פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חופש עיתונות לא כל כך חופשי
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום ראשון, 13/07/2003 שעה 23:07)


חופש עיתונות לא כל כך חופשי


גדעון ספירו




התגובות בתקשורת הישראלית בעקבות סרט הבי.בי.סי ''הנשק הסודי הישראלי'' - על ייצור נשק השמדה המוני בישראל, אטומי, ביולוגי וכימי - ראוי שיילמד, כי הוא נותן תמונה לא מרנינה על חופש עיתונות בישראל. מכתבו של הקורא אליהו טל (''הארץ'' 9 ביולי 2003) כי לפי הסרט ''צה'ל השתמש בגז חרדל לדיכוי הפלסטינים'' הוא מיצוי מופלא של הצלחת מנגנון התעמולה הישראלית, בסיועה האדיב של התקשורת הישראלית.

איך זה התחיל? הבי.בי.סי הפיק סרט חשוב, עשוי במקצועיות ובהגינות, על ישראל כמעצמה אטומית, ביולוגית, כימית. הסרט שואל כמה שאלות נוקבות ומתבקשות. כאשר העולם עומד לפני מלחמה יזומה עם עיראק, לאחר שנטען כי לאור ''מאגרי נשק השמדה המוני המצויים שם'' היא מהווה סכנה ''לביטחונה הלאומי של ארצות הברית והמערב'', שלא לדבר על ישראל, (ועתה מתברר כי דוחות המודיעין בהם השתמשו הקברניטים, בארה''ב, בבריטניה באוסטרליה ובישראל היו מפוברקים, ועד כה לא נימצאו המאגרים שהיו עילה למלחמה), מדוע ההתעלמות ממדינה מזרח תיכונית, שבניגוד לעיראק כבר מייצרת נשק כזה, והיא בעלת מאות פצצות אטומיות, הנתונות בידי ממשלה קיצונית ימנית? מדוע מחזיקה מדינת ישראל כמעט 18 שנים באסיר המצפון מרדכי ואנונו, שחשף לציבור באמצעות העיתונות מידע על המתרחש מאחורי חומות הכור בדימונה, אדם שנחטף על ידי ממשלת ישראל, הועמד לדין במשפט סגור ומאז מוסתר מעיניי הציבור, והמדינה מסרבת לשחררו לאחר שריצה למעלה שני שליש של תקופת מאסרו?

בתחילה הוקרן הסרט באנגליה, כאשר הלובי היהודי והישראלי מנסה למנוע את ההקרנה. הוא הצליח לגרום לכך כי ההקרנה תידחה משעת צפיית שיא לשעה מאוחרת יותר.

לאחרונה הוקרן הסרט שלוש פעמים בבי.בי.סי. העולמי, דבר שהביא לפרץ תגובות ישראליות מאיים ומדאיג.

המיתקפה התעמולתית החלה בתכנית ''ערב חדש'' בהנחיית דן מרגלית. בתכנית הופיע גדעון מאיר, סמנכ''ל הסברה של משרד החוץ ומולו הציבו את ד''ר שטיגליץ, בעל טור ב''ידיעות אחרונות''. לגדעון מאיר כבר טקסטים קבועים למקרים כאלה, ''סרט לא הוגן'', ''תעמולה אנטי ישראלית'', וכדוגמא ציין כי הסרט קובע שישראל השתמשה בגז עצבים נגד פלסטינים ברפיח.

זהו כמובן שקר גס. בסרט אין טענה כזו. דן מרגלית, מראיין ידידותי למאיר, שדעתו בזכות הנשק הגרעיני הישראלי ידועה, (בספרו גילה כי בשעתו הציע לפרס להביא את ואנונו לישראל ''חי או מת''. עיתונאי המציע לרצוח מקור מידע חשוב, הוא ללא ספק תרומה ישראלית מקורית לחופש העיתונות). דן מרגלית לא ראה את הסרט, ולכן גם אם רצה, לא מסוגל היה להגיד למאיר ''סליחה, אין דבר כזה בסרט''. מי שאמור היה להיות ''המאזן'' של מאיר, אותו שטיגליץ, גם כן לא ראה את הסרט, ולכן גם הוא לא היה במעמד של מי שיכול לאתגר את מאיר.

דן מרגלית בוודאי לא יהיה האיש שיציע להביא לאולפן ישראלי שהשתתף בסרט כדי להציג נקודת מבט מאתגרת למימסד השלטוני.

בתכנית בת השעה ''חדר מצב'' בערוץ 10, טיפלו בנושא בצורה דומה. הביאו לאולפן את מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, דני סימן, שעלה על גדעון מאיר בפאזה אחת, כי סימן הוציא מהמחסן את הנשק הגרעיני התעמולתי והצהיר כי מדובר ''בתעמולה אנטישמית'' וגם הוא כמובן מיחזר את ענין ''גז העצבים''. באולפן ישבו המנחה דוד גלבוע ועורך חדשות החוץ ניצן הורוביץ ונתנו לסימן ל''זמר'' ככל שרצה, בלי לשאול אותו שאלה בעניין גז העצבים. גם בערוץ 10 לא היה מי שעלה על הרעיון הגאוני להזמין לאולפן מישהו מהישראלים שהשתתף בסרט.

בתכנית הרדיו ''הכל דיבורים'' טיפל בנושא העיתונאי הממלכתי מהטלוויזיה הממלכתית יעקב אחי מאיר, שהופיע שם כמראיין אורח. הוא ראה את הסרט, וקבע כי ''הסרט עוין'' וכי אי אפשר להטיל דופי בשופטים ששפטו את ואנונו. שלחתי פקס לתוכנית וביקשתי להגיב כדי להציג תמונה שונה, אבל כמובן לא איפשרו לי.

העיתונאי רונן ברגמן התנהג בצורה מוזרה, אולי מפוחדת, היאה לעיתונאים במשטרי עריצות שחוששים שמא עברו את יכולת הספיגה של השלטון. הוא כתב בעיתונו ''דיעות אחרונות'' מאמר פרשנות על הסרט וציין כי מדובר ''בתחקיר עוין''. זה היה יכול להיות מצחיק אילמלא זה היה עצוב. כי רונן ברגמן הוא משתתף מרכזי בסרט, ותרם תרומה מכרעת ''לעוינות'' כשסיפר בסרט על המלמ''ב יחיאל חורב, ועל הסכנה שהוא מהווה לדמוקרטיה. (צודק!!!).

העיתונאי מאיר שניצר, תקף את הסרט בשיטת הפוך על הפוך. הוא נזף בלשכת העיתונות הממשלתית ובמשרד החוץ על ההחלטה להחרים את הבי.בי.סי. ולתנכל להם. על מה ולמה, הוא שואל? זה סרט שלא מחדש דבר, סתם ממחזר חומרים ישנים. הוא אפילו נידב לבי.בי. סי. עצות מה היה עליהם לעשות. אלא שאין זה נכון שבסרט לא היו חידושים. היו גם היו. בפעם הראשונה עושה צוות של שרות שידור מרכזי במערב את דרכו לארה''ב, במגמה לראיין איש ממשל על מדיניותו כלפיי החימוש הגרעיני הישראלי. הצוות התבקש להעביר שאלות, כך עשה, ואז התברר כי תת שר ההגנה של ארה''ב סרב לענות, וביקש ''שאלות אחרות''. הסרט גילה את השימוש של ישראל בגז לא מוכר במלחמה נגד הפלסטינים, ועל הסרוב הישראלי להיענות לבקשות אנשי רפואה פלסטינים, לקבל פרטים על הגז כדי לדעת איך לטפל בפגועים. כמו כן חשף הסרט לראשונה את תמונתו של המלמ''ב יחיאל חורב שהתעקש להישאר האיש האחרון מבין ראשי מנגנוני הביטחון שדמותו אסורה בפרסום.

ערןץ 10 הקדיש לסרט תכנית מיוחדת בת 45 דקות בהנחיית העיתונאי עימנואל רוזן. בתכנית הוקרנו חלקים מהסרט הבריטי, ובאולפן ישבו שלושה מגיבים שייצגו את השלטון הישראלי. גדעון מאיר ממשרד החוץ, רון בן ישי, עיתונאי ממושמע ונכה מבחינה יכולתו לאתגר את השלטון בנושא נשק השמדה המוני (היה בעברו מפקד ''גלי צה''ל'', מה שמסביר את נכותו), והאלוף במילואים איתן בן אליהו, שהיה מפקד חיל האויר. גדעון מאיר חזר על השקר בדבר ''גז העצבים'', ועימנואל רוזן לא העמיד אותו על המקום, רון בן ישי הופיע כצפוי כעיתונאי מטעם שהרגיע את הצופים ''שהכל בסדר'' ואפשר לסמוך על הממשלה באשר לשימוש בנשק הגרעיני, והאלוף בן אליהו דיבר בזכות מדיניות העמימות הגרעינית של ממשלת ישראל.
בעקבות פירסום הקדימונים לקראת התכנית, פניתי לעורכת התכנית רותם שדות, והצעתי לה כי תזמין לתוכנית את אחד הישראלים מהוועד למען מרדכי ואנונו שהשתתף בסרט, כדי להביע עמדה שונה שהציבור בישראל בדרך כלל לא נחשף אליה, אבל היא סרבה.

כך קורה ששטיפת המוח של הציבור בנושא זה מטעם אמצעי התקשורת ההמוניים נימשכת, ואין להתפלא שגז העצבים שלא היה ולא ניברא בסרט אלא במוחו התעמולתי הקודח של גדעון מאיר ממשרד החוץ, הופך במשיכת קולמוס של קורא זועם ל''גז חרדל''.



מחאה חברתית שכנראה תיכשל


עם כל הסימפטיה לתנועת המחאה ההולכת וצוברת תנופה, בעקבות צעדת המחאה של ויקי כנפו ממצפה רמון לירושלים, אינני צופה לה הצלחה כי התשתית הפוליטית עליה היא נישענת מבטיחה את גסיסתה.

ויקי כנפו אמרה באחד מראיוניתיה לעיתונות כי היא הצביעה ''ליכוד'' והיא לא מבינה מדוע הליכוד כה מתאכזר למשפחות החד הוריות. היא לא הבינה, ואינני בטוח אם יועציה השונים טורחים להסביר לה עתה, כי יש לליכוד ולנתניהו אידיאולוגיה להיטיב עם בעלי ההון והשררה ולהתעלל בעניים ובמקופחים. כאשר ויקי כנפו ניפגשה עם שר האוצר נתניהו היא לא אמרה לו כי ''אין דבר כזה אין'' כשמדובר בתקציב של מאות מיליארדים, הכל תלוי בסדר עדיפויות. היא לא אמרה לו, ''תפסיק את הזרמת המיליארדים להתנחלויות'', (שמדינת ישראל היא בת ערובה שלהן). ''חדל עם ההטבות למיליונרים, ותעביר את הכספים למשפחות חד הוריות, לנכים, ולשאר הקבוצות החלשות בחברה הישראלית''. אינני יודע אם מישהו הסביר לויקי כנפו כי מול אידיאולוגיית ארץ ישראל השלמה, שמניבה השקעות אדירות בהתנחלויות, בצבא הכיבוש ובאמצעי לחימה, עומדת התערערות הסולידריות החברתית.

אני מניח כי יועציה לא הסבירו לה, כי לחברותיה ולה אין כסף כדי לאפשר לילדיהן להשתתף בטיולי בית הספר או בקיטנות בחופשת הקיץ, ואילו למתנחלים, שמנהיגיהם הם חלק ממימסד בעלי השררה, יש מימון ממשלתי להסעות מיוחדות לילדיהם לחוגים לריקודי בלט, לקורסים במתנסים, והכל עם אבטחה צבאית צמודה.

אם ויקי כנפו תעלה את הדרישות האלה, הרי שכל התמיכה הציבורית בעקבות הכיסוי האוהד של ערוצי הטלוויזיה והרדיו ייפסק בפקודה מגבוה, ויתחילו לשסות בה ובחברתיה את דעת הקהל.

הברירה כיום היא אכזרית: בין אהדה תקשורתית כל עוד הן ''מתנהגות כמצופה'' שלא נושאת בחובה שינוי מבני, לבין דרישות מהותיות שגם הן לא יובילו ב''זבנג וגמרנו'' לתפנית הדרושה, מפני שהשלטון יגיב באלימות ובנוקשות.

יש להצטייד בסבלנות. הפתרון כרוך במאבק חברתי ארוך טווח, שמעלה דרישות מהותיות לשינויים מבניים שעלול להיות מלווה גם בהתנגשות פרונטלית עם המנגנונים האלימים של השלטון, קרי, משטרה וצבא.

אין מאבקים שמחים למען צדק חברתי.

יצוא אמריקאי חדש: מהגרים אורתודכסים


לפני מספר ימים הגיע משלוח ראשון של יצוא אמריקאי חדש לישראל: מהגרים יהודים שלמעלה מ- 80 אחוזים מהם נימנים עם היהדות האורתודוכסית. ראש הממשלה שרון הטריח עצמו לקבל את פני הבאים בנמל התעופה, ואמר להם בין השאר שזה לא קל לחיות פה ''אבל זה שלכם''. רק אתמול עוד היתה ארה''ב שלהם, והנה באיבחת טיסה של מספר שעות וכבר הם בעלי הבית.

אמנם הם זהירים ולא ויתרו על אזרחותם האמריקאית, ואני מניח (ומקווה) שלא מעטים מהם יחזרו לארה''ב לאחר שיחושו את ידו הקשה של השלטון.
אולם בינתיים מצליחה ארה''ב להתנקם בישראל על ידי עידוד הגירה של פונדמנטליסטים יהודים לישראל. כך מקטינים האמריקאים את מלאי הפונדמנטליזם הדתי אצלם, די להם אם הצרה הנוצרית.

הציבור הליברלי הישראלי, שחולם על מדינה חילונית דמוקרטית, רואה בעיניים כלות איך המטרה מתרחקת, עם כל משלוח נוסף של יהודים אורתודכסים ''אוהבי ישראל''. שלא נדע.

אבחנתו של הנשיא טרומן


בעיתון ''הארץ'' קראתי שנשיא ארה''ב לשעבר הארי טרומן, כתב ביומנו בחודש יולי 1947 את הדברים הבאים: ''אני מוצא שהיהודים מאד מאד אנוכיים; לא איכפת להם כמה אסטונים, לטווים, פינים, פולנים, יוגוסלבים או יוונים נירצחים, כל עוד היהודים יקבלו יחס מיוחד''.

בהמשך לציטוט על אנוכיות היהודים וחוסר התעניינותם בצרותיהם של עמים אחרים, כתב טרומן: כאשר הם (היהודים) מקבלים כוח -פיסי, כלכלי או פוליטי- לא היטלר ולא סטלין ישוו לאכזריות וליחס הגרוע שלהם כלפי החלשים''.

עוד כתב טרומן: ''שים מישהו מהחלשים בצמרת, ולא חשוב אם הוא רוסי, יהודי, שחור, מנהל, עובד, מורמוני או באפטיסטי, והוא משתגע. ראיתי רק מעטים שזוכרים את תנאיהם בעבר כאשר הם מגיעים לשגשוג''.

אפשר רק להצדיע ליכולתו של טרומן לאבחן במידת דיוק כה רבה לפני 56 שנים, בטרם החלטת החלוקה של האו''ם, את המימסד השלטוני היהודי במדינת ישראל, החל מראשי ''יד ושם'' (מה איכפת להם משואות של עמים אחרים?) וכלה בממשלות ישראל לדורותיהן, וממשל שרון בפרט, שהצטיינו ומצטיינים במדיניותם האכזרית נגד חלשים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אכן תשדיר השרות של ה-BBC
xסוחר נדל''ן (יום ראשון, 13/07/2003 שעה 23:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היה מתחת לכל ביקורת מקצועית, תעמולתי ודמגוגי. היותה של ישראל מעצמת גרעין אינה מעניינו של אף אחד, זולת ישראל. אם העניין תומך בבטחון ישראל אז יש לקיים יכולת גרעינית ואם לא - אז לא. מי שם אותך או את ה-BBC לקבוע הילכות מוסר פוליטי?
כל עוד לצרפת, לרוסיה, לבריטניה ולפקיסטאן יש נשק גרעיני, אז מי יקבע אם לישראל לא יהיה? כאן היכולת הטכנולוגית והפוליטית קובעת. אם תרצה בריטניה לתקוף את ישראל כפי שתקפה את עיראק - שתבורך. נראה אם תעשה זאת. למעשה גם אין לה כל אינטרס אמיתי, כי הדמוקרטיה כן משחקת כאן משחק מרכזי - ותשאל את צדאם חוסיין.

ובעניין טרומן, על אף שמתברר שהיה אנטישמי קטן, כמו רבים היום כאן ושם, לזכותו, או לזכות שותפו היהודי צריך לתת קרדיט על ההצבעה למען ישראל באו''ם. לא שזה כל כך חשוב, כי גם ללא הצבעה זאתי ישראל היתה קמה מתישהוא, אבל בכל זאת - זה טוב קצת בשביל להרגיז את האנטישמים. וכמה חביב הוא שפיהם שלך האנטישמים, גם ביננו הוא גדול מאוד, הרבה יותר משיכלם. ממש נחמד.
_new_ הוספת תגובה



טרומן ההומאניסט
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 13/07/2003 שעה 23:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן, גדעון, טוב שהבאת את טרומן ההומניסט הזכור לטוב, שזרק שתי פצצות אטום על יפן בהינף כפתור, אבל כמובן
''כאשר הם (היהודים) מקבלים כוח -פיסי, כלכלי או פוליטי- לא היטלר ולא סטלין ישוו לאכזריות וליחס הגרוע שלהם כלפי החלשים''

פשוט ניפלא.
_new_ הוספת תגובה



מאן ה''סוציאליסט'' עדין הנפש.
גדעון ספירו (יום שני, 14/07/2003 שעה 1:32)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלכס הגדול, פתאום נהיית לי לוחם נגד הנשק האטומי. מתיי הזזת לאחרונה את התחת שלך והצטרפת למאבק נגד הנשק האטומי? אתה הרי יושב בגרמניה ומגן על מאגר מאות פצצות האטום שבידי ממשלת הבנדיטים של שרון וליברמן, מה לך כי תלין על טרומן בנושא זה?
שמע, לטרומן היתה הארה והערה לעניין באשר ליהודים שעה שהם מקבלים כוח, ומדינת ישראל היא ההוכחה לצדקת דבריו. השימוש שטרומן עשה בהיטלר וסטלין, היה לדעתי לצרכי מטאפורה בלבד, שנועד להדגיש את הפוטנציאל האכזרי הטמון בשלטון יהודי. די לשמוע את הצהרות שר התחבורה ליברמן שהודיע בממשלה כי הוא מוכן להטביע בים המלח אלפי לוחמי חרות פלסטינים, בכדי להדגים את האכזריות הטבועה בשלטון היהודי במדינת ישראל. אני נוטה לדעה כי אילו התנאים הבינלאומיים היו מאפשרים זאת, ישראל היתה בונה מחנות השמדה במטרה לעקור את הפלסטינים מהמין האנושי, כפי שהתכוון לעשות היטלר ביחס ליהודים. אתה יושב בגרמניה ומגן על ישראל הפשיסטית וגם הערתך באשר לטרומן היא ביטוי להגנה שלך. זהו כנראה המפגש היהודי בין ''הסוציאליסט'' הלאומי (נציונלי) מאן והפשיסט ליברמן. אני מניח כי לא נסעת לברלין כדי להפגין מול שגרירות ישראל על התבטאות רצחנית זו של שר בממשלת ישראל. וכדי שחס ושלום לא תישאר רק עם ליברמן, אותו יבוא מתוצרת הפשיזם הסובייטי, הנה מצטרף אליך גם פשיסטן מארה''ב שגאה בבנו שהפך לרוצח ברשיון מטעם צבא הכיבוש הישראלי. בענין זה של חדוות הרצח בידי חיילי צבא הכיבוש הישראלי, אני מציע לך לקרוא את מאמרו של גדעון לוי שהתפרסם היום (יום א) ב''הארץ''.
_new_ הוספת תגובה



[*] גדעון המתלהם
גדליה (יום שני, 14/07/2003 שעה 14:05)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* הוסרו ביטוים שנוגדים את מדיניות המערכת]
לדעתי אדם שכותב שלו ניתן היה ,ישראל היתה בונה מחנות השמדה ,חייב להיות אדם שבראשו הקודח מתרוצצות מחשבות רצח כאלו באופנים מוזרים כאלו ואחרים בסהרוריות בלתי ניתנת לשליטה.

כל קריאה בדברי המתלהם גדעון מביאה לידי מפח נפש ,חוסר היומרה אפילו להתנתק מהמחוזות הסהרורים ,והאלימים היא מחזה לא נדיר בקרב האנשים שעולמם צבוע בשחור לבן .

דבר אחד בטוח ,לו הבולשביק ספירו היה יכול לרבים מאיתנו לא היתה הזכות אפילו להרהר בכתיבה חופשית ,על דמוקרטיה חבל לדבר בכלל.חופש הביטוי עליו חי ספירו הוא הדבר הראשון שהיה נעלם ,ככה זה אצל הרדקלים מימין ומשמאל .
ברגעי המיבחן הוא היה סותם את הפה כפי שהוא מנסה לעשות לאלכס מאן מטעמים מוזרים שרק אדם מקצועי יכול לפרש.

מצטיירת פה דמות שובניסטית מתלהמת ,וגם פטריוטית לאחרונה ,הנה האיש יורק פתיתי מחץ דביקים באדון מאן על כי ישבנו מונח בארץ מוצאו של ספירו ,הקנאה הקנאה ,כנראה מעבירה את הליברל ספירו לצידו של ליברמן .

בסה''כ למרות הטרוניות של ספירו דבריו מלאי השנאה וההתלהמות עוברים בשקט ,איש לא רודף את האיש הרדוף ,הוא פאתטי בזכותו שלו בלבד.
_new_ הוספת תגובה



לכבוד מר גדליה
רגיס (יום שני, 14/07/2003 שעה 16:30)
בתשובה לגדליה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מופלא לקרוא את קוטב ההערכות על גדעון ספירו. לך גדליה אל אתר אינדימדיה, גם שם מתפרסם טורו של ספירו, ותקרא מה כותבים עליו יריביו אויביו מקבוצות השמאל הכי שמאלי ששמאל יכול להיות.
אם עבור גדליה ספירו הוא שמאל קיצוני ועוד כל מיני דברים כאלה הרי בעיני השמאל השמאלי ספירו הוא בורגני, ציוני, משרת האימפריאליזם, סוציאל דמוקרט (בקרב השמאל השמאלי זו קללה), חסיד הדמוקרטיה הבורגנית שאינה אלא דיקטטורה מעמדית של ההון הגדול.
_new_ הוספת תגובה



[*] צייר לי שמאלני עם שפם
גדליה (יום שני, 14/07/2003 שעה 22:29)
בתשובה לרגיס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* הוסר ביטוי לא ראוי]
איני בטוח רגיס שאם תתעמק ותעשה מאמץ אמיתי תוכל להבדיל בכמה פרמטרים מאד חשובים בינך לבין הרדקל הימני הפאשיסטי המצוי ,תהיה זו מלאכה די מורכבת וסזיפית להבדיל בין מוח רצחני מימין ומשמאל.

מאחר וכולנו בוגרים של שני הקטבים (ההיסטוריה רגיס ההיסטוריה),ומאחר שלנרצח עצמו אין שום נחמה בעצם הירצחותו ע''י ימין או שמאל אזי תחסוך ממני את ההפלגה שלך ליעדים רדקלים.

וקצת יותר ברצינות ,התמונה של שמאל רדקלי שנוטר לחיים עצמם ,מנתק עצמו מכל מגע אמיתי עם החברה ,היא תמונה אבסטרקטית.
להזכירך שאנו בני אנוש ,לחיים יש פרמטרים קבועים ,ואין בהיותך רדקיל לשמו שום עניין לציבור.
החיים משטים בשמאל ובימין ,גורמים לרעיון המופשט להפוך למגוחך במהירות רבה.
הנסיון שלך להיות הקצה של הקצה ,האבנגרד של האבנגרד הוא אפילו בגדר מעשה ליצנות.

במגע של פיטוטי הסרק שלך עם המציאות יש נפילה עד כדי חידלון.
_new_ הוספת תגובה



[*] גדליה
סוחר נדל''ן (יום שלישי, 15/07/2003 שעה 9:30)
בתשובה לגדליה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדליה, לשמאלני נאציונליסט מותר להתלהם כהתלהם המחבל הפלסטיני - לך אסור.
_new_ הוספת תגובה



גדעון
xסוחר נדל''ן (יום שלישי, 15/07/2003 שעה 9:28)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדעון, האינך עצמך נאציונאל סוציאליסט אדוק המבקש ליישם את האמנה הפלסטינית? מה לך כי תלין על מאן ותכנהו בכינויין לא-רלוונטיים רק כדי לרפד לעצמך קצת בטחון עצמי לטיעוניך הלא מבוססים?
_new_ הוספת תגובה



לגדעון , [*]
ישראלי פזיז (יום רביעי, 16/07/2003 שעה 10:20)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[*] הוסר כינוי בלתי הולם מהכותרת.

טרומן לא היחיד שעשה אבחנות חכמות בנוגע ליהודים, אתה מוזמן גם לצטט את וולטייר, הנרי פורד, ג'ים בייקר, הנרי קיסינג'ר, ג'ק סטראו (רשימה חלקית מאוד). כולם אנשים מכובדים מאוד במקומותיהם ועם כולם אתה יכול להזדהות ביחסכם המשותף ל''אוסט יודן''.
_new_ הוספת תגובה



יצוא-יבוא
יעקב אבי לוחם (יום שני, 14/07/2003 שעה 0:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הי ספירו,
גירא בעינך!!!
הנה ילדי מהיצוא מודל שנה שעברה ולפני שנתיים שהגיעו ארצה למרבית צערך,
נקלטו יפה ומכים שורשים בארץ ,והנה תשעת נכדי לומדים היטב ואוהבים את ארץ חמדת האבות ואי''ה בה תתגשמנה גם כל התקוות.
וכמעט ששכחתי לספר לך,בני כבר סיים מסלול ביחידה מובחרת
שכל כך מאוסה בעינך ושומר עליך ... אל תגלה לאף אחד אבל
לך אגלה למען ישמח לבך הןא עדיין ''דוס'' השבח לא-ל.
ואני רווה נחת מכולם. חשבתי שאולי במסגרת מדינת כל אזרחיה
תמצא גם להם מקום למרות שאורח חייהם פסול בעינך.ואם לא,
תאמין לי נסתדר טוב גם בלי הכשר ממך .
ידידות שלוחה לך מאח סורר
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שני, 14/07/2003 שעה 1:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''[הלובי היהודי והישראלי] הצליח לגרום לכך כי ההקרנה תידחה משעת צפיית שיא לשעה מאוחרת יותר''. אז מה, גם אתה שולח את ידך בתעמולה?
_new_ הוספת תגובה



בנוגע לטרומן:
אלירז (יום שני, 14/07/2003 שעה 20:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ממשלת שרון לא מסצעת שום מדיניות אכזרית נגד הפלשתינאים ה''חלשים'' - אלא מדיניות הגנה שמטרתה למנוע את הפיגוע הקטלני הבא.

מה לעשות - שלמרות שניסינו כבר כמה שנים לעשות שלום וזה לא הצליח - אז עמובן באה המלחמה. ובמלחמה, כמו במלחמה, עלינו לנצח את האויב - הטרור הפלשתיני, על מנת שלא נעלם!

________________________________________

פוליטי - http://polity.up.co.il
_new_ הוספת תגובה



מדוע מתעלמים ממדינה מזרח-תיכונית?
אריה פרלמן (יום שני, 14/07/2003 שעה 22:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאלה מוזרה למי שמבין את ההבדל שבין דמוקרטיה לדיקטטורה: דיקטטורה שמחזיקה בידיה נשק אב''כ - היא סכנה לשלום העולם; מדינה דמוקרטית המחזיקה בנשק כזה - היא מגן לשלום העולם.

זוהי כל התורה כולה על טיל אחד.

* * *

מחאה חברתית שדינה להיכשל

אינני ממהר כל כך לקבוע - למרות שכבר שמעתי דעות בכיוון זה - שויקי כנפו היא שליחה ממוסדת של ''אירגונים חברתיים'' - ואני עדיין נותן לה (ולעוד כמה כמוה) את האשראי של התמימות והכנות.

אבל עם כל הכבוד לתמימות ולכנות - בסופו של דבר - גם ילד קטן שאיננו בקיא בהערכת מרחק - עשוי להושיט את ידיו ולנסות לקטוף עפיפון מן השמיים.

ויקי כנפו היא קרבן לחברה המחנכת את בניה לתלות, לתובענות, לאנוכיות ולנירגנות. ויקי כנפו ודומותיה סבורות שאני את ואתה צריכים לשלם לה על כך שהיא לא הסתדרה עם בעלה - לא כל שכן נשים רבות אחרות - שמראש בוחרות לחיות כ''משפחות'' חד-הוריות. הן סבורות שמישהו צריך לשלם לאישה שמאסה בבעלה ומצאה לה בחור צעיר ומושך יותר; הן סבורות שהן יותר חשובות או יותר מסכנות מרווקים אפס-הוריים, או משפחות דו-הוריות, ושמגיע להן משהו רק בגלל שהן חיות בלי בעל.

לא עוד. מדינת ישראל היא מדינה יהודית וציונית - לא מדינה ''חד-הורית''. חד-הוריות איננה ערך חינוכי או לאומי מיוחד - הזכאי לתמיכה ממשלתית קבועה.

* * *

אקדמה למתנחלים.

הנה עליית יהודים לישראל כבר הפכה ל''הגירה'' בלשונו של ספירו - והנה גם אמונותיהם, אורח חייהם והשקפותיהם של העולים הם עניין לענות בו. כמעט-כמעט דימיתי לשמוע ''המתנחלים האלה'' - אלא שכרגע התירוץ הזה לא קיים. בשלב זה הם סתם אורתודוכסים מיותרים.

* * *

טרומן זכאי.

הנה מצא לו ספירו אילן גדול להיתלות בו - ולהתחבא מאחוריו בשינון מנטרות אנטישמיות, בבחינת ''לא אני אמרתי דבר כזה''.
טקטיקה לגיטימית, יש לציין - דרך אגב; אבל מילא הטקטיקה - האסטרטגיה, האסטרטגיה...
_new_ הוספת תגובה



בת [*]
להיות יהודי זה להיות שמאלני (יום שלישי, 15/07/2003 שעה 9:24)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* הוסר ביטוי לא ראוי]
שתלמד מנתניהו הזאת איך לקים חיי משפחה כלכליים ויהודיים לתפארת עם ישראל.
_new_ הוספת תגובה



מדוע מתעלמים ממדינה מזרח-תיכונית?
אליצור סגל (יום שלישי, 15/07/2003 שעה 21:58)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
עזוב אריה - מה כבר אפשר להגיד? שכל השטויות שלו על המתנחלים לא היו ולא נבראו? הרי אני יודע זאת על בשרי.
הודיעו לי שלא יהיה מימון להסיע את הילדים לבי''ס אז הוא מדבר על חוגים?
אליצור
_new_ הוספת תגובה



[*] בתי הולכת לחוג בלט ומעולם לא נידבו לה אבטחה
ישראלי פזיז (יום רביעי, 16/07/2003 שעה 10:27)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* הוסרו ביטויים לא ראויים]
וזה רק דוגמא אחת לאוסף השקרים עליהם מבסס ספירו את דבריו. עדין לא החלטתי עם ראוי סתם לרחם על הפאטתי הזה או פשוט להמשיך לתעב אותו.

אני מציע לספירו שעם הוא כל כך מרחם על החד הוריות שיוותר לטובתן על הפנסיה הממלכתית שלו.
_new_ הוספת תגובה



מאחורי כנפו עומד פרץ ומאחורי פרץ עומד פרס
מנשביק (יום שלישי, 15/07/2003 שעה 16:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזו מקריות - עמיר פרץ מאמץ לחיקו את ויקי כנפו בדיוק בימים שבהם מדברים על איחוד בין תנועתו למפלגת העבודה (כאילו שללא איחוד ההסתדרות היא לא חברה-בת של מפלגת העבודה) ובימים שפרס לוקח את המושכות כדי להמשיך לאפשר לאירופים לנהל פה את העניינים. מה שלא הולך בקלפי - אולי יילך בכנפו.
איזו מקריות - לויקי כנפו יש יותר מפלאפון אחד, ברוב עוניה ומסכנותה, כדי שתוכל בכל רגע נתון להיות מקושרת לאמצעי התקשורת התורן. היא גם נועלת נעלי ספורט מותגיות ולובשת חולצה של אופנת ספורט ידועה - לא חבל להחמיץ ספונסריות על אשה שכל היום רואים אותה בכל הבתים בישראל?

איזו מקריות - יולי תמיר באה לתמוך בויקי כנפו אחרי מיליון שנים שבהן כל אחת סועדת במסעדות אחרות:

איזו מקריות - גדעון ספירו מעלה על נס את פועלה של כנפו, ולא מוצא שום מקריות בכל מה שקורה מסביב.
_new_ הוספת תגובה



מאחורי כנפו עומד פרץ ומאחורי פרץ עומד פרס
סתום אחד (יום שלישי, 15/07/2003 שעה 16:54)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמא שלה ערביה
והיא בגדה בבעלה עם ערבי
חרפת המין האנושי
_new_ הוספת תגובה



מאחרוי ביבי עומד..........
דוד סיון (יום שלישי, 15/07/2003 שעה 17:46)
בתשובה למנשביק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

.
מאחר ולתקשורת יש חלק במאמבקים ציבוריים לא פלא שויקי כנפו מנצלת כלי תקשורת (פלאפונים).

אם שר האוצר מעסיק צבא של יחצנים ומקים אתר אינטרנט ועוד בכדי לקדם את האינטרסים שלו. וחלק מהפעולות הללו אנחנו כולנו משלמים. למה שאותה גברת לא תמצא מימון (אזרחים תומכי ...) ממש כמו ששר האוצר היה עושה, למסע לירושלים. הרי כל המסע הזה הוא פרוייקט תקשורתי ..... אז גם הפלאפונים.

מצד שני אני לא בטוח במי לתמוך בהקשר הזה (שר האוצר ו/או ויקי כנפו.
_new_ הוספת תגובה



מאחרוי ביבי עומד..........
אליצור סגל (יום שלישי, 15/07/2003 שעה 21:54)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אגב, דוד אולי תתענין לדעת שד''ר יצחק קליין חבר מרכז הליכוד מטעם מנהיגות יהודית שהוא ד''ר לכלכלה. טען לא מזמן שהתכנית הכלכלית נכשלה מפני שקיצצה בדרך לא נכונה.
וזה הוא טען עוד לפני ויקי כנפו וחברותיה.
אבל אני התקשיתי לעמוד על ההסברים הטכניים שלו ואת ההצעה האלטנרנטיבית שהוא נתן. כי זה היה כרוך ביותר מידי מספרים ושפה שאינני ממשתמש בה ביום יום.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אנחנו טובים להתהלהב מסיפורי השולים
דוד סיון (יום רביעי, 16/07/2003 שעה 0:15)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

.
ויקי כנפו ואמהות חד-הוריות הן לא הנושא. הן רק חלק מן הנושא היותר רחב. אבל מולן שר האוצר יודע לדבר....

כתבתי כאן לא מעט, ועוד אכתוב, על מה צריך לעשות או לשקול כדרך אלטרנטיבית. כתבתי גם שביבי מכיר אותה ומתעסק בפשרות מאד רחוקות מהדרך הזאת. במקום להשקיע אנרגיה מול האמהות הוא צריך להשקיע אנרגיה בלשכנע את חברי הכנסת .................
_new_ הוספת תגובה



אבחנת הגזען
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 17/07/2003 שעה 21:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חסד גדול עושה עימנו מר ספירו, המקפיד לחשוף בכל פעם מחדש את פרצופו הגזעני המכוער של השמאל הקיצוני. בחדוותו להשמיץ את היהודים באשר הם, הוא מצטרף בהכנעה למטיל הרפש השני, שהזדעזע בפורום זה מכמות היהודים בממשל האמריקאי.

דבר אחד בטוח יוצא מכל זה. לשמאלנים אחרים, שהטילו ספק בקיומו של עם יהודי בכלל ולדתיים שהטילו ספק ביכלתו של העם היהודי להתקיים ללא התורה מושמע מסר ברור: על אפכם ועל חמתכם - יש עם יהודי. הוא הטיל את חיתיתו וגרם לסיוטיהם הגרועים ביותר של מביעי הגזענות החשוכה בעולם, מטרומן ועד ספירו.

ואם ספירו וטרומן עוסקים בתכונותיו האינהרנטיות של עם, נושא שבו הם מתעקשים להוכיח את בורותם, הנה בעיה קלה בהרבה:

יש עם המונה מאות מיליוני בני אדם. יש לו עשרות מדינות. באף אחת מהן עדיין לא הגיעו למצב שבו יש דמוקרטיה, הומוסקסואליות חוקית או חופש הבעת דעה מהסוג שמר ספירו מקפיד להשמיע בכל הזדמנות.

כאן כבר לא צריך ספקולציות. אנו יודעים כיצד הם מתנהגים בשטח. אם ניתן לומר על עם שלם את מה שמר ספירו אומר על העם היהודי, אין ספק שהערבים הם גזע נחות ואלים, שככל שיושמד מוקדם יותר כן ייטב לאנושות.

מובן שהמסקנה הזו נובעת רק מהנחת היסוד המופרכת של טרומן וספירו. זה מה שהיה עליהם להטיף לו אם הם היו עקביים בהנחתם.
_new_ הוספת תגובה



ספירו רוצה לחיות כבר חופשין במרחב
סוחר נדל''ן (יום שישי, 18/07/2003 שעה 23:08)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הערבי הרדיקלי הנקי מיהודים מלוכלכים, והינה דווקא אנחנו מקלקלים לו את החלום. אז מה אתה מלין על שהוא תוקף אותנו, את רעי הלב ומרחיקי הקידמה, שמפריעים לו לקדם את חלומו?
_new_ הוספת תגובה



דחליל האנטישמיות של רבינוביץ
גדעון ספירו (שבת, 19/07/2003 שעה 15:59)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רבינוביץ מאמץ בחום את המנהג המקובל על המימסד הציוני, והיהודי והממשלתי ישראלי, לגלות מתחת לכל עץ ומעל לכל גג את השד האנטישמי. עכשיו, ברוך השם ובעזרת השם, מצטרף לרשימה גם נשיא ארה''ב המנוח טרומן.
אבל טרומן אינו אנטישמי, ולא בגלל שבאוניברסיטה העברית יש מכון על שמו (''מכון טרומן לחקר השלום'' או משהו כזה),
אלא בגלל שמי שתמך בתנועה הציונית, ומי שתמך בהקמת מדינת ישראל בהחלטת האו''ם המפורסמת בשנת 1947, (ולא סתם תמך, אלא נאבק שהנגב יכלל בתחומי המדינה היהודית), ומי שמינה יהודים למשרות בכירות בממשלו, ומי שבתקופת נשיאותו ידעה יהדות ארה''ב שגשוג ופריחה, ומי שבתום שרותו הצבאי במלחמת העולם הראשונה בצבא ארה''ב פתח עסק בשותפות עם חברו היהודי ששרת עימו באותה יחידה - פשוט לא עונה על המאפיינים של מי שראוי להיקרא אנטישמי.
ומאחר ואינני סבור שטרומן היה אנטישמי שונא יהודים לתאבון, אזיי בהתאם אני גם מפרש את הערותיו כפי שפורסמו ב''הארץ''. רוצה לומר, כאשר הוא מדבר על יהודים הוא לא מתכוון לכל היהודים באשר הם, אלא למימסד שלטוני (שהרי הדברים נכתבו ביומנו לאחר שהיתה לו פגישה עם אחד ממנהיגי יהדות ארה''ב שגם שרת כשר בממשלו), וכוונתו היתה לציין תופעה מוכרת שמשותפת ללא מעט בעלי שררה, לפיה הופך ילד מוכה לאב מכה. (ולהגנתו של טרומן יאמר כי אמר דברים דומים גם על קבוצות אתניות אחרות שהיו נתונות לדיכוי והשפלה).
מכל מקום כך פירשתי את דבריו. אותם סימני היכר של ילד מוכה שהך להיות אב מכה ואכזרי, מאפיינות בצורה מובהקת את ממשלות ישראל, את המימסד הציוני וחלק גדול מהמימסד היהודי בחו''ל התומך בישראל, וכן חלקים נכבדים של העם היהודי בישראל ובחו''ל שתומך במדיניות הדיכוי, האפלייה ופשעי המלחמה שמדינת ישראל מבצעת בפלסטינים (משני צידי הו הירוק) ובמדיניות הדרוויניסטית האכזרית בענייני חברה הרומסת את החלשים ומרוממת את העשירים והחזקים.
אין לכך כל קשר לאנטישמיות או שנאת יהודים. העובדה שאני כמו שוחרי שלום אחרים חוזרים ומציינים לשבח את ארגוני השלום בישראל, את סרבני הכיבוש וכו', שיש לי הכבוד להיות קשור עימם, בוודאי מוכיחה כי יש יהודים אחרים בעלי מטען אנושי ורעיוני חיובי, שאם רק תינתן להם ההזדמנות ליישם את השקפותיהם, ישתנה גם אופיו של המימסד השלטוני היהודי מחבורה של ליסטים לקבוצה של צדיקים.
_new_ הוספת תגובה



דחליל האנטישמיות של רבינוביץ
יובל רבינוביץ (שבת, 19/07/2003 שעה 16:33)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי אני מחפש אנטישמיות תחת כל עץ רענן, למרות שאודה למר ספירו אם יגבה את ההצהרה הזו בנתונים כלשהם.

אבל כאן מר ספירו טרח והביאה אלי: ''כאשר הם (היהודים) מקבלים כוח -פיסי, כלכלי או פוליטי- לא היטלר ולא סטלין ישוו לאכזריות וליחס הגרוע שלהם כלפי החלשים''.

אז אולי הוא דיבר על לוכדי-כלבים-ג'ינג'ים ממוצא יהודי, אבל זה לא מה שהוא אמר. גזענות פשוטה, פרימיטיבית, בוטה. אין שום דרך אחרת להסתכל על זה.

אבל אם היה אומר משהו שונה ומדבר על יהודים מסויימים, היה הדבר משול לאמירה: כאשר הם (ספירו ואבנרי) יקבלו כוח פוליטי, פשעי סטאלין והיטלר יחווירו ליד פשעיהם.

איש אינו אומר זאת, משום שאיננו מאמינים בכך. אנחנו פשוט טובים יותר מקומץ הגזענים שמר ספירו מפאר, מקלס ומרומם.

העובדה שמר ספירו חושב שיש גם יהודים אחרים מראה שהוא אינו חושב על טיעוניו עד הסוף. כלומר - גם גזעני וגם לא כל כך לוגי.

פלא שאנחנו לא פועלים על פי ההטפות שלו?
_new_ הוספת תגובה



דחליל האנטישמיות של רבינוביץ
אריה פרלמן (שבת, 19/07/2003 שעה 22:05)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספירו איננו מבין (ובכך הוא לא יחיד) את ההבדל שבין שנאת ישראל לבין אנטישמיות.

שנאת ישראל כשמה כן היא: שנאה בוערת כלפי כל יהודי באשר הוא, עד כדי סירוב ללחוץ את ידו או לפתוח איתו עסק או למנות אותו לממשלה.

אנטישמיות היא התירוץ - לא ההסבר האמיתי - לשנאת ישראל.

כך, למשל, ניתן לטעון ששונאים את היהודים כי הם קפיטליסטים / קומוניסטים / פרו-גרמנים / פרו-צרפתים / משתלבים יתר-על-המידה ב'מחזור הדם' של אומת הרוב / מסתגרים יתר-על-המידה מפני מחזור החיים של אומת הרוב.

כפי שהוכיח פרופ' יחזקאל קויפמן במאמרו המבריק ''חורבן הנפש'' (תרצ''ד), מאחר שהאנטישמיות איננה רגש - כי אם אידיאולוגיה או תורה פסאודו-מדעית, בהחלט ייתכן שתתקיים אנטישמיות בד-בבד עם אדישות כלפי עם ישראל, או אף בד בבד עם אהבת ישראל!

כך, למשל, חלק ממנהיגי ההשכלה והציונות, קיבלו כמה מהנחות היסוד של האנטישמיות האירופית של המאה ה-‏19: שהיהודים הם פרזיטים; שלבושם מגעיל ושפתם (הכוונה כאן ליידיש) הוא להג נחות וצורמני; וגו' וגו'.

אך אלה הרי היו אוהבי ישראל, ולא שונאי ישראל, ולכן הם נבדלו במסקנות: במקום להשמיד/לגרש/להכחיד את היהדות (אך לא את היהודים) - הם גרסו שיש ''ליצור יהודי חדש'' על-ידי הפיכתו ל''בן-אדם'', אם באירופה ואם בארץ-ישראל המתחדשת.

ייתכן שטרומן לא היה שונא ישראל, ואולי גם לא היה אנטישמי עקבי מבחינה אידיאולוגית, אך ללא ספק הערותיו הן אנטישמיות.

תמיכה בהקמת ישראל איננה מעידה על דבר וחצי דבר.
גם סטאלין תמך בהקמת מדינת ישראל, ואף צייד אותה בנשק חיוני באמצעות צ'כוסלובקיה, וגם הרחיק לכת באמצעות שר החוץ שלו, שנאם נאום תמיכה אידיאולוגי בתנועה הציונית.

אבל הוא היה אנטישמי, גם על סמך ציטוטים מפורשים (מובאים בספרו של ד''ר שמואל דותן ז''ל: ''אדומים''), וגם על סמך רדיפתו נגד הרופאים היהודים, ותכניתו הזדונית לגירוש המוני של היהודים לסיביר - כאשר שליש מהם (פחות או יותר) אמורים היו להירצח באופן ''ספונטאני'' על-הדרך, על-ידי ''זעם ההמונים''.
_new_ הוספת תגובה



סטלין, היטלר ורבינוביץ
גדעון ספירו (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 0:46)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רבינוביץ צוהל כמוצא שלל רב באיזכור של טרומן את היטלר וסטלין כאשר דיבר על אכזריותם של היהודים.
אני נוטה לראות באיזכור זה שימוש במטאפורה לציון העובדה כי כאשר יהיה ליהודים כוח שלטוני הוא יהיה אכזרי. ובכך דומני הוא לא טעה, ככל שמדובר בישראל הקולוניאלית. (אבל ייתכן כי ניזכר גם בכתוב בתנ''ך על כיבוש הארץ בימי יהושע שכלל תאורים מפורטים ומצמררים של ג'נוסייד, ומי יודע, אולי חשש טרומן, שממשל יהודי פונדמנטליסטי לאומני יראה בספר יהושע מודל לחיקוי).
אם תבחון את האידיאולוגיות של חבריך כמו פרלמן, ליברמן, פיין, אלון ואחרים, התומכים בטרנספר של עם שלם, או בהעברת אוכלוסיית העם הכובש לטרירטוריית העם הניכבש, באידיאולוגיות של ''עם ניבחר'' ובהפעלת משטר גזעני, בדומה למעשיהם של היטלר וסטלין, אזיי תיווכח כי המטאפורה היתה במקום.
אני חושש כי אם יקרה האסון והחבר'ה האלה ישתלטו על המדינה במסגרת שלטון דיקטטורי ללא מיצרים כפי שהיו משטרי סטלין והיטלר, הם בהחלט עלולים לעלות על רבותיהם ולחזור אחורה עד לספר יהושע.
_new_ הוספת תגובה



סטלין, היטלר ורבינוביץ
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 2:42)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אהה, טרומן דיבר במטאפורה. ממש בילבל אותי.
גם ליברמן דיבר במטאפורות.

והחבר'ה שאמרת, לא דוגלים בטרנספר. זוהי רק מטאפורה.

כמו ה''ג'יהאד בלבבות'', שגם הוא מטאפורה.

האינתיפאדה היא מטאפורית ומאז הסכם אוסלו יש לנו שלום מטאפורי.
_new_ הוספת תגובה



על מטאפורה
גדעון ספירו (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 20:00)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רבינוביץ באמת לא יודע מה זה מטאפורה, אבל במקום לשאול או ללכת למילון, הוא מנופף בבורות בתוקפנות כתחליף ללימוד.
מה משמעות מטאפורה? ''השאלה, העברה, שימוש במילה או בניב לא בהוראתם הפשוטה אלא בהוראה שאולה''.
(ראה גם מאמרו של משה צפור ''על מערכת המטאפורות בירמיהו ב'-ג''').
ב-‏1998 כתב יהונתן גפן מאמר בעיתונו ''מעריב'' בו קרא לאינתיפאדה נגד הציבור החרדי בציינו כי הוא ''מוכן לזרוק את האבן הראשונה''. גוף חרדי פנה ליועץ המשפטי בתביעה להעמיד את גפו לדיו על הסתה, אולם היועץ המשפטי ענה כי ''הגיונם של הדברים אינו מאפשר אלא לקבוע כי מדובר בתאורים מטאפוריים''.

מן האמור למד האדם התבוני (שנדיר למצאו בערוגה הימנית) כי השימוש שעשה טרומן בסטלין והיטלר , נופל לתחום המטאפורה, ואילו תומכי הטרנספר אינם נכללים בתחום זה, כי הטרנספר לא משמש להם ''כביטוי מושאל שלא בהוראתו הפשוטה'', אלא הביטוי משמש בהוראתו המקורית כחלק ממצע פוליטי והם מתכוונים לבצעו אם יינתן להם השלטון.

אשר לביטויו של ליברמן על הטבעת אלפי פלסטינים בים המלח, זה היה יכול להיכנס לתחום המטאפורה אילו לא ידענו במי המדובר. אולם מאחר ואנו מכירים את המתנחל-טרוריסט הזה, (טרוריסט על פי ההגדרה המילונית והמשפט הבינלאומי) ואנו יודעים כי זו אכן כוונתו האמיתית, להרוג ככל שניתן יותר פלסטינים, הרי שעניין המטאפורה יורד מעל הפרק.
_new_ הוספת תגובה



על מטאפורה
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 21:13)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מבין שרק אינטליגנטים יכולים להבין את המטאפורה של טרומן, ואלה, כאמור, נדירים במחנה שלי.

אז, בבקשה, הנה האתגר. ודאי לא יקשה עליך מתוך המחנה שלך, העמוס לעייפה באנשים אינטליגנטים, למצוא אחד נוסף (שאינו מתבייש לכתוב בשמו) שחושב שהיתה זו מטאפורה.
_new_ הוספת תגובה



על ספירו ועל זכות ההגדרה העצמית
אריה פרלמן (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 19:25)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדעון ספירו - התומך הנלהב בזכותו של ה''עם הפלשתינאי'' להגדרה עצמית, לא מסוגל להתעלות עד כדי תמיכה בזכותו האישית של אפי איתם להגדרה עצמית.

אז מה אם מנהיג המפד''ל ''מגדיר את עצמו'' כאיתם.

אין חיה כזאת. בכך נמחק ההבדל שבין אלה ששוללים את זכותו של מה שקרוי ''העם הפלשתינאי'' להגדרה עצמית - לבין אלה ששוללים את זכותו של ''אפי איתם'' להגדרה עצמית.
_new_ הוספת תגובה



טרנספר הוא טרנספר, בין אם של יהודי
סוחר נדל''ן (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 11:25)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובין אם של ערבי.

ובקשר לחיסולים של כיבוש יהושוע, אנחנו כבר 100 שנים כובשים ולא עלה על דעתנו לחסל. דווקא הערבים נקטו בחיסוליםפ אתניים לכל אורך דרכם.
_new_ הוספת תגובה



בתל אביב
כרגיל (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 16:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שדרות רוטשילד ,עבר איזה אדם וראה שני אנשים הולכים עם חולוצות וצלב קרס עליהן ,כאשר פנה למחות הניפו עליו האנשים האלה אגרופים.

באותה מידה ספירו מניף פה על כל צעד ושעל אנלוגיות שפרי הביאושים שלהם נראה ברחובות..

לא רחוק היום שבו הפאשיזם השמאלני והימני יתאחדו .
השימוש המאד מפוקפק בסמלי הנאצים ,בדוגמאות מופרכות ,מהלכים עכשיו ברחובות,זה קורה עכשיו פה ואולי מחר הילדים עם חולצות כאלה ירביצו לאיזה פליט שואה ,אחר כך לערבים ולדתיים ומי יודע להיכן עוד ניתדרדר.

אדם שכל כולו דמגוגיה ,שמביא ותומך בפירכות לא מסתיימות איזו תובנה שאין לה מקום בשום ויכוח רציני,וקופץ עם אנלוגיות במין שובבות נעורים ,רץ ישר לקצה ,לא חס לא על האמת ולא על הצדק שבעובדות.

העובדות מדברות בעד עצמם ,שקשה יותר ויותר להבדיל בין רדקליות ימנית פאשיסטית לבין רדקליות שמאלנית פאשיסטית ,שני הקצוות עוסקות מעשה יומי ,בדימוי נאצי ובהסתתרות מאחוריו.

אני מתאר לעצמי שספירו הוא אנטי-פאשיסט בהכרה ,אבל נראה לי שבחירת הדוגמאות שלו היא פאשיסטית .
הפטיש שמונף לא עושה הבדל בין קורבן לרוצח ,זהו פטיש פאשיסטי.
המטרה שמקדשת את כל האמצעים ניכרת בו בכותב ,היא מסימני הפאשיסטים המתחדשים.

ההנחה של ספירו ודומיו כי יש הקלה מסויימת בפאשיזם מצד שמאל אינה אלא שטות מוחלטת.
_new_ הוספת תגובה



''כולם אותו דבר'' ואתה ברייך השלישי
גדעון ספירו (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 20:37)
בתשובה לכרגיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חלק ניכר מאלה שהעלו את הנאצים לשלטון בבחירות האחרונות שנערכו בגרמניה היו מהזן של אותו מתחזה שמופיע תחת השם ''כרגיל''. זה הזן של אוכלוסייה נבערת ו/או שטופה בדרך כלל בשנאת זרים, יעד קל להסתה, שרבים מהם אומרים ''כולם אותו הדבר''.אבל מוצאים עצמם בדרך כלל ברגעי הכרעה לאומיים במחנה הימין, כי הוא לפחות ''נגד ..הערבים... היהודים... השחורים... הצוענים'', בקיצור כולם אותו דבר, אבל הימין ''בעדנו''.
ה''כרגיל'' אינו מבחין בין מי שהינו אנטי פשיסט לבין הפשיסט, ''כולם אותו הדבר'' ולכן הוא יגמור בסופו של דבר עם הפשיסטים.
כאשר שאלתי את אחת האמהות החד הוריות שמפגינות עתה נגד שר האוצר נתניהו, בעד מי הצביעה, השיבה ''ליכוד''. אמרתי לה, אל מי את באה עתה בטענות, הרי ירית לעצמך ברגל? והיא השיבה כמו ''הכרגיל'' לעיל, ''כולם אותו הדבר''. אמרתי לה, לא כולם, אילו היתה ממשלה מורכבת למשל מאנשי מרצ וחד''ש הכל היה נראה אחרת, כל סדר העדיפויות היה משתנה, במקום מיליארדים להתנחלויות ולצבא הכיבוש היה מספיק כסף, גם לקיצבאות וגם ליצירת מקומות עבודה וגם לשכר הוגן, ומה הגברת החד הורית ענתה לי? ''אבל הם בעד הערבים''. יופי. כך עובדת שטיפת המוח.
''הכרגיל'' שייך לאסכולה האנטי היסטורית בישראל שמתנגדת לכל השוואה עם המשטר הנאצי, כאילו הנאצים היו מחוץ לאנושות, ארוע קוסמי בחלל החיצון שאין ללמוד אותו ואין להסיק ממנו לקחים.
אני שייך למחנה ההיסטורי, שמנסה ללמוד היסטוריה וגם ללמוד מההיסטוריה וגם להפיק את הלקחים הנכונים. ''הכרגיל'' לא למד היסטוריה (ואם למד, למד אותה בצורה לקוייה), ולכן הוא לא יודע כי הנאצים לא התחילו עם אושוויץ, הם התחילו עם גזענות ושנאת זרים, שני מרכיבים דומיננטיים בחברה הישראלית. והלקח אותו יש ללמוד, הוא לא שאסור רק לשנוא יהודים, ואת כל השאר מותר לשנוא, אלא שאסור להפלות מיעוטים באשר הם, וזה כולל למשל, את הפלסטינים בישראל ובשטחים הכבושים, ואת העובדים הזרים, ואל האתיופים וכך הלאה. זה לקח חשוב שלמדתי בקורס עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי.
אבל ''הכרגילים'' בישראל לא יבינו זאת ועל כך בוכה הנביא (מטאפורה, לרבינוביץ, אם ישאל, איפה ראיתי נביא בוכה).
_new_ הוספת תגובה



דברים בשם אומרם
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 20:53)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אילו היתה ממשלה מורכבת למשל מאנשי מרצ וחד''ש הכל היה נראה אחרת''. בתנאי שלא היו ביניהם יהודים, כמובן, משום שזכורים לנו דברי הנביא: ''כאשר הם (היהודים) מקבלים כוח -פיסי, כלכלי או פוליטי- לא היטלר ולא סטלין ישוו לאכזריות וליחס הגרוע שלהם כלפי החלשים''.
_new_ הוספת תגובה



כפי שכבר אמרתי
גדעון ספירו (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 23:12)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא כאשר מדובר ביהודים ממרצ ומהסביבה.
_new_ הוספת תגובה



כפי שכבר אמרתי
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 23:35)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבנתי. את זה אמר יוצר המטאפורות בלחש.
_new_ הוספת תגובה



''כולם אותו דבר'' ואתה ברייך השלישי [*]
כרגיל (יום שני, 21/07/2003 שעה 1:44)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* מהודעה זו הוסרו ביטויים לא נאותים]

גדעון, אתה מדביק לי שינאת זרים ואתה עוד מוסיף ומנסה לנמק את המעשים המחפירים שלך מאחורי טיעון היסטורי כביכול.

מה לך ולהיסטוריה?
זה שהישבן שלך איכלס איזו קתדרה אקדמאית לזמן מוגבל ללימוד היסטוריה, עדיין לא הופך אותך להיסטוריון.

ובאמת לו היה ולו קמצוץ ראציונל מזוהה וקוהרנטי בטיעונים שלך אני מבטיח לך שהייתי עומד ומשבח עובד מדינה כמוך.

אפרופו עובדי מדינה בטלנים, הפוזה שלך כאנכריסט היא משעשעת, כאדם שחי מהמימסד הציוני אתה גרוע פי אלף מביבי שמעולם לא נזקק לכספי משלם המיסים הישראלי.
כל חייך אתה אכלת מידה של הבורגנות, אני משלם את הפנסיה שלך אז קצת רספקט גדעון קשישא.

מה זה המישפט אני ברייך השלישי?
אה גדעון?

תפסיק כבר עם הדמגוגיה גדעון.

לך לעסוק בעבודה מועילה לחברה לשם שינוי.
_new_ הוספת תגובה



אין לך מושג ירוק מה זה אנרכיזם
גדעון ספירו (יום רביעי, 23/07/2003 שעה 16:51)
בתשובה לכרגיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתברר ש''הכרגיל'' לא רק אינו מבין בהיסטוריה, הוא גם לא יודע מה זה אנרכיזם והוא גם לא מבין עברית, וצרוף כל השלושה הופכים אותו למקרה שזקוק בדחיפות לסעד רוחני.

א) אינני אנרכיסט, גם לא הייתי. אני מסתפק בהגדרתי כסוציאל דמוקרט מתון. זהו.

ב)''כרגיל'' מחמיא לי ומכנה אותי היסטוריון, אלא שבצניעותי מעולם לא טענתי לכתר כה מכובד. מה שכתבתי הוא, כי למדתי היסטוריה, קראתי ספרי היסטוריה, ואני מנסה להפיק לקחים. חלק מהלקחים מסתכמים בהתנגדות לגזענות, לאפרטהייד ולשליטה על עם אחר.

ג) ''כרגיל'' לא מממן את הפנסיה שלי, אלא אני מימנתי אותה באלפי ניכויים חודשיים.

ד) בניגוד לעמדה הפשיסטית של ''כרגיל'' לפיה אני חי ''על חשבון המדינה הציונית'', המציאות בדיוק הפוכה. המדינה הציונית חיה ממני ומעוד מיליוני אזרחים המממנים אותה.
מטרת מאבקי, בין השאר, להביא לכך שהמימון ילך למטרות נאורות ולא אפלות כפי שהמצב היום. כל שקל מע''מ שאני חוסך הולך לארגוני שלום וזכויות אדם. (לפני זמן מה חשבתי להחליף את מכשיר הטלוויזיה. לבסוף החלטתי לא לקנות, ואת המע''מ שחסכתי ולא הלך לקופה הממשלתית תרמתי לארגוני זכויות אדם).

ה) תודה על ההצעה לעסוק ''בעבודה מועילה''. אני מיישם אותה מזה זמן רב. פעילותי וחברותי בארגוני שלום וזכויות אדם, הם הדבר המועיל ביותר שאני יכול לעשות כיום.
_new_ הוספת תגובה



אין לך מושג ירוק מה זה אנרכיזם
סתם אחד (יום רביעי, 23/07/2003 שעה 17:23)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמה שנים לוקח לצבור אלפי ניכויים חודשיים?
_new_ הוספת תגובה



אלפי ניכויים
גדעון ספירו (יום חמישי, 24/07/2003 שעה 22:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשבון פשוט: אם מאחורי 50 שנות עבודה, שהם 600 חודשים שהם 600 תלושי משכורת, ובכל תלוש משכורת יש בין 10 ל-‏20 ניכויים, אזיי במצטבר היו לי בין 6000 ל-‏12 אלף ניכויים. ואם חלק מהזמן עבדתי בשתיים ושלוש משרות, הרי מספר התלושים הוא עוד יותר גדול וכך גם מספר הניכויים.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום חמישי, 24/07/2003 שעה 23:09)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע כה הרבה ניכויים בכל תלוש?
_new_ הוספת תגובה



ניכויים
גדעון ספירו (יום שישי, 25/07/2003 שעה 2:01)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני זוכר כרגע את כל הניכויים בכל תלוש, רק אזכיר כדוגמאות את מס הכנסה, מס בריאות, ביטוח לאומי, מלוות מלחמה למיניהם (כמו למשל ''מלווה שלום הגליל'') שלעולם לא הוחזרו במלואם, קרן פנסיה ועוד ועוד.
_new_ הוספת תגובה



סתם אחד (יום שישי, 25/07/2003 שעה 9:25)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואתה חושב שכל אלה מממנים את הפנסיה שלך? הרי הכסף הלך לאוצר המדינה ומשם לצבא, לבריאות, להתנחלויות, לתשלומי העברה, לדיור זול לעולים, ועוד. והתשלומים לקרן הפנסיה? הם בוודאי מימנו ארועים שנתיים של ועד עובדי התעשייה האווירית או חברת החשמל, וגם, כן, גם את הפנסיה שלך.
_new_ הוספת תגובה



'הרשה לי, ספירו, לחזק את טענתו של ''כרגיל''
סוחר נדל''ן (יום ראשון, 27/07/2003 שעה 11:36)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וטענתי אינה ''רגילה'' אלה עמוסת נדל''ן של עם ישראל חי. חלק מאותם נאצים שתפסו את השלטון באופן פסיאודו-דמוקרטי והטו את העם הגרמני אחר סוציאליזם פשיסטי מסוכן, הטמיעו את אמונתם הנלוזה בססמאות של טובת העם. גם הנאצים של אז האשימו את היהודים במצבה האסטרטגי והכלכלי של גרמניה, ולא עברו ימים וכשתפסו את השלטון בכוח הזרוע והעורמה החלו להתנכל למתנחלים היהודים על אדמת גרמניה. גם הם ראו בשלב ראשון את הפתרון הנכון לטרנספר יהודים, כצעד לפתרון הכללי של בעיית גרמניה.
לא עברו שנים ורעיון הטרנספר הפך למכונת השמדה של היהודים, לא רק בגרמניה, אלא בכל מקום הערבים (.... הגרמנים.... ) כבשו והשתלטו.

גם אצלך זה מתחיל בטרנספר של יהודים מאדמתם בחברון או בשילה וזה יסתיים בטבח כללי של יהודים בכל ארץ ישראל. ...... אם הדיעה הנאציונליסטית-פלסטינית הזאתי תדבוק בחלק גדול יותר בתוכנו.

צריך לעצור את הגזענות הערבית! צריך למנוע את הטיהור האתני הפלסטיני!
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי