ארמי על יהורם בן אחאב

_new_ הוספת תגובה



אותה התופעה ובחומרה רבה יותר, קיימת בישראל.
לי-און הדר (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 6:18)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה!
_new_ הוספת תגובה



מספר הכתובות והאזכורים
עמיש (יום רביעי, 04/04/2007 שעה 23:18)
בתשובה לד''ר לי–און הדר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החיצוניים שאותם ניתן לייחס באופן חד משמעי לעם ישראל בתקופת המקרא אינו גדול. (בין המאה ה 13 עד המאה השישית לפנה''ס).
יש את כתובת מישע, מכתבי גזר, כתובת השילוח ואולי עוד שתיים שלש כתובות כולל כתובת בבלית על הגליית היהודים.
בכתובות המצריות ובמכתבי תל עמארנה אין בהם זיהוי חד משמעי מדוייק ויש להם פרשנויות שונות, מכל מקום הם אינם סותרים אירועים המוזכרים בתנך.
יש שמות פרעונים המוזכרים בתנך והמזוהים עם פרעונים הידועים ממצרים (כגון שישק - ששונק) וכמובן שמות של מלכים בבליים ואשוריים.
כללית יש חוסר מידע חיצוני עד המאה התשיעית בערך ולאחריה כבר יש יותר חומר.
ספרי המחקר המקראי בהם מצויינות הכתובות הללו רבים מאד.
_new_ הוספת תגובה



מספר הכתובות והאזכורים
לי-און הדר (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 6:16)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תודה! ובלי שום קשר: ידיעה משעשעת על ניסיון יווני ל''הוכיח'' את ספור האודיסאה. http://www.economist.com/world/europe/displaystory.c...
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי