פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
התלייה
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום שלישי, 02/01/2007 שעה 8:22)


התלייה

גדעון ספירו



ההוצאה להורג בתלייה של הרודן המודח של עיראק, סדאם חוסיין, עוררה בי תעוב. אין הדבר נובע מרחמים, מדובר ברוצח המונים שראוי היה להעמידו למשפט של ממש, אולם כחבר אמנסטי, אני מתנגד לעונש מוות, וסבור כי לאיש אין זכות לקפד חיי אדם, גם לא לשלטון. מדינה הנוהגת בשיטות של הפושע שנשפט, מאבדת את יתרונה המוסרי.
במקרה של סדאם חוסיין קשה לטעון כי הועמד למשפט. מה שראינו היה הליך פגום של משטר מעורער שמתקיים על כידוני צבא הפלישה האמריקאי. שופטיו המתחלפים של סדאם חוסיין פעלו באופן פרדוקסלי הן כשליחיו של נשיא ארה''ב בוש והן כשליחיו של נשיא איראן אחמדנינג'אד, מונעים וספוגים בתחושות נקמה. דומה, כי השנאה היוקדת לסדאם, והרצון לראותו על חבל התלייה, משותף לשני הנשיאים, כל אחד מסיבותיו שלו.

אין זה מקרה ששלטונות עיראק וארה''ב מיהרו להוציאו להורג ולהימנע מבירור כתב האישום באשר להפצצת הכפר הכורדי חלאבג'ה בשנת 1988 בנשק כימי. אילו הועמד סדאם למשפט בפני בית דין בינלאומי שהיה מנהל דיונים משפטיים כראוי, לא היו מדלגים על הפשע החמור של הפצצת חלאבג'ה, שהתרחשה בזמן מלחמת עיראק איראן. במלחמה זו תמכה ארה''ב בעיראק וסיפקה לה נשק. כך היה נחשף חלקה של ארה''ב באספקת סוגי הנשק (גז עצבים ועוד) שבהם השתמש הצבא העיראקי בפיקודו העליון של הנשיא סדאם בחלאבג'ה. בהחלט ייתכן שיש לארה''ב מנייה בפשע חלאבג'ה.
אחריותו של הנשיא בוש למותם ורציחתם של מאות אלפי בני אדם בעיראק אינה נופלת מזו של סדאם חוסיין. שניהם היו צריכים לעמוד בצוותא למשפט בפני בית הדין הבינלאומי לפושעי מלחמה, להישלח למאסר עולם (אם היו מורשעים) ולרצות את המאסר בתא משותף בו יכלו לדון ביניהם על משמעותה של דמוקרטיה.

תלייתו של סדאם הוא ביטוי לצדק של הביריון החזק נגד הביריון החלש יותר.
התלייה לא תרבה שלום ואחווה בעיראק המדממת. להיפך, היא תצית עוד ועוד מעשי נקמה ותקיז דם רב של חפים מפשע.

האם יש תקומה לעיראק כמדינה אחת? היום היא מפולגת ומפוצלת בין העדות ובתוכן. המדינה שורצת כנופיות חמושות לפי חלוקה שבטית ודתית, והצבא האמריקאי, לא זו בלבד שאינו מהווה גורם מאחד, אלא מלבה את האלימות. המזרח התיכון עוד ישלם מחיר יקר על ההרפתקה האווילית והפושעת של בוש את בלייר שהייתה מבוססת על שקרים. נשק גרעיני לא נמצא בעיראק, אבל אחת התוצאות הקטסטרופליות מהפלישה האמריקאית לעיראק, עלולה להיות כי נשק גרעיני, גם במהדורה פרימיטיבית, יגיע לארגוני טרור.
ארגון אל קאעידה לא זו בלבד שלא נחלש ממה שבוש וכנופייתו מכנים ''המלחמה בטרור'', אלא קיבל זריקות אנרגיה מהפלישה לעיראק ואפגניסטאן. צבאות ארה''ב ואנגליה יעזבו את עיראק ביום מן הימים, אבל אנחנו, אזרחי האזור, עוד נאכל מרורים לרוב ממדיניות הטרור המדינתי של ארה''ב ובנות בריתה. הלוואי ואני טועה.


סכנת השלום

נשיא סוריה בשאר אל אסאד, משבש את כל התחזיות והתוכניות. הוא מתנהג שלא לפי מאפייני ''ציר הרשע'' שהוטבעו בו על ידי הנשיא בוש ולבלריו הישראלים. דווקא עכשיו, כשממשלת ישראל וצבאה מטפטפים לנו כל הזמן על סכנת המלחמה הבאה, אולי עם חיזבאללה, אולי עם סוריה, ומוזרמים מיליארדים להצטיידות צבאית ''לקראת המלחמה'', בא הנשיא אסאד וטורף את הקלפים. הוא מציע שיחות שלום. הוא בעצם אומר לישראל: חבל על סכומי העתק הנוספים שאתם מוציאים על הצבא. יש מטרות ראויות יותר להוציא עליהן כספים אלה. אין שום סכנת מלחמה. אני מציע לכם שלום מלא תמורת החזרת הגולן. בואו נדבר. וישראל אומרת לו: תפסיק להפריע. מי רוצה שלום.
לזכותו של ראש הממשלה אהוד אולמרט צריך לומר שהוא אומר את האמת: ישראל אינה יכולה להמרות את פיו של מיטיבינו הנשיא בוש. מי שמעביר לישראל מיליארדי דולרים כמענק ומספק נשק לרוב, הוא גם בעל הדעה. אלא שהפעם בעל המאה משקיע אותנו לתוך ביצה עמוקה, הגם שהיא מדופנת ומרופדת בדולרים. נכון שאסאד אינו מצדיקי הדור, אבל גם אולמרט אינו נימנה עימהם.

הנה הסיסמאות שאני תורם למאמץ השלום: עדיף שלום בלי תמיכה אמריקאית מתמיכה אמריקאית בלי שלום. עדיף שלום עם החזרת הגולן לסוריה מאשר מלחמה עם סוריה על הגולן.
אני חוזר כאן על מה שעשיתי שעה שכיהנתי כעורך עיתון הסטודנטים ''פוסט מורטם'' באוניברסיטת חיפה בשנת 1972. גולדה מאיר סירבה להצעות השלום של נשיא מצרים אנואר סאדאת, ובטורי בעיתון כתבתי כי ישראל מעדיפה את השטחים על השלום ומובילה אותנו למלחמה שמחירה יהיה יקר. המלחמה פרצה, ותוצאתה, שהחזרנו את כל השטחים למצרים, עם קרוב לשלושת אלפים הרוגים ועוד שבעת אלפים פצועים ומדינה קרועה ושסועה.

אם ישראל לא תתעשת, זה הולך לקרות שוב. המחיר יהיה יקר. אני מקווה שהפעם, אם המלחמה תפרוץ בגלל סרבנותה של ישראל, יגדל משמעותית מספר סרבני מלחמה שלא יהיו מוכנים להקריב את חייהם על מזבח שיגיונותיהם של חדלי אישים בראשות ממשלת ישראל וצבאה. יחד עם זה אינני משלה עצמי. בוודאי יוותרו די והותר פריירים שיהיו מוכנים למות במלחמה לא להם, שבסופה הגולן יוחזר לסוריה.
ראו הוזהרתם.


הקץ לעמימות

הצהרתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט בראיון לתחנת הטלוויזיה הגרמנית סאט1 (בבעלותו של איל ההון הישראלי אמריקאי חיים סבן, שרכש לא מזמן את בזק), כי ישראל היא בעלת נשק גרעיני, ראויה לברכה. זהו בעצם המסמר האחרון בארון המתים של ''העמימות הגרעינית''. חימושה הגרעיני של ישראל הוא כבר שנים סוד גלוי, והודאתו של אולמרט מאשרת את מה שידוע לנו זה מכבר. אולם, עתה, משישראל הודתה בפומבי לעיני כל העולם כי ברשותה פצצות אטום, הגיע הזמן לטפל בה על פי אותם עקרונות שהקהילה הבינלאומית מיישמת על איראן (שעוד אין לה נשק גרעיני). אם ישראל לא תפתח את הכור בדימונה והמכון הביולוגי בנס ציונה לפיקוח בינלאומי, תגלה את כל האמת על מספר פצצות האטום וטילי השיגור (בחילות היבשה, האוויר והים), תפתח את אתרי הפסולת הגרעינית לביקורת ארגוני איכות הסביבה, תתחייב לפרק את נשק ההשמדה ההמונית שבידיה (אטומי, ביולוגי וכימי ) בפיקוח סוכנות האטום הבינלאומית, תחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני - יוטלו עליה סנקציות עד שתאמר הן.

עתה, לאחר הצהרת אולמרט, מוכח לעיני כל האבסורד שבהטלת המגבלות על מי שהיה 18 שנים אסיר מצפון, מרדכי ואנונו. אין ספק שאולמרט הרבה יותר מעודכן ממרדכי ואנונו על מצבת הנשק הגרעיני בישראל, ואם הראיון של אולמרט בשנת 2006 אינו מסכן את ביטחונה של ישראל, הראיון של ואנונו בשנת 1986 לעיתון הלונדוני ''סנדיי טיימס'', בוודאי שאינו מהווה סכנה.
הסכנה העומדת בפנינו, היא ההרפתקנות של ממשלת ישראל, הליכתה בעיניים פקוחות למלחמות ברירה שעלולות להצית תבערה גרעינית כימית וביולוגית, קיומן של ידיים בלתי אחראיות והרפתקניות ליד ההדק הגרעיני של ישראל, כמו זו של שר האסטרטגיה ליברמן.

במלחמת יום הכיפורים (אוקטובר 1973) החליטה הממשלה לייפות את כוחו של שר הביטחון משה דיין להפעיל נשק גרעיני. דיין התבטא בימי המלחמה הראשונים בנוסח אפוקליפטי ואמר ''שהבית השלישי בסכנה''. לא היה כל בסיס לדיבורים אלה, אלא שדיין נכנס להיסטריה והיה על סף הפעלת נשק יום הדין ומחיקה אפשרית של ישראל מהמפה.
זה הייתה התנהלות בלתי אחראית. הפעלת נשק השמדה המונית כתוצאה משיקול דעת שגוי של איש אחד, או הרפתקנות של איש אחר, צריכה למלא את כולנו חרדה, כי מדובר בסכנת השמדה עצמית.
יש לפעול לניטרול המרעום הגרעיני לפני שיהיה מאוחר מדי.


השואה כמכשיר פוליטי- בשולי ועידת טהרן

ועידת הבירור לנושא השואה שהתקיימה בטהרן, זה היה שמה הרשמי דומני, שבישראל קיבלה את התואר ''ועידת הכחשת השואה'', הייתה להערכתי מעשה שטות, גם מההיבט של ממשלת איראן, בהסתמך על הודעותיה הרשמיות. הוועידה לא גרמה לאף אדם רציני בעולם להתחיל ולפקפק בקיומה של השואה. לעומת זאת היא עשתה שירות מצוין לממשלת ישראל שקיבלה שוב הזדמנות לנפנף בשואה כמכשיר פוליטי.
המשותף לממשלת איראן ולממשלת ישראל, ששתיהן משתמשות בשואה כמכשיר לקידום אינטרסים פוליטיים שוטפים. זוהי ציניות בהתגלמותה. הטעות של ממשלת טהרן, וחבל שאין שם איזה יועץ פחות מתלהם שיכול לקרר קצת את הראשים המחוממים ולהסביר להם, שהשואה אינה רק עניין יהודי. היו קבוצות נוספות שנכללו בתכניות ההשמדה הנאציות, כמו הצוענים (שגם הם איבדו שליש מעמם), המפגרים, ההומוסקסואלים, הקומוניסטים, הסוציאליסטים ועוד. אני חושב שאחת הבעיות של משטרים ומפלגות המופעלים על ידי השקפה פונדמנטליסטית דתית, שהשמדת ההומוסקסואלים או הקומוניסטים לא כל כך מפריעה להם. (תמונת ראי לגישה זו אפשר למצוא בישראל אצל דוברי ש''ס, רבני החרד''ל מהשטחים הכבושים וראשי אגודת ישראל ששונאים את ההומוסקסואלים שנאת מוות, שלפי ההלכה דינם מיתה).

האובססיה של איראן לגבי השואה לא הייתה באה לעולם אילמלא העימות הפוליטי עם ישראל.
השתתפותם של אנשי נטורי קרתא מארה''ב בועידת טהרן, קצת מעמעמת את עניין הכחשת השואה, שהרי הם לא מכחישים אותה, אבל הם קופצים על כל עגלה שנראית להם כמשרתת את התיזה האנטי ציונית שלהם, ומי היום יותר אנטי ציוני מממשלת איראן ונשיאה.
בדבר אחד צדקו היהודים החרדים שהשתתפו בוועידה: בראיונות לעיתונות הם טענו כי הם מוחים על השימוש המניפולטיבי שממשלת ישראל עושה בשואה לצרכיה הפוליטיים. הבעיה היא, שנציגי נטורי קרתא חטאו באותו חטא.


''נבחרת השלום''

איך מצליח שמעון פרס לשטות בעולם כאילו הוא איש שלום? התשובה פשוטה: הוא מנצל את היוקרה הבינלאומית שהוא מתהדר בה כמי שקיבל בשעתו פרס נובל לשלום (אחת ההחלטות הלא מוצלחות של ועדת הפרס) ומארגן משחק כדורגל בספרד בין ''נבחרת השלום'', קבוצה ישראלית בעיקרה עם תוספת של שלושה שחקנים פלסטינים) לבין נבחרת אנדלוסיה. מישל פלטיני, שחקן הכדורגל האגדי מצרפת, נרתם לעגלתו של פרס, ונתן את חסותו למשחק. פרס התכבד בבעיטת הפתיחה.
מישל פלטיני בוודאי מתכוון לטובה, הוא סבור בתמימות כי פרס פועל למען השלום. הוא לא מודע לכך כי פרס הוא אחד מברוני המלחמה של ישראל, שהוא מאבות פצצת האטום הישראלית, מאבות ההתנחלויות בשטחים הכבושים, שהוא חבר בכמעט כל ממשלות המלחמה הישראליות, שהוא ממקימי מדינת האפרטהייד הישראלית בשטחים הכבושים, שהוא נושא על גבו כראש ממשלה את פשע הפצצת כפר קנא בלבנון במבצע ''ענבי זעם'' בשנת 1996 שם נהרגו מאות אזרחים לבנוניים ששהו במתחם האו''ם בחפשם מקלט מההפצצות הישראליות, שהוא תומך בהוצאות להורג ללא משפט (''סיכולים ממוקדים'' בשפת הכיבוש, שכמעט תמיד אינם ממוקדים), וכיום הוא חבר בממשלת הסרבנות לשלום.

אין קשר בין נבחרת השלום לשלום.
מישהו בצרפת צריך להסביר למישל פלטיני את האמת העגומה מאחורי המלים המצוחצחות של פרס.


עם פרוס 2007

תקוותי כי שנת 2007 תהיה פחות אלימה ויותר ידידותית לאדם ולטבע. שנה שבה יוכלו שוחרי זכויות האדם לראות ברכה במאבקם נגד המלחמות, בעד שלום, נגד הגזענות בעד הסובלנות וכיבוד האחר והשונה, נגד אי הצדק החברתי ובעד יותר שוויון, נגד זיהום הסביבה וההתעללות בטבע ובעד שימוש תבוני במאגרי כדור הארץ, נגד זיהום הסביבה ובעד אוויר נקי, נגד סחר הנשק ובעד פירוק כל מאגרי נשק השמדה המוני, נגד סחר הנשים, נגד סחר הסמים, בעד חלוקה צודקת של העושר האנושי בין הצפון לדרום, נגד לאומנות וקנאות דתית ובעד נאורות, בעד מדע לטובת האדם והטבע, נגד הגלובליזציה של חברות ענק המנצלות כוח עבודה זול, בעד שכר הוגן המאפשר רמת חיים נאותה לכל הנברא בצלם, בעד שלום ישראלי פלסטיני המבוסס על חיסול הכיבוש וההתנחלויות הגזעניות, נגד שלטון מושחת ורודני ובעד העמדה לדין של פושעי מלחמה, נגד עונש מוות – באחת, בעד דמוקרטיה סוציאליסטית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


משפט בפני בית דין בינלאומי אותה גברת בשינוי אדרת בסך הכל בדיחה ג
soria (יום שלישי, 02/01/2007 שעה 21:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גדולה-- ורק לידיעה הסיכסוך בעיראק קיים שנים עוד טרם בא האמרקאים .פשוט סאדם דיקא ושלט אבסולוטית באזורו.כך שלמרחץ הדמים היה כיון אחד ,מענין תחת דמוקראטיות מתקימות רציחות רבות, ושפיכות דמים יותר רבות ממשטרים אחרים ראה ישראל הדמוקראטית והטרור ראה טרור עולמי דוגמאת ספטמבר 11 אזי מה יותר טוב?
_new_ הוספת תגובה



התלייה
א. פרקש (יום רביעי, 03/01/2007 שעה 19:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז גדעון ספירו מתנגד לעונש מוות. יופי. לצערו, הערבים וגם העיראקים בד''כ לא מסכימים עם ספירו חייל השלום. הם מסכימים רק כשהוא פועל נגד האינטרסים של ישראל. לכן, אני נאלץ להרגיע את ספירו ולומר לו שאין סיכוי שהערבים יקבלו את דיעותיו בכל עניין, אם מלכתחילה הם אינם דוגלים בהן.

לגבי דעתו של ספירו על תמיכת ארה''ב העיראק במלחמה נגד איראן, כמובן שאין ספירו מעיד מידע אישי, אלא נוהג לצטט את הכתוב באתרים של השמאל ''המתקדם'' האמריקאי והאירופאי כשאחריהם מזנבים כמה אתרים ערביים. ארה''ב לא מכרה נשק לעיראק במלחמה. עיקר הנשק העיראקי הוא נשק סובייטי (רוסי). ציוד אלקטרוני וחומרים כימיים קנו העיראקים באירופה בעיקר. אפילו הבריטים, הצרפתים, הנורווגים (רודפי ה'שלום'), האיטלקים, השוויצרים והאוסטרים חגגו במכירות לעיראק. גם אם קנו פריט כזה או אחר בארה''ב זה היה בעסקה אזרחית רגילה שאינה דורשת אישור ממשלה. כלומר, שהעיראקים לא קנו ממש נשק מארה''ב. כך שהשלכת הכל על אמריקה היא תעמולה פוליטית זולה שבאה לצייר עמדה נוחה לתוקפיה כיום.

גם לומר שלארה''ב היתה מעורבות בכל ענייני המשפט זה מגוחך. האמריקאים השאירו את העניין לעיראקים והללו ניהלו את המשפט לפי הבנתם ומסורותיהם. מה לעשות שזהו המשפט האזרחי בעיראק? הרי בשופטים היו גם כורדים שסבלו ממנו בחלבג'ה. זה רק מראה לנו על אופיין של מדינות ערביות טוטליטריות.

מה שעולה מהמשפט הוא שהעיראקים מיהרו להוציא להורג את צדאם כי לא רצו להאריך המשחקי המשפט המגוחך הזה. אם היו דנים על מיליון האנשים שחיסל צדאם המשפט היה מתארך עד אין קץ וצדאם היה מוצא את קיצו בתא הכלא במיתה טיבעית עוד לפני שהמשפט נגמר.

התלייה לא תרבה שלום ואחווה בעיראק המדממת. אבל היא תצית תצית עוד ועוד מעשי נקמה ולא תקיז דם רב של חפים מפשע, יותר משבלאוו הכי רוצים הצדדים הנאבקים בתוך עיראק. בלאו הכי הצדדים ממצים את יכולותיהם והאינטרסים שלהם. כך שאין יותר מה להעצים את הסכסוך יותר ממה שהוא מתעצם יום יום למעשה.

נשק גרעיני לא נמצא בעיראק, רק משום שארה''ב פעלה (בסיוע כושל של האו''ם וקופי אנאן שמעל בתפקידו שהפיק ממון מבידוד עיראק) כל השנים למנוע אותו. לכן גם הפלישה האמריקאית לעיראק לא מקדמת את ארגוני הטרור בעיראק לגרעין, יותר משהם יוכלו להשיגו לאחר שארה''ב תיסוג.

ארגון אל קאעידה נחלש בפועל בגלל ''המלחמה בטרור'' שבוש וכנופייתו מבצעים. העובדה שקשה בינתיים לאל קאעידה להוציא מבצעי פיגוע איכותיים או לחילופין עצירה של מבצעים כאלה בשעה שאל קאעידה טורח ליזום אותם (כמו מעצר כ-‏40 מוסלמים שניסו להבריח חומרי נפץ נוזליים במטוסים בריטיים מבריטניה לארה''ב) מראה זאת. שום זריקות אנרגיה לא יעזרו לטרור המוסלמי. אמריקה חייבת להכות בהם בכל רגע ורגע כמידת יכולתה. גם כשצבאות ארה''ב ובריטניה יעזבו יום אחד את האזור.
_new_ הוספת תגובה



שאלה-בקשה
דוד סיון (יום רביעי, 03/01/2007 שעה 19:55)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנא פרט יותר את ההערה הבאה:
''בסיוע כושל של האו''ם וקופי אנאן שמעל בתפקידו שהפיק ממון מבידוד עיראק''.
_new_ הוספת תגובה



שאלה-בקשה
א. פרקש (יום חמישי, 04/01/2007 שעה 12:51)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בתוכנית ה''נפט תמורת מזון'' שקיבל האו''ם בעניין עיראק נקבע שלא ייעשו כל עסקאות נשק וציוד או חומרים שיכולים לשמש לייצור נשק עם עיראק. הסנקציות הוטלו לביצוע על המדינות החברות באו''ם יותר מאשר על העיראקים שנמצאים המעברי הגבול. כוחות הפיקוח של האו''ם היו נוהגים לעשות בקרה על סחורות שעברו בנקודות הכניסה לעיראק לפי המדיניות שהוכתבה להם ע''י האו''ם.

שליטתה המלאה של האו''ם על פיקוח הכנסת סחורות לעיראק נתנו לאו''ם ולראשה סמכות ביכולת לקבוע מה כן ומה לא נכנס לעיראק. קופי אנאן ניצל את המעמד המיוחד הזה להכנסת מיליוני דולרים לכיסו.

ועדת בדיקה של האו''ם בראשותו של פול וולקר, בדקה וקבעה כי בשבע שנות קיום תוכנית ה''נפט תמורת מזון'' נעשו הרבה הונאות ושולם שוחד בהיקף של מיליארדים כדי להתיר לעיראק סחר בנשק תוך הפרת הסנקציות. בינואר 2006, אחרי שבתחילה הכריז קופי אנאן כי ייטול אחריות על המחדל, כבר נשמעו מפיו זמירות חדשות. הוא לא הכחיש כלל על קבלת מזומנים אלא אמר: ''רק איש צוות אחד לקח אולי 150,000 דולר מתוך תוכנית בת 64 מיליארד''.

בנו של קופי אנאן, קויו אנאן, סייע לחברה השוויצרית ''Cotecna Inspection Services SA'' לקבל את זיכיון הפיקוח על עיראק בין 1998-2003. יתכן שקויו עבד לפני כן למען חברה אחרת שפיקחה על עיראק ונטש אותה בדיוק במועד בה החברה השוויצרית קיבלה את הזיכיון. בכל מקרה מסתבר שהוא קיבל סכומים חודשיים בעבור השגת החוזה לשתי החברות, ויתכן שהמעבר מחברה אחת לשניה היתה כדי להגדיל את הכנסותיו. גם אנאן מודה שקיבל כסף מהחברה אבל הוא מתרץ את זה בנימוקים חוקיים של מה שנהוג בזיכיונות הניתנים לחברות בעסקאות ''לא תחרותיות''. איזהו תירוץ כוללני שאיננו מצביע דווקא על מקורות הכסף.

אחד מהשניים, או השניים גם יחד:
א. קויו אנאן קיבל שלמונים מהחברה השוויצרית לאור העובדה שהוא יכול היה לבחור מטעם האו''ם בחברה שתזכה בזיכיון.
ב. קויו קיבל שלמונים מהעיראקים דרך חברות הפיקוח והוא החליף חברה בחברה כדי לקבל יותר שלמונים.

בנוסף לבנו התגלו גם עובדים נוספים מטעם האו''ם, כמו בֶּנוֹן סֶוואן הקפריסאי, שֶמוּנה בידי אנאן לנהל את תוכנית נפט תמורת מזון לאורך שש משבע שנותיה. לפי ההערכות המתונות ביותר לקח סוואן לכיסו כ-‏1.2 מיליון דולר, ואולי שילם אחוזים גם לבנו של קופי.

בנוסף, האו''ם היה גובה מעיראק 2.2% מעלות יצוא הנפט ממנה החל מ-‏1996, כתשלום בעבור הפיקוח עליה. הסכומים מוערכים בין 67 מיליארד דולר עד כ-‏100 מיליארד דולר. לפי הערכות צנועות מדובר, ככל הנראה, בלפחות 10 מיליארד דולר שוחד מתוך הסכום הזה ששילמו העירקאים ללפוליטיקאים, פקחי או''ם, למנהלים בחברות בינ''ל ולעמילי מכס, בעיקר במדינות אירופה (צרפת, שוויץ ואיטליה בעיקר), רוסיה וסין.
_new_ הוספת תגובה



מישהו עמד לדין בהקשר הזה?
דוד סיון (יום חמישי, 04/01/2007 שעה 19:28)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמה אנשים חילקו את הסכום החשוד ביניהם?
_new_ הוספת תגובה



מישהו עמד לדין בהקשר הזה?
א. פרקש (יום חמישי, 04/01/2007 שעה 19:32)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אף אחד לא הועמד לדין. קופי אנאן עצר כל המשך דיון באו''ם על העניין ומדינות ה-G-8 סיכמו שאין צורך להעמיק בחקר האמת.

לי לא ידוע שידוע או פורסם באיזשהו מקום כמה אנשים היו ב'חגיגה' וכמה כל אחד קיבל.
_new_ הוספת תגובה



תודה
דוד סיון (יום חמישי, 04/01/2007 שעה 19:58)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה משהו שצריך להראות למיכאל שרון שחושב שמדינת ישראל הכי מושחתת בעולם המערבי.

שוב תודה...
_new_ הוספת תגובה



מילא
מיכאל שרון (יום חמישי, 04/01/2007 שעה 23:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מילא
מהנדס אזרחי (יום שישי, 05/01/2007 שעה 22:51)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשי המדינה מביאים אותנו לחורבן ואתם לא יודעים כמה הוא קרוב..
המקלטים הגרעיניים,המטוסים והדרכונים הזרים שלהם מוכנים.
ואתם-העמך שנותר נידון לחסדי אירן..
_new_ הוספת תגובה



תודה
א. פרקש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 10:21)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישראל אינה מושחתת יותר ממדינות מערביות אחרות. אנחנו רתוקים לעצמנו ופחות לאחרים.

גם אצלנו הכל תמיד מתנפץ ברעש גדול ונגמר ביללה קטנה, אבל הנזק בתודעה כבר התרחש. וכל זה בגלל המתח הפוליטי הפנימי וניצול אירועים שטיבם לא ידועים ממש לכל משתשמש, ככלי לניגוח פוליטי.

אני מעריך שאם ניתן לגלים לשקוע ולמשטרה לעבוד נכון, לא יישאר הרבה קצף על הגלים. וזה לפחות מניסיון העבר בחקירות 'רועשות' נגד פוליטיקאים.
_new_ הוספת תגובה



כרגע המשטרה עובדת נכון במאבק חורמה בשחיתות
מיכאל שרון (יום שישי, 12/01/2007 שעה 11:25)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך רק להגדיל את תקציבה ומצבת כוח האדם שלה.

חברה איכותית מסוככת מפשע
יועלה לאלתר תקציב משטרת ישראל. הערובה לצמיחה כלכלית הינה בראש וראשונה מזעור הפשע בישראל, כבשאר המדינות החזקות כלכלית כיפן, ארה''ב, בריטניה וגרמנייה. הנושא הינו בנפש גורל המפעל הציוני, חוסנו ועתיד חברתנו.
_new_ הוספת תגובה



צריך לשנות כליל את מבנה תקציב המדינה
א. פרקש (יום שישי, 12/01/2007 שעה 11:57)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש חורים שחורים (פתחי יניקה לגורמים פוליטיים וא מחוברים פוליטיקה) גדולים מדי. צריכים לצבוע את התקציב ביותר לבן - כסף נטו לפיתוח תשתיות, יוזמות עסקיות ותעשייתיות תוך צמצום התקציבים השוטפים של משרדי הממשלה (וביטול סעיפים מיותרים שבהם, כך שבפועל לא תהיה פגיעה ממשית). התהליך אפילו לא חייב להיות הכל או לא כלום, ויכול להיעשות במדורג במשך 3 - 5 שנים לפי תוכנית מסודרת, באופן שאנשים ופרוייקטים לא ייפגעו.
_new_ הוספת תגובה



עם פרוס 2007
א. פרקש (יום רביעי, 03/01/2007 שעה 19:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל תקוותיו של ספירו יפות ולא מקוריות. אני גם חלוק על הפרשנות לביטויים שהוא הביא. אבל ניחא.

חשוב יותר לברר אצל ספירו מה כוונתו כשהוא אומר: ''דמוקרטיה סוציאליסטית''. כיצד דמוקרטיה יכולה להיות רק ''דמוקרטיה סוציאליסטית'' כתנאי לקיומה? מה שספירו אומר בעצם זה לעזאזל הרוב הדמוקרטי בציבור המצביעים. לא חשוב מה אומר הבוחר, כי תמיד תהיה לנו ''דמוקרטיה סוציאליסטית''..... שזה בעצם משמעותו של הטוטליטריזם. כי אני ועוד כ-‏90% במדינה בודאי נרצה סתם דמוקרטיה ובלי צבעים אדומים או ירוקים. פעם תהיה 'דמוקרטיה ליברלית', פעם 'דמוקרטיה שמרנית' ופעם 'דימוקרטיה סוציאליסטית'. והם יתחלפו בינהם בבחירות דימוקרטיות.
_new_ הוספת תגובה



דמוקרטיה סוציאליבטית
יובב (יום רביעי, 03/01/2007 שעה 20:28)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מניח שמדובר בתרגום מילולי ל-social democracy, כלומר משק המבוסס על כלכלה חופשית אך כולל גם אלמנטים של התערבות ממשלתית כמו תכנון, רווחה, סביבה, חינוך, בריאות וכד'.

לא נראה לי שאתה מהמתנגדים.
_new_ הוספת תגובה



דמוקרטיה סוציאליבטית
א. פרקש (יום חמישי, 04/01/2007 שעה 12:52)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא נראה לי שספירו התכוון לדמוקרטיה הזו, כי אם היה מתכוון הוא גם היה כותב.
_new_ הוספת תגובה



תלייה ברבארית
מיכאל שרון (יום רביעי, 03/01/2007 שעה 21:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אפופה יצרי פרע וקריאות שנאה, כולל צווחות קצובות ''מוקאדה'' (המנהיג השיעי שתבע את הוצאתו המהירה להורג). התלייה הזו תוארה ככאוטית, כאשר היחיד שדבר בשפיות, בקור רוח ודברים הגיוניים היה סאדאם עצמו. הגרסה ששוחררה לתקשורת היתה מצונזרת. אך בכיר עיראקי צילם בסלולארי שלו את המחזה המביש כולו.

התלייה: גרסה לא מצונזרת
_new_ הוספת תגובה



מר שרון אין מוסג כזה ''תלייה ברבארית'' כי מעשה התלייה ברבארי בפנ
soria (יום חמישי, 04/01/2007 שעה 8:10)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין מוסג כזה ''תלייה ברבארית'' כי מעשה התלייה ברבארי בפני עצמו . לדעתי סאדם יצא כגבר לא כיסה את פניו לא התחנן או רעד (ואולי כן תחת המעיל) -נכון הצווחות וקריאות השנאה אינן במקום אך סאדם ענה להם בקור רוח .האיש,הרודן האכזר שחטא כל כך הרבה ומעולם לא היתחרט .במעמד התליה לא היתחרט או גילה היתחרטות אזי , אפשר להבין את התפרצויות הזעם במעמד נורא זה ,לדעתי טוב שכל אותם שפניהם לא ימינה ואף לא מרכזה מאזרחי ארץ ישראל יבינו עם מי לישראל יש עסק- פלשתנאים ויתר שכנינו.. ויזהרו שלא ימצאו עצמם תלויים-סוריא
_new_ הוספת תגובה



כל הוצאה להורג היא ברברית ומחזקת את עקרון הרשע
מיכאל שרון (יום שישי, 05/01/2007 שעה 15:28)
בתשובה לsoria
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל אקט של הוצאה ממוסדת להורג כ''עונש'' נושא עימו כאוס, יצריות פרועה ואטאויסטית. אין כאן, אלא ה''חוק'' האטאויסטי של עין תחת עין, ונקם פרוע. הדבר טעון יצריות וכאוס, שכן אין הוא רציונאלי, ומביא להסלמה של הרוע. להשיב על רע ברע אחר, מחזק את עקרון הרשע והשנאה. זאת, במקום לנסוק הצידה וקדימה והלאה. כך אתה מביא בהכרח גם לפעולת נגד של הרג נוסף, או שנאה נוספת. הרשע הינו צידו האחר של הכאוס והאנטרופייה. בעוד תהליכים מוחיים גבוהים, הכרוכים בתפעול האונה המצחית - המבנה המוחי המאוחר ביותר באבולוציה המפותח אצל האדם ופרימאטים -כרוכים דווקא בעקרונות החמלה והאהבה ולא בהעצמת רגשות שליליים.

תהליכים מוחיים גבוהים מפלסים באופן יצירתי נתיבים חדשים לפני האנושות, ומוזנים באנרגטיקה של רגשות חיוביים, שהבסיסיים בהם הם רגש האהבה והחמלה. ואילו השנאה והעינוי העצמי שבשנאה כרוכים בהצרת תפעול תהליכים מוחיים גבוהים, דוחקים את הפרט לפינה קיומית, לעיתים עתירת תחושות הידחקות, הידללות עצמית, חד-תמטיות ופארנוייה. ואת החברה הם דוחקים, כאשר ניתן לעקרונות השנאה, הרשע והנקם דומיננטיות - את החברה הם דוחקים למעגלי הרס, קירבון, צרות עין, אלימות, הצרת נתיבים, וכללית - רשע. אלה הם תהליכי אנטרופייה למעשה, המלווים ביצריות פרע השואבת הנאה ומלבה עצמה ברצח והרס. זאת תוכל לראות היטב בקריאות היצריות ברגע תלייתו של סאדם חוסיין, וגם ביצריות הרומסנית המלווה את נטייתם של אנשים לחמוד צפייה בהוצאות להורג, בכל צורה.
_new_ הוספת תגובה



טיעון יותר פשוט
יובב (יום שישי, 05/01/2007 שעה 16:29)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עדיף שינמק בכלא בבידוד כל ימיו.
(אבל לא כמו יגאל עמיר - בלי אינטרנט ומפגשי התייחדות).
זה עינוי ממושך המהווה עונש חמור יותר ממוות מהיר לדעתי.
לשם הרתעה הייתי מאפשר לצלם אותו פעם ב-‏5 שנים הולך ומתחרפן...
_new_ הוספת תגובה



אכן עדיף
מיכאל שרון (יום שישי, 05/01/2007 שעה 16:51)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מר שרון ומר יובב שיקלו את גודל חטאו למול הסבל שגרם ?
soria (יום שישי, 05/01/2007 שעה 21:39)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

- ואולי תאוות הנקם וההרס מצד , כב מעמד התליה של סאדם ,למעשה בא כהגנה לאדם הפסיבי והחלש, , נשמע כמעשה בארארי אך לא כל מקרה של הוצאה להורג גורר אחריו כיאס ובסיס לאלימות.ראה המשוגע מהודו שאנס ומי לא יודע עשה לילדים קטנים . במקרה של סאדם וההודי בית סוהר לעד זה מתנה משמים ,ומה גם סאדם גזל מעמו כסף רב והכסף ,ובעזרת כלבי שמירה של האנושות ??? שלרוב אינם נובחים במקום הנכון אולי פרט לגידעון כבודו מונח במקומו שהרבה שכותב יש בו מן הצדק עם כי לרוב הוא צפוי וחד צדדי יבואו במקרה זה לטובת סאדם שבודאי לא ינמק בכלא בעזרתם.הכסף הגנוב צי של עורכי דין הטבות במעצר טלויזיה אוכל מאשתו.אתר איטרנט.ספר בעל תפוצה עולמית זכרונות סאדם ומפלגת הבעת , ועליה לרגל למקום כלאו ואף ראיונות טלויזה נשאלת השאלה סאדם נתן אפשרות זו לאלה שתלה ורצח לא! שיקלו את גודל חטא ו למול הסבל שגרם ?
_new_ הוספת תגובה



מר שרון ומר יובב שיקלו את גודל חטאו למול הסבל שגרם ?
מיכאל שרון (יום שישי, 05/01/2007 שעה 22:12)
בתשובה לsoria
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''אתר איטרנט.ספר בעל תפוצה עולמית זכרונות סאדם ומפלגת הבעת , ועליה לרגל למקום כלאו ואף ראיונות טלויזה''.

לפחות היה תורם משהו בעל עניין. אגב, האיש הזה היצליח לאחד את עיראק, אמנם במחיר הטלת אימה, אך לעיתים זה מקובל במקומות אלה, כתחליף למלחמת הכל וכל כמו שרואים עכשו בעירק.
_new_ הוספת תגובה



מר שרון ומר יובב שיקלו את גודל חטאו למול הסבל שגרם ?
soria (שבת, 06/01/2007 שעה 9:47)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר שרון מה שנותר לי להשיב כי תהה עמדתך ככל שתהה עדין לא מקובלת עלי מעצם המשפט '' לפחות היה תורם משהו בעל עניין '' היות וזו באה מתחום מקצועי ולא ומרגש ,נכון פעולה מתוך רגש עלולה אף לגרום עוול (בתקווה שכתבתי נכון קצת שכחתי עברית ) אימה במחיר ..עם כך ישראל בדיאבד לא רחוקה במעשיה בפלשתנאים כפי שהם במעשיהם בנו..,לולאי ישראל הפלשתנאים היו מקיזים את דמם שלהם ואת דמינו בחופשיות.
_new_ הוספת תגובה



מר שרון ומר יובב שיקלו את גודל חטאו למול הסבל שגרם ?
יובב (יום שישי, 05/01/2007 שעה 23:27)
בתשובה לsoria
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ירדת לסוף דעתי.
מאסר עולם בבידוד הוא עינוי ממושך על פני עשרות שנים.
הוא בעיני קשה יותר ממוות מהיר, ולכן ראוי יותר.
_new_ הוספת תגובה



מר שרון ומר יובב שיקלו את גודל חטאו למול הסבל שגרם ?
soria (שבת, 06/01/2007 שעה 9:49)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובב במידה ומדובר בבידוד דומה לחור שמצאו אותו אתפשר הההא סוריא
_new_ הוספת תגובה



וואו!
ישראל בר-ניר (שבת, 06/01/2007 שעה 7:12)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי קטע כזה שיניתי את דעתי. לכותב בהחלט מגיע דוקטורט. אני לא בטוח בדיוק במה, אבל אין לי ספק שניתן למצוא מה שהוא.

ובמאמר מוסגר, מי שהוא מוכן להסביר לי מה בדיוק כתוב שם?
_new_ הוספת תגובה



אני אנסה לתרגם (בעזרת מילון)
יובב (שבת, 06/01/2007 שעה 11:06)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

atavism - גדילה מחדש של איבר, משמש בהשאלה גם לתהליך החוזר חלילה.
נראה שמיכאל מנסה לומר שנקם (עין תחת עין) אינו פתרון אלא violence begets violence - מעגל אלימות בלתי פוסק.

''רשע הוא צידו האחר של הכאוס והאנטרופיה.''
הייתי אומר שבכאוס הרשע שולט (אדם לאדם זאב).
לא ברור לי למה להשתמש במונח אנטרופיה, השאולה מתרמודינמיקה ומתמטיקה. נו, שוין.

''זאת, במקום לנסוק הצידה וקדימה והלאה.''
נשמע כמו טעות בניווט

''בעוד תהליכים מוחיים גבוהים, הכרוכים בתפעול האונה המצחית - המבנה המוחי המאוחר ביותר באבולוציה המפותח אצל האדם ופרימאטים -כרוכים דווקא בעקרונות החמלה והאהבה ולא בהעצמת רגשות שליליים.''
מעניין.
שאלה לי - מיכאל, איפה מצוי התפקוד שגורם לאמהות של כל החיות לטפל בגורים?

''מוזנים באנרגטיקה של רגשות חיוביים''
לא ברור לי למה כל תופעות הניואייג' משתמשות במושג הפיזיקלי 'אנרגיה'. בשביל לבלבל במוח אי אפשר להביא איזה מילה סינית או הודית? זה לא יותר מרשים?

''העינוי העצמי שבשנאה... דוחקים את הפרט לפינה קיומית, לעיתים עתירת תחושות הידחקות, הידללות עצמית, חד-תמטיות ופארנוייה''
אי אפשר לשנוא סתם בשביל הכיף? בלי לענות את עצמך?
ומה הקטע של החד תמטיות?

מיכאל, אני מסכים עם רוב מה שאתה אומר, אבל בפעם הבאה בעברית בבקשה...
_new_ הוספת תגובה



אני אנסה לתרגם (בעזרת מילון)
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 11:29)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אטאויזם זה גם: נחשלות ופרע קדמוניים במהותם.
_new_ הוספת תגובה



אני אנסה לתרגם (בעזרת מילון)
סתם אחד (שבת, 06/01/2007 שעה 14:29)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אטאויזם הם קפיסי הפלסטיק או העץ שבעזרתם מהדקים כביסה לחבל .

אטב קפיס אחד , אטאויזים הפעולה עצמה שמורה על ההידוק.
_new_ הוספת תגובה



קשקשניזם היא הפעולה באמצעותה מבלבלים את המוח
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 14:48)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעיתים לאדם אחד, או לכמה, ולעיתים לעם שלם כמו במקרה של המדיה בישראל.
_new_ הוספת תגובה



כפיס, כפיסים, כפיס, כפיסים
עמיש (יום שני, 08/01/2007 שעה 12:59)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תחליף את המילון שלך מהר מהר
_new_ הוספת תגובה



(:
מיכאל שרון (יום שני, 08/01/2007 שעה 14:14)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תלייה ברבארית
א. פרקש (יום חמישי, 04/01/2007 שעה 12:54)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או קיי אז זו היתה תלייה ברבארית. אז מה?
למה שהברברים לא ינהגו בברברי כמו שנוהגים ברברים בברברי?
_new_ הוספת תגובה



תלייה ברבארית
soria (שבת, 06/01/2007 שעה 9:55)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

,ברברי שנוהג כברברי בברברי אחר, הדבר מזכיר לי בהיפוכו '' אתה צודק אך אין מי שיצדיק אותך '',פרקש אני איתך בנושא סאדם התליה היתה מוצדקת עם הפשלות..הגיע לו ועוד איך .
_new_ הוספת תגובה



המתכחשים לקיום האנושי
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 11:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מגיב בשם דניאל כותב (בשולי מאמר אחר): ''יחד עם זאת, כעניין שבעקרון, אני תומך בהתלהבות בעונש-מוות - לאנסים סדיסטיים, לנהגים דרסניים, לרוצחים נתעבים במיוחד וכיו''ב. לדעתי, ליצורים כגון בני סלע, למשל, אין שום זכות לחיות''.

אבל קיימים במציאות יצורי אנוש לא מעטים המתכחשים ובוגדים בפראות בעקרונות המאפשרים קיום אנושי. מדובר באופני חיים שלא רק שהינם טפיליים אלא אף מקרבנים, פורעים ומשליכים לתת-קיום את האלמנטים האנושיים הבונים.

כך למשל, האם עברינים כלכליים המפוררים את הרקמה החברתית ומפיצים סאוב ותחושת כל דאלים גבר, פורעים סדיסטיים במחסומים, טפילי המשק הקרטליסטי המעסיקים בני אנוש בתנאי תת קיום, וכל יתר חלאות האנוש שאיבדו צלם אנוש, האם הם ''פחותים'' מבני סלע למשל, או שפגיעתם קשה יותר, אלא שהם סגלו, תכופות בחקיינות, גינונים של ''אנשים מן הישוב''. וזאת הגם שבמוחם, משתוללת אנרכייה איומה, תשוקות פרע, כוחניות ביבים פורעת, ושנאה קיומית לכל מה שיצרני, תבוני, ובונה?

והרי חלק מסויים מאזרחי ישראל - מדינת הפשע והשחיתות הנוראה - הוא כזה בדיוק, יצורים נפשעים, בעוד בתווך סובל העם הפשוט, הטוב, שמנסים לשתק את מחשבתו ותבונתו.

מה איפוא יעשה ביצורי אנוש הבוגדים בכל העקרונות המאפשרים קיום אנושי ראוי לאדם כיצור בן מינו? האם הם זכאים לחיים, אותם חיים שהם בוגדים בהם, אותה בגידה והתכחשות לצלם? ומונעים מאחרים ובאופן מתרחב ומתפשט, את האפשרות לחיות כיצורי אנוש סבירים, במנותק ממעגלי עיוועים של רשע וניצול איום?

יש אכן אנשים שהם מכשול ענק כלפי הקיום האנושי, והנקודה היא שאסור שיהיו שם, ויש לנטרלם. האם באמצעות המתה? אם כן, אין כאן, בהמתת פורעי הקיום, לא עונש, לא נקמה, לא תגמול ולא ''מיצוי הדין'' - אלא מאין החזרת האיזון בבחינת ''לכל אחד כפי הדרך שבה בחר''. בחרת לפרוע בקיום האנושי? סיום חייך היא חלק אינטגראלי מבחירה זאת.

סאדאם לפחות איפשר עיראק מאוחדת, חיים ראויים לבני העם העיראקי ברובו, בבגדאד היו חיים תוססים, חיי לילה נעימים תחת שלטונו, חיים סבירים לבני העם העיראקי. זאת כשכרגע, תחת כיבוש אמריקני, משתוללת שם מלחמת הכל בכל והטבח הוא יום יומי, תוך השבקת כל קיום סביר ומרחב נשימה. אמנם, וקשה לומר זאת, כמקובל בכמה מדינות עולם שלישי ובחלקים מאיזורנו, הוא נזקק להטיל אימה, אך הדבר הינו במידה רבה נורמטיבי באיזור. האיש, אחרי הכל, לא היה מפלצת בלתי רציונאלית, אלא, עד כמה שמצטיירים הדברים, אדם סביר, אמיץ, נבון ביותר, שפעל גם לכונן בעיראק אתוסים מסופוטמיים קדומים ואתוסים אחרים, דהיינו פעל ליצור תרבות. יתכן גם שיועציו היקיפוהו בחנופה והיטעו אותו, בנושא הפלישה לכווית ובנושאים אחרים. השווה אותו למפלצת אמיתית, יצור אטאויסטי ופרוע ונטול תבונה בסיסית כאידי אמין למשל ודומיו, לשם המחשת ההבדל.
_new_ הוספת תגובה



הגזמת
יובב (שבת, 06/01/2007 שעה 12:08)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זה שיר ההלל הזה לסאדם בסיפא?
'הטלת אימה נורמטיבית'? 'פעל ליצור תרבות'?

נראה לי שכששופטים מנהיג צריך לשאול, בהנתן הנסיבות הכלליות שאינן תלויות בו, האם שיפר את מצב עמו עד מלוא הפוטנציאל האפשרי? האם שיפר את מצבו במעט, או הרע אותו.

בהתחשב בכמות הנזק שגרם לעמו ולעמי האזור (עד אלינו) בלחמות שיזם, נראה לי שמדובר היה בסך הכל במנהיג גרוע.

(disclaimer: לא ידועים לי נתונים לגבי תל''ג, מידת החופש במשטר הקודם וכיו''ב)
_new_ הוספת תגובה



ראה את המצב בעיראק היום לעומת המצב בתקופת סאדאם
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 14:30)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סאדם, בדומה למארשל טיטו ביוגוסלביה, שמר על עיראק מאוחדת. המצב הפנימי בעיראק מבחית חיי האוכלוסיה, היה סביר למדי, זו ארץ שנהנתה מהכנסות רבות של נפט. גם לאחר הסנקציות האמריקניות, המצב התדרדר מעט, אך הוא רחוק ממה שקורה שם כיום. אם תוציא להורג מנהיגים גרועים, שאף ניטשו בזמנם מלחמות, צריך היה להוציא להורג רבים כאלה, בפרט אולמרט, גולדה מאיר, בן גוריון ודיין, ויצחק שמיר, שלא לדבר על אהוד ברק.
_new_ הוספת תגובה



נו ו...?
יובב (שבת, 06/01/2007 שעה 17:55)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היום יוגוסלביה מתפרקת למדינות על בסיס לאום פחות או יותר, וכנראה שעתידה יהיה טוב יותר.
מי אומר שאם עיראק תתפרק ל-‏3 מדינות על בסיס דת לא יהיה שם שקט (אני לא יודע כמה זה אפשרי גיאוגרפית).
לא קראתי להוציא להורג כל מנהיג גרוע (ובטח לא אמרתי שהמנהיגים שמנית, אולי למעט אולמרט, הם גרועים).
אמרתי רק שסדאם לא ראוי לשבחים.
_new_ הוספת תגובה



במה סאדאם מנהיג רע? בזה שהתנגד לאימפריאליזם האמריקני
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 18:28)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וניכוס הנפט הערבי על ידי ארה''ב? כווית היתה טריטוריה עיראקית, שהמעצמות קרעו מעיראק, והימליכו שם שליטים מושחתים, בשביל לנכס את הנפט הערבי. עיראק היתה מהעשירות שבמדינות ערב, והעם נהנה מחיים טובים. ראה מה מתרחש שם עכשו. האם סאדאם הוא בעיניך מנהיג גרוע בכך שתמך בעניין הפלשתינאי? מוטב לדבר על מה שהיה ואין כרגע, מאשר לדבר על מצב לא קיים - חלוקת עיראק. מדובר במדינה ערבית שכרגע יש בה מדון מלאכותי.
_new_ הוספת תגובה



שוב, איכות המנהיג נמדדת בהצלחתו בשיפור חיי העם והאזור
יובב (שבת, 06/01/2007 שעה 19:13)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם המלחמה באיראן ובכווית הועילה לעם העיראקי? ולעמים השכנים?
האם תמיכתו בפלסטינים הועילה להם?
_new_ הוספת תגובה



יש לעיתים גם גורמים חזקים שמסכלים
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 19:46)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם נפוליאון בונפרט שכונן בצרפת שורה של מוסדות פוליטיים, חברתיים ותרבותיים הקיימים עד ימינו, בצד הנצחת הישגי המהפכה הצרפתית, היה מנהיג רע? זאת אף על פי שהובס על ידי קואליצייה חזקה.
_new_ הוספת תגובה



השאלה ההסטורית הבלתי אפשרית
יובב (שבת, 06/01/2007 שעה 20:07)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קשה לענות האם מצבם של צרפת והעולם היה יותר או פחות טוב אם נפולאון לא היה קיים.

אף אחד לא היה משתמש בשיטה המטרית.
להיטלר לא היה רפרנס לאיך לא כובשים את רוסיה לא ללמוד ממנו
לכיכר היונים בלונדון היה צריך למצוא שם אחר, ומישהו אחר לשים על עמוד...
_new_ הוספת תגובה



מר שרון נאפוליאון
סוריא (שבת, 06/01/2007 שעה 21:47)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גילתי ולהפתעי כי היה לוחם זכויות האדם .לחם ועמיד לדין כמרים ואינקויסטורים מאותה תקופה שהתעללו ורצחו חפים מפשע במרתפי האינקויציה-ויצא תגר נגד הכנסיה הקאטולית.יש ויאמרו כי עשה את כדי לבסס את מעמדו שילטון יחיד,אפשר לאמר זאת על כל לוחם זכויות אדם בדיאבד=כח.ראה ציוריו של גויא
_new_ הוספת תגובה



תודה סוראיה
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 22:04)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



נ.ב. גם ראשי ממשלת ישראל ניצחו על פשעים נגד האנושות
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 14:32)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החל בנאקבה, וכלה בטבח עזה ולבנון.
_new_ הוספת תגובה



. גם ראשי הפתח ניצחו על פשעים נגד האנושות
סתם אחד (שבת, 06/01/2007 שעה 20:19)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר שרון מצחיק אפשר
להוסיף בשקט גם את עארפת וחבר מריעיו חטיפות ורצח ישראלים כבאולימפידה, ילדי מעלות , פיגועי ראווה כדולפנריום ועוד פשעים אין נקיים ואין צדיקים בשום במקום
_new_ הוספת תגובה



. גם ראשי הפתח ניצחו על פשעים נגד האנושות
סוריא (שבת, 06/01/2007 שעה 21:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התשובה ניכתבה עי סוריא
_new_ הוספת תגובה



מר שרון טעותו של סאדם כווית שיבחו אי פאנטיות דתית
סתם אחד (שבת, 06/01/2007 שעה 20:48)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עם או בלי אתוסים מסופוטמיים קדומים ואתוסים אחרים,בקיצור מפלצת אמיתית.נבון בודאי שלא היה, כי מי שבונה ארמונות יותר ממלך הוא יותר מ יצור אטאויסטי ופרוע ונטול תבונה בסיסית .בקיצור חרפאן -נוטוריוס שלא ברא השטן.''יש אכן אנשים שהם מכשול ענק כלפי הקיום האנושי ''כמה אתה צודק אני מכירה כאלו באוטובוס,בפרלמנט נו מה לעשות זהו המין האנושי ואיש איש ומבנה המוח שלו למרות שכולם אמורים להיות מאותו קו יצור.
_new_ הוספת תגובה



שתי התשובות האחרות ניכתבו עי סוריא
סוריא (שבת, 06/01/2007 שעה 21:35)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר שרון טעותו של סאדם כווית שיבחו אי פאנטיות דתית : שתי התשובות האחרות ניכתבו עי סוריא
_new_ הוספת תגובה



גם במצרים קיימים ארמונות רבים מתקופת המלך פארוק וקודמיו
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 21:52)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהידוע בהם הוא ארמון אל-קובא בקהיר.
_new_ הוספת תגובה



גם במצרים קיימים ארמונות רבים מתקופת המלך פארוק וקודמיו
סוריא (שבת, 06/01/2007 שעה 23:23)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר שרון פארוק עד כמה שידוע לי היה מלך וסאדם סתם סאדיסט שבנה ארמונות.
_new_ הוספת תגובה



בעניין הארמונות, האם לא היו קיימים לפניו ולפני הבעת'?
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 21:50)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עוד מתקופת המלוכה בעיראק שהיתה מהשושלת ההאשמית?
_new_ הוספת תגובה



בעניין הארמונות, האם לא היו קיימים לפניו ולפני הבעת'?
מוישה משנקין (שבת, 06/01/2007 שעה 22:34)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק תנו למ.מ. שרון במה והוא יצדיק ויהלל את היטלר, שהצליח להוציא את גרמניה מהמצב האינפלציוני הנורא בו היא נתקעה אחרי מלחמת העולם הראשונה. כדאי לך שרון לשמוע מה אומר הפרופסור הכלכלן הראשי על מדינת ישראל ''המושחתת והנפשעת'' לטעמך.
_new_ הוספת תגובה



היטלר כונן משטר ומדינה גזענית
מיכאל שרון (שבת, 06/01/2007 שעה 22:43)
בתשובה למוישה משנקין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסה להחזיר את העם הגרמני לתקופת הפגניזם והאלילות הקדומה. וניסה לשעבד עמים שלמים לעם הגרמני (כגון רוסיה ואוקראינה) בשם תורת הגזע הזאת, תוך הפיכת אוכלוסיות של עשרות מליונים לעבדים ועובדי כפייה. זאת בצד טבח מתועש של מליונים, לא רק יהודים, אלא גם הומוסקסואלים, מפגרים וחולי נפש, צוענים וכמרים קתוליים. בסאדם ומפלגת הבעת' לא היה דבר מכל אלה.
_new_ הוספת תגובה



היטלר כונן משטר ומדינה גזענית/וסאדם שיפר
סוריא (שבת, 06/01/2007 שעה 23:41)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר שרון ובעולמנו העכשוי קיים פגניזים אבסלוטי שכולנו יחדיו סוגדים לו :המרקע .הקומפיוטר,ואחיו התאם קולנוע,בעיני הדבר דומה לעם הגרמני דאז לתקופת הפגניזם והאלילות הקדומה שניסה היטלר להחזיר כפי שאתה טוען.וסאדם לא רק שלמד משני הפאגנים והשאר כבר ידוע.
_new_ הוספת תגובה



נו
יובב (שבת, 06/01/2007 שעה 23:58)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המחשב, הטלויזיה והקולנוע רדודיפ ואויליים, אבל הם לא מחנכים אמריקאים לחשוב שהם עליונים על כל אדם ושזכותם להרוג את כולם כדי לקחת מהם משאבים.
(עיראק זה למרות דעת הציבור האמריקאי, לא בגללה)
_new_ הוספת תגובה



היטלר כונן מדינה ומשטר גזעני
מוישה משנקין (יום ראשון, 07/01/2007 שעה 7:18)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי התפיסה שלך, שרון, מנהיג שמביא תועלת לעמו הוא חיובי ואפשר להלל ולשבח אותו, בלי להתחשב בדם רב מבני עמו ומהשכנים המיידיים ששפך לרוב. אז, לפי תפיסתך, היטלר הוא ה''משיח'' של גרמניה, כפי שהיללו אותו הנאצים הגרמנים, וגם לא בנה לעצמו 37 ארמונות פאר, ולעזזל ההומואים והיהודים. מה זה כבר חשוב.
Deutshland uber ales
_new_ הוספת תגובה



היטלר כונן מדינה ומשטר גזעני
יובב (יום ראשון, 07/01/2007 שעה 10:17)
בתשובה למוישה משנקין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תחזור שוב אחורה לדברים שכתבתי ותראה שטענתי בדיוק הפוכה.
_new_ הוספת תגובה



היטלר כונן מדינה ומשטר גזעני
מוישה משנקין (יום ראשון, 07/01/2007 שעה 12:32)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליובב. תחזור שוב אחורה לדברים שכתבתי ותראה שפניתי לשרון, מגן ומהלל סדאם, ולא אליך.
_new_ הוספת תגובה



''לא באתי להלל את קיסר'' כפי שאמר מרקוס אנטוניוס
מיכאל שרון (יום ראשון, 07/01/2007 שעה 14:36)
בתשובה למוישה משנקין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא להביא את הניבערות הצדקתנית ושטופת המוח לחשוב.

ובהמשך:

הרם שמעתם - קיסר שאף שילטון.
אם כך, הרי שחטא כבד חטא הוא
ובכל מידת הדין נשא חטאו.

לקול שועת דלים בכה קיסר.
שואף שילטון - טיבו נוקשה מזה.
אבל שילטון שאף הוא, אמר ברוטוס,
וברוטוס איש כבוד הוא כנודע.

לא להזים דבריו של ברוטוס קמתי,
אך בא אני לומר את שידעתי.

אהה, תבונה, אל חייתו טרף נסת
ונסתתרה בינת אדם. סלחו לי.

אזרח א': דומני כי יש טעם בדבריו.
אזרח ב': אם תעיין יפה, הרי שעוול עשו לו לקיסר.
אזרח ג': לא כן? חוששני כי הבאים אחריו גרועים ממנו.

(וויליאם שייקספיר, יוליוס קיסר, מערכה ג' תמונה ב' (קטעים), תרגם נתן אלתרמן, הוצאת הקיבוץ המאוחד/ספריית פועלים, 1971 )
_new_ הוספת תגובה



''לא באתי להלל את קיסר'' כפי שאמר מרקוס אנטוניוס
מוישה משנקין (יום ראשון, 07/01/2007 שעה 15:32)
בתשובה למיכאל שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שרון מ.מ.מ. אתה ממשיך לזמבר את השכל עם עמל של אחר. לרגע חשבתי שאתה נעשית מומחוי לספרות. אתה ס''ה יודע לזמבר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי