פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פסח
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (יום חמישי, 01/04/2004 שעה 8:00)


פסח

ד''ר יובל רבינוביץ



חמץ ומסורת ישראל

בבאר-שבע, העיר הגדולה הסמוכה למקום מגורי, אוכל להשיג חמץ בפסח. רשת המרכולים ''טיב-טעם'' תמכור גם השתא חמץ.

אבל אליה וקוץ בה. בשל נדירותו של החמץ במקומותינו צובאים המוני בני ישראל מזי רעב על המרכול. אמנם הם יכולים לשים בעגלת המצרכים מיני תופינים, שרימפס ולחמניות כאוות נפשם, אך אז ייאלצו להמתין שעה ארוכה בתור לקופה.

לפני שנתיים ראיתי את התור הענק הזה והחלטתי לא להצטרף אליו. לכן ויתרתי על עקרונותי וחזרתי לכרסם מצות עד יעבור זעם. זכיתי שתתקיים בי ברכת שומרי אמוני ישראל לאמור ''פסח קשה''.

בשנה שעברה שבתי למסורת: לקראת הפסח פיניתי את המקפיא מדברים לא נחוצים זמן מה לפני החג ומילאתי אותו בפיתות. במהלך החג יכולתי להשתכר מהחמץ עד דלא ידע.


מצות

אמר רבי לוי: האוכל מצה בערב הפסח כבא על ארוסתו בבית חמיו והבא על ארוסתו בבית חמיו לוקה.
תלמוד ירושלמי, מסכת פסחים
אסרו חכמים לאכול מצה בערב הפסח כדי שיהיה היכר לאכילתה בערב, ומי שאכל מצה בערב הפסח, מכין אותו מכת מרדות עד שתצא נפשו.
הרמב''ם
טוב. אחרי שבדקתי, טעמתי, ניסיתי וחירפתי נפשי, אני יכול להצהיר שאולי אצל רבי לוי זה היה אותו הדבר, כלומר היו לו מצות טובות במיוחד. כל המצות שאכלתי בימי חיי לא הזכירו לי בשום צורה את החוויה הפורנוגרפית שהוא מדבר עליה. יתכן שהחוויה שלמה רק בצירוף הסאדו-מאזו שהכין לנו הרמב''ם, אך עד כדי כך לא רציתי לבדוק, וסמכתי על תורתנו הקדושה שפטרה אותי בכלל מקיום מצוות במהלך הפסח לאמור: טו ... כִּי כָּל-אֹכֵל חָמֵץ, וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל--מִיּוֹם הָרִאשֹׁן, עַד-יוֹם הַשְּׁבִעִי (שמות פרק יב). כלומר: שבעה ימים בשנה אני פטור ממצוות, שכן שוחר שלום אני (או כפי שמקובל במקומותינו - פעיל שלום אני), היות שהלכתי למילון ההווה, שם מפורטים פירושי מילות שפתנו ומצאתי: מַצָּה - 1. מאפה דק מבצק בלי שמרים. 2. מריבה.

כיצד עושים מצות? לד וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת-בְּצֵקוֹ, טֶרֶם יֶחְמָץ; ... לט וַיֹּאפוּ אֶת-הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם, עֻגֹת מַצּוֹת--כִּי לֹא חָמֵץ: (שמות פרק יב). כשאני לוקח בצק, מכניס אותו לתנור ואופה - תמיד יוצאת מזה פיתה. יתכן שגם זה הסבר חלקי מדוע בימי רבי לוי ובימי הרמב''ם המצות היו הרבה יותר טובות. בכל אופן - לא לוקחים סיכון. כיום אסור להחזיק בבית אפילו קמח, שלא לדבר על בצק. בני ישראל שיצאו ממצרים לא היו עוברים היום את מבחן הכשרות.

בשנים האחרונות עברנו למצות-טורבו: ניתן להשיג מצות בטעמים מיוחדים שלא היו קיימים בעבר. זהו צעד בכיוון הנכון, אך רחוק מימי הזוהר של רבי לוי.


הגדה של פסח וליל הסדר

מתחילין את ההגדה ומסיימים אותה בדברים שאליהם כמה העם אלפי שנים. בהתחלה: הלחמניה. בסיום: לשנה הבאה בירושלים. בתווך יש דברים רבים שצריך לצלוח: שיעבוד, מכות, טביעה, בן זומא, שיחזור מכירה פומבית (10 מכות, 50 מכות, 250 מכות), קריאת שמע של שחרית וחד גדיא.

סדר פסח כהילכתו בנוי כך שנשמתו של האדם פורחת לפני שנוגעים בקמצוץ אוכל. כך מתבצע הדבר: האורחים מגיעים במיטב מחלצותיהם. השולחן ערוך מכל טוב הארץ על מפה לבנה. יש שם מצות, תפודים, יין, מלח. בכוננות נמצאים הררי מאכלי בשר. האורחים מגיעים, נוטלים את ידיהם, מתיישבים ו... מתחילים לקרוא בהגדה. איש לא מקבל פירור עד שעוברים מחצית מההגדה. זכר למשה רבנו, שראה את הארץ ולא זכה להגיע אליה. אנחנו, לעומת זאת, זוכים, אם כי בסבל מקביל.

בהגדה של פסח יש חלק נסתר. סודי אפילו. זהו החלק שקוראים בין סעודת הענק לבין השירים. תמיד יש אמיץ אחד שקורא את זה, כשהכל מביטים עליו במבט זגוגי, בעוד קיבתם מנסה להחליט מה עליה לעשות עם מצבור הקלוריות הלא מציאותי שנחת עליה. למחרת ליל הסדר - איש לא מצליח לשחזר מה היה כתוב שם, ובכלל זה גם אותו אחד שקרא באוזני כולם.

ובלי נסים אי אפשר. במאות השנים הראשונות עבר עוד אליהו הנביא בכמה מיליוני בתי אב בכל שנה ולגם מהיין שהוכן לו (קצב הביקורים שלו הוא כ-‏280 בתי אב לשניה, תודה ששאלתם), עד שרופאו אסר עליו באיסור חמור להתקרב ליין מאימת שחמת הכבד. מאז אנו ממשיכים להכין לו את היין, שיסבול כמו כולנו. אבל הנס האמיתי הוא המצה. בכך נבדלים ישראל מכל העמים. הם פתרו את ''הבעיה ההופכית'' של הדיאטנים, לאמור: האם ניתן להכין מאפה עשוי בצק, שיהיה גם לא טעים וגם עתיר קלוריות? רק אנו, מכל העמים, עמדנו במשימה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


על נושא המצות בערב פסח
רמי נוידרפר (יום חמישי, 01/04/2004 שעה 8:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמר לפי האגדה ביאליק: ''ניסיתי את שניהם וזה ממש לא דומה''
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח
אליצור סגל (יום חמישי, 01/04/2004 שעה 13:46)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
יובל, המצות שלך הן מצות של אשכנזים. כנראה שגם ישו אכל כאלה מצות ולכן תלמידיו החליטו לותר עליהן לגמרי. ולמה אני חושב כך? כי כומר נוצרי קתולי הראה לי את הלחם שמחלקים במיסה והוא באמת דומה קצת למצות אשכנזיות.
החלטתי לותר על ציטוט מהזיכרון כהרגלי, ובכל זאת לצטט מהמקור -

והנה כאן בארצינו נצטמצו אפשרויותינו לאפות לחם מצות רך וטוב שהנפש ניחוחה בו. ועל כרחינו חייבים אנו להסתפק בלחם ניקודים תפל מבלי טעם. ולפיכך, כדי למעט בתפלה אנו שורים אותו מעט במי מלח עזים כדי להטיעמו מעט ולרככו.
- מורי יוסף קאפח בפרושו להלכות חמץ ומצה פ''ו ציון כב. וראה גם את דבריו בפ''ה ציון לו.

ואני מתכוין לאפות מצות בעפרה אבל לא נעשה השנה את כל מה שמורי מתיר, ובעצם אומר שרצוי, לעשות.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



אליצור - שאלה לי אליך
רמי נוידרפר (יום חמישי, 01/04/2004 שעה 19:05)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התערבתי עם מי מאנשי הפורום וטענתי שאתה תימני
ההוא (או ההיא) טעם שאתה רק אשכנזי שהתחנך אצל תימנים ושאין כזה שם משפחה סגל אצל יהודי ממוצא תימני.

מי צודק?
_new_ הוספת תגובה



אליצור - שאלה לי אליך
יובל רבינוביץ (יום שני, 05/04/2004 שעה 18:37)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא חטוף.

כזכור - בשנות החמישים חטפו התימנים ילדים אשכנזים ודירדעו אותם.
_new_ הוספת תגובה



אין ספק שגם משה רבנו אכל מצות אשכנזיות
בננה ספליט (יום חמישי, 01/04/2004 שעה 20:24)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה לי איזו מכונה היתה בזמנו שיכלה לייצר כאלה מצות דקות, מחוררות ויבשות?
בלחץ זמן ובדוחק תנועה, בטוח שהמצות של אז היו דומות יותר ללאפות של ימינו.
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 01/04/2004 שעה 20:49)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור, מכאן אני למד שישו היה אשכנזי.
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח
רפי אשכנזי (יום שישי, 02/04/2004 שעה 19:03)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולי הקטן, יש מצות שקיבלתי מהחבר'ה של הלובביצ'ר.
נאכל, נהנה ונשמור את הטעם המיוחד של מאפיית כפר חב''ד
רפי
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
יועזר (שבת, 03/04/2004 שעה 19:10)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במסגרת עבודתי יוצא לי להדליק מדורות פעמיים בשבוע. בכל פעם אנחנו אופים פיתות. וזה מעשה הפיתות: לוקחים ק''ג קמח, שלוש כוסות מים, לשים במשך כחמש דקות עד שלא נדבק ליד. יוצרים כדורים בגודל כדור פינג פונג ומניחים על הגחלים. מרגע הכנת הבצק ועד הנחתו על הגחלים עברו כשתים עשרה דקות.
בהנחה שהקמח שמור. האם אלה מצות כשרות לפסח?

אם כן, הרי אנו מדברים על פיתות נהדרות. איפה אפשר למצוא קמח שמור?
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
יועזר (שבת, 03/04/2004 שעה 19:12)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את כדורי הפינג פונג מרדדים לפני הנחתם על הגחלים...
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
אליצור סגל (שבת, 03/04/2004 שעה 19:47)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
יועזר - מה שאתה מתאר זו מצה כשרה לפסח ואלו המצות שאכלו אבותינו ואלו המצות שהיו מקובלות במזרח במשך דורות.
אגב, גם השומרונים אופים מצות כאלו.
בערך כך אני מתכוין לעשות מצות מחר. כמובן עם ההשגחה הדרושה.
באשר לקמח שמור משיהו אחר קונה אותו אני אשאל ואם יש לו כתובת אתן תשובה מחר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
יובל רבינוביץ (שבת, 03/04/2004 שעה 20:31)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור, מדוע, בעצם, קמח הוא חמץ?
הרי אבותינו בצאתם ממצרים, לקחו איתם קמח רגיל; לא שמור.
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
אליצור סגל (שבת, 03/04/2004 שעה 23:36)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
קמח אינו חמץ. חמץ נוצר רק לאחר מגע קמח עם מים בטמפרטורת מינימום (של שמונה עשרה מעלות נדמה לי) שבה השמרים יכולים להכנס לפעולה ובטמפרטורת מקסימום (של שמונים מעלות נדמה לי) שבה השמרים המיצרים תפיחה מתים.
אבותינו לא השתשמו כמובן בקמח שמור.
זו מצוה שנתנה לנו לדורות - ''ושמרתם את המצות''. אנו חוששים שהקמח בא במגע עם מים ושומרים אותו מכך.

דברתי עם מי שקנה עבורי קמח שמור. אין לו את הכתובת ומספר הטלפון של ספק הקמח הוא רק זוכר איך מגיעים לשם . זה בשכונת בית ישראל בירושלים.

ואגב, אנו אופים על דבר הקרוי סאז'. זה מין חצי כיפה של מתכת שמחממים אותה מלמטה על מדורה. במקרה שלנו אנו אופים על גז לא על עצים.
כמובן שהסאז' הזה מיוחד למצות לפסח. לא משתמשים בו כל השנה לפיתות.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
יועזר (שבת, 03/04/2004 שעה 23:47)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע? והרי הסאג' הזה נצרף באש. האין דינו כדין כלי הנגעל לצורך הכשרה?
(ואולם אני דיברתי על אפייה ישירה על הגחלים)
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
אליצור סגל (יום ראשון, 04/04/2004 שעה 12:49)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אין די בהגעלה במים רותחים. יש צורך בליבון. ליבון הוא העברה באש עד שהסאז' משנה את צבעו ונוצות ניתזים ממנו.
ובאמת רק הבוקר הוגיע לי משיהו שכך הוא הכשיר את הסאז' שלו לאפיה מצות מחר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



לאליצור
יועזר (יום ראשון, 04/04/2004 שעה 13:05)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנא, חדל מן השימוש במילה סאג', המילה העברית היאה לכלי זה היא ''קימורית'' (כך קרא לה הפרופ' שמואל אביצור).
_new_ הוספת תגובה



לאליצור
אליצור סגל (יום ראשון, 04/04/2004 שעה 16:55)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
תודה על התיקון המילה קימורית לא מוכרת לי. כנראה שאבותינו אפו על קימורית (אתה מרוצה?) של חרס. בימיהם רק עשירים מופלגים יכלו להשתמש בכלי מתכת.
בכל אופן עכשיו חזרתי מאפית המצות לפסח.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 04/04/2004 שעה 22:09)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל בהכנת מצה מוסיפים לקמח מים.
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח- שאלה לאליצור
אליצור סגל (יום שני, 05/04/2004 שעה 9:08)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
ודאי, אבל משך הזמן מהרגע שהקמח בא במגע עם המים ועד הרגע שנכנס לתנור שאז אנזימים מתים בחום הוא פחות משיעור חמץ.
זמן זה הוא שמונה עשרה דקות כמקובל או לדעתו יוצאת הדופן של הרמב''ם עשרים וארבע דקות.
ובכל מקרה בדרך כלל הזמן הוא פחות מרבע שעה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



על נושא המצות בערב פסח
חסוי (יום רביעי, 14/04/2004 שעה 15:32)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סתם זבולון
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי