|
להיפרד מהחשיבה הקווית [2] | |||||
רום הראל (שבת, 18/02/2006 שעה 9:11) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
רום הראל, מרתק לקרוא מה שאתה כותב, אבל | |||
|
|||
רום הראל, מרתק לקרוא מה שאתה כותב, אבל אתה דוחס יותר מדי נושאים שונים, לתוך מאמר אחד. טיבו של פורום, כל פורום, לדון ולהחליף דיעות. קשה לעשות זאת עם מאמר כזה, אשר עמוס ברעיונות (חלקם מקוריים) ובנושאים. אגב, אם אינכה אדם דתי, הייתי רוצה (בהזדמנות מתאימה) לדון עמכה בנושא רגיש שנקרא ''אלוהים''. | |||
_new_ |
רום הראל, מרתק לקרוא מה שאתה כותב, אבל | |||
|
|||
1- תודה 2. תמיד ניתן לכתוב למייל שלי. 3. אלו לא ''נושאים שונים'' אלא רצף שאיננו רגילים לראותו כרצף ולכן נראה כ''דחוס מדי'' עם הזמן [קריאה שניה שלישית] הדברים יתמוססו להם לתוך התודעה ויהוו לה מזון חדש. | |||
_new_ |
רום, אני מעדיף דיון פתוח. | |||
|
|||
אני עומד לטעון טענה, אשר תקומם כאן במיוחד את האנשים הדתיים. מה שאני טוען, כי היהדות המקורית, אומנם האמינה באל עליון, אבל לא טענה כי הוא אל שאין עוד אל מעליו. אני מזהיר, כי דיון זה (אם יתפתח), יגרום להרבה תגובות זועמות... | |||
_new_ |
רום, אני מעדיף דיון פתוח. | |||
|
|||
המעניין בכל טענה זו לא רק הטענה אלא ההנמקה שלה ותרגיש חופשי לטעון ולנמק | |||
_new_ |
נושא ''האלוהים'' ביהדות | |||
|
|||
אנסה לפתח דיון ''בזהירות''. צריך לגשת לנושא זה משני אספקטים: א- מושג ''האלוהים'' לפי המקורות היהודיים, ובעיקר בתנ''ך. ב- ניתוח לוגי של מושג ''האלוהים'' ביהדות לאור הידוע לנו היום, מבחינה ''מדעית''. | |||
_new_ |
נושא ''האלוהים'' ביהדות | |||
|
|||
זה נושא למאמר ולא לתגובה | |||
_new_ |
נושא ''האלוהים'' ביהדות | |||
|
|||
אכן, אתה צודק. אלא שאני לא מתכוון לכתוב מאמר בנושא זה משתי סיבות: 1- זה נושא מאוד רגיש בקרב הדתיים, ויש פה לא מעט. 2- איני נוהג לכתוב מאמרים ''כבדים''. אשמח אם מישהו יקלוט את הרעיון, ויכתוב על זה, (אפילו בכוון ההפוך) כדי שיהיה אפשר יהיה לדון על זה. | |||
_new_ |
יהודים לא יפגעו | |||
|
|||
כל עוד המאמר יהיה עניני, ולא אנטישמי או מכפיש. האמת לא חוששת משום מאמר או דעה הראויים לשמם. | |||
_new_ |
יהודים לא יפגעו | |||
|
|||
צדק, שכנעתה אותי שלא לכתוב מאמר, רק תסביר, מה לעניין האלוהים ולאנטי שמיות ? עוד שאלה מסקרנת, איפה נעלמו כל אותם ''מלאכים'' שדובר עליהם בספרים הראשונים של התנ''ך ? אם אז היו, מדוע הם אינם מאז ? (אני משער שהתשובה שלכה תהיה בסגנון ''מסתתרים''). | |||
_new_ |
שאלנ נפלאה | |||
|
|||
רק תסביר, מה לעניין האלוהים ולאנטי שמיות ? יש אנשים שקונים את עולמם בשעה אחת- כל הכבוד על השאלה חזי- | |||
_new_ |
מה אתה לא רואה אותם? | |||
|
|||
חזי היקר מלאכים אתה רוצה לראות? מלאכים הם כוחות! וכמו שאנו יודעים שיש כוחות (גם רצונות) רבים בטבע הרי לך שאתה כן חש אותם...ומודע להם ויבא לציון גואל | |||
_new_ |
מה אתה לא רואה אותם? | |||
|
|||
המלאכים שהוזכרו בתנ''ך הם לא כוחות. הם ייצורים גשמיים... | |||
_new_ |
מהיכן אתה יודע? | |||
|
|||
חזי, תורת ישראל מדברת במספר שכבות הבנה אם תירצה... כל מה שרואים כגשמי ''בעולם הזה'' יש לו שורש רוחני נקודה. שורש רוחני - כוח - רצון רוחני. עשה לך כלל אל תאמן לאף אחד אלא למה שעיינך (חוכמתך) רואות. ויבא לציון גואל | |||
_new_ |
הענין הוא ליהודים ואנטישמיות | |||
|
|||
הרי הכופרים מתקשים לכתוב מאמר הקשור ליהדות, ללא נימות אנטישמיות. המלאכים לא נעלמו לשום מקום, הם קיימים ופועלים כל הזמן. מקובלים יכולים לקרוא למלאכים, אבל זה עיסוק מסוכן מאד. | |||
_new_ |
מה הענין ליהודים ואנטישמיות | |||
|
|||
צדק, אתה מזכיר לי את חמומי המוח מהחמאס. ההבדל בינכם, שהוא אומר ''אלא-אכבאר'' אתה אומר ''אלוהים הגדול''. | |||
_new_ |
מה הענין ליהודים ואנטישמיות | |||
|
|||
אתה מזכיר לי את השיכורים הגרמנים, שאינם יודעים איפה הם נמצאים, אבל אף פעם לא שוכחים לשנוא יהודים. | |||
_new_ |
מה הענין ליהודים ואנטישמיות | |||
|
|||
צדק, אתה כותב שטויות... אתה לא ראוי להתייחסות... | |||
_new_ |
כנראה שאתה נהנה | |||
|
|||
מלטעון טענות מקוממות וחסרות בסיס בתחומים שונים. לא מספיקות לכה טענות בתחום הפיזיקה, הלשון העברית ומעמד האשה, שנטפלתה גם לדת היהודית? | |||
_new_ |
לרום הראל היקר | |||
|
|||
המילה ''ארץ'' (גשמיות) שכתובה בתורה היא כנגד (רוחניות) ''רצון'' ''ארצות'' כנגד ''רצונות'' גם המילה ''לבנה'' מרמז על ''חומר'' הבניה שהוא למעשה רוחני... כמו לבן... אור?... ''שפה אחת''-->שפת התורה! ואז יובן לנו במעט על מה הכתוב מדבר בסיפור מגדל בבל ויבוא לציון גואל | |||
_new_ |
לרום הראל היקר | |||
|
|||
תודה על הקמצוץ אבל אין הקמצוץ משביע את הארי.... אשמח לשמוע על כך יותר | |||
_new_ |
לרום הראל הארי | |||
|
|||
ב''ה ראה המוטיב המרכזי בסיפור הוא רצון אחד משותף של הנבראים להגיע להשתוות הצורה עם המאציל כלומר להגיע לדרגתו...ולכן כתוב ...וראשו בשמים...מה ראית מגדל עם ראש? קשר נוסף לעיון ראה מה אמר הנחש לחוה: שאם היא תאכל מעץ הדעת טוב ורע והיתה היא ואדם כא-להים... הנחש שנמצא בכל אחד מאיתנו אומר לנו ללכת כנגד רצונו של מקום! ויבא לציון גואל | |||
_new_ |
לרום הראל הארי | |||
|
|||
אני לא הייתי משטיח את זה עד כדי כך. לפחות לא בנקודה של ''השתוות הצורה''. לדעתי ''עשיה מתוך פחד'' כפי שמובא בסיפור בבל אין לו מאום עם השתוות צורה. בשאר הנקודות שהעלת אינני אומר דבר. המאבק כנגד הנחש [הניחוש], המעמיד ניחוש כידע, ולא סובל את היותנו ''לא יודעים'' או כדברי הארי אין לנו השגה באור עליון.הוא סם מוות לנחש שבתוכנו. לכן אני מציע לצמצם את יומרותינו בנושא, ולחוות אחווה עם לא יודעים אחרים. שהרי מה שמחליש את הנחש מחזק אותנו. | |||
_new_ |
על קצה המזלג | |||
|
|||
בס''ד. הנה קישור למשהו שכתבנו לפני שנים: ואם יש את נפשך להעמיק, הנה כמה ציוני דרך: ארץ במשמעות רצון. שפה, חיצוניות הלשון. כלומר, בחיצוניות היה רצון משותף. לבנה, מעשי ידי אדם בניגוד לאבן. חמר, מעשה אלוקים בניגוד לחומר. בקיצור, ביקשו לתפוס את מקומו של אלוקים בניהול העולם, וכבר כתבנו על כך לא אחת. אפשר להוסיף, אבל תן לחכם ויחכם עוד. | |||
_new_ |
זה שכתבת על זה עוד לא עושה זאת לנכון... | |||
|
|||
אבל בוודאי נסכים שנינו שקיומם של המלאכים וקיומו של האלוהים אמיתיים באותה מידה... | |||
_new_ |
זה שכתבת על זה עוד לא עושה זאת לנכון... | |||
|
|||
לרמי טומן הפחים.... הרשה לי גם לפקפק גם בזה... שכן מה הקריטריון ל''גזירה שווה'' שגזרת בין קיום הבורא למלאכיו? | |||
_new_ |
זה שכתבת על זה עוד לא עושה זאת לנכון... | |||
|
|||
בס''ד. הצד השווה ביניהם שאת שניהם אינו מבין ולכן אינם קיימים. | |||
_new_ |
נהפוך הוא - האל והמלאכים הם | |||
|
|||
סיפורי מעשיות פשטניים לחלוטין, כמוהם כאל תור, כהידרה או כדרקון יורק האיש | |||
_new_ |
את שניהם ברא האדם | |||
|
|||
וקיום האל יהוה, האל שיווה, האל זאוס, המלאך גבריאל, או הגורגונה, עומדים אצלי על אות מדרגה - יצירות ספרותיות | |||
_new_ |
אם אתה מאמין בבורא הכל יכול | |||
|
|||
חזקה עליו שהוא יכול לברוא גם מלאכים ( אם כי אינו יכול למנוע את שואת יהודי אירופה או שהוא סתם מנוול) ואם אינך מאמין בבורא, כמו החוטא הכותב דברי כפירה אלה, חזקה עליך שאינך מאמין ביצורים מכונפים הנמצאים אי שם ברקיע ומשרתים אותו. צא ולמד - קיומים וודאי באותה מידה | |||
_new_ |
איך אתה יודע ? | |||
|
|||
מניין השגותיך אשר השגת? ואשר אתה כותב לנו מניין לך שיש מלאכים או אין מלאכים? ראית אחד כזה או שמא יצא לך לדבר איתם? שאלת פעם את עצמך מהי מהותה של שואת יהודי ארופה? האם היא בגללו או אולי האשם בנו? כלום נימצא אתה בעליונים ואנו בתחתונים...שלך? כלום לא למדת על יציאת מצרים? על פי מה אתה מבסס שיציאת מצרים לא התקיימה? ספר לנו כיצד אתה משיג את המציאות לנו יש הבנה מחכמי-ישראל כלום אתה חכם כמוהם? ויבא לציון גואל | |||
_new_ |
לגבי השואה - אדרבא תענה אתה | |||
|
|||
האפשרויות שאתה מביא לגבי השואה הן טפשיות ומחרידות או שהשואה היא בגלל האל, או שבגללנו? אולי אתה חושב כמו חבר הכנסת הרב ניסים דהאן שהשואה היא עונש ליהודים על שדיברו בזמן התפילה? איזו מין השקפה פרימיטיבית זו? השואה קרתה בגלל הנאצים ימ''ש ועוזריהם, ואין האשמה לא באל (מי שאינו קיים לא יכול להיות אשם) ובוודאי חלילה לא בקרבנות , שרוב רובם היו יהודים יראי שמים ושומרי מצוות. אם היית חי באוסטריה והיית טוען שהשואה היא באשמת היהודים, היית נדון לשלוש שנות מאסר, כאן תוכל להסתפק בגינויים הקלים שלי... | |||
_new_ |
לגבי השואה - אדרבא תענה אתה | |||
|
|||
העונש הוא בגלל טיפשים המעוותים את הנאמר, כדי להצדיק את דעת הכופר, הבור ועם הארץ. | |||
_new_ |
מי הטפשים שבגללם הגיעה השואה? | |||
|
|||
יכול להיות שהשואה נתנה כעונש למפרע, על חטאי העתיד? כמו אותו גבר אלים שסטר לאשתו בבוקר , וכששאלה על מה, ענה כי במשך היום כבר יגיעו הסיבות? | |||
_new_ |
לא ענית לשאלות. למה? | |||
|
|||
כלום אתה יודע מהי המציאות שאתה מאמין שקיימת מסביבך? אם היית קצת לומד על המציאות (בעיני התורה) אני מבטיח לך שהיית נפעם מהתגלית! אבל למה לקלקל לך את החויה בעז''ה בגילגול הבא או עוד מספר גילגולים תגיע לדרגת הבנה יותר עמוקה (אסור לי לדחוק בך ולכן אגביל עצמי...) יציאת מצרים כיצד אתה מתכחש לה? היש לך להאיר לי בבקשה? אני חושב שאם ידוע לך משהו שלנו לא ידוע כלל ועיקר עליך ללמד אותנו ויבא לציון גואל | |||
_new_ |
מהנדס נכבד | |||
|
|||
אינני מתכחש ליציאתו של עם ישראל ממצרים, אך מאידך אין לכך גם כל הוכחות. אני בהחלט מתכחש לקיומו של האל, במודל היהודי שלו (ובכל מודל אחר של כל דת אחרת) | |||
_new_ |
רמי נוי הנכבד | |||
|
|||
יש הבדל בין מתכחש למכחיש. כדי שלא תסתבך בכפתורים מיותרים הרי מוגשת לך תמצית ההבדל [לפי מילון ספיר]: מִתְכַּחֵֵשׁ [פ'; מִתכַּחֵֶשֶת; הִתכַּחֵש, יִתכַּחֵש, להִתכַּחֵש] <כחש> 1. [עח] (ל-) מִתנַכּר, כּופֵר בַּקֶשר לעַמו או לתַרבּוּתו וכד'; 2. [עח] מַכחיש (אַשמה); 3. [תנ] מחניף, מתרַפֵּס; 4. [יב] נַעשֶׂה כָּחוּש ורָזֶה, מידַלדֵל מַכְחִישׁ (לא: מַכּ-) [פ'; מַכחישה; הִכחיש, יַכחיש, להַכחיש] <כחש> 1. [עח] כּופֵר בטַענה; 2. [עח] אינו מודֶה (באשמה וכד'); 3. [תמ] סותר את דבריו של פלוני; 4. [תמ] נעשׂה רָזֶה, מידלדל; 5. [תמ] עושׂה לרָזֶה, מדַלדֵל יש ''טעם לוואי לא טוב [ראה פירוש 1 למתכחש] שמקורו בצירוף האקטיבי פאסיבי של בנין התפעל ובין השרש כחש שמשמעו בין היתר שקר [סובב בכחש - כדוגמה]. בטוחתני שאינך ''רוצה'' להיות שם. ואם הויכוח הנואל שלמעלה הביא ללימוד כלשהו, ולו יהיה זה בשפה העברית, דייני. | |||
_new_ |
רמי נוי הנכבד | |||
|
|||
בס''ד. נואל זה מאותו שורש של אויל, לא? | |||
_new_ |
רמי נוי הנכבד | |||
|
|||
המילון שלי אומר שכן נוֹאָל2 [יב] [ת'; נואֶלֶת וגם נואלה, נואֲלים, נואֲלות] <יאל (אול)> 1. [יב] שוטֶה, אֱוויל; 2. [תמ] טיפּשי, אֱווילי | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |