![]()
|
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אמר לפי האגדה ביאליק: ''ניסיתי את שניהם וזה ממש לא דומה'' | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
לק''י יובל, המצות שלך הן מצות של אשכנזים. כנראה שגם ישו אכל כאלה מצות ולכן תלמידיו החליטו לותר עליהן לגמרי. ולמה אני חושב כך? כי כומר נוצרי קתולי הראה לי את הלחם שמחלקים במיסה והוא באמת דומה קצת למצות אשכנזיות. החלטתי לותר על ציטוט מהזיכרון כהרגלי, ובכל זאת לצטט מהמקור - והנה כאן בארצינו נצטמצו אפשרויותינו לאפות לחם מצות רך וטוב שהנפש ניחוחה בו. ועל כרחינו חייבים אנו להסתפק בלחם ניקודים תפל מבלי טעם. ולפיכך, כדי למעט בתפלה אנו שורים אותו מעט במי מלח עזים כדי להטיעמו מעט ולרככו. - מורי יוסף קאפח בפרושו להלכות חמץ ומצה פ''ו ציון כב. וראה גם את דבריו בפ''ה ציון לו. ואני מתכוין לאפות מצות בעפרה אבל לא נעשה השנה את כל מה שמורי מתיר, ובעצם אומר שרצוי, לעשות. אליצור | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
התערבתי עם מי מאנשי הפורום וטענתי שאתה תימני ההוא (או ההיא) טעם שאתה רק אשכנזי שהתחנך אצל תימנים ושאין כזה שם משפחה סגל אצל יהודי ממוצא תימני. מי צודק? | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
הוא חטוף. כזכור - בשנות החמישים חטפו התימנים ילדים אשכנזים ודירדעו אותם. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
תראה לי איזו מכונה היתה בזמנו שיכלה לייצר כאלה מצות דקות, מחוררות ויבשות? בלחץ זמן ובדוחק תנועה, בטוח שהמצות של אז היו דומות יותר ללאפות של ימינו. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אליצור, מכאן אני למד שישו היה אשכנזי. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
ולי הקטן, יש מצות שקיבלתי מהחבר'ה של הלובביצ'ר. נאכל, נהנה ונשמור את הטעם המיוחד של מאפיית כפר חב''ד רפי | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
במסגרת עבודתי יוצא לי להדליק מדורות פעמיים בשבוע. בכל פעם אנחנו אופים פיתות. וזה מעשה הפיתות: לוקחים ק''ג קמח, שלוש כוסות מים, לשים במשך כחמש דקות עד שלא נדבק ליד. יוצרים כדורים בגודל כדור פינג פונג ומניחים על הגחלים. מרגע הכנת הבצק ועד הנחתו על הגחלים עברו כשתים עשרה דקות. בהנחה שהקמח שמור. האם אלה מצות כשרות לפסח? אם כן, הרי אנו מדברים על פיתות נהדרות. איפה אפשר למצוא קמח שמור? | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
את כדורי הפינג פונג מרדדים לפני הנחתם על הגחלים... | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
לק''י יועזר - מה שאתה מתאר זו מצה כשרה לפסח ואלו המצות שאכלו אבותינו ואלו המצות שהיו מקובלות במזרח במשך דורות. אגב, גם השומרונים אופים מצות כאלו. בערך כך אני מתכוין לעשות מצות מחר. כמובן עם ההשגחה הדרושה. באשר לקמח שמור משיהו אחר קונה אותו אני אשאל ואם יש לו כתובת אתן תשובה מחר. אליצור | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אליצור, מדוע, בעצם, קמח הוא חמץ? הרי אבותינו בצאתם ממצרים, לקחו איתם קמח רגיל; לא שמור. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
לק''י קמח אינו חמץ. חמץ נוצר רק לאחר מגע קמח עם מים בטמפרטורת מינימום (של שמונה עשרה מעלות נדמה לי) שבה השמרים יכולים להכנס לפעולה ובטמפרטורת מקסימום (של שמונים מעלות נדמה לי) שבה השמרים המיצרים תפיחה מתים. אבותינו לא השתשמו כמובן בקמח שמור. זו מצוה שנתנה לנו לדורות - ''ושמרתם את המצות''. אנו חוששים שהקמח בא במגע עם מים ושומרים אותו מכך. דברתי עם מי שקנה עבורי קמח שמור. אין לו את הכתובת ומספר הטלפון של ספק הקמח הוא רק זוכר איך מגיעים לשם . זה בשכונת בית ישראל בירושלים. ואגב, אנו אופים על דבר הקרוי סאז'. זה מין חצי כיפה של מתכת שמחממים אותה מלמטה על מדורה. במקרה שלנו אנו אופים על גז לא על עצים. כמובן שהסאז' הזה מיוחד למצות לפסח. לא משתמשים בו כל השנה לפיתות. אליצור | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
מדוע? והרי הסאג' הזה נצרף באש. האין דינו כדין כלי הנגעל לצורך הכשרה? (ואולם אני דיברתי על אפייה ישירה על הגחלים) | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
לק''י אין די בהגעלה במים רותחים. יש צורך בליבון. ליבון הוא העברה באש עד שהסאז' משנה את צבעו ונוצות ניתזים ממנו. ובאמת רק הבוקר הוגיע לי משיהו שכך הוא הכשיר את הסאז' שלו לאפיה מצות מחר. אליצור | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אנא, חדל מן השימוש במילה סאג', המילה העברית היאה לכלי זה היא ''קימורית'' (כך קרא לה הפרופ' שמואל אביצור). | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
לק''י תודה על התיקון המילה קימורית לא מוכרת לי. כנראה שאבותינו אפו על קימורית (אתה מרוצה?) של חרס. בימיהם רק עשירים מופלגים יכלו להשתמש בכלי מתכת. בכל אופן עכשיו חזרתי מאפית המצות לפסח. אליצור | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
אבל בהכנת מצה מוסיפים לקמח מים. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
לק''י ודאי, אבל משך הזמן מהרגע שהקמח בא במגע עם המים ועד הרגע שנכנס לתנור שאז אנזימים מתים בחום הוא פחות משיעור חמץ. זמן זה הוא שמונה עשרה דקות כמקובל או לדעתו יוצאת הדופן של הרמב''ם עשרים וארבע דקות. ובכל מקרה בדרך כלל הזמן הוא פחות מרבע שעה. אליצור | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() |
|||
|
|||
סתם זבולון | |||
![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |