פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ההורגים בדרכים
צבי גיל (יום רביעי, 15/12/2004 שעה 21:04)


ההורגים בדרכים

צבי גיל



עמותת ''אור ירוק'' מפרסמת בעיתונות מודעה גדולה ובה פרוט של 16 סיבות מדוע יש צורך בתוכנית לאומית לבטיחות בדרכים, מהי תוכנית לאומית, למה מחויבת הממשלה ולמה ''אור ירוק'' מבקשת ממך, ממני, לחתום על העצומה. מסע ההתעוררות של העמותה כלל בין היתר פניה לרב עובדיה יוסף כי בשעורי התורה ידבר על לב מאזיניו שיצטרפו לחתימה על העצומה. מתבקשת כאן הערה כי בעוד שבכל הקשור לרצח, הציבור הדתי החרדי מקפיד מאוד על ''לא תרצח'', ואילו בכל הקשור לתאונות דרכים אין כל נתון שיצביע כי הנהג הדתי הוא זהיר יותר.

במסע הזה של ''אור ירוק'', הראוותני יש לומר, מתבקש עם ישראל לחתום על העצומה שקובעת כי ''תאונות דרכים זה לא גורל- זה מחדל''. ומדוע שלא יחתום? ובעיקר כאשר לא מדובר בנסיגה מעזה אלא בנסיגה מחזית שמפילה פי כמה וכמה הרוגים מאשר פיגועי הטרור, ויש לגביה קונסנסוס רחב, בייחוד כאשר מתייחסים למחדלים של הזולת. העצומה קובעת כי ''עד כה הפתרונות היו נקודתיים ומוגבלים בעיקר ל''גורם האנושי'' (אשמת הנהג) ולא הצליחו לפתור את הבעיה'' לעניות דעתי הגורם האנושי הוא הגורם הראשון, השני והשלישי לתאונות בדרכים.

ועוד הערה: במדינה ובחברה כמו שלנו עצם קיומן של תנועות התנדבות בכל התחומים בחיינו הוא תופעה חיובית, שכן יש לנו עניין בחברה שהיא אדישה בדרך כלל ואין בה הדחף לעמוד בנחישות מול עוולות שהשלטון גורם במישרין או בעקיפין. אולם לעתים קרובות עמותות כאלה הן מקלות בומרנג. למשל אם קיימים תמחויים, או אכסניות אוכל ומשלוחי מזון לרעבים, האוצר יכול לספוק כפיו, שיש מי שדואג למחוסרי לחם. זה אמור שבעתיים בכל הקשור לתאונות דרכים.

שלושה שותפים להרג בדרכים, ואני אמנה אותם לפי חלקם באסון הזה:
  1. ציבור הנהגים.
  2. זרועות האכיפה (המשטרה).
  3. ממשלת ישראל- (האוצר).
הנהג הישראלי, הן בשל גורם אישי או נסיבתי יוצא לכביש מצויד בחגור מלא למלחמת יום הדין. נסה פעם אחת לוותר לו בהינף יד ידידותית ולתת לו מרצון את מה שהוא רוצה לכפות עליך, ואתה תראה תדהמה בעיניו. מה פתאום? ומה עם כל הטאקטיקה שלו לחלוף על פניך ולחתוך אותך? מה הוא יעשה עם כל התחמושת. את ה''גורם האנושי'' הייתי קורא ה''גורם החייתי'' תוך הסתכנות שהחיות ייעלבו. גם אצלם קיים איזה קודקס שלא טורפים סתם ככה. שום סיבה: כולל דרך עקלקלה, העדר מעקה, כביש משובש, או כל גורם תשתיתי ונסיבתי אינו עילה לתאונה. אדרבא, נהג טוב נמדד בשיקול דעת לנוכח נסיבות משתנות. אם יש סיבוב חד, עליו להאט, אם יש בדרך מהמורות- עליו להיזהר. הוא הוא שמפעיל מכשיר שלא רק מוליך אותו ממקום למקום אלא גם עלול להיות קטלני מאוד, והוא חייב להביא בחשבון את הכלי שבו הוא נוהג. הוא הסיבה הראשית לתאונות.

אביא דוגמה קטנה. בימים אלה טיילנו, משפחתי ואני בגליל, בין היתר בכביש 85 שהוא מה שקוראים SCENIC ROUTE (כביש נופי). יש שילוט ותימרור ברור בסיבובים, ישנם קווים צבועים היכן שאסור לעבור, ובכל זאת מולנו הופיע רכב שנהגו עבר בעיקול 90' וכמעט פגע בנו, אלמלא המיומנות של בתי שנהגה ב''טרנספורטר'' וסטתה מעט לכוון ימין. זה ''הגורם האנושי''. ואינני חושב שעצומה תשנה את תכונותיו. מי שיכול לכפות זאת עליו הן זרועות החוק- המשטרה.

הגורם השני, כאמור, המשטרה, שאמורה לאכוף את חוקי התנועה, נכשלה בכל פרמטר של משימה זאת.
זכור לי הכלל של הפרופסור טאדסקי, אחד ממורי ההוראה הבולטים בתורת המשפט בישראל בהרצאה ב''מבוא למשפט'' כי ''החוק מיושם באמצעות הפרתו''. לאמור רק כאשר החוק נאכף בנסיבות של הפרתו, הוא יציב וקיים. אצלנו יש שלל של חוקים ותקנות, רבים מהם חוקים טובים, אך מי זה שם לב ליישומם. הראשונים שמתעלמים ממנו הם המחוקקים, כאשר הפרת החוק נוגעת להם עצמם. לצערנו הישראלי הוא במובן זה לא אנגלי, לא אמריקני, ואפילו לא כמו הנהג האיטלקי שנוהג מהר וצופר, אך שולט היטב בכלי ולעתים רחוקות יגרום לתאונה. על הישראלי חלה הבדיחה על העגלון והפסיכיאטר. פסיכיאטר ראה עגלון מצליף בסוסו, והעיר לו ש''כיום יש דרך טובה יותר שהסוס יישמע לרצון בעליו''. ''ומה השיטה''? שאל העגלון. ''מדברים אליו'' - ענה הפסיכיאטר.
''אולי אדוני מוכן להראות לי איך הוא עושה זה''? ''ברצון'' השיב הפסיכיאטר תוך שהוא מחפש משהו בסביבה ולבסוף מוצא ענף עבה, ונותן זעץ כזה לסוס שהחיה נרעדת. ''מה אתה עושה? אני בסך הכול מצליף בשוט ואתה מכה אותו במוט''?- תהה העגלון. ''עכשיו'', הסביר לו הפסיכיאטר- ''הוא יקשיב''. אכיפה קפדנית והטלות עונשים כבדים על המשתוללים בדרכים, תפחית את מספר התאונה בצורה דרסטית.

הגורם השלישי, הממשלה, נכון יותר, האוצר, שאשפי הממון שלו מחשבנים רווחים והפסדים במאקרו והם בורים וסכלים בכל הקשור בשיקול בין הוצאות בראש וראשונה על אכיפה (תגבור משמעותי של שוטרים ניידות ואופנועים בכבישים) לבין הפסד לאומי בהרוגים ובנזקים, ועל תשתיות.

ואשר לעמותה, כפי שציינתי אין בה רע. היה בה הרבה יותר טוב אילו פנתה לציבור להתנדב למשימה של עזרה למשטרה באכיפת חוקי התנועה. באתר של העמותה אמנם מוזכר פן זה של פעילות, אך במודעה שחשופה למאות אלפים קוראים הוא משום מה נעדר, וחבל. יש אזרחים רבים שמיומנים ומסוגלים לבצע מטלה זאת. זה אמנם קשה יותר מאשר חתימה, ידנית או וירטואלית, על עצומה, אך הרבה יותר יעילה.


קישור:
עמותת ''אור ירוק''




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ניתוח תמוה של בעית תאונות הדרכים
ד''ר בר ביצוע (יום רביעי, 15/12/2004 שעה 23:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגורם העיקרי לתאונות הדרכים איננו עבריינות התנועה. הגורם העיקרי לתאונות הדרכים הינו תשתית לקויה וחוסר מיומנות של הנהגים המועצם על ידי שילוט לקוי ותשתית לא סלחנית.
ניתוח רציונלי של המצב צריך להביא למסקנה שהפתרון טמון בשיפור התשתית ובגישה עניינית לנושא, הוספת ניידות ומכמונות מהירות בדרכים מהירות בהן אין כמעט תאונות בוודאי שלא תביא לשיפור המצב (אלא אם מדברים על קופת הקנסות התופחת).
הניתוח של כותב המאמר משול למי שרוצה לטפל בבעיה של התחשמלויות תכופות במפעל על ידי הצבת פקחים, הטלת קנסות ופרסום תקנות בכל הנוגע לטיפול בחשמל. הרבה יותר אפקטיבי להתקין מפסקים נגד התחשמלות.
אלף ניידות לא יעשו את העבודה שעושה גדר הפרדה פשוטה, שוליים רחבים, תאורה בהירה, צמתים מסודרים וכו.
המאמר מעיד בעיקר על הצלחתה של התעמולה הממשלתית בשטיפת מוח האזרחים, לדידו של הכותב רק אותו גורם ש*אין אפשרות לשנותו* - הגורם האנושי - הוא הגורם היחידי בו צריך להתמקד. אני יכול להניח שהכותב לא היה מוחה אילו המועצה למלחמה בתאונות הדרכים הייתה יוצאת בעוד מסע תעמולה בזבזני וחסר תועלת נוסח ''חתימה לחיים'' או ''מת לחיות'' או כל איוולת אחרת מהזן המקובל אצל מכסי הישבן הממשלתיים.
_new_ הוספת תגובה



אני מחכה לשמאלן החכם
סוכן מכירות (יום רביעי, 15/12/2004 שעה 23:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שיבוא ויסביר לנו עוד מעט שתאונות הדרכים נגרמות בגלל הכיבוש.
_new_ הוספת תגובה



ברור הוא מעל לכל ספק
עמיש (יום חמישי, 16/12/2004 שעה 8:37)
בתשובה לסוכן מכירות
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהתאונות נגרמות בגלל הכיבוש ולא בגלל הכביש.
_new_ הוספת תגובה



הכיבוש מבורך.....
אפריימק'ה (יום חמישי, 16/12/2004 שעה 8:46)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך לכבוש...

אם הנהג בכביש היה כובש את יצרו סוף סוף אז לא היינו צריכים להאשים את הכביש.....

קדימה לכיבוש!!!
_new_ הוספת תגובה



עוד משהו על עמותת ''אור ירוק''
דוד סיון (יום חמישי, 16/12/2004 שעה 8:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ע''פ המאמר:
אבי נאור משקיע 40 מיליון דולר מכספו הפרטי במלחמה נגד תאונות הדרכים (http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId...), התקציב העיקרי של העמותה מגיע ממקור פרטי - אבי נאור.

האיש, שאיבד את בנו בתאונת דרכים, הקים חברה גדולה ופרש. בקיצור האיש בעל נסיון רב בניהול וקידום פרוייקטים. יתכן מאד שההחלטה להשקיע מכספו בפרוייקט עליו מדבר המאמר שלך, היתה מאד שקולה.

האם לא יתכן, צבי, שאתה מבקר בחוסר זהירות דוקא פרויקט חשוב ובעל סיכוי להועיל?
_new_ הוספת תגובה



אכן עמותת ''אור ירוק'' עושה עבודה מעולה
אפריימק'ה (יום חמישי, 16/12/2004 שעה 8:56)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך לא מספקת. כדי להגיע לכל רבדי החברה ובעיקר לדרדקים שביננו, חייבים עוד כמה ''אור ירוקים'', או לחילופין, פרוייקט לאומי כדוגמת פרוייקט ההגנה על פרחי הבר של שנות ה-‏60.

אכיפה
-----
לצג הקמפיין החיובי יש לאכף את חוקי התנועה ביתר אינטנסיביות וכל הכספים שייגבו מהקנסות יוקדשו, בנוסף לתקציב המדינה השנתי, לחינוך (כולל ''חינוך מחדש'', על אף שהוא ביטוי בעייתי בקונטקסט אחר).

תשתיות
------
הקצעת יותר כספים לפרוייקטי שיפור, שיפוץ ובניית כבישים איכותיים, תוך הקפדה ובקרה של גורם טכני חיצוני לאיכות הביצוע. גם כבישים משובשים גורמים לתאונות, על אף שאכן תמיד אפשר להאשים את הנהג כי לא הבחין בשיבושים. אך לעיתים ישנם שיבושים חמורים שלא מסומנים כהלכה ומעטים את הנהג וגורמים לתאונה. והנהג ע''פ טיבעו נוהג, וככל שייסע לאט תמיד ישנה אופציה לתאונה. כדי להקטין את האופציות לתאונות חייבים גם לשפר את הכבישים.

אלטרנטיבה חלקית
================
כמובן לא דיברתי על פיתוח מסילות הברזל שיכולים לקצר בטווח ובזמן את הדרך בה עושה הישראלי מהצפון למרכז או לדרום ולפנות כמות גדולה של שטח תנועה מהכבישים. ככל שנצליח להאריך את המסילה הארצית כך ננמיך את הלחץ בכבישים, נקל על ניוד האנשים, נשמור על אויר צלול יותר, נפחית את מספר התאונות .... ועוד אולי כמה דברים טובים.

בפרוייקט המסילה אני כולל גם את הרכבות העירוניות ורכבות הפרברים למיניהם.
_new_ הוספת תגובה



במקום לבזבז כסף על מודעות
סתם אחת (שבת, 18/12/2004 שעה 14:25)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועל פרסומות מוטב היה אם היה מתגייס ללחוץ על פוליטיקאים להקדיש כסף לשיפור התשתיות ולהסדרת פעולתה של משטרת תנועה יעילה.
אין כל טעם בפטפוטים ובמחאות.
_new_ הוספת תגובה



המודעות הן חלק חשוב
דוד סיון (שבת, 18/12/2004 שעה 15:51)
בתשובה לסתם אחת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המאמר (TheMarker) שהזכרתי אומר: ''הקמפיין נועד להפעיל לחץ על ראשי המדינה, כדי שיכינו תוכנית לאומית אמיתית למלחמה בתאונות הדרכים. בקרב הציבור רווחת הדעה לפיה תאונות דרכים הן דבר בלתי נמנע, גורל. תפישה רווחת נוספת היא שתאונות הדרכים הן באשמת הגורם האנושי. גם זה לא נכון. הממשלה היא האחראית הראשונה למצב. שינוי חקיקה ואכיפת החוק הקיים הם שיביאו לשינוי. הבכירים טוענים ללא הרף כי 'צריך מיליארדים כדי לנהל מלחמה אמיתית בתאונות הדרכים'. זה פשוט לא נכון. צריך סכום קטן בהרבה, אבל צריך גם מחויבות אמיתית''.

לפני שמביעים עמדה נחרצת:

1. כדאי לקרוא גם את מה שיש לעמותת ''אור ירוק'' http://www.oryarok.co.il/)להגיד.

2. כדאי לבדוק מה עושה קרן ''רן נאור'' (http://www.rnf.org.il/site/index.asp?object_id=15&am...) לתמיכה במחקר בנושא.
_new_ הוספת תגובה



לדוד סיוון
צבי גיל (יום ראשון, 19/12/2004 שעה 20:57)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד.אינני מזלזל כהוא זה בעמותה החשובה הזאת,ואני מציין זאת במאמר.אני תוהה אם הכסף הרב המושקע בפירסומת כדאי מבחינת התוצאה.לדעתי לא.במקום לפנות במודעות הגדולות שעולות הרבה כסף לחתום על העצומה ראוי היה לפנות למתנדבים
מיומנים שיסייעו לאכיפת החוקים.שכן,הגורם הראשי לדעתי,בניגוד לתפיסה שבאה לביטוי בפרסום העמותה,הוא הגורם האנושי. נגד הגורם הזה ישנה רק תרופה אחת והיא אכיפת החוק במלוא החומרה וענישה.גם החינוך הוא חשוב,אך זה לטווח ארוך מאוד.
_new_ הוספת תגובה



יש גורם אחר האחראי בכלל על תאונות
דבֵק בצדק (יום שני, 20/12/2004 שעה 7:37)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חוץ מהגורם האנושי? אין!
_new_ הוספת תגובה



יש גורם אחר האחראי בכלל על תאונות
צבי גיל (יום שלישי, 21/12/2004 שעה 21:50)
בתשובה לדבֵק בצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדבק בצדק.בלקסיקון של תאונות דרכים ישנה אמירה:''אל תהיה צודק,הייה נבון''.באנגלית זה נשמע טוב יותר.
you may be right'dead right''
_new_ הוספת תגובה



מה הקשר?
דבֵק בצדק (יום שלישי, 21/12/2004 שעה 22:56)
בתשובה לצבי גיל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



האם יש למישהו מידע השואתי
סתם אחת (שבת, 18/12/2004 שעה 14:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על כמות הנפגעים בתאונות דרכים במהלך השנים?
האם היום יש יותר או פחות תאונות ונפגעים מכפי שהיו נגיד בשנות השישים ואילך?
_new_ הוספת תגובה



מידע השוואתי
יובל רבינוביץ (שבת, 18/12/2004 שעה 21:07)
בתשובה לסתם אחת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הסטטיסטיקה הרשומה באתר המשטרה אינה מגיעה לשנות הששים. היא מתחילה בשנת 1993. היא מראה עליה במספר תאונות הדרכים ובמספר הנפגעים עד 1997 ומאז ירידה רצופה בכל תאונות הדרכים.

מספר התאונות הקטלניות ומספר ההרוגים נמצא בירידה רצופה מאז שנת 1994. אני מאמין שהירידה במספר ההרוגים בין 1994 ל-‏1997 לנוכח עליה במספר תאונות הדרכים והנפגעים בכלל משקפת שיפורים טכנולוגיים בבטיחות הרכב.

מקור: http://www.police.gov.il/statistica_umipui/statistic...
_new_ הוספת תגובה



מידע השוואתי
משיב ל''דבק בצדק'' (יום רביעי, 22/12/2004 שעה 12:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למועצה הלאומית למניעת תאונות יש מידע השוואתי.ב google co.il בנושא תאונות דרכים תמצא מן הסתם מידע השוואה או נכון יותר ב google.com ואני משער שגם ''עמותה אור ירוק'' אמורה להיות מצויידת במידע זה.בכל מקרה אם אנו לא בראש הרשימה אנו די גבוהים לפיסגה בפגע נורא זה.
_new_ הוספת תגובה



מי אלו ''אנחנו''?
דבֵק בצדק (יום חמישי, 23/12/2004 שעה 2:01)
בתשובה למשיב ל''דבק בצדק''
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק הבן אדם אחראי על התאונות ולא שום דבר אחר. האדם הוא הנוהג והאדם הוא ההולך, ואם שניהם נפגשים מסיבות מצערות, אז זה רק באשמת האחד מהם או שניהם. וגם אם הכביש לא היה תקין, או הרכב לא היה מתוחזק - אז זה רק בגלל האדם האחראי על התחזוקה או התיקון. מה שלא יהיה, תמיד האדם הוא אחראי למצבו, וגם למצב תאונות הדרכים.
_new_ הוספת תגובה



מי אלו ''אנחנו''?
לוי (יום חמישי, 23/12/2004 שעה 17:28)
בתשובה לדבֵק בצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מחקר אשר בוצע בטכניון טוען שכ-‏50% מהתאונות נגרמות בגלל תשתית לקויה . משמעות הדבר שמאגר המידע של המשטרה שגוי . עולה ההשערה שהמשטרה מחפה על מע''ץ ותולה את האשם בנהג בצורה מוגזמת . בנוסף , בוחני הרכב המשטרתיים הם בעלי הכשרה לקויה ושוגים בחוקים פיסיקליים בסיסיים . בעיה זו נדונה בועדת לנגנטל אשר הציעה לבנות תוכנית הכשרה נאותה .
_new_ הוספת תגובה



לא אמרתי משהו אחר....
דבֵק בצדק (יום חמישי, 23/12/2004 שעה 23:43)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם תשתית לקויה היא באחריות האדם...... וגם המצב המכני של האוטו שלו ....
_new_ הוספת תגובה



לא אמרתי משהו אחר....
לוי (יום שישי, 24/12/2004 שעה 7:26)
בתשובה לדבֵק בצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכים איתך . רק בכל פעם האשמה היא על אדם אחר . פעם על הנוהג ברכב , פעם על איש מע''ץ , פעם על מתכנן הכביש כולל תמרורים וסימון וכו' .אולי עם השינוי במעמד מע''ץ יתקבל שיפור . כביש 6 למשל מתוכנן ובנוי בצורה יותר נאותה .
_new_ הוספת תגובה



לא אמרתי משהו אחר....
אלי שרוני (יום רביעי, 19/01/2005 שעה 11:51)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1 נא לטפל בצומת ליד אלישרא בבני ברק 2-התאורה במרכז הטניס ברמת השרון מסנפרת את הנהגים
_new_ הוספת תגובה



יום הכיפורים
אבי יצחקי (יום שלישי, 15/11/2005 שעה 0:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתוך מכתב שכתבנו לאחר התאונה בה נהרג איציק, אחי

.
.
.

יום הכיפורים של חשבון נפש וסליחות. התקופה בה חושבים הרבה, גם אני חושב הרבה.
אני חושב הרבה על אח שלי, אח שלי שאיננו מזה שנה שלמה.
אח שלי נהרג בתאונת דרכים כשהיה רק בן 28, קצת לפני סיום התואר, קצת לפני … לפני בכלל שהספיק לחיות.

הרי סיכום המקרה כפי שתואר בדו''ח בוחן התנועה, ואני מצטט:
''מחומר החקירה אני מסיק כי פרטי א' שנסע בכביש 25 מבאר שבע לכוון משמר הנגב בהגיעו לצומת שדה תימן נרדם הנהג, סטה שמאלה ועלה עם רכבו על אי תנועה במרכז הכביש ונכנס לנתיב הנגדי וחסם דרכו של אופנוע ב' שהגיע ממול מכוון משמר הנגב לכיוון באר שבע. כתוצאה מכך התנגש רוכב אופנוע ב' עם החזית בדלת אחורית ימנית של פרטי א'
לאחר מכן נזרקו פרטי א' ואופנוע ב' למעקה שנמצא בכוון ימין בכיוון נסיעת אופנוע ב'. האופנוע נעצר צמוד למעקה ופרטי ב' נפגע בחלקו האחורי ונעצר עם החזית לכוון משמר העמק.

הגורם לתאונה נהג פרטי א' נרדם עלפי דברי הנהג בעדות ראשונה ובעדות שנייה טען שלא ישן במהלך הלילה ונח מספר פעמים''.

ציטוט: ''לא נמצאו סימני בלימה|''
ציטוט:''סימני דחיפה, התזת נוזלים, כתם דם והתזת דם על המעקה''

זוהי הטרגדיה שלי, זה הסיפור על אחי, איציק. לצערי זוהי גם הטרגדיה שלנו, הישראלים.
השופט חשין, המשנה לנשיא בית המשפט העליון קרא ''להחמיר את הענישה לעברייני תנועה''.
אני מוצא סתירה מלאה לקריאתו של השופט חשין בכל הקשור להתנהלות והטיפול ב''תיק'' בעיקר לאור דרך ההתנהלות של הפרקליטות שקידמה בברכה את סגירת התיק כ''עסקת הטיעון'' כן גם כאן יש משא ומתן, חיי אדם אל מול סגירת התיק.

ברצוני להביא ציטוט מסעיף העובדות בכתב האישום לפני עסקת הטיעון:
''בהגיע הנאשם לצמת שדה תימן הוא נרדם תוך כדי נהיגתו. כתוצאה מכך רכבו סטה שמאלה באופן שיש בו כדי לגרום להפרעה וסיכון לשאר עוברי דרך.''
והנה הציטוט לאחר עסקת הטיעון:
''בהגיע הנאשם לצמת שדה תימן הוא חש בעייפות והיה בכוונתו לפנות שמאלה על מנת לעצור. בשלב זה סטה שמאלה באופן שיש בו כדי לגרום להפרעה וסיכון לשאר עוברי דרך.''

''עקב התאונה מצא את מותו רוכב האופנוע ואילו הנאשם נפגע קל''

מספר רב של פעמים שאלתי את עצמי, האם בדק התובע את מהות הפניה שמאלה כפי שצוין בכתב האישום המתוקן?
האם בצמת שדה תימן יש לאן לפנות שמאלה?
למה העובדה הנחרצת כי הנהג נרדם ובכך גרם לתאונה שקיפחה את חיי אחי ,פתאום הפכה לעייפות בלבד?
האם הציטוט כי לא נמצאו סמני בלימה לא מספיק בכדי להראות את עצמת התאונה?

הנהג הפוגע בן 18. נהג חדש. לא הביע חרטה בפני משפחתי ואף ציין ''זה מאלוהים''
ברצוני לציין עובדה נוספת, עובדה אירונית אך עצובה ואני מצטט:
''
בתאריך 18/08/01 סמוך לשעה 22:30 נהג הנאשם ברחוב ...
הנאשם נכנס לצומת בניגוד לתמרור וחסם דרכו של אופנוע ...
רוכב האופנוע כתוצאה מכך התהפך על דופן שמאל, החליק על דופן שמאל והתנגש חזיתית ברכב הנאשם.
'' ... סוף ציטוט
לאחר התאונה בה נהרג איציק ופינוי המקום, נאסף בין שרידי חפציו של אחי גם דבר נייר אל תוך שארית תיק הגב של איציק, אחי. דבר הנייר הוא כתב אישום. הנאשם הוא אביו של הנהג שהרג באחי. הרכב הוא אותו הרכב שפגע באחי והרג אותו.
ציטוט זה מובא מתוך כתב האישום של אבי הנהג הפוגע.

בעקבות עסקת הטיעון שונה סעיף האישום מסעיף הריגה לסעיף גרימת מות ברשלנות. בדרך זאת נותנת יד הפרקליטות באופן רשלני לאוזלת ידה של המערכת המשפטית- - בטוענה של עומס תיקים,להלחם בנגע מדינה - תאונות הדרכים
מכתב זה מביא עובדות, עובדות קשות המתארות מציאות עגומה. בכל שנה נהרגים כ500 בני אדם בתאונות דרכים. אם שאלתם למה; הרי לכם תמונת מצב, תמונה בה הנהג הפוגע עשוי לרצות עונש קל, אין הרתעה אין ערך לחיי אדם.

אנחנו האחים, רונית ויקי ואנוכי קוראים לך בקריאה נרגשת להיפגש עמנו. יש בידנו עוד עובדות צילומים ותיאורים המראים כמה קשה התאונה המדוברת וכי המילה עייפות היא זלזול בחיי אדם.
איציק היה אדם שליבו יישר, אדם שתרם לקהילה, מהנדס חשמל. איציק חסר לנו.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי