פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
איזהו פסק הדין הראוי?...
טל רבינוביץ' (יום שישי, 16/12/2005 שעה 9:00)


איזהו פסק הדין הראוי?...


טל רבינוביץ'



בגזר דין מפורט ומנומק היטב, שניתן ביום ראשון, כ''ז בתשרי, תשס''ו, 30.10.2005, פסקה השופטת ד''ר מיכל אגמון-גונן כי יושת מאסר בפועל על גבר אשר הכה את אשתו. השופטת לא קיבלה את עסקת-הטיעון שהובאה בפניה, וגזרה על הנאשם:
א. עונש מאסר בפועל בן ארבעה חודשים.

ב. עונש מאסר על תנאי בן ששה חודשים למשך 3 שנים מיום שחרורו על כל עבירת אלימות.

ג. פיצוי למתלוננת בסך 5000 ש''ח.
על פסיקה זו של בית המשפט הגבתי במאמרי, ביטול עסקת טיעון – לטובת נפגע העבירה, ושיבחתי את הצעד הלא שגרתי אשר ננקט על ידי בית המשפט בדחייתו את עסקת-הטיעון שהובאה לפתחו כעסקה גמורה וסגורה, שהייתה אמורה להוות סוף פסוק להתדיינות בין הצדדים. על פי עסקת-הטיעון עונשו היה אמור להצטמצם לכדי מאסר על תנאי וקנס, מבלי להיכלא מאחורי סורג ובריח.

והנה, בערעור על גזר הדין, (ע''פ 9822/05), הפך בית-המשפט המחוזי את החלטת בית-משפט השלום ופסק ביום ראשון, י' בכסלו, תשס''ו 11.12.05, כי הוא מאמץ את הסדר הטיעון המקורי וגוזר על המערער את העונשים כלהלן:
א. 4 חודשי מאסר על-תנאי, שלא יעבור תוך 3 שנים מהיום עבירת אלימות כלשהי מסוג פשע.

ב. קנס כספי בסך 2,000 ש''ח, או שבועיים מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב-‏4 תשלומים חודשיים ושווים, החל מיום 1.1.06.
עד כאן הרקע.

• • •

פורמאלית, מבחינה משפטית, הדין נעשה בכיוון ברור והחלטת בית-המשפט המחוזי עומדת על כנה.
יחד עם זאת יש לדעת שפסקי-דין מהווים הבעה של דעות בתחום המשפט, הפילוסופיה, המדע ועוד. לא במקרה בתי-המשפט נעזרים בשגרת עבודתם במומחים מתחומים שונים.
ההבדל בין הבעת דעה בעלמא, לבין הבעת דעה במסגרת פסק-דין הוא בכך שפסק-הדין הוא מחייב, כלומר; יש לו תוצאות אופרטיביות – צריך לבצע אותו!
לעומת זאת, דעה – לא בהכרח גורמת למעשה. זו גם הסיבה שהרמב''ם קבע (במספר מקומות בכתביו), כי אדם יכול להביע דעה, אף בענייני אמונה, שהיא לא מקובלת ובלבד שהיא לא תגרום למעשה מן המעשים המהווה עבירה. להדגיש, מדובר בגישה המקדימה את זמנה מבחינת חופש הביטוי.

לענייננו:
כפי שכבר נאמר למעלה, פסק דין הוא גם הבעת דעה אשר לרוב מקפלת בתוכה ערכים חברתיים עליהם רוצים להגן, אינטרסים ציבוריים אותם רוצים לקדם וכו'.

פסק-דינה המנומק והמושתת על מגוון רחב של ספרות ופסקי-דין של השופטת ד''ר מיכל אגמון-גונן מהווה דוגמה הממחישה בצורה חד משמעית גישה זו.

פסק-הדין של בית-משפט השלום עומד מול פסק-הדין של הערכאה הגבוהה יותר מבחינה עיונית ועל אף שהגבר האלים אשר הכה את אשתו (לשעבר) משוחרר ממאסר בניגוד לדעתו של בית משפט-השלום, הרי שבמישור העקרוני עומדות זו מול זו שתי גישות נוגדות המתמודדות בדרכים שונות עם הנושא של תופעת האלימות במשפחה.

מוזר ותמוה לקרוא מתוך פסק-הדין של בית-המשפט המחוזי את דעתם של השופטים אשר מצד אחד מגנים את התופעה ומצד שני מקבלים את הסדר עסקת הטיעון שנעשה:
הגישה, לפיה יש להחמיר בענישה בעבירות של אלימות במשפחה, מקובלת עלינו; ובית-משפט קמא אינו מחדש בגזר-דינו בנושא זה, שכן כבר סותתו בו אבני דרך למכביר... לגופו של עניין, למרות שלכאורה ראוי היה להשית בגין המעשים הנדונים עונש מוחשי וממשי יותר, סבורים אנו כי יש לאמץ את עמדת המדינה...
ע''פ 9822/05
צא והבן:
בית המשפט המחוזי קובע כי ''ראוי היה להשית בגין המעשים הנדונים עונש מוחשי וממשי יותר'', אך ...הוא לא פסק מה שראוי!

• • •

לדעתי, השפעות פסק-הדין של בית-המשפט המחוזי הן הרסניות מבחינת ביטחונן של נשים המאוימות על ידי גברים שכן הידיעה הזו שהעונש הצפוי להם לאחר מעשה האלימות, המכות, ההשפלה (ואין מצב של אלימות ללא השפלה) – הוא עונש מגוחך של מאסר על תנאי.

מהי המשמעות של מאסר על תנאי?
האם זה עונש, זה?

שערו בנפשכם פושע המבצע עבירה ומקבל מאסר על תנאי לאחר ביצוע העבירה. סביר מאוד כי בתקופת התנאי הוא ייזהר מלבצע עבירה דומה ויעבור את תקופת התנאי בשלום.
היכן העונש?
הוא פגע באישה, גרם לה נזק, נתפס, הורשע בדין ויצא ללא ענישה מבחינת המאסר על תנאי....

(באשר לקנס: 2000 ₪ (בתשלומים) – מוטב שלא להרחיב את הדיבור על עניין פעוט זה).

לסיום, בנימה אופטימית:
המערכה בין שתי הגישות והדעות לא הסתיימה. אין לי ספק שבית-המשפט יצטרך לחזור ולומר את דברו וכי הוא לא יישאר שבוי בקונספציה המעודדת אלימות.
מבלי להתנבא – אפשר רק לצפות ולקוות לפסקי-דין שיהוו תרומה לחברה במניעת האלימות ובמיגור הפשיעה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אבן-יסוד
ע.צופיה (יום שישי, 16/12/2005 שעה 18:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיבוד החלטות בית המשפט וכיבוד החוק הן אבן יסוד בחיינו.
מבלי להתייחס לרקע של המקרה,מה שאת עושה,ועיתונאים רבים עושים הוא הדגשת הדעה המשפטית התואמת לדעתם האישית תוך התעלמות שזו דעת מיעוט ולעיתים דעת הפרקליטות בלבד(כאשר הנאשם יוצא זכאי) ולעיתים דעת חוקרי המשטרה(כאשר הפרקליטות אינה מוצאת מקום להגשת תביעה)בלבד.
כל הדעות הללו בטלות לחלוטין מאחר ואינן פסיקות והגדשתן דומה לאי-כיבוד החוק עם כל המשתמע מזה.
לגבי עיסקת טיעון-זהו חוזה או הסכם שנערך בין 2 צדדים(במקרה זה המדינה ונציג הנאשם)בהסכמה מלאה ולכן יש לקיימו.צודק או לא צודק-זה החוק!!
_new_ הוספת תגובה



צודק או לא צודק-זה לא החוק!!
צדק (שבת, 17/12/2005 שעה 19:37)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עיסקת טיעון איננה מחייבת את בית המשפט,
זה אינו חוזה בין שני צדדים שיש לו מעמד משפטי.

יש כאן את הקרבן, את הפשע, את החוק,
ואת בית המשפט שלא שותפו בעיסקה הזו.
_new_ הוספת תגובה



צודק או לא צודק-זה לא החוק!!
ע.צופיה (שבת, 17/12/2005 שעה 23:03)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עיסקת טיעון הוא הסכם לכל דבר וענין.
הוא אינו מחייב את השופט,אך כמעט שאין מקרה שהוא אינו מתקבל.
הקרבן אינו שותף,זה נכון וזה מרגיז, אך זה חוקי ומקובל לחלוטין על השופטים.
_new_ הוספת תגובה



חייבים למחות
אראל סגל (יום שישי, 23/12/2005 שעה 9:43)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך לקיים את החוק, אבל במקביל חייבים למחות נגד עיוותים שיש בחוק. אם אף אחד לא ימחה - איך נוכל להתארגן כדי לתקן את העיוותים?

''הקרבן אינו שותף'' זה לא רק מרגיז, זה עוול ממדרגה ראשונה, אסור להשלים עם זה, חייבים למחות.
_new_ הוספת תגובה



חייבים למחות
ע.צופיה (יום שישי, 23/12/2005 שעה 10:48)
בתשובה לאראל סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איני משפטן,אך אני מבין את ההגיון בעיסקת טיעון ככה:
בתביעה אזרחית אם אין תמימות דעים בינך לבין יועצך המשפטי,אתה יכול לפטרו או שהוא מתפטר או שאתה מקבל את דעתו המקצועית.
בתביעה פלילית אין אפשרות להחליף את הייעוץ המשפטי ולכן חוות הדעת המשפטית-מקצועית גוברת על שיקול הדעת האמוציונלי.
נכון שלעיתים נוצרים מצבים ''מעצבנים'',אך כנראה שגם אילו היה משפט התביעה היתה נכשלת.
_new_ הוספת תגובה



חייבים למחות
אראל סגל (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 11:17)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעשה, מכיוון שמדובר בדין פלילי, הוא באמת לא היה צריך להתחשב באישה, כי הדין הוא בין הנאשם לבין המדינה.

אבל לאישה צריכה להיות זכות לתבוע את בעלה גם בדין אזרחי, ואז כמובן לא יכולה להיות עסקת טיעון, והאישה צריכה לקבל פיצויים גדולים. השאלה היא אם אכן יש אפשרות לתביעה אזרחית בנוסף לתביעה הפלילית במקרה זה?
_new_ הוספת תגובה



חייבים למחות
ע.צופיה (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 14:36)
בתשובה לאראל סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עד כמה שידוע לי,בישראל, ניתן לתבוע על גרימת נזק מוחשי.אין כמעט,ולא ניתן כמעט להוכיח.נזק נפשי או רוחני או וירטואלי.
השאלה מה מידת הנזק המוחשי שנגרם לאישה.
כמו-כן עומדת השאלה:נניח שתזכה האם יש ממה וממי לגבות?
_new_ הוספת תגובה



מי אמר שצריך לכבד את החוק?!
אראל סגל (יום שישי, 23/12/2005 שעה 9:47)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך לקיים את החוק, לא צריך לכבד את החוק.
_new_ הוספת תגובה



רק יהודים מכבדים את החוק שלהם
צדק (יום שישי, 23/12/2005 שעה 11:35)
בתשובה לאראל סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איפה ראית עוד עם הרוקד עם ספר החוקים שלו,
בשמחה ועם שירי הלל?

שכל גבר בו, מחויב לכתוב לעצמו ספר חוקים?

עם שכותב את ספר החוקים שלו בכתב יד ומדקדק בכל אות,
עם שקורא בספר חוקיו ודן בהם מידי יום,
זה נקרא לכבד את החוק.

מה שהשמאלנים מכנים ''לכבד את החוק'', דומה לאלו שדרשו לכבד את סטאלין.
_new_ הוספת תגובה



רק יהודים מטופשים מכבדים את החוק שלהם
סתם אחד (יום שישי, 23/12/2005 שעה 12:47)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ב''דומה לאלו שדרשו לכבד את סטאלין.''
_new_ הוספת תגובה



מי אמר שצריך לכבד את החוק?!
ע.צופיה (יום שישי, 23/12/2005 שעה 18:18)
בתשובה לאראל סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החוק הוא אותו כח עליון שמסדיר את מהלך חיינו היומיומי.
אי כיבוד החוק פרושו אי הכרה בו וקיומו רק בגלל שאין ברירה.
כמו להיות אסיר של החוק במקום אסיר-תודה לחוק.
לדעתי אי-כיבוד החוק גורר גם את אי-קיומו בעתיד.
יש פה בפורום איזה שהוא תמהוני שרוקד עם החוק,מנשק אותו וכדומה.
זה מה שכינו אבותינו עבודת אלילים.
_new_ הוספת תגובה



פסק הדין הראוי - פיצוי הקרבן
אראל סגל (יום שישי, 23/12/2005 שעה 9:46) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדעתי פסק הדין הראוי הוא לקבוע פיצוי הולם לקרבן, לא 2000 ש''ח אלא הרבה יותר מזה, ואם לפושע אין כסף לשלם, הוא צריך לשבת בכלא ולעבוד בעבודות של אסירים עד שיצליח לשלם.

סתם לשים בכלא בתור עונש - לא נראה לי, כי אין בכך פיצוי לקרבן.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי