פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לדינה ביכל-שונרא, 01/09/02 21:40)
דינה: מעמד הר סיני כעובדה הסטורית
מוטקה צביאלי (יום ראשון, 01/09/2002 שעה 23:50)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איך אומרים בעברית היום:''חבל''ז-חבל על הזמן.אם את נמנית על האתטאיסטים אז אפילו אם אביא אותך למרגלות הר סיני האמיתי ותראי ''שידור חוזר'' גם לא תאמיני.
חוץ מזה, כל חכמי ישראל היו אידיוטים? מפגרים? שמסרו את נפם על ''תורה'' שנתנה על ידי משה רבנו ''עוד איזה יצור מיתולוגי'' על איזה הר געש כבוי?
הנביאים שהזכירו את זה? (מלאכי פרק אחרון)? :''זכרו תורת משה עבדי אשר צויתיו בחורב..וכו').
כל אנשי הכנסת הגדולה, התנאים,האמוראים, הגאונים,הפוסקים הראשונים והאחרונים היו אנשים שנסתתרה עליהם דעתם?סתם איזו קבוצה של פאנאטים?

תקראי פעם,הרי את יודעת לקרוא, את הפרק השני של משנה שבת ''במה מדליקין''. תראה מה שמדאיג אותם? שמני הדלקה ופתילות, ''פתילת הבגד שקפלה ולא הבהבה,מחלוקת רבי אליעזר ורבי עקיבא. רבי אליעזר אומר טמאה היא ואין מדליקין בה רבי עקיבא אומר טהורה היא ומדליקין בה''.
והלאה,:''לא יקוב אדם שפופרת של ביצה ויתננה על פי הנר בכדי שתהא מנטפת ורבי יהודה מתיר''
תראה מה מדאיג אותם. נרות,פתילות,שמן,פתילת הבגד אם טהורה או טמאה. הם ירדו מהפסים? אלא מה,כל דבר חשוב ביהדות. אפילו מצב הכשרות של פתילת בגד. יש מבין? או מבינה? אם אני דואג שהפתילה כשרה ,גם האור שיוצא משם יהיה כשר.
את גם רוצה שאני אוכיח לך שהשמים כחולים? ושהקרחונים לבנים? ושהגשם רטוב?
וחוץ מזה, אני מקוה שאת לא שומרת שבת.
_new_ הוספת תגובה



דינה יקרה: מסורת, מטאפיסיקה, ותפילה קצרה.
מוטקה צביאלי (יום שלישי, 03/09/2002 שעה 6:01)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דו שיח יש ? יש! הבנה יש? יש! כבוד הדדי יש? יש! בהמשך לדו-שיח בו נתחדד ונתבהר ונתרום לתיקון העולם
רציתי לרשום אי אילו ציוני דרך חשובים בתולדות העולם
ואין זה מדרכי,כמו שאת מבינה ,להתווכח עם כולם
כי,בכל זאת, לכל אחד מותר לבחור את השקפת העולם

זה יאמר בכה וזה יאמר בכה זה יאמר שחור וזה יאמר לבן
זה לא יאמין לעולם וזה יחשוב שהדבר מאיליו מובן
מי יודע אם מומחה הוא היחיד או בעל נסיון או מיומן
או שסתם מתברבר לו כי הוא מגשש באפילה וסתם חובבן

כבר אמרנו וכבר הסברנו דבר מאד חשוב
שבאמונה מסתמכים על מסורת או על דבר כתוב
אמונה שבלב ואמונה ראציונאלית ,זה גם חשוב
אבל יש דברים שעומדים מעבר למה שכתוב

מעבר לצויים ,לחוקים ולמצוות המושכלות
יש דברים שאין להם שיעור או מידות קצובות
כלומר יש דברים שכתובים בפירוש בתורה
שקצת קשה להבין בלי מורה,לימוד או מסורה

יש דברים שייכים לגמרי לעולמות אחרים
ומוצאים ביטוי בפעולות בחיים היומיומיים
למשל, מי יכול להסביר ומי יכול להבין
צריך ציצית על הבגד או להניח תפילין?

למה מנוחה של שבת היא מושג אבסולוטי
שתהיה בעיה אפילו לאדם הכי אנאליטי
שעונש על המחלל הוא ממש פאנאטי
אבל נדחית היא השבת מפני מצב קריטי

ולמה למשל צריכים בכלל את ברית המילה לקיים
ולעיתים (רחוקות מאד)נתוח על חיי התינוק לאיים
מי יודע מהי חשיבות המצוה הזו לדורות
עד שנחשבה לאחת שדוחה חגים כיפור ושבתות

אבל,כמו שלימדונו חז''ל במשך דורות ושנים
אמנם יש מעט צער לתינוק וקצת יותר לפעמים
אבל זו מצוה שבני ישראל היו תמיד עושים
מאז האבות והשבטים,למרות המשטרים הנוגשים

ישנו ,במצוה הזאת איזשהו חשיבות ומימד
שקשה לעמוד על בוריו או שיבין לכל אחד
זו מצוה הקשורה בגופו של האדם לתמיד
אם הוא ''עמך'' ,איש תורה ,מורה או תלמיד

ואם נוסיף עוד כמה הלכות הקשורות לספר תורה
כמו שכבר הזכיר אליצור במשנתו הסדורה
ולחדד את העניין אוסיף כאן עוד מילה קצרה
או אולי שתי מילים או אפילו קצת יותר משורה

ספר התורה מכיל כך וכך מילים אותיות
כל אחת חשובה וכל האותיות בצבען דומות
אין להוסיף עליהן ואין להפחית מהן
כי אם כך עושים אסור לקרות בהן

כבר למעלה מ3300 שנה שאת אותו הספר אנחנו קוראים
ולכל קטע,פסוק,אות,ותג יש הלכות ותילי תילים
ועם כל המנהגם ועם כל שינויי הנוסחאות בין העדות
השינוי הכנס אולי בכמה אותיות בודדות

אצל העדה הזאת כותבים מילה מסויימת עם אל''ף
והעדה השניה כותבת בה''א והשוני הוא רק בתגים
אצל עדה אחת העמוד מתחיל בוא''ו ואצל השניה באות אחרת
אבל,מדור לדור לא שינו תורה זו באחרת.

עד כדי כך האיסור הוא כל כך חמור
שנזהרים על הספר והוא כל כך שמור
ואם מוצאים בו יותר משלש אותיות פסולות
עד שיגיהוהו ויתקנו את כולו אסור בו לקרות.

זכרי נא גברת יקרה את היכל הספר בירושלים
מקום אשר שם מגילות יותר משנות אלפיים
וראי נא כתב אשר עד היום ברור וקריא
ממישהוא ששמע וראה את מה שאמר הנביא

כן,דינה, כך העולם נהג מקודם והיום נוהג
האדם נכנס בתוך עצמו ולאחרים כמעט לא דואג
וכבר אמר מילשטיין במאמריו על תורת השרידות
האדם קודם דואג לעצמו,ולפעמים אפילו לא לבריאות

הלוואי שנוכל להבין את כל המצוות ולקיימם
ויתקיימו בנו דברי הנביא ככתבם וכלשונם
''והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפילתי
עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי, כי ביתי
בית תפילה יקרא לכל העמים''.

בני אדם העוסקים בתיקון העולם מתוך כוונה טהורה
הרי נהיים חלק חשוב מהתורמים לקיום בריאות החברה
במקום שנאה ,מחלוקת וחיכוכים, מוסיפים אהבה
מועילים לבטחון ואפילו לשיפור איכות הסביבה

ותפילה אשא כמו מימים ימימה
שיבוא יום ועל נס דגלינו נרימה
ובו ציורי פשתן משי וריקמה
הנה תמו ימי הכאב והמלחמה
הנה באה הגאולה השלימה!

עוד נדבר.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי