|
ההורגים בדרכים | |||||||
צבי גיל (יום רביעי, 15/12/2004 שעה 21:04) | |||||||
|
|||||||
הצגת המאמר בלבד |
ניתוח תמוה של בעית תאונות הדרכים | |||
|
|||
הגורם העיקרי לתאונות הדרכים איננו עבריינות התנועה. הגורם העיקרי לתאונות הדרכים הינו תשתית לקויה וחוסר מיומנות של הנהגים המועצם על ידי שילוט לקוי ותשתית לא סלחנית. ניתוח רציונלי של המצב צריך להביא למסקנה שהפתרון טמון בשיפור התשתית ובגישה עניינית לנושא, הוספת ניידות ומכמונות מהירות בדרכים מהירות בהן אין כמעט תאונות בוודאי שלא תביא לשיפור המצב (אלא אם מדברים על קופת הקנסות התופחת). הניתוח של כותב המאמר משול למי שרוצה לטפל בבעיה של התחשמלויות תכופות במפעל על ידי הצבת פקחים, הטלת קנסות ופרסום תקנות בכל הנוגע לטיפול בחשמל. הרבה יותר אפקטיבי להתקין מפסקים נגד התחשמלות. אלף ניידות לא יעשו את העבודה שעושה גדר הפרדה פשוטה, שוליים רחבים, תאורה בהירה, צמתים מסודרים וכו. המאמר מעיד בעיקר על הצלחתה של התעמולה הממשלתית בשטיפת מוח האזרחים, לדידו של הכותב רק אותו גורם ש*אין אפשרות לשנותו* - הגורם האנושי - הוא הגורם היחידי בו צריך להתמקד. אני יכול להניח שהכותב לא היה מוחה אילו המועצה למלחמה בתאונות הדרכים הייתה יוצאת בעוד מסע תעמולה בזבזני וחסר תועלת נוסח ''חתימה לחיים'' או ''מת לחיות'' או כל איוולת אחרת מהזן המקובל אצל מכסי הישבן הממשלתיים. | |||
_new_ |
אני מחכה לשמאלן החכם | |||
|
|||
שיבוא ויסביר לנו עוד מעט שתאונות הדרכים נגרמות בגלל הכיבוש. | |||
_new_ |
ברור הוא מעל לכל ספק | |||
|
|||
שהתאונות נגרמות בגלל הכיבוש ולא בגלל הכביש. | |||
_new_ |
הכיבוש מבורך..... | |||
|
|||
צריך לכבוש... אם הנהג בכביש היה כובש את יצרו סוף סוף אז לא היינו צריכים להאשים את הכביש..... קדימה לכיבוש!!! | |||
_new_ |
עוד משהו על עמותת ''אור ירוק'' | |||
|
|||
ע''פ המאמר: אבי נאור משקיע 40 מיליון דולר מכספו הפרטי במלחמה נגד תאונות הדרכים (http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId...), התקציב העיקרי של העמותה מגיע ממקור פרטי - אבי נאור. האיש, שאיבד את בנו בתאונת דרכים, הקים חברה גדולה ופרש. בקיצור האיש בעל נסיון רב בניהול וקידום פרוייקטים. יתכן מאד שההחלטה להשקיע מכספו בפרוייקט עליו מדבר המאמר שלך, היתה מאד שקולה. האם לא יתכן, צבי, שאתה מבקר בחוסר זהירות דוקא פרויקט חשוב ובעל סיכוי להועיל? | |||
_new_ |
אכן עמותת ''אור ירוק'' עושה עבודה מעולה | |||
|
|||
אך לא מספקת. כדי להגיע לכל רבדי החברה ובעיקר לדרדקים שביננו, חייבים עוד כמה ''אור ירוקים'', או לחילופין, פרוייקט לאומי כדוגמת פרוייקט ההגנה על פרחי הבר של שנות ה-60. אכיפה ----- לצג הקמפיין החיובי יש לאכף את חוקי התנועה ביתר אינטנסיביות וכל הכספים שייגבו מהקנסות יוקדשו, בנוסף לתקציב המדינה השנתי, לחינוך (כולל ''חינוך מחדש'', על אף שהוא ביטוי בעייתי בקונטקסט אחר). תשתיות ------ הקצעת יותר כספים לפרוייקטי שיפור, שיפוץ ובניית כבישים איכותיים, תוך הקפדה ובקרה של גורם טכני חיצוני לאיכות הביצוע. גם כבישים משובשים גורמים לתאונות, על אף שאכן תמיד אפשר להאשים את הנהג כי לא הבחין בשיבושים. אך לעיתים ישנם שיבושים חמורים שלא מסומנים כהלכה ומעטים את הנהג וגורמים לתאונה. והנהג ע''פ טיבעו נוהג, וככל שייסע לאט תמיד ישנה אופציה לתאונה. כדי להקטין את האופציות לתאונות חייבים גם לשפר את הכבישים. אלטרנטיבה חלקית ================ כמובן לא דיברתי על פיתוח מסילות הברזל שיכולים לקצר בטווח ובזמן את הדרך בה עושה הישראלי מהצפון למרכז או לדרום ולפנות כמות גדולה של שטח תנועה מהכבישים. ככל שנצליח להאריך את המסילה הארצית כך ננמיך את הלחץ בכבישים, נקל על ניוד האנשים, נשמור על אויר צלול יותר, נפחית את מספר התאונות .... ועוד אולי כמה דברים טובים. בפרוייקט המסילה אני כולל גם את הרכבות העירוניות ורכבות הפרברים למיניהם. | |||
_new_ |
במקום לבזבז כסף על מודעות | |||
|
|||
ועל פרסומות מוטב היה אם היה מתגייס ללחוץ על פוליטיקאים להקדיש כסף לשיפור התשתיות ולהסדרת פעולתה של משטרת תנועה יעילה. אין כל טעם בפטפוטים ובמחאות. | |||
_new_ |
המודעות הן חלק חשוב | |||
|
|||
המאמר (TheMarker) שהזכרתי אומר: ''הקמפיין נועד להפעיל לחץ על ראשי המדינה, כדי שיכינו תוכנית לאומית אמיתית למלחמה בתאונות הדרכים. בקרב הציבור רווחת הדעה לפיה תאונות דרכים הן דבר בלתי נמנע, גורל. תפישה רווחת נוספת היא שתאונות הדרכים הן באשמת הגורם האנושי. גם זה לא נכון. הממשלה היא האחראית הראשונה למצב. שינוי חקיקה ואכיפת החוק הקיים הם שיביאו לשינוי. הבכירים טוענים ללא הרף כי 'צריך מיליארדים כדי לנהל מלחמה אמיתית בתאונות הדרכים'. זה פשוט לא נכון. צריך סכום קטן בהרבה, אבל צריך גם מחויבות אמיתית''. לפני שמביעים עמדה נחרצת: 1. כדאי לקרוא גם את מה שיש לעמותת ''אור ירוק'' http://www.oryarok.co.il/)להגיד. 2. כדאי לבדוק מה עושה קרן ''רן נאור'' (http://www.rnf.org.il/site/index.asp?object_id=15&am...) לתמיכה במחקר בנושא. | |||
_new_ |
לדוד סיוון | |||
|
|||
דוד.אינני מזלזל כהוא זה בעמותה החשובה הזאת,ואני מציין זאת במאמר.אני תוהה אם הכסף הרב המושקע בפירסומת כדאי מבחינת התוצאה.לדעתי לא.במקום לפנות במודעות הגדולות שעולות הרבה כסף לחתום על העצומה ראוי היה לפנות למתנדבים מיומנים שיסייעו לאכיפת החוקים.שכן,הגורם הראשי לדעתי,בניגוד לתפיסה שבאה לביטוי בפרסום העמותה,הוא הגורם האנושי. נגד הגורם הזה ישנה רק תרופה אחת והיא אכיפת החוק במלוא החומרה וענישה.גם החינוך הוא חשוב,אך זה לטווח ארוך מאוד. | |||
_new_ |
יש גורם אחר האחראי בכלל על תאונות | |||
|
|||
חוץ מהגורם האנושי? אין! | |||
_new_ |
יש גורם אחר האחראי בכלל על תאונות | |||
|
|||
לדבק בצדק.בלקסיקון של תאונות דרכים ישנה אמירה:''אל תהיה צודק,הייה נבון''.באנגלית זה נשמע טוב יותר. you may be right'dead right'' | |||
_new_ |
מה הקשר? | |||
|
|||
_new_ |
האם יש למישהו מידע השואתי | |||
|
|||
על כמות הנפגעים בתאונות דרכים במהלך השנים? האם היום יש יותר או פחות תאונות ונפגעים מכפי שהיו נגיד בשנות השישים ואילך? | |||
_new_ |
מידע השוואתי | |||
|
|||
הסטטיסטיקה הרשומה באתר המשטרה אינה מגיעה לשנות הששים. היא מתחילה בשנת 1993. היא מראה עליה במספר תאונות הדרכים ובמספר הנפגעים עד 1997 ומאז ירידה רצופה בכל תאונות הדרכים. מספר התאונות הקטלניות ומספר ההרוגים נמצא בירידה רצופה מאז שנת 1994. אני מאמין שהירידה במספר ההרוגים בין 1994 ל-1997 לנוכח עליה במספר תאונות הדרכים והנפגעים בכלל משקפת שיפורים טכנולוגיים בבטיחות הרכב. מקור: http://www.police.gov.il/statistica_umipui/statistic... | |||
_new_ |
מידע השוואתי | |||
|
|||
למועצה הלאומית למניעת תאונות יש מידע השוואתי.ב google co.il בנושא תאונות דרכים תמצא מן הסתם מידע השוואה או נכון יותר ב google.com ואני משער שגם ''עמותה אור ירוק'' אמורה להיות מצויידת במידע זה.בכל מקרה אם אנו לא בראש הרשימה אנו די גבוהים לפיסגה בפגע נורא זה. | |||
_new_ |
מי אלו ''אנחנו''? | |||
|
|||
רק הבן אדם אחראי על התאונות ולא שום דבר אחר. האדם הוא הנוהג והאדם הוא ההולך, ואם שניהם נפגשים מסיבות מצערות, אז זה רק באשמת האחד מהם או שניהם. וגם אם הכביש לא היה תקין, או הרכב לא היה מתוחזק - אז זה רק בגלל האדם האחראי על התחזוקה או התיקון. מה שלא יהיה, תמיד האדם הוא אחראי למצבו, וגם למצב תאונות הדרכים. | |||
_new_ |
מי אלו ''אנחנו''? | |||
|
|||
מחקר אשר בוצע בטכניון טוען שכ-50% מהתאונות נגרמות בגלל תשתית לקויה . משמעות הדבר שמאגר המידע של המשטרה שגוי . עולה ההשערה שהמשטרה מחפה על מע''ץ ותולה את האשם בנהג בצורה מוגזמת . בנוסף , בוחני הרכב המשטרתיים הם בעלי הכשרה לקויה ושוגים בחוקים פיסיקליים בסיסיים . בעיה זו נדונה בועדת לנגנטל אשר הציעה לבנות תוכנית הכשרה נאותה . | |||
_new_ |
לא אמרתי משהו אחר.... | |||
|
|||
גם תשתית לקויה היא באחריות האדם...... וגם המצב המכני של האוטו שלו .... | |||
_new_ |
לא אמרתי משהו אחר.... | |||
|
|||
מסכים איתך . רק בכל פעם האשמה היא על אדם אחר . פעם על הנוהג ברכב , פעם על איש מע''ץ , פעם על מתכנן הכביש כולל תמרורים וסימון וכו' .אולי עם השינוי במעמד מע''ץ יתקבל שיפור . כביש 6 למשל מתוכנן ובנוי בצורה יותר נאותה . | |||
_new_ |
לא אמרתי משהו אחר.... | |||
|
|||
1 נא לטפל בצומת ליד אלישרא בבני ברק 2-התאורה במרכז הטניס ברמת השרון מסנפרת את הנהגים | |||
_new_ |
יום הכיפורים | |||
|
|||
מתוך מכתב שכתבנו לאחר התאונה בה נהרג איציק, אחי . . . יום הכיפורים של חשבון נפש וסליחות. התקופה בה חושבים הרבה, גם אני חושב הרבה. אני חושב הרבה על אח שלי, אח שלי שאיננו מזה שנה שלמה. אח שלי נהרג בתאונת דרכים כשהיה רק בן 28, קצת לפני סיום התואר, קצת לפני … לפני בכלל שהספיק לחיות. הרי סיכום המקרה כפי שתואר בדו''ח בוחן התנועה, ואני מצטט: ''מחומר החקירה אני מסיק כי פרטי א' שנסע בכביש 25 מבאר שבע לכוון משמר הנגב בהגיעו לצומת שדה תימן נרדם הנהג, סטה שמאלה ועלה עם רכבו על אי תנועה במרכז הכביש ונכנס לנתיב הנגדי וחסם דרכו של אופנוע ב' שהגיע ממול מכוון משמר הנגב לכיוון באר שבע. כתוצאה מכך התנגש רוכב אופנוע ב' עם החזית בדלת אחורית ימנית של פרטי א' לאחר מכן נזרקו פרטי א' ואופנוע ב' למעקה שנמצא בכוון ימין בכיוון נסיעת אופנוע ב'. האופנוע נעצר צמוד למעקה ופרטי ב' נפגע בחלקו האחורי ונעצר עם החזית לכוון משמר העמק. הגורם לתאונה נהג פרטי א' נרדם עלפי דברי הנהג בעדות ראשונה ובעדות שנייה טען שלא ישן במהלך הלילה ונח מספר פעמים''. ציטוט: ''לא נמצאו סימני בלימה|'' ציטוט:''סימני דחיפה, התזת נוזלים, כתם דם והתזת דם על המעקה'' זוהי הטרגדיה שלי, זה הסיפור על אחי, איציק. לצערי זוהי גם הטרגדיה שלנו, הישראלים. השופט חשין, המשנה לנשיא בית המשפט העליון קרא ''להחמיר את הענישה לעברייני תנועה''. אני מוצא סתירה מלאה לקריאתו של השופט חשין בכל הקשור להתנהלות והטיפול ב''תיק'' בעיקר לאור דרך ההתנהלות של הפרקליטות שקידמה בברכה את סגירת התיק כ''עסקת הטיעון'' כן גם כאן יש משא ומתן, חיי אדם אל מול סגירת התיק. ברצוני להביא ציטוט מסעיף העובדות בכתב האישום לפני עסקת הטיעון: ''בהגיע הנאשם לצמת שדה תימן הוא נרדם תוך כדי נהיגתו. כתוצאה מכך רכבו סטה שמאלה באופן שיש בו כדי לגרום להפרעה וסיכון לשאר עוברי דרך.'' והנה הציטוט לאחר עסקת הטיעון: ''בהגיע הנאשם לצמת שדה תימן הוא חש בעייפות והיה בכוונתו לפנות שמאלה על מנת לעצור. בשלב זה סטה שמאלה באופן שיש בו כדי לגרום להפרעה וסיכון לשאר עוברי דרך.'' ''עקב התאונה מצא את מותו רוכב האופנוע ואילו הנאשם נפגע קל'' מספר רב של פעמים שאלתי את עצמי, האם בדק התובע את מהות הפניה שמאלה כפי שצוין בכתב האישום המתוקן? האם בצמת שדה תימן יש לאן לפנות שמאלה? למה העובדה הנחרצת כי הנהג נרדם ובכך גרם לתאונה שקיפחה את חיי אחי ,פתאום הפכה לעייפות בלבד? האם הציטוט כי לא נמצאו סמני בלימה לא מספיק בכדי להראות את עצמת התאונה? הנהג הפוגע בן 18. נהג חדש. לא הביע חרטה בפני משפחתי ואף ציין ''זה מאלוהים'' ברצוני לציין עובדה נוספת, עובדה אירונית אך עצובה ואני מצטט: '' בתאריך 18/08/01 סמוך לשעה 22:30 נהג הנאשם ברחוב ... הנאשם נכנס לצומת בניגוד לתמרור וחסם דרכו של אופנוע ... רוכב האופנוע כתוצאה מכך התהפך על דופן שמאל, החליק על דופן שמאל והתנגש חזיתית ברכב הנאשם. '' ... סוף ציטוט לאחר התאונה בה נהרג איציק ופינוי המקום, נאסף בין שרידי חפציו של אחי גם דבר נייר אל תוך שארית תיק הגב של איציק, אחי. דבר הנייר הוא כתב אישום. הנאשם הוא אביו של הנהג שהרג באחי. הרכב הוא אותו הרכב שפגע באחי והרג אותו. ציטוט זה מובא מתוך כתב האישום של אבי הנהג הפוגע. בעקבות עסקת הטיעון שונה סעיף האישום מסעיף הריגה לסעיף גרימת מות ברשלנות. בדרך זאת נותנת יד הפרקליטות באופן רשלני לאוזלת ידה של המערכת המשפטית- - בטוענה של עומס תיקים,להלחם בנגע מדינה - תאונות הדרכים מכתב זה מביא עובדות, עובדות קשות המתארות מציאות עגומה. בכל שנה נהרגים כ500 בני אדם בתאונות דרכים. אם שאלתם למה; הרי לכם תמונת מצב, תמונה בה הנהג הפוגע עשוי לרצות עונש קל, אין הרתעה אין ערך לחיי אדם. אנחנו האחים, רונית ויקי ואנוכי קוראים לך בקריאה נרגשת להיפגש עמנו. יש בידנו עוד עובדות צילומים ותיאורים המראים כמה קשה התאונה המדוברת וכי המילה עייפות היא זלזול בחיי אדם. איציק היה אדם שליבו יישר, אדם שתרם לקהילה, מהנדס חשמל. איציק חסר לנו. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |