פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המסרים הסמויים בשיעורו של הרב מלמד
טל רבינוביץ' (יום חמישי, 15/06/2006 שעה 20:59)


המסרים הסמויים בשיעורו של הרב מלמד

טל רבינוביץ'



המאמר פורסם באתר BSH.

מכנים אותו: ''כבוד הרב'' ויש לו הסמכות לחנך, להדריך, להורות, להנהיג...
הוא וחבריו מחנכים ומתווים את הדרך של המגזר הדתי-לאומי (מפד''ל), קרי: את האוכלוסייה הנחשבת בצדק ל''מלח הארץ'', ממשיכי דרכם של הקיבוצים בצה''ל, התורמים לבניין הארץ ולביטחונה, הזרם הנחשב גם בעיני השמאל הקיצוני כציבור ה''שפוי'' שבקרב הדתיים.

בזכות מה הם הגיעו למעמד החיובי שיש להם גם בקרב האוכלוסייה החילונית במדינה?
בזכות אותה תרומה למדינה, לחברה, לבניין הארץ, לשירות הצבאי, התנדבותם ליחידות קרביות, שירות לאומי לבנות, השתלבותם במוסדות להשכלה גבוהה, פעילותם הפוליטית והשתלבותם במעגל העבודה והיצירה.

והנה, עתה בא ואומר ''כבוד הרב'' אליעזר מלמד בשיעורו ''שירות לאומי, השכלה ונישואין'', כי יש לשקול מחדש את שירותן הלאומי של בנות המגזר הדתי לטובת כניסה מוקדמת למוסדות ההשכלה הגבוהה... למען השמירה על ומתוך דאגה ל...מסגרת הנישואין (וקיום אם המצוות – ''פרו ורבו'').

''האם חברה לא יכולה למצוא עובדות בשכר במקום הבנות שמתנדבות?'' הוא מיתמם.

בוודאי שכן, כבוד הרב!
כידוע לך, גם שכירי חרב יכולים לשמש במקום החיילים המתנדבים להיות קרביים.
אך בהתנדבות מדובר והתנדבות מעיקרה היא – התנדבות!

מהמאמר עולה כי מה שמטריד באמת את הרב הוא מוסד הנישואין, קרי, כניסתן המוקדמת של בנות המגזר הדתי למסגרת הנישואין – (ולא הדאגה להשכלתן כפי שהוא מציג במאמרו – ועל כך עוד ארחיב בהמשך).
ביטול השירות הלאומי הוא רק האמצעי לכך.

קראתי פעמים מספר את מאמרו והפכתי בו ומצאתי פנינים נוספות השזורות בשיעורו של הרב אשר מעלות תהיות וספקות לגבי כוונותיו הסמויות והאמיתיות, לגבי תכניותיו, ציפיותיו מבנות המגזר הדתי:

כדי להצדיק את טענתו והמלצתו בסוגיית השירות הלאומי, מביא הרב טענה של ניגוד, לכאורה, בין כניסה ללימודים גבוהים (לאחר שירות לאומי של שנתיים), לבין כניסה למוסד הנישואין המקפל בתוכו משימות משפחתיות – המהוות נטל ומעמסה על האשה.

הסיפא של דבריו מקומם; מדוע לא יראה הרב את המשימות המשפחתיות כנטל הרובץ על שני בני הזוג, כלומר, כנטל המתחלק בין הגבר לבין האשה? ואם הגבר יכול לעמוד בנטל... מדוע לא תעמוד בו האשה?! האמנם עליה להקריב הכול כדי שהגבר יהיה חופשי מלשאת בנטל זה?!

כאמור, אינני מוצאת את הקשר בין הדברים:
נניח שזוג מתחתן...
מהיכן בכלל ההנחה שהדבר מחייב הפסד לימודים?
גם אני במסגרת לימודיי האקדמאים פרנסתי (הייתי מפרנסת יחידה), הריתי, ילדתי, עסקתי בכל מטלות הבית, ולא חוויתי שום התנגשות בין הדברים. קל וחומר כאשר בבחורה הנשואה לבעל תומך ושותף מדובר (מה שלא היה לי, שכן בנוסף להיותו בטלן מובטל – בעלי היה גם אלים).

''אשה מטופלת בילדים'' – גם זו טענה שמשתמש בה הרב מלמד.
הייתי מצפה מהרב להשתמש בביטוי אשר לטעמי הוא נאור יותר: ''זוג מטופל בילדים''; ובדרך כלל לזוג הזה יש משפחה מצומצמת ומורחבת שיכולה לעזור.
''האשה מטופלת בילדים'' - רק אם הזוג מחליט על כך, ביחד, על פי הנסיבות, והנסיבות הן שיכתיבו מי יעשה מה. לא מן הנמנע שהזוג יחליט בהתאם לנסיבות האחרות כי האיש יטפל בילדים – יותר מן האשה. אין זו אקסיומה שהאשה, דווקא היא – תהיה מטפלת בילדים. אמנם לרוב, השנתיים הראשונות לאחר הלידה מזמנות לאישה תפקידים שהם טבעיים לה (הנקה) והיא גם בדרך כלל רוצה בהם, אולם לאחר מכן צריך להיות שיקול דעת בהתאם לנסיבות, ובכלל הנסיבות גם תוכניות לימודים לבעל ו/או לאשה.
ומי אמר שאי אפשר ללמוד עם תינוק בן 3 חודשים? (דבר שחוויתי אני בהצלחה יתרה במסגרת לימודי התואר השני באוניברסיטה העברית).
אין שום סיבה שהאישה תהיה מטפלת בילדים והאיש יהיה חופשי ממשימה זו. להבהיר, אני מכירה זוגות רבים מהמגזר הדתי והחילוני שהחליטו שהאישה תלמד (משפטים, למשל) על מנת שבעתיד היא תפרנס את המשפחה ואת הילדים.


הסכנה שבדחיית גיל הנישואין

לאט לאט מקרב אותנו הרב אל הוכחת טענתו: הסכנה שמעלה הרב במאמרו מתייחסת להנחה שככל שעולה גיל הבחורה כך יקשה עליה למצוא חתן.
הנחה זו נכונה רק אם הרב לוקח בחשבון פערים גדולים בין החתן לכלה – דבר שהיום אינו מקובל.

להלן הרציונל המתמטי:
אם ההפרש המוצע בין החתן לכלה הוא 0 - 5 שנים, אז אין הבדל כלל בסיכויי הנישואין בין גיל 18 לבין גיל 28 כי טווח החתן הפוטנציאלי לגיל 18 יהא: 18 עד 23, והטווח לחתן הפוטנציאלי לגיל 28 יהיה: 28 עד 33.
רק אם מניחים הפרש גילים גדול מ-‏5 שנים וללא גבול עליון, אז מסתמן יתרון סטטיסטי-מתמטי לחתונה בגיל צעיר.


החשיפה לעולם החילוני

האם יתכן כי הרב חושש מחשיפה של הבת החסודה והצנועה שמכונה על ידו בתחילת המאמר: ''צדיקה'' בפני הגבר החילוני שאותו היא אמורה לפגוש בשירות הלאומי או בצה''ל?
הייתכן כי חשש זה הוא שמתווה את דעותיו?
האם לא סומך הרב על הבנות הדתיות ועל החינוך שניתן להן?
האם פתיות וקלות דעת הן עד כי יש לדאוג לכך שיעברו היישר מחיק אביהן אל סמכות הבעל, ללא הפסקה של עבודה, לימודים, או כל מה שהבת תבחר?

מהמאמר של הרב מסתמן מודל אידיאלי לבת ישראל, ואף כי הוא אינו אומר זאת במפורש. לא מן הנמנע הוא שעל פי המודל שלו, הבת תסיים את לימודיה בגיל 17 (למה לדחות עד 18?), ותלמד מקצוע בגיל 18 (תופרת למשל – למה 3-5 שנים לתואר אקדמי?) – ואחר כך תתחתן מיד (כשבידה מקצוע), על מנת שהגבר ילך ללמוד בישיבה...

והנה מודל חלופי: בחורה [דתית, כמובן] סיימה שירות לאומי או שירות בצה''ל בגיל 20 והלכה ללמוד הנדסה 5 שנים. בגיל 25 התחתנה עם בן זוגה שכבר פתח משרד לרואי חשבון והוא מפרנס את המשפחה. עכשיו היא מתחילה את לימודי התואר השני בהנדסה ונכנסת להריון...

מה רע בכך? האין זה מודל עדיף לחיקוי, ומטרה מועדפת להשגה?

השאלה היא לאן חותרים: בין להיות תופרת בגיל 18, נשואה ובהריון... לבין להיות אדריכלית בגיל 25 נשואה, בהריון ובדרך אל התואר השני.

ייתכן כי הרב חושש באמת לעתידו של המגזר הדתי וייתכן כי חששו מוצדק: אולי אם תאבד השליטה על בנות המגזר הדתי – תיפרץ דרכן אל העולם החילוני (חו''ח)... ויתכן כי מוסד הנישואין ייפגע (אני לא חוששת מכך)... אך יש לאזן את שיקוליו בשיקולים נוספים:
  1. מי שלא תתחתן בגיל 18 – סיכוייה להתגרש עד גיל 25 קטנים יותר...
  2. מי שתעבור למגזר החילוני – סימן שמקומה שם.
  3. מי שהשירות הלאומי יעכב את נישואיה – האם תרומתה למדינה לא מצדיקה זאת, לפי ערכיה היא, בהם היא בחרה?
האמנם: רק תהיי ''צדיקה'' בבית?!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


נו באמת, את כותבת שטויות.
אליצור סגל (יום חמישי, 15/06/2006 שעה 22:01) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
נו באמת, את כותבת שטויות.
מדובר בסדרה של שלושה מאמרים של הרב אליעזר מלמד מברכה - בנו של הרב זלמן מלמד מביתאל.
הוא מסביר באריכות שכונתו אינה לבטל את השרות הלאומי אלא להשוות אותו ביחס לאופציות האחרות שעומדות לפני הבת.
המאמר הראשון הוא הסביר את העלות הכלכלית - מי שבוחרת ללכת לשרות הלאומי למשך שנתיים הרי תלך ללמוד מקצוע רק בגיל עשרים וכאן תעמוד לפניה דילמה - או לא לסיים את הלימודים או להתחתן בגיל מאוחר. כמובן שיש כאלו היכולות להתחתן מוקדם וגם לסיים את הלימודים אבל אלו בעיקר בנות היכולות לסמוך על העזרה הכלכלית של הוריהן. כך העוני עובר מדור לדור מי שאינה יכולה ללמוד מקצוע ממילא תקבל שכר נמוך וממילא תעביר את העוני לדור הבא אבל אם תפנה ללימודים מיד בסיום התיכון הרי תסיים את התואר כבר בגיל 22 וכך תוכל לנהל את משפחתה כראוי. בהנחה שתתחתן בגיל עשרים ושלוש.
לגבי הגבר הוא הסביר שאם הוא עשה שלוש שנות שרות בצבא ועוד שלוש שנים של לימוד תורה הרי הוא מתחיל ללמוד מקצוע רק בגיל 24- 25 ובגיל זה הוא מתחתן ואם כן רק בגיל 29 הוא יכול לצאת לשוק העבודה. בתקופה הזו של ארבע חמש שנים האישה היא המפרנסת העיקרית. אם הגבר לא ילמד לימודים גבוהים הרי בהכרח יקבל עבודה מעוטת הכנסה וכך שוב העוני יעבור מדור לדור אלא אם כן הוריו עשירים ויכולים ללממן את לימודיו ואת החזקת משפחתו.
מאמר נוסף שלו עסק בעלות למדינה - כלומר עדיף למדינה שיהיו עוד נשים בעלות השכלה גבוהה העוסקות במקצועות בעלי הכנסה גבוהה ותל''ג גבוה מאשר עוזרות בית ומנקות. לכן במבט כולל של טובת האומה עדיף לעודד כמה שיותר בנות לרכוש מקצועות מאשר לשלוח אותן לשרות לאומי.
המאמר השלישי עסק בשאלה הדמוגרפית - עדיף ללדת בגילאים שבין עשרים לשלושים מאשר אחרי גיל שלושים זה טוב לאישה טוב לילדים וטוב למשפחה.
לסיכום - הרב מלמד מנסה להציע מודל שבו גם לאישה וגם לגבר תהיה השכלה גבוהה ויוכלו לנהל משפחה גדולה בלי להתיות לויים בקצבאות סעד אלא תוך תרומה כלכלית מקסימאלית למדינה.
מה שכתבת כאן - אם אינו סתם חוסר הבנה - הוא הוצאת דברים מהקשרם.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



נו באמת, את כותבת שטויות.
יהודה-אודי דוכן (יום חמישי, 15/06/2006 שעה 22:29)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נו באמת מר אליצור, אם אתה מחפש תבונה,הגיון,אמת,צדק ושאר מעלות, אתה ממש לא בפורום הנכון.
_new_ הוספת תגובה



נו באמת, את כותבת שטויות.
אליצור סגל (יום חמישי, 15/06/2006 שעה 23:24)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
בזמנו כשהייתי פעיל מאוד בפורום הזה הוא דוקא היה המקום לברור עניני.
בשנה וחצי האחרונה שבהן אני ממעט להשתתף באמת רמת הפורום ירדה - אבל אל יאוש ניתן לחזור ולהעלות אותה.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



נו באמת, את כותבת שטויות.
א.פרקש (יום חמישי, 15/06/2006 שעה 23:34)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תחזור, והרמה תעלה.
_new_ הוספת תגובה



צודק בהחלט
צדק (יום חמישי, 15/06/2006 שעה 23:09)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי את מאמריו המקיפים בנושא.
הוא בוחן את נושא השירות הלאומי מכל הבטיו.
מצביע על יתרונות וחסרונות בכל תחום,
תעסוקה, לימודים, נישואין, ילדים, דמוגרפיה וכו'.

והוא אף מציין כי אינו פוסל את השירות הלאומי,
אלא מניח בפני הבחורה מידע מפורט ומעמיק יותר
שיאפשר לה לשקול את החלטתה.

---

מקובל אצל השמאלנים והפמיניסטיות להיטפל לפרטים מסוימים
ולסלף את הדברים.
ממאמרים עמוקים ומעולים מוציאים שני משפטים
ועושים מהם סלט מעופש.
_new_ הוספת תגובה



צודק בהחלט
לוי (יום שישי, 16/06/2006 שעה 7:26)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קראתי את מאמריו של הרב והתרשמותי היתה שונה מזו של הגברת .
לפני מספר שנים נערך במקום עבודתי סקר כיצד נתן לקדם את הסטודנטיות , העובדות , וחברות הסגל האקדמי . הצעתי הבסיסית היתה לפתוח במוסד פעוטון וגנון . הנשים יגיעו למוסד עם התינוקות והילדים יכניסו אותם למוסדות המתאימים ותלכנה למקום עיסוקן . בסוף היום תאסופנה את הילד , ילדים ותלכנה הביתה איתם הכל בהסעה של הארגון . ידוע לי על מוסד חינוכי המקיים פעוטון לתינוקות . סטודנטיות באות למוסד עם התינוק ומכניסות אותו לפעוטון בהפסקות הן מיניקות את התינוק . בסוף היום הן חוזרות איתו הביתה . אגב , מדובר במוסד דתי ואפילו חרדי .
בינתים הגבר אינו יכול להחליף את האישה בהולדת ילדים .
הנני להפנות את תשומת ליבן של הנשים שבימים טרופים אלו קיים מכלול רחב של אמצעים המקלים על הפעלת משק הבית .
מקרר חשמלי .
מעבדי מזון .
כירים של גז .
מיקרוגל .
מכונת כביסה .
מכונת ייבוש .
בד טרילין .
אוכל מוכן .
חיתולים חד פעמיים .
מעונות גנים וגנונים .
טלפון סוללרי .
עגלת ילדים ממונעת-מכונית (איך אמר לי עמית יש לי אישה ולה יש מכונית)
מן הסתן שכחתי פריטים נוספים .
כל הפריטים הנל עולים בכסף וכפי שכתב אליצור אם ההורים מסוגלים כספית לעזור פריטים אלו מנוצלים עד תום במגזר הדתי .
באשר להתנדבות .
הרב צודק . אולי ההתנדבות תורמת אישית לבת אבל התרומה שלה למערכת מצומצמת ולא מקצועית . והייתי שוקל האם כל אותן פעילויות חשובות מוטב שתבוצענה ע''י בעלות מקצוע . אולי ע''י אותה בת אחרי שלמדה והתחתנה .
אגב , החיילות הקרביות נראות לי אנומליה אינפנטילית . כאשר ארה''ב פלשה לעירק היא חשבה שמדובר בפיקניק ואז צורפו חיילות לכוחות הפולשים . מהר התברר שמדובר בלחימה ואז נעלמו החיילות מן השטח . גם בצהל ההיילות הלוחמות הן מעין קישוט מטופש . הן אינן לוחמות ממש אלא מסתובבות בשטח .
בתפקידים מסוימים כמו קשר , תצפית , הדרכה וכו' הן יכולות להצליח אולי אפילו יותר מגברים . אם אני חושב על תפקידים קרביים שאני מלאתי בצבא קשה לי לראות אותן כחברות צוות בטנק . קשה לי לראות אותן משתתפות בטעינת הפגזים וארגזי הפעולה בטנק .(פגז שוקל כ-‏40 קילו ) קשה לי לראות אותן מתקינות חולית שרשרת שהתפרקה . מפתח ''הכיס'' שוקל כ-‏20 קילו . משום מה גם בספורט קיימת הפרדה בין נשים לגרבים . נשים לא מתאגרפות עם גברים וגם לא מרימות משקלות ואפילו לא רצות איתם . הבגץ המטומטם שלנו אולי יבצע מהפכה .
אני נוהג לומר לתלמידי , המומחה האמיתי הוא מי שמעריך נכונה את כישוריו שלו ושל האמצעים והכלים העומדים לרשותו .
_new_ הוספת תגובה



צודק בהחלט
לוי (יום שישי, 16/06/2006 שעה 7:39)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדאי אולי להוסיף .
הייתי מציע שהפמניסטיות הנלחמות כלביאות על שריון לעצמן מקום בכנסת או בכל מקום אחר שיקדמו נושאים החשובים לכלל הנשים ולא רק לעצמן .
מעונות ילדים זולים .
הכרה בעזרה בבית לצורכי מס הכנסה .
בטול מס קניה ומעמ על אביזרי בית , חיתולים וכו' .
מן הסתם קיימות אפשרויות נוספות לצמצום כבילת האישה למשק הבית , למטבח , ולחדר הכביסה .
_new_ הוספת תגובה



הכותרת שלך לא מוצאת חן בעיני בלשון המעטה
אב''ע (יום שישי, 16/06/2006 שעה 10:37)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. טעות היא להתייחס למאמר כאילו הוא חלק מספר, פרק מסדרה. זה עיקר ההבדל בין עיתונות לבין ספרות - את העיתון זורקים, ולכן, כל מאמר חייב לעמוד בפני עצמו ולא להיתלות במאמרים קודמים/מאוחרים.
2. גב' טל רבינוביץ' לא כתבה במאמרה כי מלמד ממליץ לבטל את השירות הלאומי, אך אין עוררין על כי הוא ממזער אותו ולכך כוונו דבריה.
3. הרב מלמד מתוחכם וכוונתו סמויה אך נחרצת - ואת זה אומר אני לאור קריאה בעיון רב של כל מאמריו - לבטל את השירות הלאומי. לי אין ספק בכך, והוא עושה זאת בדרך מושכלת, לאור הסביבה האינטלקטואלית בה הוא פועל.
4. הסיווג של לימודי האישה רק ככל שהיא מבית עשיר המאפשר זאת - מפלה, ולמעשה פוגע במשפחה פגיעה קשה. צריך להיות שהמתאים והמוכשר מבין בני הזוג - ילמד, ללא קשר האם הוא איש או אישה.
5. איני מתרגש אם יהיו עוזרים ומנקים במקום עוזרות ומנקות, כנראה שהרב - ותומכיו - ממש מתרגשים מכך עד כדי הכחשת אפשרות זו...
6. אכן, לעתים טובת האישה/המשפחה לא חופפת לדמוגרפיה, אך טובת המדינה לא מצטמצמת רק בנושא הדמוגרפי, ודמוגרפיה אינה חזות הכול.
7. מאמרה של גב' רבינוביץ' אינו רק נכון ודבר בעיתו, אלא גם חכם בהיותו ''עוקף התחכמות'' וחושף כוונות סמויות.
_new_ הוספת תגובה



הכותרת שלך לא מוצאת חן בעיני בלשון המעטה
לוי (יום שישי, 16/06/2006 שעה 11:58)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה לי שאתה קורא דברים שאינם כתובים ומוסיף וכותב מהרהורי לבך .
_new_ הוספת תגובה



הכותרת שלך לא מוצאת חן בעיני בלשון המעטה
אליצור סגל (יום שישי, 16/06/2006 שעה 13:03)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
אין שום קשר בין מה שכתבת לבין מה שהרב מלמד כתב.
לדוגמא כתבת על עוזרים ומנקים - הרב הסביר שם באריכות שבלי תואר מקצועי ההשתכרות תהיה פחותה.
זה נכון גם לגבי גברים - אם האשה תלמד והגבר לא הרי לא התקדמנו והמשפחה תשאר בתחתית הסולם הכלכלי.
מאותה סיבה כל כך חשוב לו שהאישה תסיים את לימודיה ותקבל תואר - כדי שהשתכרותה תהיה גבוהה. אחרת הרי היא יכולה להתחיל את לימודיה בגיל עשרים או עשרים ואחד להתחתן ולא לסייים את הלימודים ואז משפחתה תשאר עניה.
אם לא הבנת ענין יסודי זה בסדרת מאמריו כי אז עליך לקראם שנית.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יחסנים מפונקים
עמיש (יום שישי, 16/06/2006 שעה 14:00)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומה קורה לבחורה חילונית שהולכת לצבא?
היא מתחילה ללמוד בגיל 20-21, מתחתנת בזמן הלימודים או לאחריהם, יולדת ילדים, עובדת וחיה את חייה.

נראה לי שמה שמפריע לרבנים ולצעירים הדתיים זה שאין פורקן לחרמנות, פשוט אסור לאומללים הללו להנות מהחיים.
אם היו מתירים להם לאונן או להזדיין, הכל היה אחרת,
גם פורעי נוער הגבעות היו נרגעים קצת.
ואז גם לא היה להם דחוף כל כך להתחתן.
_new_ הוספת תגובה



יחסנים מפונקים
אליצור סגל (יום שישי, 16/06/2006 שעה 16:44)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
עכשיו מובנים לי יותר דבריהם של אלו המתלוננים רמתו הירודה של הפורום.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



יחסנים מפונקים
יהודה-אודי דוכן (יום שישי, 16/06/2006 שעה 18:00)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אליצור, תתחיל להפנים, זה פורום השורץ חלאות,כופרים,הומוסקסואלים,לסביות ושאר שרצים. הם מתעטפים בנוצות של דמוקרטיה,שוויון ופלורליזים כאשר למעשה הם פנאטים עלובים שאינם מסוגלים להתמודד כבעלי תרבות(?), עכברושים שורצי ביבים הנגועים בתסמונת גאות הלב המנפנפים בתעודות המזויפות שלהם שרכשו במוסדות ''ההשכלה'' העלובים והפרוצים.

ואלה היו רק המחמאות.
_new_ הוספת תגובה



אין מה עשות נגד העובדות
עמיש (יום שישי, 16/06/2006 שעה 18:24)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אה אודי?

גם צעירי המתנחלים וגם צעירי החמאס סובלים מאותו חסך מיני הדוחף אותם לשלל התנהגויות מוטרפות.

הרי כולם יודעים שעמונה היתה בסך הכל אירוע של שידוכים בין עלמים לבתולות כשכל אחד מנופף בנוצותיו.
אילו היו נותנים להם קצת להפגש בשקט כמו צעירים בכל העולם היינו חוסכים לעצמנו הרבה צרות.

ובאשר למלמד הזה, האין זה הרב שנטפל לנשים פותות שבאו לבקש את עצתו? או שמא זה היה האבא שלו או הדוד שלו?

האם חשש לעבירה על איסור נגיעה חשוב בעיניו יותר משירות בצבא?
כולם כבר יודעים על התפתחותו של מוסד הפלגש בין הדתיים, על רווקות שהולכות למקווה ועל עוד אי אלו תופעות מבורכות.

למה לא להשלים עם המציאות?
_new_ הוספת תגובה



אין מה עשות נגד העובדות
לוי (שבת, 17/06/2006 שעה 22:55)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הרב לא נטפל ואף אחת .
איזו גברת פמניסטית דתית המחפשת תשומת לב שידלה שתי נשים פגועות בנפשן להתלונן על הרב . היא גם שלחה אותן למשטרה . הרב נמנע מכל תגובה כדי לא לפגוע באותן נשים אומללות . המשטרה בדקה את התלונה ולא מצאה שום פגם בהתנהגות הרב .
תרגיל מסריח דומה היא הפעילה על מורה בבר אילן . גם במקרה זה היא גייסה שתי חולות נפש אשר הגישו תלונה אחרי למעלה מעשר שנים . נשיא בר אילן פעל בצורה הנוגדת את התקנון ומינה חבר שופטים מגויס אשר מצא אותו אשם ואז ניסה הנשיא לפטר אותו . הוא פנה לבית המשפט והשופטת בטלה את הפיטורין .
אגב אותה גברת אשר עמדה בראש ארגון שהקימה הוזזה לאחרונה ממקומה .
אותו ארגון ממומן ע''י הקרן לישראל החדשה , קרן אנטישמית אשר שמה לה למטרה לקעקע את החברה הישראלית ולהרבות מדנים בין ציבורים שונים בתוכה .
באשר לפגישות בין בחורים ובחורות דתיים . הם נפגשים בשקט ללא כל בעיות . בלי סמים ובלי רציחות ואונס . בלי פאבים ובלי דקירות ויריות .
_new_ הוספת תגובה



לא נטפל?
עמיש (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 0:16)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמעתי שרבנים חשובים ומכובדים אסרו עליו לדבר עם נשים ולייעץ להם בעניינים אישיים.
כמו כן גונבה שמועה לאזני שנגד הצדיק הזה יצאה חוברת גדולה ומפורטת על כל הסיפורים, את החוברת הזו כמובן הכינו אנשים דתיים.

חילונים ממילא לא מתייעצים עם רבנים כך שזה לא סביר שהידיעות על כך באו מחוגים חילוניים.
_new_ הוספת תגובה



לא נטפל?
לוי (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 6:45)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אותו רב צדד בהמנעו מהתנגדות פעילה לגרוש מסיבות מעשיות וטקטיות עמדתו זו העלת את חמתם של חגים מסוימים אשר שכפלו את אותה עלילה .
אותו רב ניסה לעזור פסיכולוגית לאותן נשים אומללות . רבנים אחרים הציעו לו להמנע מפעילות בעקבות אותה עלילה . יש להבין שרבנים משמשים לעתים כעובדים סוציאליים בהתנדבות .
אותו רב לא העריך נכונה את שנאת החינם הנטועה עמוק בחוגים מסוימים . בינתים עם התפזרות הערפל דברי הלעז התפוגגו .
_new_ הוספת תגובה



האם בגלל זה תמכת
א.פרקש (שבת, 17/06/2006 שעה 23:09)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

(=''גם צעירי המתנחלים וגם צעירי החמאס סובלים מאותו חסך מיני הדוחף אותם לשלל התנהגויות מוטרפות'') בממשלת החמאס לאחר שעלתה לשלטון וראית בצעד זה כהתממשות חלומות השלום שלך?
_new_ הוספת תגובה



האם בגלל זה תמכת
לוי (שבת, 17/06/2006 שעה 23:14)
בתשובה לא.פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני רואה שאתה מתרפק על פרויד ונוהה אחריו שאין דחף אחר פרט לדחף המיני . דחילק גם המונדיאל מבוסס על דחף מיני ?
נדמה לי שרוב בני אדם אינם חד ממדיים ונתונים ליותר מדחף אחד .
_new_ הוספת תגובה



אתה בטוח שעמיש דוגל בעמדתך? (-:
א.פרקש (שבת, 17/06/2006 שעה 23:21)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש מין ויש מן כדורגל.
_new_ הוספת תגובה



אתה בטוח שעמיש דוגל בעמדתך? (-:
לוי (שבת, 17/06/2006 שעה 23:37)
בתשובה לא.פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא הבנתי .
_new_ הוספת תגובה



על מונדיאל ופסיכואנליזה
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 6:39)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זיגמונד פרויד טען שהכוחות המניעים את האדם הם מין ואלימות. כל השאר הוא מסווה.

פרויד גדל ופעל בוינה של סוף המאה ה-‏19 ותחילת המאה ה-‏20. זוהי סביבה שבה ביטויי מין ואלימות היו טאבו, ומן הסתם זו הסיבה בעטיה אלה היו הזרמים התת-מודעים בהם הוא נתקל. בסביבה אחרת בהחלט יתכן שהכוחות המדוכאים המחפשים דרך לצאת יהיו אחרים.

המונדיאל, ולצורך זה כל ספורט תחרותי בין קבוצות, הוא סובלימציה של מלחמה. הדבר ניכר במיוחד בהתנהגויות אוהדי הכדורגל, שיכולות להיות אלימות במיוחד.

פרויד לא כל כך מקובל כיום. עם זאת, הרעיון שיש רצון לא מודע ושבעיה לא מודעת לובשת צורת התנהגות אחרת התקבל.
_new_ הוספת תגובה



על מונדיאל ופסיכואנליזה
לוי (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 6:54)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רעיונות מסוימים של פרויד נראים הגיוניים אבל אני מסופק אם הם יכולים לספק מכשיר לקבלת החלטות אופרטיביות . מתקבל על דעתי שלאדם מסוים מגוון דחפים בעוצמות שונות המשתנות מעת לעת .נראה לי שאנשים מסוימים משתשים ברעיונות מסוימים כדי לקדם את האג'נדה שלהם . נראה לי שצעד זה ננקט ע''י אחד הכותבים .
_new_ הוספת תגובה



אני מניח שאתה יודע כי
עמיש (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 8:45)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התמצות הזה של פרויד הוא שטחי, ובכל מקרה הוא אינו עומד בבסיס דברי בנושא היצרים המתחמצים של צעירים בתרבויות שמרניות.
אני מעריך שאם נחלק את האנושות לתרבויות שבהן יש לגיטימציה ליחסים אינטימיים בגילים צעירים (ללא נשואין) לתרבויות בהן אין לגיטימציה כזו נמצא כי הצעירים בתרבות המתירנית יותר הם יותר רגועים ויותר עוסקים בעניניהם הפרטיים מאשר בחברות שמרניות.
_new_ הוספת תגובה



אני מניח שאתה יודע כי
לוי (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 10:39)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למשל ?
תן דוגמאות לתרבויות המוכיחות את התיאוריה שלך .
_new_ הוספת תגובה



כתבתי כי אני מעריך
עמיש (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 12:05)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שזו תהיה תוצאת המחקר, אילו היו לי נתוני מחקר הייתי מביא אותם.
מכל מקום אם נקח את מה שמתרחש סביבנו נוכל לראות את ההבדל בין צעירי הקהילה החילונית לצעירי הקהילה הדתית ואת ההבדל בין החברה הפלשתינאית/ערבית לחברה היהודית (בעיקר החילונית).
נראה לי שזו נקודת מוצא נוחה לפתוח באיזה פיילוט מחקרי.

יהיה כמובן צרך לנטרל משתנים כמו כמות הצעירים היחסית בכל חברה, רמת השכלה וכו' אבל כרגע אין לי איזה רעיונות ספציפיים.
_new_ הוספת תגובה



כתבתי כי אני מעריך
יהודה-אודי דוכן (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 21:05)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי להעריך צריך שיהיה עם מה.

הבדלים בין צעירים חילונים ודתיים? - הצחקת אותי.

חלק נכבד מהצעירים החילונים הם רוצחים,אנסים,גנבים ועוד מריעין בישין בדיוק כמו החברה הבוגרת שמשמשת לכם דוגמא ומופת.
_new_ הוספת תגובה



בעל החלומות מקשקש
סתם אחד (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 22:01)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על הרבנים והמלמדים שאונסים את תלמידים לא שמעת
על גנבים בשם התורה לא שמעת
הקישקושים שלך המבוססים על עיוורון או שקר לא מחזיקים מים.
_new_ הוספת תגובה



בעל החלומות מקשקש
יהודה-אודי דוכן (יום ראשון, 18/06/2006 שעה 23:13)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוב הנשים החילוניות פרוצות.
ראשי הממשלה החילונים מושחתים.
חברי הכנסת עבריינים.
בנקאים,עורכי דין,ראשי חברות,שופטים,שוטרים,רופאים,מנהלי חשבונות,קציני צבא,אנשי עסקים וכו' וכו' כולם גנבים,רמאים,רודפי בצע ומושחתים עד לשד עצמותיהם.

ובקצור - החברה החילונית רקובה ומצחינה.
_new_ הוספת תגובה



אין חכם כבעל נסיון
יובל רבינוביץ (יום שני, 19/06/2006 שעה 0:31)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כזכור, סיפרת לנו שבמשך למעלה מחמישים שנה היית חילוני. האם זה מה שראית בביתך? האם אמך היתה פרוצה, אביך רמאי ואתה סחרת בסמים, או שחלוקת העבודה אצלכם היתה שונה?
_new_ הוספת תגובה



אין חכם כבעל נסיון
יהודה-אודי דוכן (יום שלישי, 20/06/2006 שעה 21:27)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אימי ע'ה לא היתה מכלל '' רוב הנשים החילוניות...''

אבי ע'ה לא היה ראש ממשלה,חבר כנסת,שופט,רופא....

ואני הייתי סוחר בּשָׂמִים.

ואיך אצלך?
_new_ הוספת תגובה



אין חכם כבעל נסיון
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 20/06/2006 שעה 23:01)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כלומר, לא הכרת מקרוב אף חילוני שעונה על הסטראוטיפ האידיוטי שלך (כל הנשים החילוניות הן זונות חוץ מאמא שלך עליה השלום, שהיתה שונה).

גם אצלי כולם ישרי-דרך, כמו רוב החילונים.
_new_ הוספת תגובה



אין חכם כבעל נסיון
יהודה-אודי דוכן (יום רביעי, 21/06/2006 שעה 21:22)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כרופא שעובד בבית חולים אתה בודאי מבין למה כוונתי בעניין הנשים.
_new_ הוספת תגובה



אין חכם כבעל נסיון
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 21/06/2006 שעה 21:49)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ממש לא. אתה מוזמן לפרט.

(למען הסדר הטוב – כיום אינני עובד בבית החולים, אלא מלמד שם אחת לשבוע.)
_new_ הוספת תגובה



אין חכם כבעל נסיון
יהודה-אודי דוכן (יום רביעי, 21/06/2006 שעה 22:05)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במחשבה שניה אני יורד מהנושא.
במחשבה שלישית אני מצטער שהעלתי את הנושא מלכתחילה.
אם מישהו נפגע מדברי-עימו הסליחה.
_new_ הוספת תגובה



יפה עשית אודי
עמיש (יום חמישי, 22/06/2006 שעה 10:06)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מאמין לך שאתה מצטער
_new_ הוספת תגובה



בעל החלומות ממשיך מקשקש
א. פרקש (יום רביעי, 21/06/2006 שעה 6:25)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

* ''רוב הנשים החילוניות פרוצות.'' כך טוען הידען לענייני פרוצות מר יהודה-עד על הדוכן. ויש להשלים את המשוואה ולומר לו ש''רוב הגברים החרדים והדתיים משתמשים בשירותיהן של הפרוצות''. אז מתקיים כאן תיקו.

הייתי מקבל הגדרה אחרת ומציאותית יותר שאומרת ש'רוב הפרוצות הן חילוניות' ומול זה ש'רוב המשתמשים בשירותי פרוצות הם חרדים ודתיים' - לדעתי הגדרה זו מציאותית יותר. יתכן שזה מה שמעודד גברברים בני 50 ל'חזור בתשובה', או ל'חזור בפרוצה'.

כמו כן, הופתעתי לקרוא מדיברי האיש החכם הזה אודי דוכן כי אין חברי הכנסת, בנקאים, עורכי דין, ראשי חברות, שופטים, שוטרים, רופאים, מנהלי חשבונות,ק ציני צבא, אנשי עסקים וכו' וכו' דתיים וחרדים כלל. שהרי הוא עצמו אומר שכולם גנבים,רמאים,רודפי בצע ומושחתים עד לשד עצמותיהם...... וגומר.
_new_ הוספת תגובה



תן מחקר עם מספרים
מהנדס אזרחי (יום שני, 19/06/2006 שעה 3:10)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואז נדבר
_new_ הוספת תגובה



הערתך מוערכת - והיא דעה קדומה
מהנדס אזרחי (יום שני, 19/06/2006 שעה 3:07)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תשמע זוהי דעה קדומה שלך ששטפו לך את המוח כדי להפיל אותך בפח.

היהודים (צעירי הקהילה הדתית) הרבה יותר מפותחים מגוים גמורים כמו קוף כלפי בן- אדם.

כמי שמאמין שאביו היה קוף אין תימה מה דעתך על יהודים צאצאיו של אדם הראשון.
_new_ הוספת תגובה



כתבתי כי אני מעריך
לוי (יום שני, 19/06/2006 שעה 6:50)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין בעיה, הזמן סקר אצל אחת החברות אשר בצעה סקרים למפלגות השונות הסבר להן מה אתה רוצה שתהיה התוצאה שלם את החשבון ויש לך תוצאות של מחקר אקדמי מדעי לעילא ולעילא .
_new_ הוספת תגובה



[•]
י (יום רביעי, 09/05/2007 שעה 13:04) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[• הוסר ביטוי לא ראוי.]

נראה מתוך דבריך שאת מדברת מתוך תסכול פרטי שחוית בעבר בנישואיך. אך אין זה אומר שבכל הזוגות הדבר כך.
צריך להעביר ביקורת אך בצורה יפה ונקיה ולא כאילו הרב זה עוד אחד מהחברים שלך?!

בקיצור, תעשי תשובה!!
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי