פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על מצרים, הפצצה ונשק ההשמדה ההמוני
יורם המזרחי (יום ראשון, 30/06/2002 שעה 23:00)


על מצרים, הפצצה ונשק ההשמדה ההמוני


יורם המזרחי



כמה קווים למחשבה





באחרונה, כשארה''ב ההיסטרית, הסובלת מתסמונת ה- 9/11 , מנבאת לעצמה מכות ופיגועים שונים ומשונים, חוזר ועולה כמו הד חוזר, העיסוק ''בפצצה הישראלית''.
אלה המתעמקים בשאלה בהשקפה מוסרית - הומנית, מתנגדים ''להתגרענות ישראלית'' בדיוק כפי שהם מתנגדים לתופעה בין-לאומית של מערכות נשק גרעיניות ובכך אינם שונים ממיליוני בני אדם, הרואים עצמם דיירי ''הכפר העולמי'' הנמצא בסכנת השמדה מתמדת.
אך לצד אלה , יש גם מי שמתנגדים ''לפצצה ישראלית'', מתוך מניעים אידיאולוגים שעיקרם ''אם היא בידי ישראל- אז זה רע'' ולא רחוק מהם קבוצות פרו ערביות ופרו פלשתינאיות, שהיו רוצות לראות את ישראל מפורקת מכל חימושה, לאו דווקא חימוש גרעיני.....


מתנגדי ''ההתגרענות'' נוהגים להאשים את ישראל ''בפתיחת מרוץ גרעיני מרחבי'' ובדעתם הם נשענים על רסיסי מידע,האשמות- גלויות,עדויות,ספרים,מחקרים ''מוטים'' או מחקרים אובייקטיביים ועוד חומרים ומקורות, שמטרתם להוכיח, לפעמים כהרגלם בקודש של אוהבי ישראל, שגם בעניין הזה אין לישראל נקודות זכות ואפילו...זכות להתגונן בדרך החזקת קלף אסטרטגי חשוב..
המעניין הוא שהמרוץ הגרעיני התחיל לא בתל-אביב ודימונה, אלא דווקא במצריים, שבימים האחרונים הוזכרה בתקשורת הבין-לאומית ומחדש - כמדינה החותרת בפועל להשיג חימוש גרעיני, בתוספת ''לחימוש מזוהם'' הנמצא ברשותה מזה שנים.
האמת היא שמנהיגים רבים,לא רק בישראל , אלא גם במדינות ערב, ליוו בסקרנות ועניין את הופעת הנשק הגרעיני ומרוץ החימוש הבין-גושי ובכך לא היו שונים ממנהיגי מדינות אחרות,שחלקן אכן השיג ( במשך הזמן) נשק גרעיני מסוג זה או אחר.
היסטוריונים יודעים למשל, שדוד בן גוריון ומקורביו,בדקו בסוף שנות הארבעים את נושא הפצצה האטומית וערב מלחמת השחרור ובמהלכה אף גברה התעניינות בן גוריון בנושא. באותה תקופה, החלה ''התעניינות אטומית'' להעסיק גם מנהיגים ערביים ובראשם מלך מצריים פארוק ומלך עיראק פייסל, שחתרו ללא לאות, לבכורה בעולם הערבי וחלמו למצוא גורם ''שיאזן'' את יחסיהם עם המעצמות.
מאוחר יותר צורף לשאיפה האסטרטג ''מניע כבוד'' שיאפשר, כך קיוו ''שחרפת 1948 לא תחזור'' . כאן כדאי לציין שמהצד השקיף על הנעשה השאה של אירן , רזא פהלווי, שחיפש דרכים להבטיח קיום עצמאי, עם ערכים אסטרטגים, בין הסדן הערבי והפטיש הסובייטי.


בימי שלטונו האחרונים של פארוק, כבר הונחה בחלואן ובהליופוליס תשתית תעשיה צבאית ומחקר טכני-צבאי.נספחים צבאיים ודיפלומטים מצארים שפעלו באירופה, שזה עתה החלה להתאושש מאימי מלחמת העולם השניה, נשלחו לאוניברסיטאות החרבות ולפגישות עם וותיקי מלחמה גרמנים לגייס ''מומחים צבאיים'' וכך הופיעו בבירות ערב יועצים צבאיים, שקודם לכן שרתו בצבאות הציר ואלה נטעו במוחות אדוניהם החדשים רעיון גיוס מדענים, שילוו את הייעוץ הצבאי עם פיתוח מדעי מואץ.
הפיכת הקצינים החופשיים ב23 ביולי 1952 באה בהמשך לתסיסה בשורות הצבא המצרי,שהחלה עם המפלה בישראל והסתיימה ביוני 1953 בביטול המלוכה וכינון רפובליקה.
השליטים החדשים, למעשה כת צבאית, ירשו לא רק את הצבא המצרי על יועציו הזרים, רובם גרמנים,אוסטרים ושוויצרים,אלא גם תכניות ותחומי התעניינות שרק חוזקו מעצם העובדה שהשלטון החדש היה צבאי במלוא מובן המלה וראשיו ראו עצמם כקורבנות ישירים של ''שואת 1948''


בשנת 1954 נודע בישראל (ולפני כן בוושינגטון) על הכנות מצריות לבסס עוד יותר תעשיה ביטחונית ולעשותה אבן-יסוד באסטרטגיה הלאומית,בעיקר בזירה המיידית, אך גם בזירה הבין לאומית לצד ''מדינות לא מזדהות'' כמו יוגוסלביה,אינדונזיה,הודו ועוד.
באותה תקופה פותחה במצרים תורה ביטחונית, שגרסה שעל המדינה להתחמש במהירות בנשק גרעיני, וכברירה שניה בנשק מזוהם (רדיו אקטיבי ונשק כימי). המצרים ליוו את התכניות לא רק בחיפוש אחר מקורות מחצבים מתאימים בבית ובמדינות שכנות, אלא גם במבצעי רכש פסולת גרעינית וכמובן מאליו בפיתוח מערכות נשיאה - טילים בעלי אופי טקטקי ואסטרטגי, שיחומשו בראשי חץ לא מקובלים..
מפעלים צבאיים, כמו מחנה 333 , הועברו לסמכות יחידות פיתוח סודיות,שבהן הועסקו מדענים זרים, נפתחו לשכות קשר עם מדענים במרכזי מחקר ''אוהדים'' במערב אירופה ונשלחו קצינים ואחרים להשתלם וללמוד במוסדות מחקר ואוניברסיטאות מערביות..
השליט הכריזמטי גמאל עבד א נאצר, האיץ באנשיו ובינתיים היה מוכן להסתפק במערכות נשק מאיכות ירודה, בפרט כאשר הבין ופרש נכון - מהלכים ישראלים,צרפתים ואנגלים למשל בשאלת השליטה בתעלת סואץ ומהלכים אמריקאים שנועדו להבטיח במזרח-התיכון ''פאקס אמריקאנה'' בשיטת אייזנהאור..נאצר לא טעה וכאשר בשנת 1956 מצריים הותקפה על ידי צבאות ישראל בריטניה וצרפת, הוא החליט לעשות כל שלאל ידו למנוע הישנות התקפה דומה .


כמה יודעי דבר,(ישראלים,מצרים ואמריקאים) סיפרו לי בשנות ה 80,שהמודיעין המצרי סיפק לנאצר עדכונים יומיים בעניין תכניותיה והישגיה המדעיים-טכנולוגים של ישראל,בפרט פרטי הנעשה באתר הגרעיני הראשון בנחל-רובין.
מצריים ראתה עצמה כמשתתפת במרוץ צללים להשגת נשק הכרעה אסטרטגי והליכתה בתלם לא מערבי, חיזקה הערכה שעליה, כמדינה ערבית-אפריקאית,להשיג נשק השמדה המוני ואמצעי שיגור או העברה בעלי אופי אסטרטגי.
פעולות מערביות,כמו הקמת ''ברית המרכז'' (המקבילה ז''ל של נאט''ו בה היו חברות עירק,פקיסטן,תורכיה,בריטניה וארה''ב) נחיתת המרינס בחופי לבנון בתקופת משבר 1958- 1959 והודעת הפנטגון שהיחידות שהגיעו למזה''ת חמושות בנשק גרעיני טקטי- הכניסו את המצרים להילוך גבוה בכל הקשור לשאיפותיה האסטרטגיות וחיפוש ברירות מזדמנות..
מאבק המודיעין הישראלי נגד ''המדענים הגרמנים'' שפעלו במצריים ואח''כ מבצעי הסוכן זאב וולפגנג לוץ, הם חלק מאותה תמונה.


בסוף 1959 וראשית 1960 דובר למשל, שישראל מקימה (בעזרת הצרפתים), ליד דימונה כור גרעיני מבצע , שבראשיתו נעשה ניסיון אווילי להסוות את ההקמה '' כמפעל טקסטיל''.
באותם ימים ובמקביל למאמץ ''להשיג את ישראל'' עשו המצרים ניסיונות רבים לצלם מהאוויר ולעקוב מהקרקע אחר התקדמות פרוייקט דימונה .(באותה תקופה שרתתי ביחידה שתפקידה היה גילוי מסתנני-מודיעין.כמה פעמים נתקלנו בסיירים מצרים, או פלשתינאים מופעלי המצרים, פידאין שניסו לצפות על דימונה, או על בסיס חיל האוויר חצרים, שהיה בהקמה. באחד המקרים, במהלך חקירת אחד הסיירים שנכנע לא רחוק מירוחם, הודה הסייר שמטרת שיגורו הייתה לצלם את ''בית אל עמבלא'' - מעון הפצצה)''
במקביל החל נאצר לפעול במישור מדיני - מחאתי-הסברתי, שמטרתו להביא לאילוץ בין לאומי שיחייב את ישראל לחתום על הסכמי פיקוח בין לאומי,הסכמי מניעת הפצת נשק גרעיני ועוד,כשבמאמץ הזה, סייעו לו בעיקר הודו יוגוסלביה ואינדונזיה.


מלחמת האזרחים שפרצה בתימן ( בשנת 1962 ) והביאה למעורבות צבאית מצרית בחצי האי ערב,חשפה פן נוסף בתכניות המצריות להשגת נשק לא קונבנציונאלי , בעיקר גז מסוגים שונים, החל בגזי חנק וכלה בגז עצבים (גם התכנית הזו החלה עוד בימי פארוק, כשלידי המצרים התגלגלו מאגרי גז חרדל שהוזנח על ידי הבריטים בסוף ואחרי מלחמת העולם השניה. תימן שימשה שדה ניסוי מבצעי וחיל האוויר המצרי הפציץ את המלוכנים גם בפצצות גז). מפקד כנף ההפצצה של חיל האוויר המצרי באותה תקופה שהיה אחראי להפצצות הגז היה מיודענו הנשיא חוסני מובארכ, שאחד מחבריו, ראש מודיעין חיל האוויר לשעבר,מונה למפקד התעשייה הצבאית הסודית) בתוך כך נודע שמערך טילים מתוצרת מצרית מוכן לפעולה ואכן,אחרי מלחמת ששת הימים ומותו של נאצר, הודיע מחליפו הנשיא סאדאת ,שמצריים הציבה טילים מתוצרתה...היכולים לפגוע בכל מטרה ''מדרום לביירות''
בימי מלחמת 1973 נשאה אזהרת סאדאת ''אופי אסטרטגי'' ברור, כשאמר שהטילים (וכנראה ראשי החץ המזוהמים שלהם),ישוגרו אם ישראל תתקוף ערים מצריות'' (הכוונה להתקפה גרעינית


עובדה מעניינת היא שברה''מ,שבמשך שנים שימשה פטרונית צבאית של מצריים, התנגדה לתכניות הגרעין והנשק הכימי וסירבה,פעם אחר פעם להיענות לבקשות נאצר סאדאת ומובארכ לסייע באופן מלא בתחומים אלה.(ד''ר וולדיה טיטורנקו, מי שהיה יועץ בכיר בשגרירות הסובייטית בקהיר, בתקופת מגורי שם, סיפר לי על החלטה סובייטית לא לסייע למצריים להשיג נשק השמדה המוני וטען שלעשות כך יהיה'' שווה למסירת מנורת אלדין לילד מפגר''...
, המצרים חיפשו עוד שותפים ומסייעים בעולם השלישי והמתפתח ובין השאר הגיעו להסכמי שיתוף פעולה צבאי עם עיראק.
הידוק היחסים הצבאיים עם משטרו של צאדם חוסיין נולד בעת מלחמת אירן עירק, אך מקורו בימים בהם קהיר ראתה באירן המלוכנית (ובצדק ) בת ברית של ישראל ומדינה מרחבית, השואפת גם כן להשיג נשק גרעיני. המאמץ המצרי-עירקי גווע בסוף שנות השמונים,עם הנתק מהרוסים והעירקים וההתקרבות המחודשת למערב, אך ידע שנצבר בבגדאד ''חזר הביתה'' עם המומחים המצרים שפעלו בתכניות הגרעין העירקיות מה עוד שעד היום לא נמסר מה נעשה עם החומרים הרדיו-אקטיביים והאמצעים שפותחו במצריים בשנות ה 60.
כמה מקורות טוענים שהחומרים, כמו גם ממפעלי גז, נמכרו לסוריה ועיראק, אך אין לכך כל הוכחה


אחת משיטות הפעולה וההטעיה המוצלחות של המצרים שבאו בתגובה ''לאין תגובה'' של ישראל וסירובה לחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני וכיו''ב, היא חזרה כמעט מונוטונית על ''מחויבותה'' של מצרים למנוע יצור והפצת כלי נשק להשמדה המונית, נכונותה לחתום תוך ''גרירת רגליים'' מתמדת על אמנות והסכמים והעברת תשתיות מחקר צבאי ואף מפעלים שלמים לאזורים מרוחקים, או הטמעתם באופן מוצלח ביותר,במפעלי פיתוח ותעשייה שונים.
''הבלוף המצרי'' עבד עד לאחרונה, כאשר עיתונים במערב החלו לדווח על תכניות מצריות ל חימוש גרעיני,כולל ''פצצה מלוכלכת'' נראה שההדלפות בעניין זה, באו ממקורות של הסי-אי-איי,המנסה מזה מספר שנים להניע את הממשל לפעול נגד התכניות המצריות החשאיות.
. מנתחי המודיעין האמריקאי,הגיעו כנראה למסקנה, שנשק גרעיני המוכן לפעולה, בין אם נשק מתוחכם או אחר ובוודאי שנשק כימי וביולוגי,עשויים לפול לידי קיצונים מוסלמים, המאיימים יום יום על משטרו של הנשיא מובארכ כולל קשרים עם קיצוניים המשרתים במערכת הצבאית העשויים לגנוב רכיבים, בדיוק כפי שמרדכי ווענונו צילם אותם... אפשרות כזו,דווקא במצריים, אינה בחזקת תיאוריה בלבד.......
מנתח מודיעין אמריקאי,המתמחה במצריים אמר לי שלפי דעתו אכן קיים סיכון סביר, שקיצוניים מוסלמים ישתלטו על מאגרי נשק לא קונבנציונאלי וכי אם הערכתו תתגשם.הרי שהמערכות יפלו לידי קיצוניים מסוג מתאבדי אוסמה בין לאדן (שחלקם היה כידוע מזן מצרי),מצב המסוכן מאפשרות ההתחמשות גרעינית באירן ואפילו בעיראק. ששם ,קיימת לפחות תחושה ''שיש מה להפסיד'' בניגוד להשקפת העולם- השאהידית ,השואבת ממקורות רוחניים והרווחת בין הקיצוניים במצריים.


בזירה הגרעינית המסוכנת,קשה אם כן להושיט, ללא היסוס, אצבע מאשימה שתוקיע ''שחקן גרעיני'' זה או אחר.....למצריים,עיראק לוב סוריה ומדינות מוסלמיות נוספות,כל אחת לחוד וכולן יחד,יש עניין גובר בהתחמשות גרעינית לא פחות מאשר לאירן או פקיסטן.
הדרך לפתרון הבעיה בשיטת הסכמים בין לאומיים,דו צדדיים ורב צדדיים, עדיין ארוכה ומפותלת (ארה''ב וברה''מ נזקקו ליותר מחמישים שנה להגיע להסכמים החלקיים של השנים האחרונות!) ברור,שהרגעת האזור והשגת שלום ישראלי-ערבי תביא לצמצום הסיכון- אך לא תבטלו,מפני שכיום מסתמנת תופעה מסוכנת פי כמה ממה שידענו עד לאחרונה,התעוררות אסלאמית - משיחית,החוצה גבולות ומשטרים.
לתנועה האיסלמית הקיצונית יש אפוא פחות עכבות מוסר מאשר לכל תנועה אחרת מאז סוף הרייך השלישי או הקומוניזם הסובייטי ויתר מכך- בה יש מרכיבים רעיוניים רוחניים,הרואים חובה מוסרית להחיל את האיסלאם הקיצוני בכל מקום ואליבא ד' קיצוניים בכל דרך אפשרית.
בינתיים נוח להוקיע את ישראל ולהציג את מנהיגיה כעדת מטורפים חסרי מעצורים שהנה,כבר מטילים פצצה גרעינית,או להמשיך לראות בישראל ''נער הלקאה'' מה עוד שאופיה החברתי דמוקרטי חורר חלונות במערכת החשאית העוסקת בייצור ואחזקת נשק מתוחכם.....ככלות הכל מי שם לב לדברי עריק מצרי או עירקי? כשיש את מרדכי וענונו- נבל בוגד לפי גרסא אחת וגיבור הגון לפי גרסא מנוגדת.....האמת השבלונית היא שבמצריים לא היה מגלה סוד כווענונו שורד דקה אם היה נתפס.......אך גם בכך אין ''נחמה'' שכן ''האיום הארמגדוני''- מוחשי ואפשרי , כמעט בכל רגע.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שאלה
ישראלי (יום שני, 01/07/2002 שעה 12:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיצד תוכניות ופוטנציאל הגרעין של מצרים משפיעות על היחסים עם ישראל?
ובאותו הקשר האם יש ממש בשמועות על מנהרות שעוברות מתחת לתעלה שתאפשרנה פריסת כוחות מהירה במרחב חצי האי סיני?
_new_ הוספת תגובה



תשובה לשאלת ישראלי
יורם המזרחי (יום שני, 01/07/2002 שעה 15:43)
בתשובה לישראלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצריים שואפת לאיזון אסטרטגי מלא עם ישראל.הישג כזה יאפשר לה לשנות גישה בנושאי השלום הקר ולהתייחס לישראל מתוך עמדת שוויון-צבאי.זה כבר קרה בעבר ואם נוציא את הגורם הגרעיני ממימד אפשרות-הרי שלמעשה יש לה שוויון אסטרטגי עם ישראל ובכמה תחומים עליונות (למשל בצי)
בעניין המנהרות.יש עליהן דיווחים רבים.התכנית אינה חדשה. אפילו הבריטים חלמו עליה.היא אינה מסובכת מבחינה טכנית אף שהיא יקרה.כשהייתי בקהיר רווחו שמועות על 7 מנהרות קיימות או בתכנון.אינני יודע מה האינונטר הנכון.
_new_ הוספת תגובה



ומה בנוגע לשריון, חיר הרגלים ובעיקר
ניר (יום שני, 01/07/2002 שעה 19:22)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לחיל האוויר, הגם שם ישנה שוויונות

ואם יש לך קישורים בעברית למידע בנוגע לזה, אשמח לקבלם
_new_ הוספת תגובה



היתכן ששאיפה זו נובעת מאינטרסים
ישראלי (יום שלישי, 02/07/2002 שעה 16:04)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשובים יותר של מצרים כגון חיבור יבשתי עם המדינות הערביות (ערב הסעודית, ירדן, סוריה, לבנון וקשר יבשתי לאירופה דרך טורקיה) מה שיאפשר לה להילחם על מנהיגותה בספירה המוסלמית בכל אופן להיות בו גורם בעל משקל רב. וכידוע בין שאיפות אלה למציאות נמצאת רק ישראל, אשר בה מצרים רואה לא רק גורם זר אלא כל האסטרטגיה שלה בנויה להסרת המכשול שנקרא ישראל. אולי אני פרנואיד אבל אני מצפה ממך להפריח ולו במעט את חששותי (במיוחד לאור העובדה שמצרים החלה להעלות את נושא ריבונותה על אום רשרש בפורומים בינ''ל שונים).
_new_ הוספת תגובה



הנסוי האמריקאי-אטומי באיי ביקיני 1946
יורם המזרחי (יום שני, 01/07/2002 שעה 16:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היום,בשנת 1946,הוטלה פצצת אטום באטול איי ביקיני שבאוקיאנוס השקט זה היה הנסוי האמריקאי הראשון אחרי מלחמת העולם השניה וראשית המירוץ הגרעיני.במקומות שונים בעולם,למשל קנדה, מתקיימים מפגשים לדיון על הארוע והבטיו.
_new_ הוספת תגובה



תודה על הסקירה הממצה, אבל לאן אתה חותר?
ראובן גרפיט (יום שני, 01/07/2002 שעה 22:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ברורה לי מה המסר שרצית להעביר. אודה לך באם תרחיב בכיוון של קיום סכנה ממשית של הפעלת נשק גרעיני באיזור. התזה של פרו' פלדמן לבטח ידועה לך, שהסיכון לא גדול, כי פגיעה בישראל (נתעלם מיכולת התגובה שלנו), תפגע בפלשתינאים, בירדן, לבנון, סוריה כי הנשורת הרדיו אקטיבית (ראה פרשת צ'רנוביל) תפגע בכל האיזור. גם קדפי, שליט לוב, התבטא פעם שכל הסכסוך סביב אל מסגד אל עקצה הוא מגוחך כי זה רק מסגד. נראה לי שבסך הכל מדינות ערב השלימו עם קיומנו, מעבר להתבטאויות של מנהיגי מצרים, ירדן סעודיה ואחרים המוכיחים זאת, גם רוב רובם של הפלשתיניאם מביים ואומרים שיטב להם דו קיום עימנו.
חווה דעתך בבקשה!
_new_ הוספת תגובה



צריך להבין את הגישה מוסלמית בהיבט עולמי
יורם המזרחי (יום שלישי, 02/07/2002 שעה 1:18)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאשר מנהיג קשמיר הפקיסטנית, ביקר בימים אלה בקהיר, הוא דיבר עם מארחיו ובהם משכילים, אישי ציבור בהווה ובדימוס על ''הסכנה הישראלית לאומה'' הכוונה היא לאסלם בכלל.
בהיבט כזה ועם גישה משיחית מהסוג הזה, קשה לי להאמין שרחמן-איסלמי-שאהידי בעמדת כח והכרעה - יראה את טובת אחיו באום אל פאחם או ירושלים, בבואו לרסק את תל-אביב.
פרופ פלדן ואחרים,הניזונים מהטבור התרבותי המערבי שוקלים כל דבר בראיה אקדמית ה ג י ו נ י ת
ואינם מבינים עולם שבו אין הגיון מלבד רצון אללה והשליחות הגדולה/קדושה לאסלם את התבל. אינני חושש מפצצה בידי מובארכ, אפילו לא צאדם, אך ישמרנו האל אם ''פצצונת'' בסדר גודל הירושימה מינוס תיפול בידי אדוק ומאמין כמו שיח יאסין או אוסאמה...את אלה אין פרופ פלדמן מכיר ולצערי רוב הישראלים ובוודאי שגם האמריקאים...תאר לך מצב היפוטטי שבו נופלת פצצה ישראלית בידי מתנחלים קיצוניים, מזן כהנא-גולדברג איזה עקבות מוסריות יהיו להם, בדרך הגשמת ''ההבטחה''?
כרגע, כבר מאוחר לדבר על פירוק נשק מרחבי. לשם כך צריך שלום אמיתי ובזה אין שותפים משני עברי קו ההפרדה...מסוכן?? מ א ד .
_new_ הוספת תגובה



המזרחי, האין סתירה בדבריך? מחד אתה דוגל בפרוז ו
ראובן גרפיט (יום שלישי, 02/07/2002 שעה 17:35)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאידך אתה מביא דוגמה מהווה וטוען שקנאים מוסלמים לא עושים חשבון ולכן גם באם יבטיחו, לא יקיימו, אזי המסקנה שלי שצריך לעזוב את המדינה, הלא כן? או אולי יש לך פתרון אחר?
_new_ הוספת תגובה



אכן פירוז אך....צריך לפחות זוג לרקוד טנגו.....
יורם המזרחי (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 2:35)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הבעיה שאנו מדברים על ריקוד קבוצתי, אורגיה גרעינית
ראובן גרפיט (יום שישי, 05/07/2002 שעה 19:00)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סיוע ישראלי לקידום התגרענותה של מצרים
שמעון מנדס (יום שלישי, 02/07/2002 שעה 0:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יורם יקירי, שנינו מכירים את המצרים טוב יותר מכל אחד מחברי הפורום. קשה להאמין שכאשר מצרים תהיה בעלת
פוטנציאל גרעיני, היא תשתווה לישראל ותתדיין אתה כשווה עם שווה.

משום כך אני בכיתי כאשר משה שחל, שר התשתיות (אם
אינני טועה), נסע לבקור רשמי בקהיר. וגם הוא ראה
את השלום עם מצרים בצורה משיחית, ולכן כיאה לבקור
רשמי ראשון - להזכירך באותם ימים הוא עדיין ראה את
עצמו כמועמד טבעי לרשת את הדור של רבין ופרס - הוא
לקח אתו למצרים את כל המפות של המחקר הגיאולוגי
שלנו ברחבי סיני. בין היתר היכן נמצאים מרבצי האורניום בסיני.

בכיה לדורות.
_new_ הוספת תגובה



לשמעון מנדס - הזמנת ספן.....
יורם המזרחי (יום שלישי, 02/07/2002 שעה 4:09)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סמעאן ידידי!
אכן כמכירי ''עאצמ'מת א' דוניא'' שותפינו המצרים ידועים לנו מבפנים ומהחוץ....מה שהזכרת בעניין מפות המחצבים וכו' מזכיר את המשל המצרי על ''הזמנת הספן-עזמא'ת מארכב''.... לטובת חברינו בפורום וברשותך אתמצת הסיפור....
כידוע מתגוררים רבבות מצרים, ממש על הנילוס, הם נולדים חיים ומתים על ספינות נהר ולפעמים סירות נהר פשוטות, לא גדולות, שהן ''בית'' לכל דבר....כידוע יש לרבים מעשירי בירת העולם ווילות שמרפסותיהן תלויות מעל לנהר או קרוב אליו....כידוע המצרים רואים עצמם כמכניסי אורחים המחוייבים להזמין אפילו עובר אורח, לפחות לספלון ע'וסמנלי, הלא הוא הקפה התורכי. ולהלן הסיפר.
ספן(ישראל) יורד בנהר ועוסק בשלו, כולל בישול קפה, הסירה מתקדמת ועוברת ליד ווילה שבמרפסתה יושב אפנדי (מצריים) ולוגם קפה....רואה הספן את האפנדי ומזמין ''תפדל,בוא לכוס קפה'' הסירה מתקדמת ובינתיים מגיב האפנדי ''לא,תפדל! תפדל בוא אתה לכוס קפה'' הסירה ממשיכה לרדת בנהר והאחד מתרחק מהשני ומה ששניהם עשו היה פשוט ''להתנהג כמו מצרי'' מילאו ''חובת הזמנה ואירוח''.....אלא שמראש לא התכוונו לתפדל ולשאר החנטאריש.....את זה,ידידי,קשה להנחיל לרבים וטובים מבני עמנו ואחרים..... שעד היום לא קלטו שבמצרים מדברים....ובסך הכל מתכוונים להזמנת ספן.....
_new_ הוספת תגובה



למזרחי ולמנדס , המשל יפה, אך לא צריך לזלזל בנו ..
ראובן גרפיט (יום שלישי, 02/07/2002 שעה 17:40)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנששי המודיעין בארץ לא נאיבים. די לקרוא את אלהרם באנגלית וכן גם את הכתבות על מצרים וארצות ערב האחרות בעיתון הארץ. אין הציבור נאיבי, אבל גם המזרחי דוגל בפירוז. פירוז מתבסס על מידת אמון כזו או אחרת ביריב. זה לא חכמה לכתוב שאין לסמוך על המילה שלהם, ובאותה נשימה לשאוף לשלום.
_new_ הוספת תגובה



אוי לעם הסומך על ''סמוך''
יורם המזרחי (יום חמישי, 04/07/2002 שעה 3:53)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לצערי המודיעין הישראלי ''הקונספציוני'' כשל דווקא בעניין מצריים.
אסור להאמין אמונה עוורת במודיעין.ראה מה קורה לענקים הסוכמים על ''סמוך''
בישראל קוראים את אל-אהרם.נכון.השאלה היא אם מבינים את המסתתר בין המילים.....ואת ''שפת הגוף''שאין רואים.
לדוגמא:
בתקופת מגורי ועבודתי בקהיר כיסיתי נאום לאומה שנשא הנשיא מובארכ. הוא אמר בין השאר ''מי אומר שאנחנו לא בעד שלום?! מי? ...אני חוזר ואומר יש לנו שלום טוב עם הישראלים וכך ימשך'' (בערך) ישבו חכמי משרד-החוץ ומשולחי ציון בשגרירות הנצורה בקהיר תרגמו ודיווחו לרוה''מ דאז,יצחק שמיר.רוה''מ התרשם.חסידי יחסים טובים עם מצריים צהלו....ברקע התבשל משבר טאבה ומה שלא הסבירו לרוה''מ ''הפולני'' היה עניין שםפת הגוף....מובארכ נאם וברגעי השיא נגע קלות בעפעף ומעט משך אותו למטה.....''בערבית רחוב''...פשוט מאד ''עאלינע?! או מי שרוצה שיבלע...
את זה,קשה לתארגם....תאר לך דו''ח פקיד און קמ''ן
''ובהמשך דבריו נגע מובארכ בעפאף השמאלי''.....
את זה יבין צאדם ויפרשו נכון המוני המצרים אך אצלנו?! אין צל של סכוי....
_new_ הוספת תגובה



האם מצרים אכן פועלת להשגת נשק גרעיני?
הצבי ישראל (יום שלישי, 02/07/2002 שעה 23:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או שמדובר בדיסאינפורמציה ישראלית? לאלוף בן יש מה לומר בנושא (ראה קישור מצורף)

קישורים:
אלוף בן ב''הארץ'': http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
_new_ הוספת תגובה



כבודו של אלוף אבן במקומו אך יש עוד ''אורים ותומים''
יורם המזרחי (יום חמישי, 04/07/2002 שעה 2:27)
בתשובה להצבי ישראל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



האדם - יצור משמיד בתבונה
אורי מילשטיין (יום חמישי, 04/07/2002 שעה 7:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההיסטוריה האסטרטגית מלמדת שכל מדינה הנמצאת במצב של איום קיומי מבקשת להשיג את הנשק הקטלני ביותר שפותח באותה תקופה. ומכיוון שכל מדינה נמצאת בטווח הארוך במצב של איום קיומי הרי כל מדינה, בטווח הארוך, ביקשה ותבקש להשיג נשק קטלני.

זה היה נכון בימי פלישת החיקסוסים לפני שלושת אלפים ושמונה מאות שנה, כאשר המצרים בקשו להשיג את ''הנשק הגרעיני'' של החיקסוסים - מרכבות מלחמה, זה היה נכון בימי הכיבושים המונגולים במאה ה- 13 כאשר האפיפיור אישר לתומס בייקון לפתח כל סוג נשק אפילו אם המחקר נוגד את עיקרי הנצרות, וזה היה נכון גם במלחמת העולם השניה.

יש לזכור שארה''ב היא מדינה דמוקרטית וליברלית עם תרבות הומניסטית והיא זאת שפתחה את הנשק הגרעיני המתפשט היום בעולם ולא גרמניה הנאצית או יפן.לפיכך אין לקשור פיתוח נשק השמדה המונית עם צורת משטר ותרבות אלא עם איום קיומי ועם יכולת טכנולוגית.

ברור שמצרים תבקש לפתח נשק גרעיני ונשק טרמו גרעיני וכלינשק של הדור הבא מאותה טכנולוגיה או טכנולוגיה חדשה. ואותם דברים אמורים על אירן, על עיראק ועל סוריה ועל הרבה מדינות בעולם. במערכת הבין לאומית היום לא ניתן למנוע את הדבר ולא ניתן למנוע גם את הפעלת הנשק הגרעיני. ואכן סביר להניח שאם הסורים היו יורדים לעמק החולה ולעמק הירדן במלחמת יום הכיפורים והמצרים היו כובשים את כל סיני וחוצים את הקו הירוק, ישראל היתה מפעילה נשק גרעיני, שהרי לשם כך בדיוק היא פתחה אותו.

ההתפתחות הזאת כבר נחזתה בנבואה קדומה על הגרוש מגן העדן בגלל אכילת פרי עץ הדעת שהוא פיתוח מואץ של טכנולוגיה לפני עשרת אלפים שנה, שגרמה למהפיכה החקלאית ולהתחלת הציווליזציה הנוכחית. זה ''החטא הקדמון'' שנמצא בלב החשיבה של היהודים ושל הנוצרים, חטא של ''יצור המשמיד בתבונה''. את הנושא הזה פתחתי בהרחבה בספרי ''קץ החיים'' (1994). מאז התחזקה דעתי בעניין זה.
_new_ הוספת תגובה



האם התקשורת גם נחשבת ככלי נשק לניטרול
ישראלי (יום חמישי, 04/07/2002 שעה 13:47)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יכולתו של האויב להתגונן?
_new_ הוספת תגובה



כל מה שנמצא ביקום הוא אמצעי לחימה פוטנציאלי
אורי מילשטיין (יום שישי, 05/07/2002 שעה 8:04)
בתשובה לישראלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התקשורת היא אמל''ח בעל עוצמה רבה כי היא מעצבת עמדות, מכניסה לחרדות, מציגה פרשנויות, מגבשת תובנות וזה עוד לא הכל.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי