|
סמרטוט אדום / טור שבועי | |||||
גדעון ספירו (יום ראשון, 24/11/2002 שעה 20:09) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
סיפור חמוד זה היה עם ''הרב'' קופילביץ[*] | |||
|
|||
[*] הוסרו דוגמאות אישיות מתגובה זן [המערכת] אחד המחנכים הדגולים של יהדות הכיפה והרובה. ובאותו עניין, מי יודע איזה עוד נזקים יביא לנו היצר שנתחמץ בקרבם של הבחורים הצעירים הללו. | |||
_new_ |
מות ילדה | |||
|
|||
ניתן לומר הרבה על מיצנע ללא קשר למסופר אולם אני אגיב על הסיפור ולא על מיצנע. אכן מתנחלים העזו ללא אישור ללכת בארץ שלהם (גם אם ארץ כבושה) ולמרות שלא איימו על התושבים הערבים נרצחה שם ילדה. האם כותב המאמר, שטוען כי נעשה שם עונש איום ונורא, טוען כי היה צריך לפעול אחרת? אם כן איך? האם היה על מדינת ישראל לחקור את הארוע כלל (אירוע שלטענת ספירו היה בכלל בשטח שאינו שייך למדינת ישראל ועל כן יתכן ואין לה כלל סמכות שיפוטית שם). האם במידה שישראל הייתה רשאית בצורה זו או אחרת לחקור היה מותר לה לפעול מול הרוצח או שותפיו, שוב במקום בו אינו ארצה? מה היה קורה אם אנשים מלבנון היו רוצחים ילדה שטיילה ואפילו בטעות עברה את הגדר לארץ אחרת, האם על ישראל היה לומר שזו אשמת הילדה שעברה את קו הגבול? מה צריך לעשות מיצנע, או כל אדם אחר, מלבד לשפוט את המתנחלים לצד הרוצח? מה מותר לו על פי דעתך? ומה אסור לו? מה הם הכלים שמותר לו להפעיל ובאיזו צורה? האם מותר לישראל להגן גם על פושעיה שלה מרצח? דת ומוסר לא יכולים ללכת ביחד כיוון שהמוסר אינו דבר קבוע, בעוד הדת אמורה להיות קבועה. איש אינו טוב או רע בגלל לבישת לבוש זה או אחר, איש יכול להיות עירום וטוב או רע. חבישת הכיפה, למרות שלי לא היתה עושה דבר (מבחינת השפעה במידה והייתי בוועדה זו או אחרת), אולם שינויי לבוש או התנהגות לעיתים כן מעידים על דרך שינוי שעוברת על אדם זה או אחר. זה שמשתמשים בזה כדי לעבוד על מישהו... יתכן ורצוי שאם הכיפה באמת עובדת עליו, שימצאו לו עבודה אחרת. אני לא חושב שבין הדתיים יש יותר או פחות פושעים מאשר בקרב הלא דתיים. לצבא יש חוקים, ולמרות שעם חלקם הגדול אני לא מסכים, ואף עם חוק הפרסום אני לא שלם, עדיין יש לצבא זכות למנוע העברת מידע שלעתים עלול לפגוע בחייליו. היות שהצבא לא יכול לתת לכל אדם את הזכות להחליט מה מותר ומה אסור לומר, כיוון שלמרות שנשמח לסמוך על כולם, חלק מהאנשים אכן טיפשים ולא יודעים מה הם אומרים, חלק משקרים, חלק פשוט פולטים שטויות, החליט הצבא למנוע את כל הדיבור על ידי איסור כולל של דיבור עם התקשורת. אם החיילת הייתה כל כך חכמה כמו שצוין הייתה יכולה לפעול בדרכים רבות כדי להוציא את הנושא החוצה בדרכים לגיטימיות גם מול כוחו של הצבא, אולם לפעמים מי שהולך עם הראש בקיר, גם אם הוא צודק - מקבל מכה. אסון הנפט המדובר צריך להיות דגל נוסף למדינות שבעזרתו עליהן לדרוש להגן על כדור הארץ בצורה האופטימלית ולא המינימלית כמו שנהוג כיום. יש לחייב את חברות הנפט למצוא פיתרון ולשלם על נושא הזיהום המדובר בצורה שבה הן לא יעזו שוב לתת לדבר דומה לחזור. | |||
_new_ |
דומני כי הילדה שנרצחה נפגעה מירי של המאבטח | |||
|
|||
שליווה אותם. אבל זה באמת לא חשוב, בסופו של דבר זכותנו להסתובב כאדוני הארץ בכל מקום שמתחשק לנו חשובה הרבה יותר מחייו של אדם כלשהו, גם אם הוא ילד או ילדה. לא ככה? | |||
_new_ |
זכותנו | |||
|
|||
להסתובב בארץ. וזכותנו לא לחשוש להרצח בגלל שאנו מסתובבים בתל אביב או בשכם או בחברון. למעשה זו גם זכותו של הערבי משכם או מחברון, ועד כמה שזה מפתיע מירב הסיכויים שאם הוא יגיע משכם או מחברון לתל אביב הוא לא ירצח. מה הסיכוי שלך להסתובב שם ולהשאר בחיים? | |||
_new_ |
אין לנו זכות להסתובב ככובשים בשום מקום | |||
|
|||
זה בדיוק העניין. אין לנו זכות לכבוש ולדכא עם אחר ואין לנו זכות להסתובב בשטח שלהם ללא רשותם וללא ברכתם. ואין לנו זכות לגזול את מימיהם ואת אדמתם ואת פרי אדמתם, אין לנו כל הזכויות הללו. | |||
_new_ |
מי שזוכר, מסכים עם כל מילה, רק אנא מצא פרטנר עם מי | |||
|
|||
לה מערבית ולא מוסלמית. יאסר ערפאת רימה את רבין. שלח אותו ואת כולנו לשתות את מי ים המלח ואחר את מי ים עזה והשווה עצמו לצאלח א-דין ושחרר את כל מפגעי האוטובוסים שהחלו במסע הרצח יומיים לאחר הסכם השלום. אנא במטותא ממך - הצג לנו פיתרון של שלום נוסח אירופה ואני מצטרף אליך במאת האחוזים, בינתיים - זכות ההגנה, הנקמה, התגובה שמורה גם לנו. | |||
_new_ |
אני לא רוצה לדבר על הזכויות שלנו | |||
|
|||
אני רוצה לדבר על החובה שלנו. 50 שנה אנחנו מנסים במלחמה, וזו חובתנו לתת הזדמנות הוגנת להסדר שלום. האם באמת אנחנו פועלים בצורה נכונה לדעתך? ואם לא יהיה לנו כאן שלום נוסח אירופה אז צריך לתת למצב הזה להמשך? | |||
_new_ |
לא נכון | |||
|
|||
יש לנו זכות להגנה אין זכות נקמה, נקמה לעולם לא ניגמרת ובסופו של דבר חובה להפסיק. על מנת להפסיק שני הצדדים יצטרכו בסופו של דבר לשכוח מהנקמה. זה לא משנה מי יהיה הראשון אולם עד אז נמות יום יום מהצד שלנו ומשלהם | |||
_new_ |
רועי היקר - ניסינו זאת. אני תמכתי בבילין, ברבין | |||
|
|||
בהסכם הניסיון עם הפלשתינאים. הם החלו בפיצוצי אוטובוסים ואנו הבלגנו. רבין, לדברי ערפאת עצמו, שלח לו נשק, כסף סיוע של השב''כ, אך התברר שהוא לעג וניצל ומנע מאסר המפגעים. כאשר דווח לו על כמה מפגעים באופן אישי, היתמם וכאשר אסר אותם בתנאי בית מלון , הם ''ברחו'' ולא נמצאו עד שהשב''כ איתר אותם וחיסל אותם. | |||
_new_ |
אין קשר | |||
|
|||
לא אמרתי שאסור להתגונן. לפעמים הקו הדק בין הגנה להתקפה דק מדי ואדום מדי, יש להתגונן וחלק מההגנה היא העברת הלחימה לשטח האויב. אולם יש לעשות את המקסימום על מנת שמעט ככל האפשר יהיו ניפגעים שאינם קשורים למפגעים. לא רבין ולא ביילין נתנו תשובה , מהסיבה שהם בחרו לדבר ולהמליך מלך אשר שקר מאז ומעולם להם ואמר תמיד אמת לשאר הערבים שאיתם דיבר, הם בחרו להאמין לו ועד היום אנחנו סובלים בשל כך. יש למצוא מנהיג אחר בתור התחלה, יש לשתף את מצרים וירדן שיערבו למנהיג האחר , אני לא מאמין שניתן יהיה לשמור על האינטרסים שלנו ושל הפלסטינים עם האמריקאים בלבד. יש למנוע מהפלסטינים להיכנס לארץ כיום מכל סיבה שהיא (אין יוצא ואין בא)ולהעביר להם את כל מה שהם צריכים כולל מזון ותרופות ואו כל דבר אחר על חשבון מדינת ישראל . כל זאת למשך זמן שבו המדינות המוסלמיות שציינתי יחיבו את העם הפלסטיני להחליט האם הוא מקבל את ישראל כמדינה לידו, האם הוא מוכן לזרוק את מנהיגיו. (אסור שאנו נעשה זאת) ואז לאחר מכן להתחיל בתהליך ארוך של אמון. מותר שוב להגן, אולם נקמה לעולם לא תביא פיתרון. | |||
_new_ |
כלומר | |||
|
|||
שהם יפגעו בנו ואנו נשלם להם על העבודה? אינטליגנטי ביותר. כשצריך להילחם אז נלחמים. חזק, מהר ובאופן אינטליגנטי. אסור לרחם על הרשעים כי בסוף הם יתאכזרו אליך. ומאחר שכל תהליך אוסלו כשל, הכשיל וזיהם את ארצנו בטרוריסטים-יבוא , עלינו להיפטר מהם במהירה ולהשאיר את הארץ עם פלסטינים ללא נשק. שמהם תצא הנהגה חדשה, לפי בחירתם, שתדבר שלום. עם ההנהגה הנוכחית הכל קרס ונשרף ואין טעם לתת לה צ'אנס נוסף, כי אותו הגלגל ימשיך להסתובב והכל יהיה שוב על חשבוננו. | |||
_new_ |
לא | |||
|
|||
הם לא יפגעו בנו אם הם לא יכנסו לארץ, הם לא יוכלו להעביר חומרי חבלה לארץ אם הם לא יכנסו לארץ, וכן יש להעביר להם את מה שהם צריכים על מנ לא לתת להם את התירוץ שאנו מונעים מהם אוכל מים ותרופות. אנחנו מחוייבים לדאוג להם כל עוד אנחנו מונעים מהם את האופציה להשיג לבד, אולם אנחנו לא חייבים לתת להם להכנס לארץ. לאחר כל כך הרבה שנים של מלחמה ביותר כוח ופחות כוח יתכן שזה לא הפיתרון. | |||
_new_ |
צודק | |||
|
|||
אבל זה לא משנה גם לאחר כל אלו. להם אין זכות להרוג ילדה בגלל שהלכה. אני לא טוען או טענתי כי אנו מוסריים יותר או פחות מהם, אני פשוט לא מקבל מוות של שני הצדדים, לא של ילדים שלהם ולא של ילדים שלנו, לא של שוטרים שלהם ולא של שוטרים שלנו. אני עדיין מחפש פתרון שיהיה מקובל גם עליהם, אולם לפי מה שהם אומרים (לא אנשי הימין או השמאל בארץ, אלא הם) הפתרון הוא שכולנו נלך מפה. נכון לא כולם אומרים את זה, אבל מספיק שאלו שמתפוצצים ואלו ששולחים אותם אומרים את זה על מנת שלנו לא יהיה שקט, גם עם כל פיתרון שהימין ואו השמאל מציעים כיום. | |||
_new_ |
תגובה לסמרטוט אדום | |||
|
|||
מצנע. אני מברך על הספקנות הבריאה של ספירו. אזרח ערני וחושב - חייב תמיד לבחון את נבחריו בשבע עיניים - ולא עצומות... לו אני הייתי בעמדתו של ספירו - לא הייתי מתרגש יתר על המידה מ''פשעי המלחמה'' שאותם הוא נושא על גבו. אנשים יכולים להשתנות - והם אכן השתנו מקצה לקצה, בעיקר בפוליטיקה שלנו. די להזכיר את שמעון פרס, שאך לפני עשר שנים, לא חלם להגיד שהוא בעד הכרה באש''ף וכינון מדינה פלשתינאית, או מצד שני - את ח''כ ד''ר יובל שטייניץ - שהפך מאיש 'שלום עכשיו' לנץ מובהק במסגרת הליכוד. מצנע אכן מאמין במה שהוא אומר - וזו סכנתו. אין לי ספק שלא יצליח להגשים את מזימותיו - אך הוא בהחלט מאמין בהן. מוסר ודת. עד לרגע שהגעתי לעניין ההתנחלויות וה''כיבוש'' - מצאתי את עצמי מסכים לחלוטין עם ביקורתו של ספירו על צביעות הממסד הדתי. אמת: יש מנוולים ורשעים בקרב הדתיים, כמו גם צדיקים - בדיוק כמו במחנה החילוני. רק שבמחנה החילוני יש קצת פחות צביעות וצדקנות. אבל אם כבר נוגעים בעניין ההתנחלויות - כל דתי שתומך בהתנחלויות, הוא לדידי דווקא חיובי ותורם, ואני לא מצליח להתרגש יתר על המידה מהחלטות פוליטיות שרירותיות של גוף עם רוב אוטומטי לגוש האיסלאמי-אפריקני. לא כל מה שאומרים המוסלמים והאפריקנים, או גם נוצרים אוהבי-נפט - הוא בהכרח צו מוסרי עליון. צבא מושחת. ראשית חכמה - יש לברר האם עברה החיילת על התקנות, כאשר מסרה את המידע. אילו היו חיילי צה''ל רוצחים ילדים - היא היתה, כמובן - חייבת להעביר הלאה את המידע. אבל חיילי צה''ל לא רצחו אף אחד. הם הטמינו מטען חבלה, שהיה מיועד למחבלים. למרבה הצער - נהרגו חמישה ילדים ששיחקו במטען. זוהי טעות טראגית ומצערת - אבל לא פשע. קפיטליזם שחור כזפת. מוזר מאוד שספירו רואה את התקלה האקולוגית כעניין לרעת הקפיטליזם. מעתה והלאה - בטוחני - יעבירו הקפיליסטים תאבי הבצע את הזפת והנפט במיכליות חדישות ונוצצות - על-מנת שיוכלו למכור אותו ולהרוויח כסף (פויה!) - במקום לשפוך סחורה יקרה לים. ראינו מה זה הסוציאליזם הרחום והחנון, ראינו את הציוד המשוכלל ואת הדאגה לאקולוגיה ולחיי אדם... ראינו. ב'סוציאליסטית' זה נקרא... ''צ'רנוביל''. | |||
_new_ |
מדוע ספירו ואבנרי אינם מפרגנים לביילין ושריד | |||
|
|||
על מאמצי השלום שלהם ? | |||
_new_ |
התשובה | |||
|
|||
התשובה ברורה: ביילין ושריד עם כל טעויותיהם הקשות פועלים כציונים וכפטריוטים ישראליים; מטרתם היא ביסוס ישראל והבטחת שלומה ובטחונה והם חלק מוויכוח היסטורי -חריף- פנים-ציוני.(והם גם ראו נכונה - מזווית ציונית - קטע מציאות חשוב ביותר: את המלכודת האסטרטגית ארוכת-הטווח שבכיבוש המתמשך של השטחים ואת טירוף הדעת שבמפעל ההתנחלויות.) ספירו ואבנרי אינם כאלה. מעניין שהם מייצגים שני קטבים שונים בשורשיו ההיסטוריים של השמאל הקיצוני. ספירו מייצג התגלמות מחודשת של רוח הגלות: האידיאולוגיה שלו היא הקוסמופוליטיזם הליבראלי, האוניברסליסטי, של הבורגנות היהודית האנטי-ציונית המתבוללת, שהאמינה בקידמה כלל-אנושית ,ייחלה לשלום אוניברסלי וראתה בציונות לאומנות צרת-אופק. עיוורונה ההיסטורי נחשף בצורה מחרידה בשואה. שימו לב ליראת הקודש הנפעמת החודרת לדבריו של ספירו בכל פעם שהוא מייחל להתערבות ''הקהילה הבינלאומית'', כאילו זוהי ישות ממשית ואף סמכות מוסרית עליונה, כעין התגלותה של רוח התבונה ההגליאנית,מתוך עיוורון מוחלט כלפי סבך האינטרסים האנוכיים והכוחניים המניע את שחקניה במציאות. אבנרי לעומת זאת מוצאו הרוחני מן האגף הלאומני, הכוחני והאתנוצנטרי של הציונות, שהוביל אותה עד האבסורד שבה וסופו שחרג ממנה: רוויזיוניזם וכנעניות, על סף הפאשיזם. אבנרי, שכנראה בהשפעת חוויותיו בגרמניה הנאצית פיתח יחס אמביוואלנטי של סלידה/הערצה כלפי הפאשיזם, הזדהה כל כך עם הזהות העברית הילידית של שנות ה- 40 (כולל מאפייניה הלוחמניים והכוחניים בימין) שהחליט להתנתק ממקורה היהודי. התופעה בולטת במיוחד בעיון בגליונות ''העולם הזה'' משנות ה-50: אבנרי לאומני מאוד, אך כל מה שאבנרי לא אוהב בישראל הוא כל מה שיהודי בה (איני מתכוון מבחינה דתית אלא מבחינה לאומית, של העם היהודי כישות היסטורית ריאלית.) הייתי אומר על דרך החידוד, שלגבי אבנרי ישראל היא המדינה הנכונה בשביל העם הלא-נכון. מכאן השאיפה הלוהטת ל''השתלבות במרחב'', שלמרבה האירוניה מלווה בעיוורון מוחלט כלפי תרבות הערבים ורצונותיהם הממשיים: בשביל אבנרי הם רק האובייקט להגשמתה של פנטסיה ילידית, לא יהודית (''המרחב השמי''). של התמזגות אורגנית ברוח Blut-und-Boden. שימו לב שאבנרי דוגל עד היום בהתמזגות מדינות ישראל ופלסטין העתידיות כ''חלום גדול'', אחרי שלב שתי המדינות. מכאן עיוורונו המובנה כלפי אסטרטגיית השלבים הערבית והפלסטינית. אירוניה פיקנטית יש במוצאם היקי המשותף של אבנרי וספירו, שבאו שניהם לארץ כילדים (אומנם בהפרש של עשור, שבתקופה הסוערת ההיא כמוהו היה כדור); בשניהם מתגלמים, באופן תת-הכרתי ובמציאות שונה לחלוטין, שני זרמי המעמקים, הליבראלי והלאומני, של הבורגנות הגרמנית והיהודית-גרמנית הקלאסית. נ.ב. כמו רועי לעיל, לאבנרי, שאינו נוכח באמת בפורום, אינני רואה טעם לענות. אני מציג, איפוא, ניתוח זה לעיונם של חברי הפורום. | |||
_new_ |
ניתוח מעניין מאוד! | |||
|
|||
אני מודה לך. עם זאת, אני חייב לחלוק על הערכתך את ביילין. ביילין לא ציוני, כי אם אנטי, או לפחות פוסט ציוני. הוא מגלם באישיותו מעין שילוב של פוסט-מודרניזם ואנטי-לאומיות, ופאציפיזם מנותק. הוא גם פועל כסוכן זר, שממומן חלקית על-ידי מדינות זרות, כך שלכנות אותו ''פנים ציוני'', נראה לי קצת מוגזם. | |||
_new_ |
לאריה: תודה על הערכתך לניתוח | |||
|
|||
אינני יכול להסכים לדעתך על ביילין. (ואיני מצפה שתסכים לדעתי השלילית על הכיבוש וההתנחלויות; לפחות אתה מסכים ששריד - ובהכללה, מר''ץ - נטועים עמוק בציונות.) ביילין לא רק שהוא מעיד על עצמו בלהט שהוא ציוני, אלא שניתן לאתר במחשבתו ובפעולתו את עקבותיה ודפוסי פעולתה של אסכולה ציונית (ויהודית במודגש) - זו של הפועל הצעיר ההיסטורי (לפני ייסוד מפא''י ב- 1929). אגב, אביו היה פקיד בבנק הפועלים; על דיעותיו אינני יודע דבר, אך מייסד הבנק היה מנהיג הפועל הצעיר, יוסף אהרונוביץ, ותמהני אם אין כאן ''שלשלת קבלה'' אידיאולוגית. זו תהיה שאלה מעניינת לביוגרף או להיסטוריון בעתיד. | |||
_new_ |
לדורון ארזי | |||
|
|||
הנסיון של ארזי להסביר את מקורותיי הרוחניים מאד מצא חן בעיניי. ממש חביב ונחמד. נהניתי. יש בכל ההסבר של ארזי פרכה קטנה אחת - שהוא לא נכון. חוץ מזה הכל בסדר. אינני יודע עד כמה הוא מכיר את הבורגנות הליברלית הגרמנית, שלדבריו אני צועד במסלולה. אבל אני בטוח שאיש מחברי המעמד הזה לא הגדיר עצמו כמוני, כאיש שמאל וסוציאליסט (דמוקרט, צריך מיד להוסיף, כדי ליצור חיץ ברור מחסידי העריצות הסובייטית), שמטרתו, בו השאר, בעלות חברתית על אמצעי היצור. דומני כי גם כיום, אתפלא מאד אם יימצאו יותר ממנין מבין אנשי הבורגנות הליברלית הגרמנית או היהודית החברים באמנסטי אינטרנשיונל או בגרינפיס, שני ארגונים בהם אני חבר. כמו כן אני חייב להוסיף שמעולם לא הייתי אנטי ציוני, ונראה שעובדה זו, שעליה כבר חזרתי מספר פעמים, לא תפריע לארזי לחזור על התקליט השחוק הזה בדבר אנטי ציוניותי. מאחר ולא הייתי אנטי ציוני, הרי ממילא לא הייתי יכול להיות חבר בבורגנות היהודית הקוסמופוליטית והאנטי ציונית, שאליה משדך אותי ארזי. אולי אנסה להבהיר שוב, כי פעם הייתי ציוני ולפני כך וכך שנים (השנה המדוייקת כבר לא זכורה לי, אבל זה היה אחר מלחמת יוני 1967) חדלתי להיות ציוני והגדרתי עצמי כפוסט ציוני או לא ציוני. ההסבר לכך פשוט: סברתי כי עם הקמת המדינה, התנועה הציונות שהגדירה עצמה כתנועת שיחרור לאומית שמטרתה להקים בית לאומי יהודי בארץ ישראל, השיגה את מטרתה. משעה זו אין לתנעה הציונות יותר מקום, ודינה להתפרק. מה שקרה בפועל הוא, שמנגנוני התנועה הציונית הוסיפו להתקיים כדי לאפשר לממשלת ישראל לעקוף את אותו חלק במגילת העצמאות שדיבר על שוויון זכויות גמור ומלא לאזרחי ישראל הערבים. התנועה הציונית היא מעין קופה ב' של הממשלה, ''ליהודים בלבד'', חלק מהאפלייה שמוסדה נגד ערביי ישראל. שוחר זכויות אדם לא יכול להסכין עם מציאות כזו. הציונות אכן קיבלה פרצוף לאומני צר וגזעני, (בכך מודים גם לא מעט ציונים המגדירים עצמם ליברלים או שמאליים), והמאבק נגדה, דבר אין לו עם הבורגנות היהודית או הגרמנית בטרם השואה. העוגן שאני מנסה למצוא בקהילה הבינלאומית, נעשה לא מתוך עיוורון לגבי האינטרסים השונים המציינים כל פרט בה, אלא מתוך ידיעה שעל אף אינטרסים אלה, הקהילה כגוף טובה לא אחת מסך הכל הפרטים המרכיבים אותה, והיא מצליחה לייצר לעתים פתרונות ורעיונות נאורים ומרהיבים הנוגדים רבים מהפרטים המרכיבים אותה. אם מותר לי לסייע לארזי להגדיר את עצמי, הייתי אומר שאני סוציאליסט עם נטיות אנרכיסטיות, רוצה לומר, מבקש ליצור חברה החופשית מהמנגנון האלים של המדינה, המסוגלת לנהל את חייה קהילות קהילות על פי הכרעות תבוניות. זו מטרה שניראית לי כיום קצת בעננים, ועל כן אני מכוון את מעשיי כך, שמנגנוני המדינה יהיו כמה שפחות אלימים, כלפיי פנים וכלפיי חוץ, ורשויות השלטון כמה שיותר דמוקרטיות, כאשר לנגד עיניי ניצבת כל הזמן כמצפן ההצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם. בדבר אחד בכל זאת צדק ארזי: הגעגועים למיטב של היהדות הגלותית, אותה יהדות שהגיעה לפסגות של יצירה רוחנית ותרבותית, יהדות ליברלית, הומניסטית, אנטי מיליטריסטית. את הנתונים האלה אני מאד רוצה לחזק במדינת ישראל. וכמובן האוניברסליות. אין סתירה בין רעיונות אוניברסליים של חרות ושוויון, לבין מדינת לאום נאורה ודמוקרטית, מדינת כל אזרחיה. אצל ארזי ופרלמן (על אף ההבדלים לכאורה ביניהם) פולחן הכוח הציוני הוא עדיין פלטפורמה משותפת, ואילו אני, מודה באשמה, רוצה בהעלמותו. | |||
_new_ |
לדורון - תודה רבה על ההסבר המפורט-למדתי רבות ממך! | |||
|
|||
_new_ |
לכבוד ייחשב לי | |||
|
|||
זה שכרי וזה ערכו של פורום אינטרנט במיטבו: לכולנו הרי יש השקפות מוצקות, איש איש על פי רקעו,וקשה להניח שנוכל ממש לשנות זה את זה. אך במרחב הנתון לדיון רציונלי יש מקום להבהרת הטיעונים ולהעמקה בבסיסם, כמובן מתוך כבוד הדדי וסובלנות. ולאריה ולגדעון: עלי לצאת לעמל יומי, אנא התאזרו בסבלנות לכמה שעות או עד מחר ואשיב לכם. | |||
_new_ |
ארזי, הניתוח שלך מעניין, מאלף ומשכנע ביותר | |||
|
|||
ואני התכוונתי לטור את השאלה בהערת אגב שהשניים, אבנרי וספירו, פשוט מקנאים באנשי המעש - ביילין, שריד ופרס. הם עצמם אולי טובים בכתיבה ובדיבור, לא הצליחו לתרום ליכוח הפוליטי בארץ, מחוסר אונים וחוסר יכולתם להיחשף לציבור. (הערת אגב לגבי אבנרי, שהנ''ל נחשף ב''עולם הזה'' ובכנסת ''של''י'', אבל הוא רדף אחרי סצינות של עיתונות זולה לצד עיתונות חוקרת ומבקרת, חצאיות מופשלות וראיון עם הזונה התורנית, ולא היה במרכז הויכוח הפוליטי בזמן שהוא כיהן בכנסת). ומעניין ביותר הוא שאבנרי וספירו, אינם קרובים ואינם מכירים את תרבות המזרח העשירה, את השפה הערבית. יותר משהם פועלים מאהבת ערב הם פועלים משנאת ישראל. | |||
_new_ |
לארזי: אתה מערבב מין שאינו במינו. אבנרי, גם כיליד- | |||
|
|||
--גרמניה { .1923-1924 אם איני טועה} עם כל הסימפטיה שלו ל''גרמאניות'' ואהבת הכוח הנלווית לה , חיי אכן באילוזיה של המרחב השמי המשותף כביכול לערבים ולנו. היו לי פעם שנים מגליונות '' המרחב השמי'' , ואיני מוצאם בשביל להדגים ולהבין באיזה עולם חיי ה''ה בשנות החמישים. כמה שנכון הניתוח שלך כלפי אבנרי, להערכתי אתה טועה בגדול בקשר לספירו. גדעון ספירו, אין כמוהו הבורח מכל גילוי של כוח בקשר להגשמת מטרות הציונות. פעילותו בגופים ירוקים למיניהם וגופי זכויות האדם, אין בהם ולו ברמז קירבה או התחנפות לערבים או מה שקרוי המרחב השמי. יש לי ביקורת וויכוח איתם אך לא הייתי שמם בסל אחד בשום אופן. כמו כן כבר פלוגתא לשניהם כמו שראית כאן בפורום, לא הייתי ממהר לחלק ציונים על מידת הפטריוטיות של אדם זה או אחר. | |||
_new_ |
דת ומוסר, ומצנע גם | |||
|
|||
הקטע על דת ומוסר מזכיר לי את הבחור הקתולי שהכרתי שהקפיד ללכת לוידוי כל לפחות פעם בשבוע אבל מצא זמן לחטאיו ביתרת הזמן. גם אני לא משתכנע ממאמרו של אבנרי בו הוא חוזה סיכויים טובים ניצחונו הקרוב של מיצנע. | |||
_new_ |
אירועי פרסטיז' ואטימות הבירוקרטיה האירופאית | |||
|
|||
הסיפור שאירע עם המיכלית פרסטיז' אינו רק מזעזע, אלא גובל בפשע של ממש. הנזק שנגרם לכל מרקם החיים האורגני-ביולוגי באיזור זה הוא בפירוש קטסטרופלי, ועולה בחומרתו על אסונות אחרים מסוג זה בעבר. החמור מכל הוא שבבטן המיכלית בקרקעית הים רובצים עוד עשרות מליוני ליטר נפט, אשר המומחים השונים אינם יודעים איך ומתי יתפרצו החוצה, ואיזה נזק יגרמו לטווח שנים ארוך. תאוות הבצע והתעלמות מהצורך בדפנות כפולים, שכירת וחכירת מיכליות תחת דגל של מדינות מפוקפקות, שאינן מעוניינות בבדיקות אותן מיכליות, היא היא השערוריה האמיתית, אשר מראה פעם נוספת לביקרטיית השלטון האירופאי בבריסל על איזה קר דק מהלכים כולנו בסוגיית איכות הסביבה. הטרגדייה האמיתית היא שדברים אלו כבר קרו בעבר, גם במקום בו אירע מקרה זה, וככל הנראה גם יקרו בעתיד: רק לקראת שנת 2006 מתכונן האיחוד האירופאי לדרוש ממיכליות הנפט להיות מצויידות עם דפנות כפולים - אך ללא המיכליות הרוסיות, אשר ימשיכו להיות 'פטורות' מכלל זה. השחור ביותר בתחום זה מונח עוד לפנינו. | |||
_new_ |
בנוגע לקפיטליזם | |||
|
|||
ככל הידוע לי גם הקומוניזם לא הצטיין בשמירה על טובת הכלל בכלל או איכות הסביבה בפרט. לפחות במקרה של האסון האקולוגי הזה תהיה הפקת לקחים העמדות לדין וכו, שסביר להניח שלא היתה במקרה של קומוניסטים או הסוציאליסטים נוסח חד''ש. כל הפרטים על הפרות חוק לכאורה של אנשים דתיים שיש בידך ושסביר להניח שאספת אחת לאחת בידי עמל במשך השנים, לא משתווים לשבוע של הפרות החוק בידי כלל הציבור החילוני (גם באופן יחסי לאוכלוסיה). זו עובדה שלא קשה לבדוק אותה (ואני אומר זאת כמי שנקרא חילוני בהוויה הישראלית החולנית). אז מצנע לא ראוי בעיניך כי הוא הרס בתי ערבים. פעם היו מסתכלים על מי בנה יותר בתי יהודים אבל היוצרות התהפכו. סביר להניח שאחמד טיבי היה ראוי בעיניך יותר למשרת ראש הממשלה ממצנע. סביר להניח שעם הייתי שייך לעם שלך גם אני הייתי תומך בו. | |||
_new_ |
לגדעון על הדואו מצנע בן-אליעזר - ניסוח נכון | |||
|
|||
אכן כך הוא.טרם הספיק עמרם מצנע לבדוק את כסא המנהלים בלשכת ראש מפלגת העבודה וכבר קמים חולמים והוזים המקווים ואפילו מאמינים שהאיש יביא גאולה. אני חושב שהברכות וההתלהבות מוקדמות.טרם למדנו להבין את האניגמה הזו,שעד לאחרונה לא היה לה מה לאמר,להאיר,להעיר ולהציג.כרגע,אלא אם כן יתרחש נס או ארוע לאומי קוסמי - שרון ועוזריו ינצחו ואפילו יניחו נדבך ליורש,שכן גם ימיו של רוה''מ על פני האדמה אינם נצחיים וכשיפרוש בגיל הזהב,כבר יהיה מי שיוכל להכנס לנעליו....אולי אפילו יקים ''יורש-טבעי'' שמא עמרי הוא האיש? מכל מקום - זירת השמחה נמצאת במחנה הימין,אצל אחשדרפני הליכוד ווזיריו. עוד מעניין כיצד עכברים פוליטיים,שנמלטו מספינות טובעות למינהן,כבר מתדפקים על דלת הליכוד ומנסים להשתחל למערכת,הנראית בעיניים,מנצחת כל זה עם הניסוח הענוג ''התפקד לליכוד'' וכיו''ב למשל קהלני שחלא קבל את ראשות התעשיה-האוירית,נעלב ולכן...התפקד לליכוד.....שיהיה | |||
_new_ |
צה''ל זה לא מכולת - מצדי שהחיילת תשב עוד 35 יום. | |||
|
|||
_new_ |
(ללא נושא) | |||
|
|||
הכרתי אישית את אחד החיילים ששם את המטען, והוא בעל דעות פוליטיות מאוד דומות לשלך, ספירו. הסיפור מאוד העיק על מצפונו. הוא וחבריו השמיעו מחאה וטענו שהמטען עלול לפגוע באזרחים, אך מפקדיהם לא שמעו להם. | |||
_new_ |
ליהונתן | |||
|
|||
המידע שמסרת הוא רב משמעות, ומאשר ומחזק את אשר כתבתי. תודה לך. אני מקווה שאותו חייל יגיע בסופו של דבר למסקנה כי עליו לסרב לשרת בשטחים הכבושים, אם לא בצה''ל בכלל. | |||
_new_ |
רב משמעותי וחשוב כן לשרת בצה''ל-בשטחים גם כן ... | |||
|
|||
יהונתן המצפון לא משחק אצל שליחי הרצח החמ''ס והדומים להם אנא ובגדול חשוב ,בבקשה ,שמע לרחשי ליבך ולא בגלל דעה של זה או אחר ?! חלום נועד לחולמים .עד שהמצב הפוליטי ,הסיכסוך הערבי ישראלי לא ישנה את פניו,אין להפריד בין המציאות העכשוית היום יומית בה אנו חיים, ולא להיתפס לאימרות כנף,תודה ושלום סוריא | |||
_new_ |
יהונתן- הבא להרגך השכם והרגהו אין מקום לרחמים כרגע | |||
|
|||
_new_ |
אותו ואת ביתו ואת חמורו ואתמקנהו ואת כל אשר לו | |||
|
|||
_new_ |
הרב ממרכז הרב | |||
|
|||
בכתבה נאמר שהמורה ב''מרכז הרב'' נחשד ואח''כ הורשע. יש לציין שזה פשוט שקר משום שלא נמצאו ראיות לטענות הללו ולכן הנושא לא הובא אפילו לדיון בבית משפט. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |