פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
התקופה הרומית - חיסול הישות הלאומית-תרבותית והרוב היהודי בא''י
רבקה שפק ליסק (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 14:03)


התקופה הרומית - חיסול הישות הלאומית-תרבותית והרוב היהודי בא''י

ד''ר רבקה שפק ליסק



הפיכתה של יהודה לפרובינקיה רומית הביאה שואה על העם היהודי. הרומאים חיסלו את העצמאות היהודית ואת הרוב היהודי בארץ. לאחר המרד הגדול וביתר שאת לאחר מרד בר כוכבא הייתה מדיניות רומית שהוכתבה מלמעלה להפוך את היהודים למיעוט בארץ, ולחסל את הלאומיות היהודית המרדנית. היה גם ניסיון ,זמני לפחות, לאלץ את היהודים להשתלב בתרבות ההלניסטית ע''י פגיעה בדת.

היהודים מעולם לא השלימו עם אובדן עצמאותם הלאומית, עם הבאתם של נוכרים לארץ ועם הפגיעה בדתם, וחזרו ומרדו נגד השלטון הרומי, לאורך כל תקופת הכיבוש, תוך התעלמות מכוחה העדיף של רומא:
  • 57 לפנה''ס, המרד נגד גביניוס, בשל שוד אוצרות בית המקדש.
  • 54 לפנה''ס, המרד נגד קראסוס, בשל שוד אוצרות בית המקדש.
  • 66 – 70 (73 – נפילת מצדה) לספירה, המרד הגדול, בשל השאיפה לפרוק את עול הכיבוש הרומי, והפגיעה בקודשי הדת.
  • 115 – 117 מרד טריאנוס, פרץ בתפוצות וגם בארץ, בעקבות מינויו של לוסיוס קיטוס (קויטוס), שדיכא באכזריות את מרד היהודים במסופוטמיה, לנציב ביהודה, ומדיניותו.
  • 132 – 135, מרד בר כוכבא: נגד מגמת ההלניזציה של פרובינקיה ''יהודה''.
  • 351, מרד גאלוס: נגד שלטונו המושחת.
הגורמים למרידות היו:
א. כלכליים – עם הכיבוש הרומי בא הקץ לשגשוג הכלכלי שהושג בתקופה החשמונאית. עול המסים היה כבד מאוד ופגע קשות בחקלאים. כמו כן, הרומיים הפקיעו אדמות ובנו ערים לנוכרים, או מסרו אותן לחיילים רומיים ותיקים. הנציבים הרומיים העדיפו להעסיק נוכרים בעבודות בנייה מפני שהיהודים לא עבדו בשבתות וחגים ודרשו אוכל כשר. היהודים הופלו לרעה בקבלת משרות ובכל תחומי החיים. לאחר המרד הגדול הוטל מס מיוחד ''מס היהודים'', נוסף על המסים הרגילים.

במאה ה-‏3 לס' (235 – 284 ) פקד את רומא משבר פוליטי, כלכלי וחברתי. המשבר השפיע על האימפריה כולה, בעיקר בתחום הכלכלי. האוכלוסייה היהודית בפרובינציה סוריה-פלסטינה נפגעה באופן חמור. החקלאים כרעו תחת עול המסים, העושק מצד החיילים הרומיים, פיחות המטבע, יוקר המחיה, ירידת פוריות האדמה בשל סדרים אדמיניסטרטיביים מעוותים. כתוצאה מכך לא יכלו החקלאים היהודים להתקיים מהחקלאות. הברירה הייתה למרוד או להגר מאונס.

עיקר עומס המסים הוטל על בעלי הקרקע, ורוב היהודים היו חקלאים:
ארנונה, היה מס על בעלי קרקע שחוייבו לספק לצבא מזון. המנהיגות הדתית התירה לעבד את האדמה בשנת שמיטה כדי להקל במקצת על החקלאים.
מס טירוניה - בעלי קרקע חוייבו לספק חיילים - טירונים לצבא או לפדות את המס בתשלום, כך שמס זה הפך למס נוסף על האכרים.
אכסניה - חובת אירוח חיילים, מפקדים ופקידים בכירים, או תשלום כספי שווה ערך.
אנגריה, עבודות כפייה, הובלת משאות ומטענים, אספקת סוסים לצבא ובהמות לשירותי הדואר.
ליטורגיה - שירותים ואספקה ברמה המוניציפאלית והממלכתית.
מס הכלילא (הכתר), אמצעי נוסף לגבות כספים מהנתינים.

השלטון הרומי הפעיל יחידות צבא או משטרה שהענישו את המפגרים בתשלום המסים השונים. מאחר שרוב היהודים היו אכרים בעלי קרקעות, המשבר הכלכלי והמסים של המאה ה- 3 הביאו רבים עד פת לחם. עוני הפך לתופעה.

ב. שחיתות הנציבים - רוב הנציבים היו אנשים מושחתים ורודפי בצע שניצלו את משרתם להתעשרות אישית על חשבון העם.

ג. דתיים – הקיסרים והנציבים הרומיים לא הבינו כלל את טיבה של הדת היהודית, כדת מונותיאיסטית, וכדת המהווה שילוב בין דת ולאומיות, ופגעו ברגשות הדתיים והלאומיים של האוכלוסייה. היהודים, גילו דבקות בדתם ונכונות להקריב חייהם למענה. על המרכזיות של הדת בחיים היהודים ניתן ללמוד מהמרכיב הדתי במרידות:

מרד החשמונאים נגד אנטיוכוס מבית סילבקוס (168 לפנה''ס) עוד זמן רב לפני הכיבוש הרומי נבע ממניעים דתיים ולאומיים.
כך גם המרידות נגד רומי. הנציבים הרומיים פגעו ברגשות הדתיים. חילול בית המקדש ע''י כניסה לקודש הקודשים, שדידת אוצרות בית המקדש, ניסיונות להכנסת פסלי קיסרים לבית המקדש. קיטוס, למשל, הכניס צלם של עבודה זרה להר הבית.
אדריאנוס דגל במדיניות של הלניזציה של האימפריה מתוך הנחה שתרבות אחת ודת אחת, אלילית, תביא לגיבוש ואחדות. הוא רצה להפוך את ירושלים לעיר הלניסטית ולחסל את אופיה היהודי. הוא אסר על המילה ועל לימוד תורה במסגרת מאמציו לבטל את האופי התרבותי- דתי של הארץ.
לאחר הכרזת הנצרות כדת המדינה (324 לס') ע''י הקיסר קונסטנטינוס החמיר מצבם של היהודים והם סבלו מגזירות ורדיפות. אבל, התחיקה האנטי-יהודית הנוצרית החלה כבר ב- 315 לס', לאחר שהקיסר הכיר ב-‏313 לס' בדת הנוצרית, והרדיפות נגד הנוצרים נפסקו.

כמו כן, היהודים מעולם לא השלימו עם אובדן עצמאותם והכיבוש הרומי.

ד. העדפת האינטרסים של הנוכרים (יוונים הלניסטים, סורים הלניסטים ועוד) על אלה של היהודים. רומי עודדה התיישבות נוכרים בארץ, כחלק ממדיניות ההלניזציה, ואף יישבה את משוחררי הצבא בארץ, תוך העברת אדמות יהודים לידי נוכרים. ערים רבות בארץ הפכו ביוזמת השלטון הרומי לערי פוליס, כלומר לערים הלניסטיות הנשלטות ע''י תושבים נוכרים. ערי חוף הארץ, קיסריה, אשקלון, עזה, וערים נוספות ברחבי הארץ, כמו בית שאן, טבריה, ציפורי הפכו לערים הלניסטיות. היו חיכוכים בלתי פוסקים, בעיקר בערים המעורבות בין נוכרים ליהודים והשלטון הרומי צידד תמיד בנוכרים. ראשית עלילות הדם נגד היהודים מקורן בתקופה זו, והן הובאו לארץ ע''י הנוכרים. הנוכרים רצו לסלק את היהודים מהערים המעורבות ותופעת ההתנכלות ליהודים הייתה תופעה שכיחה.

ה. מאבק בין התרבות ההלניסטית לתרבות היהודית – התרבות ההלניסטית שהייתה שלטת באימפריה הרומית התיימרה להיות תרבות אוניברסלית. התרבות היהודית, לעומת זאת, הייתה שילוב של דת ולאומיות. סירובם של היהודים להשתלב בתרבות ההלניסטית עורר שנאה כלפי היהדות בכל האימפריה הרומית וגם בארץ, בין האוכלוסייה הנוכרית שהלכה וגדלה בעידוד השלטון הרומי, ובין היהודים. עד ימיו של אדריאנוס עודדה רומי הקמת ערים הלניסטיות לנוכרים בארץ. אדריאנוס החל במדיניות מכוונת מלמעלה להלניזציה של האימפריה הרומית, ובייחוד בפרובינציה יהודה. מדיניות זו הייתה הגורם העיקרי לפרוץ מרד בר-כוכבא.

מדיניות ההלניזציה של הארץ התבטאה בהפיכת ערים יהודיות להלניסטיות, כמו ציפורי, בית שאן וטבריה. המשמעות הייתה ביטול אופיין היהודי, הקמת מקדשים ומוסדות בעלי אופי הלניסטי, והעברת השלטון לנוכרים. בטבריה הפכו את בית הכנסת למקום לעבודה זרה. אבל מעל לכל, הפיכת ירושלים לאילייה קפיטולינה, הייתה המכה המוראלית הקשה ביותר.

ערב מרד בר כוכבא היו בארץ כ-‏3,000,000 תושבים ולמעלה מ-‏50% היו נוכרים. מאז ימי אלכסנדר הגדול הייתה הגירה של נוכרים, בעידוד השלטון, לארץ. גידול האוכלוסייה הזרה, על קרקעות שנלקחו מיהודים הביא לצמצום שטח המחיה ודחיקת רגלי היהודים מאדמתם. זה היה חלק מהמדיניות הרומית.

לאחר דיכוי מרד בר-כוכבא שינה אדריאנוס את שמה של הפרובינקיה מ''יהודה'' ל''סוריה-פלשתינה'', ע''ש שפלת החוף, פלשת, על שמם של הפלישתים (גויי הים), שהגיעו מכריתים במאה ה-‏12 לפנה''ס והקימו את אשדוד, אשקלון, עקרון, גת ועזה. שינוי השם נועד למחוק כל זכר לקיומה של מדינה ועם יהודים במסגרת מדיניות ההלניזציה.


עבודות הבנייה והפיתוח

רומי אכן בנתה, אבל רוב מפעלי הבניה לא היו עבור האוכלוסייה היהודית, אלא עבור האוכלוסייה הנוכרית ולצורכי הצבא הרומי. רומי בנתה ערים לנוכרים ובהם מקדשים לאלים, מרחצאות, אמפיתיאטראות ועוד... וסללה כבישים לצורכי הצבא. למשל, הכביש שנסלל בין כפר עותנאי לציפורי, ששמה הוסב לדיו-קיסריה. הכביש נסלל כדי לקשר בין מחנה הלגיון הרומי בעותנאי (שמה שונה ללגיו), היא א-לג'ון הערבית, במוצא נחל קיני לעמק יזרעאל, מדרום לקיבוץ מגידו בימינו לציפורי וטבריה. לאורך הכביש הוקמו ביצורים.



התמעטות האוכלוסייה היהודית

לאורך כל התקופה מאז הפיכת ממלכת החשמונאים לפרובינקיה רומית התקיים תהליך הדרגתי של התמעטות האוכלוסייה היהודית בארץ. לכאורה, רומא מעולם לא הגלתה את תושבי הארצות שכבשה, אבל היא התניעה את התהליך שהביא להתמעטות האוכלוסייה היהודית ע''י דיכוי אכזרי של המרידות, מעשי טבח המוניים, הגלייה של כרבע מיליון שבויי מלחמה ומכירתם לעבדות בשווקי רומא והאימפריה, ומדיניות מכוונת לביטול אופיה היהודי של הארץ באמצעות גזירות ורדיפות דתיות וגזירות כלכליות, שהביאו לעזיבה מאונס.

עפ''י הערכות, ערב הכיבוש הרומי היו בממלכת החשמונאים 3,000,000 תושבים, והיהודים היוו כ-‏90% מכלל האוכלוסייה, כלומר, 2,700,000. כאשר פרץ מרד בר כוכבא היו בארץ כ- 1,300,000 יהודים, מתוך כ-‏3,000,000 תושבים, והם היוו פחות מ- 50% מהאוכלוסייה. עם דיכוי המרד נותרו בארץ בין 700,000 ל-‏800,000 יהודים.

מה קרה לכ-‏2,000,000 יהודים, כלומר, לרוב היהודי, תוך כ-‏200 שנה?



הגליית שבויי מלחמה

הכלכלה של האימפריה הרומית הייתה בנויה על עבודת עבדים. אספקת העבדים לשווקי העבדים של רומא והאימפריה באה משבויי מלחמה שהובאו מרחבי האימפריה הרומית. רומי העבירה בין 63 לפנה''ס ל-‏135 לס', כ-‏250,000 שבויי מלחמה יהודים שנמכרו לעבדות. מספר השבויים שהעביר פומפיוס לרומא לאחר כיבוש הארץ ב- 63 לפנה''ס אינו ידוע, אבל ידוע ששבויים השתתפו בתהלוכת הניצחון שלו. מרקוס ליקיניוס קראסוס העביר 30,000 שבויים לרומא לאחר דיכוי מרד ב-‏54 לפנה''ס. המרד פרץ בשל ניסיונו לשדוד את אוצר בית המקדש. לאחר המרד הגדול הגיע מספר השבויים, עפ''י עדותו של יוסף בן מתיתיהו, ל-‏97,000. (מתוכם, לאחר כיבוש אזור הכנרת הוענקו לנירון קיסר 5,000 שבויים כעבדים).

אין נתונים רשמיים לגבי מספר העבדים שהעביר אדריאנוס לשווקי רומא, אבל ידוע ממקורות רומיים שמחירי העבדים ירדו פלאים בשל המספר הגדול של השבויים. סביר להניח שאדריאנוס מכר לעבדות כ-‏100,000 שבויי מלחמה. הערכה זו מבוססת על הנתונים הבאים: לפני המרד היו בארץ כ-‏1,300,000 יהודים. בין 400,000 (מקור יהודי) ל-‏580,000 (דיו-קסיוס, היסטוריון רומי) נהרגו או נרצחו במהלך המרד ונותרו בין 700,000 ל-‏800,000 לאחר המרד. ההפרש בין המספרים (בין 100,000 ל-‏200,000) הוא מספר היהודים שברחו בשל הקרבות והמצב והשבויים שהועברו לרומא.

לפני המרד הגדול היו בגליל, עפ''י עדותו של יוסף בן מתיתיהו 204 כפרים וערים יהודיים. לפני מרד בר- כוכבא היו בגליל 63 כפרים וערים יהודיים. מה קרה ל-‏141 ישובים יהודיים תוך 60 שנה (בין שנת 70 לס' ל-‏132 לס')? לאחר מרד בר-כוכבא נותרו בגליל 56 ישובים יהודיים. מה קרה ל-‏7 ישובים יהודיים תוך 3 שנים (132 – 135 תקופת המרד)? עפ''י ההיסטוריון הרומי דיו-קסיוס נהרסו ע''י הצבא הרומי במהלך המרד, בכל הארץ 985 ישובים יהודיים. אזור יהודה התרוקן עקב הרג, רצח, הריסת ישובים ומדיניות מכוונת להפוך את יהודה והבירה איליה קפיטולינה (ירושלים לשעבר) לאזור נקי מיהודים. במרד גאלוס (351 לס') נהרסו ישובים רבים בגליל ובשפלה. רק חלק נבנו מחדש, אבל מספר תושביהם התמעט.



הרוגים ונרצחים

מספר ההרוגים והנרצחים בעת דיכוי המרידות היה אחד הגורמים להתמעטות האוכלוסייה היהודית. רבים נהרגו- נרצחו – התאבדו. הנציב פלורוס רצח ב-‏66 לס' 3,600 יהודים בירושלים, עוד לפני פרוץ המרד. קסטיוס גאלוס כבש את יפו והלגיון ה-‏12 רצח 8,400 יהודים בעיר. בגמלא קפצו 5,000 אל מותם כדי לא ליפול בידי הרומאים ו-‏4,000 נשחטו ע''י הצבא הרומי. יוסף בן מתתיהו סיפר שהכנרת, לאחר הכיבוש הייתה אדומה מדם היהודים. הרומאים רצחו 1,200 זקנים וחולים. בסה''כ רבע מהאוכלוסייה נהרגה, כלומר מדובר בכ-‏250,000 הרוגים. במרד בר-כוכבא נהרגו בין 400,000 (המקור היהודי) לבין 580,000 (המקור הרומי). בביתר בוצע טבח אכזרי. עפ''י המקור היהודי הדם הגיע עד לברכי הסוסים. (הגזמה כדי להבליט חומרת המצב).



נטישה גוברת והולכת של הארץ

הנטישה היתה תוצר של מצב הביטחון, הרדיפות הדתיות והמצב הכלכלי. נוסף על אלה שנמכרו לעבדות ונהרגו או נרצחו, היו יהודים שעזבו לא מרצון, אלא מאונס בשל המדיניות הרומית. למעלה מ-‏1,000,000 נטשו את הארץ בתקופה זו, והצטרפו לגולה היהודית שראשיתה בחורבן ממלכת ישראל ע''י אשור ובחורבן ממלכת יהודה ע''י בבל.

למדיניות הרומית בארץ הייתה גם השפעה על מעמדה של ארץ ישראל כמנהיגת העולם היהודי. לאחר מותו של רבי יהודה הנשיא התחיל קרנה של הנשיאות לרדת וההשפעה עברה לחכמים, בעוד שהמרכז בבבל הלך והתחזק.

לסיכום, תופעת הגלות והתמעטות האוכלוסייה היהודית בתקופת השלטון הרומי היו תוצאה ישירה של המדיניות הרומית בארץ. הייתה זו מדיניות מתוכננת לא רק לחיסול העצמאות המדינית אלא להפיכת היהודים למיעוט בארץ, ע''י גזילת אדמות, מסים כבדים, הבאת נוכרים להתיישב בארץ, דיכוי מרידות באכזריות ושבירת רוחם של היהודים מבחינה לאומית ותרבותית. מאות אלפים נהרגו או נרצחו או מתו מרעב ומחלות, מאות אלפי שבויים נמכרו לעבדות ורבים נטשו את הארץ בשל רדיפות דתיות, ומדיניות כלכלית מפלה. למדיניות הרומית בארץ הייתה השפעה על מעמדה של ארץ ישראל כמנהיגת העולם היהודי. לאחר מותו של רבי יהודה הנשיא מתחיל קרנה של הנשיאות לרדת וההשפעה עוברת לחכמים, בעוד שהמרכז בבבל הולך ומתחזק.



הערה

ההיסטוריונים נתקלים בקשיים בבואם לקבוע את מספר התושבים לגבי התקופה העתיקה באופן כללי, בשל העדר מפקדי אוכלוסין. המקורות הספרותיים וההיסטוריוגרפים אינם נותנים תמונה מדוייקת ותכופות מגזימים. בשל כך, יש הבדלי הערכות בין ההיסטוריונים לגבי מספר תושבי הארץ ואחוז היהודים בתוכם.

ביבליוגרפיה וקישורים

  • מיכאל אבי-יונה, בימי רומא וביזנטיון.

  • מיכאל אבי-יונה, גיאוגרפיה היסטורית של ארץ ישראל.

  • אהרון אופנהיימר ואחר', אדם ואדמה בארץ ישראל הקדומה.

  • יוסף ברסלבי, מלחמה והתגוננות של יהודי ארץ ישראל עד מסעי הצלב.

  • צבי ברס ואחר', ארץ ישראל מחורבן בית שני עד הכיבוש המוסלמי.

  • משה דוד הר, עורך, ההיסטוריה של ארץ ישראל.

  • יואל רפל, עורך, תולדות ארץ ישראל.

  • נתו שור, תולדות ארץ ישראל.

    כיום , עומדים בפני ההיסטוריונים כלים נוספים לקביעת אומדן מספרי האוכלוסייה ואחוז היהודים. כלים אלה הם סקרים וחפירות ארכיאולוגיות, ניתוח כושר יצור המזון, ובעיקר הדגנים, כמרכיב בחישוב כושר הנשיאה של הארץ. גורם נוסף בקביעת כושר הנשיאה של הארץ הוא מבנה המשק: משק סגור המסתמך רק על הייצור המקומי, או משק פתוח המאפשר יבוא מזון תמורת יצוא תוצרת תעשייתית. כמו כן, המערכת הארגונית והחברתית.

    הארכיאולוג מגן ברושי קבע במחקרו ''אוכלוסיית ארץ ישראל בתקופה הרומית- ביזאנטית '', שהאוכלוסייה העירונית היוותה כ-‏1/3 מאוכלוסיית הארץ, עפ''י מקדם צפיפות של 30 נפש לדונם, בשטח עירוני שכלל 12.4 קמ''ר. הוא העריך שבסוף התקופה הרומית וראשית התקופה הנוצרית-ביזאנטית חיו בארץ כ-‏1,000,000 תושבים.

    זאב ספראי, הגיע במחקרו ''גודל האוכלוסייה בא''י בתקופה הרומית- ביזאנטית'', למסקנה שמקדם הצפיפות העירוני הוא 30 – 35, מתוך שטח עירוני של כ-‏15 קמ''ר (תוספת יישובים עירוניים לקראת סוף התקופה הביזאנטית). ספראי קבע שמקדם הצפיפות הכלל ארצי הוא 150 נפש לדונם בשטח ארץ ישראל המערבית שהוא כ-‏10,000 קמ''ר, ולכן, מספר התושבים היה בין 2,000,000 ל-‏2,500,000 .

    לאור המסקנות של ברושי וספראי, בחרתי באומדני האוכלוסין שהציג מיכאל אבי-יונה במחקריו, הנמצאים באמצע בין 2 ההערכות.




    חזרה לפורום

    הצגת המאמר בלבד
    הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
     
     


    מיכאל שרון. לאומיות יהודית - חוק יסוד: מעמד המדינה ולאומיותה
    סתם אחד (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 16:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    חוק יסוד: מעמד המדינה ולאומיותה

    מרגע כינון הכרזת המדינה כמדינת הלאום היהודי, הכרזה המעוגנת ב''חוק יסוד: מעמד המדינה ולאומיותה'', מרגע זה, כל אזרח במדינת ישראל הוא בן הלאום היהודי בתוקף כינון מדינת הלאום היהודי. כולל ערבים, צ'רקסים, דרוזים, ביילורוסים, רוסים ואוקראינים.

    יש כאן מעתה ואילך מעמד אזרחי ומעמד דתי: כולם אזרחים בני הלאום היהודי, אך בתעודת הזהות מופיעות דתות שנות.

    יתאסלם איפוא כל גבר הרשום כבעל דת יהודית וישנה את דתו למוסלמי. הדבר מאפשר ריבוי נשים. גבר כזה יוכל לשאת בנקל נשים מוסלמיות, אך גם פיליפיניות, סיניות ואף את בנות סרי-לאנקה.

    איך בן לאשה מוסלמית יהיה יהודי? מבחינה אזרחית בתוקף ''חוק יסוד: מעמד המדינה ולאומיותה'', הוא יהיה בן הלאום היהודי. אך איך יהיה רשום בתעודת הזהות כבעל דת יהודית? וכאן ניכנסת הרבנות הראשית לתמונה, כמוסד ממלכתי ישראלי: שום רב שהוא פקיד מדינה, לא יוכל לפעול בניגוד לחוק היסוד דנן, כשפונים אליו לאשר מעמד ''יהודי'' לקטין מסויים.

    וכל זאת תודות לבלבול שמדינת ישראל כיום מנסה להגבירו בין דת ולאום. שהרי לאום במפורש אינו דת, וברור שלא כל מי שהוא בעל הדת היהודית, למשל ניגרי שעבר גיור כהלכה, הוא בן לאום מסויים הנקרא ''הלאום היהודי''.

    האמת הפשוטה היא שאין דבר כזה ''לאום יהודי'' בעוד יש לאום איטלקי, או פולני או סיני. יש ערב רב של בני הדת היהודית, הקרובים אליהם או בעלי הזיקה אליהם, אך אין ''לאום יהודי'' כשם שאין לאום פרוטסטנטי.

    לאום יהודי כמעמד מכונן של מדינה מסויימת בטריטוריה נתונה הוא העצמת הפיקצייה הזאת והבילבול הזה, אך הדבר מאפשר מקום למשפחות ברוכות ילדים - דבר נוסף שמטיפים לו הלאומנים תאבי חוק היסוד דלעיל.

    מיכאל שרון
    _new_ הוספת תגובה



    איך אתה יכול להיות ''בן הלאום היהודי'' אם אתה קתולי?
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 8:20)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אולי בתור נוצרי שמותר לו עירוב ושעטנז אתה יכול לחשוב על פתרון מעין זה. אבל אחד שהוא מחוץ לעם היהודי אינו יכול להתערב ולקבוע ליהודים!

    אם ה''אמת הפשוטה היא שאין עם יהודי'' אז למה אתה מתעקש על כך שיהיה עם יהודי ובו יהיו חברים כולם: ערבים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים.... אתה משבשב בלי כיוון ברור.

    למה אתה אומר שניגרי שעבר גיור אינו שייך לעם היהודי? זו גזענות צרופה !!!!! לפי ההלכה כל המתגייר כהלכה הוא יהודי לכל דבר ועניין.

    למה ל'' איטלקי, או פולני או סיני או הפלסטיני '' אתה מסכים שהם יוכלו להקים מדינת לאום בטריטוריה נתונה ולעם היהודי אתה לא מתיר? זוהי גזענות ואנטישמיות !!!!!!!!!!!!

    יוספה מפתח תקווה
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. איש שב''כ יקר, הפסיקו בזה. איני יודע איך אתבע מכם פיצויים
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 8:43)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    הסתפקו במבצע של ראש המוסד מאיר דגן וה-CIA להפלת הרפובליקה המוסלמית באירן. עסקו בדברים הללו. אך הפסיקו להתעסק עם חוקר מדעי רק משום שהיפקעתם ממנו עבודת ענק במשך 30 לטובת מקורבים לצלחת.

    נתתם את עבדתי מראשית שנות ה-‏70 על learned helplessnessלחוקר היהודי מרטין זליגמן מאונ' פנסילבנייה ולחבורת ישראלים צעירים שעבדו איתו.

    נתתם את עבודתי מ-‏1979 בארה''ב - הייתי חלוץ הנושא של ''אינטיגנצייה רגשית'' לכמה חוקרים יהודים מ-yale ולכתב הניו יורק טיימס היהוד דניאל גולמן.

    אז כל הכבודת
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. 2 תאוריות מרכזיות בפסיכולוגיה מאז 1975 - זהירות, פלגיאט
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 9:16)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    והפסיקו לשבש את חיי, את כתיבתי ברשת, ולהכפיש אותי.

    מיכאל שרון
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. אתה צודק בגדול כולנו איתך !!!!
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 11:12)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ותגיד גם לזליגמן ולגולמן כמה מילים טובות על פריצת הדרך שלהם במדעי הפסיכולוגיה היצירתית.

    שלך

    שאבי מהשוק
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. ראיות:
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 12:20)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    1) רישום קופירייטס בספריית הקונגרס (עקב ניסיוני מתחילת שנות ה-‏70 בישראל), מייד כשהפצתי את עבודתי הראשונית על אינטליגנצייה רגשית.

    2) מכתב הערכת העבודה, מפרופ' באוניברסיטה בארה''ב בה היגשתי אותה, סמוך להגשתה.

    חוסר אונים נילמד

    זליגמן ועמיתיו ביצעו ניסויים על חיות. ובשלב מאוחר יותר הירחיב את המסקנות לגבי בני אדם, וכפי שהוא כותב במבוא לספרו מ-‏1975, עוזרי המחקר הישראליים לשעבר שלו הם שהציעו זאת. במחקר מדעי אינך סתם כך מבצע ניסוי לראות מה יקרה, אלא מגיש הצעת מחקר או פרוגרמת מחקר מבוססת. וכאן מדובר בפלגיאט. היצגתי בשלב מוקדם את כל הנושא של חוסר אונים נילמד ואת האפקט של מצבים כאלה על שיבושים בתפקוד.

    ראיות:

    1) עבודתי במחלקת הסברה ביחידת דובר צה''ל מ-‏1970 על מצבי חוסר אונים ושיבושים תפקודיים במצריים ממורכזת הכוח של גמאל עבד אל נאסר.

    2) ישירות: עבודה סמינריונית ומחקר אמפירי של חברתי גב' עידית ברקוביץ (היתה עתודאית בפסיכולוגיה וסטטיסטיקה. כיום תושבת ניו ג'רסי) , אצל ד''ר בן מאיר מאונ' בר אילן בחוג לפסיכולוגיה, 1970 . מדובר באפקטים תפקודיים של מצבי חוסר אונים במשפחה. הניסוח שהשתמש בו זליגמן ב-‏1975 וניסוחי מ-‏1970 זהים: בין אם תעשה X ובין אם תעשה את היפוכו, הדבר לא ישפיע לגבי התוצאה הכואבת.

    3) מחקר אמפירי שלי בסמינריון ב-‏1974 בחוג לפסיכולוגיה באונ' ת''א.

    ויש ראיות נוספות.

    מיכאל שרון

    הערה: מחקרי החלוצי על חלוקת קשב על 680 ניבדקים בשנות ה-‏80, כפי שהוצג בספרי, הוא חלק קטן מעבודתי המדעית.
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. 2 תאוריות מרכזיות בפסיכולוגיה מאז 1975 - זהירות, פלגיאט
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 17:28)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    תפסיק לנג'ס לנו ונפסיק להגיב לשטויותיך .
    במיוחד תפסיק את סיפורי הצדיקים הנוצרים .
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. זכיתם בפייס. הייתם צריכים למצוא משהו להכפיש את שרון
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 20:37)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    מה תגידו, ''גנבנו, ועכשו איננו רוצים לשלם''? כבר מצאו דברים מכל הבא ליד.
    מחפשי הכפשה סידרתיים.
    _new_ הוספת תגובה



    חבל
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 22:17)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    לק''י
    חבל מאוד שמיכאל שרון לא עומד בהבטחתו שלא לכתוב יותר בפא''צ - עמידה בהבטחתו זו היתה הופכת את פא''צ למקום טוב יותר ואולי גם מבריאה את מיכאל שרון מהתסבוכות שלו.
    אליצור
    _new_ הוספת תגובה



    אליצור - זו שנאה או קנאה? שימיה עוד מהתקופה שכתבתי
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 22:20)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    חומר ימני יותר, ומה לעשות, בעוונותי עשיתי זאת טוב ממך... גם אז היו תגובות מקורנפות..

    מיכאל שרון
    _new_ הוספת תגובה



    איך אומרת הסיסמא ''צריך פיס בחיים!''
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 22:49)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. זכיתם בפייס. הייתם צריכים למצוא משהו להכפיש את שרון
    סתם אחד (יום שני, 22/06/2009 שעה 5:38)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    קליפות השום שממלאות את ראשך מונעות ממך להבחין שלא מדובר בהכפשה אלא בבקשה שתעזוב אותנו ותתרחק מאיתנו.
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. ומ אתה? מתחזה? אתה - כו_לם?
    סתם אחד (יום שני, 22/06/2009 שעה 7:29)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    למה אתה נישמע כמו כאלה שהעם הפשוט בישראל קורא להם ''מאנייקים''?
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. הכוונה ב''מאנייקים'': אטומים, רעים, נצלניים
    סתם אחד (יום שני, 22/06/2009 שעה 7:44)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    שקרנים, גונבים מהעם. ובעיקר: חסרי צלם אנוש.

    מיכאל שרון
    _new_ הוספת תגובה



    מ.ש. הכוונה ב''מאנייקים'': אטומים, רעים, נצלניים
    סתם אחד (יום שני, 22/06/2009 שעה 9:52)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ככל שמטפס הקוף במעלה התורן יותר קהל רואה את ישבנו האדום
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות
    ע.צופיה (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 16:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    בין המימסד החילוני(''צדוקים'',''מתיוונים'') לבין המימסד הדתי (''הפרושים'')עמד במוקד התקופה החשמונאית,בתקופת הורדוס והגיעה לשיאה במרד הגדול והמצור על ירושלים.
    למעשה, יריבות זו, היא שזימנה לרומאים הזדמנות פז להתערב בעניני הממלכה החשמונאית ולבסוף להשתלט עליה.
    לכן, בל לנו להאשים אף אחד חוץ מאשר את עצמנו.
    זה מזכיר במידה מסוימת את המצב כיום כאשר מיעוט דתי מוכן אפילו, במקרה קיצוני, לוותר על עצמאות מדינית למען כפייה דתית.
    כנראה שהצד החילוני כיום הרבה יותר חזק מהצד החילוני בימי בית שני וכן ממשיכה מדינת ישראל להתקיים.
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 6:53)
    בתשובה לע.צופיה
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אתה בהחלט צודק. אבל מעבר למחלוקת בתוך הזרמים היהודיים, העם היהודי לא ידע לייצר מדינה עם מלך בראשו, עם מוסדות לניהול מדינה וצבא להגן עליה.
    צריך לשים לב שבתורה והתנ''ך בכלל, שהיו הבסיס לאמונה ולחינוך העם, האדיר את האמונה והנמיך בחשיבות המדינה.
    משה היה רק ''רבנו'' ולא ''מנהיגנו'', שמואל מנסה בכוח למנוע מהעם להמליך על עצמו מלך ככל הגויים ובסוף נשבר וממליך את שאול, כל האלף שלפני הספירה מתנהל מאבק בין המלכים לכהנים הראשיים כולל בעניין העמידה מול רומי.

    מעניין כשחרבה ירושלים והתבטלה המלכות ירד גם קרנם של הכהנים שלא היה לה יותר תפקיד ממשי, ואז עלה קרנם של הנשיאים והרבנים. אבל אז כבר לא היתה מסגרת מדינית והיהודים לא השכילו להקימה אל מול פני הכיבוש הרומי.
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות
    ע.צופיה (שבת, 20/06/2009 שעה 13:26)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    התנ''ך ובעיקר התורה הוא ספר אמונתי ולא ממלכתי.
    מאז יהושע בן-נון ההנהגה היא למעשה חילונית ולא דתית.יהושע והשופטים לא היו מנהיגים דתיים.בימי שמואל הנביא,כנראה,שיטת השופטים ''פשטה את הרגל'' ונדרש מנהיג מרכזי. וכך החלה המלוכה.
    יש לזכור שארץ ישראל ועם ישראל התנהלות תמיד בצילם של כוחות גדולים ומרכזיים יותר באזור וקשה היה לשמור על עצמאות ממלכתית.
    כוחם של הכהנים בא מניהול בית המקדש. חרב הבית,הלך הכוח.
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 7:39)
    בתשובה לע.צופיה
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    צר לי אך דבריך מתבססים על האגדה היהודית , כאילו המחלוקת הביא לחורבן בית שני (וגם ראשון) . ולא היא .

    העם היושב בציון לא הבין את המצב המדיני סביב הים התיכון . בשנת 70 כל גרגר חול לחוף ''הים שלנו'' היה רומאי !
    רומא הייתה לא רק עיר ענק , היא הייתה אירגון מדיני וצבאי ללא מתחרה . רומא הייתה בעלת יכולת גיוס צבאות במידה חסרת תקדים . רומא ניהלה מלחמות לצרכים כלכליים ובאותו זמן איפשרה חיים עצמאיים בחלקם . הם רצו מס עובד לפרנסתם וכשלא הייתה התקוממות לא פגעו בחופש הפולחן ובחיים השוטפים .

    כל עם כבוש התנגד כמובן לשלטון הרומאי , אך בבחירה בין השמדה בנוסח רומי לבין עצמאות מלאה , רובם נמנעו ממרידה כזו .
    היהודים כמו כולם לא רצו נציבות רומית , כאשר הרומאים רצו שהקיסר וצלמו ייצגו את אלוהים , כמקובל ברומא , חמת היהודים בערה . שני דברים גרמו למרד במצב הזה .
    היהודים חשו שהם נוהגים על פי מצוות הקב''ה והוא לא יעניש את העם . כמוכן התחושה המוטעה שניתן לנצח את הליגיונות הרומים המעטים , כביכול .
    שני האמונות הללו התגלו כמוטעים .

    מסתבר שהאל עדין כעס , ואיננו יודעים למה .
    מסתבר שלרומא היו עוד ועוד ליגיונות לצורך דיכוי המרידה .

    לטעון שהמחלוקת גרמה לחורבן מובילה למסקנה שאלמלא המחלוקת היו הרומאים נכשלים בדיכוי המרד היהודי .
    זה לא נכון .

    אריה עירן .
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות
    ע.צופיה (שבת, 20/06/2009 שעה 13:40)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אתה מציג פה את נקודת המבט הרומית.
    כולנו למדנו מספרי יוסף בן מתתיהו (שנדמה לי שהוא המקור המוסמך היחיד)על ''מלחמות היהודים''. סביר מאוד שגם אם לא היו ''מלחמות יהודים'' הרומים בסופו של דבר היו מנצחים.אך ''מלחמות היהודים'' הפכו את המרד למשהו מכוער בהיסטוריה היהודית וימי ירושלים האחרונים מובאים תמיד כדוגמה למה לא צריך להדרדר.כמובן שמנגד עומדת מצדה.
    הרומים ראו בתחילה את היהודים כבני ברית ולכן,יחסית, יחסם אליהם היה מרוכך יותר .
    היה נתק מנטלי בין הדת היהודית הקפדנית במילוי המצוות לבין הגישה הרומית שראתה בהצבת פסליה לוא דוקא משהו דתי אלא סמל שילטוני.
    מרידות היהודים היו תמיד קשות לאימפריה הרומית ודיכויין היה מלווה בכוחות צבא רבים וקורבנות רבים.לכן השמחה על הדיכוי הייתה גדולה והתגובה קשה.
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות ופילוג או רומי הדורסנית ?
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 18:14)
    בתשובה לע.צופיה
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אין לי שום קושי להאמין ולקבל שהייתה יריבות פנמית ביהודה .
    זה אולי בגנים שלנו .
    החל ממשה המכה במצרי ''וישמע פרעה . . . '' דרך דתן ואבירם או קורח ועדתו ועד ימינו אלה של ''שמאל וימין - רק חול וחול'' .
    כנראה בעם היהודי ''מחלוקת'' הוא שם המישחק . . . וחבל .

    יחד עם כל זה הטענה שהבית השני נחרב בגלל מחלוקת ויריבות היא טענה כוזבת .
    בשנת 70 ובשנת 135 רומא הייתה מעצמה שיהודה לא יכלה לנצח . לכן מרידות אלה הסתיימו בתבוסה של אבותינו .

    אריה עירן .
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות ופילוג או רומי הדורסנית ?
    אריק פורסטר (שבת, 20/06/2009 שעה 18:57)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    הטענה שהבית השני נחרב בגלל מחלוקת ויריבות אינה טענה כוזבת מסיבה אחת: התלהמות הקנאים בעיר מנעה את אפשרות חיסול המרידה דרך משא ומתן עם הרומאים.
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות ופילוג או רומי הדורסנית ?
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 19:51)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    שטויות במיץ עגבניות .

    ניתן לנהל שיחות חשאיות ואפשר היה לפתוח את השערים .
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות ופילוג או רומי הדורסנית ?
    אריק פורסטר (שבת, 20/06/2009 שעה 19:59)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    תודה על העלאת איכות השיחה כאן.
    _new_ הוספת תגובה



    אבל בפועל היתה הידברות ושיחות והסכמים
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 8:31)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    היו הרומאים ליהודים לאורך כל התקופות.
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות ופילוג או רומי הדורסנית ?
    סתם אחד (יום שני, 22/06/2009 שעה 16:11)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אריק פורסטר, זה נכון שמחלוקות בעם עזרו לרומאים להרוס את ממלכת יהודה.

    אבל לפני כן, הארץ לא הקימה מקירבה שלטון יהודי, צבא יהודי, כוח שיפעל לפי אינטרסים של היהודים, שיוכל להתמודד עם הרומאים ולהדוף אותם, כפי שעשו הקרתגואים תקופה ארוכה. בקיצור לא היתה מדינה (ממלכה) יהודית, וזה שורש הרע.
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות ופילוג או רומי הדורסנית ?
    סתם אחד (יום שני, 22/06/2009 שעה 18:07)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אתה טועה בקשר לקרתגו וגם בקשר לרומא .
    הרומאים לחמו נגד קרתגו פעמיים . המלחמה הפונית הראשונה והמלחמה הפונית השניה . חניבל פלש לאיטליה ולמרות נצחונו בקאנא הוא הובס על ידי ''פאביאן המשתהה*'' שנמנע מכניסה לקרב איתו ורק זינב בצבאו שלא יצא מאיטליה .
    * בשמו המלא, קווינטוס פאביוס מקסימוס וורוקוסוס קונקטאטור

    מלבד הגרמנים שמחקו לרומא 2 ליגיונות ביערות שלהם , אף עם לא עמד בפני הרומאים . ליהודים לא היה שום סיכוי צבאי מול רומא . לפלגנות היהודית לא היתה השפעה על כוחה של רומא . הרומאים היו מנצחים גם אם היהודים היו כפולים בכוחם .
    _new_ הוספת תגובה



    היריבות ופילוג או רומי הדורסנית ?
    ע.צופיה (שבת, 20/06/2009 שעה 21:25)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אפשר גם להגיד שאם השפיות ,באותה תקופה, הייתה מנצחת והיו מוכנים לכופף את הראש והגו בפני הכובש הרומי ,יתכן שהמקדש היה מתקיים עוד מאות שנים וההיסטוריה היהודית הייתה שונה.
    גם זה מזכיר במקצת את ימינו.
    _new_ הוספת תגובה



    מיכא שרון: דבר לא השתנה. גם היום כורעת האוכלוסיה תחת נטל המיסים
    סתם אחד (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 19:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ''עיקר עומס המסים הוטל על בעלי הקרקע, ורוב היהודים היו חקלאים:
    ארנונה, היה מס על בעלי קרקע שחוייבו לספק לצבא מזון. המנהיגות הדתית התירה לעבד את האדמה בשנת שמיטה כדי להקל במקצת על החקלאים.
    מס טירוניה - בעלי קרקע חוייבו לספק חיילים - טירונים לצבא או לפדות את המס בתשלום, כך שמס זה הפך למס נוסף על האכרים.
    אכסניה - חובת אירוח חיילים, מפקדים ופקידים בכירים, או תשלום כספי שווה ערך.
    אנגריה, עבודות כפייה, הובלת משאות ומטענים, אספקת סוסים לצבא ובהמות לשירותי הדואר.
    ליטורגיה - שירותים ואספקה ברמה המוניציפאלית והממלכתית.
    מס הכלילא (הכתר), אמצעי נוסף לגבות כספים מהנתינים''

    __________

    וכיום:

    ארנונה
    מס שבח
    מס רכוש
    מס ערך מוסף
    מס הכנסה
    היטל מקרקעין
    מס ירושה

    ועוד מיסים, היטלים (למשל היטל מקרקעין) ואגרות כחול אשר על שפת הים.

    חלק מהאוכלוסיה מושתת עליה כפיפות לעבודות הצבא, ואספקת שרותים ואנשים, פי 15 מאשר אז.
    _new_ הוספת תגובה



    מיכאל שרון: השלטון הרומי הפעיל יחידות צבא או משטרה שהענישו
    סתם אחד (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 19:52)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ''השלטון הרומי הפעיל יחידות צבא או משטרה שהענישו את המפגרים בתשלום המסים השונים. מאחר שרוב היהודים היו אכרים בעלי קרקעות, המשבר הכלכלי והמסים של המאה ה- 3 הביאו רבים עד פת לחם. עוני הפך לתופעה''.

    והיום?

    השלטון הישראלי מפעיל יחידות משטרה (או צבא - בשטחים הכבושים) שמענישים את המפגרים בתשלום המסים השונים. עוני הפך לתופעה.
    _new_ הוספת תגובה



    אז מה בדיוק אתה רוצה לומר?
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 7:06)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    שכל מי שאוהב שוקולודה ויש לו כלב http://theseoultimes.com/ST/db2/images/1618-20050318... הוא גם היטלר?

    האם יש מדינה שלא מנהיגה מדיניות של מיסים?
    היש מדינה שלא מענישה פושעים ומחבלים?

    תהיה הגון עם עצמך ועם ישו, לשם שינוי!

    המלאך גבריאל ולא מיכאל
    _new_ הוספת תגובה



    מכאל שרון: שחיתות הנציבים - רוב הנציבים היו אנשים מושחתים ורודפי
    סתם אחד (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 20:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ''שחיתות הנציבים - רוב הנציבים היו אנשים מושחתים ורודפי בצע שניצלו את משרתם להתעשרות אישית על חשבון העם''.

    כיום התופעה החמירה בהרבה. לא רק ראשי השילטון (המקבילים בסמכותם לנציבים) למשל רוה''מ אולמרט, שר האוצר, נציבי המס (פרשת השוחד מצד מליונרים פני שנתיים) ואחרים הם אנשים מושחתים ורודפי בצע.

    גם רוב האדמיניסטרצייה בישראל נגועה בתופעה. למשל, חיפוש קל בגוגל יעלה מייד, פרט לידיעות מסוג מעילות וגניבות של 300 מליון במשרד החינוך, גם ידיעות עיתונות לא מעטות מהשנים האחרונות על פרשות מעילה, הונאה, שחיתות, פשיטות היחידה ללוחמה בפשיעה כלכלית במשטרה על סניפי המל''ל, כולל פרשה של הונאת מאות מליונים על ידי רשת בכיכוב מנהל המחלקה לנכות בעבודה בסניף תל אביב ועמיתיו, שאישרו קצבאות נכות פיקטיביות במשך למעלה מ-‏10 שנים. המל''ל מקבל את התקציב השני בגודלו אחרי תקציב הביטחון, ובישראל, המוגדרת בדוחות הבנק העולמי כמדינה המושחתת ביותר במערב, מזה מספר שנים, יקשה להניח שדווקא המל''ל הוא אי נדיר של טוהר כפיים נוכח הכסף הציבורי הרב, והאפשרויות המגוונות לקומבינות עם מבוטחים.
    _new_ הוספת תגובה



    אתה טועה
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 7:13)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ישראל למרות הכל היא אחת המדינות המושחתות פחות בעולם.
    אפילו אירופה מלאה שמושחתי ציבור - רק תסתכל על בריטניה ומה קרה בה בחודשים האחרונים. תביט רחוק יותר לאמריקה ותיווכח.

    ידלין, רבין, דרעי, רמון, הירשנזון הם רק דגי רקק או דובדבני קישוט לעוגת השחיתות במדינות המפותחות.
    עלינו לחנך אנשים ולאמן אותם להיות מושחתים אם אתה רוצה שנהיה הראשונים בעולם גם בעניין זה !!!!!!!!!

    המלאך גבריאל ולא מיכאל !
    _new_ הוספת תגובה



    אתה טועה
    אריק פורסטר (שבת, 20/06/2009 שעה 7:32)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    הירשזון לא שייך לרשימתך. הגניבות שלו מעלות אותו לליגה העליונה בכל מדינה ''מתוקנת'' בעולם.
    _new_ הוספת תגובה



    אתה טועה
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 7:37)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    עם כל הכבוד, כמה שמעשיו של הירשנזון חמורים זה לא מגיע לציפורני הרגליים של השחיתויות שבאמריקה. ואני לא מדבר אפילו על מיידוף ושני הסוכנים היפנים שנתפסו על גבול שוויץ-איטליה עם שיטרי חוב אמריקאים (וכנראה הם היו מוציאים לפועל של גור אמריקאי כלשהו). אני מדבר על למשל על שר אוצר אמריקאי חדש שהתחמק מלשלם את מיסיו כחוק, וכדי לתת לו את התפקיד הקטינו לו את החוב למדינה. במדינה מתוקנת כמו ישראל זה לא היה עובר בשלום כמו אצל אובמה.
    _new_ הוספת תגובה



    אתה טועה
    אריק פורסטר (שבת, 20/06/2009 שעה 7:43)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אתה מדבר על גייתנר? גייתנר עבד זמן מסויים עבור גוף בינלאומי מחוץ לארה''ב, ולא היה מודע לכך שהמשכורת היתה חייבת במיסים אמריקאים. נו, באמת שחיתות איומה. ומה היה חובו למס הכנסה? פחות מ50,000 דולר.
    _new_ הוספת תגובה



    אתה טועה
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 7:58)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    סיפורים. הוא ידע הכל והסתיר את השלמונים. מדובר על סכום הרבה יותר גבוה אבל הדבר הושתק וצומצם כדי לקצר את תהליך אישורו בקונגרס.

    משטר אובמה מושחת. כבר אמרתי את זה?
    _new_ הוספת תגובה



    אתה טועה
    אריק פורסטר (שבת, 20/06/2009 שעה 16:14)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    כן, אמרת את זה. ואני אמרתי לך להפסיק לקרא את האתרים הניאו-נאצים.
    _new_ הוספת תגובה



    אתה טועה
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 8:25)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    סליחה, אבל נדמה לי שהוא אמר את זה לך כשאתה טענת שאין עם יהודי אשכנזי ושאתה ממוצא כוזרי.
    אתה חייב להיות עיקבי !
    _new_ הוספת תגובה



    אתה טועה
    ע.צופיה (שבת, 20/06/2009 שעה 13:43)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    שכחת את סגן הנשיא (שכחתי את שמו) שריצה שנים רבות בכלא על שחיתות.
    ומושל אילינוי שרצה למכור את משרת הסנטור שפינה אובמה.
    לא חסר דוגמאות.
    אגב, בפרשת הירשזון הוא אחד הגנבים הקטנים( מבחינת סכומי כסף), אך החשוב שבהם.
    _new_ הוספת תגובה



    ספירו אגנו
    אריק פורסטר (שבת, 20/06/2009 שעה 16:21)
    בתשובה לע.צופיה
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    נסחפת קצת. ספירו אגנו הואשם באי-תשלום מס הכנסה בסך $29,500 על שוחד שקיבל מקבלנים עבור מתן היתרי בניה. העונש שקיבל היה שהוכרח להתפטר ממשרתו כסגנו של ניקסון.
    _new_ הוספת תגובה



    ספירו אגנו
    ע.צופיה (שבת, 20/06/2009 שעה 21:27)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    לא הבנתי.
    על השוחד הוא לא נתן את הדין?
    האם הוא לא ישב בכלא?
    _new_ הוספת תגובה



    ספירו אגנו
    אריק פורסטר (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 1:50)
    בתשובה לע.צופיה
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    לא, כי חל על זה חוק ההתיישנות (הוא מכר היתרי-בניה כשהיה קצין-מחוז בולטימור, שנים לפני שנבחר כסגן נשיאו של ניקסון). לעומת זאת, אין התיישנות על אי-דיווח הכנסות, וכך הוא הופלל, שילם קנס והוכרח להתפטר.
    _new_ הוספת תגובה



    ספירו אגנו
    ע.צופיה (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 6:54)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    הבנתי.
    תודה על המידע.
    _new_ הוספת תגובה



    מיכאל שרון: הנטישה היתה תוצר של מצב הביטחון, הרדיפות הדתיות והמצ
    סתם אחד (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 20:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    ''נטישה גוברת והולכת של הארץ. הנטישה היתה תוצר של מצב הביטחון, הרדיפות הדתיות והמצב הכלכלי''.

    את ישראל נטשו מאז שנות ה-‏50 כמליון יהודים, רבים מהם בני דור המנדט. הסיבות לנטישה הן אותן סיבות בדיוק: ''מצב הביטחון, הרדיפות הדתיות (הכפייה הדתית)והמצב הכלכלי''.
    _new_ הוספת תגובה



    מיכאל שרון: הנטישה היתה תוצר של מצב הביטחון, הרדיפות הדתיות והמצ
    אריק פורסטר (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 22:00)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    במקרה שלי: הרצון לצאת מסיר הלחץ.
    _new_ הוספת תגובה



    מיכאל שרון: אפשר להתקע כאן, זה מפחיד.
    סתם אחד (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 23:20)
    בתשובה לאריק פורסטר
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    להיות תקוע בסיר לחץ מבעבע כל החיים ללא מוצא.

    רק אלה שיכולים לעשות כאן כסף קל - יש להם סיבות נהדרות להשאר פה. או לכבשה השחורה במשפחה אמריקנית, שאומרים עליו : Israel will do him good (ראית את הסרט דודו קראביץ?) למוכשרים, חרוצים ואמביציוזים שניכנסים להם לתחת בגלל זה - לא להשאר כאן שנייה אחת מיותרת.
    _new_ הוספת תגובה



    מיכאל שרון: אז למה אתה בכל זאת נשאר ?
    סתם אחד (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 23:40)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אתה מדבר כבר שנים שאתה מהגר לחו''ל.

    אם כל כך רע לך, מדוע אתה לא זורק את הכל ועוזב ?

    המסקנה: טוב לך כאן, רק אתה מחפש תשומת לב ופרובוקציה...
    _new_ הוספת תגובה



    מיכאל שרון: עקב שחיתות של אחרים שילמתי מחיר בריאותי כבד
    סתם אחד (יום חמישי, 18/06/2009 שעה 23:56)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    התקפי לב, נכות אורטופדית - סובל מלקות אורטופדית בגבי ומנכות ביד שמאל דומיננטית לאחר הסרת ראש הרדיוס במרפק - בעקבות 2 תאונות עלומות, 8 אוקטובר 1988 ו-‏22 אוקטובר 1988 (התהפכות הרכב בכביש מהיר בעקבות התפוצצות צמיג. התהפכות אופני בעקבות חבלה. התאונות היחידות בחיי) [תצלומי מסמכים משטרתיים ורפואיים על התאונות הסמוכות הללו נימצאים בלינק http://www.michael-sharon.com/crime13.htm ]

    ומעוד חולאים גופניים.
    הפגיעה בבריאותי הואצה בעקבות עבודתי העיתונאית כתחקירן שחיתות ופשע, ועבודתי הפובליציסטית בביקורת מערכות וחברה בישראל.

    לא אעזוב בטרם אקבל את הפיצוי המגיע. ישראל אינה מחנה ריכוז טרייזנשטט בה היפשיטו הנאצים עירומים אינטלקטואלים יהודיים, והיציגום כרפי שכל.
    _new_ הוספת תגובה



    מה הקשר?
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 7:15)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אני מבין שמצבך קשה.
    האם ביקשת עזרה של פסיכיאטר עצמאי?
    _new_ הוספת תגובה



    מיכאל שרון, מכאל שרון, תאמין לי שייטפלו בך יותר טוב בחו''ל !!
    סתם אחד (יום ראשון, 21/06/2009 שעה 11:14)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    תהגר לשם ותראה.

    ידידך

    שאבי מהשוק
    _new_ הוספת תגובה



    חבל
    סתם אחד (יום שישי, 19/06/2009 שעה 7:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    לק''י
    חבל שמיכאל שרון נכנס וקלקל מאמר מענין.
    קראתי בענין את דבריהם של צופיה ופרוסטר אבל כניסתו של שרון לתמונה קלקלה את הרצון להמשיך בדיון שיכול היה להיות מענין.
    אליצור
    _new_ הוספת תגובה



    אליצור?
    דוד סיון (יום שישי, 19/06/2009 שעה 7:57)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    אם המאמר מעניין הוא ישאר כזה גם אם מיכאל שרון יקלקל את הדיון. לא?
    _new_ הוספת תגובה



    [•] אליצור, דבריך הדהדו אמיתיים יותר כשהיית [•]...
    סתם אחד (יום שישי, 19/06/2009 שעה 9:47)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    באחת ההתנחלויות. הכניסה לפוליטיקה של ימין קיצוני, לא בהכרח הוסיפה לכבודו איכויות, גם אם יש מתקרנפים משני קצווי המפה הפוליטית, שהדבר מעורר בהם דחפים אטאוויסטים. מכל מקום, מצטייר שפייגלין לא בדיוק הוביל את כבודו להצלחה מסחררת בליכוד.
    _new_ הוספת תגובה



    למען הסר ספק
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 7:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    צריך לומר שהרומאים נהגו לדכא את כל העמים אותם כבשו ולא איפשרו להם להקים כוח מקומי שיוכל להתנגד לשלטונם. ככל שהרומאים הצליחו גם שלטונם היה חזק, וככל שכשלו הצליחו המקומיים להכות בהם, לפחות לתקופה מסויימת. קרתגו היא מקרה לדוגמה של עם שהצליח למנוע כיבוש רומי לתקופה מסויימת עד שהיא קרסה כי הלכה לחפש את הנצחון ברומי, במקום להישאר בבית ולהן על עצמה. כנראה שחניבעל חשב להיות רומי החדשה, הוא הסתכל שני צעדים רחוק מדי ולכן הרס את האדמה עליה עמד.

    בממלכת יהודה היתה תופעה אחרת בה יורשי הורדוס הלכו ודירדרו את הממלכה, הרסו את מוסדותיה, פירקו את צבאה, והריב בקרב היהודים האפיל על כל סכנה חיצונית אחרת.

    זה איפשר את הכיבוש הרומי שהתקשה לממש את רצונו גם במצב של קריסה ביהודה. לכן אפשר להסיק שאם ממלכת יהודה היתה פועלת כראוי הרומאים היו נוחלים כישלונות, או לחילופין היו כורתים ברית כמו בין שתי מדינות ולא כמו אימפריה מול עם כבוש.
    _new_ הוספת תגובה



    למען הסר ספק
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 7:48)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    קרתגו התברכה במפקד צבאי ללא תקדים .
    בקרב קאנא הרגו חילי חניבעל 50.000 חילים רומיים ביום בודד !
    מנהיגי קרתגו שהיו סוחרים , לא רצו להשקיע לוחמים וכספים בהרפתקא של חניבעל .
    הרומאים כנגדם היו כובשים-שודדים שלא הסכימו לתחרות מצד כל עם שהוא .
    שום הגנה פניקית לא יכלה לעמוד מול נחישות רומא לנצח תמיד .

    לא היה אפשר להגיע להסכמות בין יהודה ורמא . לא בגלל מחלןוקת בעם שלנו , אלא בגלל הנחישות הרומית לדכא כל מרידה .

    הרומאים נכשלו רק בכיבוש אחד . גם זה באופן חלקי ובגלל חוסר התועלת הכלכלית . גרמניום .

    אריה עירן .
    _new_ הוספת תגובה



    למען הסר ספק
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 8:02)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    הרומאים כשלו בעוד כיבושים, או כיבושים שרצו ולא יצאו לפועל. כמו כיבוש צפונה של אנגליה, כיבושים בקווקז ובארמניה.
    _new_ הוספת תגובה



    למען הסר ספק
    סתם אחד (שבת, 20/06/2009 שעה 11:06)
    בתשובה לסתם אחד
    הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

    כפי שכתבתי . הכיבושים הרומיים היו למטרות כלכליות . הם שיכללו את התהליך של כיבוש לצורך התעשרות למדרגת אומנות ממש .
    צפון אנגליה הייתה ונשארה מדמנת קבצנים-קמצנים .
    על ארמניה והקווקז אני יודע מעט מאד . אךמפגישות עם אנשים מאותם איזורים אני מבין שהקווקז הוא קופה ריקה . זה מסביר מדוע לא נעשו מאמצים רומיים לכבוש את השוליים האלה . חוסר תועלת כלכלית .

    מענין שזה המצב גם באיזור בין הודו ואירן . ככל שמצפינים המקום מדברי יותר ועשיר פחות . שטחים עצומים עם אוכלוסיה שמגרדת את אדמת המידבר בעבור פת לחם ומלאה ברוחות מלחמה .
    _new_ הוספת תגובה




    חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

    חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


    מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



    © פורום ארץ הצבי