פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
השלמות לנושא ארץ ישראל
שמעון מנדס (שבת, 18/05/2002 שעה 17:05)


בספרו Arab Nationalism and British Imperialismכותב ג'והן מרלאו, שהמלך עבדאללה, מייסד הממלכה ההאשמית, החשיב את רבת-עמון לא יותר מאשר תחנת מעבר בדרך לדמשק. כידוע, המלך עבאללה חלם למלוך על סוריה
הגדולה (סוריה, לבנון, ארץ-ישראל ועבר-הירדן) שבירתה דמשק. הוא נתן את מבטחו בבריטניה הגדולה שתסייע לו להגשים את חלומו. בריטניה מצדה, השלתה אותו שאכן תכניתו תקרום עור וגידים, לכשיתאפשר הדבר.

על רקע זה צריך לראות את פריצתה של מלחמת 1948 בארץ ישראל. פלישת צבאות ערב לארץ-ישראל לא נועדה להציל את ערביי פלסטין מידי היהודים. המדינה היהודית היתה העילה, אולם המטרה העיקרית היה חלומו של המלך ההאשמי. יש לזכור, שהלגיון הערבי של המלך עבדאללה היה הצבא החזק והמאומן ביותר מבין צבאות ערב, תחת פיקודו בריגדיר ג'והן גלאב האנגלי. היהודים של אז לא נחשבו כסיכון, להיפך, הם נחשבו ל''טרף קל''. שכן כל הנושא הצבאי שלנו עד אז פותח במחתרת.

מדינות ערב חששו מאד מהאמביציה של המלך עבדאללה, והסכימו לכלול את ירדן כחברה מייסדת של הליגה הערבית - על אף שירדן לא עמדה בקריטריון העיקרי של החברות. הליגה היתה ארגון של מדינות עצמאיות, ואילו ירדן בחודש מרץ 1945 (תאריך ייסוד הליגה) היתה עדיין אמירות מנדטורית תחת שליטתה של בריטניה. ירדן קבלה את עצמאותה מידי בריטניה בחודש מאי 1946. מדינות ערב הסכימו לקבל את ירדן כחברה מלאה, כדי לכבול את ידיו של המלך ההאשמי בקשר לסוריה. שכן, בהתאם לאמנת הליגה, החברות מתחייבות שלא לפגוע במשטרים של המדינות החברות בליגה.

מדינות ערב חששו, איפוא, שכאשר בריטניה תעזוב את ארץ-ישראל, הלגיון הערבי ישתלט בקלות על א''י (יש לזכור כי כמה יחידות של הלגיון הערבי היו פרוסות בארץ-ישראל כחלק מן המערך הצבאי הבריטי). כבוש א''י יהווה, אם כן, מקדמה רצינית לקידום רעיון ''סוריה הגדולה'' של המלך.

מצרים לא רצתה לאבד את ההגמוניה הערבית לטובת מדינה אחרת. סעודיה חששה
שמדינה האשמית חזקה בגבולה הצפוני עלולה לבוא בחשבון איתה על גירוש ההאשמים מחג'אז.
סוריה פחדה לאבד את עצמאותה (יש לציין שלרעיון ''סוריה הגדולה'' היתה תמיכה רחבה בצבוריות הסורית). לבנון לא רתה להיבלע גם היא. ואילו עיראק חפשה מוצא ישיר לים התיכון, בנוסף לחשש של מדינה חזקה בגבולה המערבי. הפלשתינאים היו - ולצערי נשארו - אפסים גדולים. הם רצו שמדינות ערב יגישו להם מדינה על מגש של נפט.

וכך הקימו מדינות ערב את ''צבא ההצלה'', שיציל את ארץ-ישראל מידי היהודים. בראש הצבא הם הפקידו את המלך עבדאללה, כמפקד צבא ההצלה - אולם לא העמידו לרשותו כח צבאי משותף כלשהו. בינואר 1948 הוא שלח את ראש ממשלתו, תאופיק אבו אלהודא, לשיחות עם שר החוץ הבריטי, ארנסט בווין. הפרופסור בנג'מין שוודראן אומר בספרו JORDAN a State of tension
שתאופיק אבו אלהודא בא ללונדון לבקש את הסכמתה של האימפריה ששטח המדינה הערבית ממערב לירדן יועבר לשליטתה של ירדן, שוב נזכיר, כצעד קטן לקראת סוריה הגדולה. שר החוץ הבריטי מצדו אתן את הסכמתה של ממשלתו לענין זה, אך הוסיף/התרה שאל לה לירדן לפלוש לשטחים שהוקצו למדינה היהודית. תאופיק באשא נתן את הסכמת המלך.
זו אחת הסיבות, שבמלחמת השחרור כאשר רדפנו את הצבא המצרי אל תוך סיני, הלגיון הערבי נשאר על עמדו, ולא ניצל זאת באזור הר חברון - כאשר עתודות צה''ל היו ברובן עסוקות במרדף אחר המצרים. (יתכן שאורי מילשטיין יחלוק עלי בסוגיה זו)

לענין הטבח בדיר יאסין ומקומות אחרים. בירושלים: הכרתי חבר בשם עזרא יכין. הוא השתתף בקרב על דיר יאסין. וכאחד שנטל חלק בקרב, אמר לי: לא היה שם שום טבח. ירינו וזרקנו רמוני-יד כדי לשתק מקורות ירי .כמובן, כל מי שהיה מאחורי החלון, נהרג. זה מצער, אבל אין מה לעשות. במלחמה, זה הקבר שלי או הקבר שלו. וכל לוחם משתדל שזה יהיה הקבר שלו.

הפלסטינים הם היסטרים. גם עכשו, קרב על מחנה הפליטים בג'נין, הפלסטינים הרעישו את כל העולם על הטבח והשחיטה שעשינו שם. בדיעבד, התברר שהכל תעמולה שקרית.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מדוע עבדאללה לא פעל למימוש תוכנית סוריה הגדולה
אורי מילשטיין (שבת, 18/05/2002 שעה 18:50) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום שמעון,

אני מקבל בקווים כלליים את הניתוח שלך אך בכל זאת נשאלת השאללה מדוע המלך עבדאללה לא עשה שום צעד ממשי להגשים את מטרתו להקים את מדינת סוריה הגדולה. הטעם לכך היה שרמטכ''ל צבאו היה הקצין הבריטי גלאב פחה וגלאב פעל לפי הנחיות ממשלת בריטניה. ארצות הברית ובריטניה לא היו מעונינות באותה תקופה להסתכסך עם רוב מדינות ערב על נושא נוסף מלבד נושא מדינת ישראל. מה עוד שלבריטניה היו קשרים הדוקים עם עירק ולארצות הברית עם ערב הסעודית.
_new_ הוספת תגובה



חקירות בינלאומיות
אלכסנדר מאן (שבת, 18/05/2002 שעה 18:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר מנדס הנכבד,

קראתי בעיון את תגובתך המלומדת, אשר יש לשער כי 'היסטוריונים-חדשים' מכל מין וסוג שהוא ינטו לחלוק עליה. מאחר ואיני מצוי בפרטים ובעובי הקורה נמנע ממני מלהעביר ביקורת ו/או תיקונים, אלא לציין לעצמי את הספרים שבחרת לצטט בשיקלול תגובתך הכללית.

הנקודה המרכזית בה אני מבקש לנגוע מתייחסת לחלק של ידידך ע. יכין, אשר גרס כי לא נעשה כל טבח בדיר יאסין, כי אם לחימה רגילה אשר בה עלול למות כל אחד מהצדדים הניצים. אתה לקחת דוגמא זו וביקשת להחילה על מקרה ג'נין, אשר שם שבים וטוענים הפלסטינאים כי נעשה טבח, בעוד שממשלת ישראל מכחישה זאת בכל פה.

אני חושב שהבאת דוגמת ג'נין היא בהחלט מעניינית, היות ובניגוד לנאראטיב דיר יאסין, שלא לווה בכל מחקר ענייני בזמן אמת לאחר אירועי המקום, ניתנת לישראל ולעולם ההזדמנות להוכיח חפותה או אשמתה בפרהסייה, וזאת בדמות וועדה בינלאומית בלתי תלוייה שהיתה אמורה לחקור אירועים אלו.
ישראל הסכימה בתחילה לבואה של וועדה שכזו, אך בהמשך חזרה בה, מסיבות שונות ומשונות. דבר זה מוזר משהו, ואינו מוסיף לאמינות טיעוני ישראל, במידה ולשיטת דובריה הרשמיים אכן לא התקיים כל טבח במקום.

מדוע אם כך, לדעתך, מסרבת ישראל להופעתה של וועדה שכזו? הרי אם ידי ישראל נקיות מהאשמות שכאלו, כפי שאני לדוגמא מבקש להאמין - אינני רואה כל בעייה בהרכבה וביכולתה לבדוק ולחקור בשטח.

אשמח לקבל ולשמוע דעתך בנדון.

בברכה

א. מאן
_new_ הוספת תגובה



ועדה בינלאומית לא עניינית
אורי מילשטיין (שבת, 18/05/2002 שעה 21:05)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלכסנדר,

עד ששמעון מנדס ישיב, אשיב אנוכי. מקבלי ההחלטות בישראל אינם מאמינים בענייניות ובאובייקטיביות של ועדת בדיקה או ועדת חקירה בינלאומית. מכיוון שהם סבורים כי חברי ועדה זאת יאשימו את ישראל במעשה טבח בג'נין בכל מקרה וללא קשר עם ממצאיהם, הם העדיפו לוותר על מעט האמינות ומאשר לקבל גושפנקא בין לאומית כמבצעי טבח.
_new_ הוספת תגובה



לא משחקים, שברו את הכלים
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 19/05/2002 שעה 0:12)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אורי שלום,

תשובתך זו אינה מספקת הסבר מניח דעת למניעי ישראל בנדון, היות ואין להבין מכך מדוע ''מקבלי ההחלטות בישראל אינם מאמינים בענייניות ובאובייקטיביות של וועדת חקירה או וועדת חקירה בינלאומית'' כהגדרתך, ומדוע הם סבורים כי ממצאי וועדה שכזו יכולים להיות 'תפורים מראש' בלבד.

זו כמובן תעודת עניות דיפלומטית למדינת ישראל עצמה וליחסיה עם וועדות וארגונים בינלאומיים, אך השאלה שכבר מזמן היתה צריכה להישאל, היא מדוע הסכימה ישראל מלכתחילה לרעיון קיומה ושליחתה של וועדה שכזו, אם ידעה כי זו לא תהיה הוגנת ואובייקטיבית כנדרש?
הרי הדעת גורסת כי אם אין מעשה פשע שיש להסתיר, הרי בואו של גוף בלתי תלוי היה יכול להיות דבר מבורך.
_new_ הוספת תגובה



הפלשתינאים אינם היסטריים
אריה פרלמן (יום ראשון, 19/05/2002 שעה 1:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם רק מתחזים לכאלה.

האמת היא שתעמולתם המרושעת היא פרי תכנון מדוקדק ושיקול קר: סרטים מזוייפים, גופות פיקטיביות, וכן הלאה.
_new_ הוספת תגובה



רצף ההכרזותעל מדינות ועצמאויות למיניהן במזה''ת
מ.צבי (יום שני, 20/05/2002 שעה 5:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לחברים המלומדים באשר הם שם. תרנו אותי אם זה נתוח שטחיאו שיש כאן איזושהיא אמת מדינית הסטורית במכוונן או בדיעבד.
בהמשך לתכנית ''סוריה הגדולה'' וה''הבנות'' או אי ההבנות או משאות השוא והמדוחים של בריטניה לעבדאללה האשמי בואו ונחשבן איזשהוא פרט שאולי מעניין לתפ]יסה הגלובאלית ו/או אולי המדינית של בריטניה הגדולה דאז הלא הוא ה''בריטיש אמפייאר''...
כפי הנראה היה במזה''ת תהליך של שחרור מהאימפריה. אם היה זה לורנס איש ערב או גאלב איש בריטניה .סוריה או הצרפתים או מי שהיה שם,רואים אנחנו רצף מסוים בתהליך השחרור של המזה''ת.
סוריה מי יודע...1942 או 1943
ירדן 1946
לבנון?
ישראל 1948
מצרים מהפכה 1952
טוניסיה 1956
חבש?
לוב?
ערב הסעודית
אפילו טורקיה של מוסטפה כמאל אטא טורק בערך 1924..?
וכל התאריכים הרצופים האלה...
בכל ה''קומבינה'' המדינית הגלובאלית הזאת לא נזכרו הפלשתינים אפילו פעם אחת. (תקנוני אם אני טועה)
היתה הצהרת בלפור ב1917. הספר הלבן ב39 ועידת סאן רמו...מי דיבר על ''זכות השיבה של הפלשתינים''? ...
איפה קמו ''אומות העולם'', לעודד הכרזה של מדינה שכזו בין עבר הירדן למדינת ישראל (יהודה ושומרון)...
מישהו יכול להסביר את ה''תופעה'' הזאת?
_new_ הוספת תגובה



למ.צבי ומה עם החלטת נובמבר 1947?
יורם המזרחי (יום שלישי, 21/05/2002 שעה 16:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה עם החלטת נובמבר 1947 על חלוקת פלסתינה א''י לשתי מדינות,יהודית וערבית?
הרי ברור שההגדרה ''ערבית'' בהקשר לפלסתינה א''י לא התכוונה אלא לפלסתינאים.
_new_ הוספת תגובה



ליורם המזרחי. ברור? מה כל כך ברור?
מ.צבי (יום שלישי, 21/05/2002 שעה 18:05)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרי המלך חוסיין לא התייחס לעניין עד 1968 שאז הוא ''שחרר'' את יהודה ושומרון מירדן. וה''פלסטינים'' במשך ה- 20 שנה מ1947 עד 1967 מה הם עשו?. למה כל צבאות ערב התקיפו את מדינת ישראל פחות מ24 שעות אחרי הכרזת המדינה? מי חתם על הסעם ה''כניעה'' של העיר העתיקה ב- 48 אם לא נציג הצבא הירדני .(.שמעת..הירדני!) ...עבדאללה אל-תל ..מה הפטפוט הזה על ''פלסטינים''? האם ידוע לך שה''עם'' הפלסטיני מהווה כ70%-80% מהאוכלוסיה בירדן? והם לא חתמו הסכם שלום?.אפילו שהעסק לא היה 100% לשביעות שני הצדדים...
ואפילו שיש שם ''פלסטינים''..
אגב,מאיפה באו ה''פלסטינים'' ידוע לך? תבדוק בקולוניאליזם של תקופת הרומאים..כשהגלו את עם ישראל מארצו...תלמד קצת הסטוריה,אדון מזרחי.
_new_ הוספת תגובה



אינך מגיב לעניין אלא מתלהם
יורם המזרחי (יום רביעי, 22/05/2002 שעה 2:58)
בתשובה למ.צבי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החלטת האו''ם נובמבר 1947 דיברה בפירוש על הקמת שתי מדינות,יהודית וערבית, זו ליד זו בפלסתינה א''י.(הישוב היהודי קבל אתץ התכנית)
את זה אינך יכול לסתור והרי יצאתה לפורום בהנחה שבמשום מקום לא הוזכרה זכות כל שהיא לערבים תושבי הארץ שהם הפלסתינאים.
כל שאר קירקוריך אינם לעניין הנדון, אלא להשקפותיך והדרך בה אתה מבין היסטוריה.
מההסיטוריה שלך אין לי מה ללמוד.ובאשר ללימוד היסטוריה בכלל וחלוקת ציונים או תפקידים - כאן אתה נכנס לשדה מוקשים.
פרט לכך שמי יורם המזרחי - לא מזרחי ולצערי יש בבשרי די ''צלקות'' הקשורות להשמטת האות ה שהיא בד''כ תוצאת טעות מכוונת או פרויידינית....
אז אנא מר צבי, להבא הגב לעניין וכבד אותי לפחות בזכות שמי שהוא יורם המזרחי.
_new_ הוספת תגובה



נכבדי מר יורם המזרחי-המשך
מ.צבי (יום רביעי, 22/05/2002 שעה 3:37)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר יורם המזרחי מכובדי,ידידי,אלופי ומיודעי היקר.
לא היתה כוונה להשמיט משמך את אות הה''א כל עיקר.
לפי דברי תשובתך נראה שאנחנו רואים את העולם משני כוונים שונים ולא יועילו כל הראיות, ההוכחות, החקירות והטיעונים.
לצערי כבר הייתי בשדה מוקשים אמיתי
ולא רק אני אלא היו עוד חיילים שהיו אתי.
אם טיעוניך הם ש''מגיע'' לפלסטינים ארץ משלהם
איפה היו מנהיגיהם בתקופות בית אומיא,בית עבאס והבאים אחריהם ? מה עם חלוקה צודקת של חצי האי ערב,ירדן,מצרים,לוב,וסוריה הגדולה?
איפה היו הם בזמן הטורקים, ששלטו כאן במשך 400 שנה?
מה עם הבריטים ? תאמר לי שהם ניסו והיהודים הפריעו להם...
למה אחרי הכרזת המדינה תקפו חמש ,כן,חמש צבאות, את המדינה בת כמה השעות? כי זה לא ''מצא חן בעיניהם'' שהיהודים ''פלשו'' למדינה שלהם? הרי רק עם העליה היהודית בשלהי שנות המאה ה19 התחיל איכלוס רציני של ארץ ישראל. איזו תנופת בניה היתה פה מאז..בשלושים השנים של המנדט לא הספיקו אפילו רבע ממה שהספיקו כאן היהודים בשלושת עשוריה הראשונים של המדינה המתחדשת.
נכון,מר יורם המזרחי, אולי ממני אין לך מה ללמוד כי אני ''רק'' מתלהם..אבל ההסטוריה תלמד אותך דברים רבים שאפילו לא חלמת עליהם.
דבר אחד נוסף. יש לזכור שאת המדינה המתחדשת בנו יוצאי המהפיכה הבולשוויקית של 1917 או לפחות פעלו בהשראתה הרחבה יותר כולל הלכי הרוח של האמנציפציה וה''השכלה'' .אבל,אחרי מאות רבות של שנים שהיהודים היו צריכים לחלות את פני הפריץ לבטל גזירה זו או אחרת...הם באו לבנות מדינה.. אף אחד לא עזר להם..חוץ מההצבעה של כ''ט בנובמבר 1947 שהיתה איזושהיא קרן אור בחשוך המוחלט ששרר בעולם רק שנתיים וחצי קודם לכן. השכנים חרקו שיניים... והנה אך נולדה המדינה החלה התקפה רבתי. ואחרי מלחמת השחרור, הגיע רגיעה? חלומות! פדאיון, טרור, מסתננים, שחיטות, הרס ורצח. למה?ואני לא רוצה להשמיע מה שכבר נשמע כמו תקליט שבור.
_new_ הוספת תגובה



לפחות אתה מזכיר את כ''ט בנובמבר
יורם המזרחי (יום רביעי, 22/05/2002 שעה 4:47)
בתשובה למ.צבי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השאלה היחידה עליה הערתי היתה ההכרה הבינל''א שיש בא''י פלסתינה יהודים וערבים.
כך קרה כשהוגשה תכנית החלוקה,שהתקבלה על דעת רוב היהודים בארץ.
הערבים הפלסתינאים,ניסו פעמיים לארגן ממשלה משלהם והמאמצים הוכשלו על ידי הירדנים והמצרים.זו אמנם מציאות היסטורית.
אינני בא לשלול את זכות ישראל להיות מדינה בטוחה חזקה ויציבה.
בעיני החלטת כ''ט בנובמבר בטלה מהיסוד.היא נדחתה על ידי רוב הערבים וגבולותיה נמחקו במלחמה.את הנעשה הזה אין להשיב.הבעיה היא מה לעשות עם מה שמכנים ''השטחים'' ? כאן יש חילוקי דעות, או גישות שונות.זה הכל.כך שאם תקרא הכל,שופ''ע, תמצא נקודות מחלוקת אך גם הסכמה.
כל טוב
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי