פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בלי הגדה ובלי סדר - תענוג אמיתי
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום שישי, 06/04/2007 שעה 14:00)


בלי הגדה ובלי סדר - תענוג אמיתי

גדעון ספירו



חג הפסח הוא עבורי כבר שנים מטרד. מה שאמור להיות חג חירות איבד מזה 40 שנות כיבוש את ערכו. לא זו בלבד שאין אנו בני חורין, אלא אנו משעבדים אחרים ומונעים מהם את חירותם.
ישראל היא מדינת שעבוד הן כלפי פנים, כך באשר לעובדי הקבלן, מהגרי עבודה, קרבנות סחר הנשים, והן כלפיי חוץ, בשלילת חירותם של מיליוני בני העם הפלסטיני.
החג בישראל הפך למצג של צביעות, להפגנה של אגואיזם לאומני.

ההגדה היא טקסט בחלקו משעמם, בחלקו כוחני, בחלקו גזעני עם נימה ג'נוסיידית (שפוך חמתך אל הגויים שלא ידעוך....שפוך עליהם זעמך וחרון אפך ישיגם. תרדוף באף ותשמידם מתחת שמי אדוני) אבל כולו טבוע בחותם האמונה הדתית, של התבטלות בפני כוח עליון, תוצר הבורות האנושית, שאדם חילוני לא יכול להזדהות איתו.
כאדם חילוני אני עושה שקר בנפשי אם אני קורא טקסט כמו ברוך אתה אדוניי אלוהינו מלך העולם הזן אותנו ואת העולם כולו, בטובו, בחן, בחסד וברחמים רבים, נותן לחם לכל בשר כי לעולם חסדו ובטובו הגדול תמיד לא חסר לנו ... וכך הלאה.

אלוהים זן ומפרנס ונותן לחם לכל בשר? כאשר המציאות היא שמיליונים בעולם מתים מחוסר תזונה, כאשר גם בישראל מאות אלפים לא מסוגלים לקנות מצרכי יסוד לחג. או למשל משפט תודה לאלוהים על שהוציאנו ממצרים, עשה בהם שפטים,עשה באלוהיהם, הרג בכוריהם, נתן לנו את ממונם... וכך הלאה. אדם חילוני ושוחר זכויות אדם לא יכול להיות שותף לטקסט לא מוסרי כזה. טקסטים אלה מחנכים לפסיביות, לקבלת המציאות מבלי להיאבק לשנותה. (''השם ירחם'').

אני בהחלט מסכים עם הגדרתו של הסופר והעיתונאי דב אלבוים, בוגר החינוך החרדי שכתב כי החלק המרכזי של ההגדה הוא קשה, מלא שנאה, נקמה ורוע ועוד קבע כי מדובר בטקסטים בעלי רמה ספרותית ירודה כל כך (לזכור כדי שיהיה אפשר לשכוח).
השנה היינו, בת זוגי ואנוכי, במעגל הקטן שלנו באמת בני חורין. בני חורין מההגדה, בני חורין מהסדר, ובילינו ערב שקט ונחמד בכתיבה, בקריאה, בצפייה בסרט, ובארוחת ערב הגיונית לא עמוסת קלוריות.


שמעון צבר- לזכרו

לאחרונה הלכו לעולמם שני אנשי רוח מיוחדים, הסופר, המשורר והאמן שמעון צבר והבלשנית פרופ' טניה ריינהרט, ששניהם מילאו, כל אחד/ת בדרכו/ה תפקיד מיוחד וחשוב בתנועת ההתנגדות לכיבוש.
אולי זה סמלי, אולי לא, שטניה, לאחר עשרות שנות פעילות נגד הכיבוש, בצד פעילותה האקדמית הפוריה, הגיעה למסקנה, סמוך למלאת 40 שנים לכיבוש, כי אין לה מה לחפש כאן יותר, והיא גלתה מישראל, מסקנה אותה קיבל שמעון צבר 40 שנים קודם לכן, עם תחילת הכיבוש לאחר מלחמת יוני 1967.
כמו שאין זה מקרה שבחוברת האחרונה של ISRAEL IMPERIAL NEWS (חורף 2002) שהוציא שמעון צבר, הופיעה רשימתה של טניה A BRIEF POLITICAL ANALYSIS OF THE PRESENT.

שמעון צבר היה דמות נדירה בנוף הישראלי. אינטלקטואל במלוא שיעור הקומה של המלה. אמן רב תחומי בעל כישרונות מגוונים: סופר, משורר, עיתונאי, מאייר, סטיריקן. איש בעל עקרונות, ששילם מחיר יקר עבור עמדותיו. בעקבות מלחמת יוני 1967 היה הסופר הישראלי הראשון שהפך לגולה פוליטי.

על הצפוי ממנו אפשר ללמוד משני אירועים בימי המדינה הראשונים. הוא היה בלח''י, באצ''ל ובפלמ''ח. בשנת 1948, לאחר שהתחתן, אמר לו הצבא, לך ליפו, תסתובב ותבחר בית. כך עשה. לאחר שבחר את הבית, חזר לתל-אביב, התיישב בבית קפה, חשב על העניין, והחליט שמשהו כאן לא תקין. מה פתאום שהוא ייקח בית שלא שייך לו? והוא ויתר על כל העניין.
לאחר מכן הוצע לו בית בעין הוד. כסופר ואמן ישראלי הוא היה ''כשר'' לקנות בית בכפר הערבי שהוחלט כי יהיה כפר אמנים. הוא לווה 50 לירות לקניית בית. כאשר החל להכין את הבית למגורים, יצא באחד הימים לטיול בסביבה ופגש רועה ערבי. הרועה סיפר לו כי הצבא ביקש מתושבי הכפר לפנות את הבתים לשבועיים, ולאחר מכן יוכלו לחזור. הצבא לא עמד בדיבורו. שמעון החליט לחזור בו מהכוונה לרכוש בית וביקש שיחזירו לו את 50 הלירות ששילם על החשבון. כך היה.
שני אירועים אלה מלמדים על הקוד המוסרי שכיוון את מעשיו כבר בשנות המדינה הראשונות. הוא לא השלים עם החמדנות וההשתלטות על רכושם של בני המקום, שגורשו או ברחו בגין המלחמה. יש לרכוש הזה בעלים והם זכאים לקבלו חזרה.

לאחר מלחמת 1967, בה לקח חלק כאיש מילואים, היה מן הראשונים להעריך כי הכיבוש הוא לא אפיזודה קצרה. הוא היה בין יוזמי וחותמי המודעה שהתפרסמה ב-‏22.9.1967 ותזכה את 12 חותמיה לתהילת עולם. אי אפשר להפריז בציטוט חוזר שלה, הנה הנוסח:
זכותנו להתגונן מפני השמדה אינה מקנה לנו את הזכות לדכא אחרים.
כיבוש גורר אחריו שלטון זר, שלטון זר גורר אחריו התנגדות, התנגדות גוררת אחריה דיכוי, דיכוי גורר אחריו טרור וטרור נגדי. קורבנות הטרור הם בדרך כלל אנשים חפים מפשע. החזקת השטחים תהפוך אותנו לעם של רוצחים ונרצחים. נצא מהשטחים הכבושים מיד.
51 מלים האומרות הכל, קביעות בעלות תוקף מתמטי. כל מה שקרה מאז יש במודעה בתמצות מופלא. אילו רק שמעו בקולם, כל ההיסטוריה הייתה שונה, להערכתי הרבה יותר טובה לישראל ולאזור, וגם היינו מרוויחים את שמעון צבר ממשיך לתרום מכוחו היצירתי לתרבות הישראלית.
(בסוגריים: מישהו שאל אותי מדוע אינך חתום על המודעה? היה לי פתח מילוט טוב. לא הייתי אז בארץ, ולכן לא פנו אליי לחתום. מה שלא פותר אותי מהשאלה: הייתי אז חותם? לך תהיה חכם לאחור).

משעה ששמעון הבין כי מדינת ישראל הולכת להיות מדינת דיכוי וכיבוש, הוא החליט החלטה גורלית: הוא אינו מוכן להיות חלק מהסיפור הזה. הוא עוזב והלך לגלות פוליטית. יש רבדים שונים של קשיים הניצבים לפני גולים פוליטיים בתהליך המעבר מארץ האם לארץ הגלות. יש כאלה שמתאקלמים ונקלטים, יש כאלה שמקימים ארגוני אופוזיציה בגלות ושם מוצאים את מקומם. יש בעלי מקצוע, כמו רופאים או בעלי הכשרה מקצועית אוניברסלית שמאפשרת התערות קלה יחסית.
ויש גולים כמו שמעון צבר, ששייכים לקטגוריות הקשות. כי שמעון היה סופר משורר ועיתונאי. מקצועו הוא המלה העברית. השפה היא הים ממנו הוא שואב חיים. הוצאת אותו מאזור התרבות והשפה בה הוא פעיל, כאילו זרקת דג מהים ליבשה.
מבחינה זו שמעון החמיר עם עצמו ללא שיעור.
יחד עם אשתו ובנו הקטן איוו להם את אנגליה למקום מקלטם ומושבם.

שמעון עבד עשרות שנים באנגליה כפועל בניין עד שיצא לגמלאות. יש מעט מאד אנשים שיעמדו בתפנית כזו לאורך שנים, וגם יהיו שלמים עם עצמם.
שמעון התנתק אמנם פיזית מישראל אבל המתרחש בה ובאזור המשיכו להטרידו. גם ממקום גלותו הוא יצר, ככל שהזמן איפשר לו. הוא יזם את החוברת ISRAEL IMPERIAL NEWS, הוא פירסם בלונדון את הספרון שירי חרפת כיבוש המכיל פנינים כמו ''אל תירא עבדי יעקב''. הוא יצר את הקולאז' ''גרניקה 1967''.
שמעון היה בעל שנינות יוצאת מהכלל. בינואר 2002 הוא שלח לי פקס בזו הלשון:

הצלחתי למצוא את ההמנון של החמאס ותרגמתי אותו לעברית:
חיילים אלמונים
הננו בלי מדים
מסביבנו אימה וצלמוות.
אנחנו גויסנו
לכל החיים,
משורה ישחרר רק המוות.


(זה היה ההמנון של הלח''י – למי שתוהה, שכח או לא ידע).

שמעון לא סבר שדרכו, הגלות הפוליטית מרצון, היא האופציה היחידה וכיבד גם את אלה שנשארו והמשיכו להיאבק בתוך ישראל נגד הכיבוש. הוא הוציא דף שאלות, ותשובות בצידן, שהיה מיועד לדור הצעיר. הנה מספר ציטוטים ממנו:
שאלה1: כיצד אתה מעריך את המצב היום?
תשובה: מה שהצענו ועדיין אנחנו מציעים להם באמת (נשכח לרגע את ההצהרות הפומביות המלאות שקרים), אפשר לסכם כך: או שתשתעבדו לנו כעבדים או כפועלים (חוטבי עצים ושואבי מים) בזיל הזול (אתם תחליטו), או שנהרוג אתכם. כיוון שהם פתאום מסרבים להיות עבדים כמו שהיו במשך 37 שנים, ברור שהם בחרו באפשרות השנייה ולכן אנחנו הורגים אותם. אבל הם, נבלות שכאלה, לא מסכימים למות. אם כבר אז מוטב למות יחד עם הפלישתים ומה שיותר מהם בכל פעם. אני מצדיק אותם מפני שהייתי עושה אותו דבר אם הייתי במקומם. אין לי ספק שגם אתם הייתם עושים אותו דבר אם הייתם במקומם.

שאלה 2: מדוע נקלענו למצב הזה?
תשובה: בכל ימי ילדותי והתבגרותי, בין שהייתי באצ''ל, בלח''י או בפלמ''ח (כן, הייתי חבר בכל שלושת המחתרות!) כולם לימדו אותי שהערבים מבינים רק שפה אחת, והיא שפת הכוח. היום, חמישים וכמה שנים מאוחר יותר, אני יודע שזה לא יכול להיות נכון. אני עדיין לא יודע בדיוק איזו שפה הערבים מבינים, אבל מה שברור הוא, שאת שפת הכוח הם לא מבינים. הצרה היא, שאנחנו, מרוב שדיברנו אליהם בשפת הכוח, שכחנו כבר לדבר ולהבין כל שפה אחרת.

שאלה 3: אם אנחנו דמוקרטיה, אז לא צריך לקבל החלטת רוב?
תשובה: דמוקרטיה. איזו דמוקרטיה אנחנו? אנחנו דמוקרטיה יהודית. יהודים יכולים להצביע. לא יהודים יכולים להצביע רק אם הם מיעוט. כל זמן שהם מיעוט אנחנו מרשים להם להצביע. מה יהיה כשהם יהיו רוב? לזה אנחנו דואגים עכשיו ואם אתם קוראים עיתונים אתם גם יודעים את התשובה: יהיה מה שיהיה, אנחנו לא ניתן להם להיות רוב. אם זאת דמוקרטיה, אני צפרדע. זה גם מסביר כיצד ''דמוקרטיה יהודית'' מאפשרת לרוצח להיבחר כראש ממשלה. אין מה להתפלא שאנחנו מתחילים להיות מוקפים בארונות מתים.

שאלה 4: מה אתה מבלבל את המוח! לא הצענו להם שלום?
תשובה: הצעתם להם שלום? איזה שלום? הרי אנחנו עושים את המלחמה ולא הם. אם אנחנו רוצים שלום, כל מה שצריך לעשות, זה להפסיק להרוג אותם ולהפסיק להרוס להם את הבתים. אם מה שאנחנו עושים נקרא אצלנו שלום, אז זה בדיוק השלום שהם מנסים להחזיר לנו.

שאלה 5: יש לך הצעה יותר טובה?
תשובה: בטח. מה שאני מציע זה פשוט מאד. המנשר הפוליטי שלי מכיל רק 3 סעיפים:
א. לספח את כל השטחים הכבושים למדינת ישראל.
ב. לתת לכל התושבים הגרים בשטח זה זכויות אזרחיות שוות.
ג. בחירות חדשות.
בעניין גלותו בלונדון, כותב שמעון ''לדור הצעיר שלא ידע את יוסף'':
אחרי מלחמת 1967 והכיבוש, שבו השתתפתי כחייל מילואים, ראיתי את העם חוגג את הכיבוש, כמעט רוקד משמחה ברחובות. אני ועוד כמה מעטים בציבור שראו את הסכנות שהכיבוש הזה יביא עלינו, פרסמנו מודעה בעיתון הארץ. [ראו לעיל – ג.ס.] כשיצאתי למחרת מהבית, כמעט כל מי שפגשתי אמר לי: 'אם הכיבוש הזה לא מוצא חן בעיניך, לך מפה, מצא לך מקום אחר לחיות'.
הלכתי והתיישבתי בלונדון. מפה המשכתי להילחם בכיבוש.
איך שאני מפרסם כל מיני דברים נגד הכיבוש, אני פוגש בישראלים שאומרים: 'אם יש לך משהו נגד הכיבוש, מדוע אתה אומר את זה בלונדון? תגיד את זה בארץ'.
אני לא כל כך עשיר ולא כל כך צעיר שאני יכול לנסוע כל הזמן מפה לשם ומשם לפה. החליטו אתם בעצמכם היכן אני צריך לחיות. אני מוכן, ללא ערעור, לקבל את החלטת הרוב.
כאמור, אילו נשאר שמעון צבר בישראל, הוא היה הופך לנכס צאן ברזל של התרבות, האמנות והספרות בישראל. עמדותיו הפוליטיות החורגות וישיבתו הרחק מישראל, הקלו על הממסד התרבותי להתעלם ממנו. אני מסכים עם מה שכתב ב. מיכאל בטורו ב''ידיעות אחרונות'' שגם בהתבסס על מה שכתב כאשר עדיין חי בישראל, למשל בספרות הילדים, די בהם למקם אותו בין חשובי היוצרים, אולי החשוב שבהם.

הזכרתי את שנינותו שת שמעון. היא לא הייתה רק במישור הפוליטי. ספרו כה אמר טוSברHAינדי (הוצאת עקד 1967) מורכב מפתגמים ומכתמים, מלווה באיורים מקסימים, ששמעון, בהומור שנון, עושה להם ''סוויץ'' קטן, והדברים הם גם מצחיקים וגם חכמים.
כמה דוגמאות:
  • לשקר אין רגליים, אבל גם עם פרוטזה אפשר להגיע רחוק.
  • כבד את בניך ובנותיך למען לא יקצרון את ימיך.
  • ההשכלה עוד לא הפריעה לאף אחד להישאר בור.
  • יש הקונה עולו בשעה אחת ואחר כך לא מצליח להיפטר מזה כל החיים.
  • כל הטורח בערב שבת – עייף בשבת.
  • החכם עיניו בראשו, אבל לא רואה כלום בלי משקפיים.
  • כל ישראל ערבים זה לזה אבל אין כיסוי לשטרות.
  • אסור להאמין באמונות טפלות מפני שזה מביא מזל רע.
  • שלח לחמך על פני המים כי ברבות הימים תלמד לשחות.
  • הבורח מפני הכבוד מקבל שרירים ברגליים.
  • על שלושה דברים העולם עומד, אבל אף אחד אינו יודע איפה.
  • אשה נאה, דירה נאה וכלים נאים – מרחיבים דעתו של אדם השקוע בחובות.
  • מכל אחד לפי יכולתו ולכל אחד לפי צריחותיו.
שמעון היה אדם בעל טווחי התעניינות מרובים. הוא אהב לבשל. בשנת 1963 פירסם יחד עם רנה ד. מוקדי ספר מאכלים צרפתיים (הוצאת יסעור).

בהרבה מובנים שמעון המשיך להיות ישראלי, בוודאי בכל הקשור לאנגלית מי ששמע אותו לא יכול היה לטעות באיתור המבטא. היה ברור שזהו מבטא המאפיין ישראלים ילידי הארץ.
אולם בדבר אחד התערה שמעון באנגליה במלואו – באהבת הפטריות. הוא היה חבר באגודה המלכותית הבריטית לחקר הפטריות. היה משתתף קבוע במפגשים ובסיורי הפטריות, איתם הגיע עד סיביר.
כאשר ביקר בישראל בשנת 1994, התארח גם בביתי בירושלים, ויחד הלכנו לקטוף פטריות ביער ירושלים. המומחיות שלו, היכולת לזהות כל פטריה, הטיפול שלו בפטריות כמו היה רופא מומחה, היו מרשימים. בביתי מתנוססת תמונת זיכרון ממסע הפטריות בירושלים.

אהבתי את שמעון. את שמעון האדם, שמעון איש הרוח, שמעון המארח, שמעון איש הרעיונות הפוליטיים, שמעון האכפתניק, שמעון איש העקרונות, שמעון החבר.

הוא נפטר בגיל 81. יהודית, בת זוגו, סיפרה לי כי מותו לא היה כרוך בסבל רב, והוא מת שלם עם עצמו. הוא הוריש את גופו למדע.
השאיר אחריו שני בנים, שהם כבר אנגלים לכל דבר. הבכור רופא, והצעיר עורך תכניות מדע בבי.בי. סי.

אני מסיים בשיר האחרון משירי חרפת כיבוש.

תפילה

אין עוד כמוך באלים, אדוני
המולך על כל היקום
על הדומם, הצומח והחי
ולכן
זה מוזר ואפילו מפליא,
שאין לך כל שליטה, אפילו כזית –
על העם שבחרת,
היושב סוף סוף, בבית.

העם הזה, העם הנבחר,
שסבל המון צרות,
בבית ובארצות נכר –
העם הזה,
כשהרגיש רווחה ושיש לו גם קצת כוח
מיד שכח את כל מה שסבל
והתחיל בעצמו לשדוד ולרצוח.


יהי זכרו ברוך.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ספירו, הצביעות נוטפת ממכה, כמו תמיד
חזי (יום שישי, 06/04/2007 שעה 14:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההמנון של החמאס, שתרגומו הבאתה כאן,
אומר את האמת יותר ממכה.

כידוע לכה, החמאס אינו מכיר ''בישות הציונית'' ורוצה להשמידה.

אז על מה את בא בטענות,
על יהודים שחיים בארץ הזאת, אחרי שנרדפו הם ואבותיהם ברחבי העולם, ואשר אינם מוכנים שיגלו אותם מחדש ?

גם טיפש מבין כי הפלסטינים אינם מוכנים להסתפק ''בחירות'' אלא רק בחיסולה של הישות היהודית כאן..
_new_ הוספת תגובה



[•] בורות?
עמיש (יום שישי, 06/04/2007 שעה 23:29)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וגם לקרא אינך מסוגל.

זהו המנון הלח''י
_new_ הוספת תגובה



עמיש, הבורות היא הסמן המובהק שלכה
חזי (שבת, 07/04/2007 שעה 5:05)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תקרא שוב מה שהוא כתב למעלה:

הצלחתי למצוא את ההמנון של החמאס ותרגמתי אותו לעברית:

חיילים אלמונים
הננו בלי מדים
מסביבנו אימה וצלמוות.
אנחנו גויסנו
לכל החיים,
משורה ישחרר רק המוות.

קצת בושה לא תזיק לכה...
_new_ הוספת תגובה



אולי הומור שחור
דוד סיון (שבת, 07/04/2007 שעה 7:05)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. השיר שהבית הראשון שלו מצוטט במאמר (כ''תרגום'') נכתב בשנת 1932 על ידי אברהם שטרן (http://www.betar.org.il/music/songs/hayalim.htm):

חיילים אלמונים הננו, בלי מדים,
וסביבנו אימה וצלמוות.
כולנו גויסנו לכל החיים:
משורה משחרר רק המוות.

בימים אדומים של פרעות ודמים,
בלילות השחורים של ייאוש.
בערים ובכפרים את דגלנו נרים,
ועליו: הגנה וכיבוש.

*
*
בימים אדומים...

2. והשורה הבאה במאמר אחרי המילה ''מוות'' היא:
''(זה היה ההמנון של הלח''י – למי שתוהה, שכח או לא ידע)''.

3. אלו העובדות החשובות לגבי ה''תרגום'' שמציע ספירו.
_new_ הוספת תגובה



בור ועם הארץ
עמיש (שבת, 07/04/2007 שעה 8:20)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בור
על שאינך מכיר את המנון הלח''י. כל ילד בכתה א' צריך לדעת קצת על תולדות ישראל.

עם הארץ
על שאינך מסוגל לקרא טכסט פשוט בעברית שכן מייד אחרי ההמנון ציין ספירו עבור בורים שכמותך שזהו המנון הלח''י.

ובכך מסתבר שאברי ההפרשה והרביה הזכריים המשתפלים להם בירכתי הכרס שלך אינם ערובה לחכמה יתרה.
_new_ הוספת תגובה



עמיש, לא נשארו לשמאלנים קללות ?
חזי (שבת, 07/04/2007 שעה 9:42)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה שזה ''היה'' היה.
מה שחשוב לעניינינו שזה מתאים היום להיות המנון החמאס.

אגב, אני מאמין כי בעוד מספר עשורי שנים,
היהודים שחיים כאן יודו לחמאס, על שמנע מהפלסטינים להקים מדינה בגדה.
זה קורה ויקרה רק בזכות החמאס...

עמיש, אני נאלץ לאכזב אותכה ולהודיע לכה כי אין לי כרס כמקובל...
_new_ הוספת תגובה



חבל על הזמן
האח יעקב (שבת, 07/04/2007 שעה 10:52)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאנשים כמו חזי יש אתרים מיוחדים המיועדים לקשי הבנה ותפישה כמו גם לבעלי עברית עילגת. השילוב של ימניות ובורות הוא בלתי ניתן להבסה בכלים תבוניים. אין טעם להתווכח איתו או לנסות להסביר לו. זו מלחמה אבודה מראש.
_new_ הוספת תגובה



חבל על הזמן
חזי (שבת, 07/04/2007 שעה 12:44)
בתשובה להאח יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האח יעקב,
אתה חדש כאן !
אתה מוזמן לבקר באתר שמציג התכתבות שלי עם האקדמיה העברית ללשון

לזרוק רפש אינו מוכיח על אינטלגנציה רבה...
אשמח להווכח כי הבורות שלכה קטנה מהבורות שלי.
_new_ הוספת תגובה



האח חזי
סתם אחד (שבת, 07/04/2007 שעה 12:50)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שוב אתה ממליץ לקרוא את התכתובת שלך עם האקדמיה ללשון שמעידה שאינך מבין את משמעות ההתייחסות שלהם. יתכן מאד שהאח יעקב כבר מכיר את קשיי ההבנה שלךה בנושא התכתובת עם האקדמיה. יתכן גם יתכן שהוא מכיר צדדים אחרים של חוסר ה...
_new_ הוספת תגובה



מי לא מבין ?
חזי (שבת, 07/04/2007 שעה 16:21)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תקרא שוב:
הם לא מסוגלים לכתוב כי זו שגיאה, כי זו לא שגיאה.

הם מאוד היו רוצים לעשות זאת...
_new_ הוספת תגובה



חבל על הזמן
יובב (שבת, 07/04/2007 שעה 19:00)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האקדמיה אמרה: 'לעולם יש לבחור בכתיב הרגיל, בלא ה''א'.
זאת אומרת שיש כלל. ברגע שיש כלל, מה שאינו עונה על הכלל הוא טעות.
כלומר, זו טעות לכתוב עם ה''א.

לגבי העובדה שהכתיבה היתה נהוגה פעם, אפשר להשוות זאת לפוליגמיה - פעם היא היתה מותרת והיום יש כלל שקובע שהיא אסורה. במילים אחרות לנהוג פוליגמיה כיום תהיה 'טעות', כמו לכתוב עם ה''א.
_new_ הוספת תגובה



חבל על הזמן
חזי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 12:33)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובב,

נמאס לי להגיב לטפשויות שלכה.

שלשה מכתבים הפניתי אליהם בשאלה ''האם זו שגיאה'' ?

שלש פעמים הם לא ענו על מה ששאלתי, כיון שהתשובה שלהם היתה צריכה להיות ''לא שגיאה''

במקום זאת הם חזרו וחזרו על ''מה עדיף''

רק רפוי שכל לא מבין מזה שאם ''עדיף'' הרי ההעדפה השניה אינה שגיאה...

לא נמאס לכה לפרסם את טפשותכה ברבים ?

אני מודיע לכה:
בפעם הבאה שתפרסם תגובה בלי לציין שם מלא אמיתי שלכה,
אני מתכוון להגיב ביותר חריפות...
_new_ הוספת תגובה



חזי, האיומים שלך מיותרים
דוד סיון (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 13:59)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האיומים שלך מיותרים כי הרי אתה ממילא מתבטא בחריפות. מה שמעניין שזה תמיד ''קורה'' לך כאשר עולה עניין השגיאה הנפוצה אצלך, ולהבנתך את מה שהשיבו לך אנשי האקדמיה ללשון.
החריפות של ההתבטאות שלך בולטת במיוחד כאשר משתמע מדבריך שלא מעטים ממשתתפי הפורום הם טפשים. בכל מקרה לא מעט ממשתתפי הפורום, ולא מעט פעמים, ניסו בזהירות להסביר לך שאתה שוגה. הנה מדגם חלקי ביותר:
תגובה 38110,
תגובה 38215,
תגובה 39615,
תגובה 39671,
תגובה 77365,
תגובה 72897,
תגובה 72878
וגם תגובה 96688...

החריפות של תגובתך ממש לא ראויה. להלן דוגמה מהחריפות, מהבוטות, המיותרת של דבריך (תגובה 96728):
''רק רפוי שכל לא מבין מזה שאם ''עדיף'' הרי ההעדפה השניה אינה שגיאה... לא נמאס לכה לפרסם את טפשותכה ברבים?''

האמירה הבוטה הזאת הזאת ממש מיותרת בהקשר הנדון משום שאתה מדגיש את שגיאתך, אבל ''מאשים'' אחרים בטפשות...

על כל אלו ראוי לציין שהאיומים שלך מיותרים.
_new_ הוספת תגובה



דוד, בעל הכינוי הזה גורם נזק לפורום.
חזי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 15:02)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מוכן לקבלת תגובות מטופשות בלי להגיב עליהם.

אני לא מתכוון להמשיך לבזבז את זמני כאן על ברנשים מסוגו...
_new_ הוספת תגובה



זכותך להגיב
דוד סיון (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 19:16)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכותך להגיב ולהתקומם אלא שרצוי במחשבה שקולה תחילה ולא בצורה בוטה. להלן דוגמה טובה איך צריך להגדיר את הבעיה שיש לך עם הטענה כלפי האקדמיה ללשון.

'''לעולם יש לבחור בכתיב הרגיל, בלא ה''א', כמו 'לעולם יש לעצור בעצור'. יש פה הוראה ברורה...'' (תגובה 96740 תגובה 96688). אתה טועה ולא מפסיק לטעון, לא נכון, שחסרה לך הוראה ברורה ואילו יובב מסביר היכן טעותך. בדרך כלל הוא עושה זאת בסבלנות ובצורה מכובדת ולא פוגענית ואילו אתה לא מפסיק להאשים אותו תוך שימוש בלתי פוסק בביטויים ''חריפים'' מאד ולא ראויים לבני תרבות. מדוע?
_new_ הוספת תגובה



סיון הגיבור
האח יעקב (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 18:15)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד סיון זכאי לתואר האיש עם סבלנות הברזל אם הוא טורח ללקט כל מיני תגובות לגחמותיו של חזי במטרה ללמדו לקח. זהו קרב אבוד. יש אנשים שהבורג במוחם קיבל חצי סיבוב מיותר, והתאים מקרטעים. אנחנו מכירים זאת גם בתחום המכונאות. סיבוב אחד מיותר באחד הברגים במנוע, והמכונית מושבתת. בעוד שבמנוע המכונית ניתן בקלות יחסית לתקן את המפגע, לא כך במוח האנושי. למעלה מכוחנו לאתר את הבורג הפגום במוח האנושי שעבר סיבוב מיותר. אנו רק ניצבים לפני התוצאה המצערת.
_new_ הוספת תגובה



[•] סיון הגיבור
חזי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 19:06)
בתשובה להאח יעקב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[• הוסר ביטוי לא ראוי.]

האח יעקב,

אם לא הייתה...,
הייתה לא מפחד להזדהות בשמכה האמיתי.

לא אמשיך לבזבז את זמני לענות כאן לתגובות מטופשות כמו שלכה.
_new_ הוספת תגובה



[•] סיון הגיבור
סתם אחד (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 22:51)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה אתה אומר לנו מתי אתה כותב משהו מתחרט ומסיר אותו?

עדיף גם אם תתקן את שגיאות הכתב שלך כי לא כותבים שלכה וזה נורא מבלבל

תודה
_new_ הוספת תגובה



סיון הגיבור
האח יעקב (יום שני, 09/04/2007 שעה 2:25)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש משהו אוטיסטי בהתחפרות של חזי בתוך משוגותיו. צריך מיומנות טיפולית כדי להתמודד עם הסינדרום הזה.
גם דרישתו מהכותבים שיזהו עצמם, נשמעת פתטית ממי שמופיע כחזי, בלי שם משפחה, בלי יכולת איתור של כתובת. רשת האינטרנט מלאה בחזי לא מזוהים.
דרך אגב, האח יעקב הוא שמי האמיתי.
_new_ הוספת תגובה



חבל על הזמן
יובב (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 15:13)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

'לעולם יש לבחור בכתיב הרגיל, בלא ה''א', כמו 'לעולם יש לעצור בעצור'. יש פה הוראה ברורה: תכתוב בלי ה''א.

מעניין שגסות הרוח ורפיון השכל שאתה מפגין בפורום באים לידי ביטוי גם בכתיבתך לגורמים פורמליים.
עוד מעניין שאנשי האקדמיה הפגינו איפוק רב בתשובותיהם אליך.
לי אין כוונה כזו, במיוחד לאור איומיך המשכנעים.
_new_ הוספת תגובה



יש כנראה הבדל עצום בין שמאל וימין
שני (שבת, 07/04/2007 שעה 13:26)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמאלני נבון ובעל רגש היה אומר אחרי החלקה כזו ''אופס, סליחה, אני ממש חמור'' ומנסה לעבור הלאה. ימני אטום וחסר שכל יהפוך את בטימטומו את הטעות שלו למציאות אמיתית וישפיל את עצמו לתהום הנלעגות.
_new_ הוספת תגובה



שמאלני ציוני נבון ?
זוהר בדשא (שבת, 07/04/2007 שעה 16:39)
בתשובה לשני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אוקסימורון.
_new_ הוספת תגובה



יש כנראה הבדל עצום בין שמאל וימין
חזי (שבת, 07/04/2007 שעה 18:55)
בתשובה לשני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שאני שם לב,
שיש כאן לאחרונה אינפלציה של שמאלנים עלומי שם,
עם כינויים חדשים.

מה שמוזר שהם מפחדים להזדהות.
עוד לא שמעתי על שמאלנים שנאסרו לאחרונה,
אבל על ימניים שנאסרו, כן שמעתי...

ממה הם מפחדים ?
_new_ הוספת תגובה



יש כנראה הבדל עצום בין שמאל וימין
שני (שבת, 07/04/2007 שעה 22:22)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנה עוד הבדל חשוב: הימני שכשהוא חש שתפסו אותו עם המכנסיים למטה ינסה בפתטיות להסיט את הנושא. הימני לא מסוגל להודות בטעות אפילו שהיא טריביאלית. הוא תמיד צריך להראות גבר
_new_ הוספת תגובה



יש כנראה הבדל עצום בין שמאל וימין
לוי (שבת, 07/04/2007 שעה 22:38)
בתשובה לשני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא הבחנתי בתופעה שאת מתארת .
_new_ הוספת תגובה



יש כנראה הבדל עצום בין שמאל וימין
שני (שבת, 07/04/2007 שעה 22:41)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הראיה הסלקטיבית והאינטרסנטית של הימינופונדמנטודוקסי היא מן המפורסמות שאיננה צריכה לשום ראיה נוספת. בגלל שאתה הבאת ראיה מחזקת, על כך שא ברכה
_new_ הוספת תגובה



יש כנראה הבדל עצום בין שמאל וימין
לוי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 7:10)
בתשובה לשני
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דעה קדומה המבוססת על חינוך אנטישמי .
_new_ הוספת תגובה



גדעון חג שמח
סוריא (יום שישי, 06/04/2007 שעה 21:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ובתוספת קטנה למאמר- \כפי שהיה ההוא אומר בזמנו בטלויזיה ביום שישי : .-נו... דרך אגב שכחתי את שמו ?
_new_ הוספת תגובה



ריטינג של שמאלנים גם בליל הסדר
האחות אסתר (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 11:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם בליל הסדר.
אבל אופנות חולפות ובעזרת השם גם אופנת הפופ תתפוגג כלא הייתה .
כוונתי: תרבות הרייטינג וכוכב נולד שיש צורך לדרג כל דבר גם כאילו ליל הסדר זה טקס האוסקר אז חבל שיוצרים זילות בכל דבר גם בערכים הקדושים לנו כעם.
ערכי הקדושה של העם היהודי יהיו פה גם עוד הרבה שנים אחרי שכל הכוכב נולד הזה יעלם איפשהו באפר ההיסטוריה
_new_ הוספת תגובה



שמאלנים הבייתה
מהנדס אזרחי (יום שני, 09/04/2007 שעה 9:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לו היתה מדחנתנו חפצת חיים וקיום, היתה שולמית אלוני ומחצית מאנשי השמאל כאן יושבים מאחורי סורג ובריח. טרם קמה תנועה שכה הזיקה לאינטרסים היהודיים והישראליים בטווח הקצר והארוך גם יחד. אין זו אלא נחמה פורתא, שגם בקרב 12 המרגלים ששלח משה נמצאו 10 מרגלים שהיו הגרעין המייסד לכל עוכרי העם והמדינה במשך כל הדורות. בהיות רוב רובם של אותם תמהונים בוגדניים מיוצאי אירופה, ראוי להם, למצער, לחזור לשם ולא לשוב.
_new_ הוספת תגובה



ימניים השארו במקומכם
סתם אחד (יום שני, 09/04/2007 שעה 10:39)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בגלל שמדינתנו חפצת חיים וקיום, כל אנשי הימין כאן יושבים מאחורי סורג ובריח נעולים מחוץ לקו הירוק בשטחים. טרם קמה תנועה שכה הזיקה לאינטרסים הישראליים בטווח הקצר והארוך גם יחד.
_new_ הוספת תגובה



תיקון טעות
לא מהנדס אזרחי (יום שני, 09/04/2007 שעה 11:29)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במשפט הראשון נפלה טעות. היה צריך להיות:
''לו היתה קיימת במציאות התאוקרטיה הפאשיסטית שאני וחבריי ההזויים חולמים עליה, היתה שולמית אלוני...''
_new_ הוספת תגובה



תופעה מעניינת
עמיש (יום שני, 09/04/2007 שעה 11:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תמיד כשיש איזה חג דתי יש כאלה הקופצים לציין עד כמה הם לא שומרים על מנהגי החג.
מה הם אוכלים בכיפור, איך הם לא מדליקים נרות, איך הם אוכלים לחם בפסח או איך הם לא שמעו תקיעת שופר.
אם זה כל כך טבעי ונכון בעיניהם אז למה בכלל לכתוב?
הרי הם לא כל יום כותבים שהם אוכלים טריפות או איך הם לא הלכו לבית כנסת. אז למה בכל זאת הם טורחים לציין ולהדגיש איזה מצוות הם לא קיימו בחגים?
זו אינה סתם פרובוקציה שהרי אילו זו היתה פרובוקציה היו בכל יום יכולים לכתוב על איזו מצווה שהם לא מקיימים, המסקנה היא שזה כן מטריד אותם, עוד לא הצלחתי לפענח בדיוק אבל יש כאן משהו שמעסיק אותם והם נלחמים בו.

לאדם חילוני זה נראה טבעי בהחלט שהוא לא צם או אוכל מסיבות של אמונה בדיוק כשם שהוא נוסע או לא נוסע בשבת, בדיוק כשם שהוא יכול להזדמן לבית כנסת במקרים שונים או שהוא לא הולך לבית כנסת. אין כאן שום דבר מיוחד ששוה תשומת לב או הכרזה פומבית.
צריך לחשוב על זה.
_new_ הוספת תגובה



תופעה מעניינת
לוי (יום שני, 09/04/2007 שעה 20:16)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני נמצא בחברה שאינה דתית רוב אלו הבאים אתי במגע אינם דתיים .
אחדים מהם נוסעים לחול בפסח , בימים נוראים מפני שבמחיר של ימי חופש מצומצמים הם יכולים לבלות בחו''ל יותר משבוע .
אף אחד לא תוקע בחצוצרות שבראש השנה הוא מבלה בדיסקוטק וביום כפור במסעדה טובה . אף אחד גם לא שואל אותו . כפי שאף אחד לא שואל אותו איפה הוא אוכל בפסח .
מי שתוקע בחצוצרות מן הסתם הענין הדתי מציק לו וגורם לו לאי נוחות וכדי לנטרל את התיסכולים שלו הוא מצטדק ותוקע בחצוצרות .
מיסכן .
_new_ הוספת תגובה



הסבר מחוג סיר הבשר
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 10/04/2007 שעה 1:38)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש הסבר פשוט לתופעה: בישראל רוב האוכלוסייה המתקראת חילונית הינה למעשה ''דתילונית'' בהווייתה, ובמקרים רבים שומרת על גחלת ישראל-סבא גם אם אינה מאמינה בכך,ועוד על ידי ריטואלים בהתאם. דוגמה: מספיק שתשאל עצמך אם התחתנת בעזרתה האדיבה של הרבנות, ו/או אם מלת את בנך כדת וכדין מבלי להרהר על כך פעם נוספת.

החילונים מתוך הכרה חייבים במידה מסויימת לכתוב דברים מסוג דבריו אלה של ספירו, שכן עליהם להסביר בראש ובראשונה לעצמם מדוע אין הם מרגישים כחלק אינטגראלי מכל שמחת החג, ולו מסיבות חילוניות גרידא או סתם חוסר יכולת להתחבר לטקסט האתנוצנטרי במקרה ההגדה. אני מבחינה זו מבין את ספירו היטב, אולם שולל על הסף את החיבור התמוה למנטרת הכיבוש שחוזרת ומופיעה כעווית בלתי רצונית בכל חיבוריו. רוצה לומר: ההגדה בניסוחה הנוכחי מספיק בעייתית לטעמי האישי גם ללא התחפרות בהגנה על העשוקים ומהמדוכאים לשיטת ספירו.

היהדות, אגב, נבנית מההתנגדות אליה הרבה יותר מההיבנות על אלה המקבלים אותה. הפטנט האמיתי שממש מטריד את היהדות – לפחות מנסיוני האישי – הוא פיתוח סוג מסויים של אדישות כלפיה, אולי כי אדישות היא דבר פרגמאטי בהווייתו.

בעיקרון המדובר בדת אתנוצנטרית ללא שום מסר אוניברסלי המקופל בתוכה, להוציא עם הבחירה. זה כמובן לגיטימי ועובר את מבחן הכורסא [1], אולם בעייתי בכל זאת עבור האדם היהודי המודרני המבקש להשתחרר מתרבות הקאסטות המצוייה בהווייתה.

______________________________________________

[1] מבחן הכורסה פירושו לשבת בכורסה בביתך בהווה ולהתבונן על ערכים בתאריכים קדומים – ולשפוט זאת בעיניך שלך מתוך הכורסה בתאריך בה אתה יושב עליה. זה כמובן בעייתי שכן השלכת ערכים מודרנים מהכורסה על זמני עבר אינה אלא סוג של אנאכרוניזם מהופך לשיטתי. זו הסיבה שאין מקום ''להתבייש'' בקיום מצוות מוזרות, שכן אין לשפוט אותם מתוך ערכי הכורסא (מה שהרבה ישראלים שמחזיקים מעצמם חילונים מבצעים בפועל).
_new_ הוספת תגובה



חג הפסחא
מיכאל שרון (יום שלישי, 10/04/2007 שעה 23:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

Dear Pia

We should have gone to Nepal in 1985 and be English teachers for 100$ monthly each. Now happiness is so out of reach and I am mostly divorced of grace, though steps are taken, after my heart attack, to officially take part in Jesus. You can feel there is nothing besides biology, and how could the resurrection occur? But at times, we feel the touch (Grace) of God, and hence - God exists. And the resurrection? even if the exact details mentioned (which are very few regarding, how Jesus looked then, at what age he appeared, with what clothes etc.) are to be doubted by some, notice that the pupils did not recognize him at first. It all had a dreamlike quality, say, like what you told me that you dreamt meeting your father like you never separated, like he never died, and you woke up full of tears. So I can say to myself that this is a Mystery, for example that another body appeared, but with the same essence, like in a dream when a person is known to you, yet he has another Identity. It has some deeper level truth. One can see that in the last 2 thousand years (and particularly in the last 300 years), since the holy spirit landed upon humanity after the resurrection, we at least have a chance to win gradually a victory over evil - there is a real development or progress, that did not exist in the tens of thousand of years before that. There is a process of progress and a process of regression, but now a direction is added. Yet nothing is taken for granted as automatic, we must be alert.

Michael

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי