פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הפיגועים, התקשורת והרייטינג
יעקב דריהר (יום שלישי, 26/02/2002 שעה 3:30)


(נכתב ב- 20.2.02)

סיפרתי לאחד מחבריי על התוכנית ''כוכבי השכונה'' ששודרה אתמול. בעת הצפיה, נראה היה כי זו התכנית המצחיקה ביות שצפיתי בה זמן רב. כאשר שחזרתי את תוכנה, לא נראתה מצחיקה כל כך. מה קרה כאן? יש לזכור כי אתמול ארע אחד הפיגועים הכואבים ביותר שידענו זמן רב, ובו נהרגו ששה חיילים בעין-עריק שליד רמאללה. במהלך התוכנית ''רצה'' לרוחב המסך כתובית שהתריעה כי ''התוכנית הוקלטה מראש'', כלומר, צופה יקר, סלח לנו אם הבדיחות נראות לך לרגע סרות-טעם ברגעים כואבים אלו, אך זוהי חובתנו המוסרית לשדרן אף על פי כן ולמרות הכל. האמנם?

דודו טופז, בהמת-רייטינג ידועה בימים כתיקונם (''הערב נפגיש בשידור חי את הבת שאביה התעלל בה, עם האב עצמו, לראשונה מזה חמש שנים'') נכנע אף הוא לאירועים וויתר על אחד מחידוניו האוויליים לשמע הידיעה על הפיגוע. לעומת זאת, חברת ''טלעד'' עכבה את שידור הידיעה על הפיגוע בקרני שומרון במוצאי השבת האחרונה עד לתום משחק הכדורגל, ומיד בסיום מבזק החדשות התפנתה לשידור הסרט ''גולדפינגר'', כמתוכנן. מדיניות זו של ''טלעד'' זכתה לביקורת במועצת הרשות השנייה, משום שהתברר שחברת החדשות בקשה לעלות לשידור עוד קודם לכן, אך מנכ''ל ''טלעד'' עיכב את המבזק בטענה ש''אין משדרים רדיו מצולם'', ורק כאשר ניתן היה להביא לצופה תמונות מהשטח, הרשה לשדר את החדשות, מה גם שבשלב זה הסתיים משחק הכדורגל, לרווחת כל המעורבים בעניין.

שיקולי הזכייניות בערוץ השני הם ברורים - זמן פרסומת בשעות צפיית השיא עולה כסף רב, וההפסד הכספי הכרוך באיבוד זמן פרסומת זה לטובת שידור פיגוע זה או אחר הוא נכבד למדי. מובן שהשיקול הכלכלי ולא טובת העם היא המנחה את התקשורת, אך האם למעשה הן פועלות לרעתנו (טשטוש המציאות) או לטובתנו (הדחקת טראומות והעלאת המורל)?

אם ננסה לנתח את ''מצב הרוח הלאומי'', או ליתר דיוק את ''הרגש הלאומי''(1), באמצעות כלים הלקוחים מן הפסיכיאטריה המודרנית, נגלה כי האבחנה הקרובה ביותר למצבנו הינה ''הפרעה דו קוטבית'' (bipolar disorder), או מאניה-דיפרסיה. מחלה זו מתאפיינת בטלטלות עזות בין דכאון עמוק לעליצות מופרזת, ומתן תשומת לב מוגזמת לשינויים פעוטים בחייו של החולה. כך למשל, מחמאה מקרית ברחוב יכולה לגרום לחולה אושר עילאי, ואילו עלבון ידרדר אותו לתהומות הדכאון. אפיזודה של מאניה מתאפיינת, על פי המדריך של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי (IV-DSM), בין השאר, על ידי ''הערכה עצמית מופרזת...חוסר קשב (תשומת הלב מופנית בקלות רבה מדי לגירויים חיצוניים חסרי חשיבות או לא רלבנטיים)...מעורבות יתר בפעילות מהנה אשר עשויות להיות לה תוצאות כואבות בהמשך''.

בדומה לכך, אף אנו, בסיועה האדיב של התקשורת מיטלטלים בין תוגת הפיגועים מחד, לבין זוטות חסרות פשר המקבלות לפתע מימדים קולוסאליים כגון נצחון במשחק כדורגל, תוכנית בידור זניחה, או פתיחת אתר-תוכן חדש לדיון בענייני היום, ודומה שביכולתן לחרוץ גורלות. אמצעי התקשורת, שפרנסתם על עניינים כגון אלו, עושים כל שביכולתם להאדיר את חשיבותם של אירועים אלו, מתוך טענת שווא כי ''טובת העם'' בראש מעייניהם.

כשם שאנו מביטים בחמלה על אותו חולה מאניה-דיפרסיה, השואב עידוד עד-אין-קץ מאירועים טריויאליים בחייו, שומה עלינו לרחם על עצמנו, שאנו מתפתים להתנחם ב''חדשות חיוביות'' שוליות, הנועצמות בידי גורמים תאבי בצע.

לראייה זו של המציאות יש מחיר כבד: אם הצער שנגרם מפיגוע שווה בעוצמתו לאושר שמנחיל נצחון במשחק, או ספיישל סיום העונה של ''בטברנה'', הרי שגם משקלם בסדר היום הציבורי נעשה דומה, וניתן לבטלם במחי תנועת יד מזלזלת ובמנטרה הישראלית העכשווית כל-כך ''עזוב שטויות''.

המסקנה, אם כן, פשוטה - יש לגנות שידור תוכניות בידור בערבי פיגועים המשפיעים מהותית על המורל הלאומי, משום שעליצות זו המושרה עלינו לצורך צבירת רווחים הינה בזויה ומיותרת. אדרבא - יראה העם נכוחה את אשר קורה לו ואז יוכל לנהל דיון מעמיק בעתידנו.

(1) כוונתי לאבחנה בין המונחים mood ו- affect הקיימת באנגלית, ואין לה מקבילה מדויקת בעברית.

קישורים:



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


גורלם של הניאו-נירדפים
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 26/02/2002 שעה 15:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[בתגובה לנועם בר-גיל]

מר בר-גיל הנכבד,

אבחנתך זו הינה מעניינת ביותר, ואני נוטה להסכים עימה - אמנם כפסיכואנליטיקן חובב.
מובן מאליו שהקיום בישראל מאופיין בדיסוציאציה מופלגת, אשר גורמת לשיעתוקי רגש מופלאים במינם עבור קבוצות אוכלוסיה שונות, אשר נתמך במנגנון פיצוי דלוזורי מדאיג. אין ספק שחל נכבד מתכונות אלו מקורו בסוציאליזציית הרדיפה של הפזורה היהודית בגולה מזה מאות בשנים, אף כי גם בתחום זה רבה ההגזמה על המציאות. הצורך בחדשות מרגשות ומרטיטות יוצר לעיתים את גורם הפעולה המוביל להווצרותם של חדשות מעין אלו, במעין נסיון קריאת תיגר תמידית על עיקרון המציאות הליניארית; חלק ניכר מפעולותיה של ישראל, אם כך, מאופיינים ברצון סמוי לקבלת עונש וסאנקציה מגורמים חיצוניים לשיטתי.

זוהי אולי הנקודה המרכזית הקיימת מזה מאות בשנים באמונת היחוד של קולקטיב היהודי, המתאפיינת בקוואזי חטאים עליהם מעניש האב המחמיר עם ילדיו (בני ישראל) עד בלי סוף, אך כמובן אוהבם ומחזירם לחיקו. מסקנה מזעזעת זו פירושה שרדיפת יהודים ופיגועים רצחניים כנגד ישראלים ממוצא יהודי מפורשת בתת המודע הקולקטיבי הישראלי כהוכחה לצידקה המוסרית, על משקל 'כן יענונו כך יילך ויפרוץ' (ציטוט חופשי) - לא כל שכן שגישה זו מונעת כל נסיון פיתרון קוגנטיבי של בעיות אובייקטיביות וסובייקטיביות כאחת.

תפקידם של כלי התקשורת ההמוניים בסיטואציה זו אינו אלא בבחינת שיקוף תופעות אלו, מיחזורן והפצתן ההמונית המחודשת והמתחדשת בהתאם לצו השעה.

בברכה

א. מאן
_new_ הוספת תגובה



פרוטוקול שיחה 37, חלקים נבחרים
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 05/03/2002 שעה 1:28)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[בתשובה למתעניין]

שיחה זו נערכה אצל ידידי הגרמני פ. פון-אהן בביתו, ונרשמה בזריזות בפינקסי. להלן תקציר השיחה בינינו, אשר במסגרתה הסכמנו שאיננו יכולים להסכים בשורת נקודות שונות.

__________________________________________________

פרוטוקול שיחה 37, חלקים נבחרים/ אלכסנדר מאן, פ. פון-אהן.

מאן: [...] הפיתרון היחידי יכול להיות נסיגה חד צדדית בלבד וחלוקת הארץ, כמו במיקרה הגרמני. אני לא רואה שום ברירה אחרת.

פון אהן: אתה אולי צודק בגישה הכללית, אבל אני לא חושב שזה יעבוד. לא במיקרה הזה.

מאן: למה אתה מתכוון? מה זאת אומרת 'זה לא יעבוד'? אני לא מאמין שיצליחו לטפס מעל החומה הזאת, ממש כמו בברלין.

פון אהן: כן, אבל הם בטח ינסו פעם אחרי פעם, וישראל תצטרך לירות כל יום במסיגי גבול, או לאסוף את הגופות שלהם משטח ההפקר, אחר שמוקש ריסק אותם. זה ירסק לאט לאט את המוסר הציבורי של ישראל.

מאן: אתה מתכוון לביקורת בינלאומית גוברת והולכת?

פון אהן: לא, אני מדבר על החוסן הפנימי. זה יכול לכרסם ולהרוס כל חלקה טובה, אם אתה יושב כאן בצד הזה של הגדר ואוכל מכל טוב, ובצד השני כל מיני רעבים מנסים להגיע אליך, ומתפוצצים בדרך. העולם גם לא בנוי למראות כאלה, אבל עזוב את העולם. זה ידפוק את ישראל באופן פנימי חזק מאוד.

מאן: חשבתי שתביא לי את הנימוק של הטילים והמרגמות. הם יכולים לירות הרי מעל לחומה...

פון אהן: כן, ואז הם יקבלו ארטילרייה בחזרה, אבל תתאר לך שהם יורים מאיזה גג של בית חולים או בית יתומים...מה תעשה? תשמיד את המבנה?

מאן: לישראל, כמו לגרמניה, יש זכות להגן על עצמה, ולשתק מקורות ירי מכל כוון שהוא.

פון אהן: אני מבין, אבל עוד פעם: כמות גדולה של הרוגים בבת אחת תכרסם בחברה הישראלית. לא רק בה. זה יהרוס כל דמוקרטיה.

מאן: במילים אחרות, הנקמה של העניים?

פון אהן: ניסוח לא רע, אבל זה פחות או יותר מה שאני תמיד אומר; הנקמה של העניים היא שהם יהרסו לחזקים את המוסר הדמוקרטי, שרק בגללו הם בכלל דמוקרטים, על ידי כך שהם יגרמו לחזקים להרוג אותם בסיטונות. בעולם של היום זה לא עובד יותר.

מאן: זה כל העניין. יש לנו פה מאבק ערכי. אפשר אולי לגרום לשינוי ערכים...

פון אהן: תשכח מזה. זה הדרך לשואה חדשה. אתה רוצה לעשות שואה לפלסטינאים?

מאן: יש לי דברים יותר מעניינים וחיוביים לעשות. אני לא רוצה איתם שום עסק מיוחד.

פון אהן: זה לא יילך יותר, אלא אם כן תהיו מוכנים לשלם את המחיר של הפרדה חד צדדית וביתור הארץ. המחיר יהיה גבוה מאוד, מבחינת הרוגים שינסו לעבור את הגדר. אני גם רוצה להזכיר לך, שהם לא רק יירו טילים ומרגמות מעבר לגדר, אלא גם לתוך הגדר. הם יעשו הכל כדי להרוס את הגדר, והם יצליחו. לא תוכל למנוע את זה בלי הרג המוני. והרג המוני זה אומר להגיע למצב איום ונורא כמו של גרמניה היום, אחרי שהפסדת הכל; אתה הרי יודע ורואה שהגרמנים די נוירוטיים, ושהזהות הלאומית שלהם לא קיימת ממש. אולי במשחקי כדורגל, אבל זה רק בשביל שכבות מסויימות.

מאן: אין לי כוח לטפל בנושא הגרמני עכשיו, ואני מבין שיש לאנשים אינסטיקט בסיסי נגד גדרות - אבל אל תשכח שזה הסתדר לא רע באירופה תקופה ארוכה. אתה זוכר, קראו לזה 'המלחמה הקרה'.

פון אהן: כן, זה הסתדר בגלל ששלום העולם היה תלוי בזה.

מאן: גם שלום העולם יכול להיות תלוי בגבול החדש שאני מדבר עליו.

פון אהן: נכון, אבל המנטליות שם זה דבר אחר. הגרמנים והאירופאים קיבלו את חוקי המשחק החדשים עם האמריקאים והרוסים. אתה מבין, זה היה במסגרת הציוויליזצייה הנוצרית, אם תרצה. זה לא יילך עם המוסלמים, שרק יחפשו לפגוע בשלום החדש הזה, על ידי הריסת הגדר. הם אפילו מחפשים את זה. המלחמה, כנראה, יכולה היום להביא גאולה לעולם המוסלמי. זה נשמע זוועה, אבל הם כבר נמצאים מזמן על המסלול הזה.

מאן: אז אין לזה בכלל קשר לישראל.

פון אהן: בדיוק ככה. אם היו שם גרמנים זה היה נגד גרמנים. אם היו יפנים, זה היה נגד יפנים. הם יכולים להיות רק נגד משהו, כאילו שישראל זה הדבר היחידי בעולם שמפריע למימוש העצמי והקולקטיבי שלהם, אבל זה באמת שטויות. הם לא בדיוק מחפשים מו''מ, ולא איכפת להם להקריב אנשים. אם לא יקרה משהו אחר, הם ינצחו בסופו של דבר כל גורם, אלא אם כן תיכפה התערבות מבחוץ. זהו הסיכוי היחיד למנוע מהעולם הראשון להרוג בהם כמו בזבובים, כמו שאמרתי - זה יהרוס את העולם הראשון.

מאן: אז מה אתה מציע בדיוק?

פון אהן: זה לא כל כך פשוט, ולא כל כך דמוקרטי, אבל כנראה שאין ברירה. הישראלים צריכים לכבוש מחדש את השטחים שהם כבר נתנו לפלסטינאים...

מאן: מה?!

פון אהן: בדיוק ככה, בדיוק כמו ששמעת, ואחר כך לחסל את הכנופיות שמסתובבות שם, ולבצע שינוי מהפכני: להקים פרלמנט דמוקרטי במקום.

מאן: זה טירוף. אתה רוצה לכפות דמוקרטיה מלמעלה בכוח.

פון אהן: בדיוק ככה. אין לישראל שום ברירה אחרת.

מאן: זו תהיה קטסטרופה רצינית; אלפי הרוגים, לחימה מבית לבית, גינוי ישראל והפעלת סנקציות....זוועה אמיתית.

פון אהן: גם אם מה שאתה חושב זה נכון - ומה שאני לא חושב - בכל זאת אין פיתרון אחר. ישראל חייבת לחדור פנימה ולפרק את המודל הנוכחי, לבקש עזרה ממדינות אירופה, ולהקים יחד איתן פרלמנט מקומי ונבחר, ואחר כך לדון איתו איך יוצאים מהשטחים האלה. אם ישראל לא תעשה את זה ותיסוג סתם ככה לבד, זה ימשיך לדמם עוד שנים על גבי שנים. כמו שהאמריקאים כפו על יפן דמוקרטיה, וגם על הגרמנים [בשלב זה לא הייתי יכול שלא לחשוב על אנשים אחרים באייל שגורסים זאת כבר שנים א.מ.] נכפתה הדמוקרטיה, די בהצלחה. היה צריך אבל קודם להוציא אותם משטיפת המוח של השלטון הנאצי, ועובדה שהצליחו. אני חושב שגם כאן יצליחו, למרות שזה יכול להיות עם הערבים הרבה יותר קשה.

מאן: ואיך יגיבו מדינות העולם לדעתך? והשמאל באירופה? והתקשורת? אני לא מבין איפה אתה חי, זה הרי טירוף מה שאתה מציע. תיראה את מיקרה יוגוסלביה.

פון אהן: השמאל לא מעניין אותי במיוחד, ואתה יודע שכבר דיברנו עשרות פעמים על הבעיות הקונצפטואליות של השמאל, ועל תחליף הקוגנטיביות לאימפולס התנודה [תיאוריה חביבה מאוד על פון אהן, אשר עוסק ברפואה אלטרנטיבית ויעוץ הומאופטי, בנוסף להיותו חסיד גדול של ווילהלם רייך א.מ.]. השמאל באירופה חולה, אלכס, וגם התקשורת.

מאן: אולי גם אתה ימני במושגים ישראלים, הרי כבר הסברתי לך מה זה...

פון אהן: לא, לא, גם המתנחלים היהודים נראים לי גם כן חולים מאוד ומנותקים מהמתרחש. הימין הישראלי נראה לי מקרה נפשי קשה, בהסתמך על תמונות שאני רואה בטלביזיה. זה ימין עם קיבעון אוראלי מסוכן ביותר, ועם שיגעון גדלות ורדיפה שמשלימים אחד את השני. רובם אנשים בעלי יתר מישקל, בעלי צוואר שור משוריין. הדבר היחידי שמעניין אותם זה אם אפשר לאכול דבר מסויים או לא. אם לא, אז זה לא מעניין אותם. אני לא מחבב אותם. עם אנשים כאלה אתה לא בונה תרבות ואסתטיקה.

מאן: נפלא...אולי גם אתה אנטישמי...?

פון אהן: אח אלכס....אולי תגיד לי מה זה המילה הזו בדיוק? אני חושב שבסופרמרקט יש פחות דברים שאפשר להבין ולהציע מהמונח הזה, שמקבל לפעמים משמעויות סמי-דתיות.

מאן: עזוב, אולי אתה מחבב את המוסלמים...?

פון אהן: אולי בתקופת תור הזהב, למרות שאני לא יודע אם זה ממש היה ככה כמו שאומרים. ביקורת הרי אף פעם לא נכתבה. המוסלמים, אה, כן, זאת בעייה למאה החדשה הזאת בגדול. זאת דת בלי עתיד עם עתיד גדול. זה משהו מעבר לטוב ורע, כי זה בדרך לרסק ולהתרסק. אנחנו עוד נחווה דברים מופלאים לדעתי.

מאן: ועליהם אתה רוצה לכפות בשטחים דמוקרטיה?

פון אהן: הייתי עושה את זה כמעט בכל מקום שיש בו היום מוסלמים: דמוקרטיה בכוח.

מאן: זה אומר גם מלחמת עולם קטנה.

פון אהן: היא תבוא ככה או ככה. אם בכל זאת הניסוי להפוך את המוסלמים לדמוקרטים יצליח, היא תקטן. הם גם יפסיקו להתרבות באופן כל כך מבהיל. חייבים לבצע את זה כאן ועכשיו.

מאן: אני מכיר רופא ישראלי שחושב בדיוק כמוך: שצריך לכבוש את השטחים מחדש, לצורך ביצוע קולוניזציה תרבותית או משהו כזה, בליווי השלטת הדמוקרטיה.

פון אהן: הרופא הזה צודק. אין לישראלים, ואולי גם למערב, ברירה אחרת. רק ככה אפשר יהיה אולי למנוע אסון יותר גדול. כל פיתרון אחר יוביל לאסון קשה, כולל החומה שלך.

מאן: ומה דעתך על אלה שרוצים מדינה דו לאומית, או סתם לסגת לגבולות 67 בלי אמצעי המיגון שבדוקטרינת מאן?

פון אהן: אין לי דיעה, אבל יש לי הרגשה שהשמאל הזה אצלכם חולה בדיוק כמו השמאל האירופאי. מעניין להבין מאיפה הצורך, ה-Drang הזה קיים גם אצל הישראלים, זאת אומרת אצל היהודים. השמאל הזה מסקנדינביה ומצפון אירופה, כולל צרפת ואיטליה, הוא שמאל קרטזיאני של אמיתות שאולות, של מחלת נפש סמוייה. משהו כמו סינדרום המציל. משהו מאוד לא דמוקרטי ביסודו, דוגמטי ומוראליסטי. זה שמאל שעומד קר כלפי העולם הראשון, כדי לקבל ריגושים אגואיסטים במאבקו כנגד העולם השלישי....אל תצחק, אלכס, אתה גם היית יכול להיות טוב מאוד בשמאל הזה, אבל יש לך אינסטינקטים טובים מדי מאשר לאכול את הזבל של המוסלי הזה [גראנולה א.מ.]. מספיק שאני רואה את עניין החומה כדי להבין את הגרעין הלותרני באישיותך, אבל זה במקרה הזה קומפלימנט גדול.

מאן: והמודל האחר, של כפיית הדמוקרטיה?

פון אהן: יכול להיות נסיון מעניין לעצור את ההתרסקות הבלתי נמנעת. אתם צריכים להרוג עכשיו כדי לא להרוג הרבה יותר בזמן מאוחר יותר. כמו במלחמה נגד סרטן: צריכים להרוג תאים בריאים כדי לחיות. במצב נורמלי תא בריא משדר מיד פקודת חיסול כנגד תא נוסף ומיותר, ומונע על ידי כך התרבות לא מבוקרת. די פשוט בעצם. עוד בירה?
_new_ הוספת תגובה



Great minds work alike
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 05/03/2002 שעה 2:57)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני המום.

אני רגיל להיות במיעוט. מר פון אהן מדבר כמעט מתוך גרוני. הייתי מתפתה לכנות אותו תאום רוחני, אילמלא אותו עניין מביך של רפואה אלטרנטיבית, הומאופתיה, וילהלם רייך והיחס השלילי לאנשים שמנים.

לגופו של עניין, אין לי כמעט מה להוסיף. המזל הוא שפרסמתי את המאמר 'האלטרנטיבה' לפני שפרסמת כאן את הדיאלוג הזה. אחרת עוד היו מאשימים אותי בפלגיאט.
_new_ הוספת תגובה



הערכות נוספות לפרוטוקול 37
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 06/03/2002 שעה 3:24)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום רון וברוך בואך לפורום זה,

האמת אשר צריכה להאמר היא ששיחתי זו עם פון אהן לא היתה שיחה קלה עבורי, היות והוא בחר להתקיף את דוקטרינת מאן מכל כוון אפשרי שהוא, בהסתמך על הנימוק המרכזי ששכן רע ופוגע לא יואיל במאומה למדינת ישראל בשטחי 67 - אשר אליהם היא תצטרך לחזור כך או אחרת, לצורך ביצוע 'סדר חדש'.

''אם לא כפיתם דמוקרטיה בפלסטינה לא עשיתם כלום, בעצם'' אומר פון אהן ''גרוע מכך, אתם נותנים יד להרס עצמכם ולחיסולכם הפיזי בשלבים''.

מובן שאיני מקבל את טיעוניו, כפי שאיני מקבל את טיעוני יובל רבינוביץ, היות וחזרה לשטחים אלו פירושה מסע מגן דויד עקוב מדם, אשר איש אינו יודע כיצד יתפתח, ומהו מחיר נצחון זה.

האם ישראל תצליח באמת למצוא משת''פים דמוקרטיים, אשר מעמדם בתרבות הערבית יהיה גרוע יותר אף משל קוויזלינגים? האם ישראל תוכל ליצור יש מאין בבחינת הדמוקרטיה הערבית-מוסלמית הראשונה, בה בשעה שכל משטרי האיזור מסביב נראים אחרת לגמרי מכך? האם יסכימו מדינות האיזור למסעה זה של ישראל להפלת ערפאת, ויסכימו לנסיונה לכונן במקום זה דמוקרטיה?

מסופקני. רק נסיגה חד צדדית וביתור הארץ לאורך גבולות 67 עשוי להביא לרגיעה אוטיסטית, אשר ממנה אולי יתפתח לו בעתיד שלום זוחל. אולי.

שלך

אלכס
_new_ הוספת תגובה



מחלות
סמילי (יום שלישי, 05/03/2002 שעה 20:01)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השיטה של לעשות הכללות (רפואיות, לרוב) לאוכלוסיה שלמה (''הגרמנים די נוירוטים'', ''השמאל באירופה חולה'', ''המתנחלים היהודים נראים לי גם כן חולים מאד...זה ימין עם קבעון אוראלי מסוכן ביותר'', ''השמאל הזה אצלכם חולה בדיוק כמו השמאל האירופי'', ...), ולצאת מהן כהנחות יסוד, היא מפוקפקת לדעתי.
_new_ הוספת תגובה



על אנשים והכללות
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 05/03/2002 שעה 23:20)
בתשובה לסמילי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[בתגובה לסמיילי]

אתה כמובן צודק, אבל אל תשכח שהמדובר היה בשיחה פרטית בלבד, אותה הבאתי מילה במילה כלשונה, שיחה אשר מטבע הדברים נוטה תמיד להכללות כלליות.
אם תנסה לשים לב לנימת הדברים הכללית של פון אהן תראה שהוא מכליל כמטאפורה, במעין סיגנון הוליסטי כוללני, ועל ידי כך יוצר תמונה די מעניינת - הגם שאיני שותף לדיעותיו אלו, ממש כשם שאני חולק על שורה של אנשים נוספים שקוראים לכבוש את הרשות ולפרקה מנשקה, תוך כדי תהליך כפיית הדמוקרטיה במקביל.

בברכה

א. מאן
_new_ הוספת תגובה



כפיית דמוקרטיה?
דינה ביכל-שונרא (יום רביעי, 06/03/2002 שעה 8:54)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התמונה שעולה בעיני רוחי היא של קלגס, אלתו בידו, המוצמד לקלפי, עוצם עיניו, מניף את האלה וצועק ''תבחר בחירה חופשית או שאני מחטיף לך!''

אבל גם גדר ההפרדה לוקה בחסר (מנהרות, טילים, טרינספור מתנחלים וכד').

אני מציעה שוב את הפתרונות שהעליתי במקומות אחרים: הקמת פלשתין תוך כדי בקשת סליחה מטעם ישראל והקצאת משאבים אמיתיים לחקירת האמת ההיסטורית והבאתה לאור (בשיתוף עם אנשי פלשתין) או מצעד של מיליון שאהידים על ירושלים, ללא נשק וללא כל כוונה מלבד הגעה אל הר הבית והתיישבות עליו.

nonviolent truthseeking -- על כל צורותיו -- יהיה הדרך היחידה שבה ייגמר הקטל. לצערי, קשה לי להאמין שאף אחד מהצדדים מסוגל לכך (או רוצה בכך).
_new_ הוספת תגובה



רעיון אבסורדי
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 06/03/2002 שעה 14:26)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בתגובה לדינה ביכל

אני מסכים איתך בנקודה הזאת לחלוטין. אינני רואה כל אפשרות של 'כפיית דמוקרטיה' לפי המודל האמריקאי ביפן ובגרמניה בחום שטחי הרשות הפלסטינאית.

אף רעיונך הנשגב אך התמים משהו בדבר צעדת מליון שהידים לירושלים ללא נשק אינו יכול להתקיים בנסיבות הנוכחיות. הדרך היחידה האפשרית לטיעוני היא דרך הגירושים (מלשון להתגרש) המאוחרים בין מדינת ישראל למדינת פלסטין כפי שפירטתי לעיל בדוקטרינת מאן המפורסמת - ממש בסגנון הפיתרון באירופה של לאחר מלחה''ע השנייה.

שלך בברכה

אלכס
_new_ הוספת תגובה



וגם זה לא יעבוד
דינה ביכל-שונרא (יום רביעי, 06/03/2002 שעה 22:13)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצבים ללא מוצא הם כר פורה ליצירתיות.

וגם לקטל נטול מעצורים.

Wanna bet which happens next?
_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 06/03/2002 שעה 19:03)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כלומר, את מציעה שהצדדים פשוט יפסיקו להרוג זה בזה.
אני מסכים, כמו כנראה רוב הגולשים באתר זה. הבעיה היא שהצד השני לא כל כך מסכים.

בנוסף, את רוצה התנצלות של מדינת ישראל, ואחר כך חקירת האמת. אבל אם את דורשת התנצלות כצעד ראשון, נראה ש''האמת'' ידועה לך. לשון אחר, החלטת כבר מה צריכות להיות מסקנות החקירה, אז מדוע לטרוח ולחקור?

ועדיין לא הבנתי מהי המשמעות המעשית של כל זה. זכות שיבה? זכות ישיבה? זכות חשיבה?

האם שיטה זו הצליחה אי פעם? לא יודע. אני מאמין שלא.
האם כפיית דמוקרטיה הצליחה אי פעם? כן. יפן, גרמניה.

כך שהקלגס הנלעג שאת מדברת עליו הוא לא יותר מאשר אלגוריה לא מוצלחת שמטרתה להפחיד את הילדים. לא קלגס. בסך הכל מבוגר אחראי שיעזוב כשיראה שהילדים כבר גדלו.
_new_ הוספת תגובה



מי לא מסכים להפסיק?
דינה ביכל-שונרא (יום חמישי, 07/03/2002 שעה 2:55)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הישראלים לא מסכימים להפסיק לכבוש (עניין שנתפס כהתקפה ע''י הנכבשים) -- והפלשתינאים לא מסכימים להפסיק להילחם בהם.

הטענה שלי היא שאחד הצדדים ייאלץ לנטוש את עמדתו ההיסטורית ולבחון אותה בצורה ברורה ונראית לעין-כל.

אין לי מושג מה תהיה תוצאת החקירה. אני מנחשת שהדבר לא יהיה קל או פשוט ושהתוצאות יביאו לבחינה מחודשת של הנחות היסוד עליהן הושתתה המדינה.

אני חושבת (אך לא יודעת) שחקירה כנה אחר האמת תביא לשיפור משמעותי ביחסים בין ישראל ופלשתין. וזאת אפילו רק הודות לעובדה שישראל תכיר (סוף-סוף) בקיומם ובזכותם להכרה היסטורית.

כפיית דמוקרטיה על יפן וגרמניה -- לא בדיוק, לא ממש. גרמניה היתה דמוקרטית לפני מלחה''ע II, לא? ויפן -- אני לא יודעת בדיוק מה קרה ביפן, אבל העדר הקטל שם הופך את המקום לדוגמה טובה של מה אפשר לעשות אחרי הטלת פצצת אטום ראשונה, *בהנחה שכל העולם מסכים לכך*. זה אינו המצב בישראל.

וכדי שנכיר את הקלגס ואת אלתו: האם תוכל להבהיר לי כיצד הוא יכפה את מרכולתו על עם שרואה בשיתוף פעולה עם ישראל כפשע גרוע יותר מאשר רצח?
_new_ הוספת תגובה



נסיון העבר
סמילי (יום חמישי, 07/03/2002 שעה 11:30)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסיון לסיים כיבוש באופן לא אלים נוסה (בהצלחה) בהודו. נסיון לבצע צעידת ענק של אזרחים לא חמושים נוסה ע''י מרטין לוטר קינג. נסיון להקים ועדה שתחקור את האמת נוסה בדרום אפריקה (אני לא חושב שאפשר לומר היום שזו הצלחה).

הבעיה היא שבכל המקרים האלה, אי האלימות נבע מהצד החלש (ההודים/ שחורים), ואילו בישראל הצד החלש בוחר בדרך אלימה.
_new_ הוספת תגובה



בשבוע שעבר נהרגו קצת יותר מחמש מאות הודים
דינה ביכל-שונרא (יום חמישי, 07/03/2002 שעה 11:54)
בתשובה לסמילי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מוסלמים והינדים במהלך התכתשויות בנושאי דת.

הדבר קרה בחבל גוג'אראט, משם בא גנדי.

טרור היא נשקו של החלש, אי-אלימות היא נשקו של החלש-עוד-יותר-בגופו-אך-חזק-ברוחו.

האם יש היסטוריונים בפורום? האם קולוניאליזם הצליח אי-פעם להתגבר על אוכלוסיה מקומית? כיצד זה קרה?
_new_ הוספת תגובה



יש בפורום היסטוריונים
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 07/03/2002 שעה 14:40)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[בתגובה לדינה ביכל-שונרא]

כמובן שיש דוגמאות. אולי נתחיל מהדוגמה המעניינת ביותר הדנה במדינה שבה את כיום מתגוררת, הלוא ארצות הברית של אמריקה - שלחמה, חיסלה ורצחה מליוני אינדיאנים בשם ערכי מוסר פוריטניים.
אפשר כמובן גם לשוחח על אירועים שונים באוסטרליה וניו זילנד, אך אולי נשאיר זאת לפעם אחרת. על פשעי הספרדים בדרום אמריקה אינני כלל מדבר.
_new_ הוספת תגובה



ועיין בטיפול בטרגדיה זו בימינו
דינה ביכל-שונרא (יום חמישי, 07/03/2002 שעה 22:51)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

...אשר חלק ניכר ממנו הוא ההכרה בפשעים ובצורך האמיתי לחקור מה קרה, למה ואיך זה קרה -- למנוע חזרות ולמנוע השכחה.

תקציבים פדרליים עצומים עוברים לצורך שימוש תרבויות מקור, שטחי קרקע גדולים מוקצים לצורך העניין והמצב החוקי של בני אומות המקור (first nations) שונה (באפליה לטובה) מאשר האמריקאים ש''רק'' נולדו כאן.

זהו תהליך חברתי מרתק, שבקיאותו בו מועטה -- אבל אני יודעת שהמעמד של בני האומות הראשונות נחשב נחשק במיוחד ושמתבצע מחקר גנטי (!!!) כדי לברר מי שייך לקבוצה וזכאי להטבות -- ומי לא.

I'm not sure I like that aspect of things...
_new_ הוספת תגובה



הסינים התגברו על הטיבטים. זה קרה בקלות.
אשר לבשן (יום שלישי, 12/03/2002 שעה 1:57)
בתשובה לדינה ביכל-שונרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
ewilde (יום חמישי, 07/03/2002 שעה 21:17)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר מאן, שלום.

תודה שהואלת להפנות אותי לפרוטוקול מעניין זה.

אני מוכרח להודות שיש בליבי סוג של שמחה לאיד, בעקבות שיחתינו הארוכה המעניינת והמייגעת, שבה נוצר אצלי תסכול מסויים, אותו הבעתי בפסקה הראשונה של תגובה זו
דברי אלו נאמרים ברוח טובה, שכן מעולם לא שמרתי לך כל ''טינה'' על כך, שכן באופן טבעי לחלוטין אדם נוטה להוכיר דברים הבאים מפיהם של אנשים אותם הוא מכיר ומוכיר.

אגב, האם פרוטוקול זה נרשם לצורך עבודה כלשהי, או שכך אתה נוהג תמיד כאשר אתה מתארח אצל חבריך?

ועוד אגב, מה זה בכלל הפורום הזה, ולמה הוא מתקרא ''פורום האייל'', יש קשר בינו לבין ''האייל הקורא'', או שבמקרה קלטתי כמה שמות מוכרים?

בברכה,
קישורים:
ת1: http://www.haayal.co.il/thread.php3?rep=24485
_new_ הוספת תגובה



תקרא את ההודעות הראשונות בפורום
רועי בלום (יום חמישי, 07/03/2002 שעה 21:53)
בתשובה לewilde
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ותקבל הסבר מלא מה הקשר של הפורום הזה לאייל
רועי
_new_ הוספת תגובה



אודות הפורום
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 07/03/2002 שעה 23:27)
בתשובה לewilde
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ewilde היקר.

מדובר בפורום שעורכי האייל מעוניינים להסתיר מעיני הציבור.
הוא קם כתוצאה מצנזורה איילית שהלכה רחוק מדי, ומתברר שיש די אנשים המרגישים חופשי יותר לכתוב כאן מאשר שם.

בפורום הזה אנחנו מצליחים (בינתיים) להימנע מצנזורה. לא נאלצנו למחוק עד כה אף הודעה, וגם בעתיד לא נמחק. מובן שעלולים להיות יוצאים מכלל זה, כמו עבירות על החוק וכדומה.

הפורום הזה נינוח יותר מהאייל. התשתית כאן לא מעודדת פתילים בני עשרות ומאות תגובות. אין התאמה אישית, אלא רק סימון המציין את ההודעות החדשות בפורום, יחד עם מבנה עץ פשוט.

כל אחד יכול לפתוח דיון בכל נושא העולה על רוחו, ואין צורך לשלוח אלינו את המאמר לעריכה. ניתן גם לשלוח לי או לעורך המשנה (אלכסנדר מאן) מאמרים לעריכה לפני העלאתם לפורום. מאמר הנראה לנו משמעותי זוכה לכיתוב מודגש בשורת הכותרת.

הכניסה הרשמית לפורום היא בכתובת הלינק שלמטה. יש לכך משמעות, משום שדרך הכתובת הזו מופיעה מסגרת עם מידע נוסף, היכול להשתנות מעת לעת.

אני מקווה שנזכה לראות אותך יותר ויותר בפורום הזה.

יובל רבינוביץ

קישורים:
הכניסה הרשמית לפורום: http://www26.brinkster.com/yovalr/
דואר לעורך הראשי - יובל רבינוביץ: mailto:yovalr@zahav.net.il
דואר לעורך המשנה - אלכסנדר מאן: mailto:alex.mann@gooway.com
_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
ewilde (יום שני, 11/03/2002 שעה 9:36)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי קצת בהשתאות את תגובותיו של דובי, ונראה שקצת עלה לו השתן לראש, לא ברור לי על מה ולמה הוא כועס כל כך. החרמת הפורום על ידי בכירי ''האייל הקורא'' היא ממש טיפשית בעיני.
עם זאת לא הרגשתי כל צנזורה מופרזת באייל באשר לתגובות. באשר למאמרים, שלחתי פעם מאמר שלא זכה לפרסום, אולם אני לא יכל להסיק מנסיון בודד זה מסקנות (למרות שהמאמר נשלח עוד לפני אנתיפאדת אל אקצה, נראה שהוא רלבנטי גם היום). עם זאת, שמתי לב מזמן שרוב המאמרים באייל נכתבים בסה''כ על ידי חוג מאוד מצומצם, וגם עלו אצלי חשדות לתיעדוף פרוטקציונרי (לגיטימי) בשיחת ICQ בין ערן בילינסקי לליאור גולגר אותה חשף האחרון ב''אייל הקורא''.

בכל אופן, תודה על ההזמנה, אשמח לחזור ולכתוב גם בפורום זה.

(הייתי רוצה להציע את עזרתי בתכנון תכנות ובניית אתר ידידותי יותר למשתמש אם אתם חפצים בכך. פרוייקט מסוג אותו אני מעוניין לבצע מזה זמן רב להנאתי. אולם עקב חוסר בזמן, לא יעלה הדבר בידי בזמן הקרוב)
_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
יובל רבינוביץ (יום שני, 11/03/2002 שעה 15:46)
בתשובה לewilde
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הצנזורה באייל אינה חמורה. האירוע המסויים שגרם להעלאת הפורום הזה היה דווקא של מחיקת הודעה שדובי לא היה שותף לה. בכל אופן, ההצדקה שהוא נתן למחיקה בדיעבד היתה שהאייל הוא אתר דיונים ולא פורום של החבר'ה, דבר שגרם לי מייד להקים את הפורום של החבר'ה.

אגב, האם יתכן שמאמרך לא פורסם משום שאתה מתעקש לשמור על עילום שם?

אשמח על כל תרומה, מבחינה תוכנית או מבחינה טכנית. אם המאמר שכתבת הוא עדיין רלבנטי, אשמח מאד אם תפרסם אותו בפורום. יש שלוש אפשרויות לפרסום כאן:
1. הדבק אותו לתוך הודעה חדשה.
2. שלח אלי אותו להגהה, ואני אדביק אותו כהודעה חדשה.
3. אם הוא כבר קיים כקובץ בפורמט HTML, שלח אותו אלי. הוא יפורסם כמות שהוא.

מבחינת תכנון האתר, אשמח לשמוע רעיונות. יש לי ידע סביר ב-HTML, ידע קצת פחות טוב בג'אוה-סקריפט והתחלת הבנה של asp. מה שאין לי הוא זמן. היות שהפורום הזה שוקק פעילות בערך כמו המדבר המכסיקני בשעות הסייסטה, יתכן שיש לנו די זמן לכך.
_new_ הוספת תגובה



מחנה מתנגדי דוקטרינת מאן
אלכסנדר מאן (יום שישי, 08/03/2002 שעה 1:15)
בתשובה לewilde
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלום לך ewilde וברוך בואך לפורום אייל (שם זמני) זה,

אולי אפתח ברשותך מהסוף, וזאת על להסביר ולומר דבר אחד או שניים בקשר בין פורום זה לאייל הקורא: אין כל קשר, ואתר האייל הקורא אינו 'מכיר' בקיומו של פורום זה, אשר נולד ויצא אל אוויר העולם מסיבות שונות ומשונות, אשר איני רואה כל טעם להתעכב עליהן בתגובה זו.

יובל רבינוביץ, מנהלו הרשמי של הפורום ואנוכי, סגנו ויד ימינו הנאמנה, החלטנו במשותף לעשות כל שביכולתנו על מנת להפוך פורום זה למקום חמים, קטן ונוח, אשר בו ניתן לפרסם מאמרים, סיפורים, מיכתמים, היגדים ושאר ירקות, תוך כדי אפשרות תגובה ויצירת דיון מצומצם ואיכותי. הרעיון שעמד מול עינינו התרכז במחשבה על פתיחת מקום שכזה, אשר מפאת היותו קטן ובלתי מוכר יוכל לקבל ולפרסם סיפורים של אנשים אשר אינם מעוניינים ו/או יכולים מסיבות שונות לפרסמם במקומות גדולים ופומביים יותר. במילים אחרות: חסרונו הגדול של פורוםזה, אם נתבונן לרגע על גודלו, הינו למעשה יתרונו. במקום זה ניתן לפרסם ולרשום דברים כלליים וחופשיים ללא כל ביקורת וצנזורה, ובלבד שפירסומים אלו יעלו בקנה מידה עם החוק הקיים במדינת ישראל.

באשר לשיחתי הארוכה עם ידידי פ. פון אהן, הרי שזו היתה שיחה מעניינת ומלבבת ביותר, אם כי קשה ודעתנית בעליל. עליך להבין שאני רוחש כבוד לפון אהן, אשר בהשכלתו הרחבה מכיר תחומים מתחומים שונים, ואשר עוסק ברפואה אלטרנטיבית ובמחקר פסיכוביולוגי בכוונים שונים, אשר המרכזי שבהם מצוי בעבודותיו של ווילהלם רייך, מדען וחוקר גרמני שנוי במחלוקת (1).
שיחתי זו עימו הוקלטה לבקשתי, ואני בהחלט נוהג לבצע דברים אלו מדי פעם בחוגים שונים בהם אני מצוי. ברשותי ראיונות מעניינים ביותר עם אנשים שונים, אשר אוחזים בידע או ברעיון מסויים העשוי לעניינני.
במיקרה זה הודעתי לפון אהן על כוונתי לערוך עימו שיחה מוקלטת בנושא הסיכסוך במזרח התיכון, אשר עליו איננו מדברים ייתר על המידה. לצורך זה נפגשנו בביתו ופתחנו במלאכה, אשר חלקים מרכזיים שבה הבאתי בתגובתי האמורה.

השיחה היתה מעניינת ביותר, ורחוקה מלהיות קלה. פון אהן שלל מכל וכל את דוקטרינת מאן וטען כי מימושה יוביל למלחמה רבתית באיזור המזרח התיכון. כמו כן טען הוא כי יש לכבוש שטחים אלו מחדש ולבצע בהם הפיכה ורפורמה דמוקרטית, לא לפני שניתח שעה ארוכה את בעיות האופי הערבי והאוריינטלי לשיטתו, תוך דגש פסיכופוליטי מרתק על הבעיות באיזור המזה''ת ובעיות האיסלם המודרני.

למותר לציין כי שיחה זו היתה בחזקת עימות ואימות עבורי, וכי אינני מקבל את דבריו של פון אהן, ממש כשם שאיני מקבל את דעתך ודעת רבינוביץ בעניין. המעניין מבחינתי היה לשמוע את דעתו של אדם נייטרלי כהגדרתו, אשר גרמה לי להפתעה גדולה. לא לזאת ציפיתי, אך חשבתי שלמען היושר והדיוק האינטלקטואלי עליי להביא דיון זה בפני הציבור הרחב, גם אם דבר זה עתיד להתגלות כמנוגד לאינטרס הפרטי שלי, וכך עשיתי.

אני שמח מאוד מכל מקום לראות שהחלטת לבקר במקום זה, וכולי תקווה כי תמשיך ותבקר בעתיד, תוך מתן תגובות ו/או מאמרים מתחומי התעניינותך ועיסוקיך השונים.

שלך בברכה

אלכסנדר מאן

(1) אני מקווה בעתיד הקרוב להביא מאמר מפורט על ווילהלם רייך.
_new_ הוספת תגובה



Virtual reality and fear of the real
Michael Sharon (יום שלישי, 26/02/2002 שעה 16:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

Good. But how do you explain the tendency to escape responsibility, the massive escapae behavior in the Gulf war, and excessive
manifestations of over-looting here
And besides -over reaction like excessive verbalisation, unlike the pole of depression -seems to be typical
_new_ הוספת תגובה



בעל הבית השתגע
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 26/02/2002 שעה 16:50)
בתשובה לMichael Sharon
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[בתשובה למיכאל שרון]

מיכאל שלום,

התשובות לשאלותיך נעוצות במבנה הפיצוי (קומפנסאציה) אשר נגרם כתוצאה משימוש אמצעי וישיר במימד המציאות ההזוייה, תופעה אשר היתה קיימת מאז ותמיד בעם היהודי, למן תקופת הגלות.
חכמי התלמוד והמישנה לא עשו כל דבר אחר פרט מאשר לשבת לפנטז אינטרפרטציות הזותיות למציאות בלתי נסבלת, לעיתים. מכאן גם הבעייה המרכזית בהיסטוריה היהודית, שפירושה הוא למעשה התעצמות כוחן של הזיות ואינטרפרטציות על חשבון קבלת והבנת מציאות הסביבה והבנתה בפרמטרים א-קאוזליים.

זוהי גם אולי הסיבה שהמציאות הישראלית מתוארת בשפת הסופרלטיביזם, דהיינו כל דבר הינו 'הכי' טוב, 'הכי' יפה, והכל בחזקת 'מבצע' בארץ, היות ו'בעל הבית השתגע'.
האמת היא שבעל הבית השתגע לפני אלפיים שנה, ולכן הוא נזקק לתיאורי גודש מציאות מסוג זה, בנסיון להסביר כי במציאות המדובר, ולא בחלום ההזוי שהפך לתוכן המרכזי.

שלך

אלכסנדר מאן
_new_ הוספת תגובה



Brilliant and true
Michael Sharon (יום שלישי, 26/02/2002 שעה 23:02)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי