פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ציידי הנאצים מציון - בשולי דיון ''הדרך לאושוויץ''
מיכאל שרון (שכטל) (יום שישי, 31/05/2002 שעה 11:05)


''בעיטה מקפלת'' באנשי הימין או בסתם קורבנות עושק ופלגיריזם, באמצעות גערות ''נאציזם-פאשיזם- ששה מליון'' הינה טכניקה שגורה של השמאל ''להזיז הצידה'' מי שלא מאנ''ש. לעיתים - לנכס גם את עבודותיו, בו-זמנית, לפי מיטב המסורת של הוגת הדעות הגנובות, הגב' צ'אוצ'סקו מרומנייה, ומלסתמי העבודות שהישתלטו על חיי הרוח בבריה''מ ובדמוקרטיות העממיות. בעניין זה ראו למשל ספר שיצא לאחרונה אודות שימוש נרחב בעבודות אחרים, תוך הסתרה מכוונת, על ידי המחזאי והמשורר הנפלא, ברטולד ברכט. אם בארזים נפלה שלהבת- -

טכניקת סגירת דלתות ו''בעיטה מקפלת'' זאת נפוצה עוד בשנות ה-‏50 כששליטתו של השמאל בחיים אינטלקטואליים, ובשאלה, מי לרווחה ומי למחסור היתה טוטלית. גם היום עדיין קיימת במידה רבה הגמונייה כזאת של המנדרינים השמאליים בחיי התרבות ובמדעי הרוח והחברה באוניברסיטאות (''מנדרינים'' - על שם סיפרה של סימון דה בובואר, בו היא מתארת את כוחם ההגמוני ושלל-הכוח - סקס שופע עם כל מה שזז בשטח - של האינטלקטואלים המרכסיסטים בצרפת של שנות ה-‏50).


הינה, לפני פתוח הספר ''החיים כמשל'' בקטע בו מתאר הסופר הגדול פנחס שדה (שהוא אולי הדבר הטוב ביותר שארע לספרות העברית בתקופתנו) את הגיליוטינה שהונפה עליו ודנה את יצירתו להתעלמות, ואותו למחסור, תוך שימוש במערפת ''ציד הנאצים היהודים'': כל חטאו היה שנקט בגישה השמה את הדגש על האינדוידואל וצמיחתו הרוחנית, בניגוד לספרות דור הפלמ''ח על תהיותיה הקולקטיביסטיות (האם אפרים יחזור לאספסת? צריך לברר מה אומרים החבר'ה).

אני מצטט מה''חיים כמשל'':

''בינתיים היה מונח אצלי כתב-היד של שירת ירושלים החדשה - שלחתי מכתבים לכמה בתי הוצאה. מהם לא טרחו כלל להשיב לי תשובה. הנחתי איפוא את כתב היד הצידה.
והנה באותה עת פנה אלי עורכה של הוצאת ''עם עובד'', וביקשני שאשלח אליו את כתב-היד - נעניתי לו (האיש שהיה מתווך בין העורך לביני המליץ עליו בפני כעל ''איטלקטואל''), ושלחתי את כתב היד.
מקץ איזה שבועות, בהזדמני לתל-אביב, סרתי אל העורך.
האינטלקטואל קידם את פני בהיסטריה; הוא הבריק לעומתי בעיניו, והטיח, בקול פרוע, דברים על אנטישמיות ועל נצרות, על פוגרומים, אינקוויזיציה, עלבונם של מבקרי ספרות ורציחת ששה מליונים יהודים אשר לא היתה לי כלל יד בה''.


לבסוף, היה זה שוקן המנוח מ''הארץ'' ו''הוצאת שוקן'' אשר הוציא את עבודתו. האיש קידם את חיי הרוח בארץ לפי מיטב המסורת הליבראלית. הוא לא היה סוציאליסט דוגמטי. כיום רבים מזהים ''ליברליזם ופתיחות'' עם ''שמאל'' חרף האנטגוניזם בין השניים. כך למשל, אנשי תנועת ''ברית שלום'' נחשבים על ידי רבים מבני הנוער ל''שמאלנים'' חרף התנגדות אנשי ברית שלום, שהיו ליברלים, לשמאל.

הינה למשל, אחד מאנשי ''ברית שלום'', הפילוסוף הנהדר ש.ה. ברגמן מהאוניברסיטה העברית (שכיום הושכח, ניתן לסבור, על ידי אנשים כאסא כשר ודומיו). בסיום מאמר בו הוא קוטל בדרכו המעמיקה את ''מאטריאליזם ואמפיריוקריטיסיזם'' של לנין (ספר שטחי ותועמלני מ- 1909 שקראתי פעם, בעוונותי), הוא כותב באירונייה מושחזת:
''קשה להבין, למה קשר לנין את תנועת הפועלים להיפותיסה פילוסופית רעועה זאת'' - ''הוגי הדור'', הוצאת ''מצפה'', ת''א, 1935 (ברגמן היה כמובן רחוק מהמטריאליזם הדיאלקטי המרקסיסטי כרחוק מזרח ומערב. הוא היה מה שהמרכסיסטים מכנים ''אידאליסט ראקציוני'', דהיינו, ניאו קאנטיאני, ברוחו של פילוסוף מרהיב ניאו-קאנטיאני אחר העוסק בהתפתחות הרוח והצורות הסימבוליות -ארנסט קאסירר. חשוב, מרתק, מעמיק ומומלץ).

לבסוף, אוסיף דבר או שתיים בדבר ניכוס אינטלקטואלים מוקצנים מן השמאל את נושא השואה (ראה זאב שטיינהל, שאול פרידלנדר וכד'). אין צורך להכביר מילים, שכן לפנינו דוגמה חייה (מה שנקרא באנגלית caught in the act , דהיינו,'' ניתפס בשעת מעשה'', של מגיב (גטניו) לשימוש בפראזת שואה עטויית שגב חגיגי ומזרה אימה כנגד דובר ימני. הימין כידוע להם, מוליך ל''פשעי מלחמה'', להתלהמות דורסנית ודיכוי כבד, ומכאן ועד לאושוויץ או ''רצח-עם'' אחר (וכמובן, להאג) קצרה הדרך.
איך נאמר? הדרך לבלימת הימין עוברת דרך אושוויץ (ואולי גם לסתם חזירויות, On the house). מה אפקטיבי יותר מאושוויץ להקניית חגיגיות עצמית של מטיף מצפוני?

מנסיוני אספר כי, כרבים אחרים, התענינתי פעם בנושא גרמנייה הנאצית, ובהיסטוריה הצבאית של מלחמת העולם השנייה. אחר הכל, מדובר בדרמה ההיסטורית הגדולה ביותר של תקופתנו, שקיימים בה אספקטים מרתקים רבים, אולי גם בגלל התעוד הנרחב (מדובר במדינה שהארכיונים שלה היו פרוצים לכל, עקב הפסדה) ואולי גם מפני שטובי הכותבים והיסטוריונים מרתקים עסקו בה (כגון, ספרו בן שני הכרכים של יואכים פסט, הוצאת כתר, שהינו גם מסה היסטורית מרתקת, בפרט לחובב מטפיזיקה וניתוח-עומק עשיר גוונים) ואולי גם בגלל ויכוחי ההיסטוריונים, בפרט בגרמנייה, תוך תיזות בדבר ''הדרך היחודית של גרמנייה בהיסטורייה'', לעומת גישות אוניברסאליות יותר.

אבל, ''אין אפס'' בעולמנו, חדור האינטרסים והשיקולים הזרים, שכן, לרשעים לא יחסר פתחון פה, כפי שאמר לותר. כל אימת שאמרתי משפט תמים בנוסח ''היטלר היה בנו של פקיד באימפריה ההבסבורגית'' או ''פון פאפן, מנהיג המפלגה הלאומית/שמרנית, עשה קואליציה עם היטלר מתוך כוונה לבלום את הרדיקליזם הנאצי והיצף ההמון המוסת , ולשמר יסודות בונים קודמים'' היו כאלה שקרעו את גלימתם, מתוך אושר פנימי, נוסח הכוהן הגדול כייפה שחיפש דרך להפליל את ישו: ''השמעתם כיצד זה מנאץ? הינה, הוא עצמו אמר ''היטלר'' וגם נקב בשם גרמני אחר, ימח שמם וזיכרם. זכור את אשר עשה לך עמלק''. כך הופך איפוא איש השמאל למגלם ישראל סבא הלוחם בעמלק למינהו. בעוונותי שמתי פעם לב בראייתי החדה, לעיתים, כי האידאולוגיה הנאצית, הינה מקרה פרטי של אידאולוגיה מונוליטית החדורה ביסוד ה''טוהר'', כלומר בדמרקציה (גידור) מקוטבת בין ''הטהור'' ו''הטמא'', אחוז הסיגים. נו טוף, עצם ''התענינותי'' כבר גררה הדבקה של נאוצים למיניהם לגבי. רק מה, סבורתני כי כתבן מקומי שופע אימץ לו הבחנתי, וכתב סביב זה עבודה ענקית ו''מפתיעה'', חד-תימטית אומנם תוך גלגול ווריאציות שונות, אודות יסוד הטוהר באידאולוגיה הנאצית. טוף, ממילא איני עוסק בכתיבת היסטוריה, ומה לי כי אלין אם יהודי רוצה קצת פרנוסה וקידום אקדמי? שיבושם, אבל למה לשפוך דמו של יהודי אחר?

מונופול השמאל גם יפה לקבלת תקציבים שמנים מגרמנייה, למומחי גרמניה-שואה ישראלים, וגם לסמינרים בגבעת חביבה, בהם נוער גרמני אידאליסטי (סוציאל- דמוקרטי ברובו) שומע הטפות והצעות לרפורמה של החברה הגרמנית מפי בר-הסמכא המקומי. וכן גם לכתיבת ספקולציות רשלניות ושטוחות אך סנסציוניות, כמו זו המזהה את הוויית גרמניה הנאצית עם קיטש אסטטי (פרופ' פרידלנדר) , שבחו''ל, מה לעשות, ראו בהם בוקי-סרוקי, אך פה נחטפו בהמוניהם, והשפיעו גם על יצירות ''אמנות'' של החונטה השיינקינאית.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מה אתה רוצה מפרידלנדר? חוקר דגול.
יוסי גורביץ (יום שישי, 31/05/2002 שעה 13:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



יתכן. אך הספר ''קיטש ומוות'' הינו שיטחי בתזה שלו.
מיכאל שרון )שכטל( (יום שישי, 31/05/2002 שעה 15:00)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן, שכאן גבר האסתטיקן שבו, איני יודע. האם אומת התרבות והחשיבה, אולי העמוקה ביותר באירופה, נכבשת ב''קסם'' העלוב של הקיטש? במעין פטתיות אופראית של מסכים אדמדמים ומרשרשים? האם ''זה הכל'', זה ההסבר לתופעה מורכבת - כיצד הנוסח הגרמני המקומי של פוסטר ''הילד הבוכה'' מהתחנה המרכזית כבש את גרמניה בסערה?
נשאלת השאלה אם אין במאגיה של הבמאית לני ריבנשטאל למשל - הדבר שוולטר בנימין כינה ''האסתטיזם של הפוליטי'' - יסודות נוספים (או האם יש כאן רק פוטוריזם פלאקטי הרואי בנוסח הסובייטי)? ואמנם האשימוה בדיוק בזה, ביצירת קסם מורכב, רב מימדי וכובש, שהווה את ''מסע הפירסום של המוות'' כפי שראה זאת תאודור אדורנו, בן אסכולת פרנקפורט.

גם חלק מהדוגמאות שמביא פרופ' שאול פרידלנדר אינם משכנעות שכאן מדובר רק בקיטש, נוסח בובות פורצליין:

אני מצטט מע''מ 33 בספרו:

''בעוד תחנת השידור של הוורמאכט יוצרת קשר עם כל שדות הקרב, למן הכף הצפוני עד טוניס, ומן האוקיינוס האטלאנטי עד קווקאז --(אכן, כתיבתו מרתקת, חייב להודות) -- כל אותה עת (בה מתרחש המסופר) משדרת תחנת הוורמאכט:

אנו מבקשים מכם, חברים, לשיר עוד פעם את שיר חג המולד היפה ''לילה שקט''...
כל התחנות יצטרפו אלינו עתה לברכה ספונטאנית זו של החברים בדרום הרחוק, בים השחור. עתה שרים הם באוקיינוס הארקטי צפונה מפינלנד; ועתה מתקשרים אנו אל כל התחנות האחרות, לנינגרד, סטאלינגרד...צרפת...אפריקה. ועתה שרים כולם ביחד:
נומה בשלוות שמים...

וכאן אין מנוס מלהעיר, האם אתם מקבלים את הרושם של קיטש וולגארי במובן המקובל? ואשר לשיר עצמו, הרי מדובר בשיר דתי נפלא המושר בכל רחבי העולם הפרוטסטנטי בערב חג המולד.

האם מרחיב כאן הכותב את הגדרת ''קיטש'' ואת היקף האובייקטים הנופלים תחת קטגוריית ה''קיטש'' (הגדרה על ידי אקסטנזייה) לצרכיו?

לדעתי התזה עצמה שייכת לגישה רדוקטיבית, המגמדת מימדי תופעה מורכבת לכדי נלעגות פטתית. אחת ממקדמות גישה זאת, בדבר ''הבאנליות של הרוע'' הינה הפילוסופית האמריקנית-יהודית חנה ארנדט, שנכחה במשפט אייכמאן ותעדה אותו במסה פילוסופית המציגה את אייכמאן, האחראי לרציחתם של מיליוני יהודים, כפקיד קטן, ביורוקראט עלוב שטוף בינוניות הנובר בתיקים נערמים.
זאת, כביכול בניגוד לציפייה למעין דמיורג שטני ומחריד בכוח אישיותו מחוללת הרע הקולוסאלי.
בתזה זו, אגב, אין הרבה חדש, שכן כבר אפלטון הציג את הרע כהיעדר, כמחסור, כמי אפסיים של זה השואף להתקדמות, אך מוגבל מלראות את הדרך הטובה.

אעיר בעניין זה כי בצפייה בקטעים דוקומנטרים ממשפט אייכמאן, וכן מפרוטוקולים של מהלך המשפט, עולה אכן הרושם הגרוטסקי של פקיד נברן בנישמתו, שכל ענינו הוא אם מדובר ביחידה ביורוקראטית Ga12 או L309 ואם העיירה D נקראה גם P , ומה אמר פלוני במדוייק, והאם גאפן במובן גפן.
אך כיצד לא ניתן להבחין בברור כשמש: אייכמאן, שמבחני פסיכולוגיים (כגון T.A.T ו''צייר איש'' וכד') שנערכו לו לאחר לכידתו, מציגים אותו כאדם מובס, מנסה פשוט למשוך זמן. כאתאיסט נאצי שאינו מאמין בעולם הבא, כל שנשאר לו זה השעשוע המושחז של להרויח דקה ועוד דקה של חיים, באמצעות קושיות ודקדקנות אין סופית. זו היתה גם אסטרטגיה רווחת למדי במשפטי נירנברג, וכיצד לא הבחינה הפילוסופית בברור כל כך?
דומני גם ששנים לאחר יציאת הספר, שחולל תהודה רבה, לאור, אחד ממתחקריו של אייכמאן (יתכן שהשם הוא אבנר ליס, איני בטוח), עושה כמדומני שם לעצמו (וכנראה לא מעט כסף) בגרמנייה אליה היגר, בהציגו לגרמנים דווקא את הגישה המנוגדת לספר, בדבר ''אייכמאן כגאון'', כפי ש''התרשם'', אם אני זוכר נכוכה.
_new_ הוספת תגובה



תעול מדלדל מצד שמאלנים כלפי חומר עכור והרה-רפש
מיכאל שרון )שכטל( (שבת, 01/06/2002 שעה 9:41)
בתשובה למיכאל שרון )שכטל(
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניתן לשים לב, למה שמצטייר כמגמתיות לא תמימה מצד שמאלנים - להטות ולתעל דוברים לאומיים ימניים לתכני-רפש קשים עכורים, ומדלדלים שלא לצורך, שאינם מוסיף כלל לדיון.

כך, הטיותיו של מר גטניו את כתיבתי. בולט הדבר בדיוני (''הסוציאליזם וכשל קליטת העליות והסקטוריאליות, למטה) באפשרות שנתיב התפתחות הציונות היה עולה על כוון ליבראלי, תוך פיתוח כלכלי ותרבותי מואץ של מרכז רוחני, נאור ופתוח בארץ ישראל, המרכזי בחשיבותו, ברוח ההרצליאנית הליברלית, ולא ברוחם של האדונים קארל מארכס ולנין.

הוספתי גם, לאחר פיתוח הנושא, כי להתפתחות מרהיבה ומהירה כזאת של הבית הלאומי היהודי סביר שהיו השלכות בכוון של הצטמצמות או בלימת שואת יהודי אירופה.

כאן, מר גטניו, מגנה הכיבוש הישראלי בשום ''הומניזם'' השמאל, מתחיל לעסוק שלא לעניין, אך תוך נברנות בפרטים לא רלוונטיים, בתוכן העכור והמדלדל של תורת הגזע הנאצית, תוך נסיון, שאינו כלל הכרחי, למשוך את הדיון כלפי כוון לא ראוי וקשה: ראו נא את תגובתו המיתממת הרת העכירות:

''מה שאני לא מצליח להבין, זה איך אתה מסיק שתנועה גזענית כמו התנועה הנאצית (והרי דיברתי על שואת יהודי אירופה, כשרמה זאת של התייחסות מספיקה, בלי להכנס לעניין ''התנועה הגזענית הנאצית'') שראתה ביהודים עם נחות שיש להשמידו מסיבות של טוהר הגזע, הייתה מפתחת גישה שונה כלפיו לו היישוב בארץ היה מבוסס''.

בכל זאת, הנושא הוא התפתחותו המואצת של היישוב בא''י תחת אוריינטציה ליברלית ברוח אדם סמית (במקום מרכסיסטית-לניניסטית), ולא ''תורת הגזע של התנועה הנאצית'', כאשר אני אומר שבנסיבות כאלה הנאצים היו עשויים לחשוב פעמים. אין צורך לדון לשם כך ב''סוגיות'' הרות עליבות ורפש ובנאצות קשות ומדלדלות מתוך תורת הגזע הנאצית, כלפיהם מטה מר גטניו את הדיון.

האם הוא מטה את הדיון למגרש-בית ''המוכר'' היטב לתועמלן השמאל? בהקשר זה עסקתי במימד התועמלנות של ''מונופול'' השמאל בנושא השואה.

גם המגיב מר ע. בשארה מנסה לתעל את תגובתי (ראה הדף הקודם) בנושא ''צדק חברתי כמונופול של השמאל'' לעניינם של ''הקצינים הפרוסים''. אך כאן ויתכן, בהתחשב בתגובתו המבריקה ובקיאותו בנושא המאבק בין המפלגה הסוציאליסטית ומפלגתו האוטוריטרית/שמרנית של ביסמארק בשנות ה- 80 של המאה ה- 19, שהנושא בתחום מומחיותו האקדמית ומיומנותו האינטלקטואלית.
_new_ הוספת תגובה



אסטרטגיית הפרובוקצייה כתפעול שליטה וקיפוד - משבצות
מיכאל שרון )שכטל( (שבת, 01/06/2002 שעה 10:44)
בתשובה למיכאל שרון )שכטל(
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניתן להבחין לעיתים שמשחקם של גורמים בשמאל הינו ''מזוהם'' ביודעין. שגורים כאן ''טכסיסים'' שונים הנבחנים על פי מידת האפקטיביות שלהם. זאת משום שדומיננטיים בהתנהלות השמאל כיום (אולי בניגוד לעבר הרחוק) טכניקות שליטה וקיפוד שמגמתם תיפעולית/כוחנית בעקרה, ונעדרת כל בסיס אינטלקטואלי או אידאי עמוק.
זאת כתחליף לאוריינטציה אפיסטמולוגית השואפת להבנה וחקר האמת, כדרך לניווט, הרחבה ושליטה מוכוונת-אינטלקט בסביבה הטבעית והאנושית.

הדבר נראה כמשחק במטריצת משבצות, כאשר המגמה, כאשר גורם א' תופס משבצת A להזיזו לכוון משבצת B וכך הלאה, תוך מגמה למקסם את יתרונך על חשבון גריעה במצב הצד השני. זהו משחק סך 0 אופייני. כך לעיתים נדמה בפורום זה שאתה עוסק בדיון עניני מוכוון אפיסטמולוגיית אמת, אך המגיב כלפיך משחק למעשה במשחק הזזת המשבצות הזה, ללא כל אפיסטמולוגיה ומגמה אידאית.
_new_ הוספת תגובה



על תועמלנות ושאר ירקות
רפי גטניו (שבת, 01/06/2002 שעה 10:57)
בתשובה למיכאל שרון )שכטל(
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מנהג עשה לו מר שכטל הנכבד לנתח את תגובותי , ולא נותר לי אלא רק לברך על כך.
גם לא מפריעה לי במיוחד הדבקת התויות שלו , כי זה כנראה חלק מסגנון כתיבתו .
מה שכן חשוב, זה לדייק .

אם יסתכלו הקוראים באותו פתיל של דיון מדובר יראו כי מר שכטל קובע בכותרת - ואני מצטט ''התפתחות כלכלית/חברתית ראויה הייתה מונעת את השואה''
לא יתכן , לא אולי , לא בסבירות כזאת או אחרת, פשוט קביעה.
הטכניקה הזאת מזכירה קצת טכניקה של צהובונים הזועקים כותרות על מנת למשוך את הקוראים לקרוא את גוף הכתבה , או לזכות במחיאות כפיים מאלה המסכימים איתו ושאפילו לא יטרחו לקרוא את המאמר.
מאחר ואמירה בוטה כזאת שלו נאמרה במסגרת הדיון הנ''ל , לא נראה לי כי תגובתי הייתה הסטה של הדיון, אלא טפול בנתיב המרכזי העובר כחוט השני בכתיבתו של מר שכטל והוא הכפשת כל מה שנמצא שמאלה לז'בוטינסקי מתחילת המאה ועד היום.
_new_ הוספת תגובה



ובאיזו זווית לזבוטינסקי נמצאה ''ברית שלום''?
מיכאל שרון )שכטל( (שבת, 01/06/2002 שעה 11:41)
בתשובה לרפי גטניו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איני סבור שאני מכפיש. הכפשה - אין קל ממנה. אמנם, יש הבדל בין גידוף והכפשה - שכן הכפשה הינה מעין פראזה אפקטיבית, בבחינת תכסיס רטורי. גם זו וגם זו, הינה במידה רבה נחלת גורמים בשמאל - הגידוף (כיבוש רצחני, קולוניאליזם מדכא, פשיסט. לא המצאתם אמנם את זה, בתקופת סטלין היה הגידוף - למשל אינטרנציונליסט בונדיסטי, ראקציונר של כנופיית טרוצקי) עניין של חיים ומוות. וכן ההכפשה - הו הו, זו הובאה לדרגת אמנות ממש, כאסטרטגיית ניתוב שליטה.

כתיבתי, אם אתה פונה אלי אישית, הינה דווקא פולמוסית, כתיבה פובליציסטית במיטבה, אולי, שמוקדה אפיסטמולוגי, דהיינו נסיונות לניתוח עומק, ואינטגרציית רכיבי ידע רבים ומגוונים.
_new_ הוספת תגובה



למיכאל,שאלה
רינת פלד (שבת, 01/06/2002 שעה 21:41)
בתשובה למיכאל שרון )שכטל(
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מבינה למה אתה לוקח דברים הנאמרים(יותר נכון,נכתבים..)כאן, בפורום,בצורה כל כך קשה ואישית,כאילו מישהו מנסה לשלול אותך אישית ולא רק מתווכח או לא מסכים לדעותיך.אני לא מדברת רק על כל ההתנפלות על רפי,היו עוד אחרים שקיבלו ממך מנה..ובקשר ללהטוטנות הלשונית הניבזית של השמאל:רק השמאל מכיר את הטכניקה הזאת?הימין לא?אל תהיה חד צדדי!כל פעם שמישהו יאמר משהו שמריח לך שמאלני,הוא יקבל ממך שטיפה כמו רפי?מענין מה אני אחטוף...
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי